Noro. Noro?

jyllää

73

21383

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • noron sairastanut ku

Onpa hyvä tietää tämän olevan taas edessäpäin.Täytyy varautua taas kunnon sairasteluun ja pitkään sellaiseen.Viime vuonna kesti 5 viikkoa,välipäiviä oli muutama ja taas vessat ulisi,huh hei!Meillä oli tauti tosi voimakas ja olimme todella kipeitä kaikki,mahakipu oli kamalaa,kuin puukolla olisi viilletty sisuskaluja edestakasin.Kunpa ei nyt tulis:/

• noropyykkäri

Tarttuu todella pitkään ovenkahvoista ja ihan mistä vaan. Meillä oli tauti 2007 ja sukulaiset saivat meiltä taudin kotimatkalle, vaikka terveinä oli oltu jo 1,5 viikkoa siihen mennessä, kun tulivat käymään.

Koskaan en ole nähynyt aikuista miestä niin sairaana kuin silloin, hädin tuskin sanaa suusta sai ja laihtui monta kiloa parissa päivässä, kun ei puolta lasia vettä saanut pysymään sisällä.

Pyykkiä tuli pienen kaupungin verran, kun lapset ja mies oksenteli ja ripuloi sängyt, matot ja kaikki tekstiilit. Olohuoneen verhot jäi pesemättä.

• Yök!
        noropyykkäri kirjoitti:

Tarttuu todella pitkään ovenkahvoista ja ihan mistä vaan. Meillä oli tauti 2007 ja sukulaiset saivat meiltä taudin kotimatkalle, vaikka terveinä oli oltu jo 1,5 viikkoa siihen mennessä, kun tulivat käymään.

Koskaan en ole nähynyt aikuista miestä niin sairaana kuin silloin, hädin tuskin sanaa suusta sai ja laihtui monta kiloa parissa päivässä, kun ei puolta lasia vettä saanut pysymään sisällä.

Pyykkiä tuli pienen kaupungin verran, kun lapset ja mies oksenteli ja ripuloi sängyt, matot ja kaikki tekstiilit. Olohuoneen verhot jäi pesemättä.

http://www.youtube.com/user/julkkikset

• riguletto
        noropyykkäri kirjoitti:

Meilläki meni auton sisustus vaihtoon ja vessan katto, vaimo lensi takapotkun voimalla lähimpään koivuun mutta rakastan häntä yhä.

• ?

Kysy Nokian kaupungin keskustelupalstalta, siellä tiedetään. Nokialla oli pari vuotta sitten se "vesikriisi",josta monet kärsii varmaan vieläkin.

• pas...ttaa

kolme päivää kesti tuo noro,neljä vuotta sitten.oli kamala jano,mutta kun vesikään ei pysynyt sisällä.mahakipu oli aika ankaraa ja,kyllähän siinä vessapaperiakin kului. muistakaa desinfioida käsiä,vaikka ei sekään tuota tautia pysäytä.

• *v*

Meillä perheen pienin pitää tänään toista ripulitonta päivää reilun viikon kestäneen mahataudin päätteeksi. Tämän jälkeen uskaltaa sitten jo lähteä käymäänkin jossain. Mutta oli kamala tauti! Ihan hirveä!! Meidän 1-vuotias sairastui edellisen viikon ti-ke-yönä ja oksensi vuorokauden läpeensä vaikka ei muuta annettu kun vettä (ja Osmosalia mutta eipä se sitä suostunu kun muutaman kymmenen milliä / vrk juomaan). Kauhea jano hänellä kuitenkin oli ja ruokaakin olisi syönyt jos olisi annettu. Puolessa välissä keskiviikkoa alkoi ripuloiminen ja lakanaa/täkkiä likaantui enemmän kun ehdin pestä, naapurissa käytiin lainaamassa kuivausrumpua että olisi jotain pienen sänkyyn laittaa. Itse sairastuin seuraavana, ke-to yönä ja ymmärsin hyvin 1-vuotiaan tuntoja. Jano oli ihan hirmuinen, tuntui että näännyn siihen paikkaan. Ja jos yhdenkin hörpyn erehtyi juomaan niin kaikki tuli pois saman tien. Aamuyön oksensin sitten pelkkää mahanestettä ja pyörryin kerran pöntön ääreen. Seuraavana päivänä en jaksanut edes puhua, mies hoiti lasta iltapäivään kunnes sairastui itsekin. Noin kaksi tuntia pieni joutui olemaan omillaan ennen kuin anoppi pääsi hätiin, mies oksennusten lomassa vaihtoi vaippaa ja vaatetta, minä en jaksanut edes itkeä. Voi kuulostaa dramatisoidulta mutta odottakaahan kun se teihin iskee niin ymmärrätte täysin! :D Miehelläni, jolla on hyvä fyysinen kunto, tauti kesti aika tarkasti 12 tuntia jonka jälkeen hän oli heikko syömättömyydestä ja juomattomuudesta mutta muuten ok. Itse sairastin kolme ja puoli vuorokautta, olen 15. viikolla raskaana ja luulen sen vaikuttaneen pitkittävästi taudin kestoon. 1-vuotias kävi sairaalassa nesteytyksessä, vuorokauden oli tipassa ja sen jälkeen tauti jatkui vielä kotona noin 3päivää mutta niin huonoon jamaan ei pieni enää mennyt että olisi uudestaan osastolle lähdetty. Anoppi, joka oli hoitamassa poikaa pahimman illan torstaina sairastui itse lauantaina ja viettää tänään ensimmäistä ripulitonta päiväänsä.

Ihan Hirveä Tauti. Toivottavasti meillä ei sairasteta sitä enää Koskaan.

• Hullua

Tuota, MIKSI ETTE ANNA LAPSELLE RUOKAA JOS SILLÄ ON NÄLKÄ? Enää ei suositella paastoa. Nestettä vaan tasaisesti, hunajaa tms. että verensokeri pysyy edes säällisellä tasolla.

Noro tullut sairastettua, karseaa oli. Kuumetta, oksennusta ja ripuli.

• *v*
        Hullua kirjoitti:

Tuota, MIKSI ETTE ANNA LAPSELLE RUOKAA JOS SILLÄ ON NÄLKÄ? Enää ei suositella paastoa. Nestettä vaan tasaisesti, hunajaa tms. että verensokeri pysyy edes säällisellä tasolla.

