Kuonopannan käyttö

ilkikuri

Perheeseemme muutti 4-vuotias isokokoinen koira jolle ei ole aikaisemmin opetettu hihnakäyttäytymistä, eli se vetää ihan hirveästi. Koska on talvi ja liukasta päätin suojella itseäni ja ostin koiralle kuonopannan. Keväällä kelien parantuessa on tarkoitus aloittaa opetus normaalilla pannalla nätisti kulkemiseen.

Kysymykseni siis on, että miten kuonopannan kanssa opetetaan koiraa olemaan vetämättä? Kuuluuko kuoniksen kanssa esim. pysähtyä kun koira alkaa vetämään? Ei kai pelkkä kuonopannan päässä oleminen opeta koiralle mitään sellaisenaan? Edelliset koirani olen opettanut kulkemaan nätisti pennusta asti, joten tämä on ensimmäinen jolle on tarvinut kuonopantaa.

Kuonopanta on ollut käytössä nyt jo muutaman päivän, mutta koira vetää siitä huolimatta. Eli miten kuonopannan avulla koiraa voi kouluttaa olemaan vetämättä?

5

3453

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pompompom

En osaa sanoa ohjeita, kerroin vain omat kokemukset. Joskus mullakin onnistaa ;) 35kg koiramme veti ja lisäksi saattoi tehdä yllättäviä äkkilähtöjä esim oravien perään. Kuonopanta laitettiin, ja aikansa murjotettuaan on tottunut siihen ja ja lähes kaikki vetäminen on loppunut kuin taikaiskusta. Hihna on aivan löysällä, panta ei kiristä kuonoa. Antaa laittaa nätisti, ei kammoksu pantaa, mutta on kuin toinen koira kuonopannan kanssa. Olen nähnyt myös tapauksen, jossa kuonopanta ei vaikuttanut koiran käyttäytymiseen mitenkään. Meillä vaikutus oli välitön.

• ilkikuri

Eli teillä pompompom pelkkä kuonopanta itsessään sai koiran lopettamaan vetämisen. Meillä se ei tunnu vaikuttavan millään lailla, vaan koira "jäykistää" niskan ja vetää kuoniksesta huolimatta.Toki veto on kevyempää kuin normipannalla.

Onko kellään muulla vinkkiä siitä, miten kuonopannan kanssa tulee toimia? Tarkoitus on tosiaankin teiden sulamisen jälkeen siirtyä tavalliseen pantaan ja aloittaa sillä vetämättömyyskoulutus. Mutta tällävälin olisi kiva alkaa puuttua asiaan, kun vaan tietäisi miten. Tavallisella pannalla osaan kyllä kouluttaa vedon pois, mutta niin kauan kuin tiet ovat liukkaat se ei onnistu.

• ilkikuri kirjoitti:

Eli teillä pompompom pelkkä kuonopanta itsessään sai koiran lopettamaan vetämisen. Meillä se ei tunnu vaikuttavan millään lailla, vaan koira "jäykistää" niskan ja vetää kuoniksesta huolimatta.Toki veto on kevyempää kuin normipannalla.

Onko kellään muulla vinkkiä siitä, miten kuonopannan kanssa tulee toimia? Tarkoitus on tosiaankin teiden sulamisen jälkeen siirtyä tavalliseen pantaan ja aloittaa sillä vetämättömyyskoulutus. Mutta tällävälin olisi kiva alkaa puuttua asiaan, kun vaan tietäisi miten. Tavallisella pannalla osaan kyllä kouluttaa vedon pois, mutta niin kauan kuin tiet ovat liukkaat se ei onnistu.

Kuonopanta on todellakin APUväline, joka itsestään ei taikaiskusta poista ongelmaa, vaan oikein käytettynä tarjoaa ohjaajalle mahdollisuuden puuttua ongelmaan ja kitkeä se pois.

Aluksi valitaan koiralle sopiva malli, myyjä osannee usein arvioida mikä malli sopii koiralle parhaiten. Sen tulee siis istua hyvin koiran kuonolle siten, että se ei tiukkaa liikaa, mutta ei valahda poiskaan.

Itse kuonopantaa käyttäessäni minulla on kahden pannan ja kahden hihnan- menetelmä ja se sopii loistavasti minulle: Koiralla on siis ihan tavallinen panta ja hihna JA sen lisäksi kuonopanta ja siinä hihna. Periaate on se, että kuonopanta on vain olemassa, ohjaan koiraa siis tavallisella pannalla. JOS veto sitten alkaa, annan käskyn "eivedä", jos koira ei usko käskysanaa annan pakotteen (tylppä nyppäsy) tavallisesta hihnasta. JOS veto ei edelleen lopu, puhuu kuonopanta, silloin kiristän kuonopannan ja koiran pää kääntyy oikealle (minun kylkeni suuntaan) ja veto loppuu, koska koira ei saa etukropallaan puskettua itseään eteenpäin. Pakotetta nyppäsyn muodossa en kuonopannalle tee, koska se saattaa kääntää koiran pään nykäisyllä, joka taas ei tee hyvää koiran niskoille. Kuonopannassa vetämisen estän siis hitaalla kiristämisellä. Myös kokonaan pysähtyminen auttaa, jos ongelma on paha näin aluksi.

