Laittaessanne kädet ristiin,kumman käden peukalo on päällimmäisenä?
Jos vasen-olet tunneihminen,kun taas järki-ihmisellä oikea peukku päällimmäisenä.
Itselläni vasen päällimmäisenä,olen todellakin tunneihminen.
Äitini joskus kysyi tätä minulta ja ajattelin kysyä nyt tätä teiltä.
Tämäkin niitä vanhanajan "uskomuksia".
Kädet ristiin
56
3042
Vastaukset
- oree
päällimmäisenä! Kiitos vaan kysymästä!
- GreenBean
se näyttää olevan.
- Monta näkökulmaa
hetko...nooh mitenkäs nämä räpylät...nyt...Friidullakin vasen.. kyllä enemmän tunne-ihminen olen kuin järki-ihminen.. Hitsi täysin luonnonta edes yrittää laittaa oikea tuohon...ei muuten millään onnistu;))) ihan väkisin pitää vääntää...auts..sattu ihan oikeesti;)))
tsau:Friidu - Sisältä kultaa
Monta näkökulmaa kirjoitti:
hetko...nooh mitenkäs nämä räpylät...nyt...Friidullakin vasen.. kyllä enemmän tunne-ihminen olen kuin järki-ihminen.. Hitsi täysin luonnonta edes yrittää laittaa oikea tuohon...ei muuten millään onnistu;))) ihan väkisin pitää vääntää...auts..sattu ihan oikeesti;)))
tsau:FriiduMitäpä sitä vääntämään väkipakolla,jos luonnistuu ihan omalla painollaan itselleen mieleiseksi :)
- Korppis
Monta näkökulmaa kirjoitti:
tsau:FriiduTällä mittarilla tulkittuna tunneihminen ja sitähän minä olen, täydenkuun rapu ; )))
- Sisältä kultaa
Korppis kirjoitti:
Tällä mittarilla tulkittuna tunneihminen ja sitähän minä olen, täydenkuun rapu ; )))
Ravuthan ovat tunneihmisiä yleensäkin,jos olen oikein lukenut ja ymmärtänyt ;))) Itsekin rapu.
- Neitsykäinen
Korppis kirjoitti:
Tällä mittarilla tulkittuna tunneihminen ja sitähän minä olen, täydenkuun rapu ; )))
peukku menee niin luontevasti päällimmäiseksi että vasenta on suorastaan vaikea laittaa. Ihan epälounnollinen olo jos vasen peukku olis päällä. Onkohan ne vasenkätisiä joilla menee vasen peukku päälle, en muuten ymmärrä.
Ja olen järki-ihminen horoskoopinkin mukaan eli Neitsyt tietenkin.:) - Peukalo~potti
Neitsykäinen kirjoitti:
peukku menee niin luontevasti päällimmäiseksi että vasenta on suorastaan vaikea laittaa. Ihan epälounnollinen olo jos vasen peukku olis päällä. Onkohan ne vasenkätisiä joilla menee vasen peukku päälle, en muuten ymmärrä.
Ja olen järki-ihminen horoskoopinkin mukaan eli Neitsyt tietenkin.:)peukalot? Onko silloin jääpökäle? Liftaamaankin joutuu keskisormella.
- s_a
on päällimmäinen, liekö oikeakätisten tapa? Itseni hyvin tuntien panen hieman tuon uskomuksen paikkansapitävyyden epäilyksen alaiseksi. :))
.- Sisältä kultaa
En osaa sanoa,onko oikeakätisten tapa.
No,jospa sinä olet kuitenkin järki-ihminen,mutta siellä pienessä sydämessä kuitenkin paistaa se tunnepuolikin vähemmässä määrin ;) - s_a
Sisältä kultaa kirjoitti:
En osaa sanoa,onko oikeakätisten tapa.
No,jospa sinä olet kuitenkin järki-ihminen,mutta siellä pienessä sydämessä kuitenkin paistaa se tunnepuolikin vähemmässä määrin ;)että perimmältään kaikissa ihmisissä on järkeä ja tunnetta suurinpiirteittäin saman verran. Eri asia missä ja miten ne tulevat esiin. :))
. - Sisältä kultaa
s_a kirjoitti:
että perimmältään kaikissa ihmisissä on järkeä ja tunnetta suurinpiirteittäin saman verran. Eri asia missä ja miten ne tulevat esiin. :))
.Tietenkin meissä tunneihmisissäkin on sitä järki-ihmistä mukana.Pakkohan sitä joskus on kallistua järki-ihmiseksi,kun tilanne sitä vaatii :)
- nnakfodjfg
mä oon vasuri ja vasen peukku päällä!
