Minkä ikäisenä olisi paras muuttaa pois vanhempien luota?

yläasteikäinen...

Elikkä minkä ikäisenä kannattaisi muuttaa pois vanhempien luota? Heti yläasteen jälkeen, vai lukion jälkeen, vai? :D Oon tällä hetkellä yläasteella ja mä haluisin muuttaa jo yläasteen jälkeen mut mua vähän mietityttää muutama asia, kuten se, paljonko 16-vuotiaat saa opintotukea, paljonko maksaa yksiön (asuisin siis mieluiten yksin) vuokra kuukaudessa jne... Hankkisin tietty rahaa tekemällä kesätöitä jne... Mutta riittääkö se? Ja antakaa samalla hyviä kesätyöpaikka vinkkejä! :D Kiitos jo etukäteen ^^

8

1785

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ne ajat menneet

      Olis sopiva ikä luultavasti olisi silloin jo hieman rahoittunut ettei olisi häiriöksi aikuisille ihmisille.Tietysti opiskelija chetoissa on omassa seurassa eikä aiheuta niin paljon häiriöitä kuin naapurit ovat saman tasoisia.16v ei selviä yksin asumaan henkisesti eikä rahallisesti.

    • -

      Jos ei ole mitään erittäin painavaa syytä muuttaa alaikäisenä, niin kotona kannattaa kyllä asua ainakin täysi-ikäiseksi asti ellei sitten pysty jo täysin ITSE elättämään itseään sitä nuorempana. Se, että haluaa jotain, ei tarkoita sitä, että se olisi järkevää. Muuttaminen tuossa iässä on erittäin haasteellista ja mahdollisesti aivan äärettömän typerä ajatus.

      Paljonko 16-vuotiaat saa opintotukea? No ei välttämättä yhtään. Riippuu ihan vanhemmista. Opintorahaa ei joka tapauksessa saa yhtään. Asumislisää voi saada, jos vanhemmat eivät ole liian hyvätuloiset. Myös opintolainaa voi mahdollisesti saada. Sitten onkin hyvä kysyä itseltään, että vaikka saisi täyden asumislisän ja opintolainan, niin onko järkeä lähteä elämään niiden varassa mihinkään, kun ne yhdessäkään eivät välttämättä riitä kattamaan edes vuokramenoja (maksimissaan ovat yhteensä n. 360€/kk) saati sitten kaikkia muita menoja. Ja niinkin voi käydä, ettei tipu yhtään mitään avustuksia. Mitenkäs sitten elät nollatuloilla? Et kai itsekkäästi odota, että kyllä vanhemmat maksavat kaiken?

      Yksiön vuokra voi olla mitä tahansa 200€:n ja 700€:n välillä eikä tämäkään ole mikään tarkka haarukka. Kesätöillä et kyllä mitenkään elä koko vuotta.

      Unohda koko juttu.

    • jh

      Muuttaa sitten kun rahkeet kestää rahallisesti,eikä ota sitä asennetta kuin täällä monella on ,että eletään sossun(lue,veronmaksajien)piikkiin.Ihmetyttää monen kohdalla tuo,että töitä ei kyl millään viitsittäis tehdä,mutta kaikki tarttis saada.Tämä nyt ei varsinaisesti koskenut sinua.Sinun ikäisenä on erittäin vaikea saada mitään tukea,koska vanhempasi ovat sinusta elatusvastuussa.Kesätienestit ei riitä millään asumismenoihin.Itse ostin omistusasunnon,koska kyllästyin siihen kun tuli nuoria ns.kokeilemaan siipiä muuttamalla kotoa yksin asumaan.Ei mitään tajua siitä ,että ei todellakaan asu yksin koko taloyhtiössä.Järkyttävää menoa.Itse tein näin,kävin koulut loppuun,suoritin ammattitutkinnon,hankin työpaikan.Ikää minulla nyt 26v.Asuin vuokral reilu 2v,ja ed.mainitsemistani syistä päädyin omistusasuntoon.Oma rauha on mulle ainakin tärkeä asia.Pitäähän tuo velka pirteänä,ja tietää miksi lähtee 5 aamua viikossa töihin.Sinun kannattaa pitää välit koton kunnossa,ja asustelle siellä niin kauan,että siivet kestää rahallisesti omillaan olon,ja tulet enemmän aikuiseksi.

    • odottelisin ammatin

      Niin pitkään kun opiskelet, niin vanhemmat ovat vastuussa elättämisestäsi, myös yli 18 vuotiaana. Alaikäisenä et käytännössä voi elää yksin ilman huoltajan apua, koska et saa päättää itse omista asioistasi. Vanhempiesi tulot vaikuttavat myös opintotukeen ja yllättävän pienillä tuloilla opintotuki onkin jo liki nollilla.

