CE-kilpi puuttuu

kilpikalle

Ostin euroopasta ranskalaisen purjeveneen vm.2000. CE-merkintä tuli pakolliseksi 1998 jälkeen valmistetuille veneille joten vene on CE-certifioitu ja se näkyy myös omistajan käsikirjassa mutta jostain syystä veneestäni ei löydy sitä alumiinista CE-kilpeä. Onko tiedossa ongelmia katsastuksessa tai jossain muussa asiassa?

34

4509

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • FMAAAAAAAAAAAAA

      Sinun pitää tuhota nyt vene. Merenkulkulaitos hyökkää kimppuusi kahden päivän sisällä varo

    • Catain Cook

      Vene ei ole uusi vaan käytetty ja alvi maksettu joskus. Niin ei ole syytä huoleen. Kenekään kanssa ei tule ongelmia. Kai siinä veneesä on joskus ollut sellainen kyltti, mutta varmaan pudonnut tai jotain. Ei muuta kun katsastat sen omassa seurassa ja kaikki hyvin. Kaikki paitsi purjehdus on turhaa!

      • VeritasS

        Kyllä se kyltti pitäisi löytyä. Mikä vene kyseessä? Onko tuotu Suomeen/jälleenmyyty täälläkin? Se kyltti pitäisi löytyä viranomaistarkastuksessa ja merenkulkuhallitus (Trafi) edellyttää sitä. Seurojen katsastajista vain 1% puuttuu asiaan, mutta teoreettisesti sitä ei saisi katsastaa. Ongelmia tulee jälleenmyynnissä, koska olet vastuussa asiasta.


      • A. Siantuntija
        VeritasS kirjoitti:

        Kyllä se kyltti pitäisi löytyä. Mikä vene kyseessä? Onko tuotu Suomeen/jälleenmyyty täälläkin? Se kyltti pitäisi löytyä viranomaistarkastuksessa ja merenkulkuhallitus (Trafi) edellyttää sitä. Seurojen katsastajista vain 1% puuttuu asiaan, mutta teoreettisesti sitä ei saisi katsastaa. Ongelmia tulee jälleenmyynnissä, koska olet vastuussa asiasta.

        Kilven puuttuminen voi johtaa siihen, että verottaja perii veneestäsi alvin.


      • katastusmies
        A. Siantuntija kirjoitti:

        Kilven puuttuminen voi johtaa siihen, että verottaja perii veneestäsi alvin.

        No jo on paksua puppua


    • 15

      runkonumero rakenteista? Ei se kilpi itsessään paljoa merkitse, jos vene voidaan identifioida.

      Eurooppalaisen valmistajan vene, tuskin sellaista katsastajaa löytyy, joka edes huomaisi puutetta saati siihen reagoisi. No, yksi "nettikatsastaja" tuli kyllä jostain syystä mieleeni.

    • patonkipurjehtija2

      mikä vene on kyseessä? Esimerkiksi Beneteau valmistaa veneitä myös USA:ssa ja vaikka vene on samasta muotista tehty kuin eurooppalainen Beneteau niin USA:n Beneteaussa ei CE kilpeä ole kustannussyistä.

      Ja monet ovat huomanneet että USA:ssa veneet ovat halvempia kuin euroopassa ja tuovat veneitä eurooppaan. Sitten myyvät eteenpäin, antavat omistajan käsikirjan jostain eurooppalaisesta yksilöstä ja näin kiertävät lakeja.

      Ehkäpä sinua on höynäytetty ja olet ostanut Usalaisen veneen? Löytyykö veneestä runkonumeroa, ja onko se sama kuin omistajan käsikirjassa? Runkonumero on myös tietyn kaavan mukainen. CE vaatimusten mukaan valmistetussa veneessä on runkonumero "stanssattu" runkoon laminointivaiheessa, rungon perässä muistaakseni vasemmalla puolella (tai oikealla). Lisäksi runkonumero tulee löytyä rungon sisältä salaisesta paikasta joka on mainittu omistajan käsikirjassa.

      • 2+1

        mihin kaislaveneessä laitettaisiin ne numerot?


      • 19
        2+1 kirjoitti:

        mihin kaislaveneessä laitettaisiin ne numerot?

        ei CE-hyväksyntää saisi :)


      • ¤¤#\¤#\
        19 kirjoitti:

        ei CE-hyväksyntää saisi :)

        Kaislavene kielletty? Ei saisi turpaan rantautuessaan ilman moottoria, vai tulisiko olla moottori? Pitäisikö kaislavene salakuljettaa maahan osissa; paaleissa?


