Olemme saaneet lukea kivuista joten päätin tänään iltapäivällä aloittaa positiivisen ketjun. Ajatuksenani oli, että jokainen kertoisi jonkun miellyttävän tapahtuman, jonka on kokenut viime aikoina.
Kohtalo päätti evätä aikeeni. Istahtaessani koneelle tunsin ikävää jomotusta sydänalassani ja sanoin kämppikselle, mahtaako närästys iskeä vai olisiko sappikiveni kiukustunut (2cm valkoinen timantti)
Kivun aste kohosi hyvin äkkiä sietämättömäksi, jolloin nappasin Litalginin, joka on sappikipulääse. Se ei auttanut ja jouduin tyhjentämään vatsalaukkuni manuaalisesti. Huokasin, kaikki oli taas hyvin otin sukkapuikot käten ja aloin neulomaan. Iltateen jälkeen kipu uusi niin voimakkaana, että mikään asento ei ollut hyvä.
Puin vaatteet päälleni, otin burana 600 mg sillä kipukynnykseni oli ylittynyt ja päätin kävellä sairaalan polille. Potilaskodin ulko ovella kipu loppui kuin seinään.
Ei liene liian myöhä tehdä uusi aloitus kertoakseni viimeisen tunnin sisällä tapahtuneen positiivisen asian, eli on ihana mennä nukkumaan kun ei ole kipuja, niin ja toivon nukkuvani ilman ikävää herätystä aamuun.
Hyvää yötä!
Mikä on sinun positiivinen juttusi kerrottavaksi?
Kipukynnys ylittyi
64
4162
Vastaukset
- ilo nukkua aamupäivä
olen yötyöläinen ja (haukotus) PÄÄSEN muutaman tunnin kuluttua nukkumaan,kunnes lapset herättelevät äitiä kouluun lähtö touhuissaan (haukotus) Kahvitauko päättyy ja työt kutsuvat :-))
- tumma5
sain nukuttua yön,kiitos Panakodin.Hirvittävä kipu oli poissa yön,eikä ole palannut vaikken aamulla ottanutkaan.
asia on se, kun tiistaina kävin ensimmäisessä puolivuotistarkastuksessa leikkauksen jälkeen (lyhytsuolisia olen), ja lääkäri kertoi kaikkien labrakokeiden olevan lähes erinomaisia ja tutkimuksetkin kertoivat samaa. Kyllä jännitti mennä vastaanotolle ja nämä hyvät uutiset sai helpottuneelle mielelle. Puolen vuoden kuluttua taas uudelleen näytille. Eilen keskiviikkona oli täällä lounaissuomessa tosi mahtava sää, optimistina tuli jo kevään tuulahdus nenään vaikka sydäntalveahan tässä vielä mennään. Iloista mieltä ja kevään odotista kaikille lukijoille.
- Nelly62
Päivän aikana olen saanut lisänimen Sappikivi Sandra ja kämppis puolestaan kantaa nimeä Sytöstaatti Sylvi. Olimme yhdessä kaupungilla shoppailemassa kaksi jänkhän kulkijaa. Hauskaa oli ja rahaakin paloi, ostin mm. kauniita punaiseen kiiltopaperiin käärittyjä suklaasydämiä, jotka annan ystävänpäivälahjaksi rakkaimmilleni. Vielä yksi aamuherätys ja se viho viimeinen sädehoito jäljellä. Huomenna kotiin, näin iloisella mielellä tämä päivä kulkee kohti iltaa.
Toivottavasti muillakin on hyvä mieli ja kivut pois kuleksimasta : )
- Nelly62
Eipä tullut montakaan ilon aihetta. Aikas tylsää, mutta ei voi mitään, kituutetaan etiäpäin. Hoidot loppu ja osaltani ja elämä jatkuu, kaikille hyvää kevättä :)
- totuuden torvi
Jokaiselle hoidoissa oleville! Moni hoidoissa oleva syöpäpotilas uupuu! Annettakoon heille anteeksi, kun he eivät jaksa aina kirjoittamassa tässä palstassa. Me kokeneet ja olleet rankassa syövän hoidossa tiedämme. Anteeksi, hyvä Nelly62, mutta mielestäni olet vahvin syövästä toipuva tässä nykyisessä palstassa. Ei kai sinun osasi ole helppo kun täytyy taistella jokaisen asian kimpussa. Annathan anteeksi että meitä on niin moneksi! Elämä aikanaan opettaa! Mielestäni uupuminen on normaalia elämänvaihetta, jostain aikanaan löytää elämän langan ja toipuu uupumuksesta. Se vaan tahtoo vaatia aikaa! Jokainen syöpäpotilas on yksilöllinen ja niin myöskin hoidot! Elämä jatkuu ja kukin ihminen taaplaa tyylillään.
- syöppis-2010.
totuuden torvi kirjoitti:
Jokaiselle hoidoissa oleville! Moni hoidoissa oleva syöpäpotilas uupuu! Annettakoon heille anteeksi, kun he eivät jaksa aina kirjoittamassa tässä palstassa. Me kokeneet ja olleet rankassa syövän hoidossa tiedämme. Anteeksi, hyvä Nelly62, mutta mielestäni olet vahvin syövästä toipuva tässä nykyisessä palstassa. Ei kai sinun osasi ole helppo kun täytyy taistella jokaisen asian kimpussa. Annathan anteeksi että meitä on niin moneksi! Elämä aikanaan opettaa! Mielestäni uupuminen on normaalia elämänvaihetta, jostain aikanaan löytää elämän langan ja toipuu uupumuksesta. Se vaan tahtoo vaatia aikaa! Jokainen syöpäpotilas on yksilöllinen ja niin myöskin hoidot! Elämä jatkuu ja kukin ihminen taaplaa tyylillään.
hyvä,olihan ketjussa posittivinenkin viesti - hän joka edeltävänä päivänä kertoi kipujensa olevan niin kovia,että synnytys kivut siihen verraten on lastenleikkiä..hän sai kipu lääkityksen,joka poisti kivut kokonaan:))))
Jotenkin vaan kai syöpähoidoissa olevat ovat uupuneita..eikä aina löydy positiivista kerrottavaa.
Unta odotellessa : rakkaudella kaikille syöpää sairastaville:)) - :-)))))))))):-)))))
kituuteta etiäppäin,Nelly hyvä vaan me eletään,syövän jälkeen joka ikinen päivä eikä valiteta turhista:))
Positiivinen asenne ja itsestämme huolen pitäminen,se on kaiken a.ja o.
Terveellinen ravinto,liikunta,ystävät,me elämme ja se on hyvä,kiitos sinulle Nellyettätoit palstalle positiivista asennettasi,sitä täällätarvitaan:-))))))) - Satunnaisesti lukeva
:-)))))))))):-))))) kirjoitti:
kituuteta etiäppäin,Nelly hyvä vaan me eletään,syövän jälkeen joka ikinen päivä eikä valiteta turhista:))
Positiivinen asenne ja itsestämme huolen pitäminen,se on kaiken a.ja o.
Terveellinen ravinto,liikunta,ystävät,me elämme ja se on hyvä,kiitos sinulle Nellyettätoit palstalle positiivista asennettasi,sitä täällätarvitaan:-)))))))Harmittaa välillä! Jokainen tässä palstassa kirjoittava syöpäpotilas on inhimillinen ja väsyvä. Tässä palstassa on muotia olla selviytyjänä. Jokainen syöpäpotilas on aina inhimillinen ihminen! Kirjoittakaa te ihmiset! Älkää antako tämän palstan kuolla! Jokaisen syöpäpotilaan kokemus on aina arvokas. Tunnetusti tietotaitoa välittäen. Rakkaat lyhytsuoliset, jatkakaa esimerkkinä muille! :) Halit!
- Nelly62
totuuden torvi kirjoitti:
Olen painottanut viesteissäni sitä, että olemme yksilöitä ja koemme sairautemme kaikki erilailla.
Opin paljon sädehoitovaiheen aikana syöpää sairastavien ihmisten erilaisista reaktioista taistelussa sairautta vastaan. Mm. tietämättömyyden verkosta jossa moni eli, pelosta joka oli käsin kosketeltavissa Esim. oli potilaita, jotka eivät halunneet tietää mitään omasta syövästään. He ikään kuin suojelivat haurauttaan olemalla ulkopuolella lääketieteelisten faktojen. Radus II, mitä se taroittaa tai hormooniperäinen syöpä yms. Asiat joista täällä olemme keskustelleet. Eräskin potilas kysyi minulta onko sinulla oikeat hiukset oletko lainkaan syöpäsairas. Tälläiset totuutta kiertävät tyypit olivat hyvin lannistuneen ja vaivaisen näköisiä.
Opin myös tuntemaan voimakkata naisia, voimakkaampia kuin itse, tulin heidän kanssaan erityisen hyvin toimeen. Ystävystyin ja jatkamme ystävyyttämme naisen kanssa, joka oli kahden pienen lapsen äiti ja mennyt kaikki syövän hoitovaiheet läpi pahimman päälle. Kuitenkin hän oli iloinen optimisti ja aina kannustamassa muita. Oman perheensäkin sisällä hän on se kantava voima, esim. olemalla mukana lasten harrastuksissa kuten viikonloppuisin jääkiekkokaukalon katsomossa kannustamassa pientä poikaansa.
