Apua!! Hääkuvaus!!

paniikissa

Hei. Ystävälläni on häät tulossa muutaman viikon kuluttua. Nyt hän kuuli että minä olen ostanut järkkärin ja hän halusi minut valokuvaamaan häitään. Miten saan hyviä kuvia häistä? en huomannut kamerastani mitään hääkuvaus-tilaa, kertokaapa mikä tila on lähimpänä sitä? Olen aivan paniikissa! kyllä tällä kameralla saa hyviä kuvia. mutta jos se ei toimikaan silloin! Näihin elektronisiin vemeleisiin ei voi koskaan luottaa, aina hajoaa kun ei saisi. Ai niin ja kamera oli canon EOS D100 (älkää pilkun nussimiseen menkö).

42

2182

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 15+15

      Mitä olet aikaisemmin kuvannut?

      • paniikissa

        No, olen kuvannut kukkia, koiraani, ja sukulaisen lasta. Kukat kuvasin kukka-asetuksilla, koiraa koitin vähän kaikilla ja lapsen kuvasin ilmeisesti muotokuva-asetuksilla. Mikä asetus sopisi hää-kuviin?


      • Nängänääg
        paniikissa kirjoitti:

        No, olen kuvannut kukkia, koiraani, ja sukulaisen lasta. Kukat kuvasin kukka-asetuksilla, koiraa koitin vähän kaikilla ja lapsen kuvasin ilmeisesti muotokuva-asetuksilla. Mikä asetus sopisi hää-kuviin?

        "...kukkia, koiraani, ja sukulaisen lasta"

        Hahhhahahaa, nyt haisee vahvasti trollinperseeltä!


      • harkinnut
        paniikissa kirjoitti:

        No, olen kuvannut kukkia, koiraani, ja sukulaisen lasta. Kukat kuvasin kukka-asetuksilla, koiraa koitin vähän kaikilla ja lapsen kuvasin ilmeisesti muotokuva-asetuksilla. Mikä asetus sopisi hää-kuviin?

        objektiivin hankintaa.
        pelkällä rungolla kuvaaminen alkaa pitkän päälle kyllästyttää
        kamerakin näyttää enemmän oikealta jos siinä on objektiivi

        Kylläpä sulla on kivat kysymykset;—0


    • -Juuri-

      Hääkuvaus on varsin haasteellinen kuvaustapahtuma ja sen on syytä myös onnistua kerrasta. Jos et ole rutinoitunut harrastaja (mukaanlukien kuvankäsittely ja salamakuvaus), ja hääparin läheinen ystävä niin olisi ehkä parempi kiemurrella koko jutusta irti.

      Jos kaikesta huolimatta lähdet leikkiin niin:

      -lue oppaista mitä siellä kerrotaan hääkuvauksesta
      -suunnittele ennalta yhdessä hääparin kanssa tarkkaan mitä he haluavat, mukaanlukien juhlapaikan hippulointi.
      -kerro myös että ammatilaiset ovat oma rotunsa...

      -ja tärkein: käy paikan päällä tutustumassa askelmerkkeihin että kävelet oikeaan paikkaan suoraan H-hetkellä. Samoin ota kunnon sarja testikuvia eri asetuksilla ennalta että saat tuntumaa vallitsevaaan valaistukseen. Samoin sulla on kaksi viikkoa aikaa perehtyä työskentelyyn RAW-formaatin kanssa. Se antaa hiukan enemmän pelivaraa kuvankäsittelyyn.

      Ja myös, jos olet lupautunut ykköskuvaaja niin varakamera on ihan paikallaan...

    • -Juuri-

      Tuossa ohjeita
      http://www.häävalokuvaus.fi/valokuvaus-ohjeita.php

    • kamera oli

      canon EOS D100"
      Miten saan hyviä kuvia häistä?
      —ei kai tuolla canonin rungolla saa hyviä hääkuvia?

      elektronisiin vemeleisiin:
      – ensiksi hankkisin tarkoitukseen sopivan objektiivin (esim. joku Sigma 18-70 macro ehkä)
      – salamaksi valitsisin Metzin 58:n ja siihen sopivan valonpehmentimen
      – sopiva jalusta voisi olla vaikka Slikin PRO 700
      – pari n. 4 gigan muistikorttia

      —kaikki säädöt automatiikalle (kokeile kuvauspaikalla ennen tilaisuuden alkua), et ehdi paljon valikoita selailla kun tilanteet vaihtuu nopeasti
      – mene lähemmäksi kuvattavaa
      – pyydä kaasoa tai bestmania pitämään sinut ajan tasalla (ohjelmanumerot, yllätykset, morsiamen ryöstö yms.)

      – ja sitten vielä oikeaa asennetta "(pilkun nussimiseen")

    • pois, tai riko

      se Canon, niin et menetä mainettasi ja saa hääparin vihoja päällesi epäonnistuneiden hääkuvien takia.

    • canonEOS

      Tuossa mitään hätää ole.

