ikäihmiset

+65

Muistakaa että yli 65 vuotiaille Budapestiin matkustaville ( EU-kansalaisille) että joukkoliikenne on heille siellä ilmainen. Samoin ilmaista on bussi- ja junamatkat (2.luokassa) Unkarin alueella. Ikä on tarvittaessa todistettava. Eläkeläisille siis mukava matkakohde tämänkin puolesta.

12

901

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nuori sälli

      Enpä olisi uskonut..

    • Tiedoksi: vuodelta 2010 ns rekisterilippu on haettavaa junamatkalle rautatieaseman kassalta, niin myös linja-auto kuskilta. Sen hinta tietysti on 0 eli nolla HUF, mutta joku viisas byrokraati oli toimimassa.
      Heinäkuusta alkaen jos tämä ilmaisen matkan ns rekisterilippu puuttuu - tulee sakko ikäihmisillekin.

      • Byrokraatti, eläk.

        Siis haetaan lippu kuskilta tai asemalta ennen matkaa. Jopa ymmärrän, että sen lipun merkitys on seurata matkustajamääriä ja paljonko eläkelipulla matkustetaan. Sehän on aivan tärkeä tieto. Itsekin olen hallintovirasta eläkkeellä, joten ei tämä tunnu missään. Me ollaan totuttu tsaarin ajan byrokratiaan. Kiitos tiedosta!


      • ihan ymmärrettävää
        Byrokraatti, eläk. kirjoitti:

        Siis haetaan lippu kuskilta tai asemalta ennen matkaa. Jopa ymmärrän, että sen lipun merkitys on seurata matkustajamääriä ja paljonko eläkelipulla matkustetaan. Sehän on aivan tärkeä tieto. Itsekin olen hallintovirasta eläkkeellä, joten ei tämä tunnu missään. Me ollaan totuttu tsaarin ajan byrokratiaan. Kiitos tiedosta!

        Ihan oikein oivallettu ja uudistushan tämä asia on Unkarissa että seurataan tarkasti matkustajajakautumaa, osataan päätellä esim. mihin aikaan ilmaismatkustajat liikkuvat yms. Tuskin kenelläkään on mitään rutisemista niin kauan kun saa ilmaiseksi matkustaa...koskakohan sekin etuisuus poistuu???


      • Leena E.

        Miten toimitaan Budapestin sisällä metrossa ja raitiovaunussa? Tuleeko niissäkin pyytää rekisterilippu metroasemalta (löytyykö kassoja) sekä ratikkakuskilta? Miten rekisterilippua tulisi pyytää vai näytänkö vain henkilöllisyystodistusta ja sanon, että olen yli 65-v?

        Kiitos jo etukäteen avustasi!


      • joskus hyvä!
        Leena E. kirjoitti:

        Miten toimitaan Budapestin sisällä metrossa ja raitiovaunussa? Tuleeko niissäkin pyytää rekisterilippu metroasemalta (löytyykö kassoja) sekä ratikkakuskilta? Miten rekisterilippua tulisi pyytää vai näytänkö vain henkilöllisyystodistusta ja sanon, että olen yli 65-v?

        Kiitos jo etukäteen avustasi!

        Ratikoissa ei voi kuljettajalta mennä pyytämään mitään! Metroissa ja muissakin kulkuvälineissä seurasin kuinka vanhat ihmiset toimivat ja kyllä he vain kävelevät sisään eivätkä näytä mitään lippua! Ei tuo muutenkaan helposti onnistuisi kun joskus metrojen kassoilla on hurjasti jonoja. Eli jos naama näyttää tarpeeksi vanhalta niin sisään vain. Kyllähän ne lipuntarkastajat sitten pysäyttävät ennen sisäänmenoa jos haluavat nähdä jonkun rekisteöintilipun. Varmasti myös opastavatkin asiassa.


      • Leena E. kirjoitti:

        Miten toimitaan Budapestin sisällä metrossa ja raitiovaunussa? Tuleeko niissäkin pyytää rekisterilippu metroasemalta (löytyykö kassoja) sekä ratikkakuskilta? Miten rekisterilippua tulisi pyytää vai näytänkö vain henkilöllisyystodistusta ja sanon, että olen yli 65-v?

        Kiitos jo etukäteen avustasi!

        Vanha naama - jos puhut venäjää sillä - esimerkiksi ei ole sopivaa. Budapestilaisilta kyllä usein vaaditaan henkkari esille todistamaan ikä - ja jos suomalainen ikäihminen - EU kansalaisuus/ suomalaisuus. Siis oikea toimeentulo jonkinlainen henkkari :-)


      • vapaamatkustaja...
        Leena E. kirjoitti:

        Miten toimitaan Budapestin sisällä metrossa ja raitiovaunussa? Tuleeko niissäkin pyytää rekisterilippu metroasemalta (löytyykö kassoja) sekä ratikkakuskilta? Miten rekisterilippua tulisi pyytää vai näytänkö vain henkilöllisyystodistusta ja sanon, että olen yli 65-v?

        Kiitos jo etukäteen avustasi!

        Kaupunkiliikenteessä ei siis tarvitse mitään vapaalippuja hakea kassoilta vaan ainoastaan pitkänmatkan junissa ja linja-autoissa, sehän on ihan ymmärrettävää. Henkilötodistus riittää jos lippua kysellään.


    • Budapestifani

      Olen lähdössä Budapestiin nyt huhtikuussa ja tuo 65 vuotta tulee täyteen vasta heinäkuussa. Olen kuullut jonkun kertovan, että matkat ovat ilmaisia koko sinä vuonna kun täyttää 65 v., pitäneekö paikkansa, vaiko vasta sitten on täyttänyt?

      • vapaamatkustajana

        YLI 65 vuotiaille Budapestiin matkustaville ( EU-kansalaisille) että joukkoliikenne on ilmaista.


    • BP-fanittaja

      Pieni tarkennus tuohon 65-täkyyn: Jos matkustaa esim. junalla Unkarin ulkopuolelle - vaikkapa Bratislavassa - ilmaisalennusta ei tipu!

    • tarkennusta

      Ei sitä kukaan ole väittänytkään, että Unkarin ulkopuolelle matkustavilla on matka ilmainen!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikko Leppilampea epäillään seksuaalisesta ahdistelusta

      Tämä on ilon päivä 😁
      Kotimaiset julkkisjuorut
      170
      4649
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      124
      4260
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      25
      2790
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1901
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1774
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1679
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1670
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      94
      1625
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1583
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1531
    Aihe