Avensis mallia 09 ja jarruongelma

sari68

Onko vastaavia kokemuksia?
Ostin huhtikuusssa 09 Avensiksen 2.0 Linea Sol Vagonin ja pakkasten ja lumisatteen myötä alkoi ongelmia ilmetä. Auton takajarrut jäätyivät päälle niin, että sitä ei meinannu liikkeelle saada ja kun ne vihdoin irtosivat kuului aivan järjetön pamaus. Pari kertaa jäi repsikan puolen pyörä jumiin niin, että se tuli latanaan, mutta siinä vaiheessa kaikki mahdolliset varotusvalot palo ja auto jäi pihaan. Kaksi kertaa auto on ollut takuuhuollossa ja ekalla kerralla sanottiin, että jarrusatula kerää lunta ja jäätyy kiinni vanteeseen. Periksi en antanu ja vein huoltoon uudestaan. Sitten korjattiin jokin reikä jarrusatulasta joka päästi kuulemma vettä jarrupalan ja levyn väliin josta tämä kummallinen jäätyminen johtuu. Vika ei korjaantunut ja otin yhteyttä maahantuojaan josko heillä olisi vastaus kuinka mahdollinen vika saadaan korjattua, mutta vastaus tuli puolen tunnin kuluttua soitostani, että EI VOI KORJATA!!!!!!!
Käsittämätöntä!!!!! Takuu autolle 3v tai 100000 km ja tässä on tulos 17000 km ajetulle autolle.
Edellisessä korimallissa ei ollut mulla mitään vikaa jarruissa vaikka välillä oli lunta ja jäätä koko pyöräkotelö täyteen lunta.
Pohtiessani tätä asiaa on käynyt mielessäni, että meneeköhän tää juttu sen piikkiin, että olen sattumoisin nainen, niin eihän sitä " ämmää" ja sen vikinöitä kannata ottaa tosissaan.

58

9021

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 4+5

      Eiköhän toi jarrujen jäätyminen ole ongelma jokaisessa automerkissä, joissa on takana levyjarrut. Eli hommahan menee suurinpiirtein näin, että ajettaessa jarrut lämpiävät. Jarruja ei saa niin suojatuiksi (tai ei ainakaan ole kannattavaa tehdä) etteikö sinne pakkaslumi pöllyäisi. Auton seistessä ulkona pakkasessa jarruihin sulanut lumi jäätyy saaden aikaan jumitilanteen. Yleensä se jumi aukenee lähdettäessä liikkeelle, joskus se vaatii vähän "moukaria".

      Kannattaa joskus jarrutella voimakkaasti ihan vain sen takia, että myös takajarrut ovat kunnolla käytössä. Näin ne lämpiävät enemmän ja samalla sulattelee sieltä ylimääräisiä paskoja pois...

      • grh..

        itsellä on volkkari jossa on levyt takana,aivan sama juttu.ps ja pitää purkaa joka leimaan että saa läpi leimasta.volvossa on pienet kengät käsijarrulle ne toimii.


      • rumpulax

        Takana on kunnon autoissa aina rumpujarrut. Levyt takana on vain ulkonäköasia. Levyt takana aiheuttavat eritäin paljon kustannuksia ja toimintahäiriöitä. Paskan suunnittelun ja muodin syy on selvä. Likkeet haluvat kupata ostajilta korjausrahat. Takalevyt pitää uusia 30000 km:n ajon välein ja niiden vaihtotyö on Toyotalla tehty huippukalliiksi. Rummut kestävät helposti kymmenkertaisen määrän ajoa ja käytänössä lähes huollotta, koska niissä tekniikka on suojassa lumelta, kuralta ja vedeltä. Rummut toimivat aina, levyt vain hetken aivan uutena.


      • Monella ajanut

        Ei ole ainakaan minun autoissani jarrut jäätyneet kuin yhdessä, merkkiä en muista. Saattoi olla juuri Tojokin. En tosin muista enää oliko siinä levyjarrut (Carina). Viimeisen parinkymmenen vuoden aikaan sentään perheessä on ollut seitsemän eri merkkiä.