      Yksiön vuokraa voit katsella vaikka www.vuokraovi.com sivuilta.

      Meillä ainakin on lähdetty siitä olettamasta että muksut asuu kotona niin pitkään kuin opiskelevat, mikäli se vain on mahdollista. Sitten pitää harkita uudelleen jos haluttaa koulutukseen jota ei kotikaupungista löydy.

      Minulle on helvetin paljon halvepaa elättää muksuja omassa kodissani, kun jossain vuokrakämpässä pois kotoa. Tosin itse kyllä muutin tyttöystäväni kanssa yksiin 18 vuotiaana kun ammattikoulu oli kesken, mutta se oli osittain myös käytännön kysymys, sillä vanhempieni kotoa maalta oli hankalampi käydä koulua. Tyttöystäväni oli tuolloin myös töissä, joten sekin helpotti taloutta.

    • Vastaus..

      Sitten kun on tulot semmoiset, että rahat riittää vuokraan ja elämiseen.

      Tukien varaan ei pidä laskea mitään.

    • Sheilaa

      moip :)
      Ihan ensimmäiseksi että 16-vuotiaana et saa opintotukea vielä ollenkaan. Kuusitoistavuotias saa vielä lapsilisää ja opintotukea alkaa tulemaan vasta sen loputtua eli kun täytät 17vuotta. Ja opintotuen suuruus riippuu täysin vanhempien tuloista. Muistaakseni se meni niin että js vanhemmilla on vuositulot yli 61 000 € niin silloin et saa minkäännäköistä opintotukea etkä sen kummemmin asuntolisääkään. Itse en ole kumpaakaan saanut, enkä sen kummemmin osuuttani vanhempieni palkastakaan, eli tästä olen edelleen katkera Suomen valtiolle ja lain määräämille pykälille.
      Itse muutin omilleni kun olin 15. Mut mulla oli kyllä kotonakin sellainen tilanne että tuntui tuo olevan ainut ratkaisu, ja voin sanoa että kyllä se heti helpottikin. :) Joskus tämä voi toimia, mutta en suosittele.
      Kesätöistä saat parhaimmillaan rahaa jotain 1000€ luokkaa per kuukausi, ehkä enemmänkin, riippuu täysin paikasta missä olet. Tämä riittää ehkä kolmen kuukauden vuokran maksuun. Eli pelkät kesätyöt eivät todellakaan riitä, nimittäin vuokran lisäksi (ehkä tiedätkin, mutta kerron nyt kuitenkin) joudut mahdollisesti maksamaan yhtiövastiketta, sähkö-, vesi- ym-laskuja. Itse tein silloin töitä joka ikinen päivä koulun jälkeen. Lukiossa siis tuolloin olin. Monet ovat sitä mieltä että ei tule onnistumaan. Että ei 15 vuotias tai yläasteen päättänyt voi pärjätä tässä 'julmassa maailmassa'. Itse olen juuri tuon kuullut vaikka kuinka monesti, mutta tiedän että kyllä se on mahdollista. It's hard, very hard, but 'hard' is not 'impossible'. Opiskella ja töitä voi tehdä samanaikaisesti, mutta helppoa se ei ole, ei todellakaan. Pitää ensin miettiä onko todella valmis siihen. Itse suoritin lukion kolmessa vuodessa ja nyt opiskelen Lääkkiksessä. En tiedä mikä minua on näinkin pitkälle kantanut. Varmaan se halu näyttää niille kaikille epäilijöille että "kyllä mä pystyn" ja et "ei mikään oo mahdotonta". Mutta sen sanon että itse usein toivoin että olisin voinut asua kotona, ei olisi tarvinnut huolehtia niin monesta asiasta itse. kaupassakäynnit, ruuanlaitot, siivoukset ym.
      Mutta kaikki on kuule mahdollista, mutta mieti tarkkaan!

      • O-0

        Kuten tuolla edellä on jo oikein kerrottu, alle 17-vuotias voi saada opintotuen asumislisää eikä siten voi sanoa, etteikö 16-vuotias voisi saada opintotukea ollenkaan. Opintorahaa ei voi saada. Opintolainaa taas voi. Tietyissä tapauksissa siis vain yksi opintotuen kolmesta osasta on 16-vuotiaalle mahdoton saada.

        Ps. Onko se lääkis niin hieno paikka, että se on pakko kirjoittaa isolla kirjaimella keskellä lausetta? Erisnimihän se ei ole.


    • 1991

      minusta sin enen 26 ainakin mut en suositelle ihan 18v se on vel teini poika tai tyttö niku eglanis 19v on teini ja eglanis ne asu nii kaua kun saa oma käpä ja raha

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1887
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1719
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1574
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      20
      1296
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1234
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1232
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1196
    8. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      9
      1170
    9. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1161
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      9
      1160
    Aihe