Tarvitaan tietoa

Aemo

Minulla on GIMP, se on hyvä ja monipuolinen ohjelma. Mutta, mutta tein sen havainnon, että jos skannaan harmaasävyisenä niin kuvaa ei voi muokata GIMPissä! Ilmoittaa, indeksoitu kuva ei voi muokata!
Toinen seikka. Onko hyväksi jos kirjapainoa varten muutan muokkauksen jälkeen harmaasävyiseksi? Ainakin eilen n. 5 Mt kuva muuttui 1.8 Mt:si. Onko viisainta, että korjailun jälkeen tallennan sen värisenä ja kokoisena kuin se oli alkuun? Kyse on mustavalkeista kuvista. Värikuvatkin tulevat painettavaksi musta valkoisina ne on kai pakko muuttaa harmaasävyiseksi?

6

371

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jaska Perusjaska

      1. Skannaa kuva värillisenä ja muuta harmaasävykuvaksi vasta kuvankäsittelyssä. Paremman muunnoksen saat todennäköisesti.

      2. Indeksoitu kuva on käytännössä vain 256-värinen. Voit kyllä muuttaa sen vaikka rgb-kuvaksi, jolloin pääset taas muokkaamaan, mutta valokuva on jo pilattu siinä vaiheessa.

      3. Kirjapainoa varten muutat kuvat harmaasävyiseksi, mikäli se yhdellä värillä painetaan. Mikäli painetaan neljällä värillä, niitä kannattaa käyttää vaikka kuvan harmaasävyisenä haluaisikin. Eli kuvasta vain väri pois, ei värikanavia.

      4. RGB-kuvassa on kolme harmaasävykuvaa päällekkäin. 5 Mt / 3 = 1,7 Mt. Tietenkin harmaasävykuva on pienempi tiedostokooltaan.

      5. Loppua en sitten enää tajunnutkaan. On viisainta, että tallennat kuvan sellaisena kuin käyttötarkoitus vaatii. On myös viisasta ehkä kerrata joitain kuvankäsittelyn perusteita, ennen kuin lähetät kuviasi kirjapainoon.

    • lihyb pih pih

      Skannaa väreissä, muunto mv- kuvaksi vasta kuvankäsittelyssä. Muunnn voi tehdä monella tavalla, lopputulos vaihtelee. Para olisi pyöräyttää LAB.n kautta, ei siitä enenpää, kun en tiedä tukeeko Gimb po. väriavaruutta.

      Mv- kuva painoon harmaasävynä.

      Neuvottele painon kanssa. Ne auttavat mielellään. Maksua vastaan.

      • Aemo

        KIITOKSET ohjeiden antajille.

        1. Onko varmempi niin ettei kuvia muuta harmaasävyiseksi? Antaa toimittajan tai kirjapainon hoitaa sen tehtävän.
        2. Jos muokkaan kuvan kuvankäsittelyssä (GIMP) niin voinko sen jälkeen jotenkin todeta/päätellä tuleeko painossa hyvä kuva? Esim. suurentamalla 10 kertaiseksi (1000 %) ja päättelemällä miltä kuva nyt näyttää? Tulostamalla, käytössä on Lexmark 320 m/v laser ja Samsung CLP300 väri laser?
        Kaikella ystävyydellä! Joskus nämä asiat on opittava mikäli aikoo kuvia käsitellä. Ohjekirjasista saa melko hyviä ohjeita, mutta niistä tuppaa aina jäämään pois joku näppäimen lyönti. Jos esim ummikolle luetaan keittokirjasta: Otetaan kauraryyniä desilitra jne. Ensimmäiseksi ummikolle tulee mieleen mistä saan ryynit!


      • öob öäoijkb
        Aemo kirjoitti:

        KIITOKSET ohjeiden antajille.