      Kato noista edellisen viestin ohjeista mallikuvia ja koitat tehdä vähän jotain samantyylisiä.
      Ei tuo häävalokuvaus vaadi mitään ruudinkeksijää tai taiteilijaa, sehän on ihan rutiinihomma.
      Laita siihen putkeen suurin aukko ja anna palaa (Av-asento).

      Kunnollisen salaman kyllä tarvit ja vähän silmää ettei kaikki "taunot" tuu taustoille. Tai ylimääräiset romuläjät.
      Tuolla häävalokuvaajalla on näköjään tapana kallistaa kuvia -45 astetta (taiteilijaosuuus hommasta). Sekin onnistuu helposti ja halvalla.

      Ei muutakun reippaasti "härkää sarvista", coolisti vaan, kyllä se siitä.

    • canonEOS

      Jos kuvat menee poskelleen syystä jota en nyt oikein voi nähdä niin aika usein tulee vielä uusi mahdollisuus kunhan tämä hääpari hiukan varttuu ja ottaa uusintakierroksen siinä 40 kieppeillä....Jolloin sulla on parhaimmillaan kahdet (2 kpl) häät, jossa toinen puolisko jo edellisistä häistä tuttu, kuvattavana. Ja luultavasti silloin paremmat kamerat ja putket......

    • canonEOS

      Juttua että pääset huipputuloksiin.

      Käytä vain sitä keskimmäistä AF-pistettä ja opettele kaksi asiaa, se ei liene liikaa.
      1. Eli tarkennuksen lukitus uudelleensommittelu=helppoa kun mikä, kokeile
      2. Täydellä aukolla sun pitää päättää haluatko seinän vain hääparin teräväksi kuvassa=kato missä se keskipiste on kun lukitset tarkennuksen.

      Silleen se menee, äläkä sitten ala vääntelemään sitä Av-asentoa pois. Silloin menee munilleen. Anna se olla koko ajan samassa asennossa..

    • pani kissaa..

      Ei tule lasta eikä paskaa tuosta hommasta. Jos ystäväsi on oikea ystävä niin suosittelet sille osaavaa kuvaajaa etkä mene pilaamaan häitä lupautumalla kuvaajaksi koska tietosi ja taitosi ei selvästikään riitä siihen tehtävään. Saataa olla että kun ystäväsi näkee kuvat, olet sille sen jälkeen vain hyvän päivän tuttu. Aika moni hääpäri varmasti haluaa muistoksi häistään laadukkaita kuvia.

    • näin se menee

      eikö ne ystävät kuulu sinne häävieraisiin ja juhlien kuvaajaksi joku ulkopuolinen esim. alan koulua opiskeleva edistyneempi harrastaja.Otappa yhteyttä paikalliseen kansalaisopistoon josko sieltä löytyis kuvaaja juhliin.

      • O;;.:P

        Opi kirrjjoittamaan


      • kirotusvihreet
        O;;.:P kirjoitti:

        Opi kirrjjoittamaan

        Jos kirjoitat esim. "otappa" niin tyhmimmät tällä palstalla ei edes ymmärrä mistä on kysymys!
        Ihan kaikkein tärkeintä tällaisilla pajstoilla on se, että on oppinut "kirrjjoittamaan" kaikki sanat äidinkielen sääntöjen mukaan — onneksi täällä on "poliiseja" jotka vahtivat oikeinkirjoitusta vaik'eivät ymmärrä valokuvauksesta mitään.
        Kamalimpia virheitä ovat mielestäni mm. LOL, trolli, topikki, prime, suttukitti yms

        Sitä tulee ihan onnelliseksi kun voi puuttua muiden tekemiin virheisiin ;—)


      • LoL-LOL
        kirotusvihreet kirjoitti:

        Jos kirjoitat esim. "otappa" niin tyhmimmät tällä palstalla ei edes ymmärrä mistä on kysymys!
        Ihan kaikkein tärkeintä tällaisilla pajstoilla on se, että on oppinut "kirrjjoittamaan" kaikki sanat äidinkielen sääntöjen mukaan — onneksi täällä on "poliiseja" jotka vahtivat oikeinkirjoitusta vaik'eivät ymmärrä valokuvauksesta mitään.
        Kamalimpia virheitä ovat mielestäni mm. LOL, trolli, topikki, prime, suttukitti yms

        Sitä tulee ihan onnelliseksi kun voi puuttua muiden tekemiin virheisiin ;—)

        http://fi.wikipedia.org/wiki/LOL


        "LOL (kirjoitetaan myös muodossa LoL) "; sanoo Wiki.

        "Kamalimpia virheitä ovat mielestäni mm. LOL" Niin mikäds siinä nyt niin kamala virhe olikaan?


      • yo-73
        LoL-LOL kirjoitti:

        http://fi.wikipedia.org/wiki/LOL


        "LOL (kirjoitetaan myös muodossa LoL) "; sanoo Wiki.

        "Kamalimpia virheitä ovat mielestäni mm. LOL" Niin mikäds siinä nyt niin kamala virhe olikaan?