Toinen "Sytostaatti Sylvi" lapin eränkäviä, positiivinen kaikki hoitovaiheet läpikäynyt nainen. Joka ei valittanut ja piti sytö-aikaakin suhteellisen helppona. Näillä naisilla kuten itsellänikin on eräs yhteinen nimittäjä ja se on ennen sairautta ollut hyvä fyysinen peruskunto.
Psyykkisiä alamäkiä on kaikilla ja jos väitän selvinneeni täysin ilman ongelmia valehteleisin. Ensimmäinen viikko sairaalan käytävillä oli masentavaa. Näin paljon sellaista jonka olisin mieluummin ollut näkemättä. Siihenkin turtui ja huumori alkoi kukkimaan sairaalan käytävien sekä odotushuoneen sisällä. Viimeinen viikko oli myös vaikea, sairastuin fyysisesti kaksi kertaa. Ensin virtsarakon tulehdukseen ja sitten sappikivivaivoihin. Nyt elän jonkin asteen pysähtyneisyydessä kuten aina kun jokin elämän vaihe muuttuu erilaiseksi. Siivosin kotiani ja alan asettumaan aloilleni, enää ei tarvitse matkustella :)
Ymmärrän, että erilaiset muut sairaudet syövän lisäksi ovat lannistavia, olenhan sen kokenut itsekin, joten en tarvitse osoittavia tsot... tsot... sormia tai Nelly hyvä jne. sillä ihan hilipatihippaata en laula nyt enkä ole laulanut kertaakaan sairauteni aikana.
Se miksi pistin illalla tuon kommentin oli taas pieni nipistys, että älkääpä lannistuko vaan kirjoitelkaa sillä se on terapeuttista sielun paineitten purkamista joita meillä kaikilla on kenellä enemmän ja kenellä vähemmän.
Itse rakastan kirjoittamista. Puran sisintäni runoihin ja novelleihin sekä eri palstoille kirjoittamiseen. - 38v.hoidot saanut
Nelly62 kirjoitti:
Olen painottanut viesteissäni sitä, että olemme yksilöitä ja koemme sairautemme kaikki erilailla.
Opin paljon sädehoitovaiheen aikana syöpää sairastavien ihmisten erilaisista reaktioista taistelussa sairautta vastaan. Mm. tietämättömyyden verkosta jossa moni eli, pelosta joka oli käsin kosketeltavissa Esim. oli potilaita, jotka eivät halunneet tietää mitään omasta syövästään. He ikään kuin suojelivat haurauttaan olemalla ulkopuolella lääketieteelisten faktojen. Radus II, mitä se taroittaa tai hormooniperäinen syöpä yms. Asiat joista täällä olemme keskustelleet. Eräskin potilas kysyi minulta onko sinulla oikeat hiukset oletko lainkaan syöpäsairas. Tälläiset totuutta kiertävät tyypit olivat hyvin lannistuneen ja vaivaisen näköisiä.
Opin myös tuntemaan voimakkata naisia, voimakkaampia kuin itse, tulin heidän kanssaan erityisen hyvin toimeen. Ystävystyin ja jatkamme ystävyyttämme naisen kanssa, joka oli kahden pienen lapsen äiti ja mennyt kaikki syövän hoitovaiheet läpi pahimman päälle. Kuitenkin hän oli iloinen optimisti ja aina kannustamassa muita. Oman perheensäkin sisällä hän on se kantava voima, esim. olemalla mukana lasten harrastuksissa kuten viikonloppuisin jääkiekkokaukalon katsomossa kannustamassa pientä poikaansa.
Toinen "Sytostaatti Sylvi" lapin eränkäviä, positiivinen kaikki hoitovaiheet läpikäynyt nainen. Joka ei valittanut ja piti sytö-aikaakin suhteellisen helppona. Näillä naisilla kuten itsellänikin on eräs yhteinen nimittäjä ja se on ennen sairautta ollut hyvä fyysinen peruskunto.
Psyykkisiä alamäkiä on kaikilla ja jos väitän selvinneeni täysin ilman ongelmia valehteleisin. Ensimmäinen viikko sairaalan käytävillä oli masentavaa. Näin paljon sellaista jonka olisin mieluummin ollut näkemättä. Siihenkin turtui ja huumori alkoi kukkimaan sairaalan käytävien sekä odotushuoneen sisällä. Viimeinen viikko oli myös vaikea, sairastuin fyysisesti kaksi kertaa. Ensin virtsarakon tulehdukseen ja sitten sappikivivaivoihin. Nyt elän jonkin asteen pysähtyneisyydessä kuten aina kun jokin elämän vaihe muuttuu erilaiseksi. Siivosin kotiani ja alan asettumaan aloilleni, enää ei tarvitse matkustella :)
Ymmärrän, että erilaiset muut sairaudet syövän lisäksi ovat lannistavia, olenhan sen kokenut itsekin, joten en tarvitse osoittavia tsot... tsot... sormia tai Nelly hyvä jne. sillä ihan hilipatihippaata en laula nyt enkä ole laulanut kertaakaan sairauteni aikana.
Se miksi pistin illalla tuon kommentin oli taas pieni nipistys, että älkääpä lannistuko vaan kirjoitelkaa sillä se on terapeuttista sielun paineitten purkamista joita meillä kaikilla on kenellä enemmän ja kenellä vähemmän.
Itse rakastan kirjoittamista. Puran sisintäni runoihin ja novelleihin sekä eri palstoille kirjoittamiseen.sytostaattihoidot aiheuttaa paljon sivuvaikutuksia,joku saa kaikki mahdolliset sivuvaikutukset,joku vähemmän - joku saattaa päästä helpollakin.
Sivuvaikutukset on yksilöllisiä ja riippuu siitäkin,mitä sytostaatteja saa.
Itse olin hyväkuntoinen nuori nainen,koko elämäni liikuntaa harrastanut ja kovassa kunnossa.
Mutta saadessani taxo-tiputuksen ne sivuvaikutukset iski - ja lujaa.Olin hoidon jälkeiset pari viikkoa lähes sänkypotilas,yritin tietty likkua ja kaikkee,mutta ei ollut hyvä pyörtyä
sadan kävely metrin jälkeen.
Voimani loppuivat täysin,etoi,tuli nivelkipuja,huimausta,ruokahaluttomuutta,makuaisti,meni,väsytti..
Mutta selvisin kaikesta ja hoitojen jälkeen on peruskuntoni taas kohonnut.Sädehoito on ollut helppoa,ei mitään sivuvaikutuksia.
Eräällä ystävälläni oli aiemmin samat sytostaattihoidot ja hän kävi töissä hoitojen ajan,vain pari hoidon jälkeistä päivää levossa.
Ja hän oli minusta iäkkäämpi ja huonompikuntoinen ennen hoitojen alkamista.
Positiivisuus auttaa,tietenkin,siinä vaiheessa kun jaksaa taas ajatella positiivisesti:))
Hyvät sytostaattihoidon läpikäyneet,kertokaa hoito kokemuksenne,väsyittekö vai menikö hoidot helpolla:-)))) - Saitko sytokuurin
38v.hoidot saanut kirjoitti:
sytostaattihoidot aiheuttaa paljon sivuvaikutuksia,joku saa kaikki mahdolliset sivuvaikutukset,joku vähemmän - joku saattaa päästä helpollakin.
Sivuvaikutukset on yksilöllisiä ja riippuu siitäkin,mitä sytostaatteja saa.
Itse olin hyväkuntoinen nuori nainen,koko elämäni liikuntaa harrastanut ja kovassa kunnossa.
Mutta saadessani taxo-tiputuksen ne sivuvaikutukset iski - ja lujaa.Olin hoidon jälkeiset pari viikkoa lähes sänkypotilas,yritin tietty likkua ja kaikkee,mutta ei ollut hyvä pyörtyä
sadan kävely metrin jälkeen.
Voimani loppuivat täysin,etoi,tuli nivelkipuja,huimausta,ruokahaluttomuutta,makuaisti,meni,väsytti..
Mutta selvisin kaikesta ja hoitojen jälkeen on peruskuntoni taas kohonnut.Sädehoito on ollut helppoa,ei mitään sivuvaikutuksia.
Eräällä ystävälläni oli aiemmin samat sytostaattihoidot ja hän kävi töissä hoitojen ajan,vain pari hoidon jälkeistä päivää levossa.
Ja hän oli minusta iäkkäämpi ja huonompikuntoinen ennen hoitojen alkamista.
Positiivisuus auttaa,tietenkin,siinä vaiheessa kun jaksaa taas ajatella positiivisesti:))
Hyvät sytostaattihoidon läpikäyneet,kertokaa hoito kokemuksenne,väsyittekö vai menikö hoidot helpolla:-))))Nelly62 ei tainnut saada sytostaattihoitoa, vai kuinka? Pääsit helpommalla, säteet ovat lasten leikkiä verrattuna sytostaatteihin!
- Nelly62
Saitko sytokuurin kirjoitti:
Nelly62 ei tainnut saada sytostaattihoitoa, vai kuinka? Pääsit helpommalla, säteet ovat lasten leikkiä verrattuna sytostaatteihin!
Jumalan kiitos en, sillä kuulin ja näin ystäviltäni mitä se myrkky saa ihmisen kehossa aikaan. Syöpää ei saa mitata elvistelemällä kuka kärsi ja miten paljon. Syöpä on kaikille vakava sairaus, mutta varhaisessa vaiheessa löydettynä sen kantaja päästyy kehollisista kärsimyksistä. Olen mainostanut mammografiaa ja sen tärkeyttä kaikille naisille samoin papa-kokeita parin vuoden välein.
- Aina ei onnista
Nelly62 kirjoitti:
Jumalan kiitos en, sillä kuulin ja näin ystäviltäni mitä se myrkky saa ihmisen kehossa aikaan. Syöpää ei saa mitata elvistelemällä kuka kärsi ja miten paljon. Syöpä on kaikille vakava sairaus, mutta varhaisessa vaiheessa löydettynä sen kantaja päästyy kehollisista kärsimyksistä. Olen mainostanut mammografiaa ja sen tärkeyttä kaikille naisille samoin papa-kokeita parin vuoden välein.
Ei ole tarkoitus elvistellä, mutta on totta että varhaisvaiheessa havaittu syöpä säästää raskailta hoidoilta. Toisinaan syöpä jää löytämättä mammografiassa tai etenee nopeasti tehden etäpesäkkeitä, osa syövistä on parantumattomia.
- Nelly62
Satunnaisesti lukeva kirjoitti:
Harmittaa välillä! Jokainen tässä palstassa kirjoittava syöpäpotilas on inhimillinen ja väsyvä. Tässä palstassa on muotia olla selviytyjänä. Jokainen syöpäpotilas on aina inhimillinen ihminen! Kirjoittakaa te ihmiset! Älkää antako tämän palstan kuolla! Jokaisen syöpäpotilaan kokemus on aina arvokas. Tunnetusti tietotaitoa välittäen. Rakkaat lyhytsuoliset, jatkakaa esimerkkinä muille! :) Halit!
Olen lukenut teidän lyhytsuolisiten kommentteja ja en oikein ymmärrä tuota lyhytsuolinen merkitystä. Kuinka lyhytsuolisuus lääketieteellisesti määritellään? Tunnen yhden hekilön, jolta leikattiin syöpä ja asennettiin avanne, mutta onko kyse samasta asiasta?
- Raspikurkku
Nelly62 kirjoitti:
Olen lukenut teidän lyhytsuolisiten kommentteja ja en oikein ymmärrä tuota lyhytsuolinen merkitystä. Kuinka lyhytsuolisuus lääketieteellisesti määritellään? Tunnen yhden hekilön, jolta leikattiin syöpä ja asennettiin avanne, mutta onko kyse samasta asiasta?
minä vissiin otin käyttöön tämän lyhytsuolinen-termin. Se tulee yksinkertaisesti siitä että suolistosyövän yhteydessä yleensä poistetaan enempi tai vähempi suolta tapauksesta riippuen. Minulla esim. otettiin 60cm paksusuolesta pois. Aika usein operaatiossa tarvitaan myös avanne mutta esim. minulla ei tarvittu koska suolen päät saatiin liitettyä yhteen riittävän hyvin. Minulla oli naiskirurgi operoimassa, suomi oli vähän murteellista mutta homma kyllä sujui. Nukkumatti oli myös naispuolinen ja ääntämisestä päätellen venäläinen.
- Nely62
Raspikurkku kirjoitti:
minä vissiin otin käyttöön tämän lyhytsuolinen-termin. Se tulee yksinkertaisesti siitä että suolistosyövän yhteydessä yleensä poistetaan enempi tai vähempi suolta tapauksesta riippuen. Minulla esim. otettiin 60cm paksusuolesta pois. Aika usein operaatiossa tarvitaan myös avanne mutta esim. minulla ei tarvittu koska suolen päät saatiin liitettyä yhteen riittävän hyvin. Minulla oli naiskirurgi operoimassa, suomi oli vähän murteellista mutta homma kyllä sujui. Nukkumatti oli myös naispuolinen ja ääntämisestä päätellen venäläinen.
..minulla oli onni olla gynekologien hellissä käsissä. Suomessa on kaksi gynekologia, jotka ovat erikoistuneet rintakirurgiaan. Ensimmäisen leikkauksen teki miesgynekologi ja toisen naisgynekologi. He työskentelevät tiiminä Kainuun keskussairaalassa. Leikkausten jälkeen alkuhoito ja seuranta tehdään naistentautien ja synnyttäneiden osastolla joten ympäristö toipua on mitä parhain.
Eräs sairauteni aikana tutuksi tullut anestesian sairaanhoitaja sanoi, että kaksikolla on erilainen tapa leikata, kuin kirurgeilla, he ovat hellempiä otteissaan. En tiedä, en ole asiantuntija, mutta leikkausjäljestä päätellen he ovat tehneet hyvää työtä. - itsekin alalla
Nely62 kirjoitti:
..minulla oli onni olla gynekologien hellissä käsissä. Suomessa on kaksi gynekologia, jotka ovat erikoistuneet rintakirurgiaan. Ensimmäisen leikkauksen teki miesgynekologi ja toisen naisgynekologi. He työskentelevät tiiminä Kainuun keskussairaalassa. Leikkausten jälkeen alkuhoito ja seuranta tehdään naistentautien ja synnyttäneiden osastolla joten ympäristö toipua on mitä parhain.
Eräs sairauteni aikana tutuksi tullut anestesian sairaanhoitaja sanoi, että kaksikolla on erilainen tapa leikata, kuin kirurgeilla, he ovat hellempiä otteissaan. En tiedä, en ole asiantuntija, mutta leikkausjäljestä päätellen he ovat tehneet hyvää työtä.on useampi kuin kaksi gynekologia jotka ovat erikoistuneet mainitsemaasi, itse henkilökohtaisesti olen täällä HELSINGISSÄ ollut yhden hoidossa. Ja aivan varmasti hän ei tällä hetkellä työskentele Kainuussa.
- Pääkaupungissa on
itsekin alalla kirjoitti:
on useampi kuin kaksi gynekologia jotka ovat erikoistuneet mainitsemaasi, itse henkilökohtaisesti olen täällä HELSINGISSÄ ollut yhden hoidossa. Ja aivan varmasti hän ei tällä hetkellä työskentele Kainuussa.
Olet oikeassa, itse en uskonut lukemaani että Suomessa olisi vain kaksi gynekologia, kyllä pääkaupunkiseudulta löytyy useampia, tarkkuutta. Kainuussako keskussairaala?
- Helsingistä löytyy
Pääkaupungissa on kirjoitti:
Olet oikeassa, itse en uskonut lukemaani että Suomessa olisi vain kaksi gynekologia, kyllä pääkaupunkiseudulta löytyy useampia, tarkkuutta. Kainuussako keskussairaala?
Kainuusta löytyy keskussairaala, mutta Nelly 62 ei ole siinä oikeassa, että vain Kainuussa olisi koko Suomen 2 rintasyöpäpotilaisiin erikoistunutta gynekologia. Helsingistä löytyy maan ainoa YKSITYINEN syöpätauteihin erikoistunut SAIRAALA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
- Nelly62
Helsingistä löytyy kirjoitti:
Kainuusta löytyy keskussairaala, mutta Nelly 62 ei ole siinä oikeassa, että vain Kainuussa olisi koko Suomen 2 rintasyöpäpotilaisiin erikoistunutta gynekologia. Helsingistä löytyy maan ainoa YKSITYINEN syöpätauteihin erikoistunut SAIRAALA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Ihan miten haluatte, tieto on luettu Kainuun Sanomista pari viikkoa sitten kun toinen noista gynekologeista sai tunnustuspalkinnon.
On huvittavaa lukea reaktioitanne jos lehti kirjoitti asiasta ja se ei ole totta, niin minun täytynee uskoa suomi24 keskustelupalstalaisten vakuutteluja ja voi tuhannen turkinpippuri kuinka Nelly oli taas väärässä :) - Nelly62
Pääkaupungissa on kirjoitti:
Sivistys ja tieto on kasaantunut ilmeisesti kehä kolmosen sisäpuolella. Missä kulkikaan susiraja ja kontti selässä kiertävät kyläpuoskarit, ilmeisesti Kainuussa :)
- Pääkaupungista
Nelly62 kirjoitti:
Sivistys ja tieto on kasaantunut ilmeisesti kehä kolmosen sisäpuolella. Missä kulkikaan susiraja ja kontti selässä kiertävät kyläpuoskarit, ilmeisesti Kainuussa :)
Tieto ei pidä paikkaansa, Helsingistä löytyy mainitsemiasi asiantuntijoita, tuskin ne ainoat ovat Kainuun korvessa? Onko siellä edes kunnon palveluita? Olet tosi korven asukki.
- Nelly62
itsekin alalla kirjoitti:
on useampi kuin kaksi gynekologia jotka ovat erikoistuneet mainitsemaasi, itse henkilökohtaisesti olen täällä HELSINGISSÄ ollut yhden hoidossa. Ja aivan varmasti hän ei tällä hetkellä työskentele Kainuussa.
Minkä niminen gynekologi leikkasi sinut?
Minut leikkasi ensin Huusko ja sitten Häivä-Mällinen, uskomaton tiimi hatun nosto heille.
