Uskaltaako Volvoon laittaa TB:n Diamond Carat 0W-30 öljyä?

Volvo Abe

Mietin tässä kun Volvon vuosihuolto lähestyy uskaltaisiko vaihtaa nykyisen Shell Helix Ultra
X 0W-30 öljyn TB:n Carat 0W-30 öljyyn? Onko tuota Carattia testattu länsimaissa kun se on
venäläisten omistaman firman tuote? Tuskinpa venäjällä osataan tehdä niin hienoja 5-sylin-
terisiä bensiinimoottoreita kuin on Volvon 2,4l vapaasti hengittävä? Tuntuu olevan välyksiltään
melkoisen tiukka mylly, ehkä nokkaremmi vaikuttaa myös kauniiseen käyntiin? Carattia täytyis
ostaa kaksi 4 litran purkkia yht.99 euroa. Shellin öljy ilmeisesti vielä kalliinpaa? Jos joku Vol-
von omistaja antaisi kommentin tämän asian tiimoilta.

15

7415

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • von_baron

      "Onko tuota Carattia testattu länsimaissa"
      API (american petroleum institute) ja ACEA (european automobile manufacturers association) luokat löytyy, hiukka maantietoa kehiin hei... Ja 0w-30 shell on aivan yhtä ohutta kuin 0w-30 teboil, merkki ei muuta viskositeettiä...

      Keskityt aivan liiaksi merkkiin, etkä sanallakaan maininnut mitä _laatuluokkaa_ autosi vaatii. Joo nokkaremmi vaikuttaa käyntiin sen verran että katkonaisella remmellä ei ehkä käy niin hienosti...mut kyllä voit laittaa teboiliakin jos se täyttää tai ylittää autosi öljyn laatuvaatimukset (mitkä löytyvät ohjekirjasesta), merkki on auton kannalta toissijainen, suurempi merkitys sillä tahtoopi olla käyttäjälle itselleen.

      • Anonyymi

        Sehän on todella suomalainen öljy, jota tehty useita kymmeniä vuosia täällä länsimaissa. Testeissä parhaita öljyjä! Valmistuksen kanssa ei mitään tekemistä Venäjän kanssa. Ja todella hyvä ja laadukas öljy@


    • 3477

      litran purkkeja, vaan 4l kanisteri.

      • toimii.......

        mä käytän aina 5w 50 öljyy monia vuosii jo


    • Trustivapaa Bensiini

      ja siltä varalta että olet yhtä tyhmä miltä kuulostat, niin Teboilin öljyt suunnitellaan ja valmistetaan edelleen Suomen Haminassa, Nesteen raaka-aineista kai lähinnä... ja mitä tulee Venäjään niin kyllä siellä nykyisin osataan mitä vaan, varsinkin öljyteollisuudessa. Ei ole enää sosialismia ei... kaiken osaamisen saa vaikka ostaa maailmalta, kuten Suomesta...

      Minä käytän Volvon 2,4L vaparissa TB Diamond 5W-40, toimiin erittäin hyvin. Mitään syytä 0W-30 käytölle en löydä, vaikka tehdassuositus onkin (tähtäävät pieneen bensansäästöön mutta ehkä kulumisen kustannuksella...). Kilsoja >200t, kone käy kuin uusi, öljyä ei kulu oikeastaan yhtään.

      • Volvo Abe

        0W-30 öljy olisi Volvon suositus ja Castrollin sivuilta tuli tämmöinen laatu: Edge 0W-30 A5/B5 (b).
        Tuo visko 5W-40 taitaa olla ACEA A3/B3-luokassa,tutkitaan löytyykö jostain merkistä A5/B5 laatua.


      • ppppooioiu
        Volvo Abe kirjoitti:

        0W-30 öljy olisi Volvon suositus ja Castrollin sivuilta tuli tämmöinen laatu: Edge 0W-30 A5/B5 (b).
        Tuo visko 5W-40 taitaa olla ACEA A3/B3-luokassa,tutkitaan löytyykö jostain merkistä A5/B5 laatua.

        Ihan sama mitä siihen laittaa jos viskositeetti on kutakuinkin kohdillaan.