      • nykyaikaa
        19 kirjoitti:

        ei CE-hyväksyntää saisi :)

        tarkennetaan se lasikuitukaislaveneeksi


      • patonki2

        niin siis jos ei kilpeä ja runkonumeroa löydy niin jotain hämärää asiassa on. Tässä linkki EURLEXiin...

        http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:31994L0025:en:NOT

        2.1. Hull identification

        Each craft shall be marked with a hull identification number including the following information:

        - manufacturer's code,

        - country of manufacture,

        - unique serial number,

        - year of production,

        - model year.

        The relevant harmonized standard gives details of these requirements.

        2.2. Builder's plate

        Each craft shall carry a permanently affixed plate mounted separately from the boat hull identification number, containing the following information:

        - manufacturer's name,

        - CE marking (see Annex IV),

        - boat design category according to section 1,

        - manufacturer's maximum recommended load according to section 3.6,

        - number of persons recommended by the manufacturer for which the boat was designed to carry when under way.


      • 19
        ¤¤#\¤#\ kirjoitti:

        Kaislavene kielletty? Ei saisi turpaan rantautuessaan ilman moottoria, vai tulisiko olla moottori? Pitäisikö kaislavene salakuljettaa maahan osissa; paaleissa?

        Ny en käsittänyt kysymystä, siis tota turpaosastoa. Mutta meinasin siis, etten usko kaislaveneen yltävän CE-normeihin. Vaikka miten olisi lasikuitukaisloista tehty :)


      • eurrooppalla
        patonki2 kirjoitti:

        niin siis jos ei kilpeä ja runkonumeroa löydy niin jotain hämärää asiassa on. Tässä linkki EURLEXiin...

        http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:31994L0025:en:NOT

        2.1. Hull identification

        Each craft shall be marked with a hull identification number including the following information:

        - manufacturer's code,

        - country of manufacture,

        - unique serial number,

        - year of production,

        - model year.

        The relevant harmonized standard gives details of these requirements.

        2.2. Builder's plate

        Each craft shall carry a permanently affixed plate mounted separately from the boat hull identification number, containing the following information:

        - manufacturer's name,

        - CE marking (see Annex IV),

        - boat design category according to section 1,

        - manufacturer's maximum recommended load according to section 3.6,

        - number of persons recommended by the manufacturer for which the boat was designed to carry when under way.

        sama selvästi suomen kielellä - on tuo EU ihme paikka että kaikki on saatavana jäsenmaiden omilla kielillä. Mahtaa palaa rahaa hukkaan turhaan käännöstyöhön.

        http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:31994L0025:fi:NOT

        YLEISET VAATIMUKSET

        Edellä 1 artiklan 1 kohdassa tarkoitettujen tuotteiden on oltava olennaisten vaatimusten mukaisia siinä määrin kuin vaatimukset koskevat niitä.

        2.1 Rungon merkintäjärjestelmä

        Kaikki veneet on merkittävä rungon tunnusnumerolla, jossa on seuraavat tiedot:

        - valmistajan tunnus;

        - valmistusmaa;

        - yksittäinen sarjanumero;

        - valmistusvuosi;

        - vuosimalli.

        Sovellettava yhdenmukaistettu standardi sisältää vaatimusten yksityiskohdat.

        2.2 Valmistajan kilpi

        Kaikissa veneissä on oltava pysyvästi kiinnitetty, rungon tunnusnumerosta erillään oleva kilpi, jossa on seuraavat tiedot:

        - valmistajan nimi;

        - CE-merkintä (liite IV);

        - edellä 1 kohdassa tarkoitettu veneen tyyppiluokka;

        - valmistajan suositus 3.6 alakohdassa tarkoitetusta suurimmasta sallitusta kuormasta;

        - valmistajan suositus matkustajamäärästä, jonka vene on suunniteltu kuljettamaan.


      • ¤¤#\¤#\
        19 kirjoitti:

        Ny en käsittänyt kysymystä, siis tota turpaosastoa. Mutta meinasin siis, etten usko kaislaveneen yltävän CE-normeihin. Vaikka miten olisi lasikuitukaisloista tehty :)

        Ympäristöystävällinenhän se on monessakin mielessä ja siinä asiassa vieraslaitureiden materialistienkin mieleen. Kuinkakohan tuollainen vene voidaan kieltää? Teetkö myös rikoksen jos kellut heinäpaalilla? Tässähän voi tulla kyseeseen maahanmuuttajaryhmienkin oikeudet perinteisiinsä, puhumattakaan omistamme.