Ylilääkäri Mauri Huusko,
Apulaisylilääkäri Leena Häivä-Mällinen - Olet uskomaton
Nelly62 kirjoitti:
Minkä niminen gynekologi leikkasi sinut?
Minut leikkasi ensin Huusko ja sitten Häivä-Mällinen, uskomaton tiimi hatun nosto heille.
Ylilääkäri Mauri Huusko,
Apulaisylilääkäri Leena Häivä-MällinenUskotko todella että ne kaksi erikoistunutta ovat vain ja ainoastaan Kainuussa? No, eivät ole, ovat kaksi siellä maakunnassa.
- ...................
Nelly62 kirjoitti:
Ihan miten haluatte, tieto on luettu Kainuun Sanomista pari viikkoa sitten kun toinen noista gynekologeista sai tunnustuspalkinnon.
On huvittavaa lukea reaktioitanne jos lehti kirjoitti asiasta ja se ei ole totta, niin minun täytynee uskoa suomi24 keskustelupalstalaisten vakuutteluja ja voi tuhannen turkinpippuri kuinka Nelly oli taas väärässä :)linkin kiintos jossa kerrotaan että VAIN kaksi gyn.tekee Suomessa näitä leikkauksia ja vieläpä siellä pohjoisessa, kiitos.
Olen Etelä-Suomessa asuva ja löytyi täältäkin, onneksi se leikkaava gyne, asiaan perehtynyt.
Ja tosiaan, Helsingistä löytyy yksityinen syöp.sairaala.
"Suomessa on kaksi gynekologia, jotka ovat erikoistuneet rintakirurgiaan. Ensimmäisen leikkauksen teki miesgynekologi ja toisen naisgynekologi. He työskentelevät tiiminä Kainuun keskussairaalassa." Alkuosa ei siis pidä paikkaansa.......
Tuskin lääkärit muuten haluavat nimiään julkaistavan jollain nettipalstalla.....
Ethän jaa väärää "tietoa" yleisellä foorumilla, kiitos!!!! - Nelly62
Olet uskomaton kirjoitti:
Uskotko todella että ne kaksi erikoistunutta ovat vain ja ainoastaan Kainuussa? No, eivät ole, ovat kaksi siellä maakunnassa.
On erotettava gynekologinen kirurgia jossa kirurgi tekee gynekolokisia leikkauksia ja gynekologi joka tekee kirurgisia toimenpiteitä.
Asian pohdiskelu sai uuden aloituksen, joka toivottavasti selvensi sinullekin, että luulo ei ole tiedon väärtti.
Meillä täällä susirajalla on opittu erikoistumaan :) - ---LL----
Olet uskomaton kirjoitti:
Uskotko todella että ne kaksi erikoistunutta ovat vain ja ainoastaan Kainuussa? No, eivät ole, ovat kaksi siellä maakunnassa.
onkohan N nyt käsittänyt asian jotenkin väärin?!
Gynekologi leikkaa rintoja
Lääkäripula on johtanut poikkeukselliseen käytäntöön Kainuussa. Rintasyöpiä leikkaa keskussairaalassa kirurgien sijasta kaksi gynekologia.
Työnjako on yleinen Keski-Euroopassa, mutta Suomessa Kainuu on ainoa lajissaan. Malliin siirryttiin kuusi vuotta sitten.
– Tämä on ollut hyvä, paikallinen systeemi maakunnassamme. Pidämme siitä matalaa linjaa, emmekä halua provosoida ketään, gynekologi Leenä Häivä-Mällinen sanoo.
Sairaalan kirurgian ylilääkäri Kalle Rissanen kannattaa mallia. Gynekologin toimenkuvan muuttaminen on helpottanut kirurgivajausta ja vastannut väestön tarpeisiin.
– Minusta tämä on talokohtainen kysymys. Meillä väestö vanhenee ja synnytykset vähenevät, kun taas rintasyöpä ja naistentaudit lisääntyvät. Tämä on toimiva kokonaisuus. Pääasia, että rintasyöpäpakettia hoitaa kouluttautunut ja asiaan perehtynyt henkilökunta.
Kirurgin titteli ei anna valmiuksia
Erikoislääkäri Marjut Leidenius HYKS:n rintarauhaskirurgian yksiköstä uskoo, että Kainuun gynekologien toiminta voi ärsyttää joitakin kirurgeja. Hänestä lääkärin tittelillä ei ole väliä potilaan kannalta, kunhan hoito on asianmukaista.
Esimerkiksi Saksassa tilanne on kirjava, ja rintasyöpää leikkaavat pääasiassa gynekologit.
– Kirurgin titteli nykypäivänä ei riitä siihen, että osaa leikata rintasyöpää. Täytyy käydä koulutuksessa ja hankkia tietoa. Hoito on muuttunut dramaattisesti viimeisen kymmenen vuoden aikana. Gynekologin on ihan yhtä mahdollista oppia rintasyövän hoito kuin kirurgin.
Leideniuksen mukaan gynekologien peruskoulutuksessa saa kuitenkin vain hyvin vähän leikkauskokemusta. Kaikki lääkärit eivät enää osaa kaikkea.
Oulu kokeili mallia
Häivä-Mällisen mukaan hän ja rintaleikkauksia tekevä naistentautien ylilääkäri Mauri Huusko ovat kouluttautuneet asiaan perusteellisesti. Oppia haettiin muun muassa Oulusta, missä rintakirurgia oli jonkin aikaa osittain gynekologien vastuulla. Oulussa käytäntö on toistaiseksi haudattu.
– Emme ole lähteneet asiaan suin päin. Rintasyöpä on naisten suurin syöpäryhmä, ja sen hoitoon pitää olla kouluttautunut. Olemme käyneet kongresseissa ulkomailla ja monissa koulutustilaisuuksissa.
Häivä-Mällisen mukaan rintakirurgiaan ei aina ole osattu suhtautua vakavasti. Kirurgit ovat saattaneet ylenkatsoa sitä.
Gynekologien osallistuminen kirurgeille suunnattuun koulutukseen on herättänyt joskus ihmettelyä, mutta heidät on kuitenkin otettu hyvin vastaan.
– Ihannehan olisi, että plastiikkakirurgi leikkaisi rintasyövät. Se ei Suomessa totisesti toteudu, sillä plastiikkakirurgeja on niin vähän ja rintasyöpiä paljon. Toisaalta lääkärin gynekologinen asiantuntemus on eduksi, sillä rintasyöpään liittyy gynekologisia ongelmia.
Sooloilu on sallittu
Suomessa ei ole sääntöjä tai normeja siitä, mitä toimenpiteitä eri alojen lääkärit saavat tehdä. Sooloilu on sallittua, mutta se vaatii sopimista ja kouluttautumista.
Terveydenhuollon oikeusturvakeskuksen apulaisjohtaja Pirjo Pennasen mukaan yleisten rajojen ylittämisen pitää olla perusteltua, lääketieteellisesti asianmukaista ja potilaiden kannalta turvallista.
– Jos mennään alueille tai toimenpiteisiin, jotka eivät kuulu omaan alaan, lääkärin on perehdyttävä siihen muulla tavoin riittävästi pätevyyden osoittamiseksi. Se on silloin työpaikan asia, ja vastuu järjestelystä kuuluu työnantajalle.
Pennasen mukaan raja-aitojen ylittäminen ei ole yleistä. Hänen tietojensa mukaan jotkut onkologit ovat kouluttautuneet myös syöpäkirurgiaan. TEO ei ole saanut valituksia tällaisista tapauksista.
NELLY, hieman tarkkaavuutta asioiden julkituontiin! EIVÄT OLE SUOMEN AINOAT TÄTÄ TEKEVÄT GYNEKOLOGIT!!!!!!!!!!!!!! - ..................
---LL---- kirjoitti:
Lääkäripula on johtanut poikkeukselliseen käytäntöön Kainuussa. Rintasyöpiä leikkaa keskussairaalassa kirurgien sijasta kaksi gynekologia.
Työnjako on yleinen Keski-Euroopassa, mutta Suomessa Kainuu on ainoa lajissaan. Malliin siirryttiin kuusi vuotta sitten.
– Tämä on ollut hyvä, paikallinen systeemi maakunnassamme. Pidämme siitä matalaa linjaa, emmekä halua provosoida ketään, gynekologi Leenä Häivä-Mällinen sanoo.
Sairaalan kirurgian ylilääkäri Kalle Rissanen kannattaa mallia. Gynekologin toimenkuvan muuttaminen on helpottanut kirurgivajausta ja vastannut väestön tarpeisiin.
– Minusta tämä on talokohtainen kysymys. Meillä väestö vanhenee ja synnytykset vähenevät, kun taas rintasyöpä ja naistentaudit lisääntyvät. Tämä on toimiva kokonaisuus. Pääasia, että rintasyöpäpakettia hoitaa kouluttautunut ja asiaan perehtynyt henkilökunta.
Erikoislääkäri Marjut Leidenius HYKS:n rintarauhaskirurgian yksiköstä uskoo, että Kainuun gynekologien toiminta voi ärsyttää joitakin kirurgeja. Hänestä lääkärin tittelillä ei ole väliä potilaan kannalta, kunhan hoito on asianmukaista.