      • 5:des ave
        rumpulax kirjoitti:

        Takana on kunnon autoissa aina rumpujarrut. Levyt takana on vain ulkonäköasia. Levyt takana aiheuttavat eritäin paljon kustannuksia ja toimintahäiriöitä. Paskan suunnittelun ja muodin syy on selvä. Likkeet haluvat kupata ostajilta korjausrahat. Takalevyt pitää uusia 30000 km:n ajon välein ja niiden vaihtotyö on Toyotalla tehty huippukalliiksi. Rummut kestävät helposti kymmenkertaisen määrän ajoa ja käytänössä lähes huollotta, koska niissä tekniikka on suojassa lumelta, kuralta ja vedeltä. Rummut toimivat aina, levyt vain hetken aivan uutena.

        kommentoida. Avensiksessa on vuodesta 2001 alkaen levyjarrut takana. Olen kolmella eri autolla ajanut 68-82 tuhatta kaikilla eikä yhteenkä ole levyjä vaihdettu. Mutta olen myös uudessa 2010 mallisessa havainnut tän jäätymisen , varsinkin lumisilla teillä ajon jälkeen.


      • .....
        Monella ajanut kirjoitti:

        Ei ole ainakaan minun autoissani jarrut jäätyneet kuin yhdessä, merkkiä en muista. Saattoi olla juuri Tojokin. En tosin muista enää oliko siinä levyjarrut (Carina). Viimeisen parinkymmenen vuoden aikaan sentään perheessä on ollut seitsemän eri merkkiä.

        Carina ON Toyota.


      • e-mersu2010..
        grh.. kirjoitti:

        itsellä on volkkari jossa on levyt takana,aivan sama juttu.ps ja pitää purkaa joka leimaan että saa läpi leimasta.volvossa on pienet kengät käsijarrulle ne toimii.

        on uusi korimalli E-mersu. Siinäkin paukahtaa liikkeelle lähtiessä. Ajattelin vaihtaa itse taakse omalla käsivaijerilla toimivat rumpujarrut. Toyota liikkeessä on valmiita tarvikepaketteja myynnissä.


      • kun ei tojoa

        > Eiköhän toi jarrujen jäätyminen ole ongelma jokaisessa automerkissä, joissa on takana levyjarrut.

        Taas tojomiehet selittelee omiaan.

        Otetaan vaikka tällainen vertailutesti: käydään pesemässä auto pesulinjalla -10°C pakkasella. Pesun jälkeen ajoa 1 km ja sitten yöksi parkkiin - käsijarru päällä, kuten auton normaaliin käyttöön kuuluu.

        Kuka uskaltaa lähteä mukaan tällaiseen extreme testiin? Niin, ja mulla on kanssa levyjarrut takana & käsijarru vaikuttaa niihin levyihin....


      • 40 vuotta ratissa

        On näin, että vesi jäätyy, kun mennään pakkaselle. Jospa vesi on levyissä tai kässärin vaijerin sisällä ja mikäpä vaikka oven lukossa - jumissa on. Joku selviää vain paremmin tilanteesta, kuin toinen. Ehkä ymmärrätte tätäkautta myös VR:ää heidän ongelmissaan. On uskomatonta, että naistoimittajien päähän ei mene ilmiö nimeltään JÄÄTYMINEN.


      • sjkldh
        rumpulax kirjoitti:

        Takana on kunnon autoissa aina rumpujarrut. Levyt takana on vain ulkonäköasia. Levyt takana aiheuttavat eritäin paljon kustannuksia ja toimintahäiriöitä. Paskan suunnittelun ja muodin syy on selvä. Likkeet haluvat kupata ostajilta korjausrahat. Takalevyt pitää uusia 30000 km:n ajon välein ja niiden vaihtotyö on Toyotalla tehty huippukalliiksi. Rummut kestävät helposti kymmenkertaisen määrän ajoa ja käytänössä lähes huollotta, koska niissä tekniikka on suojassa lumelta, kuralta ja vedeltä. Rummut toimivat aina, levyt vain hetken aivan uutena.

        Itselläni on Avensis vuosimallia -06 ja sillä on ajettu n. 170 000 km. Sekä jarrulevyt että -palat ovat tällä hetkellä vielä alkuperäiset ja auto on huollatettu merkkiliikkeessä. Mistähän tuo tieto 30 000 km:n vaihtovälistä jarrulevyjen kohdalla mahtaa olla peräisin?


      • Part

        En jaksanut lukea onko joku jo kertonut tämän. Volvon jarrut jämähtävät myös TALLISSA, vaikka on lämmintä. Keksin tähän lääkkeen: jarruttelet ajoissa vauhdin melkein pysähdyksiin ja PÄÄSTÄT JARRUN ennen kuin auto pysähtyy. Ei jämähdä.
        Tämä on tietysti helpompaa tallin tasaisella lattialla. Auton voi vaikka työntää perille.


