Lentokone 'katosi'

Jumbo

Oltiin eukon kanssa raittia kiertämässä, perhosia katseltiin ja laskeskeltiin. Ylempänä oli myös liikennettä ja katselinkin tuolloin sitä kuinka kaksi lentokonetta lähestyi toisiaan. Jättövanat muodostivat lähes V-kuvion, kun monta koneen mittaa ei näyttänyt enää niiden välissä olevan, eukkoa pyysin tuolloin katsomaan kuinka lähellä koneet olivatkaan toisiaan. Siinä vaiheessa kuusenlatva kuitenkin peitti näkyvyyden ja parisenkymmentä pikaista askelta otin sen vuoksi, jotta ne uudelleen näkisin. Se tekikö toinen niistä jyrkän kaarroksen sinä aikanan kun olivat poissa nähyvistä, niin sitähän en tiedä, mutta vaikka kuinka katseliin, niin ainoastaan yksi kone jättövanoineen siellä enää näkyi. Jättövanat näyttivät päätyvän yhteen, samalla Y- kuvion muodostaen.

10

452

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • iuouyoyr

      Koneilla on usein korkeusporrastus, kun ne muuten lentävät lähellä toisiaan. Maasta et pysty millään sanomaan, ovatko noin kymppitonnissa lentävät koneet samalla lentopinnalla. Jättövanan häviämisen syy saattaa löytyä vaikka siitä, että alempana olevaa konetta käskettiin pudottaa korkeuttaan riittävän turvavälin saamiseksi ja silloin se joutui ilmakerrokseeen, jossa tiivistysvanaa ei enää syntynyt.

      • Jumbo

        siksi 'näytti siltä'. Jättövana vaikka hävisi syystä tai toisesta, niin se toinen lentokone olisi kuitenkin sinänsä pitänyt erottua hyvin edelleen, mutta ei sitä vain näkynyt.


      • DarkNinjaHiiri
        Jumbo kirjoitti:

        siksi 'näytti siltä'. Jättövana vaikka hävisi syystä tai toisesta, niin se toinen lentokone olisi kuitenkin sinänsä pitänyt erottua hyvin edelleen, mutta ei sitä vain näkynyt.

        Lopeta puhuminen jättövanoista koska ne ovat tiivistysvanoja. Jättövanoista puhuminen vie sinut folioiden alueelle.
        Nopeus on niin suuri että kitkan takia vesi höyrystyy = pilvi = jättövana. Jos jotain fyysikkoa ärsyttää epämääräisyys niin korjatkoon.

        Katsokaappa tätä klassista "jätösvanaa":

        http://www.youtube.com/watch?v=gQoJ5Qbjx_4&feature=PlayList&p=D6EEC935BDD9BA87&playnext=1&playnext_from=PL&index=6


      • Jumbo
        DarkNinjaHiiri kirjoitti:

        Lopeta puhuminen jättövanoista koska ne ovat tiivistysvanoja. Jättövanoista puhuminen vie sinut folioiden alueelle.
        Nopeus on niin suuri että kitkan takia vesi höyrystyy = pilvi = jättövana. Jos jotain fyysikkoa ärsyttää epämääräisyys niin korjatkoon.

        Katsokaappa tätä klassista "jätösvanaa":

        http://www.youtube.com/watch?v=gQoJ5Qbjx_4&feature=PlayList&p=D6EEC935BDD9BA87&playnext=1&playnext_from=PL&index=6

        vihreenä käytän jättöä.
        Folioiden alueelle?


      • DarkNinjaHiiri

      • hieman tietoa

        Tiivistysvana katoaa kun lentokone laskee noin 28 000 jalkaan. Sen alapuolella ilmakehän olosuhteet estävät useimmiten tiivistysvanan syntymisen. Vanan yllättävä loppuminen on myös merkki siitä, että lentokone on aloittanut laskeutumisen.

        Sekin on eri asia, kuin laskun finaalivaihe, jossa kone tulee kiitoradalle aloittaen noin 2000 jalan korkeudesta loppulähestymisen laskusiivekkeet alhaalla ja telineet ulkona.

        35 000 jalasta tullaan alas siten, että lasku alkaa 105 merimailin päässä, suhteella 3:1, eli kolmea merimailia edetään tuhatta jalkaa kohti korkeutta. Lentäjät vetävät kaasut kiinni ja käytännössä liitävät konetta 250 solmua tunnissa nopeudella. Vasta tai sivutuuleen tietysti käytetään tehoja harkitusti.

        Tiivistysvana muuten voi toisaalta syntyä maan pinnallakin. Joskus suihkumoottorin eteen ilmaantuu tiivistysaalto, tai potkuriturbiinikoneen potkurien taakse ilmaantuu rinkulamaiset tiivistysvyöhykkeet. Myös lentokoneen siiven kärki voi tuottaa ohuen tiivistysvanan nousussa tai kaarrettaessa. Myös kiihdytysautojen takasiivillä ja formula ykkösten siipipinnoilla nähdään silloin tällöin lyhyitä tiivistysvanoja.

