ensipyöräksi aikuiselle

ostaiskohan....

Olen 45-vuotias 180-senttinen ja 90-kiloinen mies. En ole koskaan omistanut moottoripyörää, mutta satunnaisesti olen ajellut. Viime kesänä enemmän poikani kevarilla (Honda Varadero). Nyt on alkanut polttelemaan oman hankinta. En ole mikään harrikkatyyppi mutten mikään kyykkypyörätyyppikään. Eli joku katu/enduromalli siitä väliltä. Ajatuksena lähinnä kruisailu, mutta voisi sitä hyötyajoa ja jotain retkeilyäkin tehdä. Mitään "näyttämisen tarvetta" minulla ei ole. Budjetti on joka tapauksessa alla kymppitonni (4000-7000 ?) ja jotain hyväkuntoista käytettyä 500-750 -kuutioista olen funtsaillut.

Kommentteja aiheeseen : merkki/malli, kuutiotilavuus, kannattaako olla kate jne.

19

2775

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • phineas
    • nimimerekki

      Itse olen myös etsimässä ekaa pyörää olen 30v 180 cm ja 65kilua. Eli aika samoissa mitoissa.
      Samat kriteerit on myös minulla eli ei mitään kyyrypyörää eikä kustomia. Omat pyörät ovat yamaha FZ6S, kawasaki z750, suzuki sv1000s. Matka enskoja kattelin alussa myös mutta pyörä tulee maantie-ajoon joten keskityin katupyöriin.
      Ensimmäisenä pyöriä jollaista olet hakemassa on ehkä 3-5 erilaista mallia niin valinta jää hyvin pitkälti koe-ajon ja mieltymysten varaan. Suosittelisin koeistumaan triumph tigerin, honda transalpin sekä varaderon isomman version.
      Nettimoto palsta antaa hyvän kuvan siitä mitä pyöriä hintaluokasta löytyy. muista hakiessa ottaa huomioon tinka vara ja kattele reilusti kalliimpiakin, saattaa mieluisa löytyä hieman hintaluokan ulkopuolelta.

      • Messenger...

        Sanon minä. Itse ajelin viime kesän 600 banditilla ja nyt olen sitä mieltä, että voisin hallita noista pyöristä SV1000:n

        Kiikarissa ovat ovat myös FZ1 ja Z750


      • nimimerekki
        Messenger... kirjoitti:

        Sanon minä. Itse ajelin viime kesän 600 banditilla ja nyt olen sitä mieltä, että voisin hallita noista pyöristä SV1000:n

        Kiikarissa ovat ovat myös FZ1 ja Z750

        sv1000 voi kyllä olla liian kova pala, mutta en täysin ymmärrä miksi. Pyörä on kyllä tehokas, mutta kevyt eikä tuo ajoasentokaan aivan mahdottoman hankala ole. Itse pitäisin hayabusaa ja muita isoja pyöriä hankalampana aloittelijalle, koska niissä on sekä tehoa että painoa. ja sitten vielä kyykkyajoasento.


    • Pomminvarmavalinta

      Ei voi pettyä.

    • YamaKawa

      Osta kerralla kunnon peli, eikä mitään mopoa....siis pyörän koon puolesta, varsinkin kun itsekin olet miehen kokoinen.

      500-750 kuutioiset ovat pienehkoja kooltaan, tehoa kyllä löytyy kierroksilla...mutteipa niillä ole mukava kruisailla.

      Suositan vaikka Yamaha XJR:rrää, tai Kawa ZRX:ää noilla on mukava kruisailla koneesta kun löytyy vääntöä... eikä sillä tarvitse kaasu pohjassa ajaa ;)

    • toinen rollaattorist

      Osta rollaattori

    • Ja Vespalla....

      Vespa GTS 300:sen saat uuden kaupasta 5000e

      just ite miätin vanhana XJR:rän omistajana et ostaisko sittenkin VESPAN !

      vai vanhan customin vai XJR:rän tai ZRX:än rohjon.

    • jepakkojee

      Jos mielit myös hiekkateille, niin hinda africa twin 750.