        Asian sisältö tärkein!
        Olisi kauheaa, jos aiheesta hyvin perillä oleva jättäisi vastaamatta miettiessään pilkun paikkaa.


      • kirotusvihreet
        LoL-LOL kirjoitti:

        http://fi.wikipedia.org/wiki/LOL


        "LOL (kirjoitetaan myös muodossa LoL) "; sanoo Wiki.

        "Kamalimpia virheitä ovat mielestäni mm. LOL" Niin mikäds siinä nyt niin kamala virhe olikaan?

        " Niin mikäds siinä nyt niin kamala virhe olikaan?
        —no tietenkin se, että se ei ole oikein kirjoitettua äidinkieltämme
        Minusta on erityisen typerää, että valokuvauksen harrastajat kompastuvat toisten "pilkkuvirheisiin"

        Ihan joka kerta kun näen noiden oikeinkirjoituspoliisien ilkeyksiä täällä ja alan pohtia mistä ne tulee.
        Onko ktsymys omituisesta heikon itsetunnon ilmenemismuodosta, pelkästä pahantahtoisuudesta (koulukiusaaja) tms?

        PS
        "mikäds" on minusta ihan kiva "pilkkuvirhe" LoL


    • Eikä syyttä

      Moni luulee, että, kun pokkarista siirtyy halpaan digijärkkäriin, niin jopas kuvat paranee. Entäpäs, jos
      aloittelija ostaa kalliit laskettelusukset, tai kalliin tennismailan, niin hetikö ollaan mestareita. Esim. Nuo
      Canonin ja Nikonin halvat Thaimaassa tehdyt Markettiroinat ovat pelkkää rahastusta ja feikkejä, joilla ei
      ole mitään tekemistä valokuvauksen kanssa. Älä sekaannu hääkuvaukseen ilman kokemusta ja kunnon
      välineitä, vaikka ystäviä ne entisetkin ystävät ovat. Olen kuvannut n. 20 häät, sekä filmille, että digille,
      älä tee itsestäsi tyhmää kokematonta Pelleä.

      • samalta kuin

        se yksi entinen pelimanni, joka juovuksissa kehua retosteli soittaneensa jo ainakin sadat juhannustanssit...


      • 9292lökslwslws

        Luuletko tosiaan että hääkuvaus on jotain erityisen vaativaa? Luulisi sinun tietävän kun olet ne 20 häät kuvaillut. Ja varsinkin kun ei sulla ekalla kerralla ollut tuota "rautaista" kokemusta.

        Vai aloititko suoraan "huipulta", sehän on helppoa ja kivaa, vai mitä? Ettei vaan tarvisi opetella yhtään asiaa. Ajattelu tekee kipeää....

        Urpo!


      • Eikä syyttä
        9292lökslwslws kirjoitti:

        Luuletko tosiaan että hääkuvaus on jotain erityisen vaativaa? Luulisi sinun tietävän kun olet ne 20 häät kuvaillut. Ja varsinkin kun ei sulla ekalla kerralla ollut tuota "rautaista" kokemusta.

        Vai aloititko suoraan "huipulta", sehän on helppoa ja kivaa, vai mitä? Ettei vaan tarvisi opetella yhtään asiaa. Ajattelu tekee kipeää....

        Urpo!

        Opettelin ensin kameran käyttöä, eli tutustuin siihen. Ensimmäiset hääkuvani otin hiljaa taustalla ja myöskin alttarilla, käytävällä jne. häiritsemättä tilattua ammattikuvaajaa. Nykyään kirkossa heiluu jos
        jonkinlaista minipokkarin kanssa häärääjää, ai kun tuli hyvä kuva hih, hih. Ehkä olen Urpo, mutta sinä
        taidat olla Turpo!


      • 0.
        9292lökslwslws kirjoitti:

        Luuletko tosiaan että hääkuvaus on jotain erityisen vaativaa? Luulisi sinun tietävän kun olet ne 20 häät kuvaillut. Ja varsinkin kun ei sulla ekalla kerralla ollut tuota "rautaista" kokemusta.

        Vai aloititko suoraan "huipulta", sehän on helppoa ja kivaa, vai mitä? Ettei vaan tarvisi opetella yhtään asiaa. Ajattelu tekee kipeää....

        Urpo!

        tilaajan kanssa epävarmuudestasi ja katselkaa yhdessä jo ottamiasi kuvia.Sopikaa kuvauskohteet esim. seremonian kulusta.Käy etukäteen läpi koko ohjelma morsiamen kirkkoon tulosta vihityn parin autoon astumiseen asti,jotta voit valmistella kuvien ottamispaikat ja ajoituksen haluamiisi otoksiin.

        Aloituksestasi päätellen et ole vielä tutustunut kamerasi ominaisuuksiin ja nyt on jo vähän kiire.Kuvaa siis täysautomatiikalla vaikkapa muoto- tai lapsikuvasäädöllä.