Esimerkiksi Saksassa tilanne on kirjava, ja rintasyöpää leikkaavat pääasiassa gynekologit.
– Kirurgin titteli nykypäivänä ei riitä siihen, että osaa leikata rintasyöpää. Täytyy käydä koulutuksessa ja hankkia tietoa. Hoito on muuttunut dramaattisesti viimeisen kymmenen vuoden aikana. Gynekologin on ihan yhtä mahdollista oppia rintasyövän hoito kuin kirurgin.
Leideniuksen mukaan gynekologien peruskoulutuksessa saa kuitenkin vain hyvin vähän leikkauskokemusta. Kaikki lääkärit eivät enää osaa kaikkea.
Oulu kokeili mallia
Häivä-Mällisen mukaan hän ja rintaleikkauksia tekevä naistentautien ylilääkäri Mauri Huusko ovat kouluttautuneet asiaan perusteellisesti. Oppia haettiin muun muassa Oulusta, missä rintakirurgia oli jonkin aikaa osittain gynekologien vastuulla. Oulussa käytäntö on toistaiseksi haudattu.
– Emme ole lähteneet asiaan suin päin. Rintasyöpä on naisten suurin syöpäryhmä, ja sen hoitoon pitää olla kouluttautunut. Olemme käyneet kongresseissa ulkomailla ja monissa koulutustilaisuuksissa.
Häivä-Mällisen mukaan rintakirurgiaan ei aina ole osattu suhtautua vakavasti. Kirurgit ovat saattaneet ylenkatsoa sitä.
Gynekologien osallistuminen kirurgeille suunnattuun koulutukseen on herättänyt joskus ihmettelyä, mutta heidät on kuitenkin otettu hyvin vastaan.
– Ihannehan olisi, että plastiikkakirurgi leikkaisi rintasyövät. Se ei Suomessa totisesti toteudu, sillä plastiikkakirurgeja on niin vähän ja rintasyöpiä paljon. Toisaalta lääkärin gynekologinen asiantuntemus on eduksi, sillä rintasyöpään liittyy gynekologisia ongelmia.
Sooloilu on sallittu
Suomessa ei ole sääntöjä tai normeja siitä, mitä toimenpiteitä eri alojen lääkärit saavat tehdä. Sooloilu on sallittua, mutta se vaatii sopimista ja kouluttautumista.
Terveydenhuollon oikeusturvakeskuksen apulaisjohtaja Pirjo Pennasen mukaan yleisten rajojen ylittämisen pitää olla perusteltua, lääketieteellisesti asianmukaista ja potilaiden kannalta turvallista.
– Jos mennään alueille tai toimenpiteisiin, jotka eivät kuulu omaan alaan, lääkärin on perehdyttävä siihen muulla tavoin riittävästi pätevyyden osoittamiseksi. Se on silloin työpaikan asia, ja vastuu järjestelystä kuuluu työnantajalle.
Pennasen mukaan raja-aitojen ylittäminen ei ole yleistä. Hänen tietojensa mukaan jotkut onkologit ovat kouluttautuneet myös syöpäkirurgiaan. TEO ei ole saanut valituksia tällaisista tapauksista.
NELLY, hieman tarkkaavuutta asioiden julkituontiin! EIVÄT OLE SUOMEN AINOAT TÄTÄ TEKEVÄT GYNEKOLOGIT!!!!!!!!!!!!!! - Nelly62
---LL---- kirjoitti:
Oulu kokeili mallia
Sooloilu on sallittu
NELLY, hieman tarkkaavuutta asioiden julkituontiin! EIVÄT OLE SUOMEN AINOAT TÄTÄ TEKEVÄT GYNEKOLOGIT!!!!!!!!!!!!!!"Työnjako on yleinen Keski-Euroopassa, mutta Suomessa Kainuu on ainoa lajissaan.
Nyt kun olemme saaneet kiihtymyksen myötä verenpaineemme koholle on aika rauhoittua ja napsauttaa tietokone kiinni sekä pötkähtää pitkälleen.
Hyvää yötä! - Meiltä löytyy
Nelly62 kirjoitti:
"Työnjako on yleinen Keski-Euroopassa, mutta Suomessa Kainuu on ainoa lajissaan.
Nyt kun olemme saaneet kiihtymyksen myötä verenpaineemme koholle on aika rauhoittua ja napsauttaa tietokone kiinni sekä pötkähtää pitkälleen.
Hyvää yötä!Hyvää huomenta! Tietääkö esim. Nelly62 että maan ainoa yksityinen syöpätauteihin erikoistunut sairaala on Helsingissä, josta löytyvät maan parhaat onkologiaan erikoistuneet erikoislääkärit, siinä jää kainuun korpi kauas jälkeen!
Rintasyövän hoidossa kirurgia on aina perushoito, johon liitetään tilanteen mukaan ulkoinen sädehoito ja kemoterapia. Tapauskohtaisesti sovelletaan säästävää rintakirurgiaa. Sentinel-tekniikka on omaksuttu Suomessa hoitokäytännöksi rintasyövän levinneisyyden arvioinnissa alkutilanteessa. Sitä edellytetään kaikilta korkean tason hoitoyksiköiltä ja siihen on mahdollisuus myös Docrates Klinikalla.
Suolistosyöpien hoidossa kirurgia muodostaa perushoidon silloin kun se vain on mahdollista. Avoleikkauksista on huippuyksiköissä siirrytty laparoskooppiseen kirurgiaan, jossa toteutuu myös nopea toipuminen. Robottiavusteisuus on valtaamassa alaa myös suolistokirurgiassa.
Docrates Klinikka koordinoi syövän leikkaushoidot yhteistyökumppaniverkostonsa avulla. Leikkausyhteistyötä tehdään mm. Klinikka 22:n ja Eiran sairaalan kanssa. Esimerkiksi onkoplastisten rintasyöpäleikkausten tekijät ovat eturivin syöpäkirurgiaan perehtyneitä plastiikkakirurgeja tai plastiikkakirurgiaan erikoistuneita syöpäkirurgeja.
www.docrates.com - Nelly62
---LL---- kirjoitti:
Oulu kokeili mallia
Sooloilu on sallittu
NELLY, hieman tarkkaavuutta asioiden julkituontiin! EIVÄT OLE SUOMEN AINOAT TÄTÄ TEKEVÄT GYNEKOLOGIT!!!!!!!!!!!!!!Toivottavasti nukuitte hyvin. Päivän ihana asia, ei enää kiirettä sädehoitoon ja sain nukutuksi levollisen lähes yhdeksän yöunen.
Nyt voimme pohtia illan aihetta asiallisesti ilman henkilökohtaisuuksiin menevää arvostelua, eikö niin. Luettuanne linkin toivon, että ymmärrätte, että en kirjoittanut potaskaa. Uskosta ei siis ollut kysymys kuten joku kiivaasti yritti minua ripittää.
Lääkäripulakaan ei itseasiassa ole syy gynekologien kouluttautumisesta rintakirurgiaa, vaan halu olla mukana kehittämässä yhä enenemässä määrin yleistyvän rintasyövän hoitoa. Näillä asiantuntijalääkäreillä on vuosikymmenten kokemus naistentautien hoidosta. Huusko on kouluttautunut rintakirurgiaan Belgiassa.
Molemmat lääkärit hoitavat potilaansa täysivaltaisesti ja huolehtivat jälkiseurannasta.
Tiesin taustat, tapanani ei ole kirjoittaa asioita, joilla ei ole todellisuuspohjaa. Opetelkaa lukemaan linkitykset ja tekstiin kannattaa todella perehtyä, että ymmärtää sen oikein.
Korvestakin löytyy huippuosaamista! - Nelly62
Meiltä löytyy kirjoitti:
Hyvää huomenta! Tietääkö esim. Nelly62 että maan ainoa yksityinen syöpätauteihin erikoistunut sairaala on Helsingissä, josta löytyvät maan parhaat onkologiaan erikoistuneet erikoislääkärit, siinä jää kainuun korpi kauas jälkeen!
Rintasyövän hoidossa kirurgia on aina perushoito, johon liitetään tilanteen mukaan ulkoinen sädehoito ja kemoterapia. Tapauskohtaisesti sovelletaan säästävää rintakirurgiaa. Sentinel-tekniikka on omaksuttu Suomessa hoitokäytännöksi rintasyövän levinneisyyden arvioinnissa alkutilanteessa. Sitä edellytetään kaikilta korkean tason hoitoyksiköiltä ja siihen on mahdollisuus myös Docrates Klinikalla.
Suolistosyöpien hoidossa kirurgia muodostaa perushoidon silloin kun se vain on mahdollista. Avoleikkauksista on huippuyksiköissä siirrytty laparoskooppiseen kirurgiaan, jossa toteutuu myös nopea toipuminen. Robottiavusteisuus on valtaamassa alaa myös suolistokirurgiassa.
Docrates Klinikka koordinoi syövän leikkaushoidot yhteistyökumppaniverkostonsa avulla. Leikkausyhteistyötä tehdään mm. Klinikka 22:n ja Eiran sairaalan kanssa. Esimerkiksi onkoplastisten rintasyöpäleikkausten tekijät ovat eturivin syöpäkirurgiaan perehtyneitä plastiikkakirurgeja tai plastiikkakirurgiaan erikoistuneita syöpäkirurgeja.
www.docrates.com..mutta nyt tiedän.
http://www.docrates.com/syovan-hoito/leikkaushoito/ - Meiltä löytyy
Nelly62 kirjoitti:
..mutta nyt tiedän.
http://www.docrates.com/syovan-hoito/leikkaushoito/Juuri näin, paras hoito löytyy pääkaupunkiseudulta.
