Kurinpito luokassa!

neuvoja kaipaava...

Olen opettajan sijaisuuksia tekevä nuori nainen ja kaipaisin neuvoja luokan kurinpitoon. Olen iloinen ja sosiaalinen ja erittäin lapsirakas. Muutama luokka on ollut todella riehakas ja vaikea1 ja 5 luokka. Olen joutunut olemaan todella tiukka ja korottamaan ääntäni. Kaksi poikaa saivat koko luokan sekaisin. Jouduin siirtämään toisen pojan oman työpöytäni viereen istumaan jotta sain luokan rauhoittumaan. Monet luokkalaiset kiintyivät minuun todella kovin, mutta häirikköpojat vihaavat minua ja luokkaan tullessani kuulen jo sanoja että voi ei taas toi.. Minulla on todella paha mieli sillä opiskelijana haluaisin oppilailta hyväksyntää ja arvostusta. Mielestäni en ole missään nimessä ollut liian tiukka ym. Olen todennut että jokainen luokka on opettajansa näköinen.. Asiallisia mielipiteitä ja neuvoja olisi kiva saada..

8

2106

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pitkään opena

      on, että arvelet ettet ole ollut liian tiukka. Se merkitsee sitä, että et ole ollut tarpeeksi tiukka. Noille pikkupirulaisille et tule kelpaamaan koskaan, jos ovat heti alkuun niin päättäneet. Heitä ne tyypit heti ulos luokasta jo sinne tullessasi, että muut saavat opiskella. Kun niitä ei enää saa piiskatakaan, niin pakko ne on pistää pihalle heti alkuun.

      Koskaan et voi miellyttää kaikkia, eikä miellyttäminen ole edes opettajan tehtävä. Jos haluat miellyttää, olet väärällä alalla. Ja haluat arvostusta ja hyväksyntää, niin olet väärällä alalla - sitä et saa kuin joiltakin.

    • miesope

      Kuten kerroitkin, häiriöitä aiheuttaa yleensä ainoastaan pari villiä tenavaa. Muistan omilta kouluvuosiltani sen, miten ikävää oli, kun opettajat leimasivat parin paskiaisen perusteella koko ryhmän. Hälinä johtuu yleensä siitä, että koko muu luokka turhautuu, kun häiriköt vievät kaiken opettajan huomion eikä oppimistehtävistä tule mitään.

      Yleensä häiriköiden tarkoituksena on saada epätoivoisesti huomiota. Sitä tulee heille antaakin, mutta siten, että huomiolla palkitaan hyvä käyttäytyminen, ei riehuminen. Palkitse huomiollasi jokainen riehujan esittämä oivallus tai kommentti, joka vie tunnin aihetta eteenpäin. Kiitä fiksusta huomiosta.

      Ihminen on oppiva eläin ja pyrkii jatkuvasti oppimaan uusia tietoja ja taitoja. Ongelma opettajan kannalta on siinä, että häiriköt pyrkivät oppimaan jotain muita taitoja kuin mikä on itse tunnin aihe. Tarkkaile, millaisia taitoja he pyrkivät omaksumaan. Yleensä kyse on erilaisista sosiaalisten tilanteiden hallinnasta, joita häiriköt pyrkivät epätoivoisesti oppimaan.

      Vaihtoehtoiset opetustavat saattavat kääntää tilanteen voitoksesi. Lukasepa ne konstruktivismin perusteet uudelleen ja koeta miettiä, millä soveltaa niitä opetuksessasi. Asioita voi oppia niin monella eri tavalla.

      Tutustu oppilaisiisi. Itse olin vaikeuksissa oman luokkani kanssa, kunnes tajusin mennä IRC-Galleriaan hieman vakoilemaan heidän harrastuksiaan ja mielenkiinnonkohteitaan. Yllätyksekseni yksi "ongelmanuoristani" diggasi Led Zeppelinistä ja kitaristi Jimmy Pagesta - omista nuoruusajan idoleistani! Homma oli sillä selvä: seuraava päivä aloitettiin Led Zeppelin -dvd:llä. Kaveri sai esiintyä vähän aikaa asiantuntijana ja tuntea saavansa arvostusta opettajalta, joka osasi esittää jopa asiantuntevia tarkentavia kysymyksiä aiheesta. Luottamus ja keskinäinen kunnioitus oli sillä saavutettu. Aika pieni vaiva koko lukuvuoden kestävästä työrauhasta!

