Kilimanjarolle

Aminata

Moikka,
Tavoitteenani on kavuta Kilimanjaron huipulle syksyllä 2011. Olen 18-vuotias nuori nainen, liikun melko paljon, mutta kiipeilyä en ole koskaan harrastanut. Käsitykseni mukaan kuitenkin Kilimanjaro on mahdollinen saavutus myöskin kokemattomammalle kiipeilijälle, eihän siinä tarvitse olla seinämän kanssa tekemisissä.

Olisinkin teiltä kokeneemmilta kiipeilijöiltä halunnut kysellä, minkälainen kestävyys harjoittelu olisi hyvä aloittaa tässä vaiheessa, näin hyvissä ajoin ennen reissua ?
Kiitos =)

19

4123

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • EH
    • kokki kolmonen

      Kilille voi mennä turisti eli cokacola reittiä pitkin joka on tyls'ä ja puuduttava loivanousuinen. Jos haluat seikkailua etkä turistilaumassa käpyttelyä valitse muu reitti (machambe) jonka kanssa menette pienellä ryhmällä. Tällöin kysymyksessä on vaellus kantajien kanssa eikä vaellus turistien kanssa.
      KUn kilille lähtee paikat on syytä olla kunnossa ja sisäänajettujen kenkien merkitystä ei voi korostaa liikaa.
      Muut tarvikkeet esim rinkaksi kannattaa valita vanha tilava rinkka. Uudet hienot rinkat vaan hajoaa kun kantajat retuuttaa niitä. Ja rinkan voi jättää lopuksi paikan päälle, se on niin paskana reissun jälkeen että sitä on suotta tuoda takaisin. Kuoriasu ja lämpimät välikerrokset on tarpeen koska Kilille mennään aluksi sademetsässä, noustaan sitten varpuvyöhykkeelle ja lopuksi ollaan kuumaisemassa. Joka on yö voi olla pakkasta joten hyvä makuupussi on tärkeä.
      Näillä selviää jo pitkälle.

      • Aminata

        Kiitos paljon hyvistä käytännön neuvoista, ne tulevat myös todella tarpeeseen! Täytyy perehtyä tuohon linkkiin seuraavaksi.
        Kokki kolmonen, todellakin kaipaan seikkailua ja vaikuttavaa kokemusta. Nuoresta iästäni huolimatta olen asustanut paljon kyseisellä mantereella, enimmäkseen tosin Länsi-Afrikassa (viime vuodestakin meni puolet siellä :)), Itäinen puolisko onkin minulle uutta nähtävää. Pointtina siis se, etten kaipaa mitään turistiretkiä, niistä olen saanut jo tarpeekseni, arvostan omatoimimatkailua.
        Tiedätkö, onko näillä retkillä sen kummempaa hintaeroa, jos menee isolla ryhmällä vai omalla porukalla ?


      • gerqgg
        Aminata kirjoitti:

        Kiitos paljon hyvistä käytännön neuvoista, ne tulevat myös todella tarpeeseen! Täytyy perehtyä tuohon linkkiin seuraavaksi.
        Kokki kolmonen, todellakin kaipaan seikkailua ja vaikuttavaa kokemusta. Nuoresta iästäni huolimatta olen asustanut paljon kyseisellä mantereella, enimmäkseen tosin Länsi-Afrikassa (viime vuodestakin meni puolet siellä :)), Itäinen puolisko onkin minulle uutta nähtävää. Pointtina siis se, etten kaipaa mitään turistiretkiä, niistä olen saanut jo tarpeekseni, arvostan omatoimimatkailua.
        Tiedätkö, onko näillä retkillä sen kummempaa hintaeroa, jos menee isolla ryhmällä vai omalla porukalla ?

        Kilille moni porukka menee liian kovalla nousutahdilla.
        Vuoristotautiin kannattaa suhtautua vakavasti. On salakavalatauti ja hengenvaarallinen.

        Hyvää perustreeniä on vetää laskettulurinteitä (kesä/syksyisin :) ) ylös-alas reppuselässä. On puuduttavaa ja tylsää, mutta hyvää treeniä.