      • Kaikkien Alojen Erit
        ¤¤#\¤#\ kirjoitti:

        Ympäristöystävällinenhän se on monessakin mielessä ja siinä asiassa vieraslaitureiden materialistienkin mieleen. Kuinkakohan tuollainen vene voidaan kieltää? Teetkö myös rikoksen jos kellut heinäpaalilla? Tässähän voi tulla kyseeseen maahanmuuttajaryhmienkin oikeudet perinteisiinsä, puhumattakaan omistamme.

        Uusissa kaislaveneissä tulee olla niitä EU alueella käytettäessä kyseinen kilpi ja ne tulee olla siis hyväksyttyä tyyppia. Näin se vain on. On aika vaikea kuvitella että mikään kaislavene täyttäisi kilven myöntämisen vaatimuksia. Tässä on kuitenkin porsaanreikä, jos jokin kaislavene tyyppi on hyväksytty n.s. perinneveneeksi ei kilpeä tarvita, tällöin veneen tulee kuitenkin tarkasti vastata kyseisen venetyypin piirteitä ja muotoja.
        Jos rakennat vai asiaan perehtymättä kaislaveneen ja käytät sitä vesiliikenteeseen niin periaatteessa syyllistyt rikokseen ja sinulle voi siitä olla seuraamuksia, tämä sama koskee esimerkiksi ruuhia ja muita yksinkertaisia ja usein omatekoisia venetyyppejä. Se jos vesikulkuneuvo on rakenteeltaan yksinkertainen ei anna mitään erityisoikeuksia.


      • 8+10
        Kaikkien Alojen Erit kirjoitti:

        Uusissa kaislaveneissä tulee olla niitä EU alueella käytettäessä kyseinen kilpi ja ne tulee olla siis hyväksyttyä tyyppia. Näin se vain on. On aika vaikea kuvitella että mikään kaislavene täyttäisi kilven myöntämisen vaatimuksia. Tässä on kuitenkin porsaanreikä, jos jokin kaislavene tyyppi on hyväksytty n.s. perinneveneeksi ei kilpeä tarvita, tällöin veneen tulee kuitenkin tarkasti vastata kyseisen venetyypin piirteitä ja muotoja.
        Jos rakennat vai asiaan perehtymättä kaislaveneen ja käytät sitä vesiliikenteeseen niin periaatteessa syyllistyt rikokseen ja sinulle voi siitä olla seuraamuksia, tämä sama koskee esimerkiksi ruuhia ja muita yksinkertaisia ja usein omatekoisia venetyyppejä. Se jos vesikulkuneuvo on rakenteeltaan yksinkertainen ei anna mitään erityisoikeuksia.

        kaislaveneen rakentaa ilman mitään CE-merkintöjä


      • kaislapää
        8+10 kirjoitti:

        kaislaveneen rakentaa ilman mitään CE-merkintöjä

        omaan käyttöön saa rakentaa kyllä - mutta sitä ei saa myydä muille


      • kaislapää
        kaislapää kirjoitti:

        omaan käyttöön saa rakentaa kyllä - mutta sitä ei saa myydä muille

        3. Tämän direktiivin soveltamisalaan eivät kuulu:
        ::::
        f) koekäyttöön tarkoitetut veneet, jos niitä ei saateta yhteisön markkinoille;

        g) yksityistä käyttöä varten rakennetut veneet, jos niitä ei viiden vuoden kuluessa rakentamisesta saateta yhteisön markkinoille;


      • mainsaill
        Kaikkien Alojen Erit kirjoitti:

        Uusissa kaislaveneissä tulee olla niitä EU alueella käytettäessä kyseinen kilpi ja ne tulee olla siis hyväksyttyä tyyppia. Näin se vain on. On aika vaikea kuvitella että mikään kaislavene täyttäisi kilven myöntämisen vaatimuksia. Tässä on kuitenkin porsaanreikä, jos jokin kaislavene tyyppi on hyväksytty n.s. perinneveneeksi ei kilpeä tarvita, tällöin veneen tulee kuitenkin tarkasti vastata kyseisen venetyypin piirteitä ja muotoja.
        Jos rakennat vai asiaan perehtymättä kaislaveneen ja käytät sitä vesiliikenteeseen niin periaatteessa syyllistyt rikokseen ja sinulle voi siitä olla seuraamuksia, tämä sama koskee esimerkiksi ruuhia ja muita yksinkertaisia ja usein omatekoisia venetyyppejä. Se jos vesikulkuneuvo on rakenteeltaan yksinkertainen ei anna mitään erityisoikeuksia.

        itselleen saa rakentaa minkälaisen veneen hyvänsä.kaislasta tai mistä vaan.muiden kuskaamisesta sillä olet sitten merilain mukaisessa vastuussa. oikeuden on näytettävä toteen haverin sattuessa, ettei rakentamasi alus täyttänyt turvallisuusvaateita. ce-kilpeä ei itse rakennettuihin omassa käytössä tarvita.


      • kilpikalle
        patonki2 kirjoitti:

        niin siis jos ei kilpeä ja runkonumeroa löydy niin jotain hämärää asiassa on. Tässä linkki EURLEXiin...

        http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:31994L0025:en:NOT

        2.1. Hull identification

        Each craft shall be marked with a hull identification number including the following information:

        - manufacturer's code,

        - country of manufacture,

        - unique serial number,

        - year of production,

        - model year.

        The relevant harmonized standard gives details of these requirements.

        2.2. Builder's plate

        Each craft shall carry a permanently affixed plate mounted separately from the boat hull identification number, containing the following information:

        - manufacturer's name,

        - CE marking (see Annex IV),

        - boat design category according to section 1,

        - manufacturer's maximum recommended load according to section 3.6,

        - number of persons recommended by the manufacturer for which the boat was designed to carry when under way.

        Veneeni on ranskalainen Beneteau joka on tullut vaihdossa liikkeeseen josta olen sen ostanut. Hull identification numero löytyy rungosta ja asianmukainen CE-dokumentti jossa viitataan juuri kyseiseen runkoon. Itse kilpeä ei löydy ja se vähän mietityttää.
        Myyjänä on paikallinen veneliike joka edustaa ko. merkkiä ja he väittävät että Beneteaun purjeveneissä ei ko. kilpeä ole ollenkaan???


      • kaislamaja
        mainsaill kirjoitti:

        itselleen saa rakentaa minkälaisen veneen hyvänsä.kaislasta tai mistä vaan.muiden kuskaamisesta sillä olet sitten merilain mukaisessa vastuussa. oikeuden on näytettävä toteen haverin sattuessa, ettei rakentamasi alus täyttänyt turvallisuusvaateita. ce-kilpeä ei itse rakennettuihin omassa käytössä tarvita.

        mieluisasti laituroisin esim. Hangon itäsatamaan trendiveneiden tykö lehmänsonnasta tehdyllä purrella.


      • kilpikonnalle
        kilpikalle kirjoitti:

        Veneeni on ranskalainen Beneteau joka on tullut vaihdossa liikkeeseen josta olen sen ostanut. Hull identification numero löytyy rungosta ja asianmukainen CE-dokumentti jossa viitataan juuri kyseiseen runkoon. Itse kilpeä ei löydy ja se vähän mietityttää.
        Myyjänä on paikallinen veneliike joka edustaa ko. merkkiä ja he väittävät että Beneteaun purjeveneissä ei ko. kilpeä ole ollenkaan???

        puppua puhuvat. Mulla oli v 1999 mallinen Beneteau ja siinä oli kyllä runkonumeron lisäksi myös CE kilpi. Ja myös sekä Ranskan että EU:n laki vaatii kilven.


      • 19
        kilpikalle kirjoitti:

        Veneeni on ranskalainen Beneteau joka on tullut vaihdossa liikkeeseen josta olen sen ostanut. Hull identification numero löytyy rungosta ja asianmukainen CE-dokumentti jossa viitataan juuri kyseiseen runkoon. Itse kilpeä ei löydy ja se vähän mietityttää.
        Myyjänä on paikallinen veneliike joka edustaa ko. merkkiä ja he väittävät että Beneteaun purjeveneissä ei ko. kilpeä ole ollenkaan???

        pitäisi olla, mutta ei sinun tarvitse asiasta enempää huolehtia, jos kerran dokumentit ja runkonumero ovat kunnossa.
        En ole ennen tuollaisesta kuullut, mutta voi olla, että direktiivin noudattaminen on käynnistynyt tehtaalla vähän hitaasti (taisit mainita, että vene ei ole paljoa ko. direktiivin määrävuotta nuorempi).

        Sitäpaitsi venehän on jo EU:n sisämarkkinoilla, joten "markkinoillesaattamiskielto" on jo ohitettu.


      • kilpikonna3
        19 kirjoitti:

        pitäisi olla, mutta ei sinun tarvitse asiasta enempää huolehtia, jos kerran dokumentit ja runkonumero ovat kunnossa.
        En ole ennen tuollaisesta kuullut, mutta voi olla, että direktiivin noudattaminen on käynnistynyt tehtaalla vähän hitaasti (taisit mainita, että vene ei ole paljoa ko. direktiivin määrävuotta nuorempi).

        Sitäpaitsi venehän on jo EU:n sisämarkkinoilla, joten "markkinoillesaattamiskielto" on jo ohitettu.

        no kerrotko vielä mikä sen runkonumeron 5 ensimmäistä merkkiä niin tsekataan onko USA:lainen runko vaiko eurooppalainen.


      • kilpikalle
        kilpikonna3 kirjoitti:

        no kerrotko vielä mikä sen runkonumeron 5 ensimmäistä merkkiä niin tsekataan onko USA:lainen runko vaiko eurooppalainen.

        Veneen runkonumero alkaa koodilla FR-BEY0119.... Liike josta olen sen ostanut on Belgiassa ja vene on myyty uutena edelliselle omistajalle siitä liikkeestä josta minä sen ostin, vene tuli siis heille vaihdossa kun edellinen omistaja osti uuden 40-jalkaisen. Paperit olisi mielestäni kunnossa mutta ennen ostoa tarkastin veneen paikallisen venetarkastajan kanssa ja silloin kuulin tarkastajalta että ko.kilpeä ei löydy. Lähinnä mietityttää aiheutaako klven puuttuminen minulle ongelmia katsastuksissa tai jälleen myynnissä joskun aikanaa.


      • kilpikalle kirjoitti:

        Veneen runkonumero alkaa koodilla FR-BEY0119.... Liike josta olen sen ostanut on Belgiassa ja vene on myyty uutena edelliselle omistajalle siitä liikkeestä josta minä sen ostin, vene tuli siis heille vaihdossa kun edellinen omistaja osti uuden 40-jalkaisen. Paperit olisi mielestäni kunnossa mutta ennen ostoa tarkastin veneen paikallisen venetarkastajan kanssa ja silloin kuulin tarkastajalta että ko.kilpeä ei löydy. Lähinnä mietityttää aiheutaako klven puuttuminen minulle ongelmia katsastuksissa tai jälleen myynnissä joskun aikanaa.

        Poikkeuksellisen tarkka on se katsastusmies, joka edes huomaisi tuota asiaa ja poikkeuksellisen niuho, jos siitä ongelman kehittää. Jälleenmyyntikään ei ole ongelma, kun se runkotunniste on kunnossa ja veneen historia on selvillä.
        Tuo koodi näyttäisi olevan ihan kunnossa. 3 ensimmäistä merkkiä on valmistusmaatunnus (FR=Ranska), 3 seuraavaa valmistajan koodi, joka näyttäisi sekin Beneen natsaavan. Entosin nyt tähän hätään löytänyt varmistusta sille, että BEY on nimenomaan Beneteau mutten keksi syytä epäilläkään.


      • kilpikalle
        Perhepurjehtija kirjoitti:

        Poikkeuksellisen tarkka on se katsastusmies, joka edes huomaisi tuota asiaa ja poikkeuksellisen niuho, jos siitä ongelman kehittää. Jälleenmyyntikään ei ole ongelma, kun se runkotunniste on kunnossa ja veneen historia on selvillä.
        Tuo koodi näyttäisi olevan ihan kunnossa. 3 ensimmäistä merkkiä on valmistusmaatunnus (FR=Ranska), 3 seuraavaa valmistajan koodi, joka näyttäisi sekin Beneen natsaavan. Entosin nyt tähän hätään löytänyt varmistusta sille, että BEY on nimenomaan Beneteau mutten keksi syytä epäilläkään.

        Vene odottaa vielä kuljetusta Suomeen joten en ole päässyt rauhassa sitä vielä penkomaan mutta saattaa se kilpi olla jäänyt pois siellä tehtaalla. Olin yhteydessä tänään takastajaan jonka kanssa vene katsottiin ja hän mainitsi että ei olisi ensimmäinen ranskalainen 1998 -2000 valmistunut vene josta kilpi puuttuu. Pykälien mukaan se olisi oltava mutta taidan tyytyä nykytilanteeseen kun kerran kaikki muut paperit ja tunnisteet on kunnossa.
        Muuten olen ollut erittäin tyytyväineen tähän belgialaisee venekauppiaaseen, palvelu on toiminut ainakin tähän asti vaikka yhtään rahaa en saanut jäämään pantiksi lopuille palveluille.


      • kkoooppi
        kilpikalle kirjoitti:

        Veneen runkonumero alkaa koodilla FR-BEY0119.... Liike josta olen sen ostanut on Belgiassa ja vene on myyty uutena edelliselle omistajalle siitä liikkeestä josta minä sen ostin, vene tuli siis heille vaihdossa kun edellinen omistaja osti uuden 40-jalkaisen. Paperit olisi mielestäni kunnossa mutta ennen ostoa tarkastin veneen paikallisen venetarkastajan kanssa ja silloin kuulin tarkastajalta että ko.kilpeä ei löydy. Lähinnä mietityttää aiheutaako klven puuttuminen minulle ongelmia katsastuksissa tai jälleen myynnissä joskun aikanaa.

        no runkonumero ilmaisee että valmistusmaa on FR=France ja valmistaja BEY= Beneteau...


      • CE on hanurista
        kkoooppi kirjoitti:

        no runkonumero ilmaisee että valmistusmaa on FR=France ja valmistaja BEY= Beneteau...

        anaa sulle uuden kilven jos tuo ei ole paljon modifioitu ja sarjanumerot ok. Niiltähän voisi kysyä missä se pitäisi olla. Itse asiassa voi olla valmistajan moka, asetus velvoittaa valmistajan laitamaan kilven siten että se ei ole helppo huomaamatta irroittaa. Yhteyttä telakalle vaan.

        Helpompi nyt kun paati ei ole vielä suomessa. Kyllä joku katkeroitunut virkamies voi jotakin pintä aiheuttaa. Toisaalta kyseessä on EU ssa valmistettu patti jolloin kiinostus paljon laimeampaa.


      • kilpikalle
        CE on hanurista kirjoitti:

        anaa sulle uuden kilven jos tuo ei ole paljon modifioitu ja sarjanumerot ok. Niiltähän voisi kysyä missä se pitäisi olla. Itse asiassa voi olla valmistajan moka, asetus velvoittaa valmistajan laitamaan kilven siten että se ei ole helppo huomaamatta irroittaa. Yhteyttä telakalle vaan.

        Helpompi nyt kun paati ei ole vielä suomessa. Kyllä joku katkeroitunut virkamies voi jotakin pintä aiheuttaa. Toisaalta kyseessä on EU ssa valmistettu patti jolloin kiinostus paljon laimeampaa.

        Venetarkastaja Antwerpenistä oli samoilla linjoilla, otan yhteyttä suoraan valmistajaan (Beneteau) ja pyydän uuden kilven sieltä ja jos ei tule niin sitten seilaan ilman sitä


    • Anonyymi

      Meillä vanha Makkomuovin valmistama finnsport jossa ei tyyppikilpeä ja pitäisi saada rekisteröityä.miten toimin?

      • Anonyymi

        Makko-Muovi ei valmistanut Finnsporteja.

        Palataan asiaan, kun tiedät, mitä olet rekisteröimässä.


      • Anonyymi

        Suorita ensin vakavuuskokeet ja tutki, pyörähtää se oikeaan asentoon, jos se kaadetaan ylösalaisin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ikävä sinua

      Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      27
      3613
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

      Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      41
      2459
    3. Otavassa tapahtuu!

      Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      36
      2294
    4. Tulemmeko hyvin

      Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      7
      2057
    5. Tiedän kuka sinä noista olet

      Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      43
      1572
    6. Rakas, kerro mulle

      Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      1519
    7. Horoskooppikysely

      Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      13
      1309
    8. Oletko ollut vihainen, suuttunut tai pettynyt

      johonkin kaivattusi toimintaan?
      Ikävä
      127
      1302
    9. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

      Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      266
      1275
    10. Kesäseuraa

      Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      45
      1265
    Aihe