lääkkeidenottoajat?

lyricaa ja lamictali

Saattaa olla tyhmä kysymys, mutta mihin aikaan otatte yleensä aamu- ja iltalääkkeenne, ja otatteko ne aina samaan aikaan? Oon usein miettinyt sitä, että eikö olisi kaikista loogisinta ottaa ne 12 tunnin välein, esim. aamulla kymmeneltä ja illalla kymmeneltä tms. jolloin lääkepitoisuus elimistössä olisi tasainen. Oma vuorokausirytmini vaihtelee tosi paljon, esim. aamuisin saattaa heräämisaika vaihdella jopa 3 tuntia. Iltalääkkeen otan silti yleensä samaan aikaan.

7

1031

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aku Ankka

Lääkkeiden ottoaikaa pidetä niin tarkkana kuin 30 v sit ei lääkepitoisuudet muutamasta tunnista putoa niin paljon et haittaa.Käytännön syistä otan lääkkeet suunnilleen samaan aikaan n 2 h sisällä.

• ole pikkutarkka

Meillä on samanlainen aikataulujärjestelmä.

• Suoraan sanottuna en tiedä kuinka paljon sillä lääkkeidenottoajalla on merkitystä. Itse pidän aika tiukasti kiinni siitä, että otan omat lääkkeeni samaan aikaan enkä anna ajan heitää juurikaan. Aamuisin minulla on kello soimassa kahdeksalta jolloin otan lääkkeet ja sitten jatkan uniani vielä muutamalla tunnilla tai nousen ylös jos ei nukuta. Eli aamulääkkeet otan kasilta ja iltalääkkeet myös jolloin väliksi tulee aika tasan tarkkaan se 12 tuntia. Iltalääkkeiden ottoaika saattaa heittää minulla /- 20 minuuttia. Terveisin MLL

• Pilleristi

aamu-uninen, etten lähde ottamaan lääkkeitä tietyllä kellonajalla. Otan sitten kun herään, n. klo 7-9 välillä
        aamulla. Illalla yritän ottaa n. seitsemän maissa mutta sekään ei aina onnistu. Joskus joudun ottamaan jo n. puoli kuuden aikaan illakin riipuen tilanteessa missä olen.

Joskus kun tuntuu, että on kohtaus tulossa otan jo lääkkeet etukäteen. Mutta en tiedä onko niistä edes
        apua. Kohtaus tulee kuiteski melkein aina. Mutta se on jotain pakkomiellettä, pelkoa?

• Nature75

Lääkkeet otan melko säännöllisesti, mutta en ole huomannut mitään vaikutusta siinä vaikka rytmi hieman kärsisikin.

• Anonyymi

ihan sama miten ottaa ei merkitystä ja voi olla vaikka paripilsuu ottamatta ei haittaa mitään.

• Anonyymi

Paras systeemi on ollut laittaa puhelimen kalenteriin "lääke" joka aamu ja ilta samaan aikaan. Kun ottaa,niin kuittaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      21
      2606
    2. 148
      2244
    3. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      29
      2242
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      52
      2139
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1742
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      388
      1617
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      96
      1556
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      288
      1436
    9. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1389
    10. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      132
      1389
    Aihe