      • kokki kolmonen
        Aminata kirjoitti:

        Kiitos paljon hyvistä käytännön neuvoista, ne tulevat myös todella tarpeeseen! Täytyy perehtyä tuohon linkkiin seuraavaksi.
        Kokki kolmonen, todellakin kaipaan seikkailua ja vaikuttavaa kokemusta. Nuoresta iästäni huolimatta olen asustanut paljon kyseisellä mantereella, enimmäkseen tosin Länsi-Afrikassa (viime vuodestakin meni puolet siellä :)), Itäinen puolisko onkin minulle uutta nähtävää. Pointtina siis se, etten kaipaa mitään turistiretkiä, niistä olen saanut jo tarpeekseni, arvostan omatoimimatkailua.
        Tiedätkö, onko näillä retkillä sen kummempaa hintaeroa, jos menee isolla ryhmällä vai omalla porukalla ?

        jos palkkaatte sopivasta firmasta paikanpäältä oppaan ja kantajat, siinä jää välittäjien ja matkatoimistojen katteet vaan pois ja raha jää paremmin paikkakunnalle. Kantajat saa n.50% tulosta palkkana ja toisen puolen tippeinä, eli käteistä kannattaa siinä mielessä olla vähän mukana niin lopuksi saa tipit maksettua.

        Kysy vaikka klub afrtikolta arushasta opasvälitystä, heillä on käynyt suomalaisia ennenkin


    • täh häh

      pysy kotona ja kattele vaan luonto-ohjelmia telkusta. Se on ekolokisempaakin, aatteleppa ite.

      • tarvitaan.

        Jonkun verran,se on täysin suhteessa varallisuuteesi. Kilimanjarolle pääsemiseksi tarvitset noin 2-3 maasturia,joilla viedään ruokasi ja tavarasi lähemmäksi vuorta. Paikallisia kantajia tarvitset noin kymmenkunta(alkuasukkaita)jotka raahaavat tavarasi leiriltä toiselle.Alkuasukkaat raahaavat välineesi,köydet,teltat ja muut varusteet eteenpäin leireille. Tällaisen matkan budjetiksi voit varata noin 40-50 tuhatta euroa. Toki tarvitset myös sateliittipuhelimia ym rekvisiittaa.Kuten jo huomaatkin,se kunto onkin aivan sivuseikka,matkan rahoitus on kaikkein tärkein ja se hyvin usein unohtuu matkakertomuksista.


      • Atlatl
        tarvitaan. kirjoitti:

        Jonkun verran,se on täysin suhteessa varallisuuteesi. Kilimanjarolle pääsemiseksi tarvitset noin 2-3 maasturia,joilla viedään ruokasi ja tavarasi lähemmäksi vuorta. Paikallisia kantajia tarvitset noin kymmenkunta(alkuasukkaita)jotka raahaavat tavarasi leiriltä toiselle.Alkuasukkaat raahaavat välineesi,köydet,teltat ja muut varusteet eteenpäin leireille. Tällaisen matkan budjetiksi voit varata noin 40-50 tuhatta euroa. Toki tarvitset myös sateliittipuhelimia ym rekvisiittaa.Kuten jo huomaatkin,se kunto onkin aivan sivuseikka,matkan rahoitus on kaikkein tärkein ja se hyvin usein unohtuu matkakertomuksista.

        ...kautta selviää paljon.
        Suomen ladulla on jokin matkatoimisto,joka on tehnyt retkiä Kilimanjarolle ja Suomen latu oli yhtenä rakentajan rakentamassa turistireitille vessoja aikanaan.
        Luulisi tuontyyppisen porukan reissun olevan edullisismmasta päästä.

        Kyllä kannataa hankkia hyvä peruskunto ja kestävyyttä pitkillä lenkeillä.
        Myös suosittelen kunnon lääkärintarkastusta,jotta selviää ettei sinulla ole mitään matkaa estäviä sairauksia.


      • Vesku V.
        tarvitaan. kirjoitti:

        Jonkun verran,se on täysin suhteessa varallisuuteesi. Kilimanjarolle pääsemiseksi tarvitset noin 2-3 maasturia,joilla viedään ruokasi ja tavarasi lähemmäksi vuorta. Paikallisia kantajia tarvitset noin kymmenkunta(alkuasukkaita)jotka raahaavat tavarasi leiriltä toiselle.Alkuasukkaat raahaavat välineesi,köydet,teltat ja muut varusteet eteenpäin leireille. Tällaisen matkan budjetiksi voit varata noin 40-50 tuhatta euroa. Toki tarvitset myös sateliittipuhelimia ym rekvisiittaa.Kuten jo huomaatkin,se kunto onkin aivan sivuseikka,matkan rahoitus on kaikkein tärkein ja se hyvin usein unohtuu matkakertomuksista.

        Höpö höpö! Et näköjään tiedä aiheesta yhtään mitään. Yksi auto riittää ja hinta on pieni murto-osa mainitsemastasi. Niitä, jotka raahaavat, kutsutaan paikallisiksi ihmisiksi, ei miksikään alkuasukkaiksi, ellet sattunut tietämään. Ovat kaiken lisäksi vielä aika mainioita tyyppejä. Olisi mukavaa, jos sinusta voisi sanoa samaa.


