Saammeko lainaa?

ojapsjasjas

Olemme pariskunta, molemmat opiskelijoita, mutta itse valmistun kohta. Säästöjä meillä on n. 7000 e. Tulevan vuoden bruttotulot yht. reilu 20 000 e. Sen jälkeen yht. n. 40 000 e. Lainaa korkoa pystyisimme maksamaan kuukaudessa ensimmäisen vuoden aikana vähintään 500 e. Saammeko 200 000 e lainan? Ps. Tiedän, että pankki sen lainan myötää tai sitten ei eli kysyn nyt vain mielipidettänne ja kokemuksianne.

12

1482

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mw

jos vain löydätte vakituiset työpaikat opiskelujenne jälkeen, eri asia on sitten kuinka paljon saisitte lainaa. Meidän nettotulot on n. 40t € ja sillä olisi saatu lainaa 160t €. Tämä siis nettotuloilla. Jos teidän bruttotulot on tuo n. 40t €, niin ei ihan ehkä kannattaisi 200t €:n lainasta haaveilla.

• malttia...

vakituinen työpaikka ainakin toisella pitäisi olla. Ja vuosi työttömyyskassan jäseneenä ennenkuin edes menee kysymään pankista laina. Laina pitää mitoittaa niin että ansiosidonnaisellakin pärjää. Mielipiteeni on kyllä että jos niinkin paljon lainaa kuin 200 tonnia meinaa pyytää niin pitäisi olla vähintään keskitulo molemmilla. Eli yhteisansiot noin 60,000/vuosi. Kun on niinkin suuresta lainasta niin aloittajan esittämällä 500/kk ei riitä alkuunkaan. Eikä edes lyhennysvapaaseen pelkkiin korkoihin ja vastikkeeseen.

Lainan määrä 190.000 € 190.000 €
        Laina-aika 20 vuotta 20 vuotta
        Korko % 2.5% 4.5%
        Vuotuinen korkoprosentti 2,5% 4,6%
        Maksuerä 1.007 € 1.202 €
        Ensimmäinen maksuerä 1.007 € 1.202 €
        Ensimmäisen maksuerän korko 396 € 713 €
        Viimeisen maksuerän korko 0 € 1 €
        Ensimmäinen vakuutusmaksu Ei vakuutusta Ei vakuutusta

• enpä oikein usko

Jos olisin pankinjohtaja, niin en näillä tiedoilla myöntäisi teille 200.000€:n lainaa.

Koskeeko tuo 500€/kk tätä vuotta jolloin tulonne ovat yhteensä 20.000€?

200.000€:n lainan kuukausierän pitäisi olla vähintään 1000€/kk, mieluummin 1100 tai 1200 €/kk, jotta se riitätisi edes korkoihin sitten kun kokonaiskoro on taas joskus 6%.

Minkälaisiin ammatteihin olette valmistumassa? Eli minkälaisia vuosiansioita on odotettavissa ja kuinka todennäköistä työllistyminen on?

Jos olisitte valmistumassa vaikka lääkäreiksi ja odotettavissa olisi siis kummallekkin >3000€ bruttopalkka ja lähes 100% työllistymisvarmuus, niin saisitte varmasti sen 200.000€ lainaa ja maksaisitte pari ekaa vuotta pelkkiä korkoja.

Silti pankki tulee vaatimaan lisävakuutta tai muuta järjestelyä lainan saamiseksi. Yleensä asunto itse riittää 70% vakuudeksi lainalle, ja valtion takauksen voi ostaa 15% osuudelle. Teillä oli 7000€ säästössä joten lisävakuutta tai takausta tarvitaan vielä yli 20.000€... voisi hoitua yhdellä tai kahdella nimitakaajalla.

Oletan että pankissa kehoitetaan jatkamaan opiskelu loppuun, hankkimaan työpaikka ja palaamaan sitten asiaan.