      • Mehtäope

        Muista, että Sinä olet ennekaikkea joukon johtaja, et kaveri toisten joukossa. Tee johtajuus (auktoriteetti) selväksi kaikille. Käytä siihen niitä "eläimellisiä" keinoja, joita meillä ihmisilläkin onneksi on. Hiljaisuudella ja katseella johtaminen toimivat niin ihmisellä kuin sudellakin! Muista, että teorioita opiskellaan, jotta ne "unohdetaan". Älä liikaa analysoi, opit sen tekemään "vaistomaisesti". Näytä myös suuttumuksesi, älä ole lällys sosiaalitantta, joka hyväksyy kaiken. Katkaise ensiapuna häiriötilanne heti ja selvitä se jälkikäteen. Silloin, ryhmän ulkopuolella, voit koettaa hakea yhteyden siihen pieneen pelokkaaseen ihmiseen, joka oikeasti häirikön sisällä piilee.
        Ja lopuksi, vapaudu siitä kaikkien opettajien kirouksesta ala-asteelta AMKiin, että me onnistumme aina.
        Itselläni ammatillisen koulutuksen puolella on kovin kokemus ollut opiskelijan itsemurha, josta syyllisyydestä vapautumiseen meni aika kauan aikaa. Tosin alanikin on sellainen, että silloin koulu oli sisäoppilaitos.


      • miesope
        Mehtäope kirjoitti:

        Muista, että Sinä olet ennekaikkea joukon johtaja, et kaveri toisten joukossa. Tee johtajuus (auktoriteetti) selväksi kaikille. Käytä siihen niitä "eläimellisiä" keinoja, joita meillä ihmisilläkin onneksi on. Hiljaisuudella ja katseella johtaminen toimivat niin ihmisellä kuin sudellakin! Muista, että teorioita opiskellaan, jotta ne "unohdetaan". Älä liikaa analysoi, opit sen tekemään "vaistomaisesti". Näytä myös suuttumuksesi, älä ole lällys sosiaalitantta, joka hyväksyy kaiken. Katkaise ensiapuna häiriötilanne heti ja selvitä se jälkikäteen. Silloin, ryhmän ulkopuolella, voit koettaa hakea yhteyden siihen pieneen pelokkaaseen ihmiseen, joka oikeasti häirikön sisällä piilee.
        Ja lopuksi, vapaudu siitä kaikkien opettajien kirouksesta ala-asteelta AMKiin, että me onnistumme aina.
        Itselläni ammatillisen koulutuksen puolella on kovin kokemus ollut opiskelijan itsemurha, josta syyllisyydestä vapautumiseen meni aika kauan aikaa. Tosin alanikin on sellainen, että silloin koulu oli sisäoppilaitos.

        >>Muista, että Sinä olet ennekaikkea joukon johtaja, et kaveri toisten joukossa.>Muista, että teorioita opiskellaan, jotta ne "unohdetaan".>Näytä myös suuttumuksesi, älä ole lällys sosiaalitantta, joka hyväksyy kaiken.


      • natsiope
        miesope kirjoitti:

        >>Muista, että Sinä olet ennekaikkea joukon johtaja, et kaveri toisten joukossa.>Muista, että teorioita opiskellaan, jotta ne "unohdetaan".>Näytä myös suuttumuksesi, älä ole lällys sosiaalitantta, joka hyväksyy kaiken.

        Opettajan tehtävä ei ole saada arvostusta ja kunnioitusta. Olet opettamassa, eli kasvattamassa alakouluikäisiä lapsia elämää varten. Jos haluat arvostusta ja kunnioitusta, mene johonkin esiintymistyöhön, näyttelijäksi tms. Se että lapset tykkäävät sinusta ei ole mikään mittari. Eikä sekään että kukaan ei tykkää sinusta. Mittarina toimii se, miten hyvin luokka toimii sinun johdossasi, tykkäävät he siitä tai ei.