        Oletettavasti kamerasi tarkentuu automaattiasetuksella laaja-alaisesti lähimpään kohteeseen.Huolehdi siis siitä, ettei morsiusparin edessä kuva-alalla ole kohdetta, johon otos voisi vahingossa tarkentua.

        Mene vihkiseremonian ajaksi,mahdollisimman huomaamattomaksi,alttarin viereen, niin saat kiinteän salaman välähdyksen riittämään.

        Näillä eväillä.Voihan olla,että sää suosii ja onnistut yli odotuksesi sisäkuvissakin ikkunoista tulevan päivänvalon avulla.

        Vielä kehottaisin tarkastelemaan häistä ottamiasi kuvia jälkikäteen ja miettimään yksittäisten otosten teknisten arvojen vaikutuksia lopputuloksiin.


      • Pullamössöille
        9292lökslwslws kirjoitti:

        Luuletko tosiaan että hääkuvaus on jotain erityisen vaativaa? Luulisi sinun tietävän kun olet ne 20 häät kuvaillut. Ja varsinkin kun ei sulla ekalla kerralla ollut tuota "rautaista" kokemusta.

        Vai aloititko suoraan "huipulta", sehän on helppoa ja kivaa, vai mitä? Ettei vaan tarvisi opetella yhtään asiaa. Ajattelu tekee kipeää....

        Urpo!

        Kiva, kun hääkuvaus on sinulle niin helppoa. Onko opettelu sitä, että heilutaan kirkossa, kuin heinämies
        joku järkkärin näköinen muoviroina kaulassa pikkuinen nöpösalama ylhäällä ja ollaan niin valokuvaajaa että.
        Kuka aloittaa huipulta, sinäkö? koska helppoa on. Laitahan nyt se Ixuksesi tyynyn alle ja mene pelaamaan
        sitä pleikkarisiasi, sekä unohdat valokuvausharrastuksen.


      • 0.
        Pullamössöille kirjoitti:

        Kiva, kun hääkuvaus on sinulle niin helppoa. Onko opettelu sitä, että heilutaan kirkossa, kuin heinämies
        joku järkkärin näköinen muoviroina kaulassa pikkuinen nöpösalama ylhäällä ja ollaan niin valokuvaajaa että.
        Kuka aloittaa huipulta, sinäkö? koska helppoa on. Laitahan nyt se Ixuksesi tyynyn alle ja mene pelaamaan
        sitä pleikkarisiasi, sekä unohdat valokuvausharrastuksen.

        Ei hääkuvaus ole helppoa.Siihen on valmistauduttava ja keskityttävä.Olettaen kuitenkin, ettei aloittajan kirjoitus ole herja, vaan todellinen tilanne,asiassa ei ole paljon tehtävissä annetulla aikataululla.Siksi edellinen kirjoitukseni.

        Kyseessä on kuitenkin ystävyyssuhde, joten painottaisin erityisesti sitä, että aloittaja kertoisi avoimesti ystävälleen asiantuntemattomuutensa kuvauksessa ja jos sittenkin vielä päädytään siihen, että aloittaja kuvaa häissä, vaikkapa kokeneemman kuvaajan kanssa, ei ystävyys ole pilalla väärinymmärrysten vuoksi.

        En tunne mainittua kameraa, mutta oletan, että siinä toimivat automaattisesti aukot,ajat ja herkkyydet olosuhteiden mukaan.Että eiköhän automatiikalla sentään jotain saa aikaseksi kiinteälläkin salamalla.Esikokeilu vihkipaikalla auttaisi.

        Itse olen laittanut palkit ja keskikokoiset tyynyn alle ja ruvennut harrastamaan muovirimpulaisilla linsseillä sekä marketin halpisrungolla.


      • Ja hääkuvaus
        0. kirjoitti:

        Ei hääkuvaus ole helppoa.Siihen on valmistauduttava ja keskityttävä.Olettaen kuitenkin, ettei aloittajan kirjoitus ole herja, vaan todellinen tilanne,asiassa ei ole paljon tehtävissä annetulla aikataululla.Siksi edellinen kirjoitukseni.

        Kyseessä on kuitenkin ystävyyssuhde, joten painottaisin erityisesti sitä, että aloittaja kertoisi avoimesti ystävälleen asiantuntemattomuutensa kuvauksessa ja jos sittenkin vielä päädytään siihen, että aloittaja kuvaa häissä, vaikkapa kokeneemman kuvaajan kanssa, ei ystävyys ole pilalla väärinymmärrysten vuoksi.

        En tunne mainittua kameraa, mutta oletan, että siinä toimivat automaattisesti aukot,ajat ja herkkyydet olosuhteiden mukaan.Että eiköhän automatiikalla sentään jotain saa aikaseksi kiinteälläkin salamalla.Esikokeilu vihkipaikalla auttaisi.

        Itse olen laittanut palkit ja keskikokoiset tyynyn alle ja ruvennut harrastamaan muovirimpulaisilla linsseillä sekä marketin halpisrungolla.