Ei annettu siksi kun kaikki tuli heti pois. Itse huomasin saman kun olin kipeänä, nälkä oli ja ruokaa teki mieli mutta kun se oksennutti välittömästi niin parempi oli ola ilman ja antaa vatsan rauhoittua. Kyllä se siis aina ruokaa sai kun oli parempia hetkiä mutta ensimmäisen vuorokauden oksensi tauotta :)

• Kokenujt
        Hullua kirjoitti:

Ei mitään hunajaa vaan ihan tavallista ruokasuolaa sirottimesta kielelle.
        Nestehukassa (ripuli, oksennus) häviävät ekana kivennäisaineet. Sokeria kyllä muodostuu elimistössä ihan itsestään. Suolaa kielelle ja olokin tuntuu paremmalta, ei okseta niin paljon.

• Pikku myy

Kyllä lapselle kuuluu syöttää ruokaa vaikka oksentaakin...se on myös elimistön keino poistaa virusta elimistöstä, eli oksentelu ei pahasta...Itse syötimme pojalle ihan mitä vaan hänelle maistui ja oksennuksia siivottiin mutta osastolle ei jouduttu. Osmosal on kamalan makuinen ripulijuoma on muitakin vaihtoehtoja...kysykää apteekista

• kappalejakomies

Moni ehkä hyväkin viesti jää ainakin itseltäni lukematta silloin, kun tekstiä on pötkässä paljon, ilman kappalejakoja. Niin nytkin. Tämä vain ystävällisenä vihjeenä. :)

• yökötys
        Kokenujt kirjoitti:

Ei mitään hunajaa vaan ihan tavallista ruokasuolaa sirottimesta kielelle.
        Nestehukassa (ripuli, oksennus) häviävät ekana kivennäisaineet. Sokeria kyllä muodostuu elimistössä ihan itsestään. Suolaa kielelle ja olokin tuntuu paremmalta, ei okseta niin paljon.

Kokenut lääkäri neuvoi juomaksi 1/2 lasia vichyä ja 1/2 tuoremehua... tulee sokerit ja suolot eikä ärsytä vatsaa niin kuin esim. jaffa jota monet käyttää vatsataudissa...mustikkakeitto myös hyväksi todettu.

• noris
        yökötys kirjoitti:

Kokenut lääkäri neuvoi juomaksi 1/2 lasia vichyä ja 1/2 tuoremehua... tulee sokerit ja suolot eikä ärsytä vatsaa niin kuin esim. jaffa jota monet käyttää vatsataudissa...mustikkakeitto myös hyväksi todettu.

vichy ja tuoremehu ärsyttää muutenkin joten ei ole
        kaikille oikein hyvä neuvo. puhumattakaan hiilihaposta
        mikä siinä vichyssä on ... mustikka aiheuttaa hirveän närästyksen
        itsellä, yritän välttää.

• paranet

Oletko koskaan ajatellut hammasharjan desifiointia, kun varmasti säilytätte harjat wcssä ripulin ja muinakin aikoina, bakteeri määrät ovat korkeat niin tartunta leviää harjan välityksellä helposti.
        lukase googlesta bonyf myös kohta odottava äiti Ymmärtäkää suuhygienian merkitys se on osa terveyttä.

• tarttuuko miten?

kesti onnex vaan kaksi päivää mut sit tuli veilä kahden päivän kuume päälle 38---37,5 voimat meni kokonaan...
      lapsi ei sitä onnex saanut vaikka koulussa jo kiertääkin siis Hesassa

• johanna2010

08 Noro tuli kolme kertaa. Väliin iski inluenssat. Kolme eri virusperää.'

09 osastolla viikko. Osasto epidemiaosasto.

Siis millainen on? Ensin olin kaksi päivää kotona. Mittasin oksennuksen-5,5 litraa vuorokaudessa vaikkei voinut juoda.
      Osastolla tippaan ja vasta kun oli kaksi päivää tullut kiinteä pääsi pois. Eristyksessä koko osasto-siis ei vierailijoita. Hoitajat toivotti aamulla toisilleen noro-noro onx sulla ollut.
      Hoitajilla oli suojat, mutta noro kävi kaikki läpi.
      Siivous kolmesti päivässä, tuplamiehitykset.

• graavilohi

No eikö se yleensä paska lennä ripulina suoli pitkällä pönttöön. Tyhmä kysymys...

• lörö

Noro jyllää lahdes,paska lentää kuin varpusparvi.Pukamat tulessa.

• nastolasta
        lörö kirjoitti:

Noro jyllää lahdes,paska lentää kuin varpusparvi.Pukamat tulessa.

odotellessa... kamala olo, tuntuu et laatta lentää. Pari päivää olen palellut. Onkohan noro tulossa??? Ei Kiitos

• rami rez
        nastolasta kirjoitti:

odotellessa... kamala olo, tuntuu et laatta lentää. Pari päivää olen palellut. Onkohan noro tulossa??? Ei Kiitos

Kuopus 3v oksensi ti illalla pari kertaa ja yöllä pari kertaa. sitten oireeton päivä ke. To alkoi hällä ripuli. Samoin vaimo(34v) oksensi to illalla ja yöllä. Viime aamuyönä aloin minä (37v) oksentamaan. Pari tuntia sitten oksensi esikoinen 5v eka kerran... Kuopus taitaa olla jo suht terve, me muut emme. olen iso mies 189/92, mutta koskaan en oo ollu näin heikkona... ihme kun jaksan näpytellä tätä

• Pikkusen tuli pestyä

Meitä kuusi henkeä ja jokainen sairasti -kovana- osaa vietiin ambulanssilla, toiset selvis kotona, mutta pitkä ja piinaava kiusallinen raju tauti.

• Hiilitabu

Kaikki pihalle niin ylä- kuin alakautta sekä 39 asteen kuume päälle samanaikaisesti. Suht tehokkaasti siis meni ohi. Itse vetäsin hiilitabletteja täydellisen tyhjennyksen jälkeen, niin loppui ripulointi... liekö kuume noussut sitten sen takia?

• Paljon turissut

Yskä lähtee yskimällä,
        paskatauti pieremällä !!!

Vanaha hyvä totuus.
        Jos ei lähe, niin sitten tippaan ettri kuivu!

• cohem

Oli tämä tauti viime talvena ja kotona kärvistelin 5 päivää jolloin laihduin ja en enää voinut kävellä, yksi yö tipassa, ja elämä alkoi taas toimia. pojallani oli minua ennen ja samalla tavalla sairaalassa tiputuksessa yksi yö.

Vettä kannattaa ihan teelusikallinen ottaa 15 min välein, koska tuossa taudissa turha kuvitellakaan että mikään juomalla imeytyisi.

terveyttä kaikille :)

• No ihme kun ei tähän oo keksitty rokotetta.:):)

• Vanha konsti

Kovapa oli tauti ja vakavaksi vei viikon ajan.Kuulin ja kokeilin vanhaa perinteistä tuhkalipeää ja liekkö se auttanut sitten ,että taudista selvisin yllättävän nopeesti.

