Kohtalotovereita?

Lapset etusijalla

Olen miettinyt eroa, mutta päätynyt pitämään avioliittoa kasassa lasten takia. Olen ollut parikymmentä vuotta naimisissa. Kaikki on ulkoisin päin kunnossa. On koti ja koira, lapsia ja omaisuutta sekä kumallakin mukavat vakityöt. Fyysisesti olemme hyvässä kunnossa ja töissä on runsaasti vastuuta ja arvostusta kummallakin. Käytännön asiat ja arki sujuu hyvin.. raha asiatkin sujuvat. Mistään ei riidellä (kun välttelemme riitoja) ja lapset voivat ihan hyvin kaikin puolin.
Kuitenkin jotain ratkaisevaa puuttuu. Meillä ei ole ollut - eikä tule olemaan mitään henkisesti yhteistä. Seksi sujuu huonosti - ehkä kerran viikossa kun on pakko niin puolin toisin nk. "tyydytetään tarpeet" - täysin ilman ei pysty olla. Ei ole hellyyttä eikä minkäänlaista henkistä yhteyttä. Lapsiin tosin on hyvät ja hellätkin suhteet kummallakin. Mistään tärkeästä asiasta emme pysty keskustelemaan - kaikki menisi vain valta taisteluksi - Miehenä tuo on kova paikka- kumpikaan ei anna senttiäkään periksi. Kaapin paikka on 20 vuoden jälkeen edelleen hakusessa. Keskustelemme normaalisti, mutta emme mistään, mistä voisi tulla riitoja. Jos lapsia ei olisi, niin olisin lähtenyt ensimmäisen kahden vuoden jälkeen...siis oikeasti 18 vuotta jo sinnitellyt. Lapset tarvitsevat kuitenkin äidin ja isän sekä turvallisen perheen ja taloudellisen turvan. Luulen, että kaikki nuo romahtaisivat, joten olen päätynyt jäämiseen... aika perverssiä, mutta kiinnostaisi tietää että onko kohtalotovereita??

72

1145

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hyvä niin !

Vastaavan ajan "kulissiliitossa", juuri samasta syystä.Nyt voin sanoa hukkaan heitettyjä vuosia olivat. Elämä oli aina räjähdysherkkää.. Eikä se lapsillekkaan hyväksi ole,kyllä he vaistoavat onko vanhempien välillä rakkautta vai ei.
      Niin jokainen tekee itse omat ratkaisunsa,,,, onko hyvä erotakkaan..En tiedä ainakin tulin omaksi itsekseni eron jälkeen. Eksä on jo uusissa naimisissa ja toivon hänelle kaikkea hyvää. Olimme vain väärät ihmiset toisillemme.
      Kumma juttu itse ja olin eroaikeissa just tossa samas 2;n vuoden jälkeen. Mutta jäin samasta syystä kuin sinäkin.
      Mutta eipä näin naisena kovin kummoset ole mies"markkinatkaan " ja ihan pystymetsästä en uutta miestä halua.
      Usko hyviin rehellisiin miehiin on aika hakusessa. Seksin vonkaajia kyllä olis pilvin pimein.Mutta odotan suhteelta paljon muuta. Ja olen sitten ennemmin yksin, kuin "huonon" kaverin kanssa,vaikka yksinäiseltä väliin tämä elämä tuntuukin.

• viimeinkin

keskustella, a) vaimon kans, b) terapeutin kans, c) yhdessä perheterapeutin kans. Mitä tapahtuu, tai uskot / kuvittelet tapahtuvan, jos otat asian puheeksi vaimon kans ? Ehkä hänellä voi olla samoja ajatuksia ? Tuskin on niin, ettei hän ole huomannut mitään. Puuttuuko sinulta rohkeus ottaa asia puheeksi ? Voithan kysellä vaimosi fiiliksiä onko hän tyytyväinen " henkiseen yhteyteenne."

18 vuotta on pitkä aika, pitää sisällään toteutumattomia toiveita. Pian voi olla edessä " lumipalloefekti", ellet vähitellen ala purkamaan vyyhtiä.

• lapset etusijalla

Kiitos viestistäsi. Nuo muut kirjoittajat pitivät minua vähän tyhmänä, kun kaikki muut asiat perheessä toimivat. Paitsi rakkaus, hellyys, läheisyys, romantiikka (muutakin kuin seksiä) ja se muiden parjaama henkinen yhteys. Henkinen yhteys tuntui monille olevan täyttä hepreaa, ihana että löytyi kuitenkin yksi kohtalotoveri, vaikka oletkin eri sukupuolta. En usko kuitenkaan hukkaan heitettyihin vuosiin.

Nuo muut ovat oikeassa siinä, että menetettävää on paljon. Lapsien hyvinvointi on ensisijaista, oman onnen tavoittelu on jo toisenlaista. En usko myöskään, että enää voisi löytyä juuri sitä omaa rakasta - olen höpsö ja parantumaton romantikko ja "markkinat" ovat vieneet parhaat päältä. Niin se vain on. Ihan hyvin kehotettu viettämään aikaa kavereiden ja harrastusten parissa. Niin teenkin. Avioliitto on minulle sopimus ja puoliso on kuin työkaveri, jonka kanssa kasvatetaan lapset. Ei enempää eikä vähempää. Erilleen muutan heti kun lapset lähtevät ja asun ihan iloisesti yksin tuon jälkeen. Olemme vaimoni kanssa täysin eri tyyppisiä ihmisiä. Uskon kasvavani paremmin omaksi itsekseni eron jälkeen, kun ei tarvitse pinnistellä elämänsä kanssa päivittäin. Tuo oli hyvä kuulla, että pärjäät hyvin eron jälkeen.

Noiden muiden kommenttien pohjalta pitää vähän oikoa, en ole ihan tuommoinen kuin kirjoitukset väittää.
        Alkoholia en muuten käytä ja olen hyvinkin urheilullinen. Harrastan monipuolista urheilua ja voimailua päivittäin - niin jaksaa paremmin, korviketta nk. hölmölle henkiselle yhteydelle. Ja ulkopuolisia seksisuhteita olisi tarjoilla - varmaankin aseman ja rahan takia sekä ulkonäön. En harrasta syrjähyppyjä, yritän olla rehellinen. Ainoa huono puoleni on vaatimattomuus ;)

Niin totta nämä tekstit ovat kuitenkin, kiitos teille muillekin vastanneille. Oli ihan piristävää lukea noita kommentteja. Mielenkiintoisia elämäntarinoita noiden takana. Loppujen lopuksi minulla on kaikki hyvin. Välillä auttaa kun narisee niin jaksaa taas arkea.

Uskon myös, että teit oman hyvän ratkaisun nimimerkillä Hyvä niin. Vaatii rohkeutta ja päättäväisyyttä. Kiitos vielä osaanottavasta tekstistä.

• tttt_
        lapset etusijalla kirjoitti:

Kiitos viestistäsi. Nuo muut kirjoittajat pitivät minua vähän tyhmänä, kun kaikki muut asiat perheessä toimivat. Paitsi rakkaus, hellyys, läheisyys, romantiikka (muutakin kuin seksiä) ja se muiden parjaama henkinen yhteys. Henkinen yhteys tuntui monille olevan täyttä hepreaa, ihana että löytyi kuitenkin yksi kohtalotoveri, vaikka oletkin eri sukupuolta. En usko kuitenkaan hukkaan heitettyihin vuosiin.

Nuo muut ovat oikeassa siinä, että menetettävää on paljon. Lapsien hyvinvointi on ensisijaista, oman onnen tavoittelu on jo toisenlaista. En usko myöskään, että enää voisi löytyä juuri sitä omaa rakasta - olen höpsö ja parantumaton romantikko ja "markkinat" ovat vieneet parhaat päältä. Niin se vain on. Ihan hyvin kehotettu viettämään aikaa kavereiden ja harrastusten parissa. Niin teenkin. Avioliitto on minulle sopimus ja puoliso on kuin työkaveri, jonka kanssa kasvatetaan lapset. Ei enempää eikä vähempää. Erilleen muutan heti kun lapset lähtevät ja asun ihan iloisesti yksin tuon jälkeen. Olemme vaimoni kanssa täysin eri tyyppisiä ihmisiä. Uskon kasvavani paremmin omaksi itsekseni eron jälkeen, kun ei tarvitse pinnistellä elämänsä kanssa päivittäin. Tuo oli hyvä kuulla, että pärjäät hyvin eron jälkeen.

Noiden muiden kommenttien pohjalta pitää vähän oikoa, en ole ihan tuommoinen kuin kirjoitukset väittää.
        Alkoholia en muuten käytä ja olen hyvinkin urheilullinen. Harrastan monipuolista urheilua ja voimailua päivittäin - niin jaksaa paremmin, korviketta nk. hölmölle henkiselle yhteydelle. Ja ulkopuolisia seksisuhteita olisi tarjoilla - varmaankin aseman ja rahan takia sekä ulkonäön. En harrasta syrjähyppyjä, yritän olla rehellinen. Ainoa huono puoleni on vaatimattomuus ;)

Niin totta nämä tekstit ovat kuitenkin, kiitos teille muillekin vastanneille. Oli ihan piristävää lukea noita kommentteja. Mielenkiintoisia elämäntarinoita noiden takana. Loppujen lopuksi minulla on kaikki hyvin. Välillä auttaa kun narisee niin jaksaa taas arkea.

Uskon myös, että teit oman hyvän ratkaisun nimimerkillä Hyvä niin. Vaatii rohkeutta ja päättäväisyyttä. Kiitos vielä osaanottavasta tekstistä.

Kun aina vouhkataan siitä, että lapsen onni on ensin ja sitten vasta oma. Ja mun niskakarvat nousee pystyyn kun kuulenkin sanottavan "lasten takia pysytään yhdessä vaikka ei mitään muuta olekaan". Ja sitten samat(?) henkilöt käyvät vouhkaamassa tuolla uskottomuus palstalla, miten moraalittomia ihmiset ovat. (Anteeksi, mutta tämä tosiaan nyppii minua.)
        Näistä väkisinkin miettii, että LASTEN EDUN MUKAISTA on:
        a) Antaa huonon parisuhteen malli
        b) Tulla katkeraksi, kiukkuiseksi ihmiseksi (ja siitä kärsivät juurikin lapset)
        c) Näyttää että elämä on kärsimystä
        d) Osoittaa lapsille rakkautta siten kuinka paljon äiti/isä on teidän vuoksi menettänyt
        jne, jne...

Loppuviimein jos löydät itsesi ja onnellisuutesi eroamalla, niin tottakai lapsille se on kriisin paikka, samoin kuin aikuisille. Mutta jos aikuiset eivät ala tappelemaan lasten välityksellä, niin lapset kyllä siitä selviävät. Ja usko tai älä (näitä esimerkkejä on useita) niin lapset heijastavat juuri sinun tunteita. Kun olet onnellinen ja tasapainoinen, niin niin ovat lapsetkin. Sillä vanhempien onnellisuudella on paljon suurempi merkitys lasten omaan tunne-elämään kuin sillä missä vanhemmat asuvat.

• tttt_
        tttt_ kirjoitti:

Kun aina vouhkataan siitä, että lapsen onni on ensin ja sitten vasta oma. Ja mun niskakarvat nousee pystyyn kun kuulenkin sanottavan "lasten takia pysytään yhdessä vaikka ei mitään muuta olekaan". Ja sitten samat(?) henkilöt käyvät vouhkaamassa tuolla uskottomuus palstalla, miten moraalittomia ihmiset ovat. (Anteeksi, mutta tämä tosiaan nyppii minua.)
        Näistä väkisinkin miettii, että LASTEN EDUN MUKAISTA on:
        a) Antaa huonon parisuhteen malli
        b) Tulla katkeraksi, kiukkuiseksi ihmiseksi (ja siitä kärsivät juurikin lapset)
        c) Näyttää että elämä on kärsimystä
        d) Osoittaa lapsille rakkautta siten kuinka paljon äiti/isä on teidän vuoksi menettänyt
        jne, jne...

Loppuviimein jos löydät itsesi ja onnellisuutesi eroamalla, niin tottakai lapsille se on kriisin paikka, samoin kuin aikuisille. Mutta jos aikuiset eivät ala tappelemaan lasten välityksellä, niin lapset kyllä siitä selviävät. Ja usko tai älä (näitä esimerkkejä on useita) niin lapset heijastavat juuri sinun tunteita. Kun olet onnellinen ja tasapainoinen, niin niin ovat lapsetkin. Sillä vanhempien onnellisuudella on paljon suurempi merkitys lasten omaan tunne-elämään kuin sillä missä vanhemmat asuvat.

Ja samaan omakohtaiseen näkemykseen on tullut myös nimimerkki "lapsen silmin". Toivottavasti tämän edes joku tajuaisi...

• XYZ.fi
        tttt_ kirjoitti:

Ja samaan omakohtaiseen näkemykseen on tullut myös nimimerkki "lapsen silmin". Toivottavasti tämän edes joku tajuaisi...

kyllä noin mene useinkaan. Esim itse olen nimenomaan ns. avioerolapsi ja toivoin lapsena aina vanhempieni palaavan yhteen. Nykyisin olen itse ihan vastaavassa tilanteessa kuin aloittaja ja ymmärrän hyvin hänen pähkäilynsä. Kyllä hänen lapsillaan on ollut ja on edelleen varmaan paremmat edellytykset normaaliin lapsen kehitykseen, kuin lapsilla on yleensäkään.
        Itse näen myös ihmisen elämän jakautuvan eri kehitysvaiheisiin ja naimisiin meno ja lasten hankkiminen kuuluu sellaiseen vaiheeseen, että silloin kun lapsi/lapset on saatu, eletään lasten ehdoilla ja luovutaan sellaisista itsekeskeisistä ajatuksista, jotka haittaisivat lapsen kehitystä kuten avioero yleensä sen tekee. On tietysti tilanteita joissa avioero on lapseselle pienempi paha, esim. väkivalta ja päihteet.
        Viestin aloittajan tekstistä jo näkee tyhmempikin, että juuri lapset ovat selvinneet voittajana.
        Tietysti tilanne olisi vielä parempi, jos vanhemmat ihan oikeasti rakastaisivat toisiaan.

• kohtalotovereita
        XYZ.fi kirjoitti:

kyllä noin mene useinkaan. Esim itse olen nimenomaan ns. avioerolapsi ja toivoin lapsena aina vanhempieni palaavan yhteen. Nykyisin olen itse ihan vastaavassa tilanteessa kuin aloittaja ja ymmärrän hyvin hänen pähkäilynsä. Kyllä hänen lapsillaan on ollut ja on edelleen varmaan paremmat edellytykset normaaliin lapsen kehitykseen, kuin lapsilla on yleensäkään.
        Itse näen myös ihmisen elämän jakautuvan eri kehitysvaiheisiin ja naimisiin meno ja lasten hankkiminen kuuluu sellaiseen vaiheeseen, että silloin kun lapsi/lapset on saatu, eletään lasten ehdoilla ja luovutaan sellaisista itsekeskeisistä ajatuksista, jotka haittaisivat lapsen kehitystä kuten avioero yleensä sen tekee. On tietysti tilanteita joissa avioero on lapseselle pienempi paha, esim. väkivalta ja päihteet.
        Viestin aloittajan tekstistä jo näkee tyhmempikin, että juuri lapset ovat selvinneet voittajana.
        Tietysti tilanne olisi vielä parempi, jos vanhemmat ihan oikeasti rakastaisivat toisiaan.

Kiitos hyvästä viestistä. Tuli parempi olo. Noin juuri ajattelen. Ilman lapsiani minulla ei olisi elämänsisältöä, en "kärsi" lasten takia vaan päinvastoin. Nautin joka päivästä kun saan viettää lasteni kanssa ihanaa perhe elämää. Yritän olla onnellinen näillä eväillä mitä minulla on. Koen olevani melko onnellinen (jos sitä pitää määritellä).

Faktat pitää silti tunnustaa, silloin ei tarvitse enää riidellä. Osaan välttää riitoja ja neuvotella paremmin asioista tämän aviokoulun ansiosta... ei tarvitse rakastaa puolisoaan, jos ei pysty. Silti tarvitsee tulla toimeen. Viha ja katkeruus vahingoittaa lapsia, niitä vältän. Puoliso on hyvä työkaveri ilman syvempiä tunteita. Meillä on yhteiset lapset ja yhteinen omaisuus - ja lasten kautta yhteinen tulevaisuuskin, nyt ja aina. Vaikka asummekin joskus tulevaisuudessa eri osoitteessa. Minulla ei ole mitään valittamista, vaikka narina ja keskustelu anonyyminä on silti joskus kivaa. Omalla nimellä en tämmöistä tekisi, enkä kasvotusten kenenkään kanssa.

Mukava kuulla, että on meitä muitakin.

• Ol Playa

Jos lapset on tärkeintä kerran, suosittelisin jo pikkuhiljaa hoitamaan liittoa sille mallille, että rakastutte toisiinne!

Tuo "lapset tärkeintä" on monesti jopa syy sille, miksi avioliitto kariutuu. Jostain kumman syystä se puoliso ei tule edes kakkosena lasten jälkeen.