• ak

Edellisen laman aikaa (1993) ostimme puolisoni kanssa talon. Puoliso oli ollut saman työnantajan palveluksessa vakituisena työntekijänä 9kk, itse olin kolmannen vuosikurssin tekn.yo.
      Lainaa saatiin noin puoli miljoonaa, laina-aika oli 10v ja kuukaudessa tililtä hävisi pankkiin yli 5000mk. Se oli sitä aikaa, kun pankinjohtaja itse sai myöntää lainoja, nythän suurin osa lainoista menee johtokunnan tms. kautta.
      Laina myönnettiin, koska pankinjohtaja laski, että tuleva DI on potentiaalinen hyvä lainanmaksaja ja jos laina jäisi hoitamatta, pankki saisi rahansa takaisin myymällä vakuutena olleen talon - sen alemmas ei asuntojen hinnat enää voineet mennä (eivätkä menneet).

• malttia...

tiedä meneekö minkään johtokunnan kautta "nythän suurin osa lainoista menee johtokunnan tms. kautta.

Itse käytiin 2002 hakemassa 100% lainaa 165,000 eurolle ja esitimme asiat peruusteellisesti pankinjohtajalle 3 tuntia myöhemmin tulis soitto että laina myönnetty ilman takaajia ja muita vakuuksia kuin asunto vaikka vaimo vielä opiskeli. No minulla silloin 5,500-6300 kk-tulot ja vaimo vastavalmistuva juristi. Ennen joulua soitin pankille että tarvitaan 20,000 euron laina. puoli tuntia myöhemmin tuli soitto että tulkaa allekirjoittamaan paperit. Mutta totta tuo että myös opiskelevan ammatti huomioidaan lainanmyöntämisessä. Aloittajalla kun ei edes nyt ole maksykykyä suorittamaan minimi lyhennyksiä kuten meillä silloin oli niin en usko että laina irtoaa. 40,000 tuloilla ei 200,000 lainaa saa..Varsinkin kun tuloilla elää kaksi ihmistä....

• ihan pimeetä

Hullujahan te olette jos ilman työpaikkaa käytte asuntoja ostamaan.
      Ja vielä hullumpi on se pankki joka teille siihen rahaa myöntää.

• kyllä hirvittää

Lainaa saatiin justiinsa n. 185 000. Asunto vakuutena kattaa 70%, loppuihin pankin / valtion takaus ja omaa rahaa vajaa 6000.
      Olemme molemmat vakituisissa työsuhteissa, itse asiantuntijatehtävissä joissa odotettavissa maltillisesti nousujohteinen tulokehitys. Puoliso ns. matalapalkka-alalla esimiestehtävissä. Itse valmistuin 2v sitten, puoliso viime vuonna.
      kuluvan vuoden NETTOtulot meillä yhteensä n. 44 500. Lyhennämme lainaa korkoineen aluksi sen 1000€ /kk. Olemme laskeneet että kyllä tässä toimeen tullaan, mutta saa opetella säästäväisemmäksi kuin mihin on huolettomana opiskeluaikana ja vuokralla asuessa tottunut. On tässä eleltykin käsittämättömän leveästi kun tarkemmin ajattelee.
      Kommentteja?

• ei voi muuta sanoa

> Olemme pariskunta, molemmat opiskelijoita, mutta itse valmistun kohta

Siis ei säännöllisiä tuloja.

Huom. opiskelijastatus ei ole este, ei myöskään määräaikaiset työsuhteet, vaikka muuta yleisesti väitetään. Nimim. kokemusta on. Mutta näyttöjä säännöllisistä tuloista pitää olla eikä säästötkään ole haitaksi ... ja tässä lajissa 7 k€ on vielä aika vaatimaton summa. Ja niiden säännöllisten tulojenkin kanssa on turha haaveilla huippuhalvasta marginaalista, jos on em. rasitteita (ei vielä valmistunut tms.)

