Sähkön hinnakorotusten osasyy

Ainakin lammaisten Energia Oy on ulkoistanut linjaraivaukset. Ennen muinoin yhtiöllä oli työntekijöitä, yleensä ainakin sähköyhtiöillä, jotka hoitivat puunkaadot sähkölinjoilta yms. Nyt nämä työt ovat ulkoistetut, josta asiasta mm johtunee osaltaan ns. sähkön siirtomaksu. Tätä siirtomaksuahan mm käytetään noihin kunnossapitotöihin. Eli kun tämä linjansiistimistyö on ulkoistettu on todennäköistä että tämän linjansiistimistyön takana on firma jossa on johtaja, sekä mahdollisesti muuta henkilökuntaa ja sitten vielä tuon linjanraivaustyön pääasiallinen tekijä, joka hoitaa itse raivauksen. Ja kaikille näille henkilöille maksetaan palkkaa, tietysti johtajalle eniten. On selvää että yksinkertaisesta linjanraivauksesta tulee kohtuuttomat kulut tällä tavoin toimien ja on seurauksena varmasti hinnakorotuspaineita tulevaisuudessakin. En usko että olen paljonkaan väärässä olettaessani että noista siirtomaksuista maksetaan vielä sähköyhtiön osakkaillekin tuntuvat osingot.

5

273

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Raivaussahan ajaja

pieleen. Porilainen urheiluseura jonka nimeä en mainitse, tekee näitä linjojen raivauksia talkootöinä ja voimayhtiöt maksavat seuralle korvauksen jolla tuetaan nuorten urheilua ja välinehankintoja. Ja kun samasta korvauksesta maksetaan raivaussahojen käyttökustannukset sekä vain voileipäkahvit talkooporukoille, eivät kulutkaan päitä huimaa.
      Magnus on taas ihan omilla poluillaan. Niinkuin malporomies. Mutta sehän on jo kaikille tuttua.
      PS: Verottajalla on seuran talkootoiminnasta tarkka tieto sentilleen joten sekin on jo lailliseksi varmistettu. Tosin verottaja vaikeutti heti talkoohommia kummallisilla kyselyillä. Ei tunnu tilinpäätöstiedot kelpaavan kun summat ovat liian pieniä.

• von Lagerbom

Mitä tuosta alla olevasta sanot?

Maanomistajat ja Sähkönkäyttäjät Nakkilan ja Harjavallan alueella

Sähkönjakelun häiriöttömyyden varmistamiseksi suoritamme johtokatujen raivausta sähköjohtoja haittaavista puista, pensaista ja oksista 2.11.2009 - 30.4.2010 välisenä aikana Nakkilassa ja Harjavallassa Kokemäenjoen pohjoispuolella (mm. Anolassa, Kivialhossa, Viikkalassa, Pirilässä, Pirkkalassa, Tuiskussa, Vinnarissa, Tynkössä & Pelholassa).

Keskijännitejohtojen johtokadut pyritään raivaamaan siten, että vapaan tilan leveydeksi tulee 8 metriä (rungosta - runkoon 10 m).

Pienjännitejohtojen johtokadut raivataan siten, että viiden vuoden kasvuvara huomioon ottaen etäisyys puista ja oksista on vähintään
        1 metri.

Raivauksessa poistettava puutavara ja oksat ovat maanomistajien omaisuutta ja jäävät heidän käyttöönsä ja poiskorjattavaksi.

Kaava- ja tonttialueella suoritettavasta raivauksesta pyritään ilmoittamaan erikseen Maanomistajille / Sähkönkäyttäjille.

Työn suorittaa Raivausyhtymä Lepistö & Kuusisto.

• von Lagerbom

"Porilainen urheiluseura jonka nimeä en mainitse, tekee näitä linjojen raivauksia talkootöinä ja voimayhtiöt maksavat seuralle korvauksen jolla tuetaan nuorten urheilua ja välinehankintoja. Ja kun samasta korvauksesta maksetaan raivaussahojen käyttökustannukset sekä vain voileipäkahvit talkooporukoille, eivät kulutkaan päitä huimaa."

Tuossa yllä olevassa tuot esiin että linjat, raivausten osalta pidetään kunnossa talkootyönä urheiluseuran avulla. Ja silti varmaan sinäkin, kuten muutkin maksavat sähkön kulutuksen mukaan yhtiölle siirtomaksuna melkein sataprosenttisesti saman summan kuin sähkönkulutuksesikin on. Tuo korvaus urheiluseuralle ei varmaan kuitenkaan kovin suuri ole?

Minun mielestäni tuo siirtomaksu ei ole missään suhteessa verrannollinen todellisiin linjan kunnossapitokuluihin verraten. Lammaisten energiasta minulle ilmoitettiin heillä olevan 7000 taloutta sähkönjakelupiirissä. Siitä voi karkeasti laskea paljonko siirtomaksut ovat. Täsdtä puuttuvat varmaan vielä ne taloudet jotka ovat kilpailuttaneet sähkönhinnan ja siirtyneet jollekin muulle sähköntuottajalle. Siirtomaksut menevät silti tietysti Lammaisten energialle.

