Nikean kirkolliskokouksen pitämiseen johtanut syy oli kristittyjen erimielisyys Jeesuksen persoonasta. Kiistan kohteena oli se, oliko Jeesus Jumalan lähettiläs, samoin kuin lähettiläät ennen häntä, vai oliko hän jotain muuta. Kummankin kannan kannattajat olivat omasta mielestään oikeassa ja opettivat sitä oppilailleen. Tätä ristiriitaa kärjisti roomalaisten, kreikkalaisten ja egyptiläisten ’pakanoiden’ kääntyminen kristityiksi, mikä johti useiden eri ajatusten sekoittumiseen ja lopetti kirkon yhtenäisyyden. Nämä käännynnäiset peilasivat uutta uskoaan omaan taustaansa. Niiden joukossa, jotka kääntyivät kristityiksi, oli myös filosofeja, jotka pyrkivät ymmärtämään uutta uskoaan filosofisten mielipiteittensä kautta.
Kokoontumisen yleinen syy oli kiista Jeesuksen persoonasta, muuta varsinainen syy oli Egyptissä toimiva presbyteeri Areios, joka kutsui ihmisiä Jumalan Ykseyteen. Hän sanoi, että Jeesus oli luotu ihminen. Aleksandrian piispa Aleksanteri huomasi, että Areioksen kannattajien määrä alkoi kasvaa suureksi. Piispa ei halunnut aloittaa avointa keskustelua Areioksen kanssa, sen vuoksi että pelkäsi hänen kannattajiensa määrän siitä vain kasvavan, ja koska hänellä ollut mitään todisteita oman kantansa tueksi vaan ainoastaan arvailuja. Siksi hän kertoi ihmisille nähneensä unen, jossa Jeesus kirosi Areioksen ja käski varomaan häntä. Tällä perusteella piispa erotti Areioksen presbyteerin virasta. Tällä tavoin uskonnolliset organisaatiot ovat kautta aikojen teilanneet toinen toisiaan. Jokainen, joka halusi saada ajatuksiaan esille, sanoi nähneensä Jeesuksen unessa tai näyssä, ja kertoi kuinka Jeesus oli puoltanut hänen ajatustaan.
Nikean kaupunkiin kokoontui vuonna 325 2048 kirkonmiestä. Läsnä oli yli 300 piispaa sekä suuri määrä pappeja, jumaluusoppineita, erakkoja ja valtionmiehiä. Nämä kirkonmiehet edustivat useita eri mielipiteitä koskien Jeesuksen persoonaa. Jokaisen eri mielipiteen edustaja puhui vuorollaan perustellen oman mielipiteensä. Areoiksen puheen, joka selvensi Jeesuksen perusoppia Jumalan Ykseydestä, jälkeen yli 700 kirkonmiestä kannatti häntä. Tämä puhe sai kaikkein suurimman kannattajajoukon tuossa kokouksessa.
KUUNNELTUAAN KAIKKI ERILAISET MIELIPITEET KEISARI KONSTANTINUS VALITSI NIIDEN MIESTEN MIELIPITEEN, JOTKA SANOIVAT ETTÄ JEESUS OLI JUMALA, VAIKKA HÄNELLÄ EI OLLUT TIETOA KRISTITTYJEN USKOSTA EIKÄ HÄN OLLUT ITSE KRISTITTY. HÄN VALITSI TÄMÄN MIELIPITEEN, VAIKKA SITÄ KANNATTAVIA KIRKONMIEHIÄ OLI VAIN 318, KOSKA SE OLI LÄHIMPÄNÄ HÄNEN OMAA PAKANAUSKONTOAAN.
Samassa tapaamisessa kirkonmiehet pyysivät keisaria edistämään sitä ajatusta, että Jeesus on Jumala. Nämä kirkonmiehet laativat yhteensä 40 kirjaa, joissa oli lait ja tavat, jotka keisarin tulisi tietää ja joita hänen tulisi käyttää. Samalla nämä kirjat toimivat toimintaohjeina muille kirkonmiehille.
