Jeesuksen Kristuksen opin alkeista ja perustuksesta: ...

uudestisyntymisestä

"Jättäkäämme sentähden Kristuksen opin alkeet ja pyrkikäämme täydellisyyteen, ryhtymättä taas uudestaan laskemaan perustusta: parannusta kuolleista töistä ja uskoa Jumalaan, oppia kasteista ja kätten päällepanemisesta, kuolleitten ylösnousemisesta ja iankaikkisesta tuomiosta." (Hebrealaiskirje 6:1-2)

Lyhyitä ytimekkäitä kommentteja näistä:
1) parannus kuolleista töistä
2) usko Jumalaan
3) oppi kasteista (huomaa monikossa, ei pelkästään yhdestä)
4) oppi kätten päällepanemisesta
5) oppi kuolleitten ylösnousemisesta
6) oppi iankaikkisesta tuomiosta

Aiheen pitäisi mitä parhaimmiten sopia Raamattu-palstalle, sillä sen ilmoitukseen pitää näiden kaikkien perustua, Jumalan sanoista.

16

124

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • salaisuus...

      Parannusta kuolleista töistä ?

      -hengellinen työkin voi olla kuolleita tekoja
      motiivit
      -itsekkyys
      -oman valtakunnan rakentaminen(esim. seurakunta jolla on jokin nimi,, ministry....ym.ym..)

      • Hengen opettamana

        ... mikä on Jumalan tahto uudestisyntyneelle ihmiselle, joka on syntynyt Jeesuksen nimessä elävästä vedestä ja Pyhästä Hengestä, kun tunnustaa oman syntisyyden ja anoo Herralta uutta luomusta ja vapautusta syntien kahleista, sillä sen tahtoo Herra antaa Vapahtajana ja Pelastajana. Näin ihminen voi alkaa vaeltaa Herrassa ja voimassaan Jumalan vanhurskaudessa ja pyhyydessä.


      • "...joka myös on tehnyt meidät kykeneviksi olemaan uuden liiton palvelijoita, ei kirjaimen, vaan Hengen; sillä kirjain kuolettaa, mutta Henki tekee eläväksi (2.Kor. 3:6).
        --
        Mitä Paavali tarkoittaa kirjaimella, joka kuolettaa?
        Paavali viittaa tässä tuttuun profetiaan (Jer. 31:31) uudesta liitosta, anteeksiantamuksen liitosta, jonka Herra oli tekevä kansansa kanssa tulevina päivinä.

        Vanhan liiton perustana oli laki (kirjain). Sen liiton Israel oli rikkonut. Kirjain tarkoittaa lain käskyjä, kuoleman virkaa (2. Kor. 3:7-11).
        Uuden liiton palvelijana Paavalilla on Hengen virka (8), jota virkaa hän toimittaa julistamalla evankeliumia.
        Lain kirjain siis kuolettaa, mutta Henki antaa elämän evankeliumin kautta.
        --
        Paavali sanoo saman asian myös Room.7:6-10
        --
        7:6 mutta nyt me olemme irti laista ja kuolleet pois siitä, mikä meidät piti vankeina, niin että me palvelemme Jumalaa Hengen uudessa tilassa emmekä kirjaimen vanhassa.
        7:7 Mitä siis sanomme? Onko laki syntiä? Pois se! Mutta syntiä en olisi tullut tuntemaan muuten kuin lain kautta; sillä en minä olisi tiennyt himosta, ellei laki olisi sanonut: "Älä himoitse."
        7:8 Mutta kun synti otti käskysanasta aiheen, herätti se minussa kaikkinaisia himoja; sillä ilman lakia on synti kuollut.
        7:9 Minä elin ennen ilman lakia; mutta kun käskysana tuli, niin synti virkosi,
        7:10 ja minä kuolin...
        ---
        Lain kautta tulee tietoisuus synnistä.
        Tämä on kuolettavan kirjaimen merkitys Raamatussa.


