SeaClear ja W7Starter

Booklet

Onko kellään kokemuksia SeaClearin toiminnasta miniläppärissä, jossa on Win 7 Starter käyttis? Kone on Nokia Booklet, jossa on myös sisäänrakennettu GPS.
Toimiiko SeaClear yleensäkkään ko. koneessa?
Saako tuosata sisäänrakennetusta GPS:stä NMEA:ta ohjelmaan?
Ja jos ohjelma muuten toimii, mutta ei GPS,niin onnistuuko sijaintitiedon tuotto vanhalla Garmin 128:lla ja sarja/USB- adapterilla?
Bookletti vain olisi huomattavasti näppärämmän kokoinen veneessä kuin vanha läppärini!!

13

1086

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • SCW7S

      Mistä kenellekään olisi voinut tulla kokemusta?

      Voit kokeilla itse. Hae siihen SC ja katso toimiiko ollenkaan ja mitä sanoo GPS-liikenteestä. Ei ole iso homma ja sitten ei tarvitse turvautua huhuihin.

      • Booklet

        Kehotteesi mukaisesti asensin SeaClearin ja entiset kartat Nokian Booklettiin. Muuten toimii, mutta GPS-liikennettä en saa. Onko lisää ohjeita?


      • SCW7S
        Booklet kirjoitti:

        Kehotteesi mukaisesti asensin SeaClearin ja entiset kartat Nokian Booklettiin. Muuten toimii, mutta GPS-liikennettä en saa. Onko lisää ohjeita?

        Ilmeisesti on pakko käyttää ulkoista GPS-vastaanotinta. Joko BT tai USB-liitännällä.

        Pitää sitten muistaa, että SC ymmärtää vain sarjaportin kautta tulevan NMEA-tekstin joten joku apupalikka todennäköisesti on tarpeen.


      • ............
        Booklet kirjoitti:

        Kehotteesi mukaisesti asensin SeaClearin ja entiset kartat Nokian Booklettiin. Muuten toimii, mutta GPS-liikennettä en saa. Onko lisää ohjeita?

        SeaClear haluaa NMEA datan COM portista ja tuon bookletin sisäinen GPS on todennäköisesti USB:n kautta kytketty (eli näkyy USB laitteena käyttikselle). Koitappa vaikka Googlella hakea "virtual COM port driver" tai vastaavaa. Ja tarkista mitä COM portteja tuo SeaClear osaa käyttää, osa noista ajureista lykkää sen portin oletuksena jonnekkin COM6 tai COM9 tyyliseksi ja osa ohjelmista osaa vain COM1-COM4 (SeaClear toisella koneella niin en pääse nyt tarkistamaan itse).


      • ............ kirjoitti:

        SeaClear haluaa NMEA datan COM portista ja tuon bookletin sisäinen GPS on todennäköisesti USB:n kautta kytketty (eli näkyy USB laitteena käyttikselle). Koitappa vaikka Googlella hakea "virtual COM port driver" tai vastaavaa. Ja tarkista mitä COM portteja tuo SeaClear osaa käyttää, osa noista ajureista lykkää sen portin oletuksena jonnekkin COM6 tai COM9 tyyliseksi ja osa ohjelmista osaa vain COM1-COM4 (SeaClear toisella koneella niin en pääse nyt tarkistamaan itse).

        Etsi nimellä PL-2303 Driver Installer


      • -Mika-
        Booklet kirjoitti:

        Kehotteesi mukaisesti asensin SeaClearin ja entiset kartat Nokian Booklettiin. Muuten toimii, mutta GPS-liikennettä en saa. Onko lisää ohjeita?

        Control paneeliin, sieltä laitehallinta, klikkaa komportteja (tai mitenkä se nyt näkyykään siellä se sisäinen gepsi) ja katso, mikä on se com-portin numero, missä se gepsi on. Valitse seacleariin sama com-portti ja homma pelaa.
        Käyttis näkee sen sisäisenkin gepsin melko suurella todennäköisyydellä com-portissa, täytyy vaan tietää missä niistä. Ja sitä porttia voi myös vaihtaa kun tuplaklikkaa sitä kyseisä com-porttia, valitsee asetukset ja lisäasetukset. Täällä pääset myös muuttamaan nopeutta, jos se gepsi puskee dataa jollain oudolla nopeudella, mitä seaclear ei tunnista. Näin muissa wintoosapohjaisissa laitteissa, tuota käyttistä en suoraan tunne, joten saatat joutua soveltamaan hieman...