KIRJOJA, JOISSA OLI NÄIDEN SÄÄNNÖSTEN KANSSA ERIÄVIÄ MIELIPITEITÄ, EI SAANUT LUKEA JA NE MÄÄRÄTTIIN POLTETTAVAKSI.
Kaikkien muiden oli pakko seurata näitä säännöksiä, riippumatta siitä hyväksyivätkö he ne tai eivät. Jokainen, joka oli eri mieltä näiden säännösten kanssa, sai kirouksen päälleen.
Kirkolliskokouksen lopulliseksi päätökseksi annettiin lausunto, että Jeesus oli syntynyt, ei luotu ja että hän oli samaa olemusta kuin isä. Lisäksi julkaistiin piispa Athanasioksen muodostama uskontunnustus. Tässä kokouksessa yli kolmestasadasta evankeliumista valittiin neljä, jotka parhaiten sopivat kirkon opetuksiin. Kaikki muut evankeliumit määrättiin tuhottaviksi. Useat patriarkat kirottiin, koska he julistivat Jumalan Ykseyttä. Nämä patriarkat pyrkivät löytämään tapoja, joiden avulla he voisivat päästä keisarin lähelle ja voittaa hänen luottamuksensa takaisin. He julistivat luopuneensa Jumalan Ykseydestä, jotta he saisivat takaisin kirkolliset virkansa ja voisivat jatkaa Jumalan Ykseyden opettamista salassa. Samalla he pyrkivät löytämään keinoja, joilla he saisivat keisarin luopumaan omasta pakanauskonnostaan ja ottamaan vastaan Jumalan Ykseys. Eräänä esimerkkinä heidän toiminnastaan on Surin alueellisen kirkolliskokouksen järjestäminen, jossa kumottiin Nikean kirkolliskokouksen päätös.
Piispa Eusebios oli piispana Makedoniassa ja hän kuului niihin, jotka julistivat Jumalan Ykseyttä, ja myös hän sai kirouksen päälleen tästä syystä. Päästäkseen lähelle keisari Konstantinusta hän sanoi olevansa samaa mieltä Nikean päätöksen kanssa. Tämän johdosta keisari poisti häneltä kirouksen ja nimitti hänet Konstantinopolin piispaksi. Heti kun Eusebios oli saanut piispan viran, hän alkoi opettaa Jumalan Ykseyttä salassa. Kun Surin alueellinen kokous järjestettiin, Eusebios pyrki tuomaan Jumalan Ykseyden asian uudelleen esiin, varsinkin kun paikalla oli Aleksandrian piispa, joka julisti Jeesuksen jumaluutta ja kirosi kaikki, jotka olivat sitä vastaan. Suurin osa tämän kokouksen osanottajista kannatti Jumalan Ykseyttä. Keskustelu Aleksandrian piispan ja muiden osanottajien välillä kehkeytyi kiihkeäksi ja kun piispa ei halunnut luopua pakanallisista ajatuksistaan, muut alkoivat lyödä häntä päähän tuodakseen pakanalliset ajatukset ulos niin että piispasta alkoi vuotaa verta. Osanottajat melkein tappoivat piispan, mutta keisarin tyttärenpoika pelasti hänet. Tuona aikana oli kaksi eri näkökantaa: Jumalan Ykseys, jota suurin osa kannatti sekä Jeesuksen jumaluus, jonka kannattajat olivat selvässä vähemmistössä.
Nikean kirkolliskokous vuonna 325
36
6988
Vastaukset
- htrtr
miksei kukaan kommentoi/lue tätä!? :D kerrankin jotain mielenkiintoista...
- Drmaurila
Mikähän järki tässäkin on? Jumala on yksi, kolmessa eri persoonassa.
Tämä on tietenkin näitä hajottajia. - capiche
Nikean kirkolliskokous on hyvä esimerkki siitä, että ei ole mitään uutta auringon alla. Kaikkina aikoina on ollut erilaisia oppeja. Raamattu määrittelee harhaopin niin, että siinä ei tunnusteta Jeesuksen Jumaluutta, eikä Jumalan pelastussuunnitelmaa Kristuksen kautta. Tällaisista harhaopeita varoitti jo Paavali.