Maltti on valttia. Muista myös palkita ja kehua kun koira tekee oikein, vahvistaminen on tehokkaampaa kuin pakoitteet usein.

• ilkikuri
        rottweiler-mami kirjoitti:

Kuonopanta on todellakin APUväline, joka itsestään ei taikaiskusta poista ongelmaa, vaan oikein käytettynä tarjoaa ohjaajalle mahdollisuuden puuttua ongelmaan ja kitkeä se pois.

Aluksi valitaan koiralle sopiva malli, myyjä osannee usein arvioida mikä malli sopii koiralle parhaiten. Sen tulee siis istua hyvin koiran kuonolle siten, että se ei tiukkaa liikaa, mutta ei valahda poiskaan.

Itse kuonopantaa käyttäessäni minulla on kahden pannan ja kahden hihnan- menetelmä ja se sopii loistavasti minulle: Koiralla on siis ihan tavallinen panta ja hihna JA sen lisäksi kuonopanta ja siinä hihna. Periaate on se, että kuonopanta on vain olemassa, ohjaan koiraa siis tavallisella pannalla. JOS veto sitten alkaa, annan käskyn "eivedä", jos koira ei usko käskysanaa annan pakotteen (tylppä nyppäsy) tavallisesta hihnasta. JOS veto ei edelleen lopu, puhuu kuonopanta, silloin kiristän kuonopannan ja koiran pää kääntyy oikealle (minun kylkeni suuntaan) ja veto loppuu, koska koira ei saa etukropallaan puskettua itseään eteenpäin. Pakotetta nyppäsyn muodossa en kuonopannalle tee, koska se saattaa kääntää koiran pään nykäisyllä, joka taas ei tee hyvää koiran niskoille. Kuonopannassa vetämisen estän siis hitaalla kiristämisellä. Myös kokonaan pysähtyminen auttaa, jos ongelma on paha näin aluksi.

Maltti on valttia. Muista myös palkita ja kehua kun koira tekee oikein, vahvistaminen on tehokkaampaa kuin pakoitteet usein.

Tätä juuri tarkoitin. Eläinkaupassa minulle sanottiin, että kun koiralla on kuonopanta, siihen ei saa käyttää voimaa. Täytyypä kuitenkin kokeilla tuota pysähtymistä ja pään kääntämistä.

Meillä on ollut koko ajan käytössä tuo kaksi hihnaa -systeemi, mutta kun koira vetää koko ajan, ei normaalille pannalle ole ollut käyttöä. Se on siis lähinnä mukana tuplavarmistuksena, ettei koira pääse karkuun missään tilanteessa. Koira ei reagoi kuonopantaan millään tavalla, ei yritä rimpuilla siitä pois, jatkaa vaan eteenpäin vetämistä.

• Liisa L.
        ilkikuri kirjoitti:

Tätä juuri tarkoitin. Eläinkaupassa minulle sanottiin, että kun koiralla on kuonopanta, siihen ei saa käyttää voimaa. Täytyypä kuitenkin kokeilla tuota pysähtymistä ja pään kääntämistä.

Meillä on ollut koko ajan käytössä tuo kaksi hihnaa -systeemi, mutta kun koira vetää koko ajan, ei normaalille pannalle ole ollut käyttöä. Se on siis lähinnä mukana tuplavarmistuksena, ettei koira pääse karkuun missään tilanteessa. Koira ei reagoi kuonopantaan millään tavalla, ei yritä rimpuilla siitä pois, jatkaa vaan eteenpäin vetämistä.

Mulla on nuori uros joka vetää lähes kokoajan, joten tolle toiselle hihnalle ei tässä koulutuksen vaiheessa ole ollut käyttöä. Olen opettanut sitä samoin kun kaulapannassakin, eli pyytänyt sivulle, palkinnot hyvästä käytöksestä jne. Myös toi pysähtely ja pään kääntäminen (tosiaan varovasti, ettei koiran niskaa riuhdo) ovat tehokkaita. Meillä pannasta on ollut silleen apua, että näin raskaana ollessani koen että mulla on koira hallinnassa tilanteessa kuin tilanteessa ilman vaaraa, että se kiskaisee mut kumoon. Tsemppiä harjoituksiin :) Meillä totuttelu pantaan ja sen saaminen kivaksi kapineeksi on ollut vähän kuoppainen ja välillä puen pannan kotona ihan muuten vaan koiralle kun leikitään namien piilotusta/muita kivoja juttuja, näin vahvistan positiivista kuvaa pannasta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies vinkkinä sulle

Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      99
      7780
    2. Oletko katkera kun

Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      107
      5587
    3. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      275
      4861
    4. Haluun sua niin paljon

❤️🥰🥹 Miehelle
      Ikävä
      49
      4793
    5. Vietetään yö yhdessä

Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      75
      3564
    6. Mitä palveluita mies..

Haluaisit tilata minulta? -N
      Ikävä
      50
      2828
    7. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      60
      2531
    8. Olet oikeasti ollut

Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.
      Ikävä
      22
      2448
    9. Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit

Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘
      Ikävä
      29
      2392
    10. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      41
      2274
    Aihe