TAYS/Acuta ensapupoli

selkävaivainen

Tervehdys ihmiset!!

Sattuipa kohdalleni 1.2.2010-2.2.2010
VALTAVAT SELKÄ KRAMPIT...

Oli selkän niin pahassa jamassa,etten päässyt aamulla 2.2.2010 sängystä ylös..
taistelin reilut kaksi tuntia, kunnes si sain ambulanssi pojat avukseni.
He hoitivat tehtävänsä TODELLA AMMATTITAIDOLLA.. viileällä , asiantuntevalla, RAUHALLISEN määrätietoisella tavalla..
Mutta.. mutta... Acuta... voi taivasten tekijät.... TAYS on verrattavissa suoraan sarjatuotannossa olevaan tehdastyöhön,,, siellä potilasta käsitellään ihan kuin metallikappaletta konepajassa.. KYLMÄSTI .

Avun sain... paljon lääkettä pistoksin ja tabletteina... jotta kipu SAATIIN TURRUTETTUA.
Pyysin lääkäriltä.. että ottaisivat ruodosta(selkärangasta) kerroskuvan...
HÄN TOTES.. ETTEI NIITÄ OTETA TURHAAN..

ONKO SIIS KUVAUS TURHA SLLOIN,JOS EI VARSINAISESTI LÖYTYSIKÄÄN MITÄÄN KAMALAA selästä.
Tässä minun "vuodatus" selkä ei oo kipeä,ei mutta pää on sekaisin..... valtavasta lääkemäärästä johtuen..
LYHYESTI.. TÄMÄN PÄIVÄN TRENDI... JOS EI OO KIPUA.. OLET TERVE,, sillä ei oo merkitystä..millä kipu hälvennetään....

10

1455

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on ongelma?

      Jos on selkä kipeä, oli sitten kuinka kipeä tahansa hetkellisesti, niin asiaan kuuluu hyvä kivunhoito. Jos kyseessä on trauma, eli olisit telonut selkäsi tai sinulla olisi virtsaamisvaikeuksia, puutumista, tuntopuutoksia, halvausoireita yms, niin silloin selkä tulisi kuvata. Jos jokainen selkäkipuinen potilas kuvattaisiin heti, niin ei tässä maassa muuta ehdittäisi tehdäkkään. Hyvä kivunhoito auttaa sinua siinä hetkessä ja kun ei tarvi kivun takia olla krampissa, niin kiputila voi laueta, jos se on lihasperäinen.

      Mielestäni tarinassasi ei ole mitään ihmeellistä. Liukuhihnatyö ja kylmä suhtautuminen nyt on valitettavaa, en tunne k.o paikkaa, mutta hoitosi oli mielestäni ok, jos mitään muita oireita ei ollut ja anamneesissa ei ollut traumaa tms.

      Ilmeisesti selkäsi ei ole enää kipeä? Jos kipu jatkuu tai pitkittyy tai tulee muita oireita, niin sitten lisätutkimukset ovat aiheellisia, joskus nopeastikin.
      Selkäkramppi ei vaadi tietokonetomografia- tai magneettikuvausta. Epäiltäessä vammaa tai esim. välilevyn esiinluiskahduta, asia on eri. Lihaskramppi hoidetan lihaksia rentouttavalla lääkkeellä ja kipulääkkeillä ja kivun sallimissa rajoissa liikkeellä.

    • Ex-lanssari

      Ei nyt selkäkramppien vuoksi kannata alkaa selkää kuvaamaan. Mikä kuvaamiselle on mielestäsi peruste?

      Ei tuollaiseen selkäkramppiin auta mikään muu kuin lepo ja kunnon hevosenpotku lääkkeitä. Näin on nyt ja on aina ennenkin ollut.

      • huom.

        itsellä terve eikä ole ikinä ollu kipee tein sillä mitä tahansa


      • sanottu...
        huom. kirjoitti:

        itsellä terve eikä ole ikinä ollu kipee tein sillä mitä tahansa

        hehhehhe no siinä on taas ammattilaisen kommentti. Kyllä aivan takuulla terve selkäkin voi mennä kramppiin, väärä työasento, huonossa asennossa nukuttu yö, ihan mikä tavallinen syy aiheuttaa sitä...kuten muutakin lihaskireyttä.

        Ai voitko väittää, että terve pää ei särje tai terve maha ei ole joskus sekaisin, terve keuhkoputkikin tulehtuu tai terve luu voi murtua.

        Täysin terve selkä ei tosiaan kramppaa, syynä voi olla vaikka heikot selkälihakset. Onko se sairaus sitten, ehkä varsinaisesti "sairas selkä" on eri asia? Tervekin osa elimistöä voi kipeytyä väliaikaisesti.


      • lääk. tiet. dosent.
        sanottu... kirjoitti:

        hehhehhe no siinä on taas ammattilaisen kommentti. Kyllä aivan takuulla terve selkäkin voi mennä kramppiin, väärä työasento, huonossa asennossa nukuttu yö, ihan mikä tavallinen syy aiheuttaa sitä...kuten muutakin lihaskireyttä.

        Ai voitko väittää, että terve pää ei särje tai terve maha ei ole joskus sekaisin, terve keuhkoputkikin tulehtuu tai terve luu voi murtua.