    • elpec

      Minulla on V-korimallin Golf vm. 2009. Kun pesen käsin auton, ja jätän sen seisomaan lämpimään tuuletettuun parkkihalliin, niin liikkeelle myöhemmin lähtiessä takajarruista kuuluu valtava pamahdus, ja sen oikein tuntee miten jarrupalat irtoavat levyistä. Ja tämä ilmiö siis esiintyy aina pesun jälkeen, olipa käsijarru päällä tai ei. Ulkona seistessä jarrut voivat jumittaa jäätyessään merkistä riippumatta, ja just tuo paukaus kuuluu. Aluvannemalli voi olla maamme talveen liian avoin, sekin voi aiheuttaa. Älkää nyt hyvät ihmiset ruvetko hysteerisiksi ja haukkuko autoa vialliseksi, kun tuo ei ole varsinainen vika. Ja varotusvalot syttyy herkästi nykyautoissa (kaikissa), siihen auttaa se että otat avaimet pois, laitat ovet kiinni, menet uudelleen autoon ja starttaat käyntiin, se on ns. buuttaus kuten tietokoneissa, ja auttaa.

      Jos haluat varman päälle pelata, hanki hevoskärryt ja polle siihen eteen. ;)

      • sari68

        Eipä kauheesti lohduta, kun toi auto on vähän pakollinen täällä "korvessa" asuessa ja liikkumaan pitäs päästä. Joukkoliikenteeseen ei voi tukeutua, kun sitä ei juurikaan ole. Polle ja reki vois olla kova sana näin talvella.
        Ehkä toi ongelmani ei ole vika, mutta isännän kans ollaan sitä mieltä, että ton ikäsessä autossa ei pitäis jarrujen jumiutua tollalailla paikalleen. Kuten jo mainitsin niin ei jäätyny edellisessä korimallin avensiksessa levyjarrut kiinni. Olisko tän uuden korimallin kans jotakin kehiteltävää toyotalla jarrujen suhteen.


      • extoyota..

        Olen omistanut kaksi volkkaria, opelin ja toyotan ja nyt ajelen volvolla. Yhdessäkään näitten merkkien edustamassa yksilössä ei ole ollut aloittajan kuvailemia ongelmia . Joskus on tuntenut lievän äänen jarruista liikkeellelähdössä, kun olen ajanut edellisenä päivänä mökille talvella auraamatonta tietä pitkin. Tällöinkään ei koskaan ole kuulunut jumalatonta paukahdusta eikä varoitusvalot ole syttyneet palamaan ja vielä vähemmän pyörää jäänyt jumiin.

        Jos autossani olisi ko. ongelmat, vaatisin kyllä korjausta asiaan. Selvä yksilö- tai merkkivika. Mutta jos tyytyy tilanteeseen ja ottaa vastaan kaikki selitykset mitä huollossa sanotaan, niin meneehän se siinä, niinkuin lapatossun elämä...


      • 25

        pitäisikin ajaa pesun jälkeen ja jarrutella jarrut kuivaksi muutamalla hiukan voimakkaamalla painalluksella,itse vedän pesun jälkeen ajossa myös hiukan kässäriä päälle niin jarrut kuivuu.
        Meidän Ocusta-09 ei ole vielä tänä talvena jarrut jäätyneet.


      • sari68
        extoyota.. kirjoitti:

        Olen omistanut kaksi volkkaria, opelin ja toyotan ja nyt ajelen volvolla. Yhdessäkään näitten merkkien edustamassa yksilössä ei ole ollut aloittajan kuvailemia ongelmia . Joskus on tuntenut lievän äänen jarruista liikkeellelähdössä, kun olen ajanut edellisenä päivänä mökille talvella auraamatonta tietä pitkin. Tällöinkään ei koskaan ole kuulunut jumalatonta paukahdusta eikä varoitusvalot ole syttyneet palamaan ja vielä vähemmän pyörää jäänyt jumiin.

        Jos autossani olisi ko. ongelmat, vaatisin kyllä korjausta asiaan. Selvä yksilö- tai merkkivika. Mutta jos tyytyy tilanteeseen ja ottaa vastaan kaikki selitykset mitä huollossa sanotaan, niin meneehän se siinä, niinkuin lapatossun elämä...

        Ikävä kyllä maahantuoja oli se joka lausunnon anto, että ei voi korjata. Asia ei ole osaltani vielä loppuunkäsitelty. Homma viedään katkeraan loppuun asti oli lopputulos mikä tahansa. Ikävä kyllä täällä suomessa tuppaa olemaan joka vuosi "talvi" pakkasta ja lunta ainakin täällä pirkanmaan korkeudella. Eli se ei voi olla syy miksi jarrut jumittaa. Eiköhän kaikki uuden aven omistajat oteta tiukka linja valiteta asiasta niin kauan kuin selvyys asiaan saadaan?