• Yksi vain

Jos tämä oli noro virus tautia niin mulla ainakkii alko ensin aamusta, oli huono olo sitten oksensin ja vatsa meni sekasin lisäksi kova vatsa kipu . Tää kipu oli kova ei ollut hyvä mitenkää päin . Ei istuu , ei pitkällään eikä kävelykkää tehnyt hyvää .Eikä olo ole kunnossa vieläkkää !

• :)

työskentelen, ja osastolla jylläsi noro oikein kunnolla mutta itselläni ei pienintäkään oiretta! leviää kyllä kuin kulovalkea mutta ilmeisesti hyvä immuniteetti suojasi.

• Nokialainen...

Asutaan Nokialla ja koko perhe sairastettiin tuo noro silloin vesikriisin aikaan. Oli huumori kaukana siitä. Koko porukka oli kipeenä n. 40-asteen kuumeessa ripuloi ja oksensi. Vesi oli silloin kokonaan käyttökiellossa, joten pyykkiä ei saanut edes pestä. Vesi piti kanistereilla hakea parin kilometrin päästä ja vatista sitten piti yrittää itseään vähän pestä. Kyllä tuon taudin kestää, vaikka se on pirullinen, mutta jos puhdasta vettä ei ole kuin parin kilometrin päästä kannettuna, niin se tekee homman hankalaksi!

Näin meillä hyvinvointi suomessa...

• norotus
        Nokialainen... kirjoitti:

Asutaan Nokialla ja koko perhe sairastettiin tuo noro silloin vesikriisin aikaan. Oli huumori kaukana siitä. Koko porukka oli kipeenä n. 40-asteen kuumeessa ripuloi ja oksensi. Vesi oli silloin kokonaan käyttökiellossa, joten pyykkiä ei saanut edes pestä. Vesi piti kanistereilla hakea parin kilometrin päästä ja vatista sitten piti yrittää itseään vähän pestä. Kyllä tuon taudin kestää, vaikka se on pirullinen, mutta jos puhdasta vettä ei ole kuin parin kilometrin päästä kannettuna, niin se tekee homman hankalaksi!

Näin meillä hyvinvointi suomessa...

Noro tarttuu pinnoista, esim. ovenkahvoista 12 VUOROKAUTTA! Sairastamisen jälkeen ainakin meillä pestiin vessat kloritella. Auttoi. Ekan sairastuneen jälkeen vain yksi sairastunut perheessä (ehti käydä räpläämässä oksuämpäriä)

• noroton
        norotus kirjoitti:

Noro tarttuu pinnoista, esim. ovenkahvoista 12 VUOROKAUTTA! Sairastamisen jälkeen ainakin meillä pestiin vessat kloritella. Auttoi. Ekan sairastuneen jälkeen vain yksi sairastunut perheessä (ehti käydä räpläämässä oksuämpäriä)

Kovasti on yrittänyt tulla mutta olen napsinyt Xylicolia välin pureskellen ja välin jopa niellyt koko tabletin, että vaikuttaa sitten masussa suoraan näihin pöpöihin. Maitohappotabut on varmaan kans hyviä. Kädet kannattaa edelleenkin pestä usein, se kehoitus ei ole hylätty vaikkei nyt sitä sikaa enää niin paljon olekaan liikkeellä. Nestettä; keitettyä vettä, ja esim. teetä, kannattaa juoda runsaasti.

• apua löytyy

ottakaa ruokalusikalla kookosöljyä, siinä on lauriini happoa, tuhoaatehokkaasti viruksia, lauriini happoa käytetään mm äidinmaidon korvikkeessa vastustuskyvyn kohottajana ja HIV potiladen yhdeksi hoitomuodoksi on otettu lauriini happo, kookosöljyssä on 70% lauriinihappoa, samaa voitte ottaa ihan mihin virukseen vain!

GOOGLETTAKAA LAURIINIHASPPO KOOKOSÖLJY JA TUTUSTUKAA!

• yx-sairastanut

Minulla alkoi norovirus täysin yllättäen,menin ensin sekavaksi,menin vessaan alkoi kauhea ripuli ja hetkenpäästä aloin oksentelemaan ja kuumeessa olin houraillut,minulla oli jotain aistiharhoja.
        Olin ollut välillä paniikissa,vaikka normaalisti niitä ei ole ollut.Mieheni huomasi ettei minulla ollut asiat kunnossa,hän otti verensokeria vähän väliä,olin kuumeessa,sokerit heitteli edes takas.Oksentelin ja ripuloin kokoajan,en päässyt sängystä ylös,en voinut syödä,en juoda,kun maistoin yhtään vettäkin,niin tuli ylös ja sitoksentelin vatsanesteitä,keltasta ja vihreää,eka yönä oksentelin 13 tuntia,toisena 9 tuntia ja sitten harvemmin,olin 2 viikkoa sairaana,mieheni hoiti mua,ensimmäisestä viikosta en itse muista oikein mitään,painoa tippui 2 viikossa 27 kiloa ja mieheltäni tippui mua hoitaessa 11 kiloa,kun ei uskaltanut nukkua ja joutui pesee jatkuvasti pyykkiä,yölläkin ja minua ja vaihtamaan kuivia ja puhtaita alusia.Mieheni on entinen lääkintävahtimestari,oli soittanut sairaalaankin,olivat sitä mieltä,että ois hyvä jos pystyy hoitaa kotona.Mieheni kertoi ettei ole koskaan,edes sairaalassa työskennellessä ja ambulanssissa olleissa nähnyt yhtä sairasta,kuin silloin olin.Mieheni keitti minulle,suola-sokeri vettä ja antoi välillä pari merisuolakidettä
        ja rauhottavaa ja vitamiineja,että edes vesi pysyi sisälläni.Mieheni ei halunnut laittaa mua sairaalaan,
        koska siellä hoitajilla ei olisi ollut aikaa hoitaa jatkuvasti,kun silloinkin,kun mieheni vaihto alusia,olin keskenkaiken ripuloinut. Sitten oli hyvin kylmä.Vatsakipu oli tosi hirveää,ei auttanut oikein 800mg Buranat
        vaikka otti useamman päivässä,en pystynyt edes puhumaan.

En tiedä onko taas uudelleen alkamassa noro virus,kun minä oksensin pari iltaa sitten ja mieheni on oksennellut ja molemmilla on nyt ripulia.Janottaa kovasti.On kylmä ja kuuma vuorotellen.En muista olleeni koskaa ennen yhtä kipeänä.Päätä särkee ja silmiä.

