Mietin tässä kun Volvon vuosihuolto lähestyy uskaltaisiko vaihtaa nykyisen Shell Helix Ultra
X 0W-30 öljyn TB:n Carat 0W-30 öljyyn? Onko tuota Carattia testattu länsimaissa kun se on
venäläisten omistaman firman tuote? Tuskinpa venäjällä osataan tehdä niin hienoja 5-sylin-
terisiä bensiinimoottoreita kuin on Volvon 2,4l vapaasti hengittävä? Tuntuu olevan välyksiltään
melkoisen tiukka mylly, ehkä nokkaremmi vaikuttaa myös kauniiseen käyntiin? Carattia täytyis
ostaa kaksi 4 litran purkkia yht.99 euroa. Shellin öljy ilmeisesti vielä kalliinpaa? Jos joku Vol-
von omistaja antaisi kommentin tämän asian tiimoilta.
Uskaltaako Volvoon laittaa TB:n Diamond Carat 0W-30 öljyä?
15
7175
Vastaukset
- von_baron
"Onko tuota Carattia testattu länsimaissa"
API (american petroleum institute) ja ACEA (european automobile manufacturers association) luokat löytyy, hiukka maantietoa kehiin hei... Ja 0w-30 shell on aivan yhtä ohutta kuin 0w-30 teboil, merkki ei muuta viskositeettiä...
Keskityt aivan liiaksi merkkiin, etkä sanallakaan maininnut mitä _laatuluokkaa_ autosi vaatii. Joo nokkaremmi vaikuttaa käyntiin sen verran että katkonaisella remmellä ei ehkä käy niin hienosti...mut kyllä voit laittaa teboiliakin jos se täyttää tai ylittää autosi öljyn laatuvaatimukset (mitkä löytyvät ohjekirjasesta), merkki on auton kannalta toissijainen, suurempi merkitys sillä tahtoopi olla käyttäjälle itselleen.- Anonyymi
Sehän on todella suomalainen öljy, jota tehty useita kymmeniä vuosia täällä länsimaissa. Testeissä parhaita öljyjä! Valmistuksen kanssa ei mitään tekemistä Venäjän kanssa. Ja todella hyvä ja laadukas öljy@
- 3477
litran purkkeja, vaan 4l kanisteri.
- toimii.......
mä käytän aina 5w 50 öljyy monia vuosii jo
- Trustivapaa Bensiini
ja siltä varalta että olet yhtä tyhmä miltä kuulostat, niin Teboilin öljyt suunnitellaan ja valmistetaan edelleen Suomen Haminassa, Nesteen raaka-aineista kai lähinnä... ja mitä tulee Venäjään niin kyllä siellä nykyisin osataan mitä vaan, varsinkin öljyteollisuudessa. Ei ole enää sosialismia ei... kaiken osaamisen saa vaikka ostaa maailmalta, kuten Suomesta...
Minä käytän Volvon 2,4L vaparissa TB Diamond 5W-40, toimiin erittäin hyvin. Mitään syytä 0W-30 käytölle en löydä, vaikka tehdassuositus onkin (tähtäävät pieneen bensansäästöön mutta ehkä kulumisen kustannuksella...). Kilsoja >200t, kone käy kuin uusi, öljyä ei kulu oikeastaan yhtään.- Volvo Abe
0W-30 öljy olisi Volvon suositus ja Castrollin sivuilta tuli tämmöinen laatu: Edge 0W-30 A5/B5 (b).
Tuo visko 5W-40 taitaa olla ACEA A3/B3-luokassa,tutkitaan löytyykö jostain merkistä A5/B5 laatua. - ppppooioiu
Volvo Abe kirjoitti:
0W-30 öljy olisi Volvon suositus ja Castrollin sivuilta tuli tämmöinen laatu: Edge 0W-30 A5/B5 (b).
Tuo visko 5W-40 taitaa olla ACEA A3/B3-luokassa,tutkitaan löytyykö jostain merkistä A5/B5 laatua.Ihan sama mitä siihen laittaa jos viskositeetti on kutakuinkin kohdillaan.
- Volvo Abe
ppppooioiu kirjoitti:
Ihan sama mitä siihen laittaa jos viskositeetti on kutakuinkin kohdillaan.
vielä "muikiampi" öljylaatu Volvoon:
Castrol SLX PROFESSIONAL Longtec for Volvo Cars A5/B5 0W-30
Vaikuttaisi olevan parasta mitä tällähetkellä saa,litran purkeissa pitäisi ostaa
n.19 euroa/litra elikkä 6 purkkia moottoriin menee? - enlaittais
Volvo Abe kirjoitti:
vielä "muikiampi" öljylaatu Volvoon:
Castrol SLX PROFESSIONAL Longtec for Volvo Cars A5/B5 0W-30
Vaikuttaisi olevan parasta mitä tällähetkellä saa,litran purkeissa pitäisi ostaa
n.19 euroa/litra elikkä 6 purkkia moottoriin menee?pistä vaan jotain perus 5W-40 täyssynteettistä, vaikka TB Diamond. Myös Mobil 1 0W-40 toimii tuossa hyvin. Minusta 0W-30 on jo liian ohutta vaikka tehdas sitä bensansäätömielessä suosittaakin. Liian ohut öljy kuluttaa konetta kesällä. Toi castrolin hintakin on aivan pilvissä.
