Suomalainen maatalous huippu

tehokasta.

Suomalainen maajussi pystyy epäedullisista olistamme huolimatta tuottamaan maataloustuotteet keskieurooppalisten hintaan, jopa alle.
Tämä on kyllä saavutus.

18

314

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • suomalainen jussi

      hakkaa keskieurooppalaisen mennen tullen kun pystyy tuottaan halvemmalla vaikka olosuhteet on huonommat

      • -

        -


      • -
        - kirjoitti:

        -

        -


    • aika kummallista,

      että täällä pystytään keski, jopa eteläeuroopan hintoihin viljelemään.

      • tule.

        riitaa kun kirjottaa ja vastaa itse...
        sen jälkeen katsoo peilistä perse#tään ja hinkaa itseään. he heh.


      • ,.,
        tule. kirjoitti:

        riitaa kun kirjottaa ja vastaa itse...
        sen jälkeen katsoo peilistä perse#tään ja hinkaa itseään. he heh.

        jo vuosien ajalta, rupees ny työntää sitä ölvökkisontaa taas


    • -

      -

    • -

      -

    • niin...

      Tuoltahan se nähdään.
      http://www.milkprices.nl/
      Että miten halvalla sitä tuotetaan... Maidon tuottajahinta meillä selkeästi eli noin 6 c/l korkeampi kuin EUssa keskimäärin. Pitkän ajan keskiarvona. Sen lisäksi tulee sitten c-alueelle (jossa maidosta tuotetaan lähes 80%) EUn korkeimmat tuet.
      http://www.eduskunta.fi/faktatmp/utatmp/akxtmp/kk_149_2006_p.shtml
      "C-alueen tuotannon kasvu perustuu poikkeuksellisen korkeisiin tukiin, eli siellä tuotannon kannattavuus on erinomainen. C-alueella maksetaan sekä tuotantoa sopeuttavaa tukea investointituen muodossa että tuotantoa ylläpitävää tukea 142-tuen muodossa. Suomeen on luotu C-alueelle Euroopan parhaiten kannattava maidontuotanto, ja samalla A- ja B-alue on painumassa Euroopan huonoimmin kannattavaksi."

      Niin kelpaahan sitä sitten tuottaa? Euroopan korkeimmilla tuilla ja korkeimmalla tuottajahinnalla. Ja kuluttaja maksaa... Kauppalaskussa ja veroissa... Nuo tuet kun ovat kansallisia tukia, eivät EU-maksupalautusta.

      • niinpä...

        Jätitkö tahallasi pois Esimerkiksi viljojen hinnat.

        http://www.maataloustilastot.fi/maataloustuotteiden-hinnat_fi

        Tuolla taulukossa "Viljan hintanoteerauksia (€/1000 kg) EU-maissa" suomen leipävehnän ja rehuohran hinta on euroopan alhaisin. Sianlihan hinta on euroopan keskitasoa. Naudan lihassa olemme myös eu,n keskitasoa paitsi puolassa on selvästi alhaisempi hinta.


      • kyllä hintatasot
        niinpä... kirjoitti:

        Jätitkö tahallasi pois Esimerkiksi viljojen hinnat.

        http://www.maataloustilastot.fi/maataloustuotteiden-hinnat_fi

        Tuolla taulukossa "Viljan hintanoteerauksia (€/1000 kg) EU-maissa" suomen leipävehnän ja rehuohran hinta on euroopan alhaisin. Sianlihan hinta on euroopan keskitasoa. Naudan lihassa olemme myös eu,n keskitasoa paitsi puolassa on selvästi alhaisempi hinta.

        Muistakin tuotteista. Ja varsinkin tuon että viljan hinta on selekästi EUn alhaisin. Ja sikapuoli on pitkään ollut EUn keskitasoa, samoin nauta. Poikkeus on vain tämä meille parhaiten (kuulemma?) sopiva tuotantomuoto, siis maito. Jossa on pitkään ollut EUn korkein tuottajahinta ja sen LISÄKSI EUn korkeimmat tuet. Ja alhaiset tuotantokustannukset, mm tuo että rehuviljan tuottaja saa selkeästi EUn alinta tuottajahintaa niin se koituu suoraan maidontuottajan ja lihantuottajan hyödyksi. Kyllä pitäisi pärjätä? Mutta silti jatkuvasti valitetaan heikkoa kannattavuutta? Ja lisää tukea tarttis saada?


      • ...
        kyllä hintatasot kirjoitti:

        Muistakin tuotteista. Ja varsinkin tuon että viljan hinta on selekästi EUn alhaisin. Ja sikapuoli on pitkään ollut EUn keskitasoa, samoin nauta. Poikkeus on vain tämä meille parhaiten (kuulemma?) sopiva tuotantomuoto, siis maito. Jossa on pitkään ollut EUn korkein tuottajahinta ja sen LISÄKSI EUn korkeimmat tuet. Ja alhaiset tuotantokustannukset, mm tuo että rehuviljan tuottaja saa selkeästi EUn alinta tuottajahintaa niin se koituu suoraan maidontuottajan ja lihantuottajan hyödyksi. Kyllä pitäisi pärjätä? Mutta silti jatkuvasti valitetaan heikkoa kannattavuutta? Ja lisää tukea tarttis saada?

        Itse olen pelkästään viljan viljelijä enkä tiedä paljoakaan maidon tuotannosta mutta eipä taida sinullakaan olla enempää tietoa. Siksi en ala arvostelemaan sellaista josta minulla olisi vain "mututietoa"
        Tunnen kyllä muutamia maidon tuottajia, ja noin ulkoisesti heidän elämäänsä katseltuna tuntuu
        että ei heillä sen suuremmat tulot olisi kuin jollain ammatti duunarillakaan. Ei ole mersua, eikä kalliin näköistä taloa, eivät tee kalliita ulkomaan matkoja, eikä heillä ole kellään edes kesähuvilaa.
        Mutta sen tiedän että he tekevät seitsämänpäiväistä työviikkoa, ja pitävät yhden kuukauden lomaa vuodessa ilman pekkasvapaita tai talvilomaa.


      • Duunarina
        kyllä hintatasot kirjoitti:

        Muistakin tuotteista. Ja varsinkin tuon että viljan hinta on selekästi EUn alhaisin. Ja sikapuoli on pitkään ollut EUn keskitasoa, samoin nauta. Poikkeus on vain tämä meille parhaiten (kuulemma?) sopiva tuotantomuoto, siis maito. Jossa on pitkään ollut EUn korkein tuottajahinta ja sen LISÄKSI EUn korkeimmat tuet. Ja alhaiset tuotantokustannukset, mm tuo että rehuviljan tuottaja saa selkeästi EUn alinta tuottajahintaa niin se koituu suoraan maidontuottajan ja lihantuottajan hyödyksi. Kyllä pitäisi pärjätä? Mutta silti jatkuvasti valitetaan heikkoa kannattavuutta? Ja lisää tukea tarttis saada?

        kaikki tuo on ammatista johtuvaa, ei se duunarin syy ole. Vanhempiaan ei voi valita, ammatissa asia on toisin.


    • -

      -

    • ankaraa,

      Suomessa maataloustuotteet paljon halvempia, kun keski euroopassa ja olosuhteet euroopan ankarimmat.

    • -

      -

    • -

      -

    • -

      -

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      190
      1945
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1053
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      104
      991
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      20
      747
    5. 52
      694
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      598
    7. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      29
      590
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      174
      546
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      528
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      203
      481
    Aihe