Punton kello nollaantuu

Puntonen

Kovalla pakkasella -06 Punton kello (ja ajotietokoneen muut arvot paitsi ajetut kilometrit) nollantuu käynnistettäessä autoa. Auto kyllä lähtee käyntiin vielä -28 C pakkasella ilman lämmitystä joten akku ei ole sökö. Ilmeisesti akun napajännite kuitenkin putoaa startissa ja tämä ilmiö on sen seuraus. Onko ongelmaan "patenttiratkaisua"?

8

2867

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hessu.

      oletko koittanut ladata akkua ennen kylmäkäynnistystä,jos et niin koitappa.

      • puntonen

        Ennen starttia, auto seisoo kadun varressa.


      • hessu.
        puntonen kirjoitti:

        Ennen starttia, auto seisoo kadun varressa.

        Jaaha. Ota akku irti ja lataa yön aikana täyteen, seuraavana aamuna laita akku takaisin kiinni, muista myös puhdistaa akun kengät hyvin. Sen jälkeen katsele pari kolme päivää että auttoiko asiaan jos ei niin hommaa uusi akku.


      • Puntonen
        hessu. kirjoitti:

        Jaaha. Ota akku irti ja lataa yön aikana täyteen, seuraavana aamuna laita akku takaisin kiinni, muista myös puhdistaa akun kengät hyvin. Sen jälkeen katsele pari kolme päivää että auttoiko asiaan jos ei niin hommaa uusi akku.

        Kuten eräässä aikaisemmassa viestiketjussa todettiin niin tämä ikävä ominaisuus ei haittaa elämää siinä määrin että viitsisi akun joka yö irroittaa ja kantaa sisälle lataukseen. Ajattelin lähinnä etsiä perimmäistä syytä tällaiseen ominaisuuteen. Nyt olisi esim. Deltan kaikennähneillä Fiatasentajilla tilaisuus näyttää tietotaitonsa kaiken kansan syville riveille jotka joutuvat elämään tämän "ominaisuuden" kanssa. Joku on varmasti tutkinut ja selvittänyt tämänkin ongelman ja keksinyt siihen ratkaisun. Akun vaihto parempaan, stabiloidun jännitesyötön järjestäminen ajotietokoneelle ?
        lisämaadoitus?


      • hessu.
        Puntonen kirjoitti:

        Kuten eräässä aikaisemmassa viestiketjussa todettiin niin tämä ikävä ominaisuus ei haittaa elämää siinä määrin että viitsisi akun joka yö irroittaa ja kantaa sisälle lataukseen. Ajattelin lähinnä etsiä perimmäistä syytä tällaiseen ominaisuuteen. Nyt olisi esim. Deltan kaikennähneillä Fiatasentajilla tilaisuus näyttää tietotaitonsa kaiken kansan syville riveille jotka joutuvat elämään tämän "ominaisuuden" kanssa. Joku on varmasti tutkinut ja selvittänyt tämänkin ongelman ja keksinyt siihen ratkaisun. Akun vaihto parempaan, stabiloidun jännitesyötön järjestäminen ajotietokoneelle ?
        lisämaadoitus?

        Kanna se akku vain yhden kerran sisällä lataukseen, jos vika korjaantuu sillä vain vähäksi aikaa niin tiedät että vika on akussa ja voit ostaa uuden.Nyt kun on ollut tällainen vähän kylmempi talvi ja jos autolla on ajettu vain lyhyttä ajoa niin akku ei lataannu normaalisti, ainakaan jos akku alkaa olemaan jo parhaat päivänsä nähnyt.


    • Akkuvika

      Taisi olla minulta se aiempi kellonnollausjuttu.

      Oireet olivat vastaavat ja vuosimallikin sama.

      Annoin ajan kulua, enkä välittänyt kellosta, kun muuten Punto pelitti.

      Mutta juuri nyt, muutama päivä sitten, kun pakkasta oli taas paritkymmenet asteet, niin ei enää jaksanutkaan startata. Öynähteli vaan. Valot näyttivät suhtkoht normaaleilta, eli paloivat, mutta kun mittasin akun navoista jännitteen, niin valoilla oli joku 9,6V. Kuormittamattomana oli jotain 11,9V. Akku oli selvästi vajaatehoinen ja startti pudotti jännitteen alle vaaditun.