Oikeasti puoliso on se tärkein. Tätä mieltä ovat ainakin tohtorismiehet avioliittoneuvonnan leirissä.

On tärkeää olla rakastunut ja pitää rakastuneisuudesta huolta koska:
        - puolisot ovat onnellisia
        - ainakin toinen kuolee onnellisena
        - puolisot ovat terveempiä
        ja sokerina pohjalla:
        - LAPSET voivat tutkimusten mukaan myös paremmin, kun puolisot ovat rakastuneita

• XYZ.fi
        kohtalotovereita kirjoitti:

Kiitos hyvästä viestistä. Tuli parempi olo. Noin juuri ajattelen. Ilman lapsiani minulla ei olisi elämänsisältöä, en "kärsi" lasten takia vaan päinvastoin. Nautin joka päivästä kun saan viettää lasteni kanssa ihanaa perhe elämää. Yritän olla onnellinen näillä eväillä mitä minulla on. Koen olevani melko onnellinen (jos sitä pitää määritellä).

Faktat pitää silti tunnustaa, silloin ei tarvitse enää riidellä. Osaan välttää riitoja ja neuvotella paremmin asioista tämän aviokoulun ansiosta... ei tarvitse rakastaa puolisoaan, jos ei pysty. Silti tarvitsee tulla toimeen. Viha ja katkeruus vahingoittaa lapsia, niitä vältän. Puoliso on hyvä työkaveri ilman syvempiä tunteita. Meillä on yhteiset lapset ja yhteinen omaisuus - ja lasten kautta yhteinen tulevaisuuskin, nyt ja aina. Vaikka asummekin joskus tulevaisuudessa eri osoitteessa. Minulla ei ole mitään valittamista, vaikka narina ja keskustelu anonyyminä on silti joskus kivaa. Omalla nimellä en tämmöistä tekisi, enkä kasvotusten kenenkään kanssa.

Mukava kuulla, että on meitä muitakin.

.... nimimerkin suojassa voi todellakin kirjoitella vapaasti niistä ajatuksista joita mielessä pyörii ja joita ei todellakaan haluaisi puolison tietoon tulevan, siitäkään huolimatta vaikka vastapuoli tuntisi samoin. Yhteiselo olisi taatusti entistä vaikeampaa sellaisen tuuletuksen jälkeen.
        Eli onhan elämän tärkein vaihe juuri jälkikasvun saaminen ja itsenäiseen elämään kasvattaminen, eihän meitä muuten olisi ketään olemassa. Joten voit juuri sen takia pitää liittoasi onnistuneena, vaikka rakkauselämäsi ei ole mennyt siten kuin olisit toivonut sen menevän.
        Itse olen hyvin samanlaisessa tilanteessa, mutta iloitsen silti suuresti isän roolista edelleen, vaikka aikaa on mennyt ne samat 20v.
        Aiemmin olin aika varma siitä, että menisin uudestaan naimisiin tai perustaisin ainakin kunnon parisuhteen, mahdollisen eron jälkeen, mutta nykyisin on alkanut tuntua siltä, että sekin vaihe on menossa jo ohi, eli keskittyisin eron jälkeen todennäköisesti joihinkin harrastuksiin, jotka ovat jääneet taustalle tai kokonaan vaimenneet perheelämän myötä.
        Tsemppiä sinulle jatkoon.

• kevät tulee,vihdoin!
        XYZ.fi kirjoitti:

.... nimimerkin suojassa voi todellakin kirjoitella vapaasti niistä ajatuksista joita mielessä pyörii ja joita ei todellakaan haluaisi puolison tietoon tulevan, siitäkään huolimatta vaikka vastapuoli tuntisi samoin. Yhteiselo olisi taatusti entistä vaikeampaa sellaisen tuuletuksen jälkeen.
        Eli onhan elämän tärkein vaihe juuri jälkikasvun saaminen ja itsenäiseen elämään kasvattaminen, eihän meitä muuten olisi ketään olemassa. Joten voit juuri sen takia pitää liittoasi onnistuneena, vaikka rakkauselämäsi ei ole mennyt siten kuin olisit toivonut sen menevän.
        Itse olen hyvin samanlaisessa tilanteessa, mutta iloitsen silti suuresti isän roolista edelleen, vaikka aikaa on mennyt ne samat 20v.
        Aiemmin olin aika varma siitä, että menisin uudestaan naimisiin tai perustaisin ainakin kunnon parisuhteen, mahdollisen eron jälkeen, mutta nykyisin on alkanut tuntua siltä, että sekin vaihe on menossa jo ohi, eli keskittyisin eron jälkeen todennäköisesti joihinkin harrastuksiin, jotka ovat jääneet taustalle tai kokonaan vaimenneet perheelämän myötä.
        Tsemppiä sinulle jatkoon.

Ja ajatukset samanmoiset! Itsekkin ajattelin vielä muutama vuosi sitten, että heti kun lapset on tarpeeksi vanhoja lähden tästä liitosta ja pariudun heti sen oikean kanssa!!
        Hah hah hah!! Naurattaa tuo lapsellisuus..ehkä,jos olisin siihen ihmeellisyyteen joskus aikaisemmin törmännyt, olisin sen voinutkin tehdä! Mutta en törmännyt..
        No nyt on kohta sen lähdön aika..nuorempi päättää koulunsa keväällä..mutta..vaikka lähtöä suunnittelen ja oikein odotan uutta asunnon ja elinympäristön vaihtoa (muutan lähelle lapsiani..)
        niin uutta kumppania en kaipaa enää ollenkaan!
        Sänkykin tulee olemaan puolet pienempi entistä ja muutenkin teen asuntoni itseni näköiseksi ja että lapset voivat aina halutessaan siellä olla!
        Mutta mies! Ei kiitos enään!! Se vaihe on tosiaan ainakin minulla nyt ohi! Olen kohta viisikymppinen, enkä usko enää, että kukaan mies osaisi minulle hellyyttä antaa niin paljon kuin tarvitsisin! Otan koiran hellittäväksi, eiköhän siltä lämpöa heru!
        Jos joskus miellyttävän miesystävän kuitenkin tapaan,seksi hoidetaan sitten hänen luonaan ja muutenkin pidän kuitenkin kunnon hajuraon!

• XYZ.fi
        kevät tulee,vihdoin! kirjoitti:

Ja ajatukset samanmoiset! Itsekkin ajattelin vielä muutama vuosi sitten, että heti kun lapset on tarpeeksi vanhoja lähden tästä liitosta ja pariudun heti sen oikean kanssa!!
        Hah hah hah!! Naurattaa tuo lapsellisuus..ehkä,jos olisin siihen ihmeellisyyteen joskus aikaisemmin törmännyt, olisin sen voinutkin tehdä! Mutta en törmännyt..
        No nyt on kohta sen lähdön aika..nuorempi päättää koulunsa keväällä..mutta..vaikka lähtöä suunnittelen ja oikein odotan uutta asunnon ja elinympäristön vaihtoa (muutan lähelle lapsiani..)
        Sänkykin tulee olemaan puolet pienempi entistä ja muutenkin teen asuntoni itseni näköiseksi ja että lapset voivat aina halutessaan siellä olla!
        Mutta mies! Ei kiitos enään!! Se vaihe on tosiaan ainakin minulla nyt ohi! Olen kohta viisikymppinen, enkä usko enää, että kukaan mies osaisi minulle hellyyttä antaa niin paljon kuin tarvitsisin! Otan koiran hellittäväksi, eiköhän siltä lämpöa heru!
        Jos joskus miellyttävän miesystävän kuitenkin tapaan,seksi hoidetaan sitten hänen luonaan ja muutenkin pidän kuitenkin kunnon hajuraon!

...samoinkokevia taitaa olla aika paljon, mutta pidämme asian yleesä omana tietona.

Tsemppiä sinullekin jatkoon.

• sanniannak
        XYZ.fi kirjoitti:

...samoinkokevia taitaa olla aika paljon, mutta pidämme asian yleesä omana tietona.

Tsemppiä sinullekin jatkoon.

Minä en ehkä vaan ymmärrä asian kaikkia puolia, mutta kun tuo kuulostaa niin surulliselta...

Minä olen sillä "20-vuoden" alkupäässä, eli reilu 30-kymppinen. Ja tietysti minun tulee ajatella asioita vielä tietyllä ihanteella, mutta silti... Haluaisin kuulla nyt teiltä, jotka ovat tuon kokeneet, että olisko sen voinut jollain välttää? Onko se - että parisuhde on vaan siinä sivussa ja kun lapset lentävät pois kotoa, niin sitten erotaan - minkä "syytä"? Onko ihmiset vaan väärät toisilleen? Unohtuiko jossain vaiheessa parisuhteen huoltaminen? Loppuiko oma tahto huolehtia parisuhteesta? Vai heräsikö vaan joku päivä huomaamaan, että näin on tapahtunut? Jos nyt analysoitte noita vuosia, niin mitä antaisitte tänne neuvoksi?

• Kevät tulee vihdoin
        sanniannak kirjoitti:

Minä en ehkä vaan ymmärrä asian kaikkia puolia, mutta kun tuo kuulostaa niin surulliselta...

Minä olen sillä "20-vuoden" alkupäässä, eli reilu 30-kymppinen. Ja tietysti minun tulee ajatella asioita vielä tietyllä ihanteella, mutta silti... Haluaisin kuulla nyt teiltä, jotka ovat tuon kokeneet, että olisko sen voinut jollain välttää? Onko se - että parisuhde on vaan siinä sivussa ja kun lapset lentävät pois kotoa, niin sitten erotaan - minkä "syytä"? Onko ihmiset vaan väärät toisilleen? Unohtuiko jossain vaiheessa parisuhteen huoltaminen? Loppuiko oma tahto huolehtia parisuhteesta? Vai heräsikö vaan joku päivä huomaamaan, että näin on tapahtunut? Jos nyt analysoitte noita vuosia, niin mitä antaisitte tänne neuvoksi?

Älä sinä surullisesti mitään ajattele!! Elämä vain joillakin menee niin..ei yleistetä!!
        Minäkin olin ikäisenäsi hyvin onnellinen! Tein lapset juuri ikäisenäsi ja talo laitettiin ja oltiin onnellisia ja kaikki tuntui hyvältä! Elämän parasta aikaa..!!
        Lapset ja se kaikki hulina vaan vei niin paljon voimia,ettei tainnu jäädä sille parisuhteelle sit kuitenkaan tarpeeksi sitä aikaa..Kyllä muistan vielä lasten ollessa pieniä,että miehen kanssa puhuttiin ja yhdessä tehtiin kaikkee kivaa ja lasten kanssa reissailtiin..
        MUTTA...Se 40v. rajapyykin tietämillä jotain tapahtui..sitä ruvettiin vaan hiljaa erkaneen..kapakoissa emme olleet koskaan pahemmin kulkeneet, mutta mies ylennyksen johdosta alkoi olemaan enempi ja enempi omissa menoissaan ja mulle jäi vastuu lapsien menoista,harrastuksista ja kodista..
        Kapinoinkin..sanoin,etten tykkää tallaisesta, mutta mies sanoi sen olevan välttämätön paha,jos meinasi työssään menestyä..siitä se meillä alkoi, miehen ylenemisestä..
        Vuosi vuodelta mies muuttui,varmaan minäkin miehen silmissä..
        Seksissä en tuntenut enää sitä ihanaa yhteyttä...pikkuhiljaa sekin kaikkosi ja alkoi olemaan panot kerran viikossa pakkopullaa.. Ja lapset kasvoi ja niille tuli omat menot..
        Yritin kyllä asiasta puhua,kun huomasin vieraantumisen muuttaneen kotiimme,mutta emme osanneet asiaa enää käsitellä..miehen mielestä minä olin vain mustasukkainen kotona liikaa pyöriny hullu! Miten olisin jotakin muuta voinut olla, kun pakkohan jonkun oli UHRAUTUA ja hoitaa se arkikin..Että herra pystyi menemään mielensä mukaan..
        Tässä tuli se meidän liiton tuho..yhteistä kieltä ei enään ollut..
        Miehen mielestä se työ oli ykkösenä, sieltähän se kaikkein tärkein toimeen tulo tuli..minä ja muu tuli sit kakkosena..tai joskus..
        Meillä kuvioihin tuli myös miehen viinankäyttö ja ravintolamenot ja naispuoliset työkaverit..itse olen sellainen koti-ihminen ja luulin ensimmäiset 10 vuotta miehenikin olevan,erehdyin.
        Mutta älä sinä "Sanniannak." tästä masennu..tämä oli vain minun tarinani ja vaikka itkenyt olen varmasti 5 vuotta putkeen yöt..enää ei sureta!
        En tunne miestäni kohtaan enää mitään..annoin periksi vuosia sitten..en tunne edes tätä ihmistä kodissani..Emme ole nukkuneet enää pitkään aikaan yhdessä,enkä enää vuosiin ole kaivannut häntä mihinkään..Riidelleet emme ole aikoihin,eikä ole mitään riideltävääkään..lapset ovat hyvin koulussa menestyneet ja jatkosuunnitelmat ovat selvillä. Itse odotan vain kevättä ja uutta elämääni!
        Yhden neuvon kuitenkin annan..pidä se keskusteluyhteys mieheesi!! Se on varmaan se tärkein pointti! Älä anna koskaan minkään tulla väliinne! Minä annoin miehen työn mennä itseni edelle,mieheni vaatimuksesta..Olen kuitenkin ihan tyytyväinen NYT!

• XYZ.fi
        sanniannak kirjoitti:

... minun tapaus saattaa poiketa yleisestä linjasta, tai poikkeaa ainakin tuosta aiemmasta tilanteesta.
        Olin itseasiassa varsin tyytyväinen parisuhteeseni muutamat ensimmäiset vuodet, sillä kuvittelin vaimon olevan samoilla linjoilla, mutta kun aloimme tosissaan yrittämään saada jälkikasvua, minusta alkoi pikkuhiljaa tuntua siltä, kuin olisin vaimolle vain sopiva "isä hänen lapselleen", eli mikäli lasta ei saataisi aikaan ja se johtuisi minusta hän etsisi oitis sellaisen miehen jolta se onnistuu. No meiltä se kyllä onnistui monen vuoden yrittämisen jälkeen, eli tarvittiin keinohedelmöitystä. Ongelma ei johtunut minusta vaan vaimosta.
        Itse olin jo asennoitunut lopulta siihen, että ellei se viimeinen yritys olisi onnistunut olisimme varmaan eronneen kohta sen jälkeen, mutta se kuitenkin onnistui. Elin silloin aika ristiriitaisissa tunnelmissa jonkun aikaa, eli iloitsin lapsesta, mutta koin silti itseni vain sopivaksi isäksi lapselle. Silloin toki toivoin pääseväni siitä tuneesta eroon ajan myötä, mutta se vain pikkuhiljaa vahvistui, ilmeisesti sen vuoksi, että se pitää oikeasti paikkansa. Yritimme keskustella parisuhteesta ja sen toimimattomuudesta, mutta se vain pahensi tilannetta joka kerta entisestään.
        Olen kuitenkin pitänyt isänä olemisesta, enkä kadu ettei tullut erottua aikoinaan, sillä pidän kokemaani isyyttä tärkeimpänä vaiheena elämässäni. Eli en todellakaan osaa sanoa mitään erityistä neuvoa tulevaisuuden varalle niille joilla on näitä mietteitä parisuhteen alkupäässä. Ehkä ainoastaan sen, että oltaisiin rehellisiä ja avoimia suhteen alkuvaiheessa, eikä yritetä antaa toiselle väärää kuvaa itsestään, sen pelossa, että pelätään sen huonontavan parisuhteen muodostumista. Sillä se totuus tulee kuitenkin esille jastaan.

• Ei nimimerkkiä
        sanniannak kirjoitti:

En usko, että asioihin voi paljon tietoisesti vaikuttaa. On vain eri elämänvaiheita: lapsuus, parisuhde, vanhemmuus, vanhuus. Eläman tarkoitus ei ole tehdä sinua onnelliseksi vaan turvata suvun jatkuminen.

Neuvoni on tämä: kun elämä alkaa painaa, älä muutu rasitukseksi muille äläkä syytä puolisoasi siitä, mikä oikeasti ei ole hänen vikansa.