      • traveller

        Minkähän verran mahtaa sinulla kokemusta olla kiipeilystä? Kommenttisi perusteella ei kovinkaan paljon. Olisit voinut jättää tuonkin kirjoittamatta.
        Nuori nainen esitti asiallisen kysymyksen hienosta aiheesta. Jos todella olet niin kokenut kuin mainostat, olisit voinut vastata yhtä asiallisesti


    • Vuorikiipeilijän puo

      päätellen siitä, että normaalikuntoinen vaimoni teki sen vähän vajaa kuusikymppisenä muutama vuosi sitten, kävi jossain 5800 metrissä. Keppikävelyä hän harrasti ahkerasti ennen matkaa.

      • veskuxxxx

        Kolmehenkinen porukkamme kävi vuorella pari vuotta sitten. Järkkäsime kaiken itse, lentoliput about 1200 meno paluu KLM:llä. Vuorelle nousu noin 600 per henkilö. Tuo hinta sisälsi kaiken mahdollisen, kantajat, majoituksen ja ateriat. Kun tuohon lisätään vielä rokotukset, tipit, lääkkeet muutama yleiskulu, loppusumma on reilut 2000 € / nuppi. Minun mielestäni melko edullista verrattuna matkatoimistojen valmispaketteihin, joista pitää yleensä maksaa ainakin tonni enemmän. Mutta kertokaa viisaammat: olisiko tuosta vuorelle noususta voinut selvitä vielä halvemmallakin?


    • Vesku V.

      Ihan ensimmäiseksi: Kyllä sinne tosissaan pystyy aivan normaalikuntoinen ihminen nousemaan. Sinulla on puolellasi koko lailla nuori ikäsi. Se tai edes kunto ei kuitenkaan yksin ratkaise kykyä nousta tuohon korkeuteen, vaan kyky sopeutua ohueen ilmaan ja taistella vuoristotautia vastaan. Itse olin 48-vuotias noustessani Kilimanjaron huipulle noin kahdeksan vuotta sitten. Vaimoni taas joutui silloin viimeisenä rankkana yönä noustaessa lähes kilometrin korkuista viimeistä huippua pakotettuna kääntymään n. neljäsosa rinteestä jäljellä paluumatkalle, kun ei muuta enää voinut. Hän pitää edelleen kuitenkin kokemusta upeana, vaikkei huipulle päässytkään. Treenasimme n. ½ vuotta ennen matkaa ihan normaalilla liikunnalla ja minulle se riitti.

      Toiseksi: Jos ei sinulla ole aiempia kiipeilykokemuksia, älä usko kehotuksia käyttää muita kuin Marangu-reittiä (ns. cocacola-reitti). Se on on ihan riittävän rankka reissu, jollet ole ennen käynyt tällaisissa korkeuksissa (5.985 metriä on melkoisen paljon), ja kaikkea muuta kuin tylsä ja puuduttava. Jo runsaan 4.000 metrin jälkeen ilman happipitoisuus laskee alle puolen siitä, mitä se on merenpinnan tasolla ja tulet kyllä todella tuntemaan sen kehossasi! Kaikki muut kuin Marangu-reitti (varsinkin tämä erään mainostama Machambe) edellyttävät ainakin jonkin verran teknisiä kiipeilytaitoja. Jos et ole valmis hakkujen, jääkenkien ja köysistöjen käyttämiseen, ja jos ei sinulla ole kokemusta niistä, älä mene sinne! Marangu-reitillä Kibon nousu ajoitetaan viimeiseen yöhön siksi, että löysä moreenirinne jäätyy yöksi ja on paljon helpompi kiivetä. Kipuaminen aloitetaan sen vuoksi ennen puolta yötä tavoitteena olla huipulla auringonnousun aikaan. Itse myöhästyin siitä n. ½ tuntia, mutta sain huippujyrkänteeltä uskomattoman hyvänväriset kuvat auringon esiintulosta.