• jesuscondom
        yx-sairastanut kirjoitti:

Minulla alkoi norovirus täysin yllättäen,menin ensin sekavaksi,menin vessaan alkoi kauhea ripuli ja hetkenpäästä aloin oksentelemaan ja kuumeessa olin houraillut,minulla oli jotain aistiharhoja.
        Olin ollut välillä paniikissa,vaikka normaalisti niitä ei ole ollut.Mieheni huomasi ettei minulla ollut asiat kunnossa,hän otti verensokeria vähän väliä,olin kuumeessa,sokerit heitteli edes takas.Oksentelin ja ripuloin kokoajan,en päässyt sängystä ylös,en voinut syödä,en juoda,kun maistoin yhtään vettäkin,niin tuli ylös ja sitoksentelin vatsanesteitä,keltasta ja vihreää,eka yönä oksentelin 13 tuntia,toisena 9 tuntia ja sitten harvemmin,olin 2 viikkoa sairaana,mieheni hoiti mua,ensimmäisestä viikosta en itse muista oikein mitään,painoa tippui 2 viikossa 27 kiloa ja mieheltäni tippui mua hoitaessa 11 kiloa,kun ei uskaltanut nukkua ja joutui pesee jatkuvasti pyykkiä,yölläkin ja minua ja vaihtamaan kuivia ja puhtaita alusia.Mieheni on entinen lääkintävahtimestari,oli soittanut sairaalaankin,olivat sitä mieltä,että ois hyvä jos pystyy hoitaa kotona.Mieheni kertoi ettei ole koskaan,edes sairaalassa työskennellessä ja ambulanssissa olleissa nähnyt yhtä sairasta,kuin silloin olin.Mieheni keitti minulle,suola-sokeri vettä ja antoi välillä pari merisuolakidettä
        ja rauhottavaa ja vitamiineja,että edes vesi pysyi sisälläni.Mieheni ei halunnut laittaa mua sairaalaan,
        koska siellä hoitajilla ei olisi ollut aikaa hoitaa jatkuvasti,kun silloinkin,kun mieheni vaihto alusia,olin keskenkaiken ripuloinut. Sitten oli hyvin kylmä.Vatsakipu oli tosi hirveää,ei auttanut oikein 800mg Buranat
        vaikka otti useamman päivässä,en pystynyt edes puhumaan.

En tiedä onko taas uudelleen alkamassa noro virus,kun minä oksensin pari iltaa sitten ja mieheni on oksennellut ja molemmilla on nyt ripulia.Janottaa kovasti.On kylmä ja kuuma vuorotellen.En muista olleeni koskaa ennen yhtä kipeänä.Päätä särkee ja silmiä.

1. Olet huonoin trolli koskaan.
        2. Jos et ole trolli, niin olet todella ylipainoinen.
        3. Syöt jotain lääkkeitä jotka kerryttää elimistöön nestettä.

Nimittäin 27 kiloa rasvaa/lihasta ei lähde ihmisestä ihan pelkästään oksentamalla 2 viikkoa putkeen.

Nimimerkillä. viikon putkeen oksentanut ja 5kg laihtunut.

• kaikki on mahd
        jesuscondom kirjoitti:

1. Olet huonoin trolli koskaan.
        2. Jos et ole trolli, niin olet todella ylipainoinen.
        3. Syöt jotain lääkkeitä jotka kerryttää elimistöön nestettä.

Nimittäin 27 kiloa rasvaa/lihasta ei lähde ihmisestä ihan pelkästään oksentamalla 2 viikkoa putkeen.

Nimimerkillä. viikon putkeen oksentanut ja 5kg laihtunut.

4kg vuorokaudessa ja rasvaprosentti on 10 hujakoilla. mietipä sitä.

• pestä käsiään

Aina pitää ensimmäisenä pestä kädet kun tulee kotiin. Eikä laappia likaisilla käsillä naaman seutua. Noilla ohjeilla olen välttynyt kaikilta viiruksilta. Pitää välttää likaisia paikkoja kuten kapakoita ja saahan sitä tauteja mistä vain vain jos huolimattomasti käyttäytyy. Vastustuskykyä saa kun syö maailman luonnon antibioottia, valkosipulia, Mustaherukka, mustikat ja tyrnin marjatkin auttavat. Näillä olen itse pärjännyt flunssattomana vuodesta toiseen. Itse kasvatan tyrnit ja mustaherukat. Sen jälkeen kun aloin hyöty puutarhaa harrastelemaan niin en ole mitään tauteja sairastellut. Hygieniasta huolehtiminen kaiken muun lisäksi on erittäin tärkeää. Käsien pesemisellä on erittäin suuri merkitys, että aina ensimmäiseksi kun tulee kotiin pitää pestä kädet. Ja jos talvi pakkaset kuivaa ihon niin pitää olla käsirasvaa. Ihmettelen ihmisiä jotka saavat kaikenmaailman viirukset ja ihan itse aiheutettuina kun eivät viitsi käsiään pestä laiskuuttaan.

Virusten leviämisen voi lopettaa jos haluaa. Itse voi paljon vaikuttaa käyttäytymisellään. Käsien pesemisellä on erittäin suuri merkitys! Sen kun opettelee niin ei taudit tartu.

• mäkkaiver

ripuloin yöllä niin että kusi lenti perseestä!

• paljon nähnyt

tuolla jollain kuulemma 27 kiloa tippunut paino noro viruksesta, kyllä siinä vaiheessa jo kuolema tulisi ja otettaisiin sairaalaankin kiireen vilkkaan, samanlaista mesoamista ja peloittelua kun sika infulensassa, olen iäkäs ihminen ja olen nähnyt noro virukset moneen kertaann tulevan ja menevän, se on terveellä hyvän vastustuskyvyn ja voimakkaat vatsahapot omaavalla ihmisellä noin 2-3pv hieman rajumpi vatsatauti, älkäätas aloittako pelottelua kuten sika infulensassa, sairaalat o sitävarten ja ambulanssit jos 27 kiloo putoo painoi ja tauti kestää 2 viikkoa!