- M-A-R-J-A
käden peukalo näyttä olevan päällimmäisenä:)
- täyttä huuhaata
tuo on, enemmän vaikuttaa se onko oikea vai vasenkätinen.
- Sisältä kultaa
Uskomushan se onkin.Mutta minulla ainakin paikkaansapitävä.Useimmilla ystävilläni ja sukulaisillani toi oikea peukku vaan sujahtaa päällimmäiseksi,vaikka ovat oikeakätisiä.Ja vasenkätisissä hajontaa myös.
- M-A-R-J-A
Uskomushan se onkin.Mutta minulla ainakin paikkaansapitävä.Useimmilla ystävilläni ja sukulaisillani toi oikea peukku vaan sujahtaa päällimmäiseksi,vaikka ovat oikeakätisiä.Ja vasenkätisissä hajontaa myös.
on ystävä kylässä ja molemmat olemme oikeakätisiä. Hänellä on oikea peukku päällimmäisenä.
- Valma Marmatti
kumpaa sukupuolta olemme. Liekö miehillä oikea peukku pääliimmäisenä.
Itselläni on myös vasen - Sisältä kultaa
Valma Marmatti kirjoitti:
kumpaa sukupuolta olemme. Liekö miehillä oikea peukku pääliimmäisenä.
Itselläni on myös vasenEi ole merkitystä sukupuolella.
Esim.siskon miehillä peukut "erilailla",vaikka kumpikin oikeakätisiä.
päällimmäiseksi pyrkii, ja oikeastikki olen tunneihminen:))
- Harehare.
miksi pitäisi laittaa? Taas jotain uskonnon ja muun taikauskon sekoitusta koko kyssä.
- Sisältä kultaa
Ei toki tarvitse laittaa,jos ei halua :)
Uskonnon kanssa tällä ei mitään tekemistä.Aloitus oli vanhanajan "uskomuksesta". - s_a
mammat kylässä laittoivat kopransa ristiin, ja pyörittelivät peukaloitaan osoittaakseen mieltään, jos ei tippunut kaffekuppia. En muista, oliko eri suunnilla eri merkitykset :))
. - Sisältä kultaa
s_a kirjoitti:
mammat kylässä laittoivat kopransa ristiin, ja pyörittelivät peukaloitaan osoittaakseen mieltään, jos ei tippunut kaffekuppia. En muista, oliko eri suunnilla eri merkitykset :))
.Minä olen kuullut vähän erilailla tuon saman.Pyörittelivät peukaloitaan,että talon emäntä tajuis laittaa sen kahvin äkkiä tippumaan :) Toivottavasti eivät tarvinneet koko päivää pyöritellä peukaloitaan :)
- s_a
Minä olen kuullut vähän erilailla tuon saman.Pyörittelivät peukaloitaan,että talon emäntä tajuis laittaa sen kahvin äkkiä tippumaan :) Toivottavasti eivät tarvinneet koko päivää pyöritellä peukaloitaan :)
taisi siihen pyöritysaikaan kaffe valmistua poroista ihan oikeassa hällän päällisessä kaffepannussa. :))
. - Sisältä kultaa
s_a kirjoitti:
taisi siihen pyöritysaikaan kaffe valmistua poroista ihan oikeassa hällän päällisessä kaffepannussa. :))
.Niinpä,"tippumaan"piti laittaa.Ainakin mummoni sanoi,että pitää laittaa kahvi tippumaan,kun pannulla kahvia keitti:) Tietenkin eri sanontoja entisajan kahvinkeitostakin.
- s_a
Niinpä,"tippumaan"piti laittaa.Ainakin mummoni sanoi,että pitää laittaa kahvi tippumaan,kun pannulla kahvia keitti:) Tietenkin eri sanontoja entisajan kahvinkeitostakin.
kerroit, enpä ole ennen kuullutkaan. Me suomalaisethan juomme kai maailman eniten kahvia, varmasti sanontojakin on monia. Nyt laitan pääni tyynylle, ja taas tarkistan, kumpi peukku on päällimmäisenä :))
. - Sisältä kultaa
s_a kirjoitti:
kerroit, enpä ole ennen kuullutkaan. Me suomalaisethan juomme kai maailman eniten kahvia, varmasti sanontojakin on monia. Nyt laitan pääni tyynylle, ja taas tarkistan, kumpi peukku on päällimmäisenä :))
.On se hyvä aina iltaisinkin tarkistaa,kumpiko peukku se on päällimmäisenä :) Ettei tule vahingossa laitettua väärää peukkua päällimmäiseksi:) Rauhaisaa unta :)
Vasen on päällä mutta luulen sen johtuvan enemmän vasenkätisyydestä.
