Ravintolassa ruokaileminen.

Hmmm...minä kun olen täysin untuvikko tuossa lajissa niin kaipaisin lisäohjeita. Viinin valinta menetelmääni en edellisestä ohjeistuksesta huolimatta aio muuttaa. Eli jos joskus jostain syystä otan viiniä, niin jätän valinnan tarjoilijan tehtäväksi eli otan sitä mitä hän suosittelee tai sitten kysyn seuralaiselta mitä hän suosittelisi.

Mutta sitten pari kysymystä:
1. Paljonko on sopiva tippi? Ja miten se annetaan? Jätetäänkö se sinne kuittikuoren/-kansion väliin?
2. Pitääkö kaikki syödä? Vai tulkitaanko lautaselle jättäminen aina niin, että ruoassa oli jotain vikaa?
3. Sitten se "ruokalappu" pitäiskö se niinku aina levittää syliin? Vai saako sen jättää siihen pöydälle?
4. Entäs jos ruokaa tipahtaa syliin tai pöydälle syystä tai toisesta? Nipataanks ne mahdollisimman huomaamattomasti lattialle?
5. Saako kesken ruokailun poistua pöydästä? Puhelimeen? Paskalle?
6. Jos seuralainen poistuu pöydästä hetkeksi kesken ruokailun, saanko itse jatkaa syömistä?
7. Saako tikkuperunoita/-kasviksia syödä käsin? Jos ne ovat pihvin kanssa samalla lautasella? Entäs jos ne on erillisessä kipossa?

11

1460

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jazuli

      Mutta sitten pari kysymystä:
      1. Paljonko on sopiva tippi? Ja miten se annetaan? Jätetäänkö se sinne kuittikuoren/-kansion väliin? - elä kysy.. mä olen maksanu, kun neiti tarjoilija hiipii pöytään kysymään.. "saisiko olla jotain lisää?"..check please =o) tippi?? hehe eeeii..

      2. Pitääkö kaikki syödä? Vai tulkitaanko lautaselle jättäminen aina niin, että ruoassa oli jotain vikaa? - ei pidä..iha sama kuinka se tulkitaan jos ei maistu..ei maistu..olet ruokas maksanu elä mieti =o)


      3. Sitten se "ruokalappu" pitäiskö se niinku aina levittää syliin? Vai saako sen jättää siihen pöydälle? - ei kait sitä pakko ole syliin laittaa laita vaikka leuan alle jos valuu...


      4. Entäs jos ruokaa tipahtaa syliin tai pöydälle syystä tai toisesta? Nipataanks ne mahdollisimman huomaamattomasti lattialle? - nosta se nätisti paperilla pois ja syrjään taikka huuda apua!

      5. Saako kesken ruokailun poistua pöydästä? Puhelimeen? Paskalle? - saa..housuunkaan ei viittis paskantaa..tulee ongelmia..känny vois olla hiljaa ruokailun ajan..äänettömällä/päältä pois..


      6. Jos seuralainen poistuu pöydästä hetkeksi kesken ruokailun, saanko itse jatkaa syömistä? - saat syödä..turha antaa ruoan jähtyä jonku puuteroinnin takia...
      7. Saako tikkuperunoita/-kasviksia syödä käsin? Jos ne ovat pihvin kanssa samalla lautasella? Entäs jos ne on erillisessä kipossa? - eiiii Riku ei käsin et ole luolamies.. x')

      • 7. Saako tikkuperunoita/-kasviksia syödä käsin? Jos ne ovat pihvin kanssa samalla lautasella? Entäs jos ne on erillisessä kipossa? - eiiii Riku ei käsin et ole luolamies.. x')

        No voi perkele...nyt mä oon mokannut...ne saatanan perunat oli friteerattu niin kovaksi, että haarukka ei niihin uponnut vaan sinkoilivat pitkin pöytää, joten söin ne käsin. Ne ois varmaan kuulunut palauttaa viallisina keittiöön...


      • Jazuli
        Richartti kirjoitti:

        7. Saako tikkuperunoita/-kasviksia syödä käsin? Jos ne ovat pihvin kanssa samalla lautasella? Entäs jos ne on erillisessä kipossa? - eiiii Riku ei käsin et ole luolamies.. x')

        No voi perkele...nyt mä oon mokannut...ne saatanan perunat oli friteerattu niin kovaksi, että haarukka ei niihin uponnut vaan sinkoilivat pitkin pöytää, joten söin ne käsin. Ne ois varmaan kuulunut palauttaa viallisina keittiöön...

        no sitte pyydät pinsettejä =o)


    • Zakuskat

      1. Paljonko on sopiva tippi? Ja miten se annetaan? Jätetäänkö se sinne kuittikuoren/-kansion väliin?

      Jep. 10-20 prosaa.

