Ehdotuksia dirkin naruksi otetaan vastaan! Nyt on sellanen venyvä ohut naru, haluaisin venymättömän ja hiukan paksumman, siis >4mm
Ehdotus dirkin naruksi
15
1775
Vastaukset
- ehkä 400 kg riittää
Katselepa vetolujuuksia vaikka täältä, jos oikeasti olet kiinnostunut:
http://www.marnela.fi/purjehdus_koydet.htm
Dirkki-narun on syytä kestää vähintäin parin ukon painon verran. Joskus ehkä joudsut (tai olet jo joutunut) irrottamaan veneesi karilta. Yksi konsti veneen kallistamiseen on laittaa puomi ulos ja gasti/gasteja istumaan puomin nokalle. Sekään ei onnistu, jos olet laittanut dirkkiisi kovin heppoista narua. Ohut dyneema on aika vahvaa ja ventymätöntä. Joskus sitä on ollut ale-tarjouksessa (osatin 6mm dyneemaa dirkiksi). - sdfgggg
helppo tehdä itsekin ja saa takaliikin vapaaksi ja tehokkaammaksi.
http://www.mauriprosailing.com/Merchant2/merchant.mvc?Screen=PROD&Product_Code=BOOK0312&Category_Code=BOOMKIKI - timerold
Viestisi on ollut kelloleiman mukaan täällä jo yli tunnin, saanut kaksi vastaustakin eikä kukaan ole vielä muistanut tyrmätä sanan "naru" käyttämistä :)))) Onnittelen, tuon täytyy olla jo lähes ennätys!
- adsfasdf3
Siis nythän minulla on naru siinä dirkkinä. Se näyttää jopa sellaiselta paketointinarulta, max. 2mm "köyttä", eli pidän sitä naruna.
Kieltämättä odotinkin hiljaa mielessäni että joku puuttuisi tähän.... ;) - timerold
adsfasdf3 kirjoitti:
Siis nythän minulla on naru siinä dirkkinä. Se näyttää jopa sellaiselta paketointinarulta, max. 2mm "köyttä", eli pidän sitä naruna.
Kieltämättä odotinkin hiljaa mielessäni että joku puuttuisi tähän.... ;)Juu, en minua se sana sinänsä häirinnytkään, vinoilin vain siksi, että jostain syystä jotkut niuhot eivät sallisi moisen sanan käyttöä.
- -Mika-
Mihin ja miten käytät dirkkiä? Onko se vaan puomin pitämiseksi ylhäällä satamassa, vai myös säädettävissä kierron lisäämiseksi isoon kevyissäkin tuulissa? Onko säätö puomin päässä vai tuleeko dirkki madstolta alas ja sitlootaan?
Mulle on se ohut ja venyvä naru kyllä riittänyt hyvin. Saan säädettyä puomia ylös kevyessä kelissä kierron lisäämiseksi, mutta satamissa yleensä laitan ison fallin siihen puomille kiinni ja vedän sillä puomin ylös ja pois tieltä. Samoin jos on ollut tarvetta käyttää puomia "nostokurkena", niin ison falli on siinä täyttänyt tehtävänsä hyvin. Ai niin vielä: narudirkki ulvoo tuulessa, vaijeri ei. Siksi käytän sitä fallia satamissa.
Mutta jos sulla on siis dirkki kiinteästi mastonhuipussa ja säätö puominpäässä/ei säätöä, niin kirosana Biltema auttaa.. ;-) Niillä on sellasta 6mm kohtuu hyvälaatusta ja miellyttävän tuntuista köyttä 20 metrin kiepeissä alle kahden kympin. Muuten sitten vaan Maritimiin tai vastaavaan ostamaan metritavarana 4-6- mm dyneemaa, ei sekään ole kallista.- 21
Minulla oli aikoinaan 5 mm dyneemaköysi dirkkinä ja käytin sitä myös puomin kannattimena satamassa ollessa. Toimi teknisesti ihan OK, mutta ongelmana oli (satamassa) tuulisissa olosuhteissa resonanssi joka kuulosti välillä melko ikävältä. Ison nostomen siirtäminen puominokkaan ja dirkin löysääminen ratkaisi ongelman, mutta jäi useinmiten tekemättä koska sakkelin irroittaminen oli niin hankalaa kun isopurjeen toppi oli ratsastajien takia niin korkealla.
