Auto on 110tkm ajettu Renault Megane II vm. 2003. Huollon yhteydessä suosittelivat etujarrupalojen ja levyjen vaihtoa, kun olivat kuluneet. Ilmeisesti jarrut jo aiemmin olivat laahanneet jonkin verran.
Huollon jälkeen koeajolla havaitsin, että etujarrut jumittavat ja kuumenevat molemmin puolin. Vein auton takaisin pajalle, jossa tutkivat ongelmaa. Olivat kuulemma herkistäneet jarrysylinterit ja tehneet muutkin asiamukaiset toimenpiteet paloja vaihtaessaan. Tutkivat korjaamolla ongelmaa, mutta eivät löytäneet syytä.
Itse epäilisin, että jarrutehostin jättää alipaineen päälle tai pääjarrusylinteri tai joku siihen liittyvä mekaaninen osa jumittaa, jolloin jarrupaineet eivät pääse pois. Tämä siksi, että molemmat puolet jumittavat, pääsylinteri on 'yhteinennimittäjä'.
Onko kenelläkään ollut vastaavia ongelmia? Miten saitte korjattua?
Jarruongelmia
6
397
Vastaukset
- Toi ota?
On ollut. Toyota Corolla farkku 2003, ajettu vajaat 90 000km. Ostin lokakuussa 2008 ja marraskuun puolella alkoi kuulua korkeaa ja terävää sirkkelinääntä ajossa. Myyjäliike herkisteli kaikkia nurkkia ja sirkkeli hiljeni. Viime marraskuussa vaihdettiin ensin etupään jarrupalat ja nyt tammikuussa takapalat, joista ulommat olivat ihan lopussa, kun olivat jumineet. Sylinterit ja muut paikat huollettiin ja rasvattiin hyvin ja kuulemma sitten liikkuivatkin ok. Tiistaina käytin uudelleen, kun ensin itse otin vasemman takarenkaan pois ja huomasin sen olevan jumissa. Tulos: kumiset suojatulpat jarrun tappien ympäriltä hittoon ja tukevasti rasvaa tilalle - olivat estäneet jarrun palautumisen. Ainakin toistaiseksi olen huokaissut helpotuksesta.
- Brakes
Minulla oli aikoinaan R19, jolla oli ajetti vain 40 tkm. Siinä etujarrut saattoi jumittaa niin kovaa, että auto ei enään oikein jaksanut kulkea. Tähän auttoi, kun liukutappeihin laittoin jarrusylinterirasvaa ja jarrupalojen kaikkiin liukuviin kohtiin kuparitahnaa.
- herää
kysymys onko sylintereitä kuitenkaan herkistelty. Sen tietää siitä löytyykö laskuerittelystä hintaa jarrusatulan tiivistesarjoille ja mahdollisesti jarrumännille. 7-vuotiaassa voi hyvinkin olla jo männät umpiruosteessa, voi toimia loppuun ajetuilla paloilla suht normaalisti mutta sitten kun männät puristetaan pohjalle asti eivät varmasti enää liiku kun ruoste ahdistaa.
- Kokemusta on.
Jarrupalojen päistä hiukan viilailemaan niiltä kohdin mistä solahtavat satulaan, ei siis kitkapinnoista vaan palan rungosta. Ovat sen verran tiukat, että ensimmäisen jarrutuksen jälkeen jäävät laahaamaan levyyn koska eivät palaudu vaikka muut paikat olisikin herkistelty. Paljoa ei tarvitse viilailla, vain sen verran että menevät satulaan herkästi.
- Piinattu Rellu
Jarruletkut olivat vialliset. Harvinaista toki, että molemmat puolet jumittivat, tasaista "laatua" kai ;). Vika oli ollut piilevänä aiemmin ja oli syönyt palat ja levyt. Jumitus tuli selvemmin esille, kun ne vaihdettiin ja jarrut purivat paremmin.
- rillumegane
Se tiukkuus voi johtua myös satulassa olevan palan tukipinnan ruostumisesta. Kannattaa ensin kalvaa tukipinnan ruoste ja vasta sen jälkeen viilataan palaa jos on tarve - joskus on saattunut jarrupalat mitkä eivät viilaamatta ole paikoilleen sopineet.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.52452- 1161617
Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill361356Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1561181- 521095
- 1131082
Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1051044- 571041
Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.46919- 60882