lenny asennus?

asentajaX

lenny eli debian 5.0.4

voiko tuon lennyn asentaa niin, ettei MBR:ään (master boot record) kirjoiteta yhtään mitään ?

Eli siis siten, että asennuksen jälkeen lenny ei ole käynnistyskelpoinen ennen kuin itse teen manuaalisesti muutokset GRUBiin (en siis halua päivittää GRUB2:een) ja kopioin lennyn kernelin ja initrd:n samoin manuaalisesti vaikkapa /boot/lenny -hakemistoon (siis /boot on erillinen buuttiosio).

asennusohjelma siis ei edes tiedä erillisen buuttosion olemassaoloa, vaan sen kannalta /boot on vain hakemisto lennyn juuriosiolla.

näin siksi, että koneella on muitakin käyttöjärjestelmiä, ja haluan hallinnoida levyosiointia ja buuttiloaderia itse.

myös:

onko mc (midnight commander) lennyn ykkös-CD:llä ?

Jos ei, miten saan sen asennettua mahd. pian ?
Varsinkin siltä varalta jos verkkoyhteyksien kanssa tulisi ongelmia (tarkoitus on hakea dhcp:llä IP -osoite, ja kyse on IPv4:stä !)

Jos nimittäin noin käy, niin haluan ehdottomasti, että mc on käytettävissä työvälineenä mahdollisen verkkoyhteysongelman korjaamiseksi.

Ainakin knoppix 6.x (sekä 6.0.1 että 6.2) on käyttökelvoton, koska siinä ei netti toimi, koska se ei osaa hakea dhcp:llä IPv4 -osoitetta, IPv6 -osoitteen osaisi, mutta kun oma ISP ei tue IPv6::ta, niin seuraus on ettei netti toimi ollenkaan !

knoppixin osalta siis viimeinen toimiva versio on 5.3.1 joka ikävä kyllä on saatavana vain DVD:nä (ei siis CD:nä).

2

326

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • :wq

> voiko tuon lennyn asentaa niin, ettei MBR:ään (master boot record) kirjoiteta yhtään mitään ? <

Kyllä. Asennuksen loppuvaiheessa asennin kysyy, asennetaanko GRUB mbr:ään:
      http://samovaari.homelinux.net/dokut/xml/etch/ar01s13.html
      Kuvakaappaus on tosin Debian 4:n asentimesta (käynnistetty graafisena optiolla installgui), mutta ei eroa Debian 5:n asennuksesta.

• :wq

> (en siis halua päivittää GRUB2:een) <
      Voi olla että, ymmärsin tämän kohdan väärin, mutta: Debian 5:een asentuis grub-legacy (ei siis grub2)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei sua enään tunnista

Kun olet vanhentunut ja lihonut.
      Ikävä
      92
      5278
    2. Huomenet naiselle

Harmittaa ettei ehkä nähdä enää koskaan. Näillä mennään sitten.
      Ikävä
      56
      4121
    3. Mikä kaivatussasi kolahti?

Mikä oli erityistä?
      Ikävä
      25
      2229
    4. Etsin vastaantulevista sua

Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s
      Ikävä
      28
      2068
    5. Kaikesta muusta

Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko
      Ikävä
      16
      1805
    6. Hyvää yötä.

Miten äkäpussi kesytetään? 😉 pus
      Ikävä
      15
      1464
    7. Ajatteletko koskaan

Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹
      Ikävä
      28
      1270
    8. Tekis mieli lähestyä sua

Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗
      Ikävä
      20
      1066
    9. Kyllä hävettää!

Olla taivalkoskelta jos vuoden taivalkoskelainen on tuommoinen tumpelo.
      Taivalkoski
      21
      1000
    10. T, miten mun pitäis toimia

Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest
      Ikävä
      43
      991
    Aihe