        Uhkailu, kiristys ja lahjonta toimii aivan hyvin nykyäänkin. Älä sorru ikinä mielistelemään oppilaita, siinä syöt omaa arvovaltaasi pois. Myös liika huomioiminen ja kehuminen menee samaan kastiin. Tiukka kuri, ja ne keneltä ei hommat suju tunnin aikana jäävät tunnin jälkeen=välitunnilla harjoittelemaan koulunkäyntiä. Jos ei muksuihin puhe tehoa, otetaan sellaiset keinot käyttöön mitä hekin ymmärtävät. Kun olet saanut lapset otteeseesi, voit löysätä ohjaksia, lisätä positiivista asennetta jne. Ei lapsille pidä ilkeä olla, mutta silloin kun homma ei suju, mielistelyyn ei pidä sortua.


      • miesope
        natsiope kirjoitti:

        Opettajan tehtävä ei ole saada arvostusta ja kunnioitusta. Olet opettamassa, eli kasvattamassa alakouluikäisiä lapsia elämää varten. Jos haluat arvostusta ja kunnioitusta, mene johonkin esiintymistyöhön, näyttelijäksi tms. Se että lapset tykkäävät sinusta ei ole mikään mittari. Eikä sekään että kukaan ei tykkää sinusta. Mittarina toimii se, miten hyvin luokka toimii sinun johdossasi, tykkäävät he siitä tai ei.

        Uhkailu, kiristys ja lahjonta toimii aivan hyvin nykyäänkin. Älä sorru ikinä mielistelemään oppilaita, siinä syöt omaa arvovaltaasi pois. Myös liika huomioiminen ja kehuminen menee samaan kastiin. Tiukka kuri, ja ne keneltä ei hommat suju tunnin aikana jäävät tunnin jälkeen=välitunnilla harjoittelemaan koulunkäyntiä. Jos ei muksuihin puhe tehoa, otetaan sellaiset keinot käyttöön mitä hekin ymmärtävät. Kun olet saanut lapset otteeseesi, voit löysätä ohjaksia, lisätä positiivista asennetta jne. Ei lapsille pidä ilkeä olla, mutta silloin kun homma ei suju, mielistelyyn ei pidä sortua.

        Minä en nyt puhu mistään alakouluikäisistä, vaan toisella asteella opiskelevista teineistä.

        Opettajan työn mittari on se, millä saa opiskelijat oppimaan asiaa jota opettaja on palkattu opettamaan. Tuohon työn mittariin vaikuttaa olennaisesti se, millä kykenee esimerkiksi motivoimaan opiskelijat. Pelkkä kuri ja järjestys ei ole mikään tae siitä, että oppi menee perille.

        Positiivisella kannustamisella se koirakin oppii. Tiukalla kurilla ei opeteta muuta kuin alistumaan.


      • Ihme höpöttäjä
        miesope kirjoitti:

        Minä en nyt puhu mistään alakouluikäisistä, vaan toisella asteella opiskelevista teineistä.

        Opettajan työn mittari on se, millä saa opiskelijat oppimaan asiaa jota opettaja on palkattu opettamaan. Tuohon työn mittariin vaikuttaa olennaisesti se, millä kykenee esimerkiksi motivoimaan opiskelijat. Pelkkä kuri ja järjestys ei ole mikään tae siitä, että oppi menee perille.

        Positiivisella kannustamisella se koirakin oppii. Tiukalla kurilla ei opeteta muuta kuin alistumaan.

        Ja se koirakin laitetaan tajuamaan kuka on lauman johtaja, muuten on koira kovin onneton.


    • vieras4

      minun luokkassani kun olin lapsi niin pantiin taululle nimiä ketkä hölmöilee.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko kertonut jo muille tunteistasi?

      Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.
      Ikävä
      85
      4960
    2. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

      Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      43
      2756
    3. Olenko saanut sinut koukkuun?

      Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      95
      2724
    4. Olisin ottanut sinusta akan itselleni

      Mutta olitkin aika itsepäinen ja hankala luonne.
      Ikävä
      198
      2390
    5. ROTAT VALTAAVAT ALUEITA

      Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj
      Äänekoski
      28
      1953
    6. Ei sua pysty unohtamaan

      Ei vaan yksinkertaisesti pysty
      Ikävä
      133
      1949
    7. Kerro todelliset motiivit

      kaivattuasi kohtaan?
      Ikävä
      178
      1560
    8. Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan

      Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️
      Ikävä
      16
      1471
    9. Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut

      Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh
      NATO
      358
      1279
    10. Alavuden sairaala

      Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      5
      1249
    Aihe