- pöpöpöö
enlaittais kirjoitti:
pistä vaan jotain perus 5W-40 täyssynteettistä, vaikka TB Diamond. Myös Mobil 1 0W-40 toimii tuossa hyvin. Minusta 0W-30 on jo liian ohutta vaikka tehdas sitä bensansäätömielessä suosittaakin. Liian ohut öljy kuluttaa konetta kesällä. Toi castrolin hintakin on aivan pilvissä.
"Liian ohut öljy kuluttaa konetta kesällä"
-Kuluttaa vain, jos öljy pääsee ylikuumenemaan. Taitaa lähes kaikissa uudemmissa autoissa olla lämmönvaihdin öljylle, mikä lämmittää/jäähdyttää öljyä jäähdytinnesteeseen. - enlaittais
pöpöpöö kirjoitti:
"Liian ohut öljy kuluttaa konetta kesällä"
-Kuluttaa vain, jos öljy pääsee ylikuumenemaan. Taitaa lähes kaikissa uudemmissa autoissa olla lämmönvaihdin öljylle, mikä lämmittää/jäähdyttää öljyä jäähdytinnesteeseen.öljynjäähdytin auta mitään siellä missä se öljy on kaikista kuuminta eli jossain männän yläosan ja sylinterin välissä tai runkolaakereissa. Öljykalvo pettää jos se on liian ohutta ja kone käy kuumana vaikka öljy ei öljypohjassa olisikaan liian kuumaa. En käytä alle 40 kuumanpään öljyä missään kesäkäytössä. Valmistajia kiinnostaa enemmän bensankulutus kuin se että kone kestää pitkään. Eikä sen suurimmilla markkina-alueilla edes tartte kestää kun autot romutetaan jo reipas 100tkm ajettuina... meillä 300tkm ajettu on vielä ihan käyttökelpoinen JOS vaan sen kone on kunnossa.
- öljylätti
enlaittais kirjoitti:
öljynjäähdytin auta mitään siellä missä se öljy on kaikista kuuminta eli jossain männän yläosan ja sylinterin välissä tai runkolaakereissa. Öljykalvo pettää jos se on liian ohutta ja kone käy kuumana vaikka öljy ei öljypohjassa olisikaan liian kuumaa. En käytä alle 40 kuumanpään öljyä missään kesäkäytössä. Valmistajia kiinnostaa enemmän bensankulutus kuin se että kone kestää pitkään. Eikä sen suurimmilla markkina-alueilla edes tartte kestää kun autot romutetaan jo reipas 100tkm ajettuina... meillä 300tkm ajettu on vielä ihan käyttökelpoinen JOS vaan sen kone on kunnossa.
sama öljy ei ole kokoajan laakereilla vaan sen vuoksi pumppu kierrättää öljyä ympäri moottoria, niin jäähdyttimessä kuin laakereissakin. tavallisessa ajossa tuskin saavutetaan 30-öljyn rajoja, ralliajossa voidaan saavuttaa kun ollaan kokoajan huipputeholla.
- öljyukko
enlaittais kirjoitti:
öljynjäähdytin auta mitään siellä missä se öljy on kaikista kuuminta eli jossain männän yläosan ja sylinterin välissä tai runkolaakereissa. Öljykalvo pettää jos se on liian ohutta ja kone käy kuumana vaikka öljy ei öljypohjassa olisikaan liian kuumaa. En käytä alle 40 kuumanpään öljyä missään kesäkäytössä. Valmistajia kiinnostaa enemmän bensankulutus kuin se että kone kestää pitkään. Eikä sen suurimmilla markkina-alueilla edes tartte kestää kun autot romutetaan jo reipas 100tkm ajettuina... meillä 300tkm ajettu on vielä ihan käyttökelpoinen JOS vaan sen kone on kunnossa.
Asia nyt ei ole ihan noin yksinkertainen. Ennemmin 5w-30 kuin 5w-40 tai 15w-40 kuin 5w-30, mieluiten yksiaste. Näin siis jos puhutaan pelkistä kesä ominaisuuksista.
Tärkeimpiä arvoja kuumana käyvään moottoriin on öljyn lämpötilan kesto, suuri HTHS ja pieni viskositeettimuuntimien (=öljyyn lisätyn "muovin") määrä. Toisin sanoen synteettinen yksiasteöljy on yleensä parhaimmasta päästä.
Jos öljykalvo pettää niin sitä varten öljyssä on EP lisäaineita (mm. ZDDP, molybdeeni, boori), joten vaurioita ei juuri tapahdu. Jos öljy ylikuumenee ja "palaa" niin siihen ei lisäaineet auta, vaan moottorivaurio on lähes varmaa. Öljynjäähdytin auttaa estämään tätä tapahtumasta.
Ohuempi öljy jäähdyttää konetta paremmin ja on myös viileämpää, koska kiertää moottorissa paremmin. Ohuemmalla öljyllä tosin öljynpaine saattaa laskea hieman jolloin öljykalvon paineenkesto pienenee, mutta se voidaan kompensoida öljypainetta nostamalla tai laakeripintoja suurentamalla, kaikki riippuu siis suunnittelusta. Siksi valmistajat ilmoittavat sopivat viskositeetit moottoreillensa eri olosuhteisiin ja myös siksi niistä suosituksista ei kannata poiketa liikaa.
PS. xw-30 öljyt eivät yleensä ole riski moottorin iälle, vasta xw-20 öljyt voivat olla kovassa käytössä ,huom siis kovassa käytössä haitallisia moottorin iälle. Normaali ajossa nekin toimivat ihan ok. - hmhmhmhmmmmm...
öljyukko kirjoitti:
Asia nyt ei ole ihan noin yksinkertainen. Ennemmin 5w-30 kuin 5w-40 tai 15w-40 kuin 5w-30, mieluiten yksiaste. Näin siis jos puhutaan pelkistä kesä ominaisuuksista.
Tärkeimpiä arvoja kuumana käyvään moottoriin on öljyn lämpötilan kesto, suuri HTHS ja pieni viskositeettimuuntimien (=öljyyn lisätyn "muovin") määrä. Toisin sanoen synteettinen yksiasteöljy on yleensä parhaimmasta päästä.
Jos öljykalvo pettää niin sitä varten öljyssä on EP lisäaineita (mm. ZDDP, molybdeeni, boori), joten vaurioita ei juuri tapahdu. Jos öljy ylikuumenee ja "palaa" niin siihen ei lisäaineet auta, vaan moottorivaurio on lähes varmaa. Öljynjäähdytin auttaa estämään tätä tapahtumasta.
Ohuempi öljy jäähdyttää konetta paremmin ja on myös viileämpää, koska kiertää moottorissa paremmin. Ohuemmalla öljyllä tosin öljynpaine saattaa laskea hieman jolloin öljykalvon paineenkesto pienenee, mutta se voidaan kompensoida öljypainetta nostamalla tai laakeripintoja suurentamalla, kaikki riippuu siis suunnittelusta. Siksi valmistajat ilmoittavat sopivat viskositeetit moottoreillensa eri olosuhteisiin ja myös siksi niistä suosituksista ei kannata poiketa liikaa.
PS. xw-30 öljyt eivät yleensä ole riski moottorin iälle, vasta xw-20 öljyt voivat olla kovassa käytössä ,huom siis kovassa käytössä haitallisia moottorin iälle. Normaali ajossa nekin toimivat ihan ok."synteettinen yksiasteöljy " ? Mitä se on, tietääkseni synteettiset öljyt ovat "luonnostaan" moniasteisia, ilman VI-muuntimiakin (joilla saadaan vielä suurempi VI).
Mahdatko olla ihan niin suuri asiantuntija kuin annat ymmärtää... - öljyukko
hmhmhmhmmmmm... kirjoitti:
"synteettinen yksiasteöljy " ? Mitä se on, tietääkseni synteettiset öljyt ovat "luonnostaan" moniasteisia, ilman VI-muuntimiakin (joilla saadaan vielä suurempi VI).
Mahdatko olla ihan niin suuri asiantuntija kuin annat ymmärtää...Ovathan ne ja tiesin kyllä. Kun öljy myydään yksiasteisena niin silloinhan on selvää ettei öljy sisällä viskositeetin muunteluun liittyviä aineita, kun ei ole määritelty viskositeettialuetta (xW-xx) mitä tarvitsisi muunnella. Asia vain jäi mainitsematta, kuten jäi monta muutakin asiaa.
Enkä ole itseäni koskaan asiantuntijaksi väittänytkään.
Esim. Redline tekee yksiasteisia synteettisiä.
http://www.roadmachine.fi/raceoil.html
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1641516Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä281399Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on701318Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2201189- 1281105
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3211051Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️2271037Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että291970- 76964
- 42959