Paksusuolen leikkaus

jonossa

Divertikkelit ovat tulehtuneet 3 kertaa viimeisen 1½ vuoden aikana ja kaksi kertaa olen ollut tiputuksessa sen takia. Nyt on edessä leikkaus jossa osa paksusuolesta poistetaan. Olisi mielenkiintoista kuulla muiden kokemuksia vastaavanlaisesta leikkauksesta. Miten leikkaus onnistui, kuinka pitkään piti olla sairaslomalla, kuinka nopeasti leikkauksen jälkeen kotiin? Yleensäkin kaikki ko leikkaukseen liittyvät kokemukset kiinnostaa.

12

2402

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • uusi elämä

      viime kesänä minulta leikattiin melkein kokonaan paksusuoli pois , se ei enään toiminut lainkaan siis kaikki jäi sisälle oli helvettiä monta vuotta. leikkaus onnistui hyvin ja elämän laatu. peräsuolen ympärille laitettiin verkko että ei satu "vahinkoja". leikkauksen jälkeen kyllä olin tosi kipeä kuukauden, mutta se kärsimys antoi minulle uuden elämän.

      • Anonyymi

        Minulla myös jää tavara suoleen. Se ei toimi omin päin enää juuri ollenkaan.
        Ulostuslääkkeetkin jäävät sisälle.
        Pitäisi nyt saada lääkärit vakuuttumaan siitä, että en enää pärjää vaivan kanssa.
        Tätä on jatkunut jo vuosikausia.
        Luontaispuolelta olen hakenut ja saanutkin apua, kun julkinen terveydenhuolto on epäonnistunut auttamisessa. Liekö se sitten esteenä, ettei tilanne ole johtanut sairaalajaksoihin tulehdusten tai puhkeamisen takia.
        Pitääkö suolen puhjeta ennenkuin saa apua.


    • Anonyymi

      Minulta on puolet paksusuolesta poistettu leikkauksessa tapahtuneen hoitovirheen takia.
      Onnekseni avannetta en ole tarvinnut, sanoivat että puolikkaalla paksusuolella vielä pärjää.
      Enempää en kerro, mistä kaikessa oli kyse ja mitä tapahtui, koska joillekin saattaisi tulla pelkoa leikkauksia kohtaan.
      Harvemmin kuitenkaan vakavia virheitä leikkauksissa sattuu.

    • Anonyymi

      Millaista elämä on puolella suolella? Onko tullut esim ripulia?

      • Anonyymi

        Onhan tässä vatsan toiminta vähän sitä sun tätä edelleen, vaikka leikkauksesta on jo yli 15 vuotta.
        Silloin leikkauksen ja suolen puolikkaan poiston jälkeen oli ripulia seitsemisen vuotta oikeastaan päivittäin, ja useamman kerran päivässä, aamusta alkaen ( öisin ei onneksi tarvinnut vessassa juosta ).
        Oli ikävää suunnitella minnekään menemistä, aamut ja aamupäivät olivat vaikeimpia, myöhemmästä iltapäivästä ja illasta pääsin vähän paremmin liikkumaan kodin ulkopuolella, kun suoli vähän rauhoittui. Silti oli aina mietittävä, mistä mahtaa vessat reitin varrella löytyä.
        Onneksi en ollut työelämässä, siitä ei luultavasti olisi tullut mitään.

        Pakko sanoa, että ei se kaikilla varmaankaan niin vaikeaa ole, kai se aika yksilöllistä on, kuinka käy, jos suolta joudutaan poistamaan.
        Itselläni oli vähän huono tuuri, monta kertaa leikattu jälkeenpäinkin.


    • Anonyymi

      Voi kauhea!

      • Anonyymi

        Tavallaan kauheaa, joo, mutta tämä nyt on yksi ihmiskohtalo.
        Toiset pääsevät elämässään helpommalla kuin toiset.
        Tärkeintä kuitenkin on, että olen edelleen hengissä, vaikkei aina helppoa olekaan.


    • Anonyymi

      Hyvä, että jaksat olla noin positiivinen.
      Mulla alkaa olla vitsit vähissä, kun tavara ei kulje vaikka minkä tekisi.
      Tyhjennysliuoksetkin jäävät sisään.
      Onneksi pääsen pian kirurgin arvioon ellei sekin aika taas siirry koronapotilaiden takia.

      • Anonyymi

        Se onkin ikävä puoli, kun kaikkialle on nykyään niin pitkät jonot.
        Tuli jotenkin ajatus, että olisiko siellä suolessasi jokin, joka ahtauttaa suolta, ettei sieltä pääse tavara ulos.
        Tiedän hyvin, miltä tuntuu, kun suoli on aivan täynnä, ahdistaa ja puristaa, mitenkään päin ei ole hyvä olla.
        Toivottavasti ongelmasi selviävät ja saat avun vaivaasi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se onkin ikävä puoli, kun kaikkialle on nykyään niin pitkät jonot.
        Tuli jotenkin ajatus, että olisiko siellä suolessasi jokin, joka ahtauttaa suolta, ettei sieltä pääse tavara ulos.
        Tiedän hyvin, miltä tuntuu, kun suoli on aivan täynnä, ahdistaa ja puristaa, mitenkään päin ei ole hyvä olla.
        Toivottavasti ongelmasi selviävät ja saat avun vaivaasi.

        Luulen, että voi ollakin este.
        Kova uloste ei tule mitenkään muuten kuin huuhtomalla. Ohivuotoripulin kanssa on tosi iso ongelma. Se pyrkii tulemaan paineella.
        Ulosteen haju leijuu ympärillä ja väsymys on kovaa.
        Koetan silti liikkua, juoda ja syödä helposti sulavaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luulen, että voi ollakin este.
        Kova uloste ei tule mitenkään muuten kuin huuhtomalla. Ohivuotoripulin kanssa on tosi iso ongelma. Se pyrkii tulemaan paineella.
        Ulosteen haju leijuu ympärillä ja väsymys on kovaa.
        Koetan silti liikkua, juoda ja syödä helposti sulavaa.

        Voimia sulle! Tiedän, ettei ole helppoa.


    • Anonyymi

      Kiitos!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      47
      3423
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      10
      2060
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      22
      1545
    4. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      15
      1404
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      11
      1371
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      19
      1285
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1198
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      7
      1125
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      9
      1073
    10. 22
      1057
    Aihe