• ex-lääk.vaht.mest

Itse asiassa,et ole nähnyt yhtään mitään,etkä näin ollen tiedä lääkintävahtimestarin koulutuksesta ja tehtävistä.Törmäämme päivittäin,mitä erilaisimpiin viruksiin ja juuri me haemme ambulanssilla ne jotka ovat sairaalahoidon tarpeessa.näin ollen olemme ensimmäisiä paikalla.Painon putoaminen lasketaan siitä,paljon
        ihminen painaa esim: 70 kg painoiselle ihmiselle 20kg äkkinäinen putoaminen on kohtalokas,kun taas 100 kg painoisella,se ei paljoa hetkauta.Silti ei mitään virusta tule sanoa lieväksi,ennen kuin lääkäri on ottanut tarpeelliset kokeet ja löytänyt mikä virus on kyseessä.Ketään,joka kertoo tarinansa,ei pidä leimata valehtelijaksi,kun ei tiedä paljonko viruksen kantaja painaa.Minä olen kyseisen kirjoittajan aviopuoliso ja
        tiedän kirjoituksen olevan totta.

• yx-sairastanut
        ex-lääk.vaht.mest kirjoitti:

Itse asiassa,et ole nähnyt yhtään mitään,etkä näin ollen tiedä lääkintävahtimestarin koulutuksesta ja tehtävistä.Törmäämme päivittäin,mitä erilaisimpiin viruksiin ja juuri me haemme ambulanssilla ne jotka ovat sairaalahoidon tarpeessa.näin ollen olemme ensimmäisiä paikalla.Painon putoaminen lasketaan siitä,paljon
        ihminen painaa esim: 70 kg painoiselle ihmiselle 20kg äkkinäinen putoaminen on kohtalokas,kun taas 100 kg painoisella,se ei paljoa hetkauta.Silti ei mitään virusta tule sanoa lieväksi,ennen kuin lääkäri on ottanut tarpeelliset kokeet ja löytänyt mikä virus on kyseessä.Ketään,joka kertoo tarinansa,ei pidä leimata valehtelijaksi,kun ei tiedä paljonko viruksen kantaja painaa.Minä olen kyseisen kirjoittajan aviopuoliso ja
        tiedän kirjoituksen olevan totta.

"se on terveellä hyvän vastustuskyvyn ja voimakkaat vatsahapot omaavalla ihmisellä noin 2-3pv hieman rajumpi vatsatauti"
        "sairaalat o sitävarten ja ambulanssit jos 27 kiloo putoo painoi ja tauti kestää 2 viikkoa! "

Anteeksi vaan,tuskin kuolema kaukana olikaan,mutta selvisin kuitenkin.Mikä saa sinut kuvittelemaan että,
        olen nuori ja terve ??? tai että,siinä hävettävässä olotilassa,olisin sairaalaan halunnut??? Mieluummin oisin kuollut,kuin sairaalaan mennyt.

Faktoja sulle tietävä: Olen 48-vuotias,pian 49-vuotta. Minulla on kihti,refluksitauti,migreni,uniapnea,
        krooninen vatsakatari,huononäkö,sydänlaajentuma,verenpainetauti,sepelvaltimotauti kilpirauhasissa vikaa,diabetes pahana tabletteja 2 aamuin illoin,pitkävaikutteista insuliinia 140 yksikköä aamuin - illoin ja
        pika insuliinia 3 x päivässä 30 yksikköä lisäksi painoa oli 190 kg kun se virus iski.
        Ylipaino ei johdu liiasta syömisestä,se nousi aikoinaan raiskaus-kuristusyrityksen takia,joka löi koko elimistön jumiin,ettei aineenvaihdunta,kilpirauhaset jne... toimineet. Ei toimi edelleenkään,tämän sanon vain siksi,ettet seuraavana tiedä että, " en muuta tee,kuin syön" sekin väärä luulo,mieheni saa
        pakottaa mua syömään.Lisäksi sappikivet,kasvain yms.on leikattu.Joten parhaalla tahdollakaan,en voi sanoa olevani nuori ja terve,totuuden kuitenkin olen kertonut noro-viruksestakin,
        vaikka en kertonut terveys-historiaa.Olen myös uskossa,joten ei tulisi mieleeni valehdella sairauksista,
        jos ei muustakaan.

• yx-sairastanut

"se on terveellä hyvän vastustuskyvyn ja voimakkaat vatsahapot omaavalla ihmisellä noin 2-3pv hieman rajumpi vatsatauti"
        "sairaalat o sitävarten ja ambulanssit jos 27 kiloo putoo painoi ja tauti kestää 2 viikkoa! "

Anteeksi vaan,tuskin kuolema kaukana olikaan,mutta selvisin kuitenkin.Mikä saa sinut kuvittelemaan että,
        olen nuori ja terve ??? tai että,siinä hävettävässä olotilassa,olisin sairaalaan halunnut??? Mieluummin oisin kuollut,kuin sairaalaan mennyt.

Faktoja sulle tietävä: Olen 48-vuotias,pian 49-vuotta. Minulla on kihti,refluksitauti,migreni,uniapnea,
        krooninen vatsakatari,huononäkö,sydänlaajentuma,verenpainetauti,sepelvaltimotauti kilpirauhasissa vikaa,diabetes pahana tabletteja 2 aamuin illoin,pitkävaikutteista insuliinia 140 yksikköä aamuin - illoin ja
        pika insuliinia 3 x päivässä 30 yksikköä lisäksi painoa oli 190 kg kun se virus iski.
        Ylipaino ei johdu liiasta syömisestä,se nousi aikoinaan raiskaus-kuristusyrityksen takia,joka löi koko elimistön jumiin,ettei aineenvaihdunta,kilpirauhaset jne... toimineet. Ei toimi edelleenkään,tämän sanon vain siksi,ettet seuraavana tiedä että, " en muuta tee,kuin syön" sekin väärä luulo,mieheni saa
        pakottaa mua syömään.Lisäksi sappikivet,kasvain yms.on leikattu.Joten parhaalla tahdollakaan,en voi sanoa olevani nuori ja terve,totuuden kuitenkin olen kertonut noro-viruksestakin,
        vaikka en kertonut terveys-historiaa.Olen myös uskossa,joten ei tulisi mieleeni valehdella sairauksista,
        jos ei muustakaan.

Muistin että,unohdin kertoa että 2005 sain pahan sydäninfarktin,jolloin olin kuolla,joutuivat tekemään hereillä ollessa 3 pallolaajennusta,koska en olisi kestänyt nukutusta tai sydän ei olisi kestänyt,olen
        työkyvyttömyyseläkkeellä ja minulla on myös invalupa,se lienee kertoo myös millaista on liikkuminen ?!

• seli seli

jos ei muustakaan.

Eikö tuo paljon nähnyt juuri kirjoittanut (jos hyvä vastustus kyky ja terve ihminen) sairas luettelostasi päätellet etliene kovinkaan terve ja 27 kilon pudotus vatsataudissa on sama kun nesteenä 27 litraa, eli jossain mättää, oli paino mikä tahansa!!