      Pistin laturin kiinni, mutta hetken mietittyäni poikkesin varmuuden vuoksi ostamassa uuden akun.

      Laturi oli ollut 3A:lla päällä ehkä nelisen tuntia ja jännitekin oli noussut jo siedettäväksi. Kokeilin käynnistää ja hyvinhän se käyntiin lähti. En suorittanut tarkempia jännitemittauksia, koska olin jo päättänyt neljättä talvea käyvän akun vaihdosta.

      Vaihdoin akun. Valoilla ennen käynnistystä jännite oli jokseenkin 12V. Kello ei ole enää sammunut ja muutenkin kaikki tuntuu olevan ok.

      Oletan, että vanha akku on jotenkin tehojaan menettänyt, joutessani ajattelin vielä tutkia sitä tarkemmin. Nesteet, ehkä???

      Olisiko niin, että "kojelaudan tietokone" tai ainakin se kello-osa on jotenkin herkin jännitteen laskulle, niin että se akun heiketessä saa herkimmin jonkinlaisen sähköresetin? En tosin tiedä montako mikroa Puntossa tikittää, mutta jotain tuollaista tuli mieleen.

      Akun väsymystilaan voi vaikuttaa sekin, että oma automme on ulkosalla ja ajot ovat 2km mennä ja tulla, ja vielä välissäkin muutama startti. Välillä voi lisäksi olla useampikin välipäivä ilman ajoja. Latausjaksot saattavat kylmällä akulla jäädä vähäisiksi. Ajattelinkin tekasta jonkinlaisen lievän ylläpitolaturin. Tai voihan niitä ostaakin...

      • Puntonen

        Minä päädyin aivan samaan toimenpiteeseen, akun vaihtoon kun Punto ei enää lähtenytkään -24 C pakkasaamuna käyntiin. Ei ollut yleismittaria jolla olisin tutkinut akun napajännitettä mutta laitoin vanhan akun lataukseen ja se otti pari tuntia n. 2 A virtaa mutta melko pian virta putosi 0,5 A. Mitä tästä voisi päätellä, kun punto kello alkaa nollantumaan startatessa pakkasilla, vaihda suosiolla akku niin vältyt ehkä
        ikävämmältä akun pakkovaihdolta. Magneti Marellin alkuperäisasennusakku ei taida olla niitä laadukkaimpia. En tiedä vielä auttoiko kellon nollaantumiseen koska vaihdoin akun viikonloppuna. Varmaankin kello ja ajotietone ovat herkkiä alijännitteelle josta nollaantumiset johtuvat. Ajokilometrit säilötään varmaankin jonkintyyppiseen pysyväismuistiin jolloin ne säilyvät jännitepudotuksesta huolimatta. Terveisiä vaan Fiatin tuotekehitykseen että parannettavaa olisi, he varmaan lukevat tätä palstaa aktiivisesti :>) Hauskaa talven
        jatkoa kaikille !


      • Puntila...
        Puntonen kirjoitti:

        Minä päädyin aivan samaan toimenpiteeseen, akun vaihtoon kun Punto ei enää lähtenytkään -24 C pakkasaamuna käyntiin. Ei ollut yleismittaria jolla olisin tutkinut akun napajännitettä mutta laitoin vanhan akun lataukseen ja se otti pari tuntia n. 2 A virtaa mutta melko pian virta putosi 0,5 A. Mitä tästä voisi päätellä, kun punto kello alkaa nollantumaan startatessa pakkasilla, vaihda suosiolla akku niin vältyt ehkä
        ikävämmältä akun pakkovaihdolta. Magneti Marellin alkuperäisasennusakku ei taida olla niitä laadukkaimpia. En tiedä vielä auttoiko kellon nollaantumiseen koska vaihdoin akun viikonloppuna. Varmaankin kello ja ajotietone ovat herkkiä alijännitteelle josta nollaantumiset johtuvat. Ajokilometrit säilötään varmaankin jonkintyyppiseen pysyväismuistiin jolloin ne säilyvät jännitepudotuksesta huolimatta. Terveisiä vaan Fiatin tuotekehitykseen että parannettavaa olisi, he varmaan lukevat tätä palstaa aktiivisesti :>) Hauskaa talven
        jatkoa kaikille !

