Olisiko vinkkejä maalämpö/lattialämmitys toimittajista.
Uudisrakennus 1.5krs ja tarkoitus olisi laittaa maalämpö. Ratkaisu pitäisi kuitenkin saada sopuhinnalla koska sähkökattilaan verrattuna alkaa takaisinmaksuajat olla huikeita.
Millä toimittajilla kannattaa alkaa kilpailutus? En haluaisi maksaa mitään "brändi-preemioita" tms. Hyvät vehkeet sopuhintaan.
Maalämpöä
21
2787
Vastaukset
- Maalämpö säästää
Lattialämmitystoimittaja meillä oli RBM, hyvyydestä tai huonoudesta en osaa sanoa. Porarit olivat Oulusta (talo Lapin läänissä) Juhani Malo-niminen mies Oulun Lämpökaivonporaus Oy:stä. Heitä suosittelen, jos kaivot poraat. Jos taas tonttia riittää ja on hyvä eikä nurmikon jäässäoleminen pitkälle kesää haittaa, niin kaivamalla putket maahan säästätä melkoisesti. Tällä palstalla on maalämmösta (Maalämmön säästöt) ja energiankulutuksesta (Mikä oli tammikuun sähkönkulutus) vastikään, joista voit lukea, että ainakin meidän kohdalla maalämpö on ehdoton. Tuota ensimmäistä palstaa vähän häiritsee yksi klapikiihkoilija, mutta useammalta muulta on korrekteja kommentteja, joten älä anna klapimiehen häiritä. Talon sijainti ratkaisee; täällä Lapissa maalämpö on ainakin ehdoton, en sitten tiedä, minne rakennat. Lisäksi kuutioita tulee olla tarpeeksi, että maalämpö kannattaa. Uskoisin 1½-kerroksisen olevan yli 180 neliöinen ja kuutiot sen mukaiset, mitä viisammat pitävät rajana. Pumpuista en osaa sanoa muuta kuin, että oma pumppu CTC Ecoheat 12 on hyvä. Meillä on 780 kuutiota ja vuosikulutus 6600kWh. Tammikuun paukkupakkasilla 1080kWh. Kilpailuttaminen kannattaa aina, tosin tiettyyn pisteeseen asti.
- pättsi
"Lisäksi kuutioita tulee olla tarpeeksi, että maalämpö kannattaa. Uskoisin 1½-kerroksisen olevan yli 180 neliöinen ja kuutiot sen mukaiset, mitä viisammat pitävät rajana"
ja tuo on varmaan vanha "nyrkkisääntö", jonka paikkansa pitävyyteen 2010 määräysten mukaiseen uudiskohteeseen kannattaa suhtautua kriittisesti. Uskon että neliöt ja kuutiot tarvitsevat olla paljon isommat ko. kannattavuuden saavuttamiseksi.
Joku maalämpöasiantuntija voisikin kertoa tuosta lisää? - Maalämpö säästää
pättsi kirjoitti:
"Lisäksi kuutioita tulee olla tarpeeksi, että maalämpö kannattaa. Uskoisin 1½-kerroksisen olevan yli 180 neliöinen ja kuutiot sen mukaiset, mitä viisammat pitävät rajana"
ja tuo on varmaan vanha "nyrkkisääntö", jonka paikkansa pitävyyteen 2010 määräysten mukaiseen uudiskohteeseen kannattaa suhtautua kriittisesti. Uskon että neliöt ja kuutiot tarvitsevat olla paljon isommat ko. kannattavuuden saavuttamiseksi.
Joku maalämpöasiantuntija voisikin kertoa tuosta lisää?Jep. Sorry, ehdin rakentaa vanhojen määräysten mukaan, joten en osannut tuota ajatellakaan. Varmaan siis on isompi neliömäärä rajana, joten kannattanee tosiaan asiantuntijankin kanssa puhua. Kun tuo metelikin tuli täällä puheeksi, niin CTC on kyllä hiljainenkin. Tekniseen tilaanhan se kannattaa sijoittaa, joten kaipa se kovempiääninenkin käy, pääasia lienee hyötysuhde, mihin vaikuttaa taas pumpun hinta ja laatu sekä tietty se cop ja muut ominaisuudet.
- gebwell
Kysy gebwelliltä.Sieltä saat maalämpöpumpun ja kaivonporauksen
- sb963
Pyydä samalla mukaan korvatulpat.
Gebwelliin pumppujen metelistä on ollut osalla porukkaa huonoa kokemusta
- huikeinhuie
kun et kerro missäpäin maata vaikutat.
Heitä tuo tieto ensin niin helpottaa.- sdfsdf
Hups, unohtui tosiaan: paikkana "Helsingin kehyskunta". Kuutiota 680, bruttoneliöitä lämpimine varastoineen rontti 210. Tekninen tila erillinen, joten pumpun meteli ei ole ensimmäinen valintakriteeri.
- tyytyväinen asiakas
sdfsdf kirjoitti:
Hups, unohtui tosiaan: paikkana "Helsingin kehyskunta". Kuutiota 680, bruttoneliöitä lämpimine varastoineen rontti 210. Tekninen tila erillinen, joten pumpun meteli ei ole ensimmäinen valintakriteeri.