• noromummo

Lohjalla ollaan noronaan.. ja tulee noronaan. Ihan kauhea tauti. Olen tähän 45 v . ikään pitänyt yhtä jos toistakin vatsaflunssaa, mutta tämä on pahin. Tyttärenpoijat molemmat 3v. ja 8kk vanhat molemmat oksentaa ja paskoo minkä ehtii ja tyttäret molemmat ja itse . Tyttären mies koittaa olla kovaapoikaa mutta kun ripuli iski niin iski..töihin pitää lähteä. Mutta ei ehtinyt kauas kun oli oksentanut ja sit uskoi ettei voi mennä töihin. nukkui koko-iltapäivän. Eli jos on pahoinvointia niin antakaa vaan periksi ja sänkyyn yrjöö oottelemaan. Sillä siit pääsee helpoimmin. Ei kantsi pistää hanttiin.

• Kaluhomo

Mäkin haluaisin six päkin esille ja en oo onnistunu sitä normaalilla laihduttamisella saamaan mutta nyt ajattelinkin lähteä tästä nuolemaan ovenripoja. Toivottavasti pian lentää marjapuurot pitkin vessan seiniä sekä suusta, että perseestä. Nimim. Näpäkkänoro

• kimmo57

olen niin likaisis töissä purku ja saneeraus töissä vanhoissa rakennuksissa että pakteeri kantani on balansissa en ole sairastanut tälläisiin elintaso sairauksiin mitä likaisempi työ niin ei tu tateja. Vaihtakaa alaa

• ITetata3t6aeta

Minulle on ainakin kehittyny immuniteetti vattatautiin ja jonkinlainen suoja myös flunssaan, en ole sairastanu vuosiin...

• Poison__

Niin, minulle sanoivat että olis tuota norovirusta...Kävin ravintolassa syömässä ja sitten meni noin tunti ja piti käydä oksentamassa ja seuraavana yönä kaikki loputkin ulos. Vatsa on kipeä, päätä särkee ja kuumeilua esiintyy. Myös päänsärkyä on. Minulla tuntuisi tulleen kuitenkin ruokamyrkytys...mutta siihenkinhän tämä norovirus vissiin jotenkin liittyy...En mene kyllä enää siihen ravintolaan... :(

• kjhkjhgfds

Peskää niitä käsiänne ja pysykää kotonanne ettei kaikki saa tota tautia! On se perkele kumma ku täytyy tollasesta taudista kärsiä nykyaikana! Ja käsidesiä käyttäkää joka välissä, vaikka joisitte ni ei tarttis jokasen tota tautiansaada saatana!

• norotus noro
        kjhkjhgfds kirjoitti:

Peskää niitä käsiänne ja pysykää kotonanne ettei kaikki saa tota tautia! On se perkele kumma ku täytyy tollasesta taudista kärsiä nykyaikana! Ja käsidesiä käyttäkää joka välissä, vaikka joisitte ni ei tarttis jokasen tota tautiansaada saatana!

Tää norovirus on tosi sitkeä selviämään pinnoilla. Jotkut virukset kuolevat lähes heti joutuessaan elimistön ulkopuolelle, kun taas toiset ovat erittäin sitkeitä ja tartuttamiskykyisiä erilaisilla pinnoilla parikin päivää. Ei tällaisia voi välttää oikein mitenkään, jos lapsi on esim. päivähoidossa, missä ne kakarat nuolee kaikkee ja räplää yhteisiä leikkikaluja. Sit kun lapsi tulee sairaaksi on turha kuvitellakaan, että vanhemmat pystyvät samassa huushollissa tuolta tartunnankantajalta suojautumaan ja siitähän se kierre sit lähtee ja epidemia on valmis. Käsienpesu suojaa mut riippuen just siitä viruksen sitkeydestä, se voi vaatia melkoista tarkkuutta hygieniassa, et tällaiselta pääsee pakoon.

• kokemusta asiasta;-(

muutamassa päivässä,itsellänikin oli noroviirus ja se oli tosi järkky vatsatauti,sain hoitajalta ohjeet homman hoitoon eli 1 ltr keitettyä jäähdytettyä vettä,lisätään 1 tl suolaa,7 tl sokeria,sekoitetaan ja "nautitaan"ei mitään herkkujuomaa,mutta toimii...samaa sekoitusta saa apteekista,mutta halvemmaksi tulee itse tehtynä.
      Tärkeintä on pitää nesteytys tasapainossa,eli suolot ja sokerit,ettei kroppa kuivu ja joudu sairaalaan tiputukseen.Paranemisia kaikille jotka sitä potevat;-))

• Voipee

antibioottiripulia vai mitä? kahdesksas päivä on menossa. Olen 60 . Vatsa on kipeä ja välillä ripulilla, en ole oksentanut. Paranemista ei ole tapahtunut tänä aikana. Lämpöä on hieman. Lääkäri määräsi Saccharomyces boullardiita, on älyttömän kallista. En tiedä onko klostridium difficile, loinen tai noro. Näytteet kestävät älyttömän kauan saada tulos niistä. Sillävälin vain kärsitään. Norosta ei ollut edes puhetta, ehkä lääkäri ei tiennyt sellaisesta, täältä olen vain lukenut. Olisiko sen voinut kokeella todeta, ja jättää positiivisessa tapauksessa muut omaan rauhaansa?

• Pikku myy

Juu pariviikkoa sitten oltiin koko perhe,huh,huh... no aikuset selvis reilulla vuorokaudella, mutta reilun vuoden ikäinen poikamme oli toista viikkoa taudin kourissa. Tosin me vanhemmat saimme rajumman ja nopeammin ohi menevän Noron. Noro virus säilyy elimistössä jopa 3-viikkoa(lasten tautien erikoislääkärin mukaan)ja välillä päiviä, että ruoka pysyy sisällä ja välillä ei...No itselläni oli kokoajan kamala jano mut vesi huikkakin tuli parissa sekunnissa ulos. Kamala olotila ja koko kroppa krampissa. Mieheni luuli että henki lähtee. Suurin huoli oli tietty molemmilla pikku-ukkelista. No sinnikkäästi taisteli..... Toivottavasti se oli nyt tässä ja Noro kaikonnut meidän nurkista!

• 5 + 11 =

Taisin potea tuota viime vuonna, joskus kevättalvesta, oliskohan ollut maaliskuuta, jolloin nää vatsataudit just jylläävät. Anyway tauti alkoi äkillisesti horkalla. Siinä kolmen aikaan aamuyöstä heräsin hirmuiseen kylmyyteen, oli pakko vetää collegeasu päälle ja sit kaikki peitot vielä siihen, mut sekään ei auttanut. Hampaat löi loukkua.