      • Booklet
        -Mika- kirjoitti:

        Control paneeliin, sieltä laitehallinta, klikkaa komportteja (tai mitenkä se nyt näkyykään siellä se sisäinen gepsi) ja katso, mikä on se com-portin numero, missä se gepsi on. Valitse seacleariin sama com-portti ja homma pelaa.
        Käyttis näkee sen sisäisenkin gepsin melko suurella todennäköisyydellä com-portissa, täytyy vaan tietää missä niistä. Ja sitä porttia voi myös vaihtaa kun tuplaklikkaa sitä kyseisä com-porttia, valitsee asetukset ja lisäasetukset. Täällä pääset myös muuttamaan nopeutta, jos se gepsi puskee dataa jollain oudolla nopeudella, mitä seaclear ei tunnista. Näin muissa wintoosapohjaisissa laitteissa, tuota käyttistä en suoraan tunne, joten saatat joutua soveltamaan hieman...

        Mikan ohjeiden mukaanhan se sieltä löytyi ja nyt toimii seuraavilla asetuksilla:
        SeaCleariin NMEA yhteysmäärittely Rx2, COM3, nopeus 9600 ja pienoisohjelma Ovi Maps päälle Nokia Bookletissa. Nokian GPS:n nopeusmäärittelyksi oli asetettu juuri tuo 9600, jonka myös SeaClear tunnistaa
        Olin jo luovuttamassa, mutta sitten ajattelin vielä käynnistää tuon OviMapsin katsoakseni johtuuko sisääntulevan datan puute siitä, että sijaintia ei olisi paikallistettu ja kas kummaa SaClearin sisääntulevaa dataa näyttävä ruutu heräsi eloon. Bookletin ohjekirjan mukaan GPS on aina päällä, mutta näin ei taida ollakaan.
        Tulispa kesä pian!


      • -Mika-
        Booklet kirjoitti:

        Mikan ohjeiden mukaanhan se sieltä löytyi ja nyt toimii seuraavilla asetuksilla:
        SeaCleariin NMEA yhteysmäärittely Rx2, COM3, nopeus 9600 ja pienoisohjelma Ovi Maps päälle Nokia Bookletissa. Nokian GPS:n nopeusmäärittelyksi oli asetettu juuri tuo 9600, jonka myös SeaClear tunnistaa
        Olin jo luovuttamassa, mutta sitten ajattelin vielä käynnistää tuon OviMapsin katsoakseni johtuuko sisääntulevan datan puute siitä, että sijaintia ei olisi paikallistettu ja kas kummaa SaClearin sisääntulevaa dataa näyttävä ruutu heräsi eloon. Bookletin ohjekirjan mukaan GPS on aina päällä, mutta näin ei taida ollakaan.
        Tulispa kesä pian!

        ...että toimii. Itseänikin tuo laite kiinnostaa juuri siksi, kun siihen saa seaclearin. Ja ehkä jopa Tsunamiksen? Nyt mulla on WindowsCE-värkki ja siinä Oziexplorer, joka on paljon huonompi. Mutta välttää toistaiseksi. Sitten on täyskokonen läppäri, jossa seaclear ja Tsunamis. On näiden kanssa välillä ollut säätämistä, mutta nyt pelaa hyvin. Tuo Tsunamis on loistava softa, mutta turkasen kallis. Mutta siinä onkin sitten koko maailman kartat ja vuorovesitaulukot ym muuta kivaa, joita tarvii tuolla itämeren ulkopuolella.
        Millanen tuossa on virrankulutus?


      • Booklet
        -Mika- kirjoitti:

        ...että toimii. Itseänikin tuo laite kiinnostaa juuri siksi, kun siihen saa seaclearin. Ja ehkä jopa Tsunamiksen? Nyt mulla on WindowsCE-värkki ja siinä Oziexplorer, joka on paljon huonompi. Mutta välttää toistaiseksi. Sitten on täyskokonen läppäri, jossa seaclear ja Tsunamis. On näiden kanssa välillä ollut säätämistä, mutta nyt pelaa hyvin. Tuo Tsunamis on loistava softa, mutta turkasen kallis. Mutta siinä onkin sitten koko maailman kartat ja vuorovesitaulukot ym muuta kivaa, joita tarvii tuolla itämeren ulkopuolella.
        Millanen tuossa on virrankulutus?