    • Espoon Arska

      Morjens äijä,

      itse olen samaa kokoluokkaa eli n 47v 178 ja n 85 heh .... ostin 2 kesää sitten Suzuki V-stromin, se on tosi järkevä ja tarpeeksi iso pyörä. Kulkee ja on vakaa. Huollot kohtuuhintaisia, luulisin. Harkitsin myös Kawa Versys ja muita vastavia, ne ovat kaikki hyviä. Versys on korkea ja kiinnostava. ER 6 ihan ok. Nyt ostaisin hieman kevyemmäön pyörän mutta kyllä V-strom on tosi cool.

    • Espoon Arska

      Aiemmin jo promotoin Suzuki V-stromia, tarkoin tin nimenomaan pienempää 60 mallia. Se on ehdottomasti riittävä ja näyttöjä löytyy, googlaa kansainvälisiä ja kotimaisia matka- yms tarinoita.

      Mutta se vielä että Bandit 600 tms on varmasti tosi hyvä vaihtoehto. Kuitenkin mulla V-stromin leppoisa V2 moottori puhutteli verrattuna 4 sylinterisiin kierroskoneisiin. Sekä selkeä pysty ajoasento. Pikkukone vääntää eikä tarvitse kyykätä nuorukaisten kanssa kyykkyhiessä.

      Kaikki pyörät ovat mielestäni tosi hienoja teknologian näyttöjä. Ehkä nyt ostaisin Hondan 600 kuutioiosen yleispyörän vähäisin kesäajoihini.

      Enjoy, be careful out there.

      • honda cbf

        on oiva vaihtoehto myös honda cbf. ajoasento on mukavan pysty. tekniikka murheita ei tule,ovat lähes ikiliikkujia nuo koneet tuolla viritys asteella,mutta vääntöä on jo alhaalta... alla pari linkkiä testeihin...


      • honda cbf

    • divarilla töihin

      Ostin vuosi sitten Yamaha XJ600 Diversionin vm.-99 . Ei aiempaa kokemusta moottoripyöristä.Kätevä ja huoleton.Ennenkaikkea polttoaine taloudellinen.Viimekesänä 5000km työmatka-ajoa ja innolla odotellaan kevään alkua.

      • Asnselmi74

        Ajoin viime keväään kortin ja pyöräksi hommasin 650 V-Strommin. Suosittelen, tehoa ja kyytiä riittävästi. Ajo asento leppoisa ja helppo muutenkin ajaa Ensi kesä vielä mennään samalla, ei ole tullut tarvetta vaihtaa isompaan.


      • ei rumiiii
        Asnselmi74 kirjoitti:

        Ajoin viime keväään kortin ja pyöräksi hommasin 650 V-Strommin. Suosittelen, tehoa ja kyytiä riittävästi. Ajo asento leppoisa ja helppo muutenkin ajaa Ensi kesä vielä mennään samalla, ei ole tullut tarvetta vaihtaa isompaan.

        Vtormi on hirveen näköne samoin diversion, osta mieluummin vaikka vespa GTS, tai ZRX


    • Herkkis ex Usko

      BMW F 800 S menee tosin hinnan puolesta ylärajoille, pyynnit alkaen 8000€ tai BMW F 650 GS tai CS.
      Muista sijoittaa rahaa myös kunnon ajovarusteisiin, muuten se homma loppuu alkuunsa. Tuolla F800:lla vois varmaan käydä seuraavina kesinä reissussa vaikkapa rouvan kanssakin. Kerranhan täällä vaan ollaan, anna palaa...

    • ei tarvi heti vaihta

      Alle kympin alkaa jo löytymään alkupään Yamaha fjr:iä ja ainakin 2003 mallissa on jo absitkin. Vaikka onkin melko iso ja tehokas, on kuitenkin helppo käsitellä myös kaupungissa ja jos into ja mielenkiinto lisääntyy, voi lähteä pitemmällekin vaikka kyytiläisen kanssa. Lisäksi pitkät huoltovälit ja huoltovapaa kardaani.

      • aloittaja..........

        Olen ketjun avaaja. Kaupat sovittu ja käsiraha maksettu. Monestakin syystä johtuen päädyin tällaiseen : Kawasaki Z750 S. Sulaisi nuo lumet vaan nyt nopeasti...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      95
      6876
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      29
      2696
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      33
      2283
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      84
      1960
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1681
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      6
      1487
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1377
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1351
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      8
      1304
    10. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      31
      1257
    Aihe