Ovet on sellaista melamiin näköstä, sileää pintaa! Ovista löytyy paklausta, vanhaa korjausmaalia, reikiä ja naarmuja. Saanko ne itse tekemällä edes siedettävään kuntoon? Mitä pakkelia kannattaa käyttää ja entäs maalit ja pohjatyöt? Kannattaako edes yrittää? Entä hionta? Ja entäs levitys? Sivellin vai tela, kummalla tulee parempaa jälkeä? Vai pitäiskö ostaa vaan uudet ovet? En kyllä haluais, kun jos voi korjata, haluisin tehdä sen!
Sisäovien maalaus
5
5889
Vastaukset
- Naismaalari
Hio ensin ovet hyvin himmeäksi, pohjamaalaa esim. ote pohja tai futura 3. Kun maali on kuivunut kittaa reijät esim akryylikitillä. Hio kitti kohdat, maalaa kittikohdat pohjamaalilla kevyesti. Pintamaalaa ovet esim Maalarin valkolakalla, Futura 40...tms. Tarvittaessa tee hionta ja pintamaalaa toiseen kertaan. Voit levittää maalin mohair, tai vaahtomuovitelella...tasoita siveltimellä, tulee kauniimpi pinta kuin telajälki. Muista ristitasoittaa maali niin tulee tasaisempi pinta. On myös olemassa vesiohenteisia kalustemaaleja, mutta melamiini pinnalle suosittelisin alkydimaalia mielummin.
- martsu65
Kiitos Naismaalarille hyvistä ohjeista! Tuosta hiomisesta haluaisin vielä kysyä, koneella vai käsipelillä?
Itse ajattelin hioa käsin, vaikka konekin kyllä tarvittaessa löytyy... Entä hiekkapaperi sitten? Mikä
vahvuus olisi hyvä?
- Joskus maalaillut
>> Ovet on sellaista melamiin näköstä, sileää pintaa! >>
Olisikohan prässätyt/kalvopinnoitetut? Julkisissa tiloissa on laminaattipintaisia, vaikka voihan ne olla sinulla niitäkin. Tuskin ovat mel-pintaisia, en ainakaan itse ole nähnyt – melamiinia tosi vaikea maalata niin, että maali tarttuu ja pysyy. Laminaatti saman tyyppinen. Saattaa olla haastava tuo prässätty muovipintakin.
Kuitenkin, asiaan.
Tuossa aikaisemmin tulikin jo hyviä ohjeita. Lähdetään nyt siitä, että ovat muovipintaiset. Itse tekisin seuraavasti:
Ensin puhdistaisin ovet hyvin miedolla liuottimella esim. lakkabensalla/tärpätillä. Sitten hioisin kevyesti hienohkolla hiomakankaalla ymv./katso linkki (http://www.mirka.fi/abralon_autot). Seuraavaksi varmistaisin maalikauppiaalta, mikä olisi hyvä siveltävä pohjamaali, joka tarttuisi ja pysyisi muovikalvon päällä, kuten myös se kitti. Itse käyttäisin jotain 1-komponenttista täyttävää/hiottavaa (filleri-tyyppistä) autopohjamaalia ja 2-komponenttista autokittiä (helppo hioa ja luulisin, että se jos joku pysyy). Kun sitten pohjat on valmiit, päälle voikin vetää vaikka sen Maalarin valkolakan. Itse käyttäisin sellaista hyytelömäistä, puolihimmeää alkydimaalia, joka ei kellastu ajan saatossa (maalikauppa neuvoo). Telaus helpottaa maalin levitystä, mutta käy se pensselilläkin, eikä ole sitten niin monia maalisia/putsattavia kaluja jaloissa pyörimässä. Hanki kaksi laadukasta pensseliä, näpertelyyn ja viimeisen pinnan vetoon. Välihionnat hiomakankaalla ja niin monta kertaa maalaat, että peittää.
Sinänsä aika kova homma, etenkin jos kaupan ovet sopivat heittämällä vanhoihin karmeihin. Prässätyt ovet maksavat muutamasta kympistä 100 e nurkille. Maalausvärkit maksavat hyvinkin 50 – 100 e (tosin niillä maalaa jo useamman oven).
Itsellä on puurunkoiset ja levypintaiset, sileät maalatut ovet (70-80-luvun standardit). Otin ne irti ja maalasin viime suvena ruiskulla – pihalla. Pari mäkäräistä kraapasin pois ja töppäsin pikkusiveltimellä. On kuin uudet. Hioin kevyesti, autokitillä paklasin, vetäsin jonkin vaalean alkydipohjamaalin ja hioin taas kevyesti ja ruiskutin pintamaalin (joku sadoliinin puolihimmeä alkydi). Kertavedolla tuli pinnasta riittävän hyvä.
Seuraavan kerran jos ja kun sama homma tulee eteen, investoin ja ostan uudet ovet karmeineen (kunnolliset) ja valmiiksi maalatut reunalistat. 200 e kpl saa jo hyviä karmeineen ja kun tuossa oli 5 ovea ei paljoa tunnu. Päivän homma repsikan kanssa, ja on sitten uutta. - Kalle Tappinen
Pirun suuri projekti. Siis jos hyvän haluaa. Tietenkin jos ovia on paljon, silloin se tulee järkevämmäksi kun voi tehdä sarjatyönä.
Tuossahan noita ohjeita olikin. Ite maalasin aikanaan mökillä puolenkymmentä ovea. Ekaks ovet irti ja helat pois. Tasohiomaoneella kevyt, mutta huolellinen hionta. Tartuntapohjamali tavallisella telalla, kittaus, välihionta, uusi kittaus, pohjamaali, hionta pariin kertaan, ensin karkeammalla ja lopuksi hienommalla paperilla. Pintaan vedin Emipere- kalustemalin mohairtelalla. Reunat maalasin ensin pensselillä. Mä oon jotenkin tykästynyt Empireen. Se on thikso- eli hyytelömäinen maali. Helppo maalata ja peittää hyvin. Siinä sellainen erinomainen puoli, että se silottuu hyvin. Ja sopiva himmeä kiilto moneen hommaan.
Nyt on hyvä aika maalailla, ei ole hyttysiä eikä pölise. Mutta ovet on loppujenlopuksi pirun halpoja, paljon helpommalla pääset vaihtamalla ne. Maksaa ne maalit ja välineetkin jotain, ei siinä niin valtavasti rahaa mene, mutta työlle ei kannata laskea mitään hintaa.- Kalle Tappinen
Se, että Empire siis on hyytelömäinen maali, oikein hyvä pensselimaalaukseen Sitä ei tarvitse ohentaa, eikä oikein ole syytä sekoittaakkaan hirveästi. Mutta telatessa tulee sellainen kiva juttu. Se ohenee siis vatkatessa ja telalla nyt pitään hämmentää maalia, että se tulee telalle tasaisesti. Empire hyytelöityy itsestään tölkissäkin, jos sen hämmentää. Mun mielestä tää hyytelöityminen on just se juttu, miksi se tasoittuu niin hyvin. Eli suht paksu ja mahdollisimman tasainen kerros, valmis jälki likipitäen kuin ruiskulla vedetty. Monet muut maalit on olleet ongelmallisia, ne kun jää just selllasiksi, mikä pensselistä tai telasta jää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman481548Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761355- 241060
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊871036- 87965
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee187896Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20841Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi99835- 82811
Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?70779