        Normaalissa työkäytössä akku kestää viikon kokemusten perusteella koko työpäivän. Nokia lupaa 12 tuntia, mutta ihan niihin lukemiin en pääse. Veneilykäytön osalta meinasin tehdä ensi viikonlopun aikana testin niin, että määrittelen näytön koko ajan kirkkaimmalle (on muuten ihan hyvä!) ja panen SeaClearin pyörimään. Katsotaan sitten lopputulos.
        On muuten tarkka ohjelmien avausjärjestykselle eli
        1. SeaClear päälle
        2. OviMaps pienoisohjelma päälle
        Jos OviMaps ehtii omia itselleen gepsisignaalin, se ei siitä näköjään luovu:-))))))


      • -Mika-
        Booklet kirjoitti:

        Normaalissa työkäytössä akku kestää viikon kokemusten perusteella koko työpäivän. Nokia lupaa 12 tuntia, mutta ihan niihin lukemiin en pääse. Veneilykäytön osalta meinasin tehdä ensi viikonlopun aikana testin niin, että määrittelen näytön koko ajan kirkkaimmalle (on muuten ihan hyvä!) ja panen SeaClearin pyörimään. Katsotaan sitten lopputulos.
        On muuten tarkka ohjelmien avausjärjestykselle eli
        1. SeaClear päälle
        2. OviMaps pienoisohjelma päälle
        Jos OviMaps ehtii omia itselleen gepsisignaalin, se ei siitä näköjään luovu:-))))))

        Ohjelmien käynnistysjärjestyksen tärkeys on tuttua. ;-) ja usein on niin, että jokin laite pitää kytkeä vasta käynnistysten välissä. Esim läppärissä ei saa olla gepsi kiinni käynnistyksen aikana. Muuten se wintoosa luulee sitä gepsiä hiireksi. Elikkä ensin kone ylös, sitten gepsi kiinni ja viimeiseksi navigointiohjelma käyntiin niin jo pelaa koko paketti hyvin...
        Mutta joka paketille löytyy se oikea järjestys vaan kokeilemalla...
        Ja odottelen myös niitä sun virrankulutuskokemuksia...
        -Mika-


      • Booklet
        -Mika- kirjoitti:

        Ohjelmien käynnistysjärjestyksen tärkeys on tuttua. ;-) ja usein on niin, että jokin laite pitää kytkeä vasta käynnistysten välissä. Esim läppärissä ei saa olla gepsi kiinni käynnistyksen aikana. Muuten se wintoosa luulee sitä gepsiä hiireksi. Elikkä ensin kone ylös, sitten gepsi kiinni ja viimeiseksi navigointiohjelma käyntiin niin jo pelaa koko paketti hyvin...
        Mutta joka paketille löytyy se oikea järjestys vaan kokeilemalla...
        Ja odottelen myös niitä sun virrankulutuskokemuksia...
        -Mika-

        Testasi tänään tuon Nokia Bookletin virrankulutuksen SeaClearin käytössä. Kaikki muut taustaohjelmat suljettu, mutta unohdin 3G yhteyden päälle. Näytön kirkkaus maksimissa koko ajan, näytönsäästäjä, kuten lepo- ja horrostilatoiminnot poissuljettuna kone toimi tasan 7,5 tuntia. Tulos on aikaisempiin läppäreihini verrattuna suorastaan erinomainen eli ainakin kahden akun paketilla veneilee reilusti yhden päivän ilman latauksia. Tupakansytytinlaturia en ole ko. laitteeseen vielä löytänyt eli pidemmillä reissuilla pitänee käyttää invertteriä lataukseen.


      • -Mika-
        Booklet kirjoitti:

        Testasi tänään tuon Nokia Bookletin virrankulutuksen SeaClearin käytössä. Kaikki muut taustaohjelmat suljettu, mutta unohdin 3G yhteyden päälle. Näytön kirkkaus maksimissa koko ajan, näytönsäästäjä, kuten lepo- ja horrostilatoiminnot poissuljettuna kone toimi tasan 7,5 tuntia. Tulos on aikaisempiin läppäreihini verrattuna suorastaan erinomainen eli ainakin kahden akun paketilla veneilee reilusti yhden päivän ilman latauksia. Tupakansytytinlaturia en ole ko. laitteeseen vielä löytänyt eli pidemmillä reissuilla pitänee käyttää invertteriä lataukseen.

        Mikä on akun kapasiteetti?


      • Booklet
        -Mika- kirjoitti:

        Mikä on akun kapasiteetti?

        Akussa seuraavat merkinnät:
        14,8V
        3840 mAh
        57 Wh
        eli kapasiteetista kertonee nuo kaksi viimeistä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      92
      1135
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      116
      968
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      906
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      83
      708
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      283
      699
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      631
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      586
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      582
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      559
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe