Kaksi vuotta kahvilan alla
Sunnuntai 5.7.2009 klo 12.10
Helsingin kaupungilta ei heru vuokra-asuntoa Elijahu Källille.
- Olen asunut vuodesta 2007 Hietaniemen rantakahvilan alla city-kettu Micke seuranani, Elijahu Källi, 38, huokaa.
Källi on käynyt turvallisuusalan koulutuksen, ollut vartijana ja sen jälkeen henkivartijana. Töitä ei ole ollut pitkään aikaan. Alamäki alkoi, kun alkoholi tuli kuvioihin mukaan.
- Kun poikani äiti lähti vuonna 1996, aloin ryyppäämään. Lensin pihalle silloisesta kämpästäni vuonna 1998 maksamattomien vuokrien takia. Sitten aloin juomaan paljon enemmän ja majailin kavereiden nurkissa.
Miten pärjäät siellä?
- En pärjääkään. Ensimmäinen talvi oli helvettiä, sillä oli niin kosteaa. Kosteus on paljon pahempaa kuin kylmyys. Viime talvena taas oli todella kylmä.
"Häpeän tilannettani"
- Saisin yösijan, vaikka joka yöksi, sillä ystäväni ovat kilttejä. En halua häiritä heitä, koska heillä on perheet ja häpeän omaa tilannettani. Istun yleensä yksin, Källi kertoo.
- Helsingin kaupungin asuntojonossa olen ollut kaksi vuotta ja hakemukseni olen uusinut kuuden kuukauden välein.
Mitä kaupungilta on vastattu sinulle?
- Helsingin kaupungilta ei sanota minulle yhtään mitään muuta kuin: "olet jonossa, uusi hakemus kuuden kuukauden välein", Eli toteaa synkkänä.
"Autan nuoria"
Hietaniemen rannalla kaikki tuntevat Källin. Kaikki haluavat auttaa.
- Uimavalvojat ovat hirveän ystävällisiä nuoria ihmisiä. Nuoria kiinnostaa ylipäätänsä tilanteeni ja he tulevat katsomaan minua usein, Källi sanoo lämpimästi.
- Autan nuoria kaikin tavoin, miten pystyn. Minulla on usein pullo suolavettä mukanani siltä varalta, jos jollain nuorella on alkoholimyrkytys. Olen tutustunut myös nuorten vanhempiin ja he pyytävät minulta usein apua.
Sympaattiselta vaikuttavan Källin elämä on päivästä toiseen samaa uuvuttavaa taistelua.
- Nukun neljä tuntia yössä. Herään aikaisin, menen aamutoimille Hietaniemen vessaan ja sen jälkeen istumaan Väinämöisen kentälle.
- Viikon kiinnekohtani on sunnuntaisin, kun pelaamme kavereiden kanssa jalkapalloa Väiskin kentällä, Källi kertoo hymyillen.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/200907059855607_uu.shtml
_______
Käsittääkseni tuolla on myös homeongelma.
Kuinka kaupunki auttaa?
Kovaosaisimpien ongelma
1
265
Vastaukset
- Anonyymi
Källin vuodesta 1996 tiredän että hän on huijannut kaikkia mahdollisia tuttujaan vuosien varrella ketä vain pystyy niin se niistä kavereista. Itse lentänyt useammasta kämpästä pihalle vuosien varrella niin peiliin katsomisen paikka. Nuoria naisiakin ahdistellut niin se siitä nuorten auttamisesta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Minkähän takia ns. persuille ei tunnu työ maistuvan?
Vaikuttavat olevan joutoväkeä syystä tai toisesta – työttömiä tai työeläkeloisia. Muiden rahoilla pötköttelevää väkeä,1234619Olit ihan
Kiihkona silloin. Sen näki ja lähes tunsi. Ei tainnut olla kaukana et olisit vetänyt lähellesi jos siihen olisi hetki tu293357- 203265
Miksiköhän vasemmistossa on niin paljon ns. tapatyöttömiä ja muita köyhiä?
Tokihan Minja Koskela oli sitä mieltä, että ei terveenkään ihmisen ole pakko tehdä töitä, sitä neuvoa moni vassu noudatt472969Oletko keskustellut kaivatustasi muiden
Kanssa lähiaikoina? Jos, onko keskustelu ollut positiivista tai negatiivista? Vaikuttaako keskustelut mielipiteeseesi ka502876Trump huonommassa kunnossa kuin Usasta virallisesti sanotaan?
"Terveys on vakaa mutta ei normaali".Uskallan melkein sanoa,että Trumpin terveydentilaa kaunistellaan.Myös se että se nu1222809Kyllä on Vasemmistoliitosta Koskelan johdolla tullut todellinen ääripuolue
se on niin tulipunainen kuin olla voi, ja selvästi haluaa jatkuvasti eripuraa, ja repiä kansaa kahtia. Siinä on jo vuod182580Suomen veroaste 5 %-yks liian matala
Palauttamalla kokonaisveroaste 1990-luvun tasolle saadaan hyvinvointivaltion palvelut rahoitettua ilman velan ottoa.1132305MTV: Harvinainen haastattelu! Vappu Pimiä kommentoi vihdoinkin uutta TTK-juontajaa
TTK-juontajaspekuloinnit käyvät edelleen kuumana. Kenet sinä haluaisit uudeksi TTK-juontajaksi? Kommentoi alle! Lue,142125- 92079