- Nelly62
Meiltä löytyy kirjoitti:
Juuri näin, paras hoito löytyy pääkaupunkiseudulta.
Sovitaan niin, ei tuota ongelmia. Itse olen asiantuntijoiden avun niin Oulun yliopistollisessa sairaalassa kuin Kainuun keskussiraalassa ja se riittää minulle :)))))
- hoidettu..
Nelly62 kirjoitti:
Toivottavasti nukuitte hyvin. Päivän ihana asia, ei enää kiirettä sädehoitoon ja sain nukutuksi levollisen lähes yhdeksän yöunen.
Nyt voimme pohtia illan aihetta asiallisesti ilman henkilökohtaisuuksiin menevää arvostelua, eikö niin. Luettuanne linkin toivon, että ymmärrätte, että en kirjoittanut potaskaa. Uskosta ei siis ollut kysymys kuten joku kiivaasti yritti minua ripittää.
Lääkäripulakaan ei itseasiassa ole syy gynekologien kouluttautumisesta rintakirurgiaa, vaan halu olla mukana kehittämässä yhä enenemässä määrin yleistyvän rintasyövän hoitoa. Näillä asiantuntijalääkäreillä on vuosikymmenten kokemus naistentautien hoidosta. Huusko on kouluttautunut rintakirurgiaan Belgiassa.
Molemmat lääkärit hoitavat potilaansa täysivaltaisesti ja huolehtivat jälkiseurannasta.
Tiesin taustat, tapanani ei ole kirjoittaa asioita, joilla ei ole todellisuuspohjaa. Opetelkaa lukemaan linkitykset ja tekstiin kannattaa todella perehtyä, että ymmärtää sen oikein.
Korvestakin löytyy huippuosaamista!Millainen sinun rintasyöpä oli? Mikä gradus,oliko kainaloon levinnäisyyttä?
Ajattelin sitä,koska et joutunut sytostaatti hoitoihin.
Minulla oli gradus 2,levinnyt kainalonimusolmukkeisiin 12/2,siis poistettiin 12.ja näistä kahdessa oli syöpäsoluja,käsitin. Rinnan säästävä leikkaus,kasvain 2cm,horm.positiivinen.
Tehtiin levinneisyystutkimukset,mutta oli vain tämä paikallisesti kainaloon leviäminen.
Sain 3 kertaa ceff ja 3.kertaa taxo 25.sädehoitoa ja 5v.arimidex lääkitys. - Nelly62
hoidettu.. kirjoitti:
Millainen sinun rintasyöpä oli? Mikä gradus,oliko kainaloon levinnäisyyttä?
Ajattelin sitä,koska et joutunut sytostaatti hoitoihin.
Minulla oli gradus 2,levinnyt kainalonimusolmukkeisiin 12/2,siis poistettiin 12.ja näistä kahdessa oli syöpäsoluja,käsitin. Rinnan säästävä leikkaus,kasvain 2cm,horm.positiivinen.
Tehtiin levinneisyystutkimukset,mutta oli vain tämä paikallisesti kainaloon leviäminen.
Sain 3 kertaa ceff ja 3.kertaa taxo 25.sädehoitoa ja 5v.arimidex lääkitys.Kun aloitin kirjoittamaan palstalle olin kahden osaleikkauksen välimaastossa ja kyselin kokemuksia ja neuvoja. Sain paljon tukea ja hyviä ohjeita. aloituksen nimi on.... Voitteko olla vertaistukenani. Siellä kerroin hyvinkin tarkkaan sairauteni vaiheista.
Minulla oli todettu 8mm läpimittainen invasiivinen gradus II duktaalinen karsiooman fokus ei tarkempia mittauksia. Her-negatiivinen.
Koska vartiaimusolmukemerkkaus ei onnistunut tehtiin yhdentoista kainaloimusolmukkeen poisto, jotka osoittutuivat puhtaiksi.
Kaksi osa resektiota. Kaikki mahdolliset tutkimukset tehty ei todettu levinneisyyttä. Säästyin sytostaatti hoidoilta ja olisin säästynyt sädehoidoiltakin jos olisin suostunut koko rinnan poistoon.
Olen saanut 26-kerta sädehoitoa 25-hoidon sijaan sillä uusivuosi ja loppiainen sotki rytmin : ).
Aloitan Femar lääkityksen. - Tiedoksi
Nelly62 kirjoitti:
Sovitaan niin, ei tuota ongelmia. Itse olen asiantuntijoiden avun niin Oulun yliopistollisessa sairaalassa kuin Kainuun keskussiraalassa ja se riittää minulle :)))))
Tätä palstaa voi lukea ellei kirjoita joku jolla on todettu että ei ole enää muuta tehtävissä, kuin oireenmukainen hoito, siinä ei menetä juuri mitään, jos vielä kysyy ns. second opinionia eli toisen lääkärin mielipidettä. Mitä itse tiedän, tutkimuspotilaita on ympäri Suomea, vain osa pystytään ottamaan, heitä on niin paljon.
- Nelly62
Tiedoksi kirjoitti:
Tätä palstaa voi lukea ellei kirjoita joku jolla on todettu että ei ole enää muuta tehtävissä, kuin oireenmukainen hoito, siinä ei menetä juuri mitään, jos vielä kysyy ns. second opinionia eli toisen lääkärin mielipidettä. Mitä itse tiedän, tutkimuspotilaita on ympäri Suomea, vain osa pystytään ottamaan, heitä on niin paljon.
Nyt en ymmärrä mitä haluat minulle viestissä julki tuoda?.
- Tiedoksi
Nelly62 kirjoitti:
Nyt en ymmärrä mitä haluat minulle viestissä julki tuoda?.
Haluan tuoda julki yleisesti tämänkin vaihtoehdon, en yksin sinulle.
- Nelly62
Tiedoksi kirjoitti:
Haluan tuoda julki yleisesti tämänkin vaihtoehdon, en yksin sinulle.
...toivon muiden ymmärtävän tekstiäsi, liekö tuolla väliä jos itse putosin kärryiltä :(
- nimim.-62.syntynyt
Nelly62 kirjoitti:
Kun aloitin kirjoittamaan palstalle olin kahden osaleikkauksen välimaastossa ja kyselin kokemuksia ja neuvoja. Sain paljon tukea ja hyviä ohjeita. aloituksen nimi on.... Voitteko olla vertaistukenani. Siellä kerroin hyvinkin tarkkaan sairauteni vaiheista.
Minulla oli todettu 8mm läpimittainen invasiivinen gradus II duktaalinen karsiooman fokus ei tarkempia mittauksia. Her-negatiivinen.
Koska vartiaimusolmukemerkkaus ei onnistunut tehtiin yhdentoista kainaloimusolmukkeen poisto, jotka osoittutuivat puhtaiksi.
Kaksi osa resektiota. Kaikki mahdolliset tutkimukset tehty ei todettu levinneisyyttä. Säästyin sytostaatti hoidoilta ja olisin säästynyt sädehoidoiltakin jos olisin suostunut koko rinnan poistoon.
Olen saanut 26-kerta sädehoitoa 25-hoidon sijaan sillä uusivuosi ja loppiainen sotki rytmin : ).
Aloitan Femar lääkityksen.tunkeilenko kysymykselläni,mutta olen miettinyt nimimerkkiäsi: tarkoittaako tämä nimimerkkisi lisänä oleva ' 62 ' ikääsi vai syntymävuottasi?:-)
- anemone3
Meiltä löytyy kirjoitti:
Hyvää huomenta! Tietääkö esim. Nelly62 että maan ainoa yksityinen syöpätauteihin erikoistunut sairaala on Helsingissä, josta löytyvät maan parhaat onkologiaan erikoistuneet erikoislääkärit, siinä jää kainuun korpi kauas jälkeen!
www.docrates.comMinut leikattiin Hyvinkäällä, tosin hoidot annettiin Meilahdessa.
Ja minut leikkasi "oikein" plastiikkakirurgi, pätevä nainen.
Osapoisto tehtiin ja on sanottava, että iso lähes 5 cm kasvain saatiin kauniisti pois. Edestäpäin (kasvain oli kainalon puolella) ei juurikaan huomaa, että minua on ylipäätään leikattu. Sattui terve rinta olemaan hiukan pienempi, useinhan rinnat ovat erikokoiset.
Hyvinkäähän on stadista katsoen landea. melkein susirajalla. Ja taas varmaan jostain pohjoisemmasta käsin tämä on pääkaupunkiseutua. Näin luulen? - Nelly62
nimim.-62.syntynyt kirjoitti:
tunkeilenko kysymykselläni,mutta olen miettinyt nimimerkkiäsi: tarkoittaako tämä nimimerkkisi lisänä oleva ' 62 ' ikääsi vai syntymävuottasi?:-)
Nelly on erään ulkolaisen ystävättäreni nimi 62 on vain luku. Minulla on virallinen nimimerkki ja galleriasivu kuvallani varustettuna. Muutama täällä kirjoittaja tietää virallisen nimimerkkini. Kuten olet huomannut olen joidenkin ihmisten mielestä ärsyttävä tyyppi koska olen jokseenkin suorasanainen enkä kumartele saati läpertele joutavia. Haluan käyttää täällä tuota Nelly-nimimerkkiä suojellakseni palstaa. Perässähiihtäjiähän nettimaailmassa riittää.