      2. Pitääkö kaikki syödä? Vai tulkitaanko lautaselle jättäminen aina niin, että ruoassa oli jotain vikaa?

      Ei. Syöt minkä syöt.

      3. Sitten se "ruokalappu" pitäiskö se niinku aina levittää syliin? Vai saako sen jättää siihen pöydälle?

      Samantekevää. Jos sotket itsesi niin se on sun ongelma. Käytettyä ruokaliinaa ei taitella mihinkään, vaan se asetellaan (itse mojautan) lautaselle.

      4. Entäs jos ruokaa tipahtaa syliin tai pöydälle syystä tai toisesta? Nipataanks ne mahdollisimman huomaamattomasti lattialle?

      Improvisoi.

      5. Saako kesken ruokailun poistua pöydästä? Puhelimeen? Paskalle?

      Idiootti ei mene.

      6. Jos seuralainen poistuu pöydästä hetkeksi kesken ruokailun, saanko itse jatkaa syömistä?

      Saa. Mutta hyviin tapoihin kuuluu nousta pöydästä naisen noustessa ylös (ei itämaissa).

      7. Saako tikkuperunoita/-kasviksia syödä käsin? Jos ne ovat pihvin kanssa samalla lautasella? Entäs jos ne on erillisessä kipossa?

      En tiedä. En syö tai ole syönyt kenenkään kanssa yhdessäkään ravintolassa jossa listalla olisivat "tikkuperunat".

      • ....en nyt muista millä helvetin bonrfjuyeáfröö-nimellä ne niitä ranskalaisia/tikkuperunoita myi, mutta aivan samaa tavaraa. Korkeintaan itse olivat kuorineet ja paloitelleet ne perunat... Perunako peruna...


    • Asiasta.huvittunut

      Älä ole tyhmä. Tarjoilija tietysti suosittelee sulle sitä yön yli seisonutta litkua, joka ei ole kenellekään muulle kelvannut. No, voinhan minä vastatakin.

      1. Paljonko on sopiva tippi? Ja miten se annetaan? Jätetäänkö se sinne kuittikuoren/-kansion väliin?
      - Suomessa tarjoilijoilla on TES:n määrittelemä minimipalkka. Tippiä ei siis tarvitse antaa, ellei ole erityisen tyytyväinen palveluun. Jos maksat kortilla, laskussa on tippiviiva, johon vetäiset haluamasi summan, jonka tarjoilija sitten lisää laskuun. Jos tippaat käteisellä, jätät sopivan setelin vaihtorahojen paikalle lähtiessäsi. Ei kannata nolata itseään kaivamalla taskusta jotain hiluja.

      Ulkomailla tippikäytännöstä ohjeistetaan aina kaupunkikartoissa ja muissa esitteissä.

      2. Pitääkö kaikki syödä? Vai tulkitaanko lautaselle jättäminen aina niin, että ruoassa oli jotain vikaa?
      - Aikuinen ihminen varmasti jaksaa syödä yhden ravintola-annoksen.

      3. Sitten se "ruokalappu" pitäiskö se niinku aina levittää syliin? Vai saako sen jättää siihen pöydälle?
      - Kyl se niinku pitäis.

      4. Entäs jos ruokaa tipahtaa syliin tai pöydälle syystä tai toisesta? Nipataanks ne mahdollisimman huomaamattomasti lattialle?
      - Ei tipahda syliin, kun sulla on lautasliina siellä. Se biitti voi ihan hyvin odottaa siinä lautasliinan päällä niin kauan kuin syöt, sitten kun olet valmis taittelet sen näppärästi ja huomaamattomasti lautasliinan sisään. Kukaan ei huomaa mitään!

      Pöydällä voit antaa olla, se on menetetty peli, kun pöytäliinaan melko varmasti jää jälki.

      5. Saako kesken ruokailun poistua pöydästä? Puhelimeen? Paskalle?
      - Teetkö sä paljon miljoonadiilejä? Alle miljoonan diilit voi ihan hyvin odottaa ruokailun ajan. Eikö? Aikuinen ihminen varmasti osaa hallita myös elimistönsä toimintoja niin, ettei tarvitse ravata missään kesken ruokailun kuin poikkeustapauksissa.