Toki olen livenä tunteellisempi kuin koskaan täällä....- sirilii
Olin tähän asti liiankin järkevä, mut nyt täytyy sit rueta tunteilemaan ja luvan kanssa, koska vasen on päälimmäisenä..
Jos se tästä alkaisi se viidenkymmenen - villitys vai tuleeko naisille sitä ollenkaan ?. Olen kuullut maininnan "Vain miehistä" puhuttaessa..- Sisältä kultaa
Eihän tunteilussa mitään pahaa ole,tervetuloa vaan meidän tunneihmisten joukkoon.Jokaisessa meissä elää se tunnepuoli,olimmepa kuinka "järkeviä" tahansa.Toiset vaan näyttävät ne aidot tunteensa helpommin kuin toiset.
Itse en ole kuullut naisten viidenkympin villityksestä,mutta voihan sekin joillekin tulla :)
- Tosikko!
Puolisuus johtuu yksinkertaisesti siitä kummin päin lapsukainen vauvelina on sattunut kätensä ensikerran ristimään!
Toimii vielä vanhempanakin.
Kun junnulle pannaan ensimmäisen kerran lätkämaila käteen niin sen ensimmäisen otteen hallitseva kätisyys säilyy läpi elämän.
Ainakin kanadalaiset ovat käyttäneet tätä hyväkseen iät ja ajat.- sirjulii
Empä ole tuotakaan kuullut koskaan jos en edellistäkään.. Mistäs kukaan nyt muistaa isompana miten on kätensä ristinyt ?. Uskosin kohdallani, että edesmennyt äitini on ristinnyt käteni ensimmäisen kerran ja siis päättänyt elänkö järjellä vai tunteella...
- liisamarjut
Kyllä se vasen peukalo törröttää päälimmäisenä, vaikka olen oikeakätinen.
En "osaisi rukoilla toisin"
Tosin pystyn ristikoita tekemään tikkukirjaimilla hitaasti vasurillakin, mutta muuten kirjoitus ei onnistu.
Eli sitten on tunteet pelissä ;)))- Sisältä kultaa
Itselläni tuo marjanpoiminta käy kätevämmin ja nopeammin vasemmalla kädellä,vaikka olenkin oikeakätinen :) Tietenkin,jos oikein marjaisa paikka tulee eteen,silloin tämä tyttö on "lypsämässä" kummallakin kädellä :)
- liisamarjut
Itselläni tuo marjanpoiminta käy kätevämmin ja nopeammin vasemmalla kädellä,vaikka olenkin oikeakätinen :) Tietenkin,jos oikein marjaisa paikka tulee eteen,silloin tämä tyttö on "lypsämässä" kummallakin kädellä :)
me olemmekin kaksikätisiä ainakin osittain ;) Onko se sitten alitajuntaisesti opeteltua vai ihan luonnostaan tuleva piirre? Aloin aikoinaan ratkoa ristikoita vasurilla huvikseni, ei siis ollut käsi kipsissä. Olihan siinä haastetta.
En ole poiminut marjoja koneella, mutta ymmärrän, että jos tulee oikein upea mätäs marjaa näkyviin, on sitä poimittava kaksin käsin, kuin peläten, että joku toinen tulisi ja kahmaisisi kaikki hetkessä ;))))))
Saksilla on uskomattoman vaikea leikata toisella kädellä vaikka vain langanpätkän, ihan kuin sakset olisi aivan tylsät ja huonot.. ja onhan niiden oltava.... ;)))) - Sisältä kultaa
liisamarjut kirjoitti:
me olemmekin kaksikätisiä ainakin osittain ;) Onko se sitten alitajuntaisesti opeteltua vai ihan luonnostaan tuleva piirre? Aloin aikoinaan ratkoa ristikoita vasurilla huvikseni, ei siis ollut käsi kipsissä. Olihan siinä haastetta.