• Ei nimimerkkiä
        Kevät tulee vihdoin kirjoitti:

Älä sinä surullisesti mitään ajattele!! Elämä vain joillakin menee niin..ei yleistetä!!
        Minäkin olin ikäisenäsi hyvin onnellinen! Tein lapset juuri ikäisenäsi ja talo laitettiin ja oltiin onnellisia ja kaikki tuntui hyvältä! Elämän parasta aikaa..!!
        Lapset ja se kaikki hulina vaan vei niin paljon voimia,ettei tainnu jäädä sille parisuhteelle sit kuitenkaan tarpeeksi sitä aikaa..Kyllä muistan vielä lasten ollessa pieniä,että miehen kanssa puhuttiin ja yhdessä tehtiin kaikkee kivaa ja lasten kanssa reissailtiin..
        MUTTA...Se 40v. rajapyykin tietämillä jotain tapahtui..sitä ruvettiin vaan hiljaa erkaneen..kapakoissa emme olleet koskaan pahemmin kulkeneet, mutta mies ylennyksen johdosta alkoi olemaan enempi ja enempi omissa menoissaan ja mulle jäi vastuu lapsien menoista,harrastuksista ja kodista..
        Kapinoinkin..sanoin,etten tykkää tallaisesta, mutta mies sanoi sen olevan välttämätön paha,jos meinasi työssään menestyä..siitä se meillä alkoi, miehen ylenemisestä..
        Vuosi vuodelta mies muuttui,varmaan minäkin miehen silmissä..
        Seksissä en tuntenut enää sitä ihanaa yhteyttä...pikkuhiljaa sekin kaikkosi ja alkoi olemaan panot kerran viikossa pakkopullaa.. Ja lapset kasvoi ja niille tuli omat menot..
        Yritin kyllä asiasta puhua,kun huomasin vieraantumisen muuttaneen kotiimme,mutta emme osanneet asiaa enää käsitellä..miehen mielestä minä olin vain mustasukkainen kotona liikaa pyöriny hullu! Miten olisin jotakin muuta voinut olla, kun pakkohan jonkun oli UHRAUTUA ja hoitaa se arkikin..Että herra pystyi menemään mielensä mukaan..
        Tässä tuli se meidän liiton tuho..yhteistä kieltä ei enään ollut..
        Miehen mielestä se työ oli ykkösenä, sieltähän se kaikkein tärkein toimeen tulo tuli..minä ja muu tuli sit kakkosena..tai joskus..
        Meillä kuvioihin tuli myös miehen viinankäyttö ja ravintolamenot ja naispuoliset työkaverit..itse olen sellainen koti-ihminen ja luulin ensimmäiset 10 vuotta miehenikin olevan,erehdyin.
        Mutta älä sinä "Sanniannak." tästä masennu..tämä oli vain minun tarinani ja vaikka itkenyt olen varmasti 5 vuotta putkeen yöt..enää ei sureta!
        En tunne miestäni kohtaan enää mitään..annoin periksi vuosia sitten..en tunne edes tätä ihmistä kodissani..Emme ole nukkuneet enää pitkään aikaan yhdessä,enkä enää vuosiin ole kaivannut häntä mihinkään..Riidelleet emme ole aikoihin,eikä ole mitään riideltävääkään..lapset ovat hyvin koulussa menestyneet ja jatkosuunnitelmat ovat selvillä. Itse odotan vain kevättä ja uutta elämääni!
        Yhden neuvon kuitenkin annan..pidä se keskusteluyhteys mieheesi!! Se on varmaan se tärkein pointti! Älä anna koskaan minkään tulla väliinne! Minä annoin miehen työn mennä itseni edelle,mieheni vaatimuksesta..Olen kuitenkin ihan tyytyväinen NYT!

En tiedä lohduttaako, mutta sama kaari suhteelle olisi arvattavasti tullut, vaikkei olisi ollut menoja, naisia, viinaa ja arjen uhrautumista. Parisuhteen onni on väliaikaista hormonihuumaa. Kun kemikaalieritys tasaantuu, laskeudutaan uuteen latenssivaiheeseen.

• lapset etusijalla
        sanniannak kirjoitti:

Hmmm, vai neuvoja. Olen tosiaan epäonnistunut suhteessamme pahemman kerran. Menin naimisiin väärän ihmisen kanssa, joka on elämäni suurin virhe. Rakkauden huuma kestää ehkä puolitoista vuotta (omalla kohdalla) ja vasta sen jälkeen alkaa näkemään niitä oikeita puolia puolisossaan - arki kolahtaa ja niinpäinpois.

Jos jo olet naimisissa, niin niitä neuvoja. Jokaisella on omat mielipiteet asioista, mutta kun kerran kysyit...

- Keskustele kaikista asioista ja ole valmis kompromisseihin.
        - ole läsnä ja kiinnostunut puolisosi elämästä(kuuntele ja anna positiivista palautetta)
        - Anna itsellesi aikaa ... harrastuksia, ystäviä
        - Anna eritysitä aikaa (Rahaa säästämättä- hmm..ehkä miehelle) parisuhteelle viikottain ja jotain erityistä vähintään kerran vuodessa (esim. yhteinen romanttinen matka etelään).
        - suosittelen myös avioliittoleirejä, niissä on hyviä teemoja ja keskustelunaiheita parisuhteiden hoitoon.
        - Anna puolisolle anteeksi epätäydellisyys ja itsellesi myös - päivittäin

On paljon pareja, jotka ovat onnellisia, mutta suuri osa lienee päästänyt avioliittonsa enemmän tai vähemmän kamalaan pisteeseen. Hyvä parisuhde on parasta perheelle... sen avulla kaikki sujuu... ilman sitä on aika rankkaa, vaikka ihan kivaa ja hyvää elämää näinkin.

• sanniannak

Hmmm, vai neuvoja. Olen tosiaan epäonnistunut suhteessamme pahemman kerran. Menin naimisiin väärän ihmisen kanssa, joka on elämäni suurin virhe. Rakkauden huuma kestää ehkä puolitoista vuotta (omalla kohdalla) ja vasta sen jälkeen alkaa näkemään niitä oikeita puolia puolisossaan - arki kolahtaa ja niinpäinpois.

Jos jo olet naimisissa, niin niitä neuvoja. Jokaisella on omat mielipiteet asioista, mutta kun kerran kysyit...

- Keskustele kaikista asioista ja ole valmis kompromisseihin.
        - ole läsnä ja kiinnostunut puolisosi elämästä(kuuntele ja anna positiivista palautetta)
        - Anna itsellesi aikaa ... harrastuksia, ystäviä
        - Anna eritysitä aikaa (Rahaa säästämättä- hmm..ehkä miehelle) parisuhteelle viikottain ja jotain erityistä vähintään kerran vuodessa (esim. yhteinen romanttinen matka etelään).
        - suosittelen myös avioliittoleirejä, niissä on hyviä teemoja ja keskustelunaiheita parisuhteiden hoitoon.
        - Anna puolisolle anteeksi epätäydellisyys ja itsellesi myös - päivittäin

On paljon pareja, jotka ovat onnellisia, mutta suuri osa lienee päästänyt avioliittonsa enemmän tai vähemmän kamalaan pisteeseen. Hyvä parisuhde on parasta perheelle... sen avulla kaikki sujuu... ilman sitä on aika rankkaa, vaikka ihan kivaa ja hyvää elämää näinkin.

Enää ei ahdista ihan niin paljoa. Kun en todellakaan aio uskoa siihen, että elämä vaan menee vaiheissa, eikä minulla ole mitään otetta omaan elämään =)

Ja minusta tuntuu, että te jotka osaatte analysoida menneisyyttä noin, niin te olette oivaltaneet jotain mitä monet eivät uskalla tai osaa. Ja varmasti - oli seuraavat toimenpiteenne mitä tahansa - tulette onnellisemmiksi ja tyytyväismmiksi elämäänne.

Minä kiteytän omaan mieleeni nuo neuvot niin, ettei toista saa koskaan pitää itsestäänselvyytenä. Vaan pitää tosiaan kysellä, kuunnella ja arvostaa. Näillä eväillä eteenpäin. Ja kiitos vielä kerran!

• 18 vuotta yhdessä
        sanniannak kirjoitti:

Enää ei ahdista ihan niin paljoa. Kun en todellakaan aio uskoa siihen, että elämä vaan menee vaiheissa, eikä minulla ole mitään otetta omaan elämään =)

Ja minusta tuntuu, että te jotka osaatte analysoida menneisyyttä noin, niin te olette oivaltaneet jotain mitä monet eivät uskalla tai osaa. Ja varmasti - oli seuraavat toimenpiteenne mitä tahansa - tulette onnellisemmiksi ja tyytyväismmiksi elämäänne.

Minä kiteytän omaan mieleeni nuo neuvot niin, ettei toista saa koskaan pitää itsestäänselvyytenä. Vaan pitää tosiaan kysellä, kuunnella ja arvostaa. Näillä eväillä eteenpäin. Ja kiitos vielä kerran!

Hei,

Ottakaa opiksi noista neuvoista molemmat etkä vain sinä. Kummankin puolison pitää muistaa ettei pidä toista itsestäänselvyytenä. Tärkeää on todella huomata toinen, olla kiinnostunut hänestä ja häntä kiinnostavista asioista, jutella ja kuunnella. Toiselle pitää näyttää sanoin ja teoin miten rakastaa, välittää, arvostaa ja kunnioittaa toista. Toinen pitää hyväksyä hyvine ja huonoine puolineen. Yrittäkää löytää aina kompromissi, jos riitelette, äläkä itsepintaisesti pidä päätäsi. Älä anna mustasukkaisuudelle valtaa. Älä epäile toista ilman syytä. Uskaltakaa näyttää tunteenne ja puhua niistä ja kaikista mahdollisista ajatuksistanne. Älkää haukkuko toisianne muiden edessä, ei saa nolata tai alistaa toista - varsinkaan muiden nähden. Näyttäkää miten kunnioitatte ja rakastatte toisianne. Tälläiset asiat olen ottanut opiksi. Yritämme pelastaa liittoamme...

• ox
        Ei nimimerkkiä kirjoitti:

En tiedä lohduttaako, mutta sama kaari suhteelle olisi arvattavasti tullut, vaikkei olisi ollut menoja, naisia, viinaa ja arjen uhrautumista. Parisuhteen onni on väliaikaista hormonihuumaa. Kun kemikaalieritys tasaantuu, laskeudutaan uuteen latenssivaiheeseen.

samaa mieltä! Näin se menee..

• kevät tulee vihdoin.
        Ei nimimerkkiä kirjoitti:

Siksihän tämä liittokin on ollut niin helppo lopettaa..
        huomasin tuon itsekkin jo aikaa sitten, niin se menee..itkut on itketty..
        Olen armollinen viimein itsellenikin..ainakin yritin kaikkeni.
        Se ei tarkoita kuitenkaan elämän loppumista!!
        Vaan sen alkamista uusilla eväillä!

• pidän peukkuja!!
        18 vuotta yhdessä kirjoitti:

Hei,

Ottakaa opiksi noista neuvoista molemmat etkä vain sinä. Kummankin puolison pitää muistaa ettei pidä toista itsestäänselvyytenä. Tärkeää on todella huomata toinen, olla kiinnostunut hänestä ja häntä kiinnostavista asioista, jutella ja kuunnella. Toiselle pitää näyttää sanoin ja teoin miten rakastaa, välittää, arvostaa ja kunnioittaa toista. Toinen pitää hyväksyä hyvine ja huonoine puolineen. Yrittäkää löytää aina kompromissi, jos riitelette, äläkä itsepintaisesti pidä päätäsi. Älä anna mustasukkaisuudelle valtaa. Älä epäile toista ilman syytä. Uskaltakaa näyttää tunteenne ja puhua niistä ja kaikista mahdollisista ajatuksistanne. Älkää haukkuko toisianne muiden edessä, ei saa nolata tai alistaa toista - varsinkaan muiden nähden. Näyttäkää miten kunnioitatte ja rakastatte toisianne. Tälläiset asiat olen ottanut opiksi. Yritämme pelastaa liittoamme...

Onnee teille!!

• ellinoora65
        sanniannak kirjoitti:

arjen keskellä hoida..ei se kauaa kestä kunnes tunteet väljenee.

Mutta,miten saada mies tajuamaan se?

Millä saada mies ymmärtämään että kun on liian pitkään ollut riitaa...(mies moittii lapsiani,kuin myös minua, ihan joka päivä..kuitenkin,hänen lapsensa ovat niitä joista ei saa sanoa mitään negatiivista..ei edes asiasta saa sanoa)..ne riitaisat asiat ,jotka mielipahan aiheuttavat pitäisi edes kerran käsitellä kunnolla,selvittää jotta voi jatkaa puhtaalta pöydältä.Mies ei pyydä anteeksi,ei näe tekevänsä mitään väärää..ei koskaan.

Hellyyttä hän ei anna,kun ei ole kuulema aikaa..ja kaikki muka vaatii häneltä jotakin...siis kuka ihme mitään vaatii?Herra saa kaiken valmiina eteensä.

Olen jo muutaman kuukauden ollut siinä tilanteessa että koska en saa minkäänlaista hyväksyntää olemassaololleni mieheltäni..olen alkanut vihata miestäni.En tiedä rakastanko häntä enää lainkaan..jotakin hyvää on minusta tapettu.
        Onneksi minulla on lapseni,ja tiedän että selviän elämässä yksinhuoltajana vastasuudessakin.

Kun menin mieheni kanssa yhteen,ajattelin että nyt tämä kestää..sillä kuvittelin miehen ajattelevan samankaltaisesti parisuhteesta ja sen hoitamisesta..mutta olen alkanut ymmärtämään sen että yksin en voi suhteeseen sitoutua..enkä saa miestä tajuamaan että arjesta on vain löydettävä aikaa parisuhteellekin, ei vain hänen työlleen ja harrastuksilleen.Muuten tämä kaikki loppuu..viimeksi oltiin yhdessä(ilman mun jaa sun-lapsia) 9 kuukautta sitten.

Paljonko oikeesti vaatii se että halaa tai hellii toista,omaa puolisoa?Itse en enää aloitetta tee,koska mies torjunut liian monta kertaa..

• wuh, wuh
        kevät tulee,vihdoin! kirjoitti:

nieltä koira on ihmisen paras kaveri, aina iloinen kun tulet kotiin ja lähtee lenkille tosi innostuneena ja on sulle uskollinen ja kiitollinen, mutta yksi piirre koiralla on sama kun miehellä, molemmat pelkäävät pölynimuria hirveesti.

• Vaimo minäkin!

Voi luoja, että ihmisen pitää keksimällä keksiä ongelmia! Sinulla tuntuu kuvauksestasi päätellen olevan kaikki hyvin. Jos jotakin henkistä yhteyttä kaipaat, etsi itsellesi ystäviä tai kai sinulla niitä jo on. Ei puolisoiden tarvitse kaikkia toiveita ja tarpeita täyttää.

Teillä arki sujuu todella hyvin, eikö se riitä? Ei ihme, että avioeroja on kun ei tuollaista "henkisen yhteyden" puutetta edes siedetä. Se henkinen yhteys voi teillä ihan hyvin olla se vain ei ole sellainen kuin sinä haluat!

Lopeta nariseminen ja keskity elämään.

• murrosikäset ukot!

Samaa mieltä! Vielä seksiikin saat ihan tarpeeksi..Miehet on sitten torveja!
        Mitähän sullakin olis vielä muka jollekkin naiselle antaa!!
        Käyppä kattoon noillakin"senssi"sivustoilla tarjontaa!! Hohhoijaa!!
        Hyvän liiton oot valmis paneen päreeksi,kun on tylsää,eikä HENKISTÄ yhteyttä!!
        Rupee uskovaiseksi,jos henkien kans haluut seurustella!
        Ite siirsin ukon petivaatteet vierashuoneeseen,kun rupes vinkuun paremmasta seksistä"nuorien" naisten kanssa..kone täynnä tyttösten kuvia..sanoin,että herra on hyvä ja yrittää!! Jos luulee tuollakin kropalla jonku neidon vielä saavansa!! Baareissa kulki aikansa,ensin hyvinkin polleena,kyllä mua nauratti!!
        Nyt on viime ajat ollu niiiiiin koti-ihmistä ja niiiin nöyränä..kärvistelkööt vielä jonkin aikaa..!!
        Tiesin tämän ajankin tulevan,isälläni oli aikanaan sama "minä minä"-vaihe ja äidin kanssa naureskeltiin silloinkin sen uhoiluja..Ulkomaillakin kävi yksinänsä uutta" rakasta "katselemassa..nöyränä tuli sekin sieltä takaisin..Kaikkea me naiset saadaan kestää..
        Kyllä se kuule liitto muuttuu ajan kuluessa ja se himo ja halu laimenee..no,luonto on kyllä siinäkin tulossa kohdallasi apuun,alkaa kohta ne erektio-ongelmat sullakin..oot sitte tyytyväinen,että tuttu kumppani on seksiä kanssasi harrastamassa,niin surkeeksi se menee..
        Mutta jos kumppanisi on yhtä avaramielinen kuin minä,niin käyppä vähän katsastamassa,olisko sulla ees mitään saumaa muitten naisten parissa..siis parempien,kuin vaimosi..mitäs luulet,onko niitä!