      Kolmanneksi: Pukeudu kerroksittain. Sinulla tulee ajoittain olemaan todella kuuma ja ajoittain tulet jäätymään aivan mielettömästi. Riittävästä määrästä kerroksia tulet olemaan hyvin iloinen. Itselläni oli päällekkäin vain kahdet hansikkaat ja viimeisenä yönä Kibon noin tuhatmetrisen lähes pystysuoralta ainakin pilkkopimeässä vaikuttaneen rinteen ylös huippujyrkänteelle noustuani en muista viimeisestä 1,5 tunnin aika paljon tasaisemmasta vaelluksesta huipulle juuri muuta kuin että käsiä paleli niin paljon, että kaulasta riippuen kaikkien vaatekerrosten alle akun säästämiseksi piilotetun järkkärikameran esille kaivaminen oli aika tuskaa. Ylhäältä ei sen vuoksi tullut kovin montaa kuvaa otettua. Varaudu myös taskulampun lisäksi hyvällä otsalampulla ja riittävällä määrällä vaihtoparistoja, jotka säilytät lähellä vartaloasi mahdollisimman lämpimässä. Tulet tarvitsemaan niitäkin pilkkopimeässä Kibon nousussa.

      Neljänneksi: Marangu-reitillä on viisasta varata toiseksi viimeiselle majalle (Horombo Hut, n. 3.700 metriä) yksi ylimääräinen yö elimistön sopeuttamiseksi, jolloin välipäivänä nouset oppaan kanssa ylemmäksi ja palaat taas yöksi Horomboon nukkumaan. En voi sanoa, kun en tiedä, ratkaisiko se itselläni huipulle pääsemisen, mutta varmuudella auttoi siinä paljon.

      Viidenneksi: Jos vaellat enemmän kuin yhden hengen porukassa, on hyvä olla sellaisella retkellä, jolla on enemmän kuin yksi opas. Vuorella ei saa vaeltaa ilman opasta. Vaimon pakko kääntyä takaisin viimeisenä yönä olisi merkinnyt sitä, että niin olisi minunkin täytnyt tehdä, ellei meillä olisi ollut oppaan lisäksi apuopas, joka kääntyi saattamaan vaimoani takaisin Kibo Hutille. Minä jatkoin nousua oppaan kanssa.

      Kuudenneksi: Arushan kaupungissa tai lähempänä Kilimanjaroa sijaitsevassa Moshin pikkukaupungissa on runsaasti retkitoimistoja, jotka järjestävät Kilin retkiä. Jos kuitenkin haluat englannin sijasta palvelua toimiston suuntaan suomeksi tai ruotsiksi, suositeltava on J.M.Tours Ltd. (löytyy kyllä Googlen avulla), jonka toinen omistaja on suomalaissyntyinen Barbro ja toinen tansanialainen Joshua. He organisoivat meidän retkemme lähes parin vuosikymmenen kokemuksella ja miehistö oli hyvä. Barbro kutsui meidät vielä Arushassa lounaallekin heidän kotiinsa.

      Seitsemänneksi: En tarkoita pelotella, mutta pidä silmällä vuoristotautia ja kuuntele koko ajan elimistösi reaktioita. Olemme Himalajalla nähneet melkein tappavia tapauksia ja Kililläkin kannettiin paareilla kolmea kovia kokenutta alaspäin. Taudin kanssa ei ole leikkimistä ja jos homma rupeaa käymään ylivoimaiseksi, käänny alas! Muuta keinoa ei ole.

      Seitsemänneksi: Lähde! Kokemus oli ikimuistoinen, vuori on häikäisevän kaunis, ja tapaat paljon mukavia ihmisiä. Ja ennen kaikkea saat tilaisuuden todella mitata omia rajojasi. Se oli mahtavaa kaiken kaikkiaan!

      • varo kynsiä

        vuorikiipeily on jo out!rikas kapitalistihan siinä tässäkin tapauksessa lentää ryysyläisten palvottavaksi almujen toivossa.roskaa rinteet ja saastuttaa öky lentelyllään.onneksi merkkivaatteiden ja juppivarusteiden kauppa edes kauppiaita rikastuttaa täällä.nykyään kuule tarvii olla avaruusturisti!siihen ei persaukiset pysty eikä tarvi perustella kohdetta tai jakaa kokemuksia!!!


      • Siperian tiikeri
        varo kynsiä kirjoitti:

        vuorikiipeily on jo out!rikas kapitalistihan siinä tässäkin tapauksessa lentää ryysyläisten palvottavaksi almujen toivossa.roskaa rinteet ja saastuttaa öky lentelyllään.onneksi merkkivaatteiden ja juppivarusteiden kauppa edes kauppiaita rikastuttaa täällä.nykyään kuule tarvii olla avaruusturisti!siihen ei persaukiset pysty eikä tarvi perustella kohdetta tai jakaa kokemuksia!!!