        Ovat kaksi eri asiaa. Nykyisiin hääkuvauksiin riittää kyllä muovirimpulatkin, kyyhkyläiset eroavat kuitenkin
        muutaman vuoden päästä, joten hääkuvilla ei ole minkäänlaista muistoarvoa.


      • Ammattikuvaaja2

        Vaikka tää nyt on jo off topic, niin sun kaltaisten älykääpiöiden kannattais pitää joutavat paskapuheet mahassasi, ettet nyt enempää ittees nolaa. Kun 70-luvulla tulin alalle, oli tilastoissa merkintänä että keskivertokuvaaja kuvaa 2 filmirullaa vuodessa!! Nyt digiaikaan siirtyminen on mullistanut alan ja jokatoinen harrastelija on esim. minullekkin selittämässä miten kuvataan. Vielä väitän että saatan jotain osata hieman paremmin kuitenkin, 38 vuotiseen uraan mahtuu aika lehtikuvaajana, studiossa henkilökuvaajana ja nyt mainostoimiston palveluksessa. Ja epävarmoille kuvaajille: valmistajien sivuilla on paljon oppia ja apua kun vähän viitsii hakea. Ne ovat jokatapauksessa parempia kun tän "mutu"-palstan "pitäjien" mutu mielipiteet. Esim. noista mainitsemistasi "marketroinista" löytyy kaikki järkkärin tarvittavat toiminnot, niissä on kunnon takuut ja itselläni esim Sony Alfa 200 on pelkästään macroilua varten ja oli kuule 150,- rungoksi aivan loistava hankinta. Mm. Canonin suomisivuilla on käytettävissä valokuvauksen perusasiat sisältävä, hyvä itseopiskeltava kurssi. Mutta ennen kaikkea, kun sen kameran ostat oli se mikä tahansa niin anna palaa, kuvaa, kuvaa, kuvaa ja kuvaa. Lataa koneellesi esim. ilmainen kuvankäsittelyohjelma PhotoFiltre ja ei kun kuvat pöydälle luovuus kunniaan, käytä kahta tärkeintä työkalua eniten, nimittäin vasenta silmää ja oikeaa silmää.


    • Ammattikuvaaja

      Jos häät ovat vielä edessä, älä hätäile. Säädä kamerasi automaatti- asentoon.
      Katso että akku on täynnä virtaa. Laita kameraan riittävä muistikortti ja anna palaa.
      Räpsi jatkuvasti kaikkia ja kaikkea mahdollista, kaikista suunnista.Zuumaile mielinmäärin,
      poukkoile porukoiden välissä ja kuvaa, huom kuvaa! Älä ajattele mitään teknisiä hienouksia
      vaan paukuta menemään. Näin saat kuvat joista jotkut varmasti onnistuvat.
      Jälkeenpäin valitse parhaat, ei se mitään jos horisontit ovat vähän vinossa, tai taustat
      ovat sekavia, teet ainutkertaisia kuvia, se on pääasia.

      • Palaa vaan

        Joku aika sitten täällä kehui joku kuvaaja ottaneensa 800 kuvaa häistä. Sillälailla. Niitähän on mukava kelata
        kotona tietokoneella. Ai jaa, digijärkkärikuvaus onkin järjetöntä räpsimistä Markettiroinalla.


      • 800
        Palaa vaan kirjoitti:

        Joku aika sitten täällä kehui joku kuvaaja ottaneensa 800 kuvaa häistä. Sillälailla. Niitähän on mukava kelata
        kotona tietokoneella. Ai jaa, digijärkkärikuvaus onkin järjetöntä räpsimistä Markettiroinalla.

        naimisiin.infon hääfoorumin valokuvausosioon.


      • Tutustu
        800 kirjoitti:

        naimisiin.infon hääfoorumin valokuvausosioon.

        Olen ollut naimisissa 44 vuotta ja harrastanut valokuvausta 50 vuotta. Ystäväni otti hääkuvamme omistamallani Asahi Pentax järkkärillä, missä ei ollut valotusmittaria, automaattitarkennusta eikä muitakaan
        nykyisien muoviroinan heiluttajille tarpeellisia turhakkeita. Erillininen valotusmittari Sekonic, ulkoinen salama Braun, jopa ladattava, kuvat mustavalkoisina ja vain yksi rulla Kodakin Tri-X. Kuvat katsoimme, kun
        ne tulivat valmiina, eikä ikinä ole sen jälkeen ollut tarpeen. Rakastan vaimoani edelleenkin yli kaiken ja
        Hän myös minua. Olemme yhdessä hautaan asti.


      • Ammattikuvaaja
        Palaa vaan kirjoitti:

        Joku aika sitten täällä kehui joku kuvaaja ottaneensa 800 kuvaa häistä. Sillälailla. Niitähän on mukava kelata
        kotona tietokoneella. Ai jaa, digijärkkärikuvaus onkin järjetöntä räpsimistä Markettiroinalla.