      • Volvo Abe
        ppppooioiu kirjoitti:

        Ihan sama mitä siihen laittaa jos viskositeetti on kutakuinkin kohdillaan.

        vielä "muikiampi" öljylaatu Volvoon:

        Castrol SLX PROFESSIONAL Longtec for Volvo Cars A5/B5 0W-30

        Vaikuttaisi olevan parasta mitä tällähetkellä saa,litran purkeissa pitäisi ostaa
        n.19 euroa/litra elikkä 6 purkkia moottoriin menee?


      • enlaittais
        Volvo Abe kirjoitti:

        vielä "muikiampi" öljylaatu Volvoon:

        Castrol SLX PROFESSIONAL Longtec for Volvo Cars A5/B5 0W-30

        Vaikuttaisi olevan parasta mitä tällähetkellä saa,litran purkeissa pitäisi ostaa
        n.19 euroa/litra elikkä 6 purkkia moottoriin menee?

        pistä vaan jotain perus 5W-40 täyssynteettistä, vaikka TB Diamond. Myös Mobil 1 0W-40 toimii tuossa hyvin. Minusta 0W-30 on jo liian ohutta vaikka tehdas sitä bensansäätömielessä suosittaakin. Liian ohut öljy kuluttaa konetta kesällä. Toi castrolin hintakin on aivan pilvissä.


      • pöpöpöö
        enlaittais kirjoitti:

        pistä vaan jotain perus 5W-40 täyssynteettistä, vaikka TB Diamond. Myös Mobil 1 0W-40 toimii tuossa hyvin. Minusta 0W-30 on jo liian ohutta vaikka tehdas sitä bensansäätömielessä suosittaakin. Liian ohut öljy kuluttaa konetta kesällä. Toi castrolin hintakin on aivan pilvissä.

        "Liian ohut öljy kuluttaa konetta kesällä"
        -Kuluttaa vain, jos öljy pääsee ylikuumenemaan. Taitaa lähes kaikissa uudemmissa autoissa olla lämmönvaihdin öljylle, mikä lämmittää/jäähdyttää öljyä jäähdytinnesteeseen.


      • enlaittais
        pöpöpöö kirjoitti:

        "Liian ohut öljy kuluttaa konetta kesällä"
        -Kuluttaa vain, jos öljy pääsee ylikuumenemaan. Taitaa lähes kaikissa uudemmissa autoissa olla lämmönvaihdin öljylle, mikä lämmittää/jäähdyttää öljyä jäähdytinnesteeseen.

        öljynjäähdytin auta mitään siellä missä se öljy on kaikista kuuminta eli jossain männän yläosan ja sylinterin välissä tai runkolaakereissa. Öljykalvo pettää jos se on liian ohutta ja kone käy kuumana vaikka öljy ei öljypohjassa olisikaan liian kuumaa. En käytä alle 40 kuumanpään öljyä missään kesäkäytössä. Valmistajia kiinnostaa enemmän bensankulutus kuin se että kone kestää pitkään. Eikä sen suurimmilla markkina-alueilla edes tartte kestää kun autot romutetaan jo reipas 100tkm ajettuina... meillä 300tkm ajettu on vielä ihan käyttökelpoinen JOS vaan sen kone on kunnossa.


      • öljylätti
        enlaittais kirjoitti:

        öljynjäähdytin auta mitään siellä missä se öljy on kaikista kuuminta eli jossain männän yläosan ja sylinterin välissä tai runkolaakereissa. Öljykalvo pettää jos se on liian ohutta ja kone käy kuumana vaikka öljy ei öljypohjassa olisikaan liian kuumaa. En käytä alle 40 kuumanpään öljyä missään kesäkäytössä. Valmistajia kiinnostaa enemmän bensankulutus kuin se että kone kestää pitkään. Eikä sen suurimmilla markkina-alueilla edes tartte kestää kun autot romutetaan jo reipas 100tkm ajettuina... meillä 300tkm ajettu on vielä ihan käyttökelpoinen JOS vaan sen kone on kunnossa.

        sama öljy ei ole kokoajan laakereilla vaan sen vuoksi pumppu kierrättää öljyä ympäri moottoria, niin jäähdyttimessä kuin laakereissakin. tavallisessa ajossa tuskin saavutetaan 30-öljyn rajoja, ralliajossa voidaan saavuttaa kun ollaan kokoajan huipputeholla.