      • ja Hengen voimasta
        Tapio522 kirjoitti:

        "...joka myös on tehnyt meidät kykeneviksi olemaan uuden liiton palvelijoita, ei kirjaimen, vaan Hengen; sillä kirjain kuolettaa, mutta Henki tekee eläväksi (2.Kor. 3:6).
        --
        Mitä Paavali tarkoittaa kirjaimella, joka kuolettaa?
        Paavali viittaa tässä tuttuun profetiaan (Jer. 31:31) uudesta liitosta, anteeksiantamuksen liitosta, jonka Herra oli tekevä kansansa kanssa tulevina päivinä.

        Vanhan liiton perustana oli laki (kirjain). Sen liiton Israel oli rikkonut. Kirjain tarkoittaa lain käskyjä, kuoleman virkaa (2. Kor. 3:7-11).
        Uuden liiton palvelijana Paavalilla on Hengen virka (8), jota virkaa hän toimittaa julistamalla evankeliumia.
        Lain kirjain siis kuolettaa, mutta Henki antaa elämän evankeliumin kautta.
        --
        Paavali sanoo saman asian myös Room.7:6-10
        --
        7:6 mutta nyt me olemme irti laista ja kuolleet pois siitä, mikä meidät piti vankeina, niin että me palvelemme Jumalaa Hengen uudessa tilassa emmekä kirjaimen vanhassa.
        7:7 Mitä siis sanomme? Onko laki syntiä? Pois se! Mutta syntiä en olisi tullut tuntemaan muuten kuin lain kautta; sillä en minä olisi tiennyt himosta, ellei laki olisi sanonut: "Älä himoitse."
        7:8 Mutta kun synti otti käskysanasta aiheen, herätti se minussa kaikkinaisia himoja; sillä ilman lakia on synti kuollut.
        7:9 Minä elin ennen ilman lakia; mutta kun käskysana tuli, niin synti virkosi,
        7:10 ja minä kuolin...
        ---
        Lain kautta tulee tietoisuus synnistä.
        Tämä on kuolettavan kirjaimen merkitys Raamatussa.

        Laki on kuitenkin hyvä ja pyhä, samoin Mooses uskollinen myös Jeesuksen valtakunnassa.


    • terve vastasyntynyt

      Näistä 1-4 liittyvät melkolailla kiinteästi toisiinsa. Tosiasiassa nykyään 1-2 ja 3 vapailla suunnilla ja 4 harvinaisempana vapailla suunnilla.

    • Kasteet (Hebr. 6:1-2)

      Juutalaisilla oli käytössään erilaisia kasteita (pesoja)
      1) KULTTIPESOT
      –saastutuksesta puhdistamiseen, jotka on Mooseksen laissa säädetty (rituaalipesot), esim 4. Moos. 8:6-7.
      2) KÄÄNNYNNÄSTEN (l. proselyyttien) KASTAMINEN
      -juutalaisuuteen kääntyvä pakana kastettiin (myös heidän sylilapsensa!)
      3) JOHANNEKSEN KASTE
      -parannuksen kaste. Johannes Kastaja toimi Vanhan Liiton ja Uuden Liiton rajalla.

      ”..oppia kasteista” (Hebr. 6:2) tarkoittanee juuri näitä kasteita.

      Kristillinen kasteen merkityksestä Hebrealaiskirjeen kirjoittaja puhuu Hebr.
      10:22.

      • perhekunnittain

        Aloittaja yritti ovelasti lisätä ajatuksen, että 1500-luvulla alkanut anabaptismi eli jo entuudestaan kastettujen kristittyjen kastaminen uudestaan jonkin uskonlahkon jäseneksi olisi hyväksytty Raamatussa, kun vetosi "monikkomuotoon".

