Saattaa olla tyhmä kysymys, mutta mihin aikaan otatte yleensä aamu- ja iltalääkkeenne, ja otatteko ne aina samaan aikaan? Oon usein miettinyt sitä, että eikö olisi kaikista loogisinta ottaa ne 12 tunnin välein, esim. aamulla kymmeneltä ja illalla kymmeneltä tms. jolloin lääkepitoisuus elimistössä olisi tasainen. Oma vuorokausirytmini vaihtelee tosi paljon, esim. aamuisin saattaa heräämisaika vaihdella jopa 3 tuntia. Iltalääkkeen otan silti yleensä samaan aikaan.
lääkkeidenottoajat?
7
1121
Vastaukset
- Aku Ankka
Lääkkeiden ottoaikaa pidetä niin tarkkana kuin 30 v sit ei lääkepitoisuudet muutamasta tunnista putoa niin paljon et haittaa.Käytännön syistä otan lääkkeet suunnilleen samaan aikaan n 2 h sisällä.
- ole pikkutarkka
Meillä on samanlainen aikataulujärjestelmä.
Suoraan sanottuna en tiedä kuinka paljon sillä lääkkeidenottoajalla on merkitystä. Itse pidän aika tiukasti kiinni siitä, että otan omat lääkkeeni samaan aikaan enkä anna ajan heitää juurikaan. Aamuisin minulla on kello soimassa kahdeksalta jolloin otan lääkkeet ja sitten jatkan uniani vielä muutamalla tunnilla tai nousen ylös jos ei nukuta. Eli aamulääkkeet otan kasilta ja iltalääkkeet myös jolloin väliksi tulee aika tasan tarkkaan se 12 tuntia. Iltalääkkeiden ottoaika saattaa heittää minulla /- 20 minuuttia. Terveisin MLL
- Pilleristi
aamu-uninen, etten lähde ottamaan lääkkeitä tietyllä kellonajalla. Otan sitten kun herään, n. klo 7-9 välillä
aamulla. Illalla yritän ottaa n. seitsemän maissa mutta sekään ei aina onnistu. Joskus joudun ottamaan jo n. puoli kuuden aikaan illakin riipuen tilanteessa missä olen.
Joskus kun tuntuu, että on kohtaus tulossa otan jo lääkkeet etukäteen. Mutta en tiedä onko niistä edes
apua. Kohtaus tulee kuiteski melkein aina. Mutta se on jotain pakkomiellettä, pelkoa?
- Nature75
Lääkkeet otan melko säännöllisesti, mutta en ole huomannut mitään vaikutusta siinä vaikka rytmi hieman kärsisikin.
- Anonyymi
ihan sama miten ottaa ei merkitystä ja voi olla vaikka paripilsuu ottamatta ei haittaa mitään.
- Anonyymi
Paras systeemi on ollut laittaa puhelimen kalenteriin "lääke" joka aamu ja ilta samaan aikaan. Kun ottaa,niin kuittaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vakava rikosepäily Seinäjoella
Ilkka ei taaskaan tiedä mitään mutta hesalaiset kertoo: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010959325.html412725Mitä on woketus?
Täälläkin hoetaan usein sanaa "woketus". Mitä se tarkalleen ottaen tarkoittaa? Ilmeisesti sen käyttäjät ymmärtävät sen k4182246Olet saanut kyllä tunnisteita
Itsestäsi ja meistä. Mutta mikä siinä on, ettet kirjoita etkä anna itsestäsi merkkejä. Ellei ole kysymys siitä, mikä ens212156Mies pakko olla rehellinen
Kiinnostuin koska olet tosi komea ja sulla on ihana puheääni. Olen aika pinnallinen sitten kai... 😓 kyllä olet tosi rau181970Oletko jo luovuttanut?
Joko olet luovuttanut kaivatun suhteen ja hyväksynyt, että mitään ei tule?1411769Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä - Hoivakotiin ei pääse, vaan joutuu selviytymään yksin
Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä… Hoivakoteihin sijoittamista vältellään, koska hoito on kallista ja hyvinvoin1371689Kristo Salminen, 52, riisuutui - Paljasti Iso-Börjen tatuoinnit - Somekansan tuomio yksimielinen
Iso-Börje, tuo iso, tatuoitu, yltiöromanttinen ja aika kuuma rikollispomo - vai mitä mieltä sinä olet? Lue lisää ja kat221196Hirvenmaitojuusto
Olin Prisman juustohyllyllä kun vierestä alkoi kuulua kamala paapatus. Siinä oli vanha muori, joka räyhäsi raivokkaasti,01152- 741059
Kerro mulle miksi juuri me
Kohdattiin? Tässä elämässä. Vaikka ollaan edelleen tutut tuntemattomat. Se on omituinen tunne.67967