- hyvä näin päin¤¤¤
Nelly62 kirjoitti:
Nelly on erään ulkolaisen ystävättäreni nimi 62 on vain luku. Minulla on virallinen nimimerkki ja galleriasivu kuvallani varustettuna. Muutama täällä kirjoittaja tietää virallisen nimimerkkini. Kuten olet huomannut olen joidenkin ihmisten mielestä ärsyttävä tyyppi koska olen jokseenkin suorasanainen enkä kumartele saati läpertele joutavia. Haluan käyttää täällä tuota Nelly-nimimerkkiä suojellakseni palstaa. Perässähiihtäjiähän nettimaailmassa riittää.
keskustelua synny,ellei välillä olla asioista erimieltä:)
Tässä ketjussa lähinnä asita kinaa,ei ihmiset,huomaatko?
Minunkin rintasyöpä leikattiin susirajan takana,elikkä Lohjalla ja hyvin onnistui leikkaus.
Jatkohoidot sain Meilahdessa.
Keskustelu voi jatkua näissä merkeissä,ei tätä riitelyksi voi sanoa,sanan vaihdoksi korkeintaan.
Kukaan ei ole alkanut käyttämään ns"katukieltä" eikä ottanut nokkiinsa.
Pelkkä" aivan niin -olen kaikessa kanssanne samaa mieltä-olet oikeassa- " keskusteluhan ei oikeastaan ole keskustelua vaan myötäilemistä joka asiaan.
Hyvää illan jatkoa Nellylle kuten kaikille ketjuun osallistuville:-))) - Keskustellaan
Nelly62 kirjoitti:
Suorasanainen kestää sitten muidenkin suoruuden, vai mitä?
- Nelly62
hyvä näin päin¤¤¤ kirjoitti:
keskustelua synny,ellei välillä olla asioista erimieltä:)
Tässä ketjussa lähinnä asita kinaa,ei ihmiset,huomaatko?
Minunkin rintasyöpä leikattiin susirajan takana,elikkä Lohjalla ja hyvin onnistui leikkaus.
Jatkohoidot sain Meilahdessa.
Keskustelu voi jatkua näissä merkeissä,ei tätä riitelyksi voi sanoa,sanan vaihdoksi korkeintaan.
Kukaan ei ole alkanut käyttämään ns"katukieltä" eikä ottanut nokkiinsa.
Pelkkä" aivan niin -olen kaikessa kanssanne samaa mieltä-olet oikeassa- " keskusteluhan ei oikeastaan ole keskustelua vaan myötäilemistä joka asiaan.
Hyvää illan jatkoa Nellylle kuten kaikille ketjuun osallistuville:-)))Olenhan huomannut, että esim. television sääennusteet ovat kehä kolmosen sisäpiirijuttuja.
Joko me Mette saadaan lunta ja päästään hiihtämään.
Meillä voi olla täällä susirajalla tosi kauniita kirkkaita auringonpaisteita ja hyvin suksikelejä ja telkussa päivitellään Mette kiltti onko aurinkoa luvassa vai vieläkö saadaan lumisateita jne.
Niin kauan kuin pysytään asiassa eikä aleta nimittelemään on ok, erimieltä tuleekin olla esim. jos tykkää, että hoito on parenpaa yksityisellä sektorilla kuin yleisellä puolella. Monelle on vain rahakysymys hakeutua yksityiseen hoitoon.
Lisäksi ennen jankkaamista voi asioita tarkistaa googlettamalla. Kun on malttia ottaa tietoa niin turhat huutelot jäävät tekemättä. - Nelly62
Keskustellaan kirjoitti:
Ei välttämättä jos suoruus on suunnattu loukkaamaan.
- En minä, nuo muut
Keskustellaan kirjoitti:
Eli, sinä voit kirjoitella ja laukoa totuuksia, muut ne loukkaavat sinua??
- # ???
Nelly62 kirjoitti:
...toivon muiden ymmärtävän tekstiäsi, liekö tuolla väliä jos itse putosin kärryiltä :(
en tajunnut ainakaan ensi lukemalla...
- mammaca
Meiltä löytyy kirjoitti:
Juuri näin, paras hoito löytyy pääkaupunkiseudulta.
Voi taivaan vallat!!!! Pitäkää toki hyvänänne. Minulle täällä Kainuussa riittää erittäin hyvin, että saamme lähellä empaattista, pätevää ja hyvää hoitoa. Enpä olisi uskonut, että tämmösestäkin asiasta voi saada hiekkalaatikkoleikin etelä vastaan pohjoinen.
Varokaa vaan: me täältä pohjoisesta joudutaan pakotettuina vähitellen tulemaan käsiksi teidän "leluun", kun poliitikot tämän pohjoisen ja itärajan haluavat vähin erin tyhjentää. Mitenkäs sitten suusi laitat?
Oikeesti: Eiköhän meillä syöpään sairastuneilla ja sen kanssa elävillä ole ihan tarpeeksi muutakin miettimistä kuin kinata keskenämme jonninjoutavasta. Keskitytään vaikka nauttimaan keväisestä auringonpaisteesta ja valosta.
Pidetään lippu korkealla ja nautitaan elämästä rinta - varsinkin se leikattu - rottingilla. Hoidot on rankkoja ja jokaisella oma tarina. Ei niistä saa marttyyrikilpailuja, eikä tarvitse saada. Aika aikaa kutakin. Elämän kulkua sairaus jokaisella varmasti muuttaa, mutta ei silti pidä luovuttaa. Huonon ajan jälkeen on luvassa hyvää aikaa. Niin kauan kuin on elämää, siitä pitää iloita. - 31
mammaca kirjoitti:
Voi taivaan vallat!!!! Pitäkää toki hyvänänne. Minulle täällä Kainuussa riittää erittäin hyvin, että saamme lähellä empaattista, pätevää ja hyvää hoitoa. Enpä olisi uskonut, että tämmösestäkin asiasta voi saada hiekkalaatikkoleikin etelä vastaan pohjoinen.
Varokaa vaan: me täältä pohjoisesta joudutaan pakotettuina vähitellen tulemaan käsiksi teidän "leluun", kun poliitikot tämän pohjoisen ja itärajan haluavat vähin erin tyhjentää. Mitenkäs sitten suusi laitat?
Oikeesti: Eiköhän meillä syöpään sairastuneilla ja sen kanssa elävillä ole ihan tarpeeksi muutakin miettimistä kuin kinata keskenämme jonninjoutavasta. Keskitytään vaikka nauttimaan keväisestä auringonpaisteesta ja valosta.
Pidetään lippu korkealla ja nautitaan elämästä rinta - varsinkin se leikattu - rottingilla. Hoidot on rankkoja ja jokaisella oma tarina. Ei niistä saa marttyyrikilpailuja, eikä tarvitse saada. Aika aikaa kutakin. Elämän kulkua sairaus jokaisella varmasti muuttaa, mutta ei silti pidä luovuttaa. Huonon ajan jälkeen on luvassa hyvää aikaa. Niin kauan kuin on elämää, siitä pitää iloita.Jos halutaan provoa?
- ira¤
En minä, nuo muut kirjoitti:
Eli, sinä voit kirjoitella ja laukoa totuuksia, muut ne loukkaavat sinua??
kun touhuan nuorimman tyttäreni leikeissä,tai teemme yhdessä ruokaa.Käymme laskemassa pulkalla mäkeä,vaikka maasta noustessa onkin kuin virtahepo,niin kankea,mutta valkoinen hanki on lohduttavaa,Käymme Vantaankoskella syöttämässä hevosia.Siellä ei ole kuin muutama omakoti talo,luulisi olevan jo maalla kaukana,Samoin kun siivoan pojallani,tai vanhemmalla tyttärellä,ja tiskaan kipu unohtuu ainakin hetkeksi,kun saa olla toisille avuksi,ja ruoan laittaa valmiiksi jotta he väsyneinä pääsevät valmiiseen ruokapöytään,niin pienistä asioista löydän jlon,myös ystävien soitoista ilahdun.-mikäli hakuan olla yksin menen puron varteen istumaan.otan leipää mukaan ja syötän sorsia.