        Alkuseurakunta kokoontui ihmisten kodeissa, eikä juutalaisten synagoogissa. Kastamiseen ei ollut mitään altaita käytössä. Synagoogalaitoksen mikvepesualtaat eivät olleet kristittyjen kastealtaita, kuten usein väärin opetetaan. Kristittyjen kastamistavat olivat veden valelu, veden vihmonta ja pirskonta. Koko perhekunta kastettiin perheenpään uskon perusteella.

        Kastamiseen käytettiin puhdasta vettä, jota käytettiin myös haavojen pesuun.

        "Ja he puhuivat Jumalan sanaa hänelle ynnä kaikille, jotka hänen kodissansa olivat.Ja hän otti heidät mukaansa samalla yön hetkellä ja pesi heidän haavansa, ja hänet ja kaikki hänen omaisensa kastettiin kohta."


      • Tuli puhdista kullan

        Hebr 10:22 niin käykäämme esiin totisella sydämellä, täydessä uskon varmuudessa, sydän vihmottuna puhtaaksi pahasta omastatunnosta ja ruumis puhtaalla vedellä pestynä;

        Sydämen ympärileikkaus tehdään Jumalan Pyhällä Hengellä ja se on myös sinetti ja myös viittaus elävää veteen, mikä puhdistaa saastaisen sydämen, niinkuin Jeesus sanoi opetuslapsilleen: "Te olette jo puhtaat sen sanan tähden, minkä teille puhunut". (Joh 15:3) Tarkoittaa Jumalan eläviä ja uudeksiluovia sanoja kaikkeuden ja kirkkauden Herralta, Jeesukselta.

        Noista vesikasteista Johanneksen ja Jeesuksen asettamat kasteet ovat Jumalasta Uuden Testamentin mukaan ja Jeesuksen kaste annettiin niille, jotka ottivat puhdistavan sanan vastaan ja kasteen kautta saivat myös lupauksen Pyhän Hengen henkikasteesta, jota seuraavat merkit. Näemme myös että Isä Jumala antoi Korneliuksen tapauksessa ensin henkikasteen, jotta Pietari paremmin uskaltaisi myös vedessä kastaa Jeesuksen nimessä, sillä kaikki ylistivät Herraa Pyhässä Hengessä.

        Selkeästi voimme nähdä, että Jeesuksen opetuslapset kastoivat vedessä kastettavaksi tulleita ja Herraan uskovia ihmisiä ja taivaallinen Jeesus kastoi Hengellään ja tulellaan, niinkuin Johannes Kastajakin todisti ja Paavalin kättenpäällelaittamisen kautta myös sitä tapahtui vesikasteen jälkeen. Näin myös Paavalin omassa kääntymisessä, kun suomukset silmillä olivat, niin Ananiaksen käsien kautta Paavali täyttyi Hengellä ja sen jälkeen otti vesikasteen.

        Oppi kasteista tarkoitta tietysti: näistä 1) suorittavat opetuslapset ja 2) Herra itse Henkensä kautta monesti opetuslasten kätten päällepanemisen kautta ja 3) on sama kuin Jeesuksenkin kaste tulessa hänen ottaessa Isän Jumalan kärsimysmaljan, tästäkin kolmannesta Jeesus sanoi opetuslapsilleen, että myös he sen joisivat ja monet kirkastivat Jumalaa marttyyrikuolemansa kautta, niinkuin Herransa ja Opettajansa, se myös opetuslapsille riittää.

        1) vesikastetta Jeesuksen nimeen ja
        2) Pyhän Hengen kastetta ja
        3) tulikastetta.

        Ja yhdestä kasteesta puhuttaessa puhutaan myös yhdestä Hengestä, kuten tässä:

        "sillä me olemme kaikki yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ja kaikki olemme saaneet juoda samaa Henkeä." (1 Kor 12:12)

        Tässä tulee myös esille elävän veden juominen viitaten Herran Pyhään Henkeen, näistä on myös muita jakeita ja oppi tulee selväksi, jos sen tahtoo vastaanottaa ja sen mukaan ojentautua.