En ole poiminut marjoja koneella, mutta ymmärrän, että jos tulee oikein upea mätäs marjaa näkyviin, on sitä poimittava kaksin käsin, kuin peläten, että joku toinen tulisi ja kahmaisisi kaikki hetkessä ;))))))
Saksilla on uskomattoman vaikea leikata toisella kädellä vaikka vain langanpätkän, ihan kuin sakset olisi aivan tylsät ja huonot.. ja onhan niiden oltava.... ;))))Minäkin olen koettanut kirjoittaa noita kirjaimia vasurilla,mutta eipä se oikein luonnistu.Todellakin harakanvarpaita niistä kirjaimista tulee :)
Kyllä minä ainakin tykkään poimia marjat ihan käsin.Tulee sellainen voittaja-fiilis,kun käteni ovat kovan urakan tehneet :) Poimuria olen yhdesti kokeillut,muttei se ole mun juttu.Niinpä,on se kumma juttu tuo,että sitä pitää kaksin käsin rueta "lypsämään" kun oikea mehevä mätäs sattuu kohdalle:) Eihän ne marjat sieltä karkuunkaan juokse,vaikka yhdellä kädelläkin keräis :) Tai en ole ainakaan vielä tuollaista nähnyt ;)
Tuota saksihommaa en ole vielä edes kokeillut,mutta täytyy sekin koettaa :) - liisamarjut
Minäkin olen koettanut kirjoittaa noita kirjaimia vasurilla,mutta eipä se oikein luonnistu.Todellakin harakanvarpaita niistä kirjaimista tulee :)
Kyllä minä ainakin tykkään poimia marjat ihan käsin.Tulee sellainen voittaja-fiilis,kun käteni ovat kovan urakan tehneet :) Poimuria olen yhdesti kokeillut,muttei se ole mun juttu.Niinpä,on se kumma juttu tuo,että sitä pitää kaksin käsin rueta "lypsämään" kun oikea mehevä mätäs sattuu kohdalle:) Eihän ne marjat sieltä karkuunkaan juokse,vaikka yhdellä kädelläkin keräis :) Tai en ole ainakaan vielä tuollaista nähnyt ;)
Tuota saksihommaa en ole vielä edes kokeillut,mutta täytyy sekin koettaa :)Innostuin niin valtavasti marjoista, että alitajuntani työsti välittömästi kehiin marjanpoimurin, vaikket sellaista edes kertonut ;)))) Taitaisi sen kaksikon kanssa poimiminen mennä sohlaamiseksi, että parempi on tyytyä käsipeliin. Kaatuisi vielä marjasanko ja sitten tulisi kauniita sanoja.
Niin ja ripsiväriä voi laittaa räpsyttimiin ihan kummalla kädellä vaan, sekä kulmakarvat voi piirtää kynällä oikealla tai vasemmalla.
Mutta... "puhelimeen puhutaan" vain oikealla korvalla. Vasen olisi kuin puhuisi nurkan takana ; ))) - Sisältä kultaa
liisamarjut kirjoitti:
Innostuin niin valtavasti marjoista, että alitajuntani työsti välittömästi kehiin marjanpoimurin, vaikket sellaista edes kertonut ;)))) Taitaisi sen kaksikon kanssa poimiminen mennä sohlaamiseksi, että parempi on tyytyä käsipeliin. Kaatuisi vielä marjasanko ja sitten tulisi kauniita sanoja.
Niin ja ripsiväriä voi laittaa räpsyttimiin ihan kummalla kädellä vaan, sekä kulmakarvat voi piirtää kynällä oikealla tai vasemmalla.
Mutta... "puhelimeen puhutaan" vain oikealla korvalla. Vasen olisi kuin puhuisi nurkan takana ; )))Arvaa vaan millainen sotamaalaus tulisi,jos minä vasurilla rupeaisin ripsaria laittamaan :) Ei ainakaan senjälkeen vois ihmisten ilmoille edes yrittää lähteä,olis naama muuten niin hirveen näköinen:)Kun muutenkin niin harvoin meikkaan,tuo oikealla kädelläkin meikkaaminen aina arveluttaa ;)
Jos laitan puhelimen vasemmalle korvalle,tuntuu että sanatkin muodostuvat siansaksaksi:)Siitä ei ota sitten Erkkikään selvää:)
Kun pyöräilen ja on pakko vain yhdellä kädellä ohjata,niin vasemmalla ohjaan.Kyllä sitä hyvin nopeasti löytäs itsensä sieltä ojanpohjasta,jos oikealla ohjais :)
- HTZA
vaivaisenluunne isovarpaan kärkeä vasemmalle vai oikealle?
Jos oikealle niin mahtuvat pienemmät kengät.
Ja punaiset korkkarit.
Juu, onneakin tulee, ihan roppakaupalla. - Pirre*
siis järki horoskooppimerkistäni (kala)huolimatta..., tosin "uskon" enempi kiinalaiseen (härkä) merkkiini..:)
- viivi-amaldiina
olo oikeankäden peukulla olla päällimmäinen.
- Heikunkeikku
Ihan tosta noin vaan laitettuna, niin vasemman käden peukalo pätkähti päällimmäiseksi.