Nikealaisen kirkolliskokouksen yhteydessä syntyi nikealainen uskontunnustus, joka ilmaisee pähkinänkuoressa sen mihin kritityksi itseään kutsuvan tulisi ainakin uskoa. Kristilliset kirkkokunnat ovat aikojen saatossa lisänneet siihen omia tulkintojaan muista kristinopin kysymyksistä.
- Tiukkaa teki
käsitteet Jeesuksen jumaluudesta ja Jumalan ykseydestä? Onko tämä jokin jekku taas - kemiallinen sellainen?
Jos Jeesus on Jumalan kolminaisuuden yksi osa ja kolminaisuus on yksi, niin eivätkö nämä ole samaa asiaa. Jeesus oli Jumalan poika, siis kolmasosa kolmiyhteisestä Jumalasta, joka on yksi.
Tämäntapaiset uskonnolliset juonittelut eivät kiinnosta. Uskovat uskovat ja seurakunta elää Krsituksen morsiamena. Aina on jokin pieni joukko halunnut "politikoida" milloin mistäkin asiasta. Osa on ollut varmaan hyödyllistä ja suurin osa hyödytöntä. Tässä on niin vähän linkkejä reaalielämään, että melko kuivalta tuntui lukea "kuollutta" tekstiä.että kolminaisuusoppi opettaa tämän kolmen klikin erilliseksi kaikesta luodusta, selittäen, että Luoja ja luotu ovat ja kuuluvat olla erillään toisistaan.
Raamattu taas opettaa täysin päinvastaista, että
Kolossalaisille 1.luku;
16. Sillä hänessä luotiin kaikki, mikä taivaissa ja mikä maan päällä on, näkyväiset ja näkymättömät, olkoot ne valtaistuimia tai herrauksia, hallituksia tai valtoja, kaikki on luotu hänen kauttansa ja häneen,
17. ja hän on ennen kaikkia, ja hänessä pysyy kaikki voimassa."
Sekä Efessolaisille 1. luku;
10. "siitä armotaloudesta, minkä hän aikojen täyttyessä aikoi toteuttaa, - oli yhdistävä Kristuksessa yhdeksi kaikki, mitä on taivaissa ja mitä on maan päällä."
Ja 1. Kor. 15: luku;
27. "Sillä: "kaikki hän on alistanut hänen jalkojensa alle". Mutta kun hän sanoo: "kaikki on alistettu", niin ei tietenkään ole alistettu se, joka on alistanut kaiken hänen allensa.
28. Ja kun kaikki on alistettu Pojan valtaan, silloin itse Poikakin alistetaan sen valtaan, joka on alistanut hänen valtaansa kaiken, että Jumala olisi kaikki kaikissa."
- Ville
kirjoiteta vastaavia lennokkaita tarinoita?
Kuka puolsi mitä ja kuka oli mitäkin vastaan?
Mistä ihmeestä tämä juttu on lainattu? Muistakaa laittaa aina lähdeviitteet, jos on muuta kuin omia ajatuksia!!!!
Mikähän sulla oli tarkoitus tämän alustuksen pohjalta aloittaa? Vihjeitä?- capiche
Peruskoululainen näyttää, että hän osaa kopioida kirkkohistoriaa. :) Tämähän on tuttua kauraa kaikille joskus koulun penkkiä kuluttaneille.
- Anonyymi
capiche kirjoitti:
Peruskoululainen näyttää, että hän osaa kopioida kirkkohistoriaa. :) Tämähän on tuttua kauraa kaikille joskus koulun penkkiä kuluttaneille.
Onko 300 evankeliumista merkintä kirkkohistoriassa?
- C-M
Kolminaisuusoppi oli täysin pakanallis-poliittinen veto.
- 666-yhteisyys
Mikä on ihmisen luku. Se on sama, kuin pedon luku ja se luku on 666.
- Minä vain
Tekstisi on joko väärinymmärrettyä historiaa. Lähde, mistä tekstisi on peräisin puuttuu.