        Juttu oli tarkoitettu vitsiksi, ei kai kukaan tosissaan kuvittele lähtevänsä ottamaan
        jonkun hääjuhlien koko kuvaus-sessiota aivan kylmiltään, ilman mitään tietoa kuvauksesta
        yleensä, välineistä ja niiden sopivuudesta. Ilman mitään etukäteistietoa kuvauspaikoista,
        ohjelmasta, yleensä mitä illan aikana tapahtuu.

        Voi olla ettei paikalle ilman etukäteisvalmistelua kukaan ammattilainen edes suostu
        lähtemään.
        Joten täytyy tyytyä niihin digipokkareihin ja kamerakännyköihin, joita kyllä lähes kaikki
        häävieraat räpsivät.


      • Tammisaaressa 1990
        Ammattikuvaaja kirjoitti:

        Juttu oli tarkoitettu vitsiksi, ei kai kukaan tosissaan kuvittele lähtevänsä ottamaan
        jonkun hääjuhlien koko kuvaus-sessiota aivan kylmiltään, ilman mitään tietoa kuvauksesta
        yleensä, välineistä ja niiden sopivuudesta. Ilman mitään etukäteistietoa kuvauspaikoista,
        ohjelmasta, yleensä mitä illan aikana tapahtuu.

        Voi olla ettei paikalle ilman etukäteisvalmistelua kukaan ammattilainen edes suostu
        lähtemään.
        Joten täytyy tyytyä niihin digipokkareihin ja kamerakännyköihin, joita kyllä lähes kaikki
        häävieraat räpsivät.

        "...Voi olla ettei paikalle ilman etukäteisvalmistelua kukaan ammattilainen edes suostu
        lähtemään..."

        Muistaakseni kuvaaja ei käynyt kirkossa eikä juhlapaikalla juuri ennen meidän häitämme. Hän oli kuvannut kummassakin paikassa kymmeniä ja taas kymmeniä kertoja. Kun teimme tilauksen, veimme hänelle samalla aikataulun ja hän kysyi muutaman tarkentavan kysymyksen liittyen askelkuvioihin kirkossa ja kattaukseen juhlapaikalla. Olimme erittäin tyytyväisiä kuviin.


    • Jusa_1968

      Voihan siellä häissä kuvailla. Mutta:

      1. Kerropa sille ystävällesi, että KUVAAJA ottaa loppuviimeksi ne kuvat, EI kamera. Eli jos kuvaajalla ei ole kauheasti kokemusta, niin hyväkään kamera ei tilannetta pelasta.
      2. Sinun tilanteessasi; suosittele paria kolmea hyvää valokuvaamoa.
      3. Itse olen sanonut järjestelmällisen EIn silloin kun on joku kysynyt kuvaajaksi tyyliin "kun sulla on niin hyvä kamera".
      4. Millä tahansa kameralla saa hyviä kuvia, kun sitä käyttää osaava kuvaaja.
      5. Kameran eri tilat (hääkuvaus, yökuvays ym.) on perseestä. Ainoat tekijät on aukko, suljinaika ja ISO-arvo. Opettele hallitsemaan ne.
      6. JOS sinua pyydetään kuvaajaksi ja tunnet itsesi noin epävarmaksi - KIELTÄYDY.

      Eli ota kamera mukaan ja kuvaa. Tarjoa kuvasi lisänä, muttä ÄLÄ MISSÄÄN TAPAUKSESSA SUOSTU VIRALLISEKSI HÄÄKUVAAJAKSI, JOS TUNTUU, ETTEI TAIDOT RIITÄ.

      • Bliz

        "5. Kameran eri tilat (hääkuvaus, yökuvays ym.) on perseestä. Ainoat tekijät on aukko, suljinaika ja ISO-arvo. Opettele hallitsemaan ne."

        Aivan hyvä alku. Lisää tähän muutama salama (kameran kauko-ohjaamia), valkotasapaino, värilämpötila, valotuksen korjaus, salaman korjaus, salaman eri moodit (back, slow etc. suureet) muuta kivaa, mitä paremmissa rungoissa voi säätää, niin pääset jyvää edemmäs.

        Oikeasti mainitsemasi asiat ovat avain hyviin kuviin, mutta lisäosia löytyy runsaasti. Uskon että automatiikan käyttö, yhdistettynä _r a u h a l l i s e e n_ kuvaamiseen on ratkaisu alkuperäisen kysyjän pulmaan. Ikuista tilanne - älä tee muuta, kun taidot eivät riitä (vielä). Jos morsiuspari olisivat jotain kuva-hifistejä, he varmasti palkkaisivat jonkun virtuoosin. Kun eivät tee näin, niin tee voitavasi - älä yritä liikaa tositilanteessa.


      • paniikisa
        Bliz kirjoitti:

        "5. Kameran eri tilat (hääkuvaus, yökuvays ym.) on perseestä. Ainoat tekijät on aukko, suljinaika ja ISO-arvo. Opettele hallitsemaan ne."