        Täysin terve selkä ei tosiaan kramppaa, syynä voi olla vaikka heikot selkälihakset. Onko se sairaus sitten, ehkä varsinaisesti "sairas selkä" on eri asia? Tervekin osa elimistöä voi kipeytyä väliaikaisesti.

        Kai minulla olisi jo krampannut, jos se olisi mahdollista. On nimittäin nukuttu ja tehty työtä kaikissa asennoissa. Voihan se väsyä, mutta jos kramppaa, niin kyllä vika on silloin itse rangassa eikä lihaksissa


      • me kaikki ollaan
        lääk. tiet. dosent. kirjoitti:

        Kai minulla olisi jo krampannut, jos se olisi mahdollista. On nimittäin nukuttu ja tehty työtä kaikissa asennoissa. Voihan se väsyä, mutta jos kramppaa, niin kyllä vika on silloin itse rangassa eikä lihaksissa

        Kyllä aivan varmasti selkälihas voi mennä kramppiin, vaikka rangassa ei ole vikaa. Taustalla voi olla kuluma tms, tai sitten ei.

        Koputa nyt puuta, ettei tule selkä kipeäksi, voi tulla, kun vähiten odotat. Varmaan aika moni on vannonut selkänsä olevan täydessä terässä, kunnes yhtenä aamuna ei pääse sängystä ylös. Eikä silloin ole sanottua, että rangassa on vikaa, lihaskramppi voi olla todella jäätävä.

        Jos sinulla ei ole selkälihakset mennyt totaalisen jumiin, niin se ei tarkoita etteikö niin voisi käydä.

        http://www.poliklinikka.fi/kipukanava/artikkelit/1203026
        "Selkäranka tukielimineen on erittäin monimutkainen järjestelmä. Selkää pitää vaalia ja hoitaa, kuten muutakin elimistöä. Istumatyö, vammat, väärät nostotavat tai rakennepoikkeavuudet altistavat selkäsärylle. Kun lihaskunto on heikko, pienikin selän rasitus voi johtaa kipuepisodiin. Selkäsäryn hoidossa ja ehkäisyssä lihaskunnon ylläpito ja parantaminen on ensiarvoisen tärkeää. "

        http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00326
        "Selän kivut esiintyvät yleisimmin alaselän alueella. Lähes joka kolmannella työikäisellä suomalaisella on viimeksi kuluneen kuukauden aikana ollut alaselän kipua, ja joka kymmenes on tämän vuoksi ollut viimeisen vuoden sisällä lääkärin hoidossa. Yleisin alaselän vaiva on äkillinen kipu, joka johtuu pääasiassa lihasten jännittymisestä mutta johon voivat myötävaikuttaa selän nikamien ja pikkunivelten kulumat. Tällainen selkäkipu on yleensä lyhytaikainen (muutamia päiviä – viikkoja), mutta se voi uusia. Selän yläosan kivuista yleisimpiä ovat lapaluun seudun lihaskivut.
        Lihasperäisten ja lievästä selkärangan rappeutumisesta johtuvien alaselkäkipujen ennalta ehkäisemiseksi tulee harrastaa kevyttä kuntoliikuntaa, välttää tupakointia ja ylipainoa sekä kiinnittää huomiota työ- ja erityisesti nostoasentoihin. Myös työolojen psykologisilla tekijöillä näyttää olevan merkitystä selkäkipujen synnyssä.


        http://www.poliklinikka.fi/kipukanava/artikkelit/1203026


    • acutassa asioinut

      niin no, eiköhän lääkärit tiedä mitä tekevät? Ei niiltä potilas voi pyytää kuin a la carte-ravintolassa tutkimuksia ja selvityksiä potilaan mieliksi ja mielenrauhaksi?? Tai voi, mut sitten pitää mennä yksityiselle kuvaileen eikä ensiapuun.

      Itsellä on puolestaan varsin hyviä kokemuksia acutasta, lanssi myös toi ja olin mielestäni hyvässä hoidossa siinä talossa. enkä kyllä ohjeistanut hoitajia enkä lääkäreitäkään, enpä minä nioitä käytäntöjä niin tunne.. mutta vakava paikka oli ja aika pian pääsin leikkaussaliin. ja hienosti meni. Iso kiitos taysin väelle siitä, sain veronpalautusta pitkäksi aikaa.

      • ööäööääl.jljupul

        Esim edellises neloisen sairaala-ohjelmassa lääkäri leikkas ummparin kun potilas valitti selkäänsä


    • ....

      Asiat pitää suhteuttaa: kerroskuvauksessa eli tietokonetomografiassa tulee paljon röntgensäteilyä. Moni asia näkyy tavallisesta röntgenkuvasta paremmin kuin tomografiasta. Lääkäri tekee päätökset tutkimuksista, ei potilas.

      On vissiin krampit menneet ohi kun roikut täällä, päivä tuon kramppikohtauksen jälkeen. Oletko hakeutunut jonnekin muualle hoitoon, kun olit niin tyytyväinen saamaasi ensiapuun?

    • Tarlowin

      Esim.hermojuurikasvaimet EI kuule näy missään natiivikuvissa,vaan vaatii mangneettikuvauksen. Ja selkäkipuni oli helvetilliset.Acutassa EI SAA mitään apua

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      272
      2763
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      74
      1480
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      42
      1446
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      33
      1223
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1164
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1163
    7. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1161
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      45
      1161
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1099
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      10
      1080
    Aihe