auktoriteettiongelma

dösis-80

Olen koulunkäyntiohjaajana pk-seudun koulussa, jossa en tule yhden oppilaan (poika 7v)) kanssa toimeen. Viime aikoina hän on alkanut "kiusaamaan" minua, esim. heittämällä kynän tai lumipallon selkääni tms. Kuitenkin hän tottelee minua kon käsken esim ottaa kirjat esiin. muiden kanssa ei ole koskaan ollut auktoriteettiongelmaa. osaan olla tarvittaessa tiukka ja tämänkin oppilaan olen ottanut useinkin puhutteluun tai siirtänyt hänet luokkamme sivuhuoneeseen. Näistä ei ole kuitenkaan hyötyä, koska tämä kiusaaminen jatkuu. Opettajaan tämä ei kohdistu, vain minuun ja hän myös kiusaa/häiritsee muita oppilaita tunnin aikana.
Kysynkin, mitä voisin tehdä tämän oppilaan kanssa, että saan hänet lopettamaan?

11

4670

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Opex

      Ekaksi sovit opettajan kanssa, että otatte yhdessä puhutteluun, laitatte vähäksi aikaa jälki-istuntoon miettimään tekosiaan ja tietysti soitat ITSE kotiin, että tulee selväksi lapselle, että sinulla on yhteydet myös äitiin ja isään.
      Vaikka tämmönen käytös yleensä kertoo siitä, että äitillä ja isällä on ote hukassa ja voi olla, että kotona ei kuria saada sen paremmin, niin ainakin opettajan ja avustajan välinen yhteistyö pitää pelata.

      Tule sitten kyseleen jatkoneuvoja jos ei auttanut.

    • Ent. kiusaajalapsi

      Jospa se tykkää susta eikä osaa sitä muulla tavoin ilmaista. Kysy siltä, miksi se heittelee sua. Yritä myös antaa huomiota sille. Joillakin ihmisillä on suurempi tarve saada huomiota, vaikka negatiivista jos ei saa muuta. Näin minulla ainakin oli ...

    • nulicus

      Tollasia nulikoitahan on nykyään kolmetoista tusinassa. Yleensä syy on vanhemmissa jotka eivät pidä pennuilleen mitään kuria. Meinaa välillä pää räjähtää tuollaste takia.

    • opex

      Minusta on aika käsittämätöntä, että kuvitellaan tällaisten tilanteiden ratkeavan siirtämällä oppilas sivuhuoneeseen ja ottamalla puhutteluun. Juu, voi olla ja onkin niin, että vika on oppilaassa ja voi olla kotikasvatuksessakin. Mutta siitä huolimatta ammattilaisen on nämä ongelmat ratkottava siellä koulussa.

      Kyseessä on ihmissuhdeongelma ja vuorovaikutusongelma. Sinun on päästävä väleihin tämän oppilaan kanssa. Etsi tilanteita, joissa voit häntä auttaa tai joissa teillä voisi olla yhteisiä hauskoja hetkiä ja onnistumisen kokemuksia. Sopivassa tilanteessa voit kysyä häneltä syytä käyttäytymiseen. Joka tapauksessa siinä vaiheessa, kun oppilas on alkanut uskoa, että olet hyvä tyyppi ja haluat hänen parastaan, hän todennäköisesti lakkaa sinua kiusaamasta. Ja jos jotain tuleekin, pelkkä katseesi saa omantunnon kolkuttamaan. Ja muuten, kukaan oppilas ei pidä sellaista tyyppiä hyvänä, joka ei kuitenkin vaadi ja tee työtään. Mistään lellimisestä siis ei ole kyse.

      Sinun kontaktisi oppilaaseen on vain käskeminen ja rankaiseminen. Tämä toimii usein sellaisiin oppilaisiin, jotka saavat rakkautta ja huomiota kotona. Nyky-koulussa opettajat ja muu henkilökunta joutuu kuitenkin olemaan myös muuta kuin käskijä ja kurittaja, meidän on oltava myös kasvattajia ja välittäviä aikuisia. Pelkkä opettaminen ja käskeminen ei enää riitä. Tämä on realiteetti, vaikkei se aina reilulta tunnukaan.

      • Aina näin on ollut

        Koululla on myös kasvatustehtävä, ei pelkkä tiedon siirtämistehtävä. Ja opettajat ovat aivan aina olleet myös muuta kuin käskijöitä ja kurittajia.

        Pedagogiikka on suomeksi kasvatusta.

        Tämä on vain nykyajan opettajilta unohtunut. Virkatyötä tehtdään niin kuin oltaisi tehtaassa liukuhihnatyössä, eikä enää ollenkaan omistauduta ammatille tai työlle? Missä ovat entisajan kunnon opettajat?


      • Haliihalii
        Aina näin on ollut kirjoitti:

        Koululla on myös kasvatustehtävä, ei pelkkä tiedon siirtämistehtävä. Ja opettajat ovat aivan aina olleet myös muuta kuin käskijöitä ja kurittajia.

        Pedagogiikka on suomeksi kasvatusta.

        Tämä on vain nykyajan opettajilta unohtunut. Virkatyötä tehtdään niin kuin oltaisi tehtaassa liukuhihnatyössä, eikä enää ollenkaan omistauduta ammatille tai työlle? Missä ovat entisajan kunnon opettajat?

        sukupuuttoon ja kukkahattutätilauma on ottanut heidän paikkansa.
        "Halataan vaan toisiamme ja kaikki muuttuu paremmaksi", haaveilijoita/haihattelijoita koulut ja koulujen johto täynnä...


      • ristin tiellä
        Aina näin on ollut kirjoitti:

        Koululla on myös kasvatustehtävä, ei pelkkä tiedon siirtämistehtävä. Ja opettajat ovat aivan aina olleet myös muuta kuin käskijöitä ja kurittajia.

        Pedagogiikka on suomeksi kasvatusta.

        Tämä on vain nykyajan opettajilta unohtunut. Virkatyötä tehtdään niin kuin oltaisi tehtaassa liukuhihnatyössä, eikä enää ollenkaan omistauduta ammatille tai työlle? Missä ovat entisajan kunnon opettajat?

        "Pedagogiikka on suomeksi..." ihme sontaa suollat, besserwisseri. Entisajan opettajat perustivat auktoriteettinsa alistamiseen ja jopa väkivaltaan. Nykyajan opettajat ovat korkeasti koulutettuja ja tietoisia. Se, että lapsilta puuttuu kasvatus, rajat ja rakkaus kotona, ei ole opettajien vika, vaan risti.


      • opex
        Haliihalii kirjoitti:

        sukupuuttoon ja kukkahattutätilauma on ottanut heidän paikkansa.
        "Halataan vaan toisiamme ja kaikki muuttuu paremmaksi", haaveilijoita/haihattelijoita koulut ja koulujen johto täynnä...

        kyllä omat mielipiteeni ihan kokemuksiin käytännön työstä. Antamanin neuvot ovat omassa työssäni toimineet.

        Haihattelua ja haaveilua on se, että kuvittelee "vanhan hyvän ajan", jolloin pelkkä käskyttäminen ja oppisisällön hallitseminen riittivät open ammattitaidoksi, palaavan vielä joskus. Ihan turha on itkeä moisen haihatuksen perään. Paras vain on ottaa lusikka kauniiseen käteen ja satsata vuorovaikutukseen, tunnetaitoihin yms. Ja tämä vasta kuule sitä kanttia vaatikii. Kuka tahansa voi mennä luokan eteen rääkymään että minä käsken, todellista työntekoa on se, mitä sinä kutsut halaamiseksi. Se vaatii aika paljon enemmän kaikkea mahdollista vaivannäköä ja taitoa kuin ylimielinen töllöttäminen katederilta ja pulassa olevien lasten hylkääminen. Aloituskin koski 7-vuotiasta! Eikö sen ikäistä saisi yrittää auttaa? Tai peräti halatakin joskus?


      • Elsa3
        Aina näin on ollut kirjoitti:

        Koululla on myös kasvatustehtävä, ei pelkkä tiedon siirtämistehtävä. Ja opettajat ovat aivan aina olleet myös muuta kuin käskijöitä ja kurittajia.

        Pedagogiikka on suomeksi kasvatusta.

        Tämä on vain nykyajan opettajilta unohtunut. Virkatyötä tehtdään niin kuin oltaisi tehtaassa liukuhihnatyössä, eikä enää ollenkaan omistauduta ammatille tai työlle? Missä ovat entisajan kunnon opettajat?

        Entisajan kunnon opettajat hakkas karttakepillä sormille.


    • yritetäänymmärtää

      Haastattele hänen kavereitaan. Kysy, miten he toimisivat?
      Been there done that

    • Anonyymi

      Vaikea juttu. Näyttäisi olevan aika villiä sorttia. Pitäiskö antaa jotain Omia tehtäviä tehtäväksi, jos ei jaksa tehdä luokan mukana töitä,eli kyllästyy helposti koulutyöhön. Jotkin tomminnalliset oppimishetket vois olla hyviä. Pieniä asiakokonaisuuksia kerrallaan ja tauotuksia jos mahdollista. Vaikea asioita nämähän on ,varsinkin jos oppilas on ad hd tyyppiä,

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haluaisitko nähdä

      Hänet alastomana?
      Ikävä
      71
      3240
    2. Hilirimpsistä

      Hyvää huomenta ja kivaa päivää. Ilmat viilenee. Niin myös tunteet. 🧊☕✨🍁❤️
      Ikävä
      201
      2832
    3. Nainen lopeta pakoon luikkiminen?

      Elämä ei oo peli 😔😟
      Ikävä
      22
      2648
    4. Älä elättele

      Toiveita enää. Ihan turhaa. Sotku mikä sotku.
      Ikävä
      49
      2608
    5. Olet täällä. Mutta ei minulle.

      Nyt olen tästä 100% varma. Satuttaa. T: V
      Ikävä
      20
      2486
    6. Kuule rakas...

      Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl
      Ikävä
      41
      2325
    7. Miten hitsissä ulosoton asiakas?

      On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez
      Kotimaiset julkkisjuorut
      210
      1783
    8. Törmättiin tänään

      enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v
      Ikävä
      24
      1727
    9. Vieläkö sä

      Rakastat mua?❤️😔
      Ikävä
      37
      1600
    10. Dear mies,

      Hymyiletkö ujosti, koska näet minut? 😌
      Ikävä
      18
      1446
    Aihe