auktoriteettiongelma

dösis-80

Olen koulunkäyntiohjaajana pk-seudun koulussa, jossa en tule yhden oppilaan (poika 7v)) kanssa toimeen. Viime aikoina hän on alkanut "kiusaamaan" minua, esim. heittämällä kynän tai lumipallon selkääni tms. Kuitenkin hän tottelee minua kon käsken esim ottaa kirjat esiin. muiden kanssa ei ole koskaan ollut auktoriteettiongelmaa. osaan olla tarvittaessa tiukka ja tämänkin oppilaan olen ottanut useinkin puhutteluun tai siirtänyt hänet luokkamme sivuhuoneeseen. Näistä ei ole kuitenkaan hyötyä, koska tämä kiusaaminen jatkuu. Opettajaan tämä ei kohdistu, vain minuun ja hän myös kiusaa/häiritsee muita oppilaita tunnin aikana.
Kysynkin, mitä voisin tehdä tämän oppilaan kanssa, että saan hänet lopettamaan?

11

4940

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Opex

      Ekaksi sovit opettajan kanssa, että otatte yhdessä puhutteluun, laitatte vähäksi aikaa jälki-istuntoon miettimään tekosiaan ja tietysti soitat ITSE kotiin, että tulee selväksi lapselle, että sinulla on yhteydet myös äitiin ja isään.
      Vaikka tämmönen käytös yleensä kertoo siitä, että äitillä ja isällä on ote hukassa ja voi olla, että kotona ei kuria saada sen paremmin, niin ainakin opettajan ja avustajan välinen yhteistyö pitää pelata.

      Tule sitten kyseleen jatkoneuvoja jos ei auttanut.

    • Ent. kiusaajalapsi

      Jospa se tykkää susta eikä osaa sitä muulla tavoin ilmaista. Kysy siltä, miksi se heittelee sua. Yritä myös antaa huomiota sille. Joillakin ihmisillä on suurempi tarve saada huomiota, vaikka negatiivista jos ei saa muuta. Näin minulla ainakin oli ...

    • nulicus

      Tollasia nulikoitahan on nykyään kolmetoista tusinassa. Yleensä syy on vanhemmissa jotka eivät pidä pennuilleen mitään kuria. Meinaa välillä pää räjähtää tuollaste takia.

    • opex

      Minusta on aika käsittämätöntä, että kuvitellaan tällaisten tilanteiden ratkeavan siirtämällä oppilas sivuhuoneeseen ja ottamalla puhutteluun. Juu, voi olla ja onkin niin, että vika on oppilaassa ja voi olla kotikasvatuksessakin. Mutta siitä huolimatta ammattilaisen on nämä ongelmat ratkottava siellä koulussa.

      Kyseessä on ihmissuhdeongelma ja vuorovaikutusongelma. Sinun on päästävä väleihin tämän oppilaan kanssa. Etsi tilanteita, joissa voit häntä auttaa tai joissa teillä voisi olla yhteisiä hauskoja hetkiä ja onnistumisen kokemuksia. Sopivassa tilanteessa voit kysyä häneltä syytä käyttäytymiseen. Joka tapauksessa siinä vaiheessa, kun oppilas on alkanut uskoa, että olet hyvä tyyppi ja haluat hänen parastaan, hän todennäköisesti lakkaa sinua kiusaamasta. Ja jos jotain tuleekin, pelkkä katseesi saa omantunnon kolkuttamaan. Ja muuten, kukaan oppilas ei pidä sellaista tyyppiä hyvänä, joka ei kuitenkin vaadi ja tee työtään. Mistään lellimisestä siis ei ole kyse.

      Sinun kontaktisi oppilaaseen on vain käskeminen ja rankaiseminen. Tämä toimii usein sellaisiin oppilaisiin, jotka saavat rakkautta ja huomiota kotona. Nyky-koulussa opettajat ja muu henkilökunta joutuu kuitenkin olemaan myös muuta kuin käskijä ja kurittaja, meidän on oltava myös kasvattajia ja välittäviä aikuisia. Pelkkä opettaminen ja käskeminen ei enää riitä. Tämä on realiteetti, vaikkei se aina reilulta tunnukaan.

      • Aina näin on ollut

        Koululla on myös kasvatustehtävä, ei pelkkä tiedon siirtämistehtävä. Ja opettajat ovat aivan aina olleet myös muuta kuin käskijöitä ja kurittajia.

        Pedagogiikka on suomeksi kasvatusta.

        Tämä on vain nykyajan opettajilta unohtunut. Virkatyötä tehtdään niin kuin oltaisi tehtaassa liukuhihnatyössä, eikä enää ollenkaan omistauduta ammatille tai työlle? Missä ovat entisajan kunnon opettajat?


      • Haliihalii
        Aina näin on ollut kirjoitti:

        Koululla on myös kasvatustehtävä, ei pelkkä tiedon siirtämistehtävä. Ja opettajat ovat aivan aina olleet myös muuta kuin käskijöitä ja kurittajia.

        Pedagogiikka on suomeksi kasvatusta.

        Tämä on vain nykyajan opettajilta unohtunut. Virkatyötä tehtdään niin kuin oltaisi tehtaassa liukuhihnatyössä, eikä enää ollenkaan omistauduta ammatille tai työlle? Missä ovat entisajan kunnon opettajat?

        sukupuuttoon ja kukkahattutätilauma on ottanut heidän paikkansa.
        "Halataan vaan toisiamme ja kaikki muuttuu paremmaksi", haaveilijoita/haihattelijoita koulut ja koulujen johto täynnä...