Tai sitten yrität tahallisesti levittää väärää tietoa Kristinuskonhistoriasta, tarkoituksena aiheuttaa hajaannusta.- Simelius1
Oli lähde mikä tahansa, pääasia että asia on totta mitä aloituksessa puhutaan.
- Anonyymi
Simelius1 kirjoitti:
Oli lähde mikä tahansa, pääasia että asia on totta mitä aloituksessa puhutaan.
Samaa mieltä?
- Kalais
Niiiiiiiiinpä! Jos joku tätä ketjua enää lukee, kertokoon, mistä ovat peräisin nuo väitteet, joiden mukaan enemmistö seisoi Konstantinuksen puolella. Olen pitkään yrittänyt hakea totuutta tästä kokouksesta.
- nekosan
Kaipaan lähteitä. Olen löytänyt joitakin saman suuntaisia kertomuksia aiheesta, mutta lisää kaivataan, koska jos tuo kokous on noin mennyt, kuin tässä sanotaan, niin totuutta asioista on syytä miettiä toisenkin kerran.
- anakap
Vähän yritystä! (Google tai kirjasto).
Nikean kirkolliskokous on aikalaisten taholta erittäin perusteellisesti dokumentoitu, aineistoa löytyy vaikka kuinka paljon. Kolminaisuuden lisäksi siellä otettiin monia muitakin Raamatussa esiintymättömiä käsityksiä käytäntöön valtapoliittisista syistä. Mm. päätettiin mitä vanhoja kirjoituksia Raamattuun sisällytetään. Uskonnolliset piirit ovat aina pyrkineet pimittämään historiallista ja tieteellistä tietoa auktoriteettinsä menettämisen pelosta. Siis uskokaa kuten ennenkin, älkää tulko hämmentämään soppaa! Ihmisluonteelle on helpompaa kieltää totuus kuin myöntää olleensa väärässä eli uskoneensa johonkin väärin perustein, koska hän häpeää ja pelkää että hän saattaa jopa paljastua tyhmäksi - nekosan
anakap kirjoitti:
Vähän yritystä! (Google tai kirjasto).
Nikean kirkolliskokous on aikalaisten taholta erittäin perusteellisesti dokumentoitu, aineistoa löytyy vaikka kuinka paljon. Kolminaisuuden lisäksi siellä otettiin monia muitakin Raamatussa esiintymättömiä käsityksiä käytäntöön valtapoliittisista syistä. Mm. päätettiin mitä vanhoja kirjoituksia Raamattuun sisällytetään. Uskonnolliset piirit ovat aina pyrkineet pimittämään historiallista ja tieteellistä tietoa auktoriteettinsä menettämisen pelosta. Siis uskokaa kuten ennenkin, älkää tulko hämmentämään soppaa! Ihmisluonteelle on helpompaa kieltää totuus kuin myöntää olleensa väärässä eli uskoneensa johonkin väärin perustein, koska hän häpeää ja pelkää että hän saattaa jopa paljastua tyhmäksigoogle tai kirjasto eivät ole kovin tarkkoja lähteitä. Toisilla on muutakin elämää, kuin koluta koko google tai kirjasto. Jollei ole malttia vastata asiallisesti esitettyyn kysymykseen, ei kannata vastata lainkaan.
- Anonyymi
Samaa mieltä!
- vitu homo
HYVÄÄ MUNAA RAKKAAT
- Totuus.
Tämähän pistää nykyisen Raamatun täysin äänestyksen tulokseksi. Pohja putoaa monen jalkojen alta.
- Anonyymi
Yhdenjumalanoppia yritettiin aikoinaan,asiassa kävikin päinvastoin,lahkoittuminen vain lisääntyi,ja kaikilla on omat näkemyksensä ja kirjoituksensa,niin ettei kukaan lopuksi tietäisi totuutta,ja kuka niin toimii,pakanoiden olisi aika avata silmänsä ja korvansa
- Anonyymi
Mikä on lähde? Olisi syytä lisätä linkki lähteeseen!
- Anonyymi
Haluan myös lähteen esiin?