• mietihän uudestaan
        murrosikäset ukot! kirjoitti:

Samaa mieltä! Vielä seksiikin saat ihan tarpeeksi..Miehet on sitten torveja!
        Mitähän sullakin olis vielä muka jollekkin naiselle antaa!!
        Käyppä kattoon noillakin"senssi"sivustoilla tarjontaa!! Hohhoijaa!!
        Hyvän liiton oot valmis paneen päreeksi,kun on tylsää,eikä HENKISTÄ yhteyttä!!
        Rupee uskovaiseksi,jos henkien kans haluut seurustella!
        Ite siirsin ukon petivaatteet vierashuoneeseen,kun rupes vinkuun paremmasta seksistä"nuorien" naisten kanssa..kone täynnä tyttösten kuvia..sanoin,että herra on hyvä ja yrittää!! Jos luulee tuollakin kropalla jonku neidon vielä saavansa!! Baareissa kulki aikansa,ensin hyvinkin polleena,kyllä mua nauratti!!
        Nyt on viime ajat ollu niiiiiin koti-ihmistä ja niiiin nöyränä..kärvistelkööt vielä jonkin aikaa..!!
        Tiesin tämän ajankin tulevan,isälläni oli aikanaan sama "minä minä"-vaihe ja äidin kanssa naureskeltiin silloinkin sen uhoiluja..Ulkomaillakin kävi yksinänsä uutta" rakasta "katselemassa..nöyränä tuli sekin sieltä takaisin..Kaikkea me naiset saadaan kestää..
        Kyllä se kuule liitto muuttuu ajan kuluessa ja se himo ja halu laimenee..no,luonto on kyllä siinäkin tulossa kohdallasi apuun,alkaa kohta ne erektio-ongelmat sullakin..oot sitte tyytyväinen,että tuttu kumppani on seksiä kanssasi harrastamassa,niin surkeeksi se menee..
        Mutta jos kumppanisi on yhtä avaramielinen kuin minä,niin käyppä vähän katsastamassa,olisko sulla ees mitään saumaa muitten naisten parissa..siis parempien,kuin vaimosi..mitäs luulet,onko niitä!

Vitsi,et oli niin hulvatonta tekstii,et silmistä vesi valu..
        Mutta vakavasti ottaen..noinhan se menee..kun olis vaan se kumppani tosiaan niin suvaitseva,että ottais vielä takasin,kun ensin ovet paukkuen toinen siitä lähtee..
        Mua ei ottanut enää takasin ja meinaa harmittaa! Uuden ukon otti ja myönnän,että mä möhläsin!
        Olin kans kurkkuu myöten täynnä sitä arkee ja luulin, että ihanamman naisen löytäisin,joka olis niin kuuma misu sängyssäkin,että!! Riideltiin ja lähdin ja jätin kaiken,lapsia tietenkin aioin tavata..
        Alkuun näyttikin hyvältä..baareissa ramppasin ja naisia tapasin..mutta..nuoret naiset ei olleet kiinnostuneita kuin paukuista ja vanhemmat naiset oli..vanhoja..
        Muutaman sain jallitettua kämpillekkin,mutta ei sen kummempaa..ei kukaan ollut oikein mieleen sittenkään..Seksi oli..vain seksiä..Ei mitään hullaannuttavaa..tavallista baariseksiä.
        Nyt on ollut aikaa miettiä ja tunnen toimineeni tosi typerästi..
        Ikävä on lapsia,joita kyllä tapailen..mutta tahtoo olla ikävä vaimookin..siis exää..
        Luulin lähtiessäni,että raisu poikamies elämä alkaisi,mutta jatkuva baarissa käynti väsyttää ja käy kukkarolle..naisia ei oo tarjolla seurustelusuhteeksi asti..eikä ne helposti muutenkaan enää lähde messiin..ja kortonkien kanssa vehtailu meinaa vanhemmalle miehelle tuottaa ongelmia..mut ei uskalla ilman ketään panna..vaimon kans sai kuiteski paljaaltaan..
        En suosittele sulle kuiteskaan noin vain perheestä lähtemistä..se todellisuus on aivan muuta kuin mitä sitä luulee..
        Sitä on tullut vanhaksi!! Vaikka ite piti itseä ikinuorena..minäkin kuitenkin vasta 45 vuotias!

• Lapsen silmin

Eikö teillä aikuisilla ole järkeä päässä!!!

Mun ja mun sisarusteni elämä on saanut tosi huonon lähdön elämälle siksi, että meidän vanhemmat pysyivät kulissiavioliitossa.

Olipa sitten oikein loistavaa perhemallia ja parisuhdemallia. Ei ne edes riidelleet, olivat vain viileitä ja etäisiä, meillä ei rakastettu. Lapset vaistoavat ilmapiirin. Kuka oikeasti tekee lapsilleen jotain noin kamalaa?

Tästä on meillä kotona puhuttu myöhemmin. Ei ne vanhemmat sitä silloin ymmärtäneet, että me ymmärrettiin. Ne ajattelivat että me lapset oltais tyytyväisiä kun ne molemmat roikkuu siinä. Mutta me nähtiin, että kaikesta yrittämisestä huolimatta niillä oli paha olla. Ja niin oli meilläkin, kun niiden piti meidän takia pilata elämänsä ja meidän elämä. Kotona oli kamalaa.

Vielä 20 vuotta sitten ero oli myös enemmän statuskysymys. Ei enää.

Erotkaa jos homma ei toimi. Älkää pilatko lapsilta turvallista kotia aiheuttamalla huonoa ilmapiiriä.

• Everstiluutnantti

Katsotaanpa alkuperäisen kahta kirjettä tarkemmin. Niiden perusteella vaikuttaa siltä, että hän on vakavasti irrottamassa otteensa. Ja mihin perusuu väite: siihen että lähes jokainen hänen virkkeensä sisälsi paremman tulevaisuuden toiveen joko implisiittisesti (piilevästi) tai eksplisiittisesti (suoraan sanottuna). Hän vaikuttaa olevan voimakkaan lähtöaltis.

Samalla hänessä on voimakasta pelkoa ennustamatonta tulevaisuutta kohtaan (naismarkkinat heikot yms). Ja varmasti osa peloista pitää paikkansa.

Oma käsitykseni: alkuperäisen kirjoittajan ongelma ei ole parisuhde vaan se, että hän hakee nyt kasvuaan ihmisenä sellaiseksi, jollainen haluaa olla. Tuon toiveen ja (h)aaveen rinnalla usein muu saa mennä. Hän hakee kysymystä vastaukseen "onko aavoille ulapoille luotu mies sopiva Suomenlinnan lautan laivuriksi"?

Häntä ahdistaa kysymyksensä luoma etiikka ja/tai moraali. Ja sitä hän pakenee nimimerkin Lapset ensin taakse. Hyvä alkuperäinen: olet sellaisessa suossa, että vain sinä pystyt yksin lävistämään sen.

• Lapset ensin
        Everstiluutnantti kirjoitti:

Katsotaanpa alkuperäisen kahta kirjettä tarkemmin. Niiden perusteella vaikuttaa siltä, että hän on vakavasti irrottamassa otteensa. Ja mihin perusuu väite: siihen että lähes jokainen hänen virkkeensä sisälsi paremman tulevaisuuden toiveen joko implisiittisesti (piilevästi) tai eksplisiittisesti (suoraan sanottuna). Hän vaikuttaa olevan voimakkaan lähtöaltis.

Samalla hänessä on voimakasta pelkoa ennustamatonta tulevaisuutta kohtaan (naismarkkinat heikot yms). Ja varmasti osa peloista pitää paikkansa.

Oma käsitykseni: alkuperäisen kirjoittajan ongelma ei ole parisuhde vaan se, että hän hakee nyt kasvuaan ihmisenä sellaiseksi, jollainen haluaa olla. Tuon toiveen ja (h)aaveen rinnalla usein muu saa mennä. Hän hakee kysymystä vastaukseen "onko aavoille ulapoille luotu mies sopiva Suomenlinnan lautan laivuriksi"?

Häntä ahdistaa kysymyksensä luoma etiikka ja/tai moraali. Ja sitä hän pakenee nimimerkin Lapset ensin taakse. Hyvä alkuperäinen: olet sellaisessa suossa, että vain sinä pystyt yksin lävistämään sen.

Hyvä everstiluutnantti,

onpa ihmeellisiä väitteitä. Olen sitoutunut suhteeseeni ja ennenkaikkea lapsiini. Yritän olla onnellinen myös ihmisen kanssa, jota en rakasta. Elän tässä ja nyt, en tulevaisuudessa. Hyväksyn sen, että en saa romanttista rakkautta osakseni. Kunnioitan silti puolisoani ja pyrin antamaan hänelle kaiken, mitä hän tarvitsee (onkin saanut). Paitsi rakkautta, sitä en pysty antamaan.

Olenko suossa? Olen epätyydyttävässä suhteessa. Koen, että lasten ja perheen paras on että suhde jatkuu. Ilman riitoja ja tappelua, kaverisuhteessa - vaan ei kylmässä kaveruus suhteessa. En pakene lasten taakse vaan ajattelen lapsiani ja elän lapsilleni. Antaisin elämäni lasteni vuoksi koska tahansa ja tekisin mitä tahansa heidän eteensä. Ihan mitä tahansa. En pelkää tulevaisuutta, itseasiassa hyväksyn faktat. En aio etsiä uutta naista, olen saanut jo tarpeekseni. Seksisuhteet on erikseen, niitä voi harrastaa jos on sinkku, mutta ei suhteessa eikä edes "suhteessa". En odota sinkkuuden tuomaa auvoisuutta, siinä on hyvät ja huonot puolensa. Elän tässä ja nyt ja nautin elämästä sellaisena kuin se on.

En usko, että lapseni kärsivät. Talous toimii kaikinpuolin. Lapsilla on hyvä ja turvallinen elämä. Ero olisi liian suuri kriisi kaikille, sekä taloudellisesti että henkisesti ( esim. muutto ihanasta kodista yms.). Rakkautta ja hellyyttä on lasten kanssa - emmekä vihaa vaimon kassa toisiamme, emme vain rakasta ja olemme erilaisia ihmisiä. Järkiavioliitto, niinhän ne melkein kaikki on. Omaa ahdistuneisuuttani olen vain purkanut, huono päivä tänään. Huh huh noita kommentteja.

• Kylmyyttä lapsiin??

Tuota..Miksi ne vanhemmat eivät teitä rakastaneet??..Vaikka meilläkään ei enää tunteet roihua,eikä viitsitä mitään ruveta esittään,niin lapsia on aina rakastettu ja halattu!
        Toinen on vielä työn puolesta jatkuvasti menossakin,joten se hellyyspuoli on jäänyt enempi äitin harteille..
        Lapset ovat onnellisia ja halailevat itsekkin vanhempia usein!
        En ymmärrä, miksi vanhemmat teihinkin kylmyytensä siirsivät?
        Meillä eivät ole koskaan asiasta millään lailla kärsineet..

• Everstiluutnantti
        Lapset ensin kirjoitti:

Hyvä everstiluutnantti,

onpa ihmeellisiä väitteitä. Olen sitoutunut suhteeseeni ja ennenkaikkea lapsiini. Yritän olla onnellinen myös ihmisen kanssa, jota en rakasta. Elän tässä ja nyt, en tulevaisuudessa. Hyväksyn sen, että en saa romanttista rakkautta osakseni. Kunnioitan silti puolisoani ja pyrin antamaan hänelle kaiken, mitä hän tarvitsee (onkin saanut). Paitsi rakkautta, sitä en pysty antamaan.

Olenko suossa? Olen epätyydyttävässä suhteessa. Koen, että lasten ja perheen paras on että suhde jatkuu. Ilman riitoja ja tappelua, kaverisuhteessa - vaan ei kylmässä kaveruus suhteessa. En pakene lasten taakse vaan ajattelen lapsiani ja elän lapsilleni. Antaisin elämäni lasteni vuoksi koska tahansa ja tekisin mitä tahansa heidän eteensä. Ihan mitä tahansa. En pelkää tulevaisuutta, itseasiassa hyväksyn faktat. En aio etsiä uutta naista, olen saanut jo tarpeekseni. Seksisuhteet on erikseen, niitä voi harrastaa jos on sinkku, mutta ei suhteessa eikä edes "suhteessa". En odota sinkkuuden tuomaa auvoisuutta, siinä on hyvät ja huonot puolensa. Elän tässä ja nyt ja nautin elämästä sellaisena kuin se on.

En usko, että lapseni kärsivät. Talous toimii kaikinpuolin. Lapsilla on hyvä ja turvallinen elämä. Ero olisi liian suuri kriisi kaikille, sekä taloudellisesti että henkisesti ( esim. muutto ihanasta kodista yms.). Rakkautta ja hellyyttä on lasten kanssa - emmekä vihaa vaimon kassa toisiamme, emme vain rakasta ja olemme erilaisia ihmisiä. Järkiavioliitto, niinhän ne melkein kaikki on. Omaa ahdistuneisuuttani olen vain purkanut, huono päivä tänään. Huh huh noita kommentteja.

Puhetapasi viestii pelästymisestä. Älä pelästy. Olet uskaltautunut kysymään "oletko suomenlinnan rannikkolaivuri vai aavojen ulapoiden mies, jossa voi tulla myös noutaja vastaan"! Kaikista tärkeintä on, että haet itsellesi oikean ratkaisun ja sen määrität vain sinä,

Minusta nuo sinun selityksesi kuulostivat köykäisiltä. Toisaalta kovin moni ihminen olisi onnellinen asemassasi. Joten sinun ongelmasi on eksistentiaalinen: oletko mies joka kertoo leiritulilla muiden miesten tekemisistä vai haluatko olla mies, josta kerrotaan. Vaihtoehtoja on kaksi. Kumpikin oikea.

• Lapsen silmin
        Kylmyyttä lapsiin?? kirjoitti:

Tuota..Miksi ne vanhemmat eivät teitä rakastaneet??..Vaikka meilläkään ei enää tunteet roihua,eikä viitsitä mitään ruveta esittään,niin lapsia on aina rakastettu ja halattu!
        Toinen on vielä työn puolesta jatkuvasti menossakin,joten se hellyyspuoli on jäänyt enempi äitin harteille..
        Lapset ovat onnellisia ja halailevat itsekkin vanhempia usein!
        En ymmärrä, miksi vanhemmat teihinkin kylmyytensä siirsivät?
        Meillä eivät ole koskaan asiasta millään lailla kärsineet..

Varmaan rakastivatkin, omalla tavallaan.

Mutta kun ilmapiiri haisee, niin ei se halaus tai huolenpito siinä paljoa auta. Jatkuva epävarmuus ja turvattomuuden tunne, painostavuus, aikuisten huolet ja murheet tihkuu sen kulissin läpi. Aikuiset eivät enää muista, kuinka lapsena vaistosivat sellaisia asioita, mitä aikuiset eivät edes huomanneet.

Olisivat eronneet. Moni asia olisi nyt paremmin. Minä olisin halunnut nähdä molemmat vanhempani onnellisesena. En tiedä, pääsenkö siitä koskaan yli. Mun omat parisuhteeni noudattavat samaa sairasta kaavaa, en osaa muuta mallia. Kovasti olen opetellut, ja välillä jotain oppinutkin. Mutta olisin halunnut oppia noita juttuja jo lapsena. Että huonosta suhteesta pitää lähteä pois, ei elämän tarvitse olla sellaista!

Oli aika raju juttu käydä uudella kaverilla kylässä, ja todeta että niillä oli aivan erilaista kuin meillä. Niillä oli hyvä ja vapaa ilmapiiri, niillä vanhemmat rakastivat toisiaan oikeasti ja niillä keskusteltiin (!!) ongelmista avoimesti, ja ne myös ratkaistiin. Muistan vieläkin sen kouraisun kun tajusin että voi olla noinkin, melkein itku tuli. Ja melkein tulee vieläkin.

• että näin...

vaikka minun vanhemmat eivät rakastaneet toisiaan niin ne rakastivat meitä lapsia, ja kasvattivat ja kouluttivat meidät, meillä oli rajat ja rakkautta sekä meistä välitettiin ja huolehdittiin ja meillä turvallinen koti, ja me lapset rakastetaan vanhempiamme, jotka ovat edelleen yhdessä kaksi 80 vuotiasta vanhusta ja huolehtivat toisistaan. No tämmöistä oli viisi- kuusikymmetä luvuilla, sillon ero oli häpeä ja ihmiset kanto vastuunsa ja parisuhde oli monelle enempi ystävyyttä kun rakkautta.

• orpo..
        Lapsen silmin kirjoitti:

Varmaan rakastivatkin, omalla tavallaan.

Mutta kun ilmapiiri haisee, niin ei se halaus tai huolenpito siinä paljoa auta. Jatkuva epävarmuus ja turvattomuuden tunne, painostavuus, aikuisten huolet ja murheet tihkuu sen kulissin läpi. Aikuiset eivät enää muista, kuinka lapsena vaistosivat sellaisia asioita, mitä aikuiset eivät edes huomanneet.

Olisivat eronneet. Moni asia olisi nyt paremmin. Minä olisin halunnut nähdä molemmat vanhempani onnellisesena. En tiedä, pääsenkö siitä koskaan yli. Mun omat parisuhteeni noudattavat samaa sairasta kaavaa, en osaa muuta mallia. Kovasti olen opetellut, ja välillä jotain oppinutkin. Mutta olisin halunnut oppia noita juttuja jo lapsena. Että huonosta suhteesta pitää lähteä pois, ei elämän tarvitse olla sellaista!