- ira¤.
ira¤ kirjoitti:
kun touhuan nuorimman tyttäreni leikeissä,tai teemme yhdessä ruokaa.Käymme laskemassa pulkalla mäkeä,vaikka maasta noustessa onkin kuin virtahepo,niin kankea,mutta valkoinen hanki on lohduttavaa,Käymme Vantaankoskella syöttämässä hevosia.Siellä ei ole kuin muutama omakoti talo,luulisi olevan jo maalla kaukana,Samoin kun siivoan pojallani,tai vanhemmalla tyttärellä,ja tiskaan kipu unohtuu ainakin hetkeksi,kun saa olla toisille avuksi,ja ruoan laittaa valmiiksi jotta he väsyneinä pääsevät valmiiseen ruokapöytään,niin pienistä asioista löydän jlon,myös ystävien soitoista ilahdun.-mikäli hakuan olla yksin menen puron varteen istumaan.otan leipää mukaan ja syötän sorsia.
kuin koira veräjästä kipujen kanssa,vaikka saavat sytostaatteja käyvät töissäkin.Primperan ei auttanut mitään.Toinen pahoinvointi lääke 10 kpl maksoi 100e joten ei niitä ottanut kun viime hetkellä.3 kuukautta kesti tiputukset 3 viikon välein.Sädehoidot 25 kertaa peräkkäisinä päivinä.Sanoivat jotta voi tulla veritulppa,tai infrakti,tuleehan se säde juuri siihen tatuoituun kohtaan,ja keuhkoveritulpan sainkin.Onneksi se on takanapäin.Parin viikon kuluttua taas menen kuvattavaksi,ja verikokeihin.No se otetaan vastaan mikä tulee.
- ira¤
Pääkaupungista kirjoitti:
Tieto ei pidä paikkaansa, Helsingistä löytyy mainitsemiasi asiantuntijoita, tuskin ne ainoat ovat Kainuun korvessa? Onko siellä edes kunnon palveluita? Olet tosi korven asukki.
riemumielin Kainuuseen,nuorin veljenikin asuu Sotkamossa,haluaa lastensa kasvavan rauhallisemmassa paikassa kuin Helsingissä.Minäkin olen Helsingin ruuhkaa ihan täynnä joka paikassa on porikka,kirkossa vain saa olla yksin tai kotona,mutta sinnekkin kuukuu jatkuva autojen mölinä.Ostoskeskus on tien toisella puolella jossa kauppa on auki klo 23 jurriset mölisee 4 kapakassa,ja röökirinki on jatkuva kapakoiden ulkopuolella.peisman tavaratalo on muutaman sadan metrin päässä,siellä käy ympäei Helsinkiä porukkaa ja tien yli on vaikea päästa koulu,ja lasten päiväkoti on pahimmassa risteys alueessa-Täällä hiljaista ei ole kun klo 3-4 sitten alkaa taas päivän kestävä mölinä ja ruuhka.Muuttaisin jos lapseni nuorin suostuisi.En jäisi kaipaamaan täältä muuta kun vamhempia lapsiani.Matkat tulisivat liian kalliiksi,ja päivä kuluisi mplempiin suuntiin matkustaessa.
- Nelly62
ira¤. kirjoitti:
kuin koira veräjästä kipujen kanssa,vaikka saavat sytostaatteja käyvät töissäkin.Primperan ei auttanut mitään.Toinen pahoinvointi lääke 10 kpl maksoi 100e joten ei niitä ottanut kun viime hetkellä.3 kuukautta kesti tiputukset 3 viikon välein.Sädehoidot 25 kertaa peräkkäisinä päivinä.Sanoivat jotta voi tulla veritulppa,tai infrakti,tuleehan se säde juuri siihen tatuoituun kohtaan,ja keuhkoveritulpan sainkin.Onneksi se on takanapäin.Parin viikon kuluttua taas menen kuvattavaksi,ja verikokeihin.No se otetaan vastaan mikä tulee.
.....sinulla tuntuu olevan vaikeaa, mutta en voi ikävä kyllä auttaa. Itse voin erinomaisesti, tulin juuri kuopuksen kanssa mökiltä saunomasta. Löysin prisman pakkasesta koivuvastan ja annoin kyytiä ennalta ehkäisevästi oletetuille kolotuksille lumitöiden jälkeen.
Koeta kestää, kaikilla ei mene huonosti ja kuten sanoit jotkut menevät kuin koira veräjästä. Juttelin tänään ystävättäreni kanssa joka kävi läpi kaiken viimeisen päälle rinnan poistot sytöt yms. pienten lasten äiti. Hyvin menee lomalla perheensä kanssa ei oireita pilleristä kuten ei ole minullakaan.
Elämä on ; / - höperö.
Nelly62 kirjoitti:
.....sinulla tuntuu olevan vaikeaa, mutta en voi ikävä kyllä auttaa. Itse voin erinomaisesti, tulin juuri kuopuksen kanssa mökiltä saunomasta. Löysin prisman pakkasesta koivuvastan ja annoin kyytiä ennalta ehkäisevästi oletetuille kolotuksille lumitöiden jälkeen.
Koeta kestää, kaikilla ei mene huonosti ja kuten sanoit jotkut menevät kuin koira veräjästä. Juttelin tänään ystävättäreni kanssa joka kävi läpi kaiken viimeisen päälle rinnan poistot sytöt yms. pienten lasten äiti. Hyvin menee lomalla perheensä kanssa ei oireita pilleristä kuten ei ole minullakaan.
Elämä on ; /sinun viestisi ovat aina niin positiivisia,kirjoita useammin palstalle - näet kaikessa ne valoisat puolet.
- höperö.
ira¤. kirjoitti:
minulle kukaan sanonut että sädehoito voi aiheuttaa veritilpan tai infraktin..
- ira¤
hoitojen jälkeen.Olen aina pitänyt hampaat kunnossa puolivuotis tarkastuksessa on paikattu,jos on ollut tarve.Eilen lähti leipää syödessä kaksi ruuveilla kiinnitettyä hammasta irti.Yksi on jo otettu pois,kun mäti hoitojen aikana.Nyt täytyy ottaa kaksi pois,ensin röntgen kuvaukseen,myös tulee ainekin 2 juurihoitoa.Menen Ruskeasuon hammashoitolaan.Koskaan minulla ei ole ollut näin huonossa kunnossa olevia hampaita.Hammaslääkäri sanoi,että kun suu on koko ajan kuiva,kaikki bakteerit pääsevät jylläämään,kyllähän potuttaa.Juosta Haartmanin sairaalassa,tervarissa,labrassa,laakson sairaalassa,ja nyt vielä Ruskeasuon hammashoitolassa ties kuinka monta kertaa.Alkaa jo kyllästyttämään jatkuva juoksu ympäri kaupunkia.
- Aina jotain hyvää
Varmaan kyllästyttää, eikö tuohon suun kuivuuteen ole mitään hoitoa, jotkut syöpäpotilaat ovat käyttäneet apteekista saatavia liuoksia, niitä on juuri tuohon kuivaan suuhun. Koeta löytää jotain hyvää, jaksat liikkua ja pysyt elämässä kiinni, ei kotona oleskelukaan kovin inspiroivaa ole, ellei pysty paljon liikkumaan. Eteenpäin, sillä sisulla.
- onkolog.ohjeistamaa
Aina jotain hyvää kirjoitti:
Varmaan kyllästyttää, eikö tuohon suun kuivuuteen ole mitään hoitoa, jotkut syöpäpotilaat ovat käyttäneet apteekista saatavia liuoksia, niitä on juuri tuohon kuivaan suuhun. Koeta löytää jotain hyvää, jaksat liikkua ja pysyt elämässä kiinni, ei kotona oleskelukaan kovin inspiroivaa ole, ellei pysty paljon liikkumaan. Eteenpäin, sillä sisulla.
myydään ns. keinosylkeä, niin suihkeena kuin imesketävinä tabletteinakin. Yksi joka auttaa suun kuivuuteen on mm. oliiviöljy, sitä sipaistaa hieman suuhun.
- Aina jotain hyvää
onkolog.ohjeistamaa kirjoitti:
myydään ns. keinosylkeä, niin suihkeena kuin imesketävinä tabletteinakin. Yksi joka auttaa suun kuivuuteen on mm. oliiviöljy, sitä sipaistaa hieman suuhun.
Juuri näin, aina joku tietää jotakin kun kysyy, tuo oliiviöljy tekee muutenkin hyvää, kiitos vinkeistä.
- Aurinkola
Olin viimeyön uuden miesystäväni luona ja hän sanoi ranskaksi kuinka paljon hän pitää minusta. Hän laittoi uunisämpylöitä ja toi kahvin ja ne sänkyyn. Päästi koirat pihalle ettei minun tarvitse nousta. Tuli viereeni ja suunnittelimme yhteisiä ulkomaanmatkoja ja mietimme kuinka kauan jaksaisimme kävellä yhtämittaa. Tekstarissaan hän toivotti hyvää päivää. Nyt mietin että kahvi voisi maistua.
- 5+13
kirjoitus:))Onnea sinulle:-))))))
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen miettinyt kauan
miten reagoisin, kun näen sinut taas. Ehkä ladannut tuohon hetkeen liikaa odotuksia. Ja sitten kun lopulta olit siinä, h403556- 743323
- 1042794
- 1452707
- 1582144
Ostiko maailma sinut minulta?
Kun et enää resonoi kuin ennen. Kun et enää ihmetellen katso ympärillesi ja pohdi mitä mäen takana on? Ymmärrän ja tue201978Vanhempi mies
Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa281836- 401599
- 591165
Minna Kuukka joutui jekuttamaan ovelasti TTK:n takia - Tästä oli kyse - Tunnustaa: "No joo, joo..."
Symppis Minna Kuukka! Minna on kyllä erinomainen valinta Tanssii Tähtien Kanssa -oppilaaksi - vai mitä mieltä olet? To261095