Nyt kaikille laivakokeille

Laivakokiksi haluava

Ensinnäkin en tiedä onko tämä oikea alue aliottaa uusi keskustelu tästä aiheesta, mutta kummiskin: Olen 15v-poika ja nyt on tää vika kevät menossa ja olen panostanut todella paljon koulunkäyntiin. Nyt on tullut semmonen päähänpisto että ajattelin hake Kotkan merenkulun oppilaitokseen laivakokki linjalle. Nyt olis pari kysymystä kokeneille laivakokeille. Onko kielitaito kuinka hyödyllistä? Paljon on minim.palkka? Onko työ ollut odotuksianne vastaavaa? Onko se ollut kivaa?

3

562

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ojfn

Heti alkuun täytyy tunnustaa etten ole kokki. Työskentelen autolautalla talouspuolella nyt jo kahdeksatta vuotta enkä duuniani mihinkään vaihtaisi.
      Kielitaidosta on hyötyä: Viking-Linen aluksilla on työkieli pääasiassa ruotsi, mutta suomellakin pärjää. TallinkSiljan suomalaisilla aluksilla kieli on suomi. Eli kielitaito on pelkkää plussaa ajatellen tulevaisuutta: voit hakea pestiä ulkomaisista varustamoista tai jos esimiestehtävät kiinnostavat näissä kotimaisissa, on kielitaito ehdottoman tarpeellista.
      Autolautoilla palkka muodostuu peruspalkasta tarjoilupalkkiosta joka määräytyy myynnin mukaan. Bruttopalkka kokille on n. 2500-3000€/kk. Kokiksi kannattaa opiskella, sillä lähivuosina tapahtuu (autolautoilla) paljon eläköitymistä, eli työmahdollisuudet ovat suorastaan loistavat.

Kuten alussa kirjoitin on oma kokemukseni merityöstä ollut pelkästään positiivista; pitkät vapaat pitkän työjakson jälkeen ja kohtuullinen palkkaus. Ja viimeiseen kysymykseen: Jep! Merellä on kyllä pirun kivaa olla duunissa! : )

• sama se

Juu. Se on vähän harmi kuulla et tota Ruotsia tarvitsee noinkin paljon koska ruotsin kielen taitoni on nyt mitä on: osaan sanoa oman nimeni, ikäni, asunpaikkani ym. perusjutut, mutta englannin kielen taito on hyvä numero on ollut joka todistuksessa 9. No mutta kiva kuulla että on kivaa ollut merillä. Onko muilla kokemuksia?

• häröBamseGrunLönen
        sama se kirjoitti:

Juu. Se on vähän harmi kuulla et tota Ruotsia tarvitsee noinkin paljon koska ruotsin kielen taitoni on nyt mitä on: osaan sanoa oman nimeni, ikäni, asunpaikkani ym. perusjutut, mutta englannin kielen taito on hyvä numero on ollut joka todistuksessa 9. No mutta kiva kuulla että on kivaa ollut merillä. Onko muilla kokemuksia?

Minä teen keikkaa laivoilla asiakaspalvelussa ja hyvin small talkilla pärjäät.

Sit ku joskus opettelet aikuis iän kynnyksellä miten haluat opiskella ja oppia. Mä ainakin tein niin että opettelin muutaman kymmentä perusfraasia ja sellasta läppää rutosiksi millä pärjää.

ja työtätekemällä pärjää,kukaan ihminen ei oo niin puusilmä ettei ajan kaa jotain ruotsia oppisi.

Suurempi haaste sulla on armeija. Jos sen 362 aamua käyt,ni oot aika äijä.

Laivalal selvityminen ylipäätänsä on helppoa. Monet kokit on tosi kivoja ja varmaan tulet tarjoamaan tai tulet aikanaan tarjotuksi nelosolutta työkavereillesi ;)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Israel aloitti 3. maailmansodan

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      540
      4645
    2. Kaksi vuotta

Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      18
      3721
    3. Nainen, meidän talossa on säännöt

1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E
      Ikävä
      284
      2352
    4. Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden

"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia
      Hindulaisuus
      482
      2221
    5. Miksi me ei mies voida edes viestitellä irl?

En odota enkä vaadi mitään, voitaisiin vain olla yhteyksissä jollain tapaa ihan oikeasti.
      Ikävä
      88
      1555
    6. Onko kenellekään muulle käynyt niin

Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      116
      1524
    7. Tekisin mitä vaan että

Pääsisin eroon susta.
      Ikävä
      157
      1413
    8. Oliko Farmi-finaalitehtävät mielestäsi tasaveroisia Lloydin ja Johannan välillä?

Onnea Farmi-voitosta, Lloyd. Et tainnut olla ihan kaikkien suosikki, mutta puskit voittoon! Oliko finaalitehtävät miel
      Tv-sarjat
      69
      1340
    9. Onko hän elämäsi rakkaus?

Itse olen sitä mieltä että kyllä se näin taitaa nyt olla
      Ikävä
      70
      1323
    10. Mies haluaisin sinun kanssa

Rakkauslapsen. Hänestä tulisi tosi söpö ja fiksu.
      Ikävä
      84
      1164
    Aihe