Oli aika raju juttu käydä uudella kaverilla kylässä, ja todeta että niillä oli aivan erilaista kuin meillä. Niillä oli hyvä ja vapaa ilmapiiri, niillä vanhemmat rakastivat toisiaan oikeasti ja niillä keskusteltiin (!!) ongelmista avoimesti, ja ne myös ratkaistiin. Muistan vieläkin sen kouraisun kun tajusin että voi olla noinkin, melkein itku tuli. Ja melkein tulee vieläkin.

katkera omille vanhemmillesi, häpeä ne on kuiteskin sinut elättäny, kouluttanu ja huolehtinut, ja sulla oli koti voisit olla kiitollinen, että sulla on molemmat vanhemmat.
        Kaikilla lapsilla ei ole edes kunnollista kotia saatikka vanhempia.

• lapsetkaan siis tuskin enää mitään tarhaikäisiä vaan koululaisia jo,
      luultavimmin siis toisellakymmenellä jo molemmat/kaikki. En kyllä
      tapauksessasi miettisi enää, kyllä sen ikäiset lapsetkin jo jotain
      elämästä ymmärtää. Ja vaikka ette riitelisikään miehesi kanssa,
      niin kuvitteletko ettei lapset huomaa viileähköjä välejänne ?
      Lapsilla on äärettömän tarkka vaisto, mitä tulee vanhenpiin ja
      heidän väleihinsä.

Jokaisella meillä on vain yksi elämä, siis oikeus myös päättää sen
      onnellisuudesta tai epäonnistumisen tuomista lieveilmiöistä. Tosin
      en minäkään missään vaaleanpunaisessa maailmassa elä, en todellakaan.
      Mutta kun asetan asiat vaakakuppeihin, parempi puoli on kuitenkin se
      korkeammalla oleva ja siksi olen tässä edelleen.

Seksikin on vähän kaksipiippuinen asia, siitä voi nauttia tai tehdä
      siitä vain halujen tyydyttämisen hetkiä. Onhan halu kuitenkin yksi osa
      meitä kutakin, niin miehissä kuin naisissakin.

Lapset tarvitsevat tietysti molemmat vanhemmat, mutta uskon heidänkin
      saavan teistä kummastakin enemmän irti jos olette onnellisia molemmat
      omilla tahoillanne, kuin kituuttaen yhdessä. Tuskin lapsilta mikään romahtaa
      jos eroatte, vaikka tietenkin se ravisuttaa lapsen mieltä.
      Perverssiä käyttäytymisesi ei suinkaan ole, ehkäpä liian vahva ilmaisu tuohon
      asiaan.

Mieti nyt tarkkaan haluatko olla onnellinen yksin vai kitkuttaa elämäsi loppuun
      saakka liitossa, josta ette kumpikaan saa enää mitään ( jos olette joskus saaneet )
      Eihän lapset ole este elää, kyllä he sopeutuvat jo tuon ikäisinä kuin oletan heidän
      olevan liittonne pituuden huomioon ottaen.

• Ol Playa

Kaikki muu tulee sitä omaa puolisoa tärkeämmäksi ja niitä yhteisiä ajanviettoja ja keskusteluja tärkeämmäksi, jotka olisivat niitä ainoita asioita, joilla henkisen yhteyden saa pidettyä yllä ja kasvamaan kauniiseen kukkaan.

Takapihan puutarha hoidetaan. Avioliiton puutarhassa saa rehottaa rikkaruohot!

Miksi? Eikö ihmisillä ole enää järkeä päässä. Kaiken muun eteen tehdään hommia, mutta ei oman ja toisen onnen eteen. Järjetöntä!

• tuumintaa...

Siis......rakastaa myötä ja vastoinkäymisessä. Tunnustaa tosiasiat, että avioliitossakin menee välillä huonosti.
        Pa haluaisi romanttisen, rakastavan ja hellän parisuhteen.Henkinen yhteenkuuluvuus pitänee sisällään esim. syvällisiä keskusteluja, yhteisiä mielenkiinnon kohteita, viihtymistä toisen seurassa.
        Kyllä mahdollista on, uudistaa myös aviosuhdetta em. suuntaan. Ainakin oma katolinen avioliittoni on kehittynyt eri kriisien kautta suotuisampaan suuntaan, uskoisimpa jopa, parhaimmaksi mitä näillä resusseilla on mahdollista saada.
        Avioero on iso asia. Itse paikallasi miettisin josko avioliittoleireistä löytyisi sitä puuttuvaa kipinää.

• mietiskelijä..
        tuumintaa... kirjoitti:

Siis......rakastaa myötä ja vastoinkäymisessä. Tunnustaa tosiasiat, että avioliitossakin menee välillä huonosti.
        Pa haluaisi romanttisen, rakastavan ja hellän parisuhteen.Henkinen yhteenkuuluvuus pitänee sisällään esim. syvällisiä keskusteluja, yhteisiä mielenkiinnon kohteita, viihtymistä toisen seurassa.
        Kyllä mahdollista on, uudistaa myös aviosuhdetta em. suuntaan. Ainakin oma katolinen avioliittoni on kehittynyt eri kriisien kautta suotuisampaan suuntaan, uskoisimpa jopa, parhaimmaksi mitä näillä resusseilla on mahdollista saada.
        Avioero on iso asia. Itse paikallasi miettisin josko avioliittoleireistä löytyisi sitä puuttuvaa kipinää.

Jokainen aviopari päättää itse oman liittonsa jatkon..
        Joka liitossa haluaa olla lasten lähtöön asti, on sen asian niin aatellut..romanttiset höppänät saa niitä kukertavia tulevaisuuden kuvia maalailla kuin paljon haluaa..se elämä silti siinä liitossa voi olla siedettävää.
        Joka taas ei jaksa arkeaan jatkaa, liiton lopettaa..
        Kyllä jokainen itse tietää parhaiten, miten jatkaa..
        Keski-ikäisillä on aina sellainen mietinnän paikka!
        Mitään harhakuvitelmia nuoruuden aikaisiin paloihin on turha maalailla,niitä ei enää voi tavoittaa!
        Keski-ikäinen on keski-ikäinen,on aika miettiä loppuelämää, sitä varmaan AP.kin tässä pohtii..
        Rajalliset on jo mahdollisuudet kaikkeen sen ikäisellä..yhden asian voi tehdä:olla kiitollinen
        jo elämälleen elämälle..siellä se on se paras aika elämästä ja lapset on muistutus tästä!

• ihan hyvä ihminen
        mietiskelijä.. kirjoitti:

Jokainen aviopari päättää itse oman liittonsa jatkon..
        Joka liitossa haluaa olla lasten lähtöön asti, on sen asian niin aatellut..romanttiset höppänät saa niitä kukertavia tulevaisuuden kuvia maalailla kuin paljon haluaa..se elämä silti siinä liitossa voi olla siedettävää.
        Joka taas ei jaksa arkeaan jatkaa, liiton lopettaa..
        Kyllä jokainen itse tietää parhaiten, miten jatkaa..
        Keski-ikäisillä on aina sellainen mietinnän paikka!
        Mitään harhakuvitelmia nuoruuden aikaisiin paloihin on turha maalailla,niitä ei enää voi tavoittaa!
        Keski-ikäinen on keski-ikäinen,on aika miettiä loppuelämää, sitä varmaan AP.kin tässä pohtii..
        Rajalliset on jo mahdollisuudet kaikkeen sen ikäisellä..yhden asian voi tehdä:olla kiitollinen
        jo elämälleen elämälle..siellä se on se paras aika elämästä ja lapset on muistutus tästä!

Tuosta rakkaudesta keski-iän pareilla sanoisin,ettei sitä kyllä enää pitkissä liitoissa ole!!
        Ja naurettavaa lasten muka syyttää vanhempiaan sen puutteesta! Se on eri asia,jos lapsille ei ole hellyyttä riittäny,se on aina väärin! Mutta sanokaapa rehellisesti,kenen kotona muka vanhemmat keski-iän ylittäneenä muka toisiaan pussailee ja halailee..höpöhöpö!!
        Ikinä en muista isäni muuta kuin urahtaneen joskus äitille,paljon eivät porissu muutenkaan keskenään,mutta aina oli ainakin äidin syli lapsille avoin ja naurua riitti meillä keskenään,vaikka isä sellainen jurottaja olikin ikänsä. Äidin muistan nukkuneen yksinään pienessä kamarissa, isän perähuoneessa ja me muksut vintillä. Mukavia muistoja on lapsuudesta ja pääasia oli,ettei tarvinnut riitoja kuunnella! Isän ja äidin välit eivät lasta kiinnostaneet..isää näkyi harvoin muutenkaan reissutyön takia..Vanhemmat erosivat myöhemmin, kun emme enää asuneet kotona.Äiti löysi uuden miehen.
        Jossain muussa on vika,kuin vanhempien väleissä,jos lapset tuntevat olonsa laiminlyötyiksi!

Vanhempani erosivat myöhemmin, kun lapset olivat jo muuttaneet aikoja sitten pois.

• eroedessä
        tuumintaa... kirjoitti:

Mutta jospa vaan avioliitto ei toimi, vaikka kaikkensa yrittää... Kun on koettu yhdessä paljon, uskottu yhteiseen tulevaisuuteen, on uudistettu liittoa, keskusteltu jne., mutta yhtäkkiä huomaa, että on ihan vieras toiselle. Suhdetta on hoidettu, mutta joskus voi käydä niin, että kasvaa erilleen. Kysyn vain itseltäni, miksi piti edes mennä naimisiin, koska nyt olemme eroamassa. Uskoin avioliittoon ja hoidin sitä, mutta näinpä vain kävi. Katkeraa itkua itken, koska minulle ei pitänyt käydä näin. Minun piti elää mieheni kanssa onnellisena elämän loppuun saakka eikä erota kolmen avioliittovuoden jälkeen. Ennen ajattelin, että avioliitosta ei lähdetä muulloin kuin silloin, jos on väkivaltaa tms. Mutta hyvä syy on lähteä, jos kumpikaan ei ole onnellinen eikä voi toisen kanssa saada sitä, mitä oikeasti haluaa.

• Aito tunne
        ihan hyvä ihminen kirjoitti:

Tuosta rakkaudesta keski-iän pareilla sanoisin,ettei sitä kyllä enää pitkissä liitoissa ole!!
        Ja naurettavaa lasten muka syyttää vanhempiaan sen puutteesta! Se on eri asia,jos lapsille ei ole hellyyttä riittäny,se on aina väärin! Mutta sanokaapa rehellisesti,kenen kotona muka vanhemmat keski-iän ylittäneenä muka toisiaan pussailee ja halailee..höpöhöpö!!
        Ikinä en muista isäni muuta kuin urahtaneen joskus äitille,paljon eivät porissu muutenkaan keskenään,mutta aina oli ainakin äidin syli lapsille avoin ja naurua riitti meillä keskenään,vaikka isä sellainen jurottaja olikin ikänsä. Äidin muistan nukkuneen yksinään pienessä kamarissa, isän perähuoneessa ja me muksut vintillä. Mukavia muistoja on lapsuudesta ja pääasia oli,ettei tarvinnut riitoja kuunnella! Isän ja äidin välit eivät lasta kiinnostaneet..isää näkyi harvoin muutenkaan reissutyön takia..Vanhemmat erosivat myöhemmin, kun emme enää asuneet kotona.Äiti löysi uuden miehen.
        Jossain muussa on vika,kuin vanhempien väleissä,jos lapset tuntevat olonsa laiminlyötyiksi!

Vanhempani erosivat myöhemmin, kun lapset olivat jo muuttaneet aikoja sitten pois.

ihminen. Vai ei oo pitkissä liitoissa rakkautta? Mistäs tiedät? Onnettomien tai liittoonsa tyytymättömien kirjoituksia vaan sattuu näkemään useammin. Ja varmaan on niitäkin, jotka kärsii hiljaa purkautumatta edes kirjoittamalla puhumattakaan, että hakisivat apua. Mutta kuule, on myös piiiitkiä liittoja, joissa rakastetaan ja osoitetaan hellyyttä kuten nuorenakin. Itelläkin yli 30 vuotta liittoa takana. On seksiä, halauksia ja kaikenlaista hellyyttä molemminpuolin ja vapaaehtoisesti. Nyt joku voi tietenkin sanoo, että puolisoni on voinu pettää mua tai pilvilinnani voi romahtaa.Niin on voinutkin tai voi käydä, mutta entä sitten? En minä häntä omista. Mutta rakastan häntä, en vaadi enkä pakota häntä rakastamaan itseäni. Kaikki lähtee vapaaehtoisuudesta. Ja vaikka vanhemmat kuinka rakastavat lapsiaan, mut aito kiintymys puuttuisi vanhempien väliltä , sen näkee silmistä ja kuulee äänensävystä, niin kyl lapset sen huomaa, kumma jos et ymmärrä tätä. Mut meitähän on moneen junaan.

• tyhjää kaikki,,
        eroedessä kirjoitti:

Mutta jospa vaan avioliitto ei toimi, vaikka kaikkensa yrittää... Kun on koettu yhdessä paljon, uskottu yhteiseen tulevaisuuteen, on uudistettu liittoa, keskusteltu jne., mutta yhtäkkiä huomaa, että on ihan vieras toiselle. Suhdetta on hoidettu, mutta joskus voi käydä niin, että kasvaa erilleen. Kysyn vain itseltäni, miksi piti edes mennä naimisiin, koska nyt olemme eroamassa. Uskoin avioliittoon ja hoidin sitä, mutta näinpä vain kävi. Katkeraa itkua itken, koska minulle ei pitänyt käydä näin. Minun piti elää mieheni kanssa onnellisena elämän loppuun saakka eikä erota kolmen avioliittovuoden jälkeen. Ennen ajattelin, että avioliitosta ei lähdetä muulloin kuin silloin, jos on väkivaltaa tms. Mutta hyvä syy on lähteä, jos kumpikaan ei ole onnellinen eikä voi toisen kanssa saada sitä, mitä oikeasti haluaa.

Onneksi huomasit ajoissa! Minä olen 23 vuotta ollut jo yhdessä miehen kanssa,jonka kanssa en ole ollut onnellinen kuin vuoden verran..mietin itsemurhaa tälläkin hetkellä..olen turha ihminen..lähde sinä ajoissa pois..

• katkeransuloinen
        tyhjää kaikki,, kirjoitti:

Onneksi huomasit ajoissa! Minä olen 23 vuotta ollut jo yhdessä miehen kanssa,jonka kanssa en ole ollut onnellinen kuin vuoden verran..mietin itsemurhaa tälläkin hetkellä..olen turha ihminen..lähde sinä ajoissa pois..

tyhjää kaikki .
        Täällä mietin aivan samaa juttua.Jotenkin tuntuu että tämä on joku umpisolmu josta ei pääse minnekään.
        Olen ajatellut,että eihän sitä 17 vuotiaana tiennyt elämästä mitään....varsinkaan siitä millaisen miehen haluaisi.SItä vaan on kasvettu yhteen,elämää menty eteenpäin..entä jos kumpikin ajattelee näin.
        Mykkäkoulua mykkäkoulun jälkeen....
        loukkaannutaan jo ihan vaan varmuuden vuoksi,että saa olla se ensimäinen ja saa odottaa anteeksi pyyntöä.

Ihanaa oli lukea...ettei se liitto ole kaikilla muillakaan sitä miltä saattaa näyttää.

Olen ajatellut että minä pärjään....lapset pärjää...mutta pärjääkö mies.
        vai onko tässä joku 50 villitys miehellä meneillään....että hän etsii jotain....
        seksi kuihtunut hänen osaltaan pois.(syy ei kuulema minun)

Hoh hoijaa...

ehkä huomenna jo parempi päivä.
        Elämä on kovaa....(taistelua päivällä leivästä ja yöllä lihasta)

tsemppiä.

• Rakkauden pieksämä
        eroedessä kirjoitti:

HAH! Anteeksi... en tarkoita nauraa tilanteellesi, mutta naurettavaa on ajatuskin, että hoidetaan liittoa yhdessä mutta silti kasvetaan erilleen KOLMESSA avioliittovuodessa.

Kuulostaa siltä, että avioliittoa on yritetty hoitaa vasta, kun puu on kasvanut kieroon jo pari vuotta. Tai sitten sinä hoidit vain yksin mutta puolios ei.

Jos avioliittoa hoidetaan, ei toinen yksinkertaisesti voi jäädä toiselle vieraaksi. Vaikka toinen muuttuisikin niin jokaisen muutoksen huomaa, sillä yhdessä avioliittoa hoidettaessa kasvetaan yhdessä. Silloin, vaikka jotkut puun oksat kasvaisivatkin eri ilmansuuntiin, löytyy aina niitäkin oksia jotka kasvavat samaan suuntaan väkisinkin.

Jos avioliittoa hoidetaan ja toista rakastetaan, silloin toiselle annetaan rakkaudesta sitä, mitä toinen haluaa ja toisaalta kypsänä ihmisenä osataan lakata haluamasta ihan kuuta taivaalta. Tarpeet täytetään silloin kun avioliittoa hoidetaan - puolin ja toisin.