      • öljyukko
        enlaittais kirjoitti:

        öljynjäähdytin auta mitään siellä missä se öljy on kaikista kuuminta eli jossain männän yläosan ja sylinterin välissä tai runkolaakereissa. Öljykalvo pettää jos se on liian ohutta ja kone käy kuumana vaikka öljy ei öljypohjassa olisikaan liian kuumaa. En käytä alle 40 kuumanpään öljyä missään kesäkäytössä. Valmistajia kiinnostaa enemmän bensankulutus kuin se että kone kestää pitkään. Eikä sen suurimmilla markkina-alueilla edes tartte kestää kun autot romutetaan jo reipas 100tkm ajettuina... meillä 300tkm ajettu on vielä ihan käyttökelpoinen JOS vaan sen kone on kunnossa.

        Asia nyt ei ole ihan noin yksinkertainen. Ennemmin 5w-30 kuin 5w-40 tai 15w-40 kuin 5w-30, mieluiten yksiaste. Näin siis jos puhutaan pelkistä kesä ominaisuuksista.

        Tärkeimpiä arvoja kuumana käyvään moottoriin on öljyn lämpötilan kesto, suuri HTHS ja pieni viskositeettimuuntimien (=öljyyn lisätyn "muovin") määrä. Toisin sanoen synteettinen yksiasteöljy on yleensä parhaimmasta päästä.

        Jos öljykalvo pettää niin sitä varten öljyssä on EP lisäaineita (mm. ZDDP, molybdeeni, boori), joten vaurioita ei juuri tapahdu. Jos öljy ylikuumenee ja "palaa" niin siihen ei lisäaineet auta, vaan moottorivaurio on lähes varmaa. Öljynjäähdytin auttaa estämään tätä tapahtumasta.

        Ohuempi öljy jäähdyttää konetta paremmin ja on myös viileämpää, koska kiertää moottorissa paremmin. Ohuemmalla öljyllä tosin öljynpaine saattaa laskea hieman jolloin öljykalvon paineenkesto pienenee, mutta se voidaan kompensoida öljypainetta nostamalla tai laakeripintoja suurentamalla, kaikki riippuu siis suunnittelusta. Siksi valmistajat ilmoittavat sopivat viskositeetit moottoreillensa eri olosuhteisiin ja myös siksi niistä suosituksista ei kannata poiketa liikaa.

        PS. xw-30 öljyt eivät yleensä ole riski moottorin iälle, vasta xw-20 öljyt voivat olla kovassa käytössä ,huom siis kovassa käytössä haitallisia moottorin iälle. Normaali ajossa nekin toimivat ihan ok.


      • hmhmhmhmmmmm...
        öljyukko kirjoitti:

        Asia nyt ei ole ihan noin yksinkertainen. Ennemmin 5w-30 kuin 5w-40 tai 15w-40 kuin 5w-30, mieluiten yksiaste. Näin siis jos puhutaan pelkistä kesä ominaisuuksista.

        Tärkeimpiä arvoja kuumana käyvään moottoriin on öljyn lämpötilan kesto, suuri HTHS ja pieni viskositeettimuuntimien (=öljyyn lisätyn "muovin") määrä. Toisin sanoen synteettinen yksiasteöljy on yleensä parhaimmasta päästä.

        Jos öljykalvo pettää niin sitä varten öljyssä on EP lisäaineita (mm. ZDDP, molybdeeni, boori), joten vaurioita ei juuri tapahdu. Jos öljy ylikuumenee ja "palaa" niin siihen ei lisäaineet auta, vaan moottorivaurio on lähes varmaa. Öljynjäähdytin auttaa estämään tätä tapahtumasta.