Tarkoitan kirjoituksillani sitä, että miksi ylipäänsäkään kuluttaja joutuu maksamaan siirtomaksuja, huolehtimaan linjojen kunnossapitomaksuista, jotka normaalisti kuuluvat yrittäjälle itselleen. Ensin maksetaan tietysti kulut jotka sähkön tuotannosta ja kunnossapitokuluista aiheutuvat ja ylijäävästä osuudesta maksetaan vasta osinkoja. Näin maalaisjärjellä ajateltuna tulisi olla. Vai oletko eri mieltä?

Jos minä keittelisin myyntiin pontikkaa, josta pyytäisin 15e pullo ja äkkiä lisäisin siihen maksun pontikkapannun kunnossapitomaksua 10e, niin tuskin asiakkaat hyväksyisivät sellaista lisämaksua ihan tuosta vaan. Sähköyhtiön siirtomaksut niellään kuitenkin näemmä mukisematta.

Tällainen siirtomaksu on keksitty ihan vaan sen vuoksi että osakkaille tulee isompi potti. Yrittäjä ei siis itse ole vastuussa mistään, eivätkä osakkaat, vaan saavat rahaa aivan ilmaiseksi.

• asetaja
        von Lagerbom kirjoitti:

"Porilainen urheiluseura jonka nimeä en mainitse, tekee näitä linjojen raivauksia talkootöinä ja voimayhtiöt maksavat seuralle korvauksen jolla tuetaan nuorten urheilua ja välinehankintoja. Ja kun samasta korvauksesta maksetaan raivaussahojen käyttökustannukset sekä vain voileipäkahvit talkooporukoille, eivät kulutkaan päitä huimaa."

Tuossa yllä olevassa tuot esiin että linjat, raivausten osalta pidetään kunnossa talkootyönä urheiluseuran avulla. Ja silti varmaan sinäkin, kuten muutkin maksavat sähkön kulutuksen mukaan yhtiölle siirtomaksuna melkein sataprosenttisesti saman summan kuin sähkönkulutuksesikin on. Tuo korvaus urheiluseuralle ei varmaan kuitenkaan kovin suuri ole?

Minun mielestäni tuo siirtomaksu ei ole missään suhteessa verrannollinen todellisiin linjan kunnossapitokuluihin verraten. Lammaisten energiasta minulle ilmoitettiin heillä olevan 7000 taloutta sähkönjakelupiirissä. Siitä voi karkeasti laskea paljonko siirtomaksut ovat. Täsdtä puuttuvat varmaan vielä ne taloudet jotka ovat kilpailuttaneet sähkönhinnan ja siirtyneet jollekin muulle sähköntuottajalle. Siirtomaksut menevät silti tietysti Lammaisten energialle.

Tarkoitan kirjoituksillani sitä, että miksi ylipäänsäkään kuluttaja joutuu maksamaan siirtomaksuja, huolehtimaan linjojen kunnossapitomaksuista, jotka normaalisti kuuluvat yrittäjälle itselleen. Ensin maksetaan tietysti kulut jotka sähkön tuotannosta ja kunnossapitokuluista aiheutuvat ja ylijäävästä osuudesta maksetaan vasta osinkoja. Näin maalaisjärjellä ajateltuna tulisi olla. Vai oletko eri mieltä?

Jos minä keittelisin myyntiin pontikkaa, josta pyytäisin 15e pullo ja äkkiä lisäisin siihen maksun pontikkapannun kunnossapitomaksua 10e, niin tuskin asiakkaat hyväksyisivät sellaista lisämaksua ihan tuosta vaan. Sähköyhtiön siirtomaksut niellään kuitenkin näemmä mukisematta.

Tällainen siirtomaksu on keksitty ihan vaan sen vuoksi että osakkaille tulee isompi potti. Yrittäjä ei siis itse ole vastuussa mistään, eivätkä osakkaat, vaan saavat rahaa aivan ilmaiseksi.

Siirtomaksu sisältää kulut linjojen kunnossapidosta ja _uusimisesta. Eli koko ajan maksetaan myös siitä, että joskus ne linjat on uusittava kokonaan.

• von Lagerbom
        asetaja kirjoitti:

Siirtomaksu sisältää kulut linjojen kunnossapidosta ja _uusimisesta. Eli koko ajan maksetaan myös siitä, että joskus ne linjat on uusittava kokonaan.

Ettei kuluittajille pidä sysätä linjojen kunnossapitomaksua sen vuksi että osakkeenomistajille jää jaettavaksi isompi potti. Ei noin terve yrittäjyys toimi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Alahan tulla paikkaamaan tekojas

Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.
      Suhteet
      32
      7107
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      43
      4353
    3. Ketä tietää

Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      24
      3755
    4. Onko kenellekään muulle käynyt niin

Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      184
      3457
    5. Näytitpä taas niin hyvältä!

Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      12
      2507
    6. Veikeä Satu

Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      30
      2455
    7. Oletko nyt

Onnellinen mies naisesi kanssa?
      Ikävä
      44
      2122
    8. Onko kaipaamallasi

Naisella silikonit 🤔
      Ikävä
      26