Mitä sinun mielestäsi tuo avioliiton hoitaminen sitten oli?

• pelkäätkö totuutta

Omat vanhempani erosivat ollessani vielä lapsi, neljävuotias. En kasvanut kieroon, vaan ihan kunnon ihminen minusta tuli, samoin veljestäni. Olenkin aina ihmetellyt tuota, kun monet parit sanovat pysyvänsä/ pysyneensä yhdessä vain lasten tähden. Jotenkin tuo tuntuu tekosyyltä, kun oikeastaan ei uskalleta ottaa vastuuta elämän muuttumisesta. Täytyyhän sitä omaa saamattomuutta ja vetkuttelua jotenkin puolustella. Siinä sitten teeskennellään koko elämä ja lasten, jopa aikuisten lasten, läsnäollessa näytellään, että ollaan niin sopuisaa pariskuntaa. Ja kummallakin puolisolla on enimmän osan ajasta ahdistava ja paha olla. Heistä kai eronneiden vanhempien lapsista kasvaa epäonnistuvia ja huonoja vanhempia. Kokemuksesta voin sanoa, että mikään ei ole noin suoraviivaista. Itsellä onnellinen avioliitto ja aikuiset lapset. Mutta te, jotka haluatte riutua liitoissanne, kuten sinä ap.niin kaikin mokomin. Jos eroaisitte saattaisi vielä käydä niin "onnettomasti", että sinä ja puolisosi löytäisitte tahoillanne todellisen rakkauden, jossa yhdistyisivät suuri henkinen ja fyysinen rakkaus.

• opittu on..

Niin..ehkä..mutta todennäköisemmin ei..ei rakkautta ole kuin nuorten höppänissä mietteissä..

• YYA,,
        opittu on.. kirjoitti:

Niin..ehkä..mutta todennäköisemmin ei..ei rakkautta ole kuin nuorten höppänissä mietteissä..

mitä se rakkaus on, se tuntuu kaikilla olevan ihan erilaista, toiset pitää hellimisestä ja pusuttelusta ja toisilla taas vähän etäänpää rakkautta vähän niinkö persoonallisuuksien mukaan ja pariskuntien mukaan.
        Toisille se on enempi ystävyyttä ja kumppanuutta ylipäänsä,ja toisilla vastuuta ja huolehtimista...ja...
        Kuiteski ihminen on erittäin itsekäs olento, jollei sillä ole itellä hyvä olla niin sitte kiukutellaan, toisista ei niin väliä kunhan itellä vaan on hyvin.
        Kuiteskin toisen kunnioittaminen ja arvostaminen on erittäin tärkeää myös, sekä kohdellaan muita siten kun toivotaan itseämme kohdeltavan.

• 36 36

On tavallaan hyvä että otat huomioon lapset. Kannattaa kuitenkin muistaa seuraava. Vaikka tekisitte sen lasten takia, niin lapsilta tuskin tulee myöhemmin ymmärrystä ja kiitosta omille kulisseille, vaikka miten sen perustelisi tehneensä heidän parhaaksi. Lisäksi jos ette keskustelle tärkeistä asioista, ja vaimokin on tyytymätön, niin ainahan vaimo voi hakea eroa, ja tehdä sinun uhrauksesi kerralla mitättömiksi. Lapsien kannalta sitä taloudellista turvaa tärkeämää on kuitenkin kuitenkin vanhempien onellinen ja toimiva liitto, ja suhde lapsiin.

• Mies38v

Kyllä löytyy kohtalotovereita. Välillä ottaa todella päähän, että tätä tulee kestettyä, mutta eihän tässä ole kuin pari vuotta enää..

• Eropeli

Minä odottelin lasten kasvamista ja nyt on aika tullut lähteä tästä parisuhdehelvetistä. Menee aikaa että luotan naisiin...no se ei taida olla keneltäkään pois.
      26 vuotta takana.

• perhosia vatsassa!

Täytyy kirjoittaa nyt teille periksi antajat, että on vielä toivoakin..
        Itse olisin vielä viikko sitten ollut kaltaisenne..luovuttaja..nyt on selvä muutos ilmassa :)
        Olemme olleet yli 20 vuotta naimisissa ja lapset ovat teinejä..Viime vuodet ovat menneet huonosti ja erosta on puhuttu ja odoteltu lasten takia..
        Nukuttu on eri huoneissa jo kauan ja puhumiset puhuttu..yksinmiettimistä on joutunut kumpikin harrastamaan ja omat puutteensa tunnustamaan..
        Ollaan kuitenkin opittu elämään riitelemättä ja kohteliaisuus on tullut vuosien jälkeen takaisin..
        Nyt olemme kuukausien ajan joutuneet seuraamaan ystäväperheessä tapahtunutta eroa ja nähneet läheltä sen tuomaa surua ja sellaisia asioita on tullut esiin, jotka kolahtavat minuun ja mieheenikin..olemme joutuneet esim.kuulemaan sellaisia ilkeyksiä eronneen parin välillä, joita ei sitten ole kuitenkaan oikeasti tarkoitettukkaan ja huomanneet itsekkin sitä tehneemme keskenämme..
        Paljon pahaa on tullut sanottua yhtään ajattelematta,että toinen osapuoli on ottanut sen paljon raskaammasti kuin sanoja itse..Ja ilkeitä tekojakin..ei ihan pettämisiä kuitenkaan..
        Mieheni on nyt sitten yrittänyt viimeaikoina lähentyä kanssani ja olen ollut vähän ihmeissäni..luulin tunteittemme kuolleen jo kokonaan aikoja sitten..
        Yhtenä yönä hän sitten tuosta noin vain kömpikin viereeni tyynynsä kanssa ja sanoi kaivanneensa minua..
        ja harrastimme seksiä ja se oli ihanaa..pitkästä aikaa..
        Sen jälkeen olemme nukkuneet yhdessä..seksiä harrastaneet toisinaan..mutta tärkeämpää on se,että kätemme hakeutuvat yhteen ennen nukahtamista..mitään suuria rakkaudentunnustuksia emme ole uskaltaneet vielä sanoa..tämä on nyt jotakin tunnustelemista ja toisen kokeilemista..uskaltaako enää..kannattaako enään yrittää..jos pettyykin taas..?
        Mutta..hymyilyttää kuitenkin taas niinkuin joskus muinoin..hymy meinaa tulla väkisinkin,kun katson töistä tulevaa miestäni..käsi koskee "vahingossa" toiseen ohi mennessä..mahassa "perhoilee"..
        Olen kuitenkin jo kohta viisikymppinen nainen, enkä ole moista kokenut kuin nuorena, enkä tiedä, miten pitäisi suhtautua..olen yrittänyt jarrutella ja suojella itseäni,jos petynkin..mutta ei sille voi mitään..luulen rakastuvani mieheeni uudestaan..
        Kaikki tulevaisuuden suunnitelmani alkavatkin muuttaa muotoaan..huomaan miettiväni yhteisiä juttuja mieheni kanssa ja ne tuntuvatkin nyt hyvältä..
        En vielä tiedä, miten tässä käy, mutta olen pitkästä aikaa onnellinen ja ystäväperheemme surullinen ero on aukaissut ainakin meidät näkemään jotakin, jota emme osanneet aikaisemmin ajatella..
        Sen olen kuitenkin päättänyt, etten mäkätä, mollaa ,nollaa, tuomitse, arvostele,enkä työnnä miestäni enää koskaan luotani pois, jos hän vain uskaltaa jatkaa yrittämistä liitossamme..sen olen oppinut.
        Olisiko teillä joillakin muillakin tuhoon tuomitulla parilla mahdollisuus vielä kuitenkin tarkastella liittoa..?
        Kannattaisiko yrittää kuitenkin vaikka jotain avioliittoleiriä, jossa olisi mahdollisuus omaa elämää tarkastella?
        Itse en olisi ikinä uskonut, että rakkaus oli sittenkin vielä siellä piilossa odottamassa..meitä..

• 5
        perhosia vatsassa! kirjoitti:

Täytyy kirjoittaa nyt teille periksi antajat, että on vielä toivoakin..
        Itse olisin vielä viikko sitten ollut kaltaisenne..luovuttaja..nyt on selvä muutos ilmassa :)
        Olemme olleet yli 20 vuotta naimisissa ja lapset ovat teinejä..Viime vuodet ovat menneet huonosti ja erosta on puhuttu ja odoteltu lasten takia..
        Nukuttu on eri huoneissa jo kauan ja puhumiset puhuttu..yksinmiettimistä on joutunut kumpikin harrastamaan ja omat puutteensa tunnustamaan..
        Ollaan kuitenkin opittu elämään riitelemättä ja kohteliaisuus on tullut vuosien jälkeen takaisin..
        Nyt olemme kuukausien ajan joutuneet seuraamaan ystäväperheessä tapahtunutta eroa ja nähneet läheltä sen tuomaa surua ja sellaisia asioita on tullut esiin, jotka kolahtavat minuun ja mieheenikin..olemme joutuneet esim.kuulemaan sellaisia ilkeyksiä eronneen parin välillä, joita ei sitten ole kuitenkaan oikeasti tarkoitettukkaan ja huomanneet itsekkin sitä tehneemme keskenämme..
        Paljon pahaa on tullut sanottua yhtään ajattelematta,että toinen osapuoli on ottanut sen paljon raskaammasti kuin sanoja itse..Ja ilkeitä tekojakin..ei ihan pettämisiä kuitenkaan..
        Mieheni on nyt sitten yrittänyt viimeaikoina lähentyä kanssani ja olen ollut vähän ihmeissäni..luulin tunteittemme kuolleen jo kokonaan aikoja sitten..
        Yhtenä yönä hän sitten tuosta noin vain kömpikin viereeni tyynynsä kanssa ja sanoi kaivanneensa minua..
        ja harrastimme seksiä ja se oli ihanaa..pitkästä aikaa..
        Sen jälkeen olemme nukkuneet yhdessä..seksiä harrastaneet toisinaan..mutta tärkeämpää on se,että kätemme hakeutuvat yhteen ennen nukahtamista..mitään suuria rakkaudentunnustuksia emme ole uskaltaneet vielä sanoa..tämä on nyt jotakin tunnustelemista ja toisen kokeilemista..uskaltaako enää..kannattaako enään yrittää..jos pettyykin taas..?
        Mutta..hymyilyttää kuitenkin taas niinkuin joskus muinoin..hymy meinaa tulla väkisinkin,kun katson töistä tulevaa miestäni..käsi koskee "vahingossa" toiseen ohi mennessä..mahassa "perhoilee"..
        Olen kuitenkin jo kohta viisikymppinen nainen, enkä ole moista kokenut kuin nuorena, enkä tiedä, miten pitäisi suhtautua..olen yrittänyt jarrutella ja suojella itseäni,jos petynkin..mutta ei sille voi mitään..luulen rakastuvani mieheeni uudestaan..
        Kaikki tulevaisuuden suunnitelmani alkavatkin muuttaa muotoaan..huomaan miettiväni yhteisiä juttuja mieheni kanssa ja ne tuntuvatkin nyt hyvältä..
        En vielä tiedä, miten tässä käy, mutta olen pitkästä aikaa onnellinen ja ystäväperheemme surullinen ero on aukaissut ainakin meidät näkemään jotakin, jota emme osanneet aikaisemmin ajatella..
        Sen olen kuitenkin päättänyt, etten mäkätä, mollaa ,nollaa, tuomitse, arvostele,enkä työnnä miestäni enää koskaan luotani pois, jos hän vain uskaltaa jatkaa yrittämistä liitossamme..sen olen oppinut.
        Olisiko teillä joillakin muillakin tuhoon tuomitulla parilla mahdollisuus vielä kuitenkin tarkastella liittoa..?
        Kannattaisiko yrittää kuitenkin vaikka jotain avioliittoleiriä, jossa olisi mahdollisuus omaa elämää tarkastella?
        Itse en olisi ikinä uskonut, että rakkaus oli sittenkin vielä siellä piilossa odottamassa..meitä..

Ja onnea. Älä suotta jarruttele. Samanlaisia epäilyksiä sitä tulee vaikka ihastuisit johonkin uuteen ihmiseen. Sulla on vaan käynyt mahtava säkä jos se ihastumisen kohde on oma aviomies. Anna mennä ja nauti!

• Mies?!?

Vielä kun tähän sydämen tyhjyyteen jysähtää täysin arvaamatta uusi sielunystävä, siitä tulee järjelle käsittämätön yhtälö. Niin kummallista kuin se sitten onkin, juuri sinulle ja vain sinulle se sitten tapahtuu. On hyvin todennäköistä, että tyhjään sydämeesi pamahtaa se suurin mahdollinen rakkauskokemus, jonka voit saada. Edes puolillaan olevaan sydämeen se ei mahdu. Tyhjänkin se täyttää niin, että meinaa pakahtua. Parisuhteen- hoito höpinät ovat humpuukia. Oikeaa rakkautta ei hoideta, eikä siinä näytellä tai hypätä konsulteilla. Siinä kelvataan vain omana itsenä itselle ja toiselle.

Juuri tähän sielun tyhjyyteen suhteet kariutuvat. Sinnittelyä voi sisukas ihminen kestää vaikka läpi elämän. Olet vaiheessa, jossa on lopulta hyvin suuri vaara, että se korkeampi voima tulee ja näyttää sen kaapin paikan, jota ei nykyisellään löydy. Saattaa hyvinkin olla, että tulee täysin arvaamatta, nurkan takaa uusi nainen. Ja miksi? Siksi, että vaimostasi ei ole enää sinulle, koska henkinen yhteys puuttuu. Ja millä sen rakennat, kun ei ole henkisiä palikoita, joista tehdä?

Voihan sitä ihminen tehdä muovailuvahasta narsissinsipulin ja hoitaa sitä hyvin. Mutta vain se sipuli, johon on puhallettu jo miljoonia vuosia sitten henki, tuottaa keväällä keltaisen kukan, vaikkei sitä edes hoidettu, siellä takapihan kukkapenkissä. Ihmisen itse rakentamasta puuttui se juttu, eikä tämä sipuli kelpaa edes myyrälle. Tilanne on jo käynnissä oleva prosessi, joka johtaa aivan varmasti johonkin. Koska olet viisaasti asioita pohtinut, saat hyvin todennäköisesti niihin vastauksen.

• Everstiluutnantti

Edellisen kirjoittajan teksti on todella hyvä kuvaus asioista, juuri noin minä myös näen aloittajan tilanteen, mutta edellinen kirjoitti sen tavalla, johon en olisi osannut! Mieti kunnolla, aina asiat eivät ole aina valintoja vaan on myös virta, vain aivan virran alussa pystyy valitsemaan...

• Hoitoa liitoille!

Edellisen kirjoittajan teksti on todella hyvä kuvaus asioista, juuri noin minä myös näen aloittajan tilanteen, mutta edellinen kirjoitti sen tavalla, johon en olisi osannut! Mieti kunnolla, aina asiat eivät ole aina valintoja vaan on myös virta, vain aivan virran alussa pystyy valitsemaan...

Tuo "perhosia vatsassa" Sen osoittaa taas, että jos liitto aikanaan on oikeille perustuksille tehty, se saadaan kukoistamaan jos vaan halua löytyy..ehkä joku tuollainen läheltä seurattava kokemus saakin sen oman kipukohdan avautumaan..tuosta herrojen sipulijutusta sen verran,että vettä ne kukatkin tarvitsevat kasvaakseen,joten kyllä sitä suhdettakin täytyy hoitaa, mikään suhde ei hoitamatta kukoista!
        Ihanaa oli taas kuitenkin näidenkin eroja miettivien juttujen keskellä kuulla jotakin rakkauden huminaa joillakin olevan ihan oikeasti!
        Tsemppiä sinulle "perhosia vatsassa!" Olet oivaltanut jotakin miehesi kanssa!

• En vain voi unohtaa!

Sinä mies ?!? Onko omakohtaista kokemusta..
        Olen itse eronnut ja ei vaan kolahda sitten kenenkään kanssa. Missäs ne "sielunystävät" näin aikuisiällä oikein piilottelevat..ettei vaan siellä omassa pääkopassasi..
        Jotkut eronneet kaverini ovat jonkun rinnalleen löytäneet, mutta yhtään kovinkaan onnellista miestä ei ole akan vaihdonkaan myötä tullut..samat mäkätykset vaan ensi huuman haihduttua..
        Kauniitakaan naiset eivät ole kuin nuorina..katkeruus näkyy siellä "sieluissakin",kun ikää tulee..
        Luin tuon "perhosia vatsassa" kirjoituksen ja itsestä on tuntunut jo kauan aikaa, että olisi sittenkin pitänyt yrittää edes selvittää exän kanssa, mihin se rakkaus katosi..ikävä meinää olla vieläkin toisinaan..
        En ainakaan itse aio loppuelämää ootella jotain "sielunkumppania" löytyväksi..kupla koko unelma..
        Aionkin tehdä sen, mitä olen jo kauan aikaa miettinyt..aion soittaa exälle ja kysyä sitä treffeille uudestaan..eihän se mitään ota jos ei annakkaan.. :)
        Se mun "sielunkumppani" oli kuiteskin se mun exä! Ja se tosiasia on pitkin hampain myönnettävä..
        Meilläkin liittoa kesti kuitenkin 15 vuotta..