- Anonyymi
Jumala on Isä ja Poika. Johannes kirjoittaa kirjeissään
yhdestä Jumalasta Isänä ja Poikana. Jumala on siis
todellisuudessa KAKSI, Isä ja Poika. Herra Jeesus Kristus
sanoi jäähyväispuheessaan Hänen ja Isän tulevan opetuslasten
luokse. Sitten Hän samassa yhteydessä sanoi Pyhän Hengen
tulevan. Hän tuli helluntaipäivänä jolloin YKSI Jumala, Isä ja Poika,
tuli seurakuntaan ja yksilöuskoviin. Jumala, Sana ja Henki, tuli siis
seurakuntaan Pyhässä Hengessä. Hän on YKSI Jumala, aivan
niin kuin Jeesus sanoi Hänen ja Isän olevan YKSI.
Isä on Pyhä Heki
Poika on Sana
Näin ollen Jumala on Henki ja Sana.
Tämä Henki ja Sana on YKSI Jumala.
Hän on ilmestynyt ja ilmoittanut itsensä ihmisen lihassa.
Lihassa Hän on Herra Jeesus Kristus, Jumalan Poika.
Tämä yksi Jumala ilmentää itseään Isänä, Poikana ja Pyhänä Henkenä
mutta Hän on YKSI.
https://www.jumala-kanssamme.se/439641483/452160376
https://www.jumala-kanssamme.se/448537510/
https://www.jumala-kanssamme.se/439641483/440034901
Mvh J - K- Anonyymi
GodGirl
- Anonyymi
tuossa vähän tuon ajantunnelia kuinka sanaa puolustettiin:
600-luvun lopulla vaikuttanut Nikean piispa Johannes "Kronikoissaan" liittää Hypatian murhan samaan aikaan Aleksandriassa tapahtuneeseen juutalaisten karkottamiseen ja synagogien muuttamiseen kirkoiksi. Piispa Johanneksen mukaan juutalaisten omaisuuden ryöstelyn jälkeen
»tapahtumat jatkuivat etsimällä sitä pakananaista, joka oli viekoitellut kaupungin asukkaat ja prefektin taikavoimillaan. Ja kun he saivat kuulla missä nainen oli, he jatkoivat hänen luokseen ja löysivät tämän istumasta ylellisellä tuolilla; ja äkillisen hyökkäyksen jälkeen he raahasivat häntä mukanaan kunnes saapuivat suureen kirkkoon nimeltään Caesareum. Tämä kaikki tapahtui nopeasti. Ja he repivät vaatteet ja raahasivat häntä pitkin kaupungin katuja kunnes hän kuoli. Ja he kantoivat hänet paikkaan nimeltä Cinaron, missä polttivat ruumiin. Ja kaikki ihmiset kokoontuivat patriarkka Kyrilloksen ympärille ja nimesivät hänet 'uudeksi Theofilukseksi', koska hän oli tuhonnut viimeiset epäjumalanpalvelemisen jäänteet kaupungista.»
Hypatian kuoleman tuomitsivat niin pakanat, juutalaiset kuin kristitytkin.[2] Rooman valtakunnan järjestämän tutkinnan jälkeen Kyrilloksen henkivartijoiden määrää vähennettiin ja patriarkkaa kiellettiin enää osallistumasta maallisiin asioihin.[3]
https://fi.wikipedia.org/wiki/Hypatia_Aleksandrialainen Paavali oli ensimmäinen käännynnäinen eli ensimmäinen kristitty joka perusti alkukirkon. Pakanoiden aposteli Paavali oli ja Saatanan synagogan perustaja. Jeesus eikä Jeesuksen oikeat opetuslapset olleet kristittyjä eivätkä ketään käännyttäneet. Paavali oli epäpyhä apostoli joka teki itsestään käännynnäisen eli päinvastaisen mitä Jumala luonnut. Ihminen ei synny pakana tai barbaarina vaan Jumalan kuvana. Ei ihmisiä pidä käännyttää ja perustaa kirkkoa armeijoineen sotimaan ympäri maapalloa. Sehän on selvää Saatanan synagogan toiminaa. Herätkää! Teidän Jumala saattaakin olla valehteleva Saatana joka ei koskaan paljasta omaa identiteettiään sanomalla olevansa Saatana vaan aina valehtelee olevansa Jumala. Siinä se Saatanan kikka onkin.