      • ristin tiellä
        Aina näin on ollut kirjoitti:

        Koululla on myös kasvatustehtävä, ei pelkkä tiedon siirtämistehtävä. Ja opettajat ovat aivan aina olleet myös muuta kuin käskijöitä ja kurittajia.

        Pedagogiikka on suomeksi kasvatusta.

        Tämä on vain nykyajan opettajilta unohtunut. Virkatyötä tehtdään niin kuin oltaisi tehtaassa liukuhihnatyössä, eikä enää ollenkaan omistauduta ammatille tai työlle? Missä ovat entisajan kunnon opettajat?

        "Pedagogiikka on suomeksi..." ihme sontaa suollat, besserwisseri. Entisajan opettajat perustivat auktoriteettinsa alistamiseen ja jopa väkivaltaan. Nykyajan opettajat ovat korkeasti koulutettuja ja tietoisia. Se, että lapsilta puuttuu kasvatus, rajat ja rakkaus kotona, ei ole opettajien vika, vaan risti.


      • opex
        Haliihalii kirjoitti:

        sukupuuttoon ja kukkahattutätilauma on ottanut heidän paikkansa.
        "Halataan vaan toisiamme ja kaikki muuttuu paremmaksi", haaveilijoita/haihattelijoita koulut ja koulujen johto täynnä...

        kyllä omat mielipiteeni ihan kokemuksiin käytännön työstä. Antamanin neuvot ovat omassa työssäni toimineet.

        Haihattelua ja haaveilua on se, että kuvittelee "vanhan hyvän ajan", jolloin pelkkä käskyttäminen ja oppisisällön hallitseminen riittivät open ammattitaidoksi, palaavan vielä joskus. Ihan turha on itkeä moisen haihatuksen perään. Paras vain on ottaa lusikka kauniiseen käteen ja satsata vuorovaikutukseen, tunnetaitoihin yms. Ja tämä vasta kuule sitä kanttia vaatikii. Kuka tahansa voi mennä luokan eteen rääkymään että minä käsken, todellista työntekoa on se, mitä sinä kutsut halaamiseksi. Se vaatii aika paljon enemmän kaikkea mahdollista vaivannäköä ja taitoa kuin ylimielinen töllöttäminen katederilta ja pulassa olevien lasten hylkääminen. Aloituskin koski 7-vuotiasta! Eikö sen ikäistä saisi yrittää auttaa? Tai peräti halatakin joskus?


      • Elsa3
        Aina näin on ollut kirjoitti:

        Koululla on myös kasvatustehtävä, ei pelkkä tiedon siirtämistehtävä. Ja opettajat ovat aivan aina olleet myös muuta kuin käskijöitä ja kurittajia.

        Pedagogiikka on suomeksi kasvatusta.

        Tämä on vain nykyajan opettajilta unohtunut. Virkatyötä tehtdään niin kuin oltaisi tehtaassa liukuhihnatyössä, eikä enää ollenkaan omistauduta ammatille tai työlle? Missä ovat entisajan kunnon opettajat?

        Entisajan kunnon opettajat hakkas karttakepillä sormille.


    • yritetäänymmärtää

      Haastattele hänen kavereitaan. Kysy, miten he toimisivat?
      Been there done that

    • Anonyymi

      Vaikea juttu. Näyttäisi olevan aika villiä sorttia. Pitäiskö antaa jotain Omia tehtäviä tehtäväksi, jos ei jaksa tehdä luokan mukana töitä,eli kyllästyy helposti koulutyöhön. Jotkin tomminnalliset oppimishetket vois olla hyviä. Pieniä asiakokonaisuuksia kerrallaan ja tauotuksia jos mahdollista. Vaikea asioita nämähän on ,varsinkin jos oppilas on ad hd tyyppiä,

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko kertonut jo muille tunteistasi?

      Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.
      Ikävä
      73
      3674
    2. Kesä, kesä!

      Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k
      Tunteet
      9
      2001
    3. Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.

      Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes
      Maailman menoa
      226
      1333
    4. Olisin ottanut sinusta akan itselleni

      Mutta olitkin aika itsepäinen ja hankala luonne.
      Ikävä
      134
      1220
    5. Pitikö mennä rakastumaan

      Oi kyllä, kyllä piti. Kiitos vaan sulle mies! Todella kiitän..
      Ikävä
      101
      1084
    6. Ei sua pysty unohtamaan

      Ei vaan yksinkertaisesti pysty
      Ikävä
      109
      1065
    7. Miksi nuori ottaa hatkat? Rajut seuraukset: seksuaalinen hyväksikäyttö, väkivalta, huumeet...

      Lastensuojelu on kriisissä ja nuorten ongelmat kasvussa Suomessa. Hatkaaminen tarkoittaa nuoren luvatta poistumista omil
      Maailman menoa
      70
      1020
    8. Shokki! Suuri seikkailu -kisassa todellinen jättiyllätys - Tämä muutos järkyttää varmasti monia!

      No nyt on kyllä aikamoinen ylläri, peli todellakin kovenee…! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/shokki-suuri-seik
      Viihde ja kulttuuri
      6
      975
    9. Mitä tai ketä kaivattusi

      muistuttaa?
      Ikävä
      60
      974
    10. Hei, huomenta komistus

      Yllättääkö, että olet heti mielessä. Mukavaa päivää upea ❤️
      Ikävä
      35
      886
    Aihe