Parin tunnin päästä tuntu siltä, et nyt on päästävä vessaan ja siitäpä se vessakierre sit lähtikin käyntiin. Veskissä rampattiin about vartin välein ja kaikki tuli vetenä ulos. Tätä jatkui sit aamupäivään, kunnes olin ihan hajalla ja väsyksissä. Kuumemittari näytti aamulla 39.3 asteen kuumetta... Sain kaverin tuomaan mulle keltasta jaffaa, kivennäisvettä, 7 maitohappobakteerin valmistetta ja vihreetä teetä. Näillä pärjäsin sit sen iltapäivän.

Kuume nousi vielä iltasella, mutta sen jälkeen alkoi paraneminen. Vatsan asettuminen kesti about parisen päivää tuohon päälle. Kun neste pysyi sisällä, jatkoin mustikkakeitoilla ja muusatuilla banaaneilla. Karsee kokemus ja taisin laihtua sinä aikana useamman kilonkin. En yhtään ihmettele, jos vanhukset tai pikkulapset voi tuohon kuolla, oli nimittäin sen verta rankka tauti.

• 8 + 20 =

Ai niin, yleensä sanotaan, et virustaudit eivät nosta tulehdusarvoja, mut mulla on yleensä erittäin alhainen (

• s.hoitajaM

Kaikki desiaineet ei pure norovirukseen,mutta esim. LV:n pitäisi tehota. Tärkeempää tietty muuten hyvä käsihygienia. Nekään tuskin estävät sitä, jos se on tullakseen.

• asdeers
        s.hoitajaM kirjoitti:

Kaikki desiaineet ei pure norovirukseen,mutta esim. LV:n pitäisi tehota. Tärkeempää tietty muuten hyvä käsihygienia. Nekään tuskin estävät sitä, jos se on tullakseen.

Nyt on pakko kysyä, mikä ihme tekee LV:n desistä tehokkaampaa, samat aineet ne näyttää melkein jokaisessa pullossa olevan.

• s.hoitajaM
        asdeers kirjoitti:

Nyt on pakko kysyä, mikä ihme tekee LV:n desistä tehokkaampaa, samat aineet ne näyttää melkein jokaisessa pullossa olevan.

Näin ne töissä sanoo, osastonhoitajaa myöten eli siihen olen uskonut. Kyllähän toi itseäkin hieman ihmetyttää.

• asdeers
        s.hoitajaM kirjoitti:

Näin ne töissä sanoo, osastonhoitajaa myöten eli siihen olen uskonut. Kyllähän toi itseäkin hieman ihmetyttää.

Meille taas on sanottu että kaikista parhaiten noroon tehoaa kuumalla vedellä ja saippualla peseminen.

• noris

ja se oli siinä. Pöntöllä istumista ja samaan aikaan oksentamista.
      Kuumeen nousu ja heikotus ensimmäiset 4 tuntia, jonka jälkeen
      vain kuumetta ja vatsakipua. Kolmantena päivänä olin ihan ok.
      Ei tarttunut perheeseen.

• jhkuy

• jhytuiop

• ei kiirettä vessaan

Puhdistakaa (DESIFIOI) hammasharja ripulin aikana joka päivä. Virus piilee harjassa Biofilmin alla. muistaakseni ostin apteekista steryl tabs googlesta bonyf, vinkin sain lääkäriltä. tepsi välittömästi, jonka jälkeen aloin desifioimaan harjan joka viikko.

• sairastanut

Minuun iski noro toissapäivänä ja onneksi (?) selvisin vain muutaman tunnin oksentamisella. Ainoastaan vesi pysyi juuri ja juuri sisällä. Mieheni piti taudin hieman rajumpana ja oksentamisen lisäksi myös ripuloi paljon. Syön säännöllisesti maitohappobakteereja ja ehkäpä niillä oli osuutta siihen, että selvisin pelkällä oksentamisella. Nyt pari päivää tuon "piikin" jälkeen maha ei edelleenkään ole aivan normaali, syöminen tekee pahaa ja olo on todella heikko, koska koko kropassa ei varmasti juurikaan energiaa ole. Mahani on lähtökohdiltaan varsin herkkä ja lisäksi sairastan refluksitautia. Olen aina kammonnut oksentamista todella paljon ja aina kun vatsatautia on liikkeellä, pelkään ja odotan sen iskemistä. Nyt kun tauti pääsi iskemään, niin voin todeta, että eihän se niin kamalaa ollutkaan. Tottakai taudin alku on melko hirveää, mutta useimmiten tuo akuutti vaihe on kuitenkin suhteellisen nopeasti ohi. Ja vaikka tätä tautia pidetäänkin (itsekin pidän) aina aivan kamalana, niin kannattaa kuitenkin miettiä asiaa hieman tarkemmin: ottaisitko mielummin noron, joka iskee rajuna ja vie voimasi kokonaan muutamaksi päiväksi pois, vai jonkun mahdollisesti lievempänä oireilevan, mutta pitkäkestoisen ja mahdollisesti hengenvaarallisen sairauden? Ikävähän tämä tauti on, siitä ei pääse mihinkään, mutta todella vaarallinen vain marginaalitapauksissa. Tsemppiä kaikille noroilijoille ja pikaista toipumista! :)

• Riipaska

Kahdestoista päivä on menossa, mutta kyseessä voi olla myös antibioottiripuli.

• Riipaska
        Riipaska kirjoitti:

Kahdestoista päivä on menossa, mutta kyseessä voi olla myös antibioottiripuli.

Kuinka kauan tuota Precosaa pitää käyttää? Voiko se alkaa kasvaa liikaa suolessa? On näes hiivavalmiste, jonka pitäisi syrjäyttää patogeenit.

• sjdkjsdksjdkj
        Riipaska kirjoitti:

Kuinka kauan tuota Precosaa pitää käyttää? Voiko se alkaa kasvaa liikaa suolessa? On näes hiivavalmiste, jonka pitäisi syrjäyttää patogeenit.

http://keskustelu.suomi24.fi/node/8487365

• asdfr
        sjdkjsdksjdkj kirjoitti:

http://keskustelu.suomi24.fi/node/8487365

ei oo ikänäin tälläsät paskatautii ollut. vasta eilisestä asti ripuloinu vettä äja oksentanu joka puol tuntinen. kaikki tuele ulos. 2 tl jaffaa tuotti ruskeeta kokoaretta kuin ulostetta. yök ja maha ihan kipee koko ajan.

