Omistan Trabantin, missä ei ole nykyajan mukavuuksia, eikä auton valmistajakaan sellaisia luvannut, joten tiesin mitä ostin. Pisteestä A. pääsee pisteeseen B. sillä, joskus.
Naapurini ajaa upouudella Mercedeksellä, josta hän on ylpeä ja pitää minua hulluna, koska ajan autolla, jossa ei ole Mercedeksen krumeluureja. Hän kysyi, kiellänkö Mercedeksen ylivertaisuuden? Vastaan aina, en kiellä, mutta autossani ei hienouksia ole ja siksi suhteutan ajamisen autoni ominaisuuksiin niin, että auto pysyy turvallisena. Hän kysyi, olenko harkinnut asentavani autooni edes ABS-jarrut tms.? Sanoin, olisihan se mukavaa, mutta autooni ei sellaisia valmisteta, koska ne eivät yksinkertaisesti kuulu Trabanttiin. Naapurini ei tätä ymmärrä, vaan sulloo postilaatikkoni täyteen mainoksia Mercedeksen ylivertaisuudesta ja sanoi toivovansa, että jonakin päivänä Trabanttini muuttuisi Mersuksi. Näin on kuulemma joskus tapahtunut eräälle hänen kaverin kaverille, joten olisi uskottava luotettavaa tietolähdettä! Kysyin, oliko kyseessä David Copperfield... Olen kuulemma kommunisti.
Naapurini mielestä, kaikilla tulisi olla tuliterä huipputurvallinen menopeli, jolla voi ajaa tiellä kuin tiellä, olosuhteista piittaamatta 220 h/km, ilman pelkoa onnettomuudesta ja siitä aiheutuneista vammoista, sillä autohan on turvallinen. Näin hänelle Veholla luvattiin. Ja jos kaikilla olisi samanlainen, kaikki olisimme turvassa. Kysyin, entäs ihmiset, ketkä eivät omista autoa, hän vastasi: He ovat hulluja, koska eivät hanki vastaavaa menopeliä kuin hänellä. Ihan vain turvallisuuden vuoksi, ajoit tai et.
Hän osti lapselleen tuliterän Mercedeksen, ja nyt lapsi raukka kököttää päivät pitkät yksin autossaan, peläten onnettomuutta, vaikka auto ei edes hievahda, sillä eihän lapsiraukka edes yletä ajamaan autoaan (eikä hänellä ole ajokorttia)mutta naapurini vakuuttaa hänen olevan turvassa. Lapsi itseasiassa syntyi eilen. Hän kertoi, että 15 ensimmäistä minuuttia ovat ihmisen elämässä kaikkein vaarallisimmat. Minun mielestäni viimeiset 15. Koska ei voi olla liian varovainen, laittoivat lapsiressukan jo nyt autokouluun, joka järjestetään Vehon edustustiloissa joka sunnuntai. Minun mielestäni autokouluun kannattaisi mennä vasta 18-vuotiaana, jos niin itse haluaa. Jos kokee tarvetta ajokortille.
Hän on pyytänyt minua mukaan sunnuntaiseen tilaisuuteen Veholle, missä myyntimies kertoo ja ylistää Mercedeksen ylivertaisuutta ja sitä, kuinka kaikki järkevät ihmiset ajavat Mersuilla, sillä mersuttomat ressukat kuolevat viimeisessä onnettomuudessaan. En ole tosin ymmärrä tätä retoriikkaa, sillä minun mielestäni jokainen kuolee viimeisessään. Siksi koko hänen perheellään on omat Mercedeksensä, nätissä rivissä omalla parkkipaikallaan, mikä on oikeaoppisesti asfaltoitu. Veho kuulemma tarjoutuu tekemään parkkipaikkaurakan Mercedeksen ostajalle... Tosin, parkkipaikan alta oli raivattava ensin pois vanha omenapuutarha, joka minua surettaa suuresti.
Olen myös seurannut sivusta ko. naapurini ja tien toisella puolella asuvan naapurin väittelyä ja naapuririitaa siitä, kumpi on parempi, Mercedes vai Saab, sillä toinen naapureistani on saabisti. Naapurini mielestä saabismi on sairautta. Humalapäissään he ovat ajautuneet käsirysyyn, mutta kompromissia he eivät tunnu löytävän muusta, kuin minun Trabantista, josta he ovat yksimielisiä; se ei ole auto, vaan kulkuneuvo (ja huono)... Ja kyse koko mekkalassa on vain autoista.