        Foliopäät voivat työntää jättövanateoriansa perseeseensä. Tiivistysvana on on ihan normaali ilmailuun liittyvä ilmiö, niitä risteilee USA:nkin taivaalla huomattavat määrät joka päivä. Ainoa päivä, jolloin vanat katosivat taivaalta oli syyskuun 11. päivä 2001 kun lentäminen kiellettiin.


      • Jumbo
        DarkNinjaHiiri kirjoitti:

        Siis. Folihattujen salaliittoteriat kertoo että tiivistysvanat on mielen ja ilmaston hallintakaasuja. Aihe ei ufoihin liity sen kummemmin.

        http://www.youtube.com/watch?v=ikgiKEMREv4&feature=related

        Ahaa, niitä. Mielenhallintalamput ja kaasut..köh köh, mutta ilmaston hallintaan, miksei, sillä jähdyttäväthän koralliriutatkin merta siten että aiheuttavat sateita silloin kun olo käy muutoin turhan tukalaksi.


      • DarkNinjaHiiri
        Jumbo kirjoitti:

        Ahaa, niitä. Mielenhallintalamput ja kaasut..köh köh, mutta ilmaston hallintaan, miksei, sillä jähdyttäväthän koralliriutatkin merta siten että aiheuttavat sateita silloin kun olo käy muutoin turhan tukalaksi.

        Salaliittoteorioissakin on totuuden siemeniä. Oikeilla "jätösvanoilla" saadaan aikaan sade tai pilvet katoamaan ja myrkytyskin esim. LSD:llä onnistuu sumuttamalla. Tälläiset "teoriat" eivät ole laisinkaan niin hassuja kuin se että kuussa ei olla käyty eli kuusalaliitto. Kaikkein hassuin on se onttomaapallo :D


      • Jumbo
        DarkNinjaHiiri kirjoitti:

        Salaliittoteorioissakin on totuuden siemeniä. Oikeilla "jätösvanoilla" saadaan aikaan sade tai pilvet katoamaan ja myrkytyskin esim. LSD:llä onnistuu sumuttamalla. Tälläiset "teoriat" eivät ole laisinkaan niin hassuja kuin se että kuussa ei olla käyty eli kuusalaliitto. Kaikkein hassuin on se onttomaapallo :D

        Noiden kahden lisäksi voisi mainita vielä sen että jotkut uskovat edelleen siihen että maapallo on litteä, jenkeissä kait niitä uskojia enimmäkseen oli. Jostain sellaista luin, mistä, sitä muista en. Onton kanssa kilpalee kyllä kullasta sellainen teoria.


      • viviu
        hieman tietoa kirjoitti:

        Tiivistysvana katoaa kun lentokone laskee noin 28 000 jalkaan. Sen alapuolella ilmakehän olosuhteet estävät useimmiten tiivistysvanan syntymisen. Vanan yllättävä loppuminen on myös merkki siitä, että lentokone on aloittanut laskeutumisen.

        Sekin on eri asia, kuin laskun finaalivaihe, jossa kone tulee kiitoradalle aloittaen noin 2000 jalan korkeudesta loppulähestymisen laskusiivekkeet alhaalla ja telineet ulkona.

        35 000 jalasta tullaan alas siten, että lasku alkaa 105 merimailin päässä, suhteella 3:1, eli kolmea merimailia edetään tuhatta jalkaa kohti korkeutta. Lentäjät vetävät kaasut kiinni ja käytännössä liitävät konetta 250 solmua tunnissa nopeudella. Vasta tai sivutuuleen tietysti käytetään tehoja harkitusti.

        Tiivistysvana muuten voi toisaalta syntyä maan pinnallakin. Joskus suihkumoottorin eteen ilmaantuu tiivistysaalto, tai potkuriturbiinikoneen potkurien taakse ilmaantuu rinkulamaiset tiivistysvyöhykkeet. Myös lentokoneen siiven kärki voi tuottaa ohuen tiivistysvanan nousussa tai kaarrettaessa. Myös kiihdytysautojen takasiivillä ja formula ykkösten siipipinnoilla nähdään silloin tällöin lyhyitä tiivistysvanoja.

        Foliopäät voivat työntää jättövanateoriansa perseeseensä. Tiivistysvana on on ihan normaali ilmailuun liittyvä ilmiö, niitä risteilee USA:nkin taivaalla huomattavat määrät joka päivä. Ainoa päivä, jolloin vanat katosivat taivaalta oli syyskuun 11. päivä 2001 kun lentäminen kiellettiin.

        Björn Borgin mielestä tiivistysvanat on "joulukuuilmiö" ja foliopipojen mielestä "jättövana".


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      79
      2372
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      141
      1526
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1462
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      158
      1234
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      109
      1023
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      377
      950
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      774
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      724
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      694
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      683
    Aihe