      • Jeesus pelastaa
        perhekunnittain kirjoitti:

        Aloittaja yritti ovelasti lisätä ajatuksen, että 1500-luvulla alkanut anabaptismi eli jo entuudestaan kastettujen kristittyjen kastaminen uudestaan jonkin uskonlahkon jäseneksi olisi hyväksytty Raamatussa, kun vetosi "monikkomuotoon".

        Alkuseurakunta kokoontui ihmisten kodeissa, eikä juutalaisten synagoogissa. Kastamiseen ei ollut mitään altaita käytössä. Synagoogalaitoksen mikvepesualtaat eivät olleet kristittyjen kastealtaita, kuten usein väärin opetetaan. Kristittyjen kastamistavat olivat veden valelu, veden vihmonta ja pirskonta. Koko perhekunta kastettiin perheenpään uskon perusteella.

        Kastamiseen käytettiin puhdasta vettä, jota käytettiin myös haavojen pesuun.

        "Ja he puhuivat Jumalan sanaa hänelle ynnä kaikille, jotka hänen kodissansa olivat.Ja hän otti heidät mukaansa samalla yön hetkellä ja pesi heidän haavansa, ja hänet ja kaikki hänen omaisensa kastettiin kohta."

        Sitten opetettiin selkeästi tilanteisiin, joissa vain toinen uskoo, näin:

        "Mutta naimisissa oleville minä julistan, en kuitenkaan minä, vaan Herra, ettei vaimo saa erota miehestään; mutta jos hän eroaa, niin pysyköön naimatonna tai sopikoon miehensä kanssa; eikä mies saa hyljätä vaimoansa. Mutta muille sanon minä, eikä Herra: jos jollakin veljellä on vaimo, joka ei usko, ja tämä suostuu asumaan hänen kanssaan, niin älköön mies häntä hyljätkö; samoin älköön vaimokaan, jos hänellä on mies, joka ei usko, ja tämä suostuu asumaan hänen kanssaan, hyljätkö miestänsä. Sillä mies, joka ei usko, on pyhitetty vaimonsa kautta, ja vaimo, joka ei usko, on pyhitetty miehensä, uskonveljen, kautta; muutoinhan teidän lapsenne olisivat saastaisia, mutta nyt he ovat pyhiä. Mutta jos se, joka ei usko, eroaa, niin erotkoon; veli ja sisar eivät ole semmoisissa tapauksissa orjuutetut; sillä rauhaan on Jumala teidät kutsunut. Sillä mistä tiedät, vaimo, voitko pelastaa miehesi? Tai mistä tiedät, mies, voitko pelastaa vaimosi? Vaeltakoon vain kukin sen mukaan, kuin Herra on hänelle hänen osansa antanut, ja siinä asemassa, missä hänet Jumala on kutsunut; näin minä säädän kaikissa seurakunnissa. Jos joku on kutsuttu ympärileikattuna, älköön hän pyrkikö ympärileikkaamattomaksi; jos joku on kutsuttu ympärileikkaamatonna, älköön ympärileikkauttako itseään. Ei ympärileikkaus ole mitään, eikä ympärileikkaamattomuus ole mitään, vaan Jumalan käskyjen pitäminen. Pysyköön kukin siinä asemassa, missä hänet on kutsuttu."

