Kovaosaisimpien ongelma

Kaksi vuotta kahvilan alla

Sunnuntai 5.7.2009 klo 12.10

Helsingin kaupungilta ei heru vuokra-asuntoa Elijahu Källille.

- Olen asunut vuodesta 2007 Hietaniemen rantakahvilan alla city-kettu Micke seuranani, Elijahu Källi, 38, huokaa.

Källi on käynyt turvallisuusalan koulutuksen, ollut vartijana ja sen jälkeen henkivartijana. Töitä ei ole ollut pitkään aikaan. Alamäki alkoi, kun alkoholi tuli kuvioihin mukaan.

- Kun poikani äiti lähti vuonna 1996, aloin ryyppäämään. Lensin pihalle silloisesta kämpästäni vuonna 1998 maksamattomien vuokrien takia. Sitten aloin juomaan paljon enemmän ja majailin kavereiden nurkissa.

Miten pärjäät siellä?

- En pärjääkään. Ensimmäinen talvi oli helvettiä, sillä oli niin kosteaa. Kosteus on paljon pahempaa kuin kylmyys. Viime talvena taas oli todella kylmä.

"Häpeän tilannettani"

- Saisin yösijan, vaikka joka yöksi, sillä ystäväni ovat kilttejä. En halua häiritä heitä, koska heillä on perheet ja häpeän omaa tilannettani. Istun yleensä yksin, Källi kertoo.

- Helsingin kaupungin asuntojonossa olen ollut kaksi vuotta ja hakemukseni olen uusinut kuuden kuukauden välein.

Mitä kaupungilta on vastattu sinulle?

- Helsingin kaupungilta ei sanota minulle yhtään mitään muuta kuin: "olet jonossa, uusi hakemus kuuden kuukauden välein", Eli toteaa synkkänä.

"Autan nuoria"

Hietaniemen rannalla kaikki tuntevat Källin. Kaikki haluavat auttaa.

- Uimavalvojat ovat hirveän ystävällisiä nuoria ihmisiä. Nuoria kiinnostaa ylipäätänsä tilanteeni ja he tulevat katsomaan minua usein, Källi sanoo lämpimästi.

- Autan nuoria kaikin tavoin, miten pystyn. Minulla on usein pullo suolavettä mukanani siltä varalta, jos jollain nuorella on alkoholimyrkytys. Olen tutustunut myös nuorten vanhempiin ja he pyytävät minulta usein apua.

Sympaattiselta vaikuttavan Källin elämä on päivästä toiseen samaa uuvuttavaa taistelua.

- Nukun neljä tuntia yössä. Herään aikaisin, menen aamutoimille Hietaniemen vessaan ja sen jälkeen istumaan Väinämöisen kentälle.

- Viikon kiinnekohtani on sunnuntaisin, kun pelaamme kavereiden kanssa jalkapalloa Väiskin kentällä, Källi kertoo hymyillen.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/200907059855607_uu.shtml

_______

Käsittääkseni tuolla on myös homeongelma.

Kuinka kaupunki auttaa?

1

309

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Källin vuodesta 1996 tiredän että hän on huijannut kaikkia mahdollisia tuttujaan vuosien varrella ketä vain pystyy niin se niistä kavereista. Itse lentänyt useammasta kämpästä pihalle vuosien varrella niin peiliin katsomisen paikka. Nuoria naisiakin ahdistellut niin se siitä nuorten auttamisesta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vuonna 2026 jää entistä vähemmän rahaa käteen palkansaajille

Työttömyysvakuutusmaksu nousee 0,3 prosenttia. Työeläkemaksu nousee 7,15 prosentista 7,3 prosenttiin. Työmarkkinajärjest
      Maailman menoa
      121
      7266
    2. Suomen kansa puhunut: Purra huonoimpia ministereitä

Kouluarvosanalla 6–, eli samaa tasoa mitä Purran oikeakin koulutodistus. Epäpätevyys on tullut huomattua Suomen talouden
      Maailman menoa
      501
      5424
    3. Mitä aiot tehdä uudenvuoden aattona

Mitä olet suunnitellut tekeväsi uudenvuoden aattona ja aiotko ensi vuonna tehdä jotain muutoksia tai uudenvuoden lupauks
      Sinkut
      151
      3335
    4. Joulun ruokajonoissa entistä enemmän avuntarvitsijoita - Mitä ajatuksia tämä herättää?

Räppärit Mikael Gabriel, VilleGalle ja Jare Brand jakoivat ruokaa ja pehmeitäkin paketteja vähävaraisille jouluaattoa ed
      Maailman menoa
      216
      2641
    5. Marin sitä, Marin tätä, yhyy yhyy, persut jaksaa vollottaa

On nuo persut kyllä surkeaa porukkaa. Edelleen itkevät jonkun Marinin perään, vaikka itse ovat tuhonneet Suomen kansan t
      Maailman menoa
      49
      2350
    6. Varsinainen vetonaula tämä Pyhäjärven keskustelupalsta

Lisää kummasti muuttohaluja, kun lukee tätä foorumia. Tosin väärään suuntaan. Marraskuuhun mennessä tämä vähäinenkin vä
      Pyhäjärvi
      68
      1298
    7. Pituuden mittaaminen

Ihmisen pituuden mittaaminen ja puolikkaat senttimetrit. Kuuluuko ne puolikkaatkin sentit tai millit teistä ilmoittaa m
      Sinkut
      43
      1282
    8. En tiedä enää

Pitäiskö mun koittaa vältellä sua vai mitä? Oon välillä ollut hieman mustasukkainen, myönnän. En ymmärrä miksi en saa su
      Ikävä
      77
      1262
    9. Muistattekos kuinka persujen Salainen Akentti kävi Putinin leirillä

Hakemassa jamesbondimaista vakoiluoppia paikan päällä Venäjällä? Siitä ei edes Suomea suojeleva viranomainen saanut puhu
      Maailman menoa
      11
      1169
    10. Mitäköhän vuosi

2026 tuo tullessaan?
      Ikävä
      111
      1153
    Aihe