        Ohuempi öljy jäähdyttää konetta paremmin ja on myös viileämpää, koska kiertää moottorissa paremmin. Ohuemmalla öljyllä tosin öljynpaine saattaa laskea hieman jolloin öljykalvon paineenkesto pienenee, mutta se voidaan kompensoida öljypainetta nostamalla tai laakeripintoja suurentamalla, kaikki riippuu siis suunnittelusta. Siksi valmistajat ilmoittavat sopivat viskositeetit moottoreillensa eri olosuhteisiin ja myös siksi niistä suosituksista ei kannata poiketa liikaa.

        PS. xw-30 öljyt eivät yleensä ole riski moottorin iälle, vasta xw-20 öljyt voivat olla kovassa käytössä ,huom siis kovassa käytössä haitallisia moottorin iälle. Normaali ajossa nekin toimivat ihan ok.

        "synteettinen yksiasteöljy " ? Mitä se on, tietääkseni synteettiset öljyt ovat "luonnostaan" moniasteisia, ilman VI-muuntimiakin (joilla saadaan vielä suurempi VI).

        Mahdatko olla ihan niin suuri asiantuntija kuin annat ymmärtää...


      • öljyukko
        hmhmhmhmmmmm... kirjoitti:

        "synteettinen yksiasteöljy " ? Mitä se on, tietääkseni synteettiset öljyt ovat "luonnostaan" moniasteisia, ilman VI-muuntimiakin (joilla saadaan vielä suurempi VI).

        Mahdatko olla ihan niin suuri asiantuntija kuin annat ymmärtää...

        Ovathan ne ja tiesin kyllä. Kun öljy myydään yksiasteisena niin silloinhan on selvää ettei öljy sisällä viskositeetin muunteluun liittyviä aineita, kun ei ole määritelty viskositeettialuetta (xW-xx) mitä tarvitsisi muunnella. Asia vain jäi mainitsematta, kuten jäi monta muutakin asiaa.

        Enkä ole itseäni koskaan asiantuntijaksi väittänytkään.

        Esim. Redline tekee yksiasteisia synteettisiä.
        http://www.roadmachine.fi/raceoil.html


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taas syytöntä illlllkkaa rangaistiin

      Niin se vain paha saa palkkansa ja rääsyämiselle ja räkimiselle laskettiin hinta. Ottaisi nyt tuo onneton lusikan kauni
      Haapavesi
      83
      1599
    2. Marja sulkee liikkeen

      Nyt lähtee kylän ainoa kello ja kultaliike ja kenkäkauppa
      Oulainen
      11
      1487
    3. Kadun transhoitoja - Suomalainen dokkari kertoo yhden ihmisen tarinan: "Miks oon ikinä..."

      Mielenkiintoinen dokkari tv:ssä. Sametti poistatti rintansa, kohtunsa ja munasarjansa ja eli vuosia miehenä. Pitkään pä
      Maailman menoa
      73
      1415
    4. Asunnottomuus lisääntyy

      Petteri Orpon hallituksen leikkaukset ihmisoikeusjärjestö Amnestyn syynissä. Jokaisella on oikeus omaan kotiin. Jopa työ
      Maailman menoa
      234
      1385
    5. Vähemmän metsien hakkuita, enemmän sähköautoja

      Siinä ilmastopaneelin neuvot tiivistettynä kuinka Suomi saavuttaa ilmastotavoitteensa. https://yle.fi/a/74-20155596 "S
      Maailman menoa
      231
      1301
    6. Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua

      Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais
      Ikävä
      12
      1110
    7. Sulle on tullut

      Viesti mesessä, tietääkseni. Olis ihan kiva saada vastauskin sulta, kaunis nainen😊 Mieheltä
      Ikävä
      104
      1059
    8. Olen rakastunut sinuun mies edelleen

      Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍
      Ikävä
      134
      1040
    9. Oletko loukannut

      Oletko loukannut tarkoituksella kaivattuasi?
      Ikävä
      91
      981
    10. Minä pyydän,

      jos yhtään minua haluat, näytä se jotenkin. Kosketa tai sano jotain joka rikkoo rajoja. Ota vaikka olematon roska hiuksi
      Ikävä
      65
      973
    Aihe