Kurinpito luokassa!

neuvoja kaipaava...

Olen opettajan sijaisuuksia tekevä nuori nainen ja kaipaisin neuvoja luokan kurinpitoon. Olen iloinen ja sosiaalinen ja erittäin lapsirakas. Muutama luokka on ollut todella riehakas ja vaikea1 ja 5 luokka. Olen joutunut olemaan todella tiukka ja korottamaan ääntäni. Kaksi poikaa saivat koko luokan sekaisin. Jouduin siirtämään toisen pojan oman työpöytäni viereen istumaan jotta sain luokan rauhoittumaan. Monet luokkalaiset kiintyivät minuun todella kovin, mutta häirikköpojat vihaavat minua ja luokkaan tullessani kuulen jo sanoja että voi ei taas toi.. Minulla on todella paha mieli sillä opiskelijana haluaisin oppilailta hyväksyntää ja arvostusta. Mielestäni en ole missään nimessä ollut liian tiukka ym. Olen todennut että jokainen luokka on opettajansa näköinen.. Asiallisia mielipiteitä ja neuvoja olisi kiva saada..

8

1851

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pitkään opena

      on, että arvelet ettet ole ollut liian tiukka. Se merkitsee sitä, että et ole ollut tarpeeksi tiukka. Noille pikkupirulaisille et tule kelpaamaan koskaan, jos ovat heti alkuun niin päättäneet. Heitä ne tyypit heti ulos luokasta jo sinne tullessasi, että muut saavat opiskella. Kun niitä ei enää saa piiskatakaan, niin pakko ne on pistää pihalle heti alkuun.

      Koskaan et voi miellyttää kaikkia, eikä miellyttäminen ole edes opettajan tehtävä. Jos haluat miellyttää, olet väärällä alalla. Ja haluat arvostusta ja hyväksyntää, niin olet väärällä alalla - sitä et saa kuin joiltakin.

    • miesope

      Kuten kerroitkin, häiriöitä aiheuttaa yleensä ainoastaan pari villiä tenavaa. Muistan omilta kouluvuosiltani sen, miten ikävää oli, kun opettajat leimasivat parin paskiaisen perusteella koko ryhmän. Hälinä johtuu yleensä siitä, että koko muu luokka turhautuu, kun häiriköt vievät kaiken opettajan huomion eikä oppimistehtävistä tule mitään.

      Yleensä häiriköiden tarkoituksena on saada epätoivoisesti huomiota. Sitä tulee heille antaakin, mutta siten, että huomiolla palkitaan hyvä käyttäytyminen, ei riehuminen. Palkitse huomiollasi jokainen riehujan esittämä oivallus tai kommentti, joka vie tunnin aihetta eteenpäin. Kiitä fiksusta huomiosta.

      Ihminen on oppiva eläin ja pyrkii jatkuvasti oppimaan uusia tietoja ja taitoja. Ongelma opettajan kannalta on siinä, että häiriköt pyrkivät oppimaan jotain muita taitoja kuin mikä on itse tunnin aihe. Tarkkaile, millaisia taitoja he pyrkivät omaksumaan. Yleensä kyse on erilaisista sosiaalisten tilanteiden hallinnasta, joita häiriköt pyrkivät epätoivoisesti oppimaan.

      Vaihtoehtoiset opetustavat saattavat kääntää tilanteen voitoksesi. Lukasepa ne konstruktivismin perusteet uudelleen ja koeta miettiä, millä soveltaa niitä opetuksessasi. Asioita voi oppia niin monella eri tavalla.

      Tutustu oppilaisiisi. Itse olin vaikeuksissa oman luokkani kanssa, kunnes tajusin mennä IRC-Galleriaan hieman vakoilemaan heidän harrastuksiaan ja mielenkiinnonkohteitaan. Yllätyksekseni yksi "ongelmanuoristani" diggasi Led Zeppelinistä ja kitaristi Jimmy Pagesta - omista nuoruusajan idoleistani! Homma oli sillä selvä: seuraava päivä aloitettiin Led Zeppelin -dvd:llä. Kaveri sai esiintyä vähän aikaa asiantuntijana ja tuntea saavansa arvostusta opettajalta, joka osasi esittää jopa asiantuntevia tarkentavia kysymyksiä aiheesta. Luottamus ja keskinäinen kunnioitus oli sillä saavutettu. Aika pieni vaiva koko lukuvuoden kestävästä työrauhasta!