        Aivan hyvä alku. Lisää tähän muutama salama (kameran kauko-ohjaamia), valkotasapaino, värilämpötila, valotuksen korjaus, salaman korjaus, salaman eri moodit (back, slow etc. suureet) muuta kivaa, mitä paremmissa rungoissa voi säätää, niin pääset jyvää edemmäs.

        Oikeasti mainitsemasi asiat ovat avain hyviin kuviin, mutta lisäosia löytyy runsaasti. Uskon että automatiikan käyttö, yhdistettynä _r a u h a l l i s e e n_ kuvaamiseen on ratkaisu alkuperäisen kysyjän pulmaan. Ikuista tilanne - älä tee muuta, kun taidot eivät riitä (vielä). Jos morsiuspari olisivat jotain kuva-hifistejä, he varmasti palkkaisivat jonkun virtuoosin. Kun eivät tee näin, niin tee voitavasi - älä yritä liikaa tositilanteessa.

        No hei vaan. En ole ihan pro-kuvaaja, sori. Puhutte aivan outoja...en ole ammattilainen! Häätkin on tulossa.... Mitä teen?? En ole ihan päässyt tästä valokuvauksesta jyvälle... katsoin kerran tuota kameran ammattilais tilaa tai jotakin, siinä oli seuraavat numerot ja (pistin muistiin):

        400
        8.0
        1 160

        Mitähän nää meinaaa? En ihan päässy jyvälle, kääntelin niitä ja vääntelin.

        Sanoin hääparille kyllä että en taida kuvata, mutta he sanoivat että sinulla on hieno kamera, saat hyviä kuvia sillä. olen kyllä samaa mieltä!

        Joku kyseli objektista. otin asiasta selvän. Omistan tämmöisen objektin:

        CANON EF-S 18-55/3.5-5.6

        Mitähän nuo kaikki luvut ja kirjaimet tarkoittaa. Olen ihan ulalla... sairastin tässä sika influnssankin niin ei ole ollut aikaa kovin paljon kuvaamiseeen. Ja siivous urakatkin töissä olleet rankkoja!


      • paniikissa
        paniikisa kirjoitti:

        No hei vaan. En ole ihan pro-kuvaaja, sori. Puhutte aivan outoja...en ole ammattilainen! Häätkin on tulossa.... Mitä teen?? En ole ihan päässyt tästä valokuvauksesta jyvälle... katsoin kerran tuota kameran ammattilais tilaa tai jotakin, siinä oli seuraavat numerot ja (pistin muistiin):

        400
        8.0
        1 160

        Mitähän nää meinaaa? En ihan päässy jyvälle, kääntelin niitä ja vääntelin.

        Sanoin hääparille kyllä että en taida kuvata, mutta he sanoivat että sinulla on hieno kamera, saat hyviä kuvia sillä. olen kyllä samaa mieltä!

        Joku kyseli objektista. otin asiasta selvän. Omistan tämmöisen objektin:

        CANON EF-S 18-55/3.5-5.6

        Mitähän nuo kaikki luvut ja kirjaimet tarkoittaa. Olen ihan ulalla... sairastin tässä sika influnssankin niin ei ole ollut aikaa kovin paljon kuvaamiseeen. Ja siivous urakatkin töissä olleet rankkoja!

        Ja kamerassani on iso salama ei tarvitse ostaa uutta!


      • subjektikin
        paniikissa kirjoitti:

        Ja kamerassani on iso salama ei tarvitse ostaa uutta!

        on sulla ihan kivat.
        Nyt sitten vaan kaikki säädöt automatiikalle, pehmennin salamaan ja alat harjoitella
        Automatiikalla kuvat onnistuvat kohtuullisesti melkein aina. Jos kaikki kuvat on liian tummia tai vaaleita niin korjaa valotusta –EV säätimellä
        Voit sitten häissä keskittyä kuvan sommitteluun kun ei tarvii sählätä kameran valikoiden kanssa. Muista mennä lähelle kohdetta!


      • Kanon
        subjektikin kirjoitti:

        on sulla ihan kivat.
        Nyt sitten vaan kaikki säädöt automatiikalle, pehmennin salamaan ja alat harjoitella
        Automatiikalla kuvat onnistuvat kohtuullisesti melkein aina. Jos kaikki kuvat on liian tummia tai vaaleita niin korjaa valotusta –EV säätimellä
        Voit sitten häissä keskittyä kuvan sommitteluun kun ei tarvii sählätä kameran valikoiden kanssa. Muista mennä lähelle kohdetta!

        - CANON EF-S 18-55/3.5-5.6 = sisätiloissa ilman salamaa tulee äitiä ikävä.