        1. Onko varmempi niin ettei kuvia muuta harmaasävyiseksi? Antaa toimittajan tai kirjapainon hoitaa sen tehtävän.
        2. Jos muokkaan kuvan kuvankäsittelyssä (GIMP) niin voinko sen jälkeen jotenkin todeta/päätellä tuleeko painossa hyvä kuva? Esim. suurentamalla 10 kertaiseksi (1000 %) ja päättelemällä miltä kuva nyt näyttää? Tulostamalla, käytössä on Lexmark 320 m/v laser ja Samsung CLP300 väri laser?
        Kaikella ystävyydellä! Joskus nämä asiat on opittava mikäli aikoo kuvia käsitellä. Ohjekirjasista saa melko hyviä ohjeita, mutta niistä tuppaa aina jäämään pois joku näppäimen lyönti. Jos esim ummikolle luetaan keittokirjasta: Otetaan kauraryyniä desilitra jne. Ensimmäiseksi ummikolle tulee mieleen mistä saan ryynit!

        Ota selville painión speksit, soita vaikka jos netistä ei satu löytymään. Kuvankäsittely ei ole kovinkaan mutkikasta, pitää vain tietää mitä tekee linjatiheydet jne.

        Jon nyt kuvan käsittelee, kyllä se valmiiksi pitää tehdä, jos ei itse saa, painot kyllä tekevät sen tuntiveloituksella. Ruudulta se kuva arvioidaan, pitää vain olla oikein kalibroitu näyttö, profiilit saa painosta.

        Näppäimillä ja sen sellaisilla on muuten aika vähän tekemistä kuvankäsittelyn kanssa kyllähän niitä oppii painelemaan, kyse on enenpi kuvan säätämisestä painoon ja tiedostomuodoista, formaateista, rasteritiheyksista ja sen sellaisten asioiden kuntoon laittelemisesta.


      • Harmistunut
        öob öäoijkb kirjoitti:

        Ota selville painión speksit, soita vaikka jos netistä ei satu löytymään. Kuvankäsittely ei ole kovinkaan mutkikasta, pitää vain tietää mitä tekee linjatiheydet jne.

        Jon nyt kuvan käsittelee, kyllä se valmiiksi pitää tehdä, jos ei itse saa, painot kyllä tekevät sen tuntiveloituksella. Ruudulta se kuva arvioidaan, pitää vain olla oikein kalibroitu näyttö, profiilit saa painosta.

        Näppäimillä ja sen sellaisilla on muuten aika vähän tekemistä kuvankäsittelyn kanssa kyllähän niitä oppii painelemaan, kyse on enenpi kuvan säätämisestä painoon ja tiedostomuodoista, formaateista, rasteritiheyksista ja sen sellaisten asioiden kuntoon laittelemisesta.

        Ne ehtii nuo anus-rääkijät joka palstalle! Kysele tai keskustele mistä ja miten tahansa niin aina niistä on joku paikalla sotkemassa. Öob öäoijkb koeta istuskella WC:ssä ja rutista siellä asioitasi, sinne ne kuuluu!
        Kiitos Jaska Perusjaskalle.


      • 46
        Harmistunut kirjoitti:

        Ne ehtii nuo anus-rääkijät joka palstalle! Kysele tai keskustele mistä ja miten tahansa niin aina niistä on joku paikalla sotkemassa. Öob öäoijkb koeta istuskella WC:ssä ja rutista siellä asioitasi, sinne ne kuuluu!
        Kiitos Jaska Perusjaskalle.

        "Kysele tai keskustele mistä ja miten tahansa niin aina niistä on joku paikalla sotkemassa. "

        nimim; Harmistunut

        yllätyinpä tekstistäsi, onko mennyt kotikasvatus aivan pieleen, kun pitää aina ja jatkuvasti tuolla tavoin purkaantua.
        koetapas sivistyä, on paljon kivempaa elää.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      203
      2175
    2. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      134
      1198
    3. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1073
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      23
      827
    5. 58
      806
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      34
      771
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      638
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      175
      584
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      46
      577
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      10
      560
    Aihe