• lapset ensin

Mielenkiintoisia viestejä näin pääsääntöisesti. Olen lukenut nämä kaikki moneenkertaan läpi ja täytyy sanoa, että tuntuu paljon paremmalta. Monet viestit ovat toivekkaita, kohtalouskoisen positiivisia.

Ei silti. En usko enää rakkauteen, en ainakaan nyt - nuorten hömpötyksiä, todella. En usko kohtalon johdatukseen.

Mutta kuitenkin, todella kiva ja mukaa ajateltavaa näistä teksteistä on tullut. Ennenkaikkea on mukavaa, että ihmiset vaikuttavat empaattisilta ja jakavat kokemuksiaan. On oikeasti mukava tietää, että meitä huonossa suhteessa olevia on muitakin. Ja että monet muutkin pystyvät laittamaan katkeruutensa syrjään ja hoitamaan sen oman tehtävänsä - rakentamaan perhettään.

Vähän sitten itsensä ylentämistä....uskon, että miehen tehtävä on olla perheensä johtaja, hoitaa niin että kaikilla on hyvä olla. Ei äidillisesti vaan isällisesti. Tuohon hommaan kuuluu vastuu, siitä huolimatta, että tunteet eivät ole aina niin mukavia. Tuota ikävää vastuuta on mukavampi kantaa kun saa vertaistukea ja empatiaa. Kiitos teille kaikille, minua nämä tekstit ovat auttaneet.

• Lakkaa heti ruikuttamasta!
      Kirjoitan sairaalan koneelta. Täällä on dialyysissä käyviä ihmisiä, ensiavussa olevia ahdistuneita ja osastot pullistelevat surkeuksia.
      Sinä olet terve, on lapsia, on puoliso, on leipää pöydässä. Nyt sovi itsesi kanssa, että ruikutusta on ollut jo ihan riittävästi.
      Päätä olla onnellinen. Ei se elämä erossa mitenkään hohdokkaaksi muutu. En ole koskaan nähnyt näissä kaltaisissasi tapauksissa ( viina ja väkivalta on eri asia) minkään onnelan auenneen.
      Tee mukavaa! Ole iloinen! Mene ulos! Katso käsiäsi ja jalkojasi: toimivat!
      Tilaa aviolittoleiri! Minkä firman tahansa. Päätä haluta puolisollesi hyvää. Keskustelkaa jatkossakin mukavista aiheista. Pakkoko sitä on riidellä?
      Muuta elämäsi niissä raameissa mitä on.
      Muistan yhden pikkujulkimon, joka erosi #ollakseen vihdoin onnellinen". Viimeksi jätkä oli masennuksen vuoksi työkyvytön. Kaiken maailman uusiopennut ja uusio sussutko kiinnostavat?
      Ryhdistäydy. Pudota painoa tai mitä kivaa tahansa. Olen ihan tosissani. Elämä menee ruikuttaessa hukkaan. Nähty on monta kertaa, enkä kehtaa sanoa.

• lapset ensin

Hmm... pointtisi on ihan hyvä. Ruikutus on se asia mitä tällä palstalla tehdään, ei näitä voi valittaa tutuille eikä kavereille. Kavereille ehkä rajatusti ja vähän. Auttaa kummasti ainakin minua, olemme erilaisia. Elämä menisi hukkaan, ellei vähän päästelisi höyryjä joskus... tämä on ihan hyvä konsti. Kontekstisi on aika hurja, ymmärrän olevani etuoikeutettu kaikesta huolimatta. Elän suomessa ja olen terve ja kaikki on kunnossa... niin on asia. Se saa riittää tällä hetkellä.

Uusiopennut ja sussut ei todellakaan kiinnosta. Ei pätkääkään, en etsi avioliiton ulkopuolista suhdetta. Etpä tainnut kovin pitkällisesti näitä lukea... näitä selittelin, mutta jäi narinat päällimmäiseksi... meitä on moneksi.

Minulla on asiat hyvin - ja rasvaprosentti on alta 15, joten en enää laihduttele ;). Nostelen kyllä punttia. Ryhtikin on aika hyvä ja olen melko aktiivinen elämässä muutenkin. Vaimoa kohtelen hyvin (niin hyvin kuin pystyn) ja haluan hänelle hyvää... narina täälä auttaa jakasamaan arkista aherrusta myös suhteessa vaimoon. Avioliittoleirejä en enää tilaile, ei niistä ole minulle hyötyä. Kiitos kuitenkin viestistäsi, joka oli ehkä että... elä elämääsi ja nauti joka päivästä (terveydestä)... elämä on liian lyhyt vihalle ja katkeruudelle. Näinhän se on.

• 3 kertaa liitossa
        lapset ensin kirjoitti:

Hmm... pointtisi on ihan hyvä. Ruikutus on se asia mitä tällä palstalla tehdään, ei näitä voi valittaa tutuille eikä kavereille. Kavereille ehkä rajatusti ja vähän. Auttaa kummasti ainakin minua, olemme erilaisia. Elämä menisi hukkaan, ellei vähän päästelisi höyryjä joskus... tämä on ihan hyvä konsti. Kontekstisi on aika hurja, ymmärrän olevani etuoikeutettu kaikesta huolimatta. Elän suomessa ja olen terve ja kaikki on kunnossa... niin on asia. Se saa riittää tällä hetkellä.

Uusiopennut ja sussut ei todellakaan kiinnosta. Ei pätkääkään, en etsi avioliiton ulkopuolista suhdetta. Etpä tainnut kovin pitkällisesti näitä lukea... näitä selittelin, mutta jäi narinat päällimmäiseksi... meitä on moneksi.

Minulla on asiat hyvin - ja rasvaprosentti on alta 15, joten en enää laihduttele ;). Nostelen kyllä punttia. Ryhtikin on aika hyvä ja olen melko aktiivinen elämässä muutenkin. Vaimoa kohtelen hyvin (niin hyvin kuin pystyn) ja haluan hänelle hyvää... narina täälä auttaa jakasamaan arkista aherrusta myös suhteessa vaimoon. Avioliittoleirejä en enää tilaile, ei niistä ole minulle hyötyä. Kiitos kuitenkin viestistäsi, joka oli ehkä että... elä elämääsi ja nauti joka päivästä (terveydestä)... elämä on liian lyhyt vihalle ja katkeruudelle. Näinhän se on.

Tämä palsta on just hyvä keino purkaa tuntojaan, eli narise ja valita vain!
        Näin anonyyminä se onnistuu parhaiten, ja parempi on täällä pettymystään purkaa, kuin kotona..
        Se avioliitto on aina hyvää ja huonoa..elämää silti!
        Alku on ihanaa ja hyvää..jatko vähemmän ihanaa ja välillä huonoa..
        Asiantuntijatkin sen myöntävät, että rakkaus muuttuu pitkässä suhteessa joksikin muuksi..kumppanuudeksi ja kummankin uudelleen itsenäistymiseksi..kiintymys jää..
        On ihmisestä itsestä kiinni, miten se suhde jatkuu..
        Voi elää ihan hyvää elämää perheenä, vaikka sitä ihanaa intohimoa ei tunnu enää olevan..
        MUTTA.. jos elämä menee riitelyksi ja toisen piikittelyksi, ei eloa kannata jatkaa yhdessä..valintoja kaikki..
        Jotkut lähtee uuden rakkauden perään ja aluksi onkin varmaan mahtavaa taas rakastaa, se tunne kuitenkin taas himmenee ajan myötä ja sama arki pukkaa tulemaan tylsyyksineen..
        Jos sua helpottaa, niin yli viiskymppisenä ajatukset tasoittuu..alkaa arvostamaan ihan tavallisia tuttuja asioita ja tuollaiset sinun mietteet eivät enää täytä päätä kokonaan..niin se menee..

• Mies?!?
        3 kertaa liitossa kirjoitti:

Tämä palsta on just hyvä keino purkaa tuntojaan, eli narise ja valita vain!
        Näin anonyyminä se onnistuu parhaiten, ja parempi on täällä pettymystään purkaa, kuin kotona..
        Se avioliitto on aina hyvää ja huonoa..elämää silti!
        Alku on ihanaa ja hyvää..jatko vähemmän ihanaa ja välillä huonoa..
        Asiantuntijatkin sen myöntävät, että rakkaus muuttuu pitkässä suhteessa joksikin muuksi..kumppanuudeksi ja kummankin uudelleen itsenäistymiseksi..kiintymys jää..
        On ihmisestä itsestä kiinni, miten se suhde jatkuu..
        Voi elää ihan hyvää elämää perheenä, vaikka sitä ihanaa intohimoa ei tunnu enää olevan..
        MUTTA.. jos elämä menee riitelyksi ja toisen piikittelyksi, ei eloa kannata jatkaa yhdessä..valintoja kaikki..
        Jotkut lähtee uuden rakkauden perään ja aluksi onkin varmaan mahtavaa taas rakastaa, se tunne kuitenkin taas himmenee ajan myötä ja sama arki pukkaa tulemaan tylsyyksineen..
        Jos sua helpottaa, niin yli viiskymppisenä ajatukset tasoittuu..alkaa arvostamaan ihan tavallisia tuttuja asioita ja tuollaiset sinun mietteet eivät enää täytä päätä kokonaan..niin se menee..

Erikoista, näin pitkä ketju, eikä juuri kukaan puhu mitään oikeasta rakkaudesta? Siihenhän kaiken piti perustua, eikö sen niin pitänyt olla? Ilman sitä ihminen on vain "kilisevä kulkunen ja helisevä symbaali". Kyllä maailmassa oikeaa rakkautta koskaan kokemattomia toimittajia, psykologeja, pastoreita, huijareita ja muita konsultteja rahastamaan riittää. Jokainen, joka sitä etsii, ei voi sitä löytää. Miksi? Siksi, että aivot ovat jo etsimään lähdettäessä off-asennossa, jossa korkeampi voima ei pääse läpi.

Henkinen tyhjyys on lopulta ankara taakka, koska ihminen alkaa kokea tietyssä pisteessä = tässäkö tämä nyt sitten oli? Kuka nyt vajaata epäaitoa suoritushumpuukia aina tahtoo? Se on ikävä tilanne. Kuinka se avioliitto alkaa kukoistaa, kun se perustuu vain siihen, että on pantu nimiä paperiin jne...? Moni odottaa ikänsä, koska tämän puolison kanssa alkuräjähdys tapahtuu, mutta ei sitä tapahdu. Sehän tapahtuu heti, tai ei ollenkaan. Se joko on tai ei ole. Välimuotoja ei oikeasti ole olemassa. Oikea rakkaus putoaa kuin meteoriitti Kaalin kraateriin täysin yllättäen, aivojen kuorikerrosten läpi sielun syvyyteen, molemmille. Ihminen piirteli kalliomaalauksiin vaginan kuvia jo 35000 vuotta sitten ja nyt me suoritamme noin 2000 vuotta nuorta uskontoa, senkin usein väärin ymmärtäen. Rakkaus vaatii kolmiyhteyden, jota ei voi mitenkään hammasta purren itse rakentaa. Jos joku on niin etevä, että väittää voivansa, hakekoon asialle heti patentin. Tässäpä globaalibusiness? Vaan ei ole. Patenttia ei saa.

-- Emme puhu tietyistä asioista, kun niistä tulee paha mieli. Voi, voi. Kun nainen lässyttää miehelleen "ota miehen paikkasi", miksei mies kiroa vastaan ja sano "ota naisen paikkasi". Makaa sängyssä selällään kikkeli velttona silmät kiinni odottamassa ihmettä. Kamoon konsultit, näyttäkää nyt miten sitä parisuhdetta oikeasti hoidetaan, femukoitten opein? Eläinmaailmassa naaraan on aina ensin noustava kiimaan, siis juuri päinvastoin kuin meillä, ennen kuin homma lähtee liikkeelle. Kyllä se uros perässä tulee, jos mieli on avoin ja saa olla oma vajavainen itsensä. Naisen on kuitenkin oltava nöyrä miehen edessä, muuten mies ei voi mitenkään päästä päästä sisään. Mitenkähän mahtoi olla idänfilosofioissa ja esim. tantraseksissä, tuhansia vuosia ennen meidän ajanlaskumme alkua? Juuri erilailla, kuin nyt meillä.

Rukoilin vuosia, että parisuhde korjaantuisi, siis juuri siten, että saisin vaimooni yhteyden. Lakkasin yrittämästä, kun kaikista asioista ei saanut puhua. Tässä tulee se niitti, joka tappaa yhteyden. Niin kovasti "rakastava" puoliso sulkee päänsä.Avioliitosta tulee Jumalainen näytelmä, ilman sitä Jumalaa. Kuinka murtautua sängyssäkään alasti toisen pään sisään, kun ei ole mitään työkaluja ja toinen on kietonut Aushwitsin verran piikkilankaa päänsä ympärille. Tähän on vielä kytketty sähköt! Vasta sitten, kun lakataan suorittamasta, voidaan ehkä alkaa elää edes vähän täydempää elämää. Sitä, jossa saa puhua asiosta niiden oikeilla nimillä ja olla vain oma itsensä. Jos parisuhdetta pitää suorittaa ja olla joku toinen kuin oikeasti on, niin kertokaa nyt viisaammat, kuinka siinä lopulta käy? Taitaa tulla pitkä loppuiän näytelmä, ilman väliaikoja. Järjetöntä touhua.

Ja juuri tähän se sitten tulee, se oikea rakkaus. Se jossa ollaan omana itsenä. Toinen ihminen ei hyväksy sinua kuin omana itsenäsi, sillä vain tähän mieheen/naiseen hän hullaantui. Meni sinun kanssasi avaamaan taivaasta pudotetun lahjapaketin. Sen josta pölähti kasvoille näkymätön hullaannuttava rakkaudenkokemus. Pakettia ei voi enää lähettää takaisin, kun ei ole postimerkkejä eikä kuljetuksia. On vain löytynyt ystävä matkalle mukaan. Sellainen, joka on sinussa ja sinä hänessä. Prosessi kestää ja koulii. Lopulta on pakko tunnustaa korkeamman voiman mukana olo. Ja sen jälkeen tosiasiat. Niitä nimittäin kysellään niin kauan, että on pakko myöntyä. Ainakin siihen, että annettu lahja kelpaa. Kuinka lopettaa parisuhde, joka on annettu? Olen myöhemmin miettinyt, että lopettakoon suhteen Se, joka tämän lähettikin. Yksinkertaista, mutta erittäin monitahoista prosessia, joka etenee horisontaalisesti ja vertikaalisesti moneen suuntaan. Mutta se etenee, kun se liikkeelle lähtee ja lähetetään. Mitään ei itse voi. Se vain tapahtuu.

• saahan sitä höpsiä!
        Mies?!? kirjoitti:

Erikoista, näin pitkä ketju, eikä juuri kukaan puhu mitään oikeasta rakkaudesta? Siihenhän kaiken piti perustua, eikö sen niin pitänyt olla? Ilman sitä ihminen on vain "kilisevä kulkunen ja helisevä symbaali". Kyllä maailmassa oikeaa rakkautta koskaan kokemattomia toimittajia, psykologeja, pastoreita, huijareita ja muita konsultteja rahastamaan riittää. Jokainen, joka sitä etsii, ei voi sitä löytää. Miksi? Siksi, että aivot ovat jo etsimään lähdettäessä off-asennossa, jossa korkeampi voima ei pääse läpi.

Henkinen tyhjyys on lopulta ankara taakka, koska ihminen alkaa kokea tietyssä pisteessä = tässäkö tämä nyt sitten oli? Kuka nyt vajaata epäaitoa suoritushumpuukia aina tahtoo? Se on ikävä tilanne. Kuinka se avioliitto alkaa kukoistaa, kun se perustuu vain siihen, että on pantu nimiä paperiin jne...? Moni odottaa ikänsä, koska tämän puolison kanssa alkuräjähdys tapahtuu, mutta ei sitä tapahdu. Sehän tapahtuu heti, tai ei ollenkaan. Se joko on tai ei ole. Välimuotoja ei oikeasti ole olemassa. Oikea rakkaus putoaa kuin meteoriitti Kaalin kraateriin täysin yllättäen, aivojen kuorikerrosten läpi sielun syvyyteen, molemmille. Ihminen piirteli kalliomaalauksiin vaginan kuvia jo 35000 vuotta sitten ja nyt me suoritamme noin 2000 vuotta nuorta uskontoa, senkin usein väärin ymmärtäen. Rakkaus vaatii kolmiyhteyden, jota ei voi mitenkään hammasta purren itse rakentaa. Jos joku on niin etevä, että väittää voivansa, hakekoon asialle heti patentin. Tässäpä globaalibusiness? Vaan ei ole. Patenttia ei saa.