KH-talotekniikka, palvelun taso on hyvä ja hinnat kohtuullisia
- Tarjousta pyytänyt
tyytyväinen asiakas kirjoitti:
KH-talotekniikka, palvelun taso on hyvä ja hinnat kohtuullisia
Kun eivät vastaa puhelimeen tai meileihin...
- traktori1957
Muista ottaa se maalämpöpumppu sitten lämminvesivaraajalla. Jos sitä ei ole niin vastukset lämmittävät lämpimät vedet kun maalämpö ei kerkiä lämmittämään vettä sitä mukaa kun sitä käytetään. Maalämpöpumpun kompressorit kestävät tiedusteluni mukanaa n.16vuotta voihan ne laueta ennemminkin ja kestää pidempäänkin. Kukaan ei osannut sanoa tarkalleen. Kompressorin vaihtaminen taas on kallista puuhaa. 3000-5000euroa menee siihen sitten. Ota tarpeeksi isolla kompressorilla. Ylimääräisen tehon kanssa aina pärjää mutta jos se on pieni niin tulee ikävä kovilla paukkupakkasilla. Porauta sitten kaivot ehdottomasti. Ja kaiken kruunaa tietenkin lattialämmitys. Vaikka ne sanovat, että patterit riittävät maalämmön luovuttamiseen niin eipähän riitä olen nimittäin kokeillut, kun meillä on öljylämmitys. Pudotin tuloveden lämpötilan 60C ja se ei kovilla pakkasilla riittänyt. Maalämpöhän on jotain 60-65C:sen paikkeilla.Että tämmöstä.
- 13 + 4 = 9
Toimittajilla on laatueroja. Se kuuluisa Folksamin lista sisältää tietoa niistä merkeistä ja malleista joiden vikaantumisriidat ovat Ruotsissa menneet vakuutusyhtiöihin saakka. Olen kuullut huhuja että paremman laadun toimittajat eivät edes viitsi tarjota jos tarjouspyynnön päätavoite on pelkkä halpa hinta. Mossella ja mersulla on eri hinnat, molemmat ovat autoja. Hiukan sama pätee maalämmössä vaikka erot ovat pienemmät.
Jos haluat että kompressori kestää kauemmin, ota välisäiliö, siis patterivesisäiliö maalämmön ja patterikierron välillä. Välisäiliön kanssa kompressorin käyntijaksot ovat selvästi pitemmät. Käynnistämiskerrat rasittavat kompressoria.
Meillä on öljylämmityksen jäljiltä patterit, ei lattialämpö. Patterit on näköjään aikanaan ylimitoitettu aika paljon. Hyvin riitti lämpö -27 asteen ulkolämpötilalla, ja jopa alensin pakkasen patteriveden lämpötilaa tehdasasetuksista kun edellistalvena ei ollut kunnon pakkasia että olisi voinut todeta tarpeen. Nyt on hyvä. Eri talot ovat erilaisia.
Olen samaa mieltä aiemman kirjoittajan kanssa että maalämmön pitää tuottaa myös kuumavesi.- sdfsdf
Siis halpa vs hyvä. Näistä valitsen hyvän. Nyt on kuitenkin niin, että rahapainoa en omista joten haluan paketin järkihintaan. Kyllä minä tiedän, että pska on pskaa vaikka siinä olisi mikä hintalappu.
Alkuperäisen kirjoituksen tarkoitus olikin se, että haluaisin kaventaa (mahdollisesti) toimittajien määrää ihmisten käyttö / ostokokemusten perusteella.
Jos minulle joku toimittaja tulee sanomaan, ettei tarjoa jos hinta on valintakriteerinä, niin ei tarvitse tarjota. Tämä kertoo jo kyseisen toimittajan toimintatavoista tarpeeksi minulle.
Ehkä joillakin on varaa antaa "avoin shekki" maalämpötoimittajille... Minulla ei ole. - Maalämpö säästää
sdfsdf kirjoitti:
Siis halpa vs hyvä. Näistä valitsen hyvän. Nyt on kuitenkin niin, että rahapainoa en omista joten haluan paketin järkihintaan. Kyllä minä tiedän, että pska on pskaa vaikka siinä olisi mikä hintalappu.
Alkuperäisen kirjoituksen tarkoitus olikin se, että haluaisin kaventaa (mahdollisesti) toimittajien määrää ihmisten käyttö / ostokokemusten perusteella.
Jos minulle joku toimittaja tulee sanomaan, ettei tarjoa jos hinta on valintakriteerinä, niin ei tarvitse tarjota. Tämä kertoo jo kyseisen toimittajan toimintatavoista tarpeeksi minulle.