> Tulevan vuoden bruttotulot yht. reilu 20 000 e

Ja lainaa pitäisi ottaa 200 000 €? Olet vissiin laskeskellut, että nykyisellä 1 % korkotasolla laina lyhenee noillakin tuloilla...? Vaan kuis käy, kun palataan jonnekin 4-5 % tasolle reilu marginaali päälle? Tai se toinen puolisko ei saakaan töitä heti valmistuttuaan?

Unohda koko juttu. 20 k€ BRUTTOtuloilla on 100 k€ lainakin on jo liikaa (menee yli 1/3-osa lyhennyksiin ja siihen vastikkeet yms. päälle ... vaikka pitäisi myös huonekalut hankkia yms.). Ja niillä 40 k€ bruttotuloillakin on parempi pysyä 150 k€ luokassa. Eli 200 k€ laina otetaan vasta sitten, kun NETTOtulot ovat 40 k€/vuosi.

• asunnon ostaja

Mulla viime vuoden tulot n. 25 000 € brutto, valmistumisen jälkeen (tänä vuonna) noussee päälle 3000 € kk = vajaaseen 40 000 € per vuosi (brutto), säästössä n. 15 000 €. Pankista kun kävin kysymässä niin 130 000 € olisin saanut lainaa. Eli en usko että saatte 200 000 € lainaa, ainakaan vielä.

• strhtsh

Riippuu mitä odotat palkka kehitykseltäsi. Otettiin laina heti kun pääsin töihin. silloin palkka oli n.2200 e /kk ja mamma äitiys lomalla 1200e/kk vuosi tuosta ja minulla oli palkka 2600 e/kk ja mamma takaisin töissä 2300 e/kk. Pankki nikotteli 160 000 lainasta mutta antoi kuitenkin. Nyt mun palkka on 3100 e/kk ja mammalla edelleen tuon 2300 e/kk. Nyt siis tuo 160 000 lainan lyhentäminen ei ole mikään ongelma. Ei edes kun olin jonkin aikaa ansiosidonnaisella.
        Jos siis olet valmistumassa hommiin, joissa harjoittelu ajan jälkeen palkka nousee kunnollisella vauhdilla ei ongelmaa. Jos olet menossa töihin alalle, jossa palkka katsotaan taulukosta eikä sitten mitään muuta niin 200k lainat voi kyllä unohtaa.
        Lainan lyhentämisen kannalta on myös HUOMATTAVAA merkitystä kuinka paljon ylitöitä, päivärahoja, kilometrikorvauksia yms. tulee vuoden aikana. Mulla 3100*12.5 = 38 000 e/vuosi mutta ylitöitä ja päivärahoja tulee kohtuullisesti, joten todelliset tuloni lienevät jossakin 38000 - 55000 e/ vuosi riippuen siitä kuinka paljon saa ylitöitä ja reisuja painaa.

• kokemuksia löytyy

Opiskelijoille myönnetään kyllä opintolainoja, mutta ei 200 000 euron lainoja. Noin suurta lainaa hakiessa vähintään toisella velallisella on oltava aina vakituinen työpaikka ja toisenkin on oltava töissä lainaa haettaessa, vaikka sitten määräaikaisessa tai tilapäisessäkin, kunhan on töissä. Pankkien laina- asioista päättävillä on tietyt säännöt. Lainaa ei siis kertakaikkiaan voi myöntää, mikäli tietyt ehdot eivät täyty, vaikka kuinka haluaisi. Pitää siis odottaa se valmistuminen ja ainakin toisen töihin pääseminen ennenkuin kannattaa edes lähteä yrittämään lainan saantia. Toisen epävarmat tulot voivat aiheuttaa myös henkilötakaajien tai muun turvaavan vakuuden tarpeen.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      84
      4531
    2. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3115
    3. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      136
      3109
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      403
      2192
    5. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      220
      1308
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      11
      1213
    7. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      76
      1197
    8. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      65
      1082
    9. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      30
      1074
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      111
      983
    Aihe