-- Emme puhu tietyistä asioista, kun niistä tulee paha mieli. Voi, voi. Kun nainen lässyttää miehelleen "ota miehen paikkasi", miksei mies kiroa vastaan ja sano "ota naisen paikkasi". Makaa sängyssä selällään kikkeli velttona silmät kiinni odottamassa ihmettä. Kamoon konsultit, näyttäkää nyt miten sitä parisuhdetta oikeasti hoidetaan, femukoitten opein? Eläinmaailmassa naaraan on aina ensin noustava kiimaan, siis juuri päinvastoin kuin meillä, ennen kuin homma lähtee liikkeelle. Kyllä se uros perässä tulee, jos mieli on avoin ja saa olla oma vajavainen itsensä. Naisen on kuitenkin oltava nöyrä miehen edessä, muuten mies ei voi mitenkään päästä päästä sisään. Mitenkähän mahtoi olla idänfilosofioissa ja esim. tantraseksissä, tuhansia vuosia ennen meidän ajanlaskumme alkua? Juuri erilailla, kuin nyt meillä.

Rukoilin vuosia, että parisuhde korjaantuisi, siis juuri siten, että saisin vaimooni yhteyden. Lakkasin yrittämästä, kun kaikista asioista ei saanut puhua. Tässä tulee se niitti, joka tappaa yhteyden. Niin kovasti "rakastava" puoliso sulkee päänsä.Avioliitosta tulee Jumalainen näytelmä, ilman sitä Jumalaa. Kuinka murtautua sängyssäkään alasti toisen pään sisään, kun ei ole mitään työkaluja ja toinen on kietonut Aushwitsin verran piikkilankaa päänsä ympärille. Tähän on vielä kytketty sähköt! Vasta sitten, kun lakataan suorittamasta, voidaan ehkä alkaa elää edes vähän täydempää elämää. Sitä, jossa saa puhua asiosta niiden oikeilla nimillä ja olla vain oma itsensä. Jos parisuhdetta pitää suorittaa ja olla joku toinen kuin oikeasti on, niin kertokaa nyt viisaammat, kuinka siinä lopulta käy? Taitaa tulla pitkä loppuiän näytelmä, ilman väliaikoja. Järjetöntä touhua.

Ja juuri tähän se sitten tulee, se oikea rakkaus. Se jossa ollaan omana itsenä. Toinen ihminen ei hyväksy sinua kuin omana itsenäsi, sillä vain tähän mieheen/naiseen hän hullaantui. Meni sinun kanssasi avaamaan taivaasta pudotetun lahjapaketin. Sen josta pölähti kasvoille näkymätön hullaannuttava rakkaudenkokemus. Pakettia ei voi enää lähettää takaisin, kun ei ole postimerkkejä eikä kuljetuksia. On vain löytynyt ystävä matkalle mukaan. Sellainen, joka on sinussa ja sinä hänessä. Prosessi kestää ja koulii. Lopulta on pakko tunnustaa korkeamman voiman mukana olo. Ja sen jälkeen tosiasiat. Niitä nimittäin kysellään niin kauan, että on pakko myöntyä. Ainakin siihen, että annettu lahja kelpaa. Kuinka lopettaa parisuhde, joka on annettu? Olen myöhemmin miettinyt, että lopettakoon suhteen Se, joka tämän lähettikin. Yksinkertaista, mutta erittäin monitahoista prosessia, joka etenee horisontaalisesti ja vertikaalisesti moneen suuntaan. Mutta se etenee, kun se liikkeelle lähtee ja lähetetään. Mitään ei itse voi. Se vain tapahtuu.

Eli onko sulla itellä ees mitään omakoht.kokemusta..vai onko pää vaan täynnä niin yli-ylilennokkaita "päivien viemää.." -sepitelmiä, millä ei ole oikean elämän kanssa sitten juurikaan mitään yhteistä?
        Käydäänkö sun siirappimaisessa "rakkausfantasiasuurempielämää"-maailmassa edes paskalla..?

• Rakkautta ON
        Mies?!? kirjoitti:

Kiitos kirjoituksistasi! Niin se rakkaus. Kovin sitä tässä ketjussa vähätellään, eivät kaikki, mutta suurin osa. Tuntuu todella oudolta. Itse uskon kuitenkin ymmärtäväni täysin, mitä tarkoitat. Olen nimittäin kokenut juuri tuon, mistä kirjoitat. Olen nainen, eronnut kauan sitten. Lapsille en moittinut heidän isäänsä, eikä hän minua, joten siinä suhteessa kaikki oli hyvin. Minulla oli pari muutaman vuoden kestänyttä miessuhdetta, joista ei sitten kehittynyt kumminkaan mitään. Ensimmäinen loppui miehen viihtyessä aina vain enemmän kapakassa, jätin hänet, ja toinen suhde hiipui ihastuksen loputtua tylsyyteen. Yritin saada vastakaikua ja olla hellä, mutta kuin vastassa olisi ollut seinä, toisen pään sisälle ei todellakaan näe. Olin surullinen ja yksinäinen. Rukoilin myös, että saisin vielä rakastaa joskus. Ja rukoukseni kuultiin. Mitä epätodennäköisimmällä hetkellä kohtasin HÄNET! Puhuimme, että näin suurta rakkautta eivät kaikki kohtaa koko elämässään. Tästä jo vuosia ja yhä tunnemme samoin. Ja yhä kiitän hänestä.

• etsin...
        Rakkautta ON kirjoitti:

Kiitos kirjoituksistasi! Niin se rakkaus. Kovin sitä tässä ketjussa vähätellään, eivät kaikki, mutta suurin osa. Tuntuu todella oudolta. Itse uskon kuitenkin ymmärtäväni täysin, mitä tarkoitat. Olen nimittäin kokenut juuri tuon, mistä kirjoitat. Olen nainen, eronnut kauan sitten. Lapsille en moittinut heidän isäänsä, eikä hän minua, joten siinä suhteessa kaikki oli hyvin. Minulla oli pari muutaman vuoden kestänyttä miessuhdetta, joista ei sitten kehittynyt kumminkaan mitään. Ensimmäinen loppui miehen viihtyessä aina vain enemmän kapakassa, jätin hänet, ja toinen suhde hiipui ihastuksen loputtua tylsyyteen. Yritin saada vastakaikua ja olla hellä, mutta kuin vastassa olisi ollut seinä, toisen pään sisälle ei todellakaan näe. Olin surullinen ja yksinäinen. Rukoilin myös, että saisin vielä rakastaa joskus. Ja rukoukseni kuultiin. Mitä epätodennäköisimmällä hetkellä kohtasin HÄNET! Puhuimme, että näin suurta rakkautta eivät kaikki kohtaa koko elämässään. Tästä jo vuosia ja yhä tunnemme samoin. Ja yhä kiitän hänestä.

kaikille ei käy noin onnekkaasti kun sulle, eron jälkeen ei ole mitään kunnollista löytynyt, taitaa jo 50v olla vanha sinkkuna ja parhaat ovat jo parisuhteessa vain surkeet, alkoholisoituneet, ja katkerat paskat jääneet...

• lapset etusijalla
        Rakkautta ON kirjoitti:

Tulipa tästä pitkä ketju, kiitos edelleen kaikille. Oikeasti helpottaa kun kuulee näitä kommentteja. Niin rakkaudesta, en usko enää omalta kohdaltani. En usko että voin kaiken tämän jälkeen rakastua enää, vaikken ikäloppu olekkaan. Olen todella skeptinen naisia kohtaan - ja kääntynyt sovinistiksi. Omat kriteerit ovat hirmu korkeat, liiankin. Ennemmin olen yksin ja harrastan seksiä toisten yksinäisten (naisten) kanssa - sitten kun jään yksin. Tällähetkellä olen vielä tässä liitossani ja olen onnellinen. Aikuisen yksinäisyys on kuitenkin pieni asia verrattuna vaikka terveyteen tai omiin lapsiin.... ja näin kaikki toimii taloudellisesti hyvin. Lapset saa mitä lapset tarvitsee ja itse saan hyvän perheen ja taloudellisesti mitä haluan, vaimo on tyytyväinen ja lapset myös niin mitä tässä. Valittelen sekä narisen, iso mies. Silti.... tosiaan omat ongelmat pienenee ja jaksaa taas arkea ihan hyvin. Onneksi meitä on muitakin.

Täytyy muistaa olla vaimolle hyvä ja kehua kovasti - imelää mutta toimii- niin se vaimokin on vähän inhimillisempi. Kokeilkaa muutkin miehet ;) mutta kehukaa aiheesta. Vaikka sitten hellyys ja läheisyys puuttuukin ikuisesti. Koira ja lapset riittää minulle. Sinun puolestasi "rakkautta on" olen onnellinen, mukavaa että noinkin voi käydä. Olet onnen tyttö. Toivon pitkää pinnaa ja voimia parisuhteen hoitoon ... ja paljon onnellisia vuosia.

• surullinen myy..

Tulipa tästä pitkä ketju, kiitos edelleen kaikille. Oikeasti helpottaa kun kuulee näitä kommentteja. Niin rakkaudesta, en usko enää omalta kohdaltani. En usko että voin kaiken tämän jälkeen rakastua enää, vaikken ikäloppu olekkaan. Olen todella skeptinen naisia kohtaan - ja kääntynyt sovinistiksi. Omat kriteerit ovat hirmu korkeat, liiankin. Ennemmin olen yksin ja harrastan seksiä toisten yksinäisten (naisten) kanssa - sitten kun jään yksin. Tällähetkellä olen vielä tässä liitossani ja olen onnellinen. Aikuisen yksinäisyys on kuitenkin pieni asia verrattuna vaikka terveyteen tai omiin lapsiin.... ja näin kaikki toimii taloudellisesti hyvin. Lapset saa mitä lapset tarvitsee ja itse saan hyvän perheen ja taloudellisesti mitä haluan, vaimo on tyytyväinen ja lapset myös niin mitä tässä. Valittelen sekä narisen, iso mies. Silti.... tosiaan omat ongelmat pienenee ja jaksaa taas arkea ihan hyvin. Onneksi meitä on muitakin.

Täytyy muistaa olla vaimolle hyvä ja kehua kovasti - imelää mutta toimii- niin se vaimokin on vähän inhimillisempi. Kokeilkaa muutkin miehet ;) mutta kehukaa aiheesta. Vaikka sitten hellyys ja läheisyys puuttuukin ikuisesti. Koira ja lapset riittää minulle. Sinun puolestasi "rakkautta on" olen onnellinen, mukavaa että noinkin voi käydä. Olet onnen tyttö. Toivon pitkää pinnaa ja voimia parisuhteen hoitoon ... ja paljon onnellisia vuosia.

se sunkin eukko on ihan tunteva ihminen..älä viitti tuollai pilkata..onhan se sun lapsetkin synnyttänyt..tuskin tulee muut enään elämän tärkeimpiä asioita sulle synnyttään..vähän arvostusta eukolles, pliis?

• <3 <3

suosittelen avioliittoleiriä tmv. ja on erittäin hyviä parisuhdekirjojakin joista on oikeasti apua esim. John Gray, mars ja venus törmäyskurssilla tai miehet ovat marsista, naiset venuksesta.

• Ei jaksa enään..

Jos kiinnostaa enään liittoansa edes pelastaa..Itse n. 30 vuoden liiton jälkeen haluan oikeastaan olla vain rauhassa..hommailla omia hommia ja elää tasaista elämää..jos kumppani muuta haluaa, niin siitä vaan..itse en kuitenkaan enään edes jaksa kiinnostua hänen toiveistaan..
        Nuorten ehkä kannattaa leirille mennä..on vielä toivoa ja halua puuhailla yhdessä.

• Maggien

Olen ollut aiemmin vastaavanlaisessa tilanteessa ja joutunut pohtimaan rankasti, ollakko vai eikö olla. Loppujen lopuksi tulin siihen tulokseen, että meille annetaan vain yksi elämä, jota ei ole varaa tuhlata. Olin myös erittäin huolissani lasten reaktiosta, mutta kaikki menikin erittäin hyvin. Olin heille erittäin rehellinen ja painotin sitä, etteivät he olleet eron syy.

Jälkikäteen on ollut helpotus huomata, että kannatti jaksaa käydä raskas prosessi läpi. Päätöksenteko oli vaikeaa ja kesti kauan, mutta sen jälkeen helpotti huomattavasti, kun päätöksen oli tehnyt.
      Olet huolissasi lapsistasi ja se on ymmärrettävää. Lapset ovat kuitenkin erittäin viisaita ja näkevät, ettette ole onnellisia (mikäli teillä ei nyt kamalaa teatteria ole menossa). Keskustelemalla avoimesti ja rehellisesti heidän kanssaan, saat varmasti uskoa tulevaisuuteen.

En tässä nyt usuta sinua eroamaan ja halua maalata ruusuista kuvaa, mutta tällaisen prosessin kokeneena voin sanoa, että paljon raskaampaa oli elää valheessa kuin ottaa totuudesta kiinni. Voimia!

• Liina Anniina

... moni on silti jäänyt avioliittoon, kun lapset ovat lentäneet pesästä. Eikö ole kummallista? Tiedän aika monta tapausta työpaikaltani ja sukulaisista, että avioliitto on sujunut huonosti, ollaan oltu lasten takia ja simsalabim, eräs kaunis kerta viimeinenkin lintu lehahtaa pesästä.
      Ja niin ne kaksi vanhaa haahkaa on jäänyt tyhjään pesäseensä torailemaan keskenään loppuelämäkseen.

Eräskin tuntemani tapaus, on lapsenlapsiakin, eläkkeellä toraillaan toisilleen aamusta iltaan, pidetään välillä mykkäkoulua, käydään reissussakin riitelemässä, Thaimaassa asti...
      eikä erosta näy haikun haikua, vaikka sitä uhottiin 30 vuotta, että sitten kun, sitten erotaan...

Olen sitä mieltä, että jos oikeasti eroaa, niin eroaa ajoissa. Jos ei ole eronnut, niin joku muu pitelee aviossa kuin lapset. Sopii miettiä, mikä pitelee. Joskus viha on vahvempi side pitämään kuin tekosyynä pidetyt lapset.
      Ehkä joku löytää vihasuhteessakin jonkin turvallisuutta tuottavan tunteen.

• nuoruus meni jo!

Ei sitä enää paljon yli viiskymppisenä yksinkertaisesti viitsi lähteä uutta yritteleen..sitä laiskistuu..
        Se suuri rakkaus ei oikein enää kiehdokkaan..onhan tuon nuorena kokenut..eikä kyllä enää samoja kotkotuksia jaksaiskaan kuin nuorena..
        Ja jos kumppanilla ei nyt suurempia paheitakaan ole, niin miksi sitä enää eroomaankaan..
        Joku poikkeus kylläkin törmää vielä tässä iässäkin siihen uuteen rakkauteen ja mikäs siinä!
        Silloinhan on hyvä syy lähteä vielä lemmenpoluille kokeilemaan ehkä viimeistä kertaa..
        Mutta yleisempää on varmaan, että sitä ajan myötä elämänhalu niin tasaantuu, ettei se niin tympeältä enään tunnu..ja kuka sitä nyt kovin herkästi kotoaan lähtis..ainakaan tylsistymisen vuoksi..
        Juopottelu ja toisen jatkuva mäkätys ajaa varmaan kuitenkin parit tässä iässäkin erilleen..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kokoomus haluaa leikata vielä lisää sosiaaliturvasta

Kokoomuksen Sanni-Granhn Laasonen pyytänyt KELA:aa selvittämään mistä leikataan vähäosaisilta vielä lisää sosiaaliturvas
      Maailman menoa
      269
      1637
    2. Oletko pitkävihainen ja onko sinulla " huono muisti muisti "?

Mitä asioita et unohda tai anna anteeksi ? Mitä asioita voit " unohtaa" tai unohtaa? Vastaa koskien kaivattuasi tai yle
      Ikävä
      37
      1512
    3. Mitä tapahtuu

Syksyllä?
      Ikävä
      96
      1316
    4. Huomenet naiselle

Harmittaa ettei ehkä nähdä enää koskaan. Näillä mennään sitten.
      Ikävä
      18
      1300
    5. Ikävöin sua

Sä vaan pyörit mun mielessä, en saa sua unohdettua. Tilanteesta tekee vaikean sen kun molemmat ollaan varattuja ja tilan
      Ikävä
      6
      1217
    6. Neljä kuukautta vankeutta, kenelle?

Kuka tuomittiin ehdottomaan neljän kuukauden vankeustuomioon ja korvauksiin?
      Suomussalmi
      10
      1037
    7. Minä täällä vaan

Ukko jota oot joutunu joskus sietämään työnpuolesta. Toivottelen kauniita unia💛
      Ikävä
      86
      950
    8. Jos haluat jatkaa tutustumista

Pyydä mut suoraan kunnon treffeille. En lähde mihinkään epämääräiseen viestittelyyn enää.
      Ikävä
      66
      925
    9. T, miten mun pitäis toimia

Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest
      Ikävä
      43
      901
    10. Olet huippunainen

Ja onneksi tiedät sen itsekin.
      Ikävä
      32
      890
    Aihe