hotellivirkailijan työstä..

----

Olisi muutama kysymys tuosta hotellivirkailijan työstä ja koulutuksesta. Eli jos opiskelee aikuskoulutus keskuksessa ja opinnot kestävät vuoden verran, niin oppiiko siinä ajassa kaikken mahdollisen? entä työllistyminen ja palkka? olisi kiva kuulla kokemuksia.. Sitten minkälainen työnkuva on hotellivirkailijalla, työskentely respassa ainaki kuuluu työnkuvaan, mutta olen kuullut myös, että hommat alkaa kerrossiivoksista yms? Olen aina halunnut päästä matkailualalle ja tuo hotellivirkailijan koulutus kiinnostaisi paljon. Eli kommentit niin negatiiviset kuin positiiviset tervetulleita:)

5

2860

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • X

      Tyoskentelen hotellivirkailijana, vaikkei ole hotellivirkailijan koulutusta. Matkailualan opinnot jai aikanaan kesken kun lahdin ulkomaille. Tyoskentelin siella muutaman vuoden pienessa hotellissa ja se kai auttoi aika paljon siihen etta sain Suomesta hotellivirkailijan tyota ilman minkaanlaista koulutusta. Eli tekemalla olen oppinut kaiken. Kerrossiivousta en ole tehnyt, mutta ainakin joissain hotelleissa respa hoitaa aamupalan esillelaiton.
      Omasta mielestani ihan kiva tyo, mutta riippuu varmaan siita millaisessa paikassa on toissa.
      Esim. olen ollut hotellissa, jossa kaikki asiat ei olleet ihan kohdallaan ja tuli paljon valituksia asiakkailta. Pomotkin siella oli...no ei maailman mukavimpia ihmisia.
      Toisessa hotellissa oli kova kiire koko ajan ja tyo valilla aika stressaavaa, mutta melkein kaikki asiakkaat olivat todella tyytyvaisia ja valitusten sijaan tuli paljon positiivista palautetta, joten siella oli kiva olla toissa.

      • duuunari

        Työ tekijänsä opettaa.. vuosi kuulostaa pitkältä kurssitukselta. Tärkeintä lienee luonne ja ominaisuudet että pestissä pärjää. Ongelmankykyratkaisua ja hoksottimia ainakin tarvitaan, respa kun on asiakkaille se "pas*aläjä" mihin kaikki ongelmat tullaan kaatamaan.. :)

        Mä olen kanssa ollut alan töissä ihan ilman koulutusta, Suomessa erään suuren ketjun hotellissa sekä Alpeilla (sinne palkkasivat puhelinsoitolla;) Atk-järjestelmät ja talon tavat vaihtelee, mutta nehän oppii vasta paikan päällä. Kokemuksena ihan ok, ei mulle kuitenkaan mikään "eläkevirka".


    • Olen aiemmin työskennellyt muualla matkailualalla ilman alan koulutusta, mutta nyt harkitsemassa kouluttautua vastaanottovirkailijaksi aikuisopistossa minäkin - koulutuksen kesto täällä olisi 1,5-2 vuotta. Oli kiva lukea tästä teidän kahden kokemuksia - vieläkö löytyisi muilta kommentteja, miten olette viihtyneet tässä työssä, ja ovatko palkkaus ja työn stressaavuus olleet mielestänne tasapainossa jne...??

      Kiitos kommenteistanne jo etukäteen!

      • tt

        Riippuu epäilemättä todella paljon paikasta.
        Ite olen pienessä hotellissa, hommiin kuuluu välistä kaikki huonesiivouksesta tarjousten laatimiseen, poislukien aamiaiset. En ole opiskellut alaa, puhun "vain" englantia, suomea ja ruotsia, taustalla yo-merkonomin paperit. Täällä olen hyvä ja korvaamaton, ketjuhotelliin en edes haluaisi mennä töihin.

        Kivaa hommaa tää on, jos vaan tosiaan lähtökohdat on sekä yrityksen että itsen puolelta kunnossa. Pitää pystyä ajattelemaan asiakkaan kannalta, ja tosiaan vähän eri mittakaavassa kuin vaikka kaupan kassalla :)
        Kaikesta täytyy tietää kaikki, tai ainakin olla valmis ottamaan selvää. Pitää olla hyvin hollilla kaupungin tapahtumista, ravintoloista (hyvistä ravintoloista!), kulkuyhteyksistä, nähtävyyksistä...

        Ei tää samanlaista ole kuin Hotel Babylonissa, onneksi tai harmiksi :)


    • Anonyymi

      TOLLASENA OIS KIVA OLLA JA 14 KAUPUNGISSA
      1. TURKU
      2. NAANTALI
      3. UUSIKAUPUNKI
      4. PORI
      5. VAASA
      6. RAUMA
      7. TAMPERE
      8. TAMPERE
      9. HÄMEENLINNA
      10. TAMPERE
      11. TURKU
      12. ESPOO
      13. ESPOO
      14. HELSINKI

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken kiinniotettua ei epäillä

      Kummallisia kommentteja ja uhkauksia poliisi taas jakelee orjakansalle muituttaakseen verisrstä kostosta jos rahvas kapi
      Maailman menoa
      55
      5411
    2. Tekijä on poliisin vanha tuttu

      Ihan supisuomalainen.
      Valkeakoski
      49
      2237
    3. Valkeakosken murhaaja

      Raiskausrikosten joukossa kanta suomalainen tekijä on niin harvinainen että kannattaa erikseen mainita. Raiskausuutisia
      Maailman menoa
      60
      2236
    4. Kuumat päivät

      Hyvää huomenta. 🌞🌼☕😊🙌 Sinkkukesä 2024
      Ikävä
      326
      1049
    5. Nainen, olet jollakin tavalla pelottava

      Tunne sinun suhteen on ehkä verrattavissa ruusupensaaseen, hurmaavan kaunis kukka, upea tuoksu, mutta jos yrittää lähell
      Ikävä
      57
      1004
    6. Tietääkö kukaan millaisesta perheestä murhaaja on?

      Onko siis rikkaiden lellipentu, joka luulee, että kaikkea saa tehdä, vai köyhien kakara, jolla ei ole mitään vastuuta ku
      Valkeakoski
      26
      880
    7. Valkeakosken surmaaja oli koeajalla edellisestä tuomiosta

      Tässä osoitus, että rangaistukset Suomessa ovat liian löysiä ja se maksoi tämän tytön hengen https://yle.fi/a/74-2009067
      Maailman menoa
      3
      833
    8. Haaveilen sinusta

      Läheisyydestäsi, kosketuksestasi. Siitä että saisin koskettaa sinua. Pitää sinua lähellä. En tiedä mistä tämä tuli. Tied
      Ikävä
      22
      763
    9. Enpä usko että olisit valmis jättämään kaiken

      Vaikka tulisin ja kosisin sinua.
      Ikävä
      48
      751
    10. Ohimenevältä

      Tilalta tämä alkaa jo vaikuttamaan. Arjen pieni piristys olimme toisillemme.
      Ikävä
      27
      736
    Aihe