        Ettei vaan virtalukko alkaisi hajota. Minulla uutena hankittu 2003 Punto, vuosi sitten (2009) 38.000 km ajettu vain, meni lukko vaihtoon - 400 euroa. Jo 2008 huollossa sanoin siitä, että autoradio nollautuu omia aikojaan - samoin näyttöruutu. Huollon vakiovastaus:taitaa akun jännite laskea stratissa. Olisi ollut takuu ekalla ilmoituskerralla vielä juuri ja juuri voimassa, mutta Delta Auto ja huolto ei Lahdessa lukon viasta värähtänyt. Mutta 2009 auto teki täydelllisen tiltin ja virtalukko uusiksi. Takuu oli ummessa ja ei muistettu jo vuoden takaista ilmoitusta viasta. onneksi on vieläkin se Deltan huoltolasku vikasepustuksineen tallessa. Ihemmetllin, että näissä kilometreissä - siis 38-tuhatta - ja vähän startteja takana. En käytä autoa kuin korkeintaan viikonloppuna yhtenä päivänä. Joten heikkoa tavaraa ja halutonta huoltoa. Katselin äsken Maikkarin Audista tekemän jutun, kyse kalliista autosta. Mutta kyllä se fiiukin on maksanut rahaa. Saisi luvan pelittää. Onneksi ohjaustehostimen vaihto ehti mennä takuuseen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. IL - Patteriauto syttyi parkkihallissa Tampereella - 50 autoa LUNASTUKSEEN!

      "Palon aikaan parkkihallissa oli 90 autoa, joista noin 50 tuhoutui palossa korjauskelvottomiksi. Lisäksi palo vaurioitti
      Maailman menoa
      237
      45139
    2. Polttomoottoriauto tulessa parkkihallissa Tampereella

      Pystyy näkemättä jo sanomaan, koska sähköautoissa ei ole palavia nesteitä lainkaan. Ihme ettei polttomoottoriautoja ole
      Maailman menoa
      120
      25951
    3. SDP palauttaa Suomen kansalle kulta-ajat

      Hyvinvointivalto on pääosin SDP:n ja osin myös Maalaisliiton rakentama. Hyvinvointivaltion ylläpito edellyttää oikeude
      Maailman menoa
      321
      15629
    4. Persut JYTKYTTÄÄ ylös, ohi kepun! +2,1 %

      Persut palasi kolmen suurimman joukkoon ja on matkalla kohti kevään 2027 eduskuntavaalivoittoa. Sosialistit ovat syöksy
      Maailman menoa
      161
      10772
    5. Älkää vassarit kuvitelko, että Marinin kulta-ajat palaavat

      Vaikka demarit voittaisivat seuraavat vaalit, se ei palauta Marinin taskut-täyteen-kelasta-aikaa takaisin, ei voi eikä h
      Maailman menoa
      122
      9697
    6. Sanna Marin saa ylistystä Hillary Clintonilta

      Jos joku ei tiedä kuka tämä rouva Hillary Clinton on, niin kerrottakoon "fun fact", eli hän on se keneltä Donald Trump
      Maailman menoa
      36
      9121
    7. Ja jälleen uusi latauksessa olleen sähköauton palo! Nyt Keravan Prisman parkkihallissa.

      IS 3.10.2025 Latauksessa ollut sähköauto syttyi yöllä tuleen Keravan Prisman parkkihallissa, Keski-Uudenmaan pelastusla
      Maailman menoa
      82
      8451
    8. 238
      6808
    9. Gallup, PS:lle JÄRISYTTÄVÄ nousu, SDP suurin laskija

      https://yle.fi/a/74-20186114 PS kovaa vauhtia nousemassa ennen 2027 vaaleja suurimmaksi puolueeksi. Nyt mennään jo etua
      Maailman menoa
      219
      6463
    10. Kristillisistä Siionisteista asiallista tietoa Hesarissa.

      KD ja Persut ovat kaiken takana avoimesti!
      Maailman menoa
      30
      6463
    Aihe