      • Mehtäope

        Muista, että Sinä olet ennekaikkea joukon johtaja, et kaveri toisten joukossa. Tee johtajuus (auktoriteetti) selväksi kaikille. Käytä siihen niitä "eläimellisiä" keinoja, joita meillä ihmisilläkin onneksi on. Hiljaisuudella ja katseella johtaminen toimivat niin ihmisellä kuin sudellakin! Muista, että teorioita opiskellaan, jotta ne "unohdetaan". Älä liikaa analysoi, opit sen tekemään "vaistomaisesti". Näytä myös suuttumuksesi, älä ole lällys sosiaalitantta, joka hyväksyy kaiken. Katkaise ensiapuna häiriötilanne heti ja selvitä se jälkikäteen. Silloin, ryhmän ulkopuolella, voit koettaa hakea yhteyden siihen pieneen pelokkaaseen ihmiseen, joka oikeasti häirikön sisällä piilee.
        Ja lopuksi, vapaudu siitä kaikkien opettajien kirouksesta ala-asteelta AMKiin, että me onnistumme aina.
        Itselläni ammatillisen koulutuksen puolella on kovin kokemus ollut opiskelijan itsemurha, josta syyllisyydestä vapautumiseen meni aika kauan aikaa. Tosin alanikin on sellainen, että silloin koulu oli sisäoppilaitos.


      • miesope
        Mehtäope kirjoitti:

        Muista, että Sinä olet ennekaikkea joukon johtaja, et kaveri toisten joukossa. Tee johtajuus (auktoriteetti) selväksi kaikille. Käytä siihen niitä "eläimellisiä" keinoja, joita meillä ihmisilläkin onneksi on. Hiljaisuudella ja katseella johtaminen toimivat niin ihmisellä kuin sudellakin! Muista, että teorioita opiskellaan, jotta ne "unohdetaan". Älä liikaa analysoi, opit sen tekemään "vaistomaisesti". Näytä myös suuttumuksesi, älä ole lällys sosiaalitantta, joka hyväksyy kaiken. Katkaise ensiapuna häiriötilanne heti ja selvitä se jälkikäteen. Silloin, ryhmän ulkopuolella, voit koettaa hakea yhteyden siihen pieneen pelokkaaseen ihmiseen, joka oikeasti häirikön sisällä piilee.
        Ja lopuksi, vapaudu siitä kaikkien opettajien kirouksesta ala-asteelta AMKiin, että me onnistumme aina.
        Itselläni ammatillisen koulutuksen puolella on kovin kokemus ollut opiskelijan itsemurha, josta syyllisyydestä vapautumiseen meni aika kauan aikaa. Tosin alanikin on sellainen, että silloin koulu oli sisäoppilaitos.

        >>Muista, että Sinä olet ennekaikkea joukon johtaja, et kaveri toisten joukossa.>Muista, että teorioita opiskellaan, jotta ne "unohdetaan".>Näytä myös suuttumuksesi, älä ole lällys sosiaalitantta, joka hyväksyy kaiken.


      • natsiope
        miesope kirjoitti:

        >>Muista, että Sinä olet ennekaikkea joukon johtaja, et kaveri toisten joukossa.>Muista, että teorioita opiskellaan, jotta ne "unohdetaan".>Näytä myös suuttumuksesi, älä ole lällys sosiaalitantta, joka hyväksyy kaiken.

        Opettajan tehtävä ei ole saada arvostusta ja kunnioitusta. Olet opettamassa, eli kasvattamassa alakouluikäisiä lapsia elämää varten. Jos haluat arvostusta ja kunnioitusta, mene johonkin esiintymistyöhön, näyttelijäksi tms. Se että lapset tykkäävät sinusta ei ole mikään mittari. Eikä sekään että kukaan ei tykkää sinusta. Mittarina toimii se, miten hyvin luokka toimii sinun johdossasi, tykkäävät he siitä tai ei.

        Uhkailu, kiristys ja lahjonta toimii aivan hyvin nykyäänkin. Älä sorru ikinä mielistelemään oppilaita, siinä syöt omaa arvovaltaasi pois. Myös liika huomioiminen ja kehuminen menee samaan kastiin. Tiukka kuri, ja ne keneltä ei hommat suju tunnin aikana jäävät tunnin jälkeen=välitunnilla harjoittelemaan koulunkäyntiä. Jos ei muksuihin puhe tehoa, otetaan sellaiset keinot käyttöön mitä hekin ymmärtävät. Kun olet saanut lapset otteeseesi, voit löysätä ohjaksia, lisätä positiivista asennetta jne. Ei lapsille pidä ilkeä olla, mutta silloin kun homma ei suju, mielistelyyn ei pidä sortua.


      • miesope
        natsiope kirjoitti:

        Opettajan tehtävä ei ole saada arvostusta ja kunnioitusta. Olet opettamassa, eli kasvattamassa alakouluikäisiä lapsia elämää varten. Jos haluat arvostusta ja kunnioitusta, mene johonkin esiintymistyöhön, näyttelijäksi tms. Se että lapset tykkäävät sinusta ei ole mikään mittari. Eikä sekään että kukaan ei tykkää sinusta. Mittarina toimii se, miten hyvin luokka toimii sinun johdossasi, tykkäävät he siitä tai ei.