Ehkä joillakin on varaa antaa "avoin shekki" maalämpötoimittajille... Minulla ei ole.CTC Ecoheatissa on itsessään varaaja enkä ole tarvinnut ylimääräisiä ja hyvin on pärjätty. Patteriverkostoa ei kannata laittaa maalämpöön, jos rakentaa, koska siinä pitää olla veden 55 asteista, kun taas lattiassa riittää 35 astetta. Mitä pienempi pyynti, sitä parempi cop eli hyötysuhde. Mlp antaa siis enemmän ilmaista energiaa, kun lämmittelet lattiaa 35 asteella vrt. patterien 55 asteeseen. Vanhoissa taloissa tietty eri juttu, mutta sinnekin lattialämmityksen voi tehdä, mutta vaan maksaa. Jos lattiat pitää uusia muutenkin, niin sitten ehdottomasti. Eli siis patteriverkostoon mlp riittää antamaan tehoa, hyötysuhde vaan ei ole niin hyvä.
- odotit
sdfsdf kirjoitti:
Ehkä joillakin on varaa antaa "avoin shekki" maalämpötoimittajille... Minulla ei ole.Luulitko oikeesti saavasi S24-palstalta neuvoja? Entä keneltäkään maalämmittäjältä? Moniko maalämmittäjä on vertaillut eri laitteistoja kuvailemassasi talossa/taloudessa?
- ???
odotit kirjoitti:
Luulitko oikeesti saavasi S24-palstalta neuvoja? Entä keneltäkään maalämmittäjältä? Moniko maalämmittäjä on vertaillut eri laitteistoja kuvailemassasi talossa/taloudessa?
Älähän nyt lyö kysyjää sentään. Ei kysyminen mitään haittaa, päinvastoin. Johan hän sai palautetta Gebwellin kovasta äänestä. Saattaapa muitakin hyviä vinkkejä saada. Jos menet kysymään myyjiltä, niin oma kone paras ja muiden huono, joten parempi kait se on käyttäjiltä kysellä. Toki joku voi kehua omaansa ihan huvikseen, joten vastausten epäluotettavuus on syytä pitää mielessä, mutta kyllä kait tämä suuntaviivaa antaa. Vertailuja kenenkään on itsekseen hankala tehdä. Tuskin kukaan käyttää toista laitetta esim. Gebwelliä vuoden ja sitten toista toisen vuoden, että saa suuntaviivaa. Silloin lienee pakko tyytyä eri käyttäjien arvioihin omista pumpuista tai lämmitysmuodoista yleensä.
- asdasdadssdf
odotit kirjoitti:
Luulitko oikeesti saavasi S24-palstalta neuvoja? Entä keneltäkään maalämmittäjältä? Moniko maalämmittäjä on vertaillut eri laitteistoja kuvailemassasi talossa/taloudessa?
Urpo, miksi edes luet näitä palstoja? Saatikka vastailet näihin?
- ???2
asdasdadssdf kirjoitti:
Urpo, miksi edes luet näitä palstoja? Saatikka vastailet näihin?
Sulla Urpo taitaa olla pahoja ongelmia... Tuo nimi halutessaan ruukataan laittaa nimimerkin kohdalle. Nyt panit tekstin alkuun oman nimesi, et liene kuitenkaan Leppänen ;-o) Onko lääkkeet kenties jääneet syömättä? Toinen kysyy neuvoja ja toiset niistä ystävällisesti antaa, niin sinä se vaan täällä kitiset...
- nibesti
Nibe tai Thermia ,luotettavia ja edullisia molemmat
- Sebb
Kysy suomen porauspalvelusta ne poraa halvalla ympäri suomen.
http://www.suomenporauspalvelu.fi/fi - Onko urakka urakka?
Sebb kirjoitti:
Kysy suomen porauspalvelusta ne poraa halvalla ympäri suomen.
http://www.suomenporauspalvelu.fi/fiVarokaa Suomen porauspalvelua. Minulle Oli tarkoitus porata 210m, mutta eivät päässeet kuin 145metriin. Kaksi poran kruunua hajottivat ja kolme pitkää päivää porasivat. Lähtivät pois ja ilmoittivat, etteivät tule takaisin, koska riskit liian suuret epäonnistua ja tulee urakassa liikaa takkiin. Perusteluksi ettei onnistu syyttivät rikkonaista kalliota ja kovaa vedenpainetta.
Porauksen lisäksi Suomen porauspalvelu ilmoitti, että reikään oli laitettu keruuputkea 145merin syvyyteen. Todellisuudessa putkea oli 120 metrin syvyyteen. (Syvyys tarkistusmitattiin.) Porauspalvelu: "Oli erehdyksessä tullut väärä lukema".
Tämän jälkeen AP kaivonporaus porasi toisen 127 metrisen reiän ilman ongelmia. Tuli vettä ja oli rikkokallio, mutta hienosti hoitivat (ovat kuulemma parsineet toisten reikiä aiemminkin).
- ---- . . .---
Maalämpöpumppujen aatelia ... (Mersu)
Testien mukaan erittäin korkea laatu
http://www.maalampo.fi/?bannerid=808edc701d1e4dbebecf4a512e8a42d2
Voi olla aika kallis ...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan483130Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan272894- 1212326
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281432Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631336- 111316
Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj121083- 74989
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää39922Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13802