        Jaa. Kovin mielenkiintoista. Onkohan sinulla mitään parempaa tarjota tilalle? Tai ylipäätään mitään perusteita käsityksillesi? Niitä saa hakea ja hakea kirjoituksestasi eikä tunnu löytyvän. Oletko myöskään oppinut kirjoittamaan suomen kieltä? Siihen kuuluvat sentään isot kirjaimet ja välimerkkien yhteyteen jonkinnäköiset välilyönnitkin. Tajunnanvirtasi on sen sortin sekamelskaa, etten voi välttyä ajatukselta, että se kaikki kuvaa hyvin myös ajatustesi selkeyttä. Surkeaa.


    • skdfjk111

      toki mielestäni teen sitä mitä minun olisi pitänyt nuorempana tehdä
      Sen verran sanoisin että mene ryhmän kanssa, ja ne järjestetyt ryhmät, jotka huipulle asti menevät, eivät huoli ketä tahansa, vaikka voisit maksaa heidän vaatiman summan.
      Oletko aikaisemmin kiivennyt vuoria? Mount McKinley on kuulemma alhaisempi, mutta ehkä kannattaisi kokeilla joitakin pienempiä vuoria ennenkuin teen niin isoa rekeä kuin Kilomanjaro

      Ja älä ihmeessä yksin mene, tai sellaisessa ryhmässä missä kukaan ei ole kokenut vuoristomies.

      Afrikan maa, tuollaisilla korkeuksilla ei ole apua missään jos sellaista yhtä-äkkiä tarvitset

    • ZuiQuan

      Kiitos vinkeistä kaikille! Olen itse suunitellut Kilin kapuamista marras-joulukuussa 2011. Tarkoituksena olisi käyttää Machame-Mweka reittiä, jonka pitäisi olla erityisen sopiva acclimizationiin. Olen myös harkinnut läheisen Mt.Merun kiipeämistä "lämmittelyksi". Tietenkin olisi ikävää esim. nyrjäyttää nilkka Merulla, mikä sitten estäisi varsinaisen tavoitteen saavuttamisen, joten saa nähdä mitä tulen tekemään. En omaa varisnaista kiipeilykokemusta vielä, mutta toivon hyvän kunnon ja päättäväisyyden riittävän. Millaisella porukalla olet Aminata ajatellut lähteä reissuun? Itse en ole vielä saanut yhtään kaveria puhuttua mukaan, mutta mieluiten lähtisin reissuun jonkun tutun kanssa. Olen 23 mies ja opiskelen tällä hetkellä Englannissa, jos kiinnostaa vaihtaa ajatuksia: [email protected]

      • -rafiki

        Olen aikeissa kiivetä Kilimanjarolle Tammikuussa 2011. Matkustan Tansaniaan yksin, mutta kiipeämisen haluaisin tehdä ryhmässä. Tansaniassa asuva ystäväni suositteli varaamaan kiipeilyn vasta paikan päältä, mutta matka Moshiin Arushan kentältä arvelluttaa. Onko jollain kokemusta siitä, miten pääsisi parhaiten Arushaan kentältä Moshiin, josta ajattelin aloittaa kiipeämisen? Takseihin en luota, mutta onko esim. bussilla matkustaminen ok? skdfj11, sanoit etteivät ryhmät ota mukaansa ketä tahansa, tiedätkö yhtään millä perusteella?


    • kilille

      Ap kirjoittaja, millainen oli reissu?

      Tänään lyötiin lukkoon Mt. Kilin reissu vuodelle 2013, eli on aikaa kerätä varoja ja nostaa kuntoa. Lähdössä olen Johannesburgilaisen ystäväni kanssa, joka vinkkasi, että edullisin lento voi olla jopa ensiksi Johannesburgiin ja sieltä sitten Nairobiin. Tämä afrikan sisällä lentäminen on pitkälle kiinni "diileistä", eli hinta neuvotellaan (tapauskohtaisesti).

      Täytyy odottaa hänen laskelmansa, niin tiedän sitten lisätä viisumilaskelmat mukaan. Vinkkasi hän myöskin, että kannattaa käyttää aikaa etsimällä parhaat ja edullisimmat palveluntarjoajat ja suomalaiset lähtijät tekevät sen todella vasta paikan päällä. Tarpeeksi onnekas olen siinä, että hän pystyy neuvottelemaan diilin siellä päässä jo valmiiksi.

      Tuommoinen 2000 euron budjetti on suht realistinen, mutta jos käy säkä niin halvemmallakin voi päästä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      333
      3125
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      110
      2315
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      88
      1696
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      200
      1642
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      70
      1424
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      57
      1313
    7. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      13
      1116
    8. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      22
      1107
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      3
      1073
    10. Vapunviettoon

      Ohjeita palstanaisille: piIIua ei jaella.
      Sinkut
      162
      964
    Aihe