        Eikä varmasti myöskään uskotonta osapuolta kastettu, vaan pelkästästään se, joka uskoo. Eikä missään Jeesus eikä Paavali kehota lapsiakaan kastamaan, vaan viittaa siihen Jumalan kutsuun, jonka kautta ihminen vastaanottaa Sanan ja ottaa kasteen. Jeesus opetti: "Joka uskoo ja kastetaan". Ei Jeesus käske kastaa uskottomia. Tietysti Jumalan tahto on, että uskovat perustaa keskenään perheensä Herran tahdon mukaan eikä yhdessä uskottoman kanssa, mutta se on ideaalitapaus, näin ei aina ollut. Tietysti kun voimallisesti Pyhä Henki vaikutti noissa apostolien tekojen tapauksissa ja Herra voimansa näytti, niin kaikki kuulijat saivat Pyhän Hengen täyteyden, näinhän se oli myös Jeesuksen opetuslasten keskuudessa, mutta sen jälkeen Pyhän Hengen vuodatuksessa Jerusalemissa vain ne kastettiin, jotka ottivat sanan vastaan eikä kaikkia edes pyritty kastamaan, sillä se ei ollut Jumalan tahto. (Apostolien Teot 2:41)


      • Tapio522eikirj
        Tuli puhdista kullan kirjoitti:

        Hebr 10:22 niin käykäämme esiin totisella sydämellä, täydessä uskon varmuudessa, sydän vihmottuna puhtaaksi pahasta omastatunnosta ja ruumis puhtaalla vedellä pestynä;

        Sydämen ympärileikkaus tehdään Jumalan Pyhällä Hengellä ja se on myös sinetti ja myös viittaus elävää veteen, mikä puhdistaa saastaisen sydämen, niinkuin Jeesus sanoi opetuslapsilleen: "Te olette jo puhtaat sen sanan tähden, minkä teille puhunut". (Joh 15:3) Tarkoittaa Jumalan eläviä ja uudeksiluovia sanoja kaikkeuden ja kirkkauden Herralta, Jeesukselta.

        Noista vesikasteista Johanneksen ja Jeesuksen asettamat kasteet ovat Jumalasta Uuden Testamentin mukaan ja Jeesuksen kaste annettiin niille, jotka ottivat puhdistavan sanan vastaan ja kasteen kautta saivat myös lupauksen Pyhän Hengen henkikasteesta, jota seuraavat merkit. Näemme myös että Isä Jumala antoi Korneliuksen tapauksessa ensin henkikasteen, jotta Pietari paremmin uskaltaisi myös vedessä kastaa Jeesuksen nimessä, sillä kaikki ylistivät Herraa Pyhässä Hengessä.

        Selkeästi voimme nähdä, että Jeesuksen opetuslapset kastoivat vedessä kastettavaksi tulleita ja Herraan uskovia ihmisiä ja taivaallinen Jeesus kastoi Hengellään ja tulellaan, niinkuin Johannes Kastajakin todisti ja Paavalin kättenpäällelaittamisen kautta myös sitä tapahtui vesikasteen jälkeen. Näin myös Paavalin omassa kääntymisessä, kun suomukset silmillä olivat, niin Ananiaksen käsien kautta Paavali täyttyi Hengellä ja sen jälkeen otti vesikasteen.

        Oppi kasteista tarkoitta tietysti: näistä 1) suorittavat opetuslapset ja 2) Herra itse Henkensä kautta monesti opetuslasten kätten päällepanemisen kautta ja 3) on sama kuin Jeesuksenkin kaste tulessa hänen ottaessa Isän Jumalan kärsimysmaljan, tästäkin kolmannesta Jeesus sanoi opetuslapsilleen, että myös he sen joisivat ja monet kirkastivat Jumalaa marttyyrikuolemansa kautta, niinkuin Herransa ja Opettajansa, se myös opetuslapsille riittää.

        1) vesikastetta Jeesuksen nimeen ja
        2) Pyhän Hengen kastetta ja
        3) tulikastetta.

        Ja yhdestä kasteesta puhuttaessa puhutaan myös yhdestä Hengestä, kuten tässä:

        "sillä me olemme kaikki yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ja kaikki olemme saaneet juoda samaa Henkeä." (1 Kor 12:12)

        Tässä tulee myös esille elävän veden juominen viitaten Herran Pyhään Henkeen, näistä on myös muita jakeita ja oppi tulee selväksi, jos sen tahtoo vastaanottaa ja sen mukaan ojentautua.