Siinä mä sitten kattelin vähän öönä mun peukaloani ja tuumailin, että mitä se oikein pelleilee.
Aattelin ottaa uusiksi ja ikäänkuin Ohjailla mun oikean käden peukaloa päällimmäiseksi.
Vähä mä kattelin mun käsiä, kun kerta toisensa jälkeen sormet pätkähti toisiaan vasten.
Siitä käsien ristiin laittamisesta tulikin taputtelua. Jouduin työläästi ohjailemaan sormiani siten, että ne eivät paiskautuisi toisiansa päin, vaan menisivät sievästi ristiin.
Kah, puurtaminen onnistui. Ilolla kattelin mun oikean käden peukaloa, joka päällimmäisenä törötti.
Ah, tuntui niin, niin, niin, Niin ihanalta olla edes hetken järki-ihmisenä.- viivi-amaldiina
hymyilyttään ihana vastauksesi...Hyvää päivän jatkoa sinulle.
- pulma-pulmu
kun tutkailen kätösiäni, kumpi teillä on pitempi, etusormi vai nimetön?
- GreenBean
on pitempi, vasemmassa kädessä enemmän, oikeassa vähemmän.
Mitäs se sitten tarkoittaa:) - pulma-pulmu
GreenBean kirjoitti:
on pitempi, vasemmassa kädessä enemmän, oikeassa vähemmän.
Mitäs se sitten tarkoittaa:)tieteellinen juttu siitä oli, en kerro vielä. Mullakin on nimettömät vajaan sentin pitemmät kuin etusormet.
Tiedä sitten mitä merkitystä sillä loppujen lopuksi on. Olen tutkaillut asiaa, kuvista ja muuten. - GreenBean
pulma-pulmu kirjoitti:
tieteellinen juttu siitä oli, en kerro vielä. Mullakin on nimettömät vajaan sentin pitemmät kuin etusormet.
Tiedä sitten mitä merkitystä sillä loppujen lopuksi on. Olen tutkaillut asiaa, kuvista ja muuten.tai jää vaivaamaan lopuksi ikää, kun sormiani tarkkailen.
Minä en ole moista edes tutkaillut, mutta tästä lähtien saatan sen tehdä. - Sisältä kultaa
GreenBean kirjoitti:
tai jää vaivaamaan lopuksi ikää, kun sormiani tarkkailen.
Minä en ole moista edes tutkaillut, mutta tästä lähtien saatan sen tehdä.Minun etusormeni ihan pikkuriikkisen pitemmät kuin nimettömät. Olenkohan jotenkin poikkeava yksilö? :)
- GreenBean
Minun etusormeni ihan pikkuriikkisen pitemmät kuin nimettömät. Olenkohan jotenkin poikkeava yksilö? :)
ihan päinvastoin :))
- Sisältä kultaa
GreenBean kirjoitti:
ihan päinvastoin :))
Ihan mielenkiinnolla jään odottamaan,mikä on tuo nimetön-etusormi jutun tarina :)
GreenBean :))) Minä olen kyllä monessakin mielessä poikkeava,jospa se tuosta sormijutustakin sitten tulisi esille,taas yksi poikkeava "piirre" muihin verrattuna :))
- Sinimarjanen
se vasen on tuossa päällimmäisenä. Mites ne muut sormet teillä menee?
- O-V..
Vaikka kuinka yrittää ängätä. Oikea peekalo on aina ylimmäisenä.:)
- :))))
jos vielä täällä vierailet! :)))) Ikvä'vä, sinuakin.
onko ihminen vasen- vai oikeakätinen? Minulla on oikea peukalo päälimaisena, mutta olen vasenkätinen.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Henkirikos kiuruvedellä
Poliisi tutkii maaliskuussa tapahtunutta 50 luvulla syntyneen kuolemaa henkirikoksena. Missä päin tälläinen sattunut1514489Ketkä haukkuu suomalaisten ÄO:tä?
Siinä on kaksi vaihtoehtoa, joko siis rutiköyhä vajaaälyinen vasuri tai venäläinen. Kyllähän täällä käy suomenvenäläisi1983959Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia
"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoainetukijärjestelmän, kun energianhinnat nousi342689Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta
🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs102462100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman
Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es342209Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin
Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks51790Läpäiseekö Martina Aitolehti Erikoisjoukot - kyllä vai ei?
Martina Aitolehti on pärjännyt mainiosti Erikoisjoukoissa. Yrittäjä on mielipiteiltään napakka ja hän sivaltaakin koulut1131558Olen aika varma
että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa491444Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys
Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä241321- 341305