        Mutta muuten, jos siis edelleen olet sitä mieltä että järkkärillä saa automaattisesti hyviä kuvia tilanteessa kuin tilanteessa, niin ainakin nämä kuntoon:
        - aukon esivalinta päälle (Av), tällöin säädät syväterävyyttä, kamera hoitaa valotusajan.
        - harjottele aiheita: rajaus, tarkennus, sommittelu ja syväterävyys.
        - harjoittele tilannekuvaamista, häissä tilanteita ei saa toistettua, jos jokin tilanne (esim. hääkakun leikkaaminen) on mennyt ohi/epäonnistunut niin sitten se tilanne on lopullisesti ohi.
        - kameran kuvaformaatti RAW:ksi (enemmän informaatiota kuvissa = taipuu jälkikäsittelyyn paremmin).
        - kaksi isoa muistikorttia.
        - toinen objektiivi, esim 24-70mm f:2.8 valovoimalla koko matkalta, itselläni myös 70-300mm objektiivi joka mahdollistaa kuvauksen kauempaa otettuina.
        - kuvakäsittelyohjelma esim Adobe Lightroom.
        - harjoittelua, harjoittelua, harjoittelua

        Onnea matkaan!


      • edellisellä…
        Kanon kirjoitti:

        - CANON EF-S 18-55/3.5-5.6 = sisätiloissa ilman salamaa tulee äitiä ikävä.

        Mutta muuten, jos siis edelleen olet sitä mieltä että järkkärillä saa automaattisesti hyviä kuvia tilanteessa kuin tilanteessa, niin ainakin nämä kuntoon:
        - aukon esivalinta päälle (Av), tällöin säädät syväterävyyttä, kamera hoitaa valotusajan.
        - harjottele aiheita: rajaus, tarkennus, sommittelu ja syväterävyys.
        - harjoittele tilannekuvaamista, häissä tilanteita ei saa toistettua, jos jokin tilanne (esim. hääkakun leikkaaminen) on mennyt ohi/epäonnistunut niin sitten se tilanne on lopullisesti ohi.
        - kameran kuvaformaatti RAW:ksi (enemmän informaatiota kuvissa = taipuu jälkikäsittelyyn paremmin).
        - kaksi isoa muistikorttia.
        - toinen objektiivi, esim 24-70mm f:2.8 valovoimalla koko matkalta, itselläni myös 70-300mm objektiivi joka mahdollistaa kuvauksen kauempaa otettuina.
        - kuvakäsittelyohjelma esim Adobe Lightroom.
        - harjoittelua, harjoittelua, harjoittelua

        Onnea matkaan!

        "- harjottele aiheita:"
        —esim hääkakun leikkaamista kannattaa kovasti harjoitella, siinä tulee aina yllätylksiä.
        Kannattaa hankkia ainakin parikymmentä kakkua ja hääparia harjoituksia varten.

        Minulle kävi viimeksi niin, että hääkakun iso koriste putosi lattialle kesken operaation enkä saanut siitä kuvaa kun en osannut juuri tuota ennalta harjoitella!

        Harjoitus tekee mestarin!


      • Kanon2
        Kanon kirjoitti:

        - CANON EF-S 18-55/3.5-5.6 = sisätiloissa ilman salamaa tulee äitiä ikävä.

        Mutta muuten, jos siis edelleen olet sitä mieltä että järkkärillä saa automaattisesti hyviä kuvia tilanteessa kuin tilanteessa, niin ainakin nämä kuntoon:
        - aukon esivalinta päälle (Av), tällöin säädät syväterävyyttä, kamera hoitaa valotusajan.
        - harjottele aiheita: rajaus, tarkennus, sommittelu ja syväterävyys.
        - harjoittele tilannekuvaamista, häissä tilanteita ei saa toistettua, jos jokin tilanne (esim. hääkakun leikkaaminen) on mennyt ohi/epäonnistunut niin sitten se tilanne on lopullisesti ohi.
        - kameran kuvaformaatti RAW:ksi (enemmän informaatiota kuvissa = taipuu jälkikäsittelyyn paremmin).
        - kaksi isoa muistikorttia.
        - toinen objektiivi, esim 24-70mm f:2.8 valovoimalla koko matkalta, itselläni myös 70-300mm objektiivi joka mahdollistaa kuvauksen kauempaa otettuina.
        - kuvakäsittelyohjelma esim Adobe Lightroom.
        - harjoittelua, harjoittelua, harjoittelua

        Onnea matkaan!

        - ulkoinen salama kääntyvällä päällä jossa salamahajoitin mukana. Kääntyvä salamapää mahdollistaa salamavalon suuntauksen/ohjauksen kattoon tai seinään, joka heijastaa valon pehmeämpänä takaisin kohteeseen.


      • kirkon katto
        Kanon2 kirjoitti:

        - ulkoinen salama kääntyvällä päällä jossa salamahajoitin mukana. Kääntyvä salamapää mahdollistaa salamavalon suuntauksen/ohjauksen kattoon tai seinään, joka heijastaa valon pehmeämpänä takaisin kohteeseen.

        heijastaa salamahajoittimen pehmeän valon. Tämä oli hyvä ja tärkeä neuvo, ethän unohda tätä!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      190
      1945
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1053
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      104
      991
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      20
      747
    5. Mitä muistoja teillä on kaivatusta?

      😇
      Ikävä
      52
      694
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      598
    7. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      29
      590
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      174
      546
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      528
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      203
      481
    Aihe