        Uhkailu, kiristys ja lahjonta toimii aivan hyvin nykyäänkin. Älä sorru ikinä mielistelemään oppilaita, siinä syöt omaa arvovaltaasi pois. Myös liika huomioiminen ja kehuminen menee samaan kastiin. Tiukka kuri, ja ne keneltä ei hommat suju tunnin aikana jäävät tunnin jälkeen=välitunnilla harjoittelemaan koulunkäyntiä. Jos ei muksuihin puhe tehoa, otetaan sellaiset keinot käyttöön mitä hekin ymmärtävät. Kun olet saanut lapset otteeseesi, voit löysätä ohjaksia, lisätä positiivista asennetta jne. Ei lapsille pidä ilkeä olla, mutta silloin kun homma ei suju, mielistelyyn ei pidä sortua.

        Minä en nyt puhu mistään alakouluikäisistä, vaan toisella asteella opiskelevista teineistä.

        Opettajan työn mittari on se, millä saa opiskelijat oppimaan asiaa jota opettaja on palkattu opettamaan. Tuohon työn mittariin vaikuttaa olennaisesti se, millä kykenee esimerkiksi motivoimaan opiskelijat. Pelkkä kuri ja järjestys ei ole mikään tae siitä, että oppi menee perille.

        Positiivisella kannustamisella se koirakin oppii. Tiukalla kurilla ei opeteta muuta kuin alistumaan.


      • Ihme höpöttäjä
        miesope kirjoitti:

        Minä en nyt puhu mistään alakouluikäisistä, vaan toisella asteella opiskelevista teineistä.

        Opettajan työn mittari on se, millä saa opiskelijat oppimaan asiaa jota opettaja on palkattu opettamaan. Tuohon työn mittariin vaikuttaa olennaisesti se, millä kykenee esimerkiksi motivoimaan opiskelijat. Pelkkä kuri ja järjestys ei ole mikään tae siitä, että oppi menee perille.

        Positiivisella kannustamisella se koirakin oppii. Tiukalla kurilla ei opeteta muuta kuin alistumaan.

        Ja se koirakin laitetaan tajuamaan kuka on lauman johtaja, muuten on koira kovin onneton.


    • vieras4

      minun luokkassani kun olin lapsi niin pantiin taululle nimiä ketkä hölmöilee.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken kiinniotettua ei epäillä

      Kummallisia kommentteja ja uhkauksia poliisi taas jakelee orjakansalle muituttaakseen verisrstä kostosta jos rahvas kapi
      Maailman menoa
      56
      5554
    2. Valkeakosken murhaaja

      Raiskausrikosten joukossa kanta suomalainen tekijä on niin harvinainen että kannattaa erikseen mainita. Raiskausuutisia
      Maailman menoa
      61
      2353
    3. Tekijä on poliisin vanha tuttu

      Ihan supisuomalainen.
      Valkeakoski
      52
      2312
    4. Kuumat päivät

      Hyvää huomenta. 🌞🌼☕😊🙌 Sinkkukesä 2024
      Ikävä
      326
      1059
    5. Nainen, olet jollakin tavalla pelottava

      Tunne sinun suhteen on ehkä verrattavissa ruusupensaaseen, hurmaavan kaunis kukka, upea tuoksu, mutta jos yrittää lähell
      Ikävä
      57
      1044
    6. Tietääkö kukaan millaisesta perheestä murhaaja on?

      Onko siis rikkaiden lellipentu, joka luulee, että kaikkea saa tehdä, vai köyhien kakara, jolla ei ole mitään vastuuta ku
      Valkeakoski
      26
      940
    7. Valkeakosken surmaaja oli koeajalla edellisestä tuomiosta

      Tässä osoitus, että rangaistukset Suomessa ovat liian löysiä ja se maksoi tämän tytön hengen https://yle.fi/a/74-2009067
      Maailman menoa
      4
      877
    8. Haaveilen sinusta

      Läheisyydestäsi, kosketuksestasi. Siitä että saisin koskettaa sinua. Pitää sinua lähellä. En tiedä mistä tämä tuli. Tied
      Ikävä
      22
      793
    9. Enpä usko että olisit valmis jättämään kaiken

      Vaikka tulisin ja kosisin sinua.
      Ikävä
      48
      771
    10. Ohimenevältä

      Tilalta tämä alkaa jo vaikuttamaan. Arjen pieni piristys olimme toisillemme.
      Ikävä
      29
      763
    Aihe