Naapurini väitti, että jokainen lapsi on syntyjään mersukuski, mutta minun pieni mielipiteeni on, että lapsi on mersukuski vasta, kun hänellä on ajolupa ja oma mersu, minkä yleensä pappa betalar. Hän pitää minua hulluna ja kommunistina. Minullahan on Trabant. Selvä pedon merkki siis.
Trabanttini seisoo pihassa nykyään käyttämättömänä. Sitä on kiva katsella, sillä se on ankeudessaan retro ja sympaattinen. Ja keskustelua se herättää aina. Nykyään minä kävelen, koska kyllästyin bensan hintaan. Eihän se paljoa kuluta, mutta kun laskin, mitä vuositasolla kulutan bensaan, minusta tuli jalkamies, mikä on terveellistä; kunto kohoaa ja saa raitista ilmaa. Joskus uneksin maailmasta ilman yhtään autoa... Naapurini pitää minua idealistisena hölmönä, sillä mitä sellaisesta autottomasta maailmasta tulisi, koska ainakin hänellä on ainainen kiire. En tosin tiedä minne, sillä jossain sitä kuitenkin on pakko olla.
Luulen, että hän ei ymmärrä, mitä tarkoitan autottomalla maailmalla. Hänestä olen tekemässä maailmasta paikkaa, missä liikenne on vasemmanpuoleista. Olen pyytänyt häntä väärinymmärtämään minua seuraavalla kerralla oikein.
Eräs Juhani kertoi, että hänkin oli joskus Trabant-kuski, kunnes hankki itselleen Mercedeksen, ja minä en voi ymmärtää Mercedeksen hienouksia, ennen kuin minulla on oma. Juhani ei taas tunnu ymmärtävän sitä, että Trabantin omistaminen käytännössä tarkoittaa, että on jalankulkija.
Sitä näkee jalkaisin paljon enemmän yksityiskohtia polulla, kuin moottoritiellä painaessaan... Sillä ympäristöystävällisellään.
Ateismi= Trabant
11
193
Vastaukset
Hieno.
- .....
Olen miltei sanaton.
Todella hyvä kirjoitus, nyt olemme asian ytimessä. :-)
parhaista kirjoituksista:-)
- Gagarin
Kiitos... Valitettavasti tuo 220 h/km on jäänyt kummittelemaan mersupiireihin, sillä se jäi tehtaalla tapahtuneen käännösvirheen vuoksi tuohon muotoon... Jotkut mercedeskuskit ovat aiheuttaneet hämmennystä Herttoniemen Veholla epäilemällä, että olisiko oikea muoto 220km/h, mutta Vehon johdon mukaan kyse on nimenomaisesti siitä, kuinka monta tuntia kilometrillä voi huipputurvallisella ja NOPEALLA menovehkeellä ajaa... Kunhan renkaiden balanssi on täysillä ja autostereoissa Dolbya... edes vähän.
Upeaa! Olet asian ytimessä!:)
- UAZi.
Tää oli loistava :D
- nikkehoi
Naulankantaan ja totta! HYVÄ HYVÄ HYVÄ!!!
- nikkehoi
...miten saisi uskikset lukemaan ja ymmärtämään tämän?
Minusta 10 litraa satasella on kyllä aika paljon jos vertaa nykymersujen kulutukseen. :)
Hienosti piirretty! :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ukraina, unohtui korona - Grönlanti, unohtu Ukraina
Vinot silmät, unohtui Suomen valtiontalouden turmeleminen.62439Kumpi on sekaisempi - Koskenniemi vai Trump?
Koskenniemi haukkui Trumppia A-studiossa, niin että räkä lensi suusta. Sen sijaan Trump puheessaan sanoi, että Grönlant652248- 1981270
- 711078
- 1031042
Martina ja Matias
Mahtaako Martina yrittää saada Matiasta uudeksi sulhaseksi, niin saisi ne prinsessa häät, mitkä jäi pitämättä, kun Aussi211889"Pähkähullu ruhtinas" sanoi a-studiossa maailmanpolitiikan professori...
...Martti Koskenniemi Trumpista ja hänen toimintatavoistaan, vertasi 1600-luvulla eläneeseen Aurinkokuninkaaseen Ludwig196875Toivottavasti myös pysyy häkissä
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011754428.html 😡😡😡 tommosia saastoja sitä näyttää Suomussalmen suunnalta sikiävän �10817- 47769
Ylipainoiset naiset ovat kokeneet kiusallisen ilmiön deittaillessa
Moni pluskoon nainen kertoo kohtaavansa deittailussa yllättävän ja kiusallisen ilmiön: alussa on luvassa romanssi, mutta47730