- Anonyymi
Voisitko (peruskoululainen) kertoa, mistä.lähteestä on tieto 'yli 300 evankeliumista'?
- Anonyymi
> Hän sanoi, että Jeesus oli luotu ihminen.
Mielestäni tuo on se, mitä Raamattu opettaa:
"Hänessä meillä on lunastus, syntien anteeksisaaminen, ja hän on näkymättömän Jumalan kuva, esikoinen ennen kaikkea luomakuntaa. Sillä hänessä luotiin kaikki, mikä taivaissa ja mikä maan päällä on, näkyväiset ja näkymättömät, olkoot ne valtaistuimia tai herrauksia, hallituksia tai valtoja, kaikki on luotu hänen kauttansa ja häneen, ja hän on ennen kaikkia, ja hänessä pysyy kaikki
voimassa."
Kirje kolossalaisille 1:14-16
"Sillä yksi on Jumala, yksi myös välimies Jumalan ja ihmisten välillä, ihminen Kristus Jeesus"
Ensimmäinen kirje Timoteukselle 2:5 - Anonyymi
Tämä viestiketju on aloitettu vuonna 2004. Avaajaa ei varmaankaan enää tavoiteta, joten on turha kysyä häneltä mitään.
Valitettavasti lähteitä ei ole kerrottu.
Ei kannata pitää totena kaikkia väitteitä, joita ei ole lähteiden avulla osoitettu todeksi.
Silti tärkein on totta: yksimielisyyttä Jeesuksen jumaluudesta ei ollut.
Jo evankeliumin alusta asti on ollut niitä, jotka eivät ole pitäneet Jeesusta Jumalana. Hänet kuvataan vanhimmissa Uuden testamentin teksteissä vanhurskaana miehenä, jonka Jumala on herättänyt kuolleista. Nämä tekstit ovat Markuksen, Matteuksen ja Luukkaan evankeliumi ja Apostolien teot.
Myös Paavalin kirjeistä voidaan varmuudella sanoa se, että Jeesus kristus oli ihminen, mutta hänen jumaluuttaan on niistä jopa mahdotonta aukottomasti perustella. Jos luette avoimin mielin, niin Paavali erottaa toisistaan aina Jumalan ja Kristuksen. Kristus on ihminen, ei Jumala. Se on arvonimi ihmiselle: ei enkelille tai Jumalalle.
Jumala on herättänyt Jeesuksen kuolleista. Tämä on evankeliumin sanoma lyhykäisyydessään. Tämä Jeesus, jonka Jumala on herättänyt kuolleista, on ihminen Paavalin teologian mukaan. Room 5:12-21; 1Kor 15:1-24 Jeesus ei siis itse herättänyt itseään niin kuin jotkut helluntailaiset sanovat. Jumala herätti hänet: Jeesuksen isä. Tämä asia sanotaan monta kertaa Uudessa testamentissa, mutta ei kertaakaan sitä, että Jeesus olisi herättänyt itse itsensä.
Se, että Jumala herätti Jeesuksen kuolleista, ja Jeesus olisi kadotettu ilman sitä tekoa, käy ilmi 1Kor 15:17-18 ja Hebr 5:7. Jumala pelasti kuolemalta poikansa. Miltä kuolemalta hän pelasti? Ei ristinkuolemalta, sillä Jeesus kuoli ristillä. No miltä sitten? Ikuiselta kuolemalta, kadotukselta! Tämä opetus on niin selvä kuin vain olla voi, jos lukee Uutta testamenttia ilman ilman ennakkoluuloja. - Anonyymi
Ei kannata uskoa kaikkea, mitä sanotaan, etenkin kun lähteitä ei ole mainittu.
Evankeliumeja ei ollut 300 vaan ehkä kymmenkunta ja näistä valikoitui jo varhain ne neljä, joita seurakunnissa arvostettiin ja muita kartettiin.
Mutta mitä oppiin Jumalasta tulee, niin kolmiyhteisen jumalan oppia ei tosiaan ollut vielä apostolien aikana. Se on kehittynyt vähitellen ja on lyöty lukkoon Konsantinopolin konsiilissa vuonna 381. Siitä olikin edellä hyvä viesti.- Anonyymi
Näemme kristologian muuttuneen tultaessa toiselle vuosisadalle, koska Johanneksen evankeliumi otettiin käyttöön seurakunnissa. Se poikkeaa jyrkästi muista evankeliumeista sisällöltään, tapahtumajärjestykseltä ja kristologialta. Vain siinä kuvataan Jeesus Jumalan luota lähteneenä luojana ja taivaallisena olentona. Synoptiset evankeliumit kuvaavat Jeesuksen ihmisenä.
- Anonyymi
Lyonin piispa Ireneus 100-200 jKr (Polykarpuksen/Paavalin oppilas) kanonisoi ensimmäistä kertaa 4. evankeliumia; Matteus, Markus; Luukas ja Johannes?
- Anonyymi
Avausviestissä on Wikipedian mukaan virheellistä tietoa Nikean konsiilin osallistujien jäsnmäärästä ja äänestystuloksesta. Tässä on oikeaa tietoa:
"The Council decided against the Arians overwhelmingly (of the estimated 250–318 attendees, all but two agreed to sign the creed, and these two, along with Arius, were banished to Illyria)."
https://en.wikipedia.org/wiki/First_Council_of_Nicaea
Areiolaisuutta vastaan äänesti 250 edustajaa 318:sta. Kaikki edustajat allekirjoittivat lopulta Nikean uskontunnustuksen kahta lukuunottamatta, joista toinen oli Areios.
Vaikka avausviestissä on tällaista virheellistä tietoa, niin itse asiassa avaus on oikeassa. Alkuseurakunnan ajoista lähtien on ollut erimielisyyttä Jeesuksen jumaluudesta. Katolista kirkkoa ei silloin vielä ollut. Lopulta katolisuus kuitenkin voitti ja sen kannasta tuli lähes kaikkien kristillisten yhteisöjen kanta.- Anonyymi
"Areiolaisuutta vastaan äänesti 250 edustajaa 318:sta. Kaikki edustajat allekirjoittivat lopulta Nikean uskontunnustuksen kahta lukuunottamatta, joista toinen oli Areios. "
Tuo meni väärin. Osallistujien lukumäärää ei tarkasti tiedetä. Heitä on arvioitu olleen 250-318 henkeä ja näistä vain kaksi äänesti areilaisuuden puolesta, loput äänestivät sitä vastaan.
Avausviestissä valehdellaan siten törkeästi kokouksen jäsenmäärästä ja äänestystuloksesta. Tämä on häpeäksi itse opilliselle linjaukselle, jonka mukaan Jeesus ei ole Jumala. Tätä oppia kannattavat mm. unitaarit, joiden mukaan Jeesus on pelkkä ihminen, ei mitään muuta.
Siitä voidaan olla Uuden testamentin perusteella varmoja, että Jeesus oli ihminen. Paavalin mukaan hän syntyi Israelin kansaan (lain alaisuuteen) ja oli kuningas Daavidin jälkeläinen. Hänet (ihminen) naulittiin ristille ja Jumala herätti hänet (ihmisen) kuolleista.
Kaikki Jeesuksen jumaluuteen viittaavat Raamatun kohdat ovat tulkinnallisia ja epäselviä. Selvien kohtien perusteella voidaan sanoa hänen olevan vain ihminen, ei mitään muuta. Sen sanoo myös järki, sillä ihminen on kokonaan eri olento kuin Jumala tai enkeli. - Anonyymi
VT:ssä ei ole kolminaisuusoppi vielä esillä, mutta aihioita on nähtävissä? 1. Moos: 1-2: "Alussa Jumala loi taivaan ja maan .Maa oli autio ja tyhjä, pimeys peitti syvyydet, Jumalan Henki liikkui vetten päällä "
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 783200
- 492410
- 322127
Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen
Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa4812112- 1371879
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313311772- 311745
Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne101579Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi51320Hyvää yötä
Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani61264