      6. Jos seuralainen poistuu pöydästä hetkeksi kesken ruokailun, saanko itse jatkaa syömistä?
      - Eikai siinä muukaan auta. Sehän jäähtyy koko ajan!

      7. Saako tikkuperunoita/-kasviksia syödä käsin? Jos ne ovat pihvin kanssa samalla lautasella? Entäs jos ne on erillisessä kipossa?
      - Jos noin teet, yritä edes puhua englantia Texasin aksentilla. Jenkeiltä tuommoista moukkamaista käytöstä sopii odottaa.

      Mä valmistelen just tekstiä annosten hinnoittelusta, et kannattaa odottaa myös sitä korvat märkinä!

      • .

        Kohtele tarjoilijoita hyvin ja yksikään niistä ei suosittele sulle paskaa.


      • ....olla että juuri tuosta syystä mä jätän viinit yleensä ostamatta ja vedän olutta pihvin kanssa. Siitä mä tiedän sen verran, että osaan ne pöntön pohjat palauttaa tarjoilijalle.
        Yksityistilaisuuksissa, jossa on tilaisuuden järjestäjä tehnyt viinivalinnat ennakkoon, ovat viinit olleet (lähes) aina positiivisiä yllätyksiä.


    • vmaksdgmnåso

      Ensinnäkin, kuten jo edellä mainittu, on Suomessa tarjoilijoilla on tosiaan määritelty palkka, joten et ole idiootti, jos et jätä tippiä. Mikäli kuitenkin oot ollut erittäin tyytyväinen tms, riippuu tipin määrä vähän loppusummasta. Jos käyt yksin syömässä lounaan reilulla kympillä, on hölmöä jättää 10% tippiä eli euro ja ehkä jotain senttejä. Toisaalta, jos oot käynyt isolla porukalla (esim 4 hengen perhe) syömässä jossain oikein hienosti ja lasku on esimerkiksi päälle parisataa euroa, on myöskin vähän hölmöä jättää 20% eli neljääkymppiä tippiä. Yleisesti ottaen itse pidän kohtuullisena jättää kolmesta eurosta kymmeneen euroon, eikä missään tapauksessa senttejä. Järjetön kasa kolikoita ei ole hyvä vaikka niissä olisi omaisuuden verran tippiä.

      2. Ei tarvitse syödä kaikkea. Kaikesta ei tarvitse pitää, eikä se tarkoita sitä, että ruuassa olisi ollut jotain vikaa. Joissakin paikoissa annokset on myös aika amerikkalaista kokoa.

      3. Saa sen jättää siististi pöydällekin, on tosiaan oma mokasi, jos sotket itsesi. Kuitenkin jos haluat olla erityisen fiini, suosittelen sen liinan asettamista syliin. Kunhan et niistä siihen liinaan! Ja kun nouset, taita liina jotenkin yksinkertaisesti pöydälle, äläkä runttaa sitä lautaselle.

      4. Jos ruokaa tipahtaa syliin tai pöydälle, voit nostaa sen huomaamattomasti esimerkiksi leipälautasen tai muun vastaavan reunalle. Lattialle pudotessa anna olla.

      5. Puhelin äänettömälle, ja käy paskalla ennen ruokailua. Jos kuitenkin iskee hirveä ripuli, niin suosittelen ehdottomasti vessaan poistumista.

      6. Saa jatkaa. Mutta uutta ruokalajia ei saa aloittaa silloin.

      7. Ei saa. Sitä varten on veitsi. Harvassa on asiat, joita saa hienosti syödessä syödä käsin. Yksi on esimerkiksi ribsit, joista saa ottaa kiinni luusta.

      • ploploplop

        jos lautasliinani tipahtaa hienossa tilaisuudessa lattialle, miten minun kuuluu toimia ? :D


      • Tahdikas
        ploploplop kirjoitti:

        jos lautasliinani tipahtaa hienossa tilaisuudessa lattialle, miten minun kuuluu toimia ? :D

        henkilökunta tulee pelastamaan sut tilanteesta uudella lautasliinalla. Muussa tapauksessa improvisoi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 184
      2021
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      53
      1932
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1588
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      145
      1515
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1204
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1185
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1163
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1138
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      11
      1127
    Aihe