• hullu(ko?)
        asdfr kirjoitti:

ei oo ikänäin tälläsät paskatautii ollut. vasta eilisestä asti ripuloinu vettä äja oksentanu joka puol tuntinen. kaikki tuele ulos. 2 tl jaffaa tuotti ruskeeta kokoaretta kuin ulostetta. yök ja maha ihan kipee koko ajan.

Meillä ei oo mikään vatsatauti kestänyt vuorokauttakaan ku bakteeriperäsiin b-vitamiini liuosta älyttömiä määriä, virukseen vedettiin sitruunaa, voi tieten olla uskon asia mut ompa lapset 1 ja 3 v pysyneet VÄHÄLLÄ sairastamisella vaikka jokapuolella jyllännyt mikälie vatsatauti :) Siis pisimmillään mahatauti 10h, ei paha :)

Kokeilella kannattaa!!

• ientulehdus
        hullu(ko?) kirjoitti:

Meillä ei oo mikään vatsatauti kestänyt vuorokauttakaan ku bakteeriperäsiin b-vitamiini liuosta älyttömiä määriä, virukseen vedettiin sitruunaa, voi tieten olla uskon asia mut ompa lapset 1 ja 3 v pysyneet VÄHÄLLÄ sairastamisella vaikka jokapuolella jyllännyt mikälie vatsatauti :) Siis pisimmillään mahatauti 10h, ei paha :)

Kokeilella kannattaa!!

Desinfio hammasharjasi niin säästyt flunssalta ja muilta viruksilta ( vaihtaminen ei auta)
        Jos wc on sinun mielestäsi puhtain paikka, niin todennäköisesti myös ruokailu välineet säilytetään wc sä. Käde pestään yleensä wc sä, mutta niitä harvoin laitetaan suuhun, mutta hammasharjalla pestään hampaat???? Suuhygienia on tärkein tautien ennalta ehkäisevä vaikutus.
        Bonyfi on mailman ainoa valmistaja desinfektio puolella. Suomessa monet sairaalat käyttävät ja suosittelevat tuotetta. Apu ilman lääkitystä lue bonyfin sivut niin ymmärrät.

• ruokahalut menny!
        ientulehdus kirjoitti:

Desinfio hammasharjasi niin säästyt flunssalta ja muilta viruksilta ( vaihtaminen ei auta)
        Jos wc on sinun mielestäsi puhtain paikka, niin todennäköisesti myös ruokailu välineet säilytetään wc sä. Käde pestään yleensä wc sä, mutta niitä harvoin laitetaan suuhun, mutta hammasharjalla pestään hampaat???? Suuhygienia on tärkein tautien ennalta ehkäisevä vaikutus.
        Bonyfi on mailman ainoa valmistaja desinfektio puolella. Suomessa monet sairaalat käyttävät ja suosittelevat tuotetta. Apu ilman lääkitystä lue bonyfin sivut niin ymmärrät.

oksennus jäi. maha korisee hirvessti tyhjyyttään mutta kun yritän syödä jotain vettä ja suolaa mustikka keittoo banaania vähän tulee paskahätä ja kaiki utlee läpi ja sitten korisee taas.lämpöä 37.2. voiko tulla jälkitauti?

• hoitajaX

Työskentelen hoitoalalla, ja meillä on asiakkailla ollut paljon noroa ja nyt sitten siirtnyt käymään meitä hoitajia läpi. Sairastuin pari päivää sitten. Tulin iltapäivällä töistä kotiin ja kävin sängylle pitkäkseni, maha tuntui kummalta, turvonneelta ja kova korina ja lorina kuului suolista, mietiskelin josko tämä on nyt sitä. Klo 16 juoksin vessaan ripulille, ja huikkasin muka vitsikkäänä miehelle, että nyt ne norot tulee. Mies lähti kauppaan ja minä jäin ripuloimaan. Klo 18 tuli ensimmäinen oksennus, aivan yhtäkkiä, hyvä että ehdin makkarista vessaan. Sellainen hyökyaallon tapainen kaarimainen oksennus.. Siitä se helvetti sitten alkoi.

Oksensin ja ripuloin vuorotellen, voimat meni tosi nopsaan. En tiennyt miten päin vessassa olisin. Lapsille mies teroitti että pysyvät kaukana äidistä, ettei tartu. Onneksi meillä on useampi vessa, joten yksi oli sitten norokäytössä. Miehen piti lähteä yhdeksän jälkeen yövuoroon, siinä vaiheessa olin aika karmessa kunnossa. Oli tuskainen olo, kylmän hikinen, pyörrytti, tuntuu että taju lähtee, horkka, kehosta voimat täysin poissa ja jaloissa jotain suonenvedon tapaisia koko ajan. Ei meinannut edes jaksaa hengittää saati puhua. Mies lähti sitten yövuoroon, jäin wc:n lattialle makaamaan tyynyn ja peittojen kanssa, kun en enää jaksanut liikkua makkarin ja vessan väliä. Mies jätti useita lasillisia limpparia ja vettä vessan lattialle, jogurttia ja sokeripaloja. Tungin viimeisillä voimillani housut täyteen terveyssiteitä, sillä en olisi enää jaksanut edes pytylle nousta.

Seuraavat tunnin meni vatiin oksentaen, kostuin kieltä jaffalasissa ja jyrsin sokeripalaa, välillä otin pienen vesihörpyn. Jotenkuten pahin ripuli ja kuvotus meni sitten ohi ja jossain vaiheessa yötä raahauduin takaisin makuuhuoneeseen. Onneksi lapset on jo niin isoja, että osaavat itse toimia, mutta jos joku lapsista olisi sairastunut yöllä, ei minusta olisi ollut hoitajaksi. Aamuyötä kohti olo helpottui, mutta kauhea heikotus oli kropassa.

Seurvaavana päivänä punnitsin itsen. Luulen että ripulin ja oksennusten vuoksi nesteitä meni useampi litra. Painan normaalisti 44,5 kg nyt vaaka näytti 40,4 kg. Minulla on luonnostaan tosi alhainen verenpaine (yläpaine alle sadan), joten ripulin aikana saattaa mennä ihan liian alas äkkiä. Pidinkin sitten miehelle luentoa, että jatkossa jos olen yhtä huonossa kunnossa on paree olla jättämättä yksin.

Pitäkää huolta toisistanne (etenkin sairaana)! Ripuli voi olla kohtalokas lapselle/vanhukselle/perussairaalle!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6809
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      1209
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1022
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      881
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      47
      814
    6. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      59
      804
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      774
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      771
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      716
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      713
    Aihe