      • extoyota
        sari68 kirjoitti:

        Ikävä kyllä maahantuoja oli se joka lausunnon anto, että ei voi korjata. Asia ei ole osaltani vielä loppuunkäsitelty. Homma viedään katkeraan loppuun asti oli lopputulos mikä tahansa. Ikävä kyllä täällä suomessa tuppaa olemaan joka vuosi "talvi" pakkasta ja lunta ainakin täällä pirkanmaan korkeudella. Eli se ei voi olla syy miksi jarrut jumittaa. Eiköhän kaikki uuden aven omistajat oteta tiukka linja valiteta asiasta niin kauan kuin selvyys asiaan saadaan?

        Älä anna periksi. Itselläni kävi edellisessä autossani siten (ei ollut toyota), että maali alkoi irtoamaan autosta takuuaikana. Maahantuoja ilmoitti, että ei mene takuuseen , merkkikorjaamo pyöritteli päätään eikä ryhtynyt korjaukseen. Ilmoitin reklamoivani asiasta kuluttaja-asiamiehelle. Ennen sitä piipahdin kuitenkin vielä autokauppiaan luona näyttämässä autoani, myyjä myönsi asian kuuluvan takuukorjauksen piiriin ja lähti selvittelemään pattitilannetta maahantuojan kanssa.
        Viikon päästä tulikin ilmoitus takuukorjauksesta.

        Sinnikkyyttä sinullekkin, uusi auto pitää saada toimimaan takuukorjausten kautta. Eikä nuo kertomasi viat kuulu toimivaan autoon.


      • yanm
        sari68 kirjoitti:

        Eipä kauheesti lohduta, kun toi auto on vähän pakollinen täällä "korvessa" asuessa ja liikkumaan pitäs päästä. Joukkoliikenteeseen ei voi tukeutua, kun sitä ei juurikaan ole. Polle ja reki vois olla kova sana näin talvella.
        Ehkä toi ongelmani ei ole vika, mutta isännän kans ollaan sitä mieltä, että ton ikäsessä autossa ei pitäis jarrujen jumiutua tollalailla paikalleen. Kuten jo mainitsin niin ei jäätyny edellisessä korimallin avensiksessa levyjarrut kiinni. Olisko tän uuden korimallin kans jotakin kehiteltävää toyotalla jarrujen suhteen.

        Sari asuu korvessa. Jos sinun talkkari auraisi myös pihatiesi puhtaaksi ettei ennen pysäköintiä jarruihin menisi lumipölyä joka sitten jäätää takalevyt. Ei jäätyminen automerkistä kiini ole.


      • 4
        sari68 kirjoitti:

        Ikävä kyllä maahantuoja oli se joka lausunnon anto, että ei voi korjata. Asia ei ole osaltani vielä loppuunkäsitelty. Homma viedään katkeraan loppuun asti oli lopputulos mikä tahansa. Ikävä kyllä täällä suomessa tuppaa olemaan joka vuosi "talvi" pakkasta ja lunta ainakin täällä pirkanmaan korkeudella. Eli se ei voi olla syy miksi jarrut jumittaa. Eiköhän kaikki uuden aven omistajat oteta tiukka linja valiteta asiasta niin kauan kuin selvyys asiaan saadaan?

        Jos maahantuoja kerran ilmoittaa ettei korjaus onnistu, niin ehdota kaupanpurkua.


      • jammu62
        sari68 kirjoitti:

        Eipä kauheesti lohduta, kun toi auto on vähän pakollinen täällä "korvessa" asuessa ja liikkumaan pitäs päästä. Joukkoliikenteeseen ei voi tukeutua, kun sitä ei juurikaan ole. Polle ja reki vois olla kova sana näin talvella.
        Ehkä toi ongelmani ei ole vika, mutta isännän kans ollaan sitä mieltä, että ton ikäsessä autossa ei pitäis jarrujen jumiutua tollalailla paikalleen. Kuten jo mainitsin niin ei jäätyny edellisessä korimallin avensiksessa levyjarrut kiinni. Olisko tän uuden korimallin kans jotakin kehiteltävää toyotalla jarrujen suhteen.

        Tyypillinen ongelma, jos on avonaiset aluvanteet. Oli auton merkki mikä hyvänsä. Irtolumi lentää jarrusatulan päälle varsinkin noin 10 senttisessä lumessa "kahlatessa" ja kun jarrut ovat lämpimät/kuumat niin lumi sulaa vedeksi ja valuessaan alas jäätyy jarrupalojen,levyjen ja mäntien väliin. (jäätyy ne etuljarrutkin ihan yhtä herkästi)

        Ongelman ratkaisu: peltivanteet talveksi tai lähes umpinaiset aluvanteet.