- Biltema
Ikävä kyllä Bilteman muuten ihan oikean skuuttiköyden näköiset narut eivät kestä aurinkoa. On kokeiltu fendareissa, kumiveneessä ja erilaisina vapaiden nostimien kiinnityssilmukkoina. Kaikki hapertuivat kesässä ja kumiveneen hakuun olisi tullut uintireissu ilman ystävällistä matalakulkuista mootorivenettä, joka noukki karkulaisen takaisin kyytiin. Säästö kunnon skuuttiköyteen nähden on turhan pieni, jos puomi sitten kolahtaa joku kaunis päivä lapsen päähän istumalaatikossa iltaa vietettäessä. On kokeiltu myös talvipeitteen kiinnikkeenä, ei kestä pakkasta. Köyhällä ei ole varaa halpaan...
- -Mika-
Biltema kirjoitti:
Ikävä kyllä Bilteman muuten ihan oikean skuuttiköyden näköiset narut eivät kestä aurinkoa. On kokeiltu fendareissa, kumiveneessä ja erilaisina vapaiden nostimien kiinnityssilmukkoina. Kaikki hapertuivat kesässä ja kumiveneen hakuun olisi tullut uintireissu ilman ystävällistä matalakulkuista mootorivenettä, joka noukki karkulaisen takaisin kyytiin. Säästö kunnon skuuttiköyteen nähden on turhan pieni, jos puomi sitten kolahtaa joku kaunis päivä lapsen päähän istumalaatikossa iltaa vietettäessä. On kokeiltu myös talvipeitteen kiinnikkeenä, ei kestä pakkasta. Köyhällä ei ole varaa halpaan...
Kyllä mulla on kestänyt jo kymmenisen vuotta yksi sellainen bilteman 6 mm köysi ihan normaalikuntoisena. Se on mulla "toisarvoisessa" tehtävässä, eli keulapurjeen alasvetoköytenä yksinpurjehduksia varten. Mutta siis ollut auringolle alttiina jo kymmenisen kesää ja ihan kunnossa se vielä on. Samoin lyhyempiä pätkiä monessa vastaavassa, ei niin vaativassa käytössä.
Se on siis se sellainen valmis kieppi, joka myydaan/myytiin sellaisessa oranssissa muovikapulassa, joshon sen voi kelata takaisin. Sinistä tai punaista väriltään ja saa vain 6 tai 8 millisenä. Ja mulla on molempia paksuuksia käytössä, toksin vain sinisenä. Se punainen pigmentti kun tunnetusti kaikissa materiaaleissa sietää muita kehnommin UV-valoa.
- cpt.Morgan
Miten ois jos laittaisit moottorisahan vetonarusta. Se on venymätöntä ja pirun lujaa. Löytyy melkein joka kaupasta (ei CM ) ja maksaa 0.5€/m.
- puripaat
Käytin edellisessä purkkarissa peräprutkun käynnistysnarua (-köyttä, hee!).
Nykyiseen paattiin tarttis laittaa dirkki. Fallin kanssa pelaaminen on vähän hankalaa, kun puomi isoa laskettaessa vaipuu sitlooraan... - aadsfdsf
Ohutta narua on ikävä käsitellä, joutuu kuitenkin jonkun verran siitä nykimään, eikä viitti ilman hanskoja sitä käsitellä.
Niin, siis jos ei ollut tällanen saha sulla mielessä:
http://www.youtube.com/watch?v=E9x8rBKC4BE - cpt.Morgan
aadsfdsf kirjoitti:
Ohutta narua on ikävä käsitellä, joutuu kuitenkin jonkun verran siitä nykimään, eikä viitti ilman hanskoja sitä käsitellä.
Niin, siis jos ei ollut tällanen saha sulla mielessä:
http://www.youtube.com/watch?v=E9x8rBKC4BEOhuttahan se aloittaja etsiskeli "siis >4mm"
- asdfadsf
cpt.Morgan kirjoitti:
Ohuttahan se aloittaja etsiskeli "siis >4mm"
Koska olet nähnyt moottorisahassa paskumpaa narua kuin 4mm (>4mm)?
Eikö ne yleensä ole pienempiä kuin 4mm ( - aku ankka
asdfadsf kirjoitti:
Koska olet nähnyt moottorisahassa paskumpaa narua kuin 4mm (>4mm)?
Eikö ne yleensä ole pienempiä kuin 4mm (6 mm staattinen jäykkä enda niin ei sotkeennu hekkiin.
näillä termeillä löydät sen asiantuntevasta köysikaupasta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli305822Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm144374Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle403247IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm522961Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.3391559Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista
Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas861338- 661301
Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2321206- 791169
Natoon liittyminen on alkanut kaduttaa.
Nato on muuttunut niin paljon, että se ei ole enää se mihin haluttiin liittyä. Usa on vetäytynyt ja 5% osuus valtion tul4011161