    • villuttaa oikein kun

      Aivan samoin on jarrut aamulla jäässä uudessa melkein ajamattomassa avessa, näyttää laatu olenvan tasaista mutta paskaa, oli sitten kyseessä kaasu tai jarru. Kyllä tää on viimeinen toyota meidän pihassa.

      • Älykäs

        Ilmeisesti suomen ilmastossa olisi parempi, että takana olisi rumpujarrut. En ymmärrä miksi levyjarrut laitettu nykyään myös taakse. Sen ymmärrä, jos jossakin tehokkaassa urheiluautossa on, mutta että tavallisella perheautossa. Ei paljon kulu käytössä takana. Rumpu helpompi putsatakkin, senkun napauttaa levyn pois, puhaltelee jarrupölyt pois ja pyyhkäisee santapaperilla, jöötin pois.

        Että tallaista pohdintaa...


      • villuttaa oikein kun
        Älykäs kirjoitti:

        Ilmeisesti suomen ilmastossa olisi parempi, että takana olisi rumpujarrut. En ymmärrä miksi levyjarrut laitettu nykyään myös taakse. Sen ymmärrä, jos jossakin tehokkaassa urheiluautossa on, mutta että tavallisella perheautossa. Ei paljon kulu käytössä takana. Rumpu helpompi putsatakkin, senkun napauttaa levyn pois, puhaltelee jarrupölyt pois ja pyyhkäisee santapaperilla, jöötin pois.

        Että tallaista pohdintaa...

        Jep, onhan ne rumpujarrut varmatoimisemmat suomen oloissa, mutta jos monet muutkin autonvalmistajat saa levyjarrut toimimaan suomessa ilman ongelmia ja jäätymisiä, niin kyllä pitää tojotankin siihen pystyä, tietysti jos se tojo on niin rakas perheenjäsen, pitää sille antaa kaikki anteeksi.


      • ei voi mitään
        villuttaa oikein kun kirjoitti:

        Jep, onhan ne rumpujarrut varmatoimisemmat suomen oloissa, mutta jos monet muutkin autonvalmistajat saa levyjarrut toimimaan suomessa ilman ongelmia ja jäätymisiä, niin kyllä pitää tojotankin siihen pystyä, tietysti jos se tojo on niin rakas perheenjäsen, pitää sille antaa kaikki anteeksi.

        merkin auto on se missä ei taka levyjarrut jäädy jos on "otollinen" keli-ei mikään sillä se olisi jo luonnon vastaista-vesi kun tahto pakkasella jäätyä


      • villuttaa oikein kun
        ei voi mitään kirjoitti:

        merkin auto on se missä ei taka levyjarrut jäädy jos on "otollinen" keli-ei mikään sillä se olisi jo luonnon vastaista-vesi kun tahto pakkasella jäätyä

        ei ole missään jäätynyt vielä jarrut kiinni, varsinkin kun en edes nyt ole laittanut käsijarrua yöksi päälle, kun automaatti pysyy p asennossakin paikallaan, ja auto on kylmässä tallissa, mutta lumelta suojassa, kyllä tämä tojotan viritelmä on aivan täys paska.


      • eer entte

        "melkein ajamattomassa avessa" => erikoinen määritelmä....


      • villittaa oikein kun
        eer entte kirjoitti:

        "melkein ajamattomassa avessa" => erikoinen määritelmä....

        Turpa kiinni viisastelija! Eikö melkein uusi auto mikä on vasta kuukauden ollut käytössä ja ajettu ainoastaan n. 1000 km, ole melkein ajamaton? Kyllä toyotallakin pitäisi pystyä enemmän ajamaan, vai onko kilometrit tulleet täyteen? Ainakin paremmat autot ovat silloin paljon ajettuja kun niissä on puoli miljoonaa mittarissa.


      • utale...

        merkillä ajelit ennen sinun surkeaa paskaasi?


      • hermostu,
        villittaa oikein kun kirjoitti:

        Turpa kiinni viisastelija! Eikö melkein uusi auto mikä on vasta kuukauden ollut käytössä ja ajettu ainoastaan n. 1000 km, ole melkein ajamaton? Kyllä toyotallakin pitäisi pystyä enemmän ajamaan, vai onko kilometrit tulleet täyteen? Ainakin paremmat autot ovat silloin paljon ajettuja kun niissä on puoli miljoonaa mittarissa.

        huumoria....


      • merkittävä ero
        ei voi mitään kirjoitti:

        merkin auto on se missä ei taka levyjarrut jäädy jos on "otollinen" keli-ei mikään sillä se olisi jo luonnon vastaista-vesi kun tahto pakkasella jäätyä

        No tottakai jarrut joskus saa jäätymään, mutta ei siinä sen isompaa ongelmaa ole - vähän pistää vastaan ja sitten pamahtaa auki. Mutta tojotyyliinhän kuuluu (nimim. kokemusta on) että hyvällä tuurilla jarrut onkin niin pahoin jäässä, ettei jarrut aukea, vaan auto "laahaa persettään". Etuvetoisessahan on n. 60 % painosta etupyörillä ja liikkeelle pääsee, vaikka molemmat takapyörät olisivat lukossa.

        Arvatkaa mistä tiedän...


















        ...on mullakin ollut tojo-


      • Tiukkapipo

        Laatua ehkä on, muttei ehkäpä niinikään talviominaisuuksia. Tätähän nämä kaikki Avensikset tekevät talvisin. Takapää tulee suhana perässä, kunnes\jos pitoa löytyy ja sitten pamahtavat hyvällä arpatuurilla auki.
        Corolloissa nämä jarrut sitten taas järjestään kolmen vuoden välein umpijumissa. Kannattaa herkistää jokavuosi, jos Corollalla meinaa elämäänsä elää. Tyyppivikoja nämä Toyotan ongelmat jarruissa. Sanokaahan vannoutuneimmat Tojotistit edes yksi sellainen auto missä ei vikoja olisi?


      • Ave menossa,
        Tiukkapipo kirjoitti:

        Laatua ehkä on, muttei ehkäpä niinikään talviominaisuuksia. Tätähän nämä kaikki Avensikset tekevät talvisin. Takapää tulee suhana perässä, kunnes\jos pitoa löytyy ja sitten pamahtavat hyvällä arpatuurilla auki.
        Corolloissa nämä jarrut sitten taas järjestään kolmen vuoden välein umpijumissa. Kannattaa herkistää jokavuosi, jos Corollalla meinaa elämäänsä elää. Tyyppivikoja nämä Toyotan ongelmat jarruissa. Sanokaahan vannoutuneimmat Tojotistit edes yksi sellainen auto missä ei vikoja olisi?

        mutta ainoastaan tässä kolmoskoppaisessa on ollut takapään jäätymisongelmaa.


    • poljinukkeli

      Mulla 4 tkm ajettu 10/09 Ave 1,8 sol ja siinä jumittaa kaasupoljin, pamahtaa vaan kovasti kun irtoaa jumituksesta aamusella pakkasella, ja samalla takajarrut jumittaa ja laahustaa toista takapyörää kilsan matkan ja sit pamahtaa auki. Aattelin et auttaisko CRC-spray jos suihkuttelis jarruihin ja pedaaliin?

      • buaahh

        että sulla jumittaa se korvien väli kaikkein eniten


    • Hugo123

      Kannattaa kokeilla seuraavaa: ajon loputtua auton annetaan olla paikoillaan pari minuuttia (jarrulevyt jäähtyvät), sitten liikautetaan hiukan edestakaisin. En ole varma toimiiko Toyotassa, ainakin entisessä autossani toimi (ei Toyota). Nykyisessä autossani ongelmaa ei ole(ei Toyota):).

      • sari68

        Kyllä tuo toimii toyotassakin, ei jää jarrut niin pahasti päälle ( on kokeiltu ), mutta eipä ole joka kerta ajon jälkeen mahdollisuutta lähteä auto heiluttelemaan saati sitten vanteitaja jarrusatuloita putsaileen, joten vaikka naisihminen olenkin, niin olen edelleen sitä mieltä, että auton pitää toimia.


      • sdkjhdskj

        tuossapa olikin selitys; olen aina ihmetellyt parkkihalleissa näitä toyotaansa edestakaisin kyhnyttäviä ihmisiä.


      • ei villuta enään nii
        sari68 kirjoitti:

        Kyllä tuo toimii toyotassakin, ei jää jarrut niin pahasti päälle ( on kokeiltu ), mutta eipä ole joka kerta ajon jälkeen mahdollisuutta lähteä auto heiluttelemaan saati sitten vanteitaja jarrusatuloita putsaileen, joten vaikka naisihminen olenkin, niin olen edelleen sitä mieltä, että auton pitää toimia.

        aivan samaa mieltä, jos liike ei suostu korjaamaan vikaa, kannattaa ottaa kovemmat konstit käyttöön, menet tapaamaan automyyjää, ja käyt hieman kovemmalla äänellä keskustelua asiasta, niin eiköhän tule heille kiire hoitaa asia kuntoon, varsinkin kun ajoitat käynnin siten että liikkeessä on mahdollisia uuden tojotan ostajia paikalla.


    • euromiäs

      Toyotien hinnat romahtavat nyt keväällä kun koko kansa sylivauvasta pihtiputtaan mummoon tietävät tojon laatuongelmat. Kukaan ei hyvitä sinunkaan Sari hyvä anjoviksestasi vuoden parin päästä tonnia enempää, se on ns. romuraudan arvo Kuusankoski Oy:lle hinnoiteltuna.

      Vaihda HETI joko Pösö 407, Opel Insignia, VW Passat tai Renault Laguna, saat tyyliä, ajettavuutta ja laatua.

      • lieneekin

        avensiksella on sivuikkunalinjan nostaminen ja lamppujen suurentaminen..heh


    • 5:des ave

      sanottiin , kyselin kans samasta asiasta auto 2000km ajettu , tänä vuonna käyttöön otettu. Jarruin rakenne kuulemma avonaisempi kuin edellisessä mallissa. Kysyin et jos jotain hajoaa tän jäätymisen johdosta , takuu korvaa kuulemma. Jarrut voidaan kuulemma avata ja putsata , mut viikon kahden päästä sama juttu. Muuten auto toiminut moitteetta (ei edes kaasu ole hirttänyt , vaikka näillä sivuilla onkin auto todettu ajokelvottomaksi). Olen kuulustellut et monella muulla merkillä olis kans näitä jäätymismurheita , kun on levyjarruista kyse.

    • odotteleva kyylä

      ...vaihdoit Aven laatuautoon eli VW, Pösö, Citikka, Renault tai Ford?

    • probleemi olla

      Taitaa kuitenkin perusongelma olla nämä nykyisin muodikkaat aluvanteet ja niiden avonaisuus, eli lumi pääsee sinne jarruihin helpolla? Onko jollakulla ongelmaa ns. peltivanteiden kanssa?

      • 5:des ave

        on peltivanteet ja vielä kapselitkin paikallaan. Ei jarruissa pelkästään pakkasella ole murheita. Mutta ,kun tiellä on lunta ja pakkanen yhdessä sit jäätyy. Eikä pelkästään käsijarru. Kyl on jäässä , joskus vaikka ei ole käsijarru ollut päällä. En tiedä , jos säilyttäs tallissa , miten sit ?


      • villuttaa oikein kun

        samoin on peltivanteet kapseleineen, ja jäätyy vieläkin toisinaan, paska mikä paska.


      • mazdallakaan

      • 2koppa sol
        mazdallakaan kirjoitti:

        paljoa paremmin...

        http://keskustelu.suomi24.fi/node/8875326

        Vähän oli edellisellä pösilläni koomisia tilanteita pakkas-lumi-talvimytskyn jälkeen, kun aamulla ajelin ympäri keskustaa etsimässä sulaa kaivonkantta, että sai pakilla nykäistyä takarenkaan pyörimään :D , jumit johtuivat puhkiruostuneesta jarrukilvestä, mistä pääsi lunta käsijarrulle.

        Täsä välimallin avessa on veilä kiltisti aamulla paukahtaen irronnut jarrut, mutta tämäkin vain vaimon ajon jäljiltä. Itselläni on tapana painella vähän viimeisellä suoralla kotiin tullessa jarrua kaasun kanssa, että kuivahtavat. Jarrukilvet ovat edessä ja takana todella avonaiset moneen muuhun verrattuna ja iso vakiovannekkin( puhumattakaan jostain alumiinivanteista ) jättää vielä ympärillekkin ylimääristä tilaa lumelle pyörähdellä kriittisiin paikkoihin. Käsijarrun kanssa ei koskaan tämän kanssa ongelmia, vaikkakin tulee vähän talvella varottua sen käyttöä.


    • usse

      tästä jutusta tuli mieleeni, että itselläni oli joskus Honda -88, jossa tosinaan jarrut myös tahtoivat jäätyä, joten eihän tämä mikään kuitenkaan autojen suhteen mikään uusi asia ole.

      • autolla ajava

        no eihän noita ongelmia olekaan AUTOISSA, mut valitettavasti toyotassa on ominaisuuksia jotka eivät miellytä kaikkia.


      • taas on
        autolla ajava kirjoitti:

        no eihän noita ongelmia olekaan AUTOISSA, mut valitettavasti toyotassa on ominaisuuksia jotka eivät miellytä kaikkia.

        ominaisuuksia joita Toyotasta saa hakemalla hakea :)))))

        http://www.taloussanomat.fi/liikenne/2010/02/26/kallis-moottorivaurio-uhkaa-naita-automalleja/20102977/139


      • 5:des ave
        autolla ajava kirjoitti:

        no eihän noita ongelmia olekaan AUTOISSA, mut valitettavasti toyotassa on ominaisuuksia jotka eivät miellytä kaikkia.

        valaista , missä autossa ko. vikaa ei ole. Jos on levyjarrut. Keskustelin tänään kaverin kans , jolla ollut s60 volvo ja nyt v70 volvo. Tää kaveri ainakin rehellisesti kertoi , et näissä ainakin on samaa vikaa ollut.


      • exexsabaro
        5:des ave kirjoitti:

        valaista , missä autossa ko. vikaa ei ole. Jos on levyjarrut. Keskustelin tänään kaverin kans , jolla ollut s60 volvo ja nyt v70 volvo. Tää kaveri ainakin rehellisesti kertoi , et näissä ainakin on samaa vikaa ollut.

        Subaru toimii myös talvikeleissä, ei renaa jarrut ja kaasu, ei ole samanlaisista rihkamaosista koottu kuin nykyiset tojotat, ajo-ominaisuudet on myös aivan jotakin muuta.


    • Tuipsu

      Ei ainakaan mitään jäätymisongelmia ollut kahdessa edellisessä avessa,-05,-07 200000km aikana, harkinnassa uusi ave. Millaisilla vanteilla jäätyminen ilmeni?

    • Joopajoo2

      Meillä ainakin jäätyi pösössä jarrut talviaikaan, kun auto oli uusi. Nyt ei enää niinkään, vaan paukahtelevat välillä, jos on pientä jäätä. Kyllähän uudessa autossa voi jarrut jäätyä, kun kaikki on uutta ja tiivistä. Sitten kun jarruosat on kuluneet esim. jarrupalat, niin eivät jäädy enää niin kovasti kiinni. Itselläni omassa pösössä on rumpujarrut takana ja kyllä nekin jäätyvät, jos auto on ollut esim. tallissa lämpimässä ja sitten viety yöksi pihalle. Ei tosiaankaan ole merkistä kiinni tämä jäätymisongelma, vaan se on monissa autoissa sama juttu. Joku voisi joskus kehitellä jonkinlaiset vastukset auton jäätyviin liikkuviin osiin. :DD

      • passat tdi

        se juuri on omienkin kokemuksieni mukaan että ennen kaikkea uusissa autoissani tämän olen huomannut-uudesta olen omistanut hondan,opelin,peugeotin,toyotan,nissanin,citroenin ja nyt passatin ja kaikissa on jäätynyt joskus takajarrut,mutta yhdessäkään ei niin etteikö se peruuttaessa napsahda auki.
        Tällä ja muillakin tän sivuston merkin palstoilla on jatkuvasti tälllaista paskan jauhamista milloin jäätyneistä jarruista,takaisinkutsuista,mikä merkki on paras yms. jotka pilaavat koko palstan mielekkyyden-ei se että asiasta mainitaan mutta kun päivästä toiseen samaa paskaa niin itse asiat jää vähemmälle ja ENNEN KAIKKEA huomaa ettei kaikilla ole minkäälaista tietoa kyseisistä autoista...en tiedä mikä tässä yhteiskunnassa on mennyt vikaan mutta joteskin tuntuu että monilla on päämäärä olla vahingoniloinen toiselle ja puuttuu sellainen toisen auttamisen halu-no tämä meni asian vierestä-ehkäpä tämä autoilu on joteskin niin arka asia.


      • asdfghjj

        Ei varmaan auta olla rauhallinen jos vikavalot palaa koje laudassa:(


    • Anonyymi

      Joo kyllä avensiksessa -12 on paha ongelma takajarrujen jäätyminen, varsinkin kuskin puoleinen. Ei ole testattu kunnolla talviolosuhteissa. Luin jostakin että jarrut olleet aiemmissa malleissa renkaan etu-osassa niin ei ole koskaan jäätyneet. Kyllä vituttaa oikeasti sulatella jatkuvasti jarruja.

      • Anonyymi

        Missähän korvessa asut kun ei ole aurattua tietä.
        Kokeile olla käyttämättä käijarrua pöpperölumen jälkeen.
        Miksi minun ave ei ole jumittanut käsijarrua.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

      Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      348
      8820
    2. 1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!

      Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit
      Pitkäveto
      1
      2571
    3. Viiimeinen viesti

      Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      69
      2348
    4. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

      Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      179
      1955
    5. epäonnen perjantain rikos yritys

      onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      16
      1542
    6. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

      Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1391
    7. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

      vedätettävissä?
      Ikävä
      112
      1337
    8. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

      - Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      184
      1328
    9. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

      Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      60
      1310
    10. Kirjoitin sinulle koska

      tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      42
      1227
    Aihe