        Sanot, että ; "Joh 15:3 Tarkoittaa Jumalan eläviä ja uudeksiluovia sanoja kaikkeuden ja kirkkauden Herralta, Jeesukselta".
        ----
        Niitä oksia, jotka ovat hänessä ja jotka ovat puhtaat ja kantavat hedelmää, täytyy puhdistaa, että ne kantaisivat runsaamman hedelmän (Joh.15:2).

        -- Kristus sanoo:
        "Joka on kylpenyt, ei tarvitse muuta, kuin että jalat pestään, ja niin hän on kokonaan puhdas." (Joh. 13:10)
        Jalat ovat epäpuhtaat vielä pesemisen jälkeenkin.

        Vaikka synti kasteessa annetaan kokonaan anteeksi (Apt. 2:38, Apt.22:16),se ((lihan saasta") jää kuitenkin olemaan (1. Piet.3:21).
        Läpi elämän tarvitsemme jalkojen pesua.
        "Tekin olette velvolliset pesemään toistenne jalat" (Joh. 13:14).

        Miksi synti vielä on pestävä pois, ellei siksi, että se todellisesti on ihmisluonnossa vielä jäljellä.
        Uskon kautta meillä on lahjana Kristus ja hänen puhtautensa kokonansa ja täydellisenä.
        Emme kuitenkaan omassa itsessämme tule kokonaan puhtaiksi, synnittömiksi ja vioista vapaiksi, vaan meihin jää jäljelle vielä paljon vanhaa hapatusta, jota tulee perkata pois.
        Juuri tätä Kristus tarkoittaa jalkojen pesulla.
        -
        Niinpä oikeat kristityt rukoilevatkin Jeesuksen opettamaa rukousta:
        "...ja anna meille meidän velkamme anteeksi, niinkuin mekin annamme anteeksi meidän velallisillimme" (Matt.6:12).


      • Tuli puhdista kullan kirjoitti:

        Hebr 10:22 niin käykäämme esiin totisella sydämellä, täydessä uskon varmuudessa, sydän vihmottuna puhtaaksi pahasta omastatunnosta ja ruumis puhtaalla vedellä pestynä;

        Sydämen ympärileikkaus tehdään Jumalan Pyhällä Hengellä ja se on myös sinetti ja myös viittaus elävää veteen, mikä puhdistaa saastaisen sydämen, niinkuin Jeesus sanoi opetuslapsilleen: "Te olette jo puhtaat sen sanan tähden, minkä teille puhunut". (Joh 15:3) Tarkoittaa Jumalan eläviä ja uudeksiluovia sanoja kaikkeuden ja kirkkauden Herralta, Jeesukselta.

        Noista vesikasteista Johanneksen ja Jeesuksen asettamat kasteet ovat Jumalasta Uuden Testamentin mukaan ja Jeesuksen kaste annettiin niille, jotka ottivat puhdistavan sanan vastaan ja kasteen kautta saivat myös lupauksen Pyhän Hengen henkikasteesta, jota seuraavat merkit. Näemme myös että Isä Jumala antoi Korneliuksen tapauksessa ensin henkikasteen, jotta Pietari paremmin uskaltaisi myös vedessä kastaa Jeesuksen nimessä, sillä kaikki ylistivät Herraa Pyhässä Hengessä.

        Selkeästi voimme nähdä, että Jeesuksen opetuslapset kastoivat vedessä kastettavaksi tulleita ja Herraan uskovia ihmisiä ja taivaallinen Jeesus kastoi Hengellään ja tulellaan, niinkuin Johannes Kastajakin todisti ja Paavalin kättenpäällelaittamisen kautta myös sitä tapahtui vesikasteen jälkeen. Näin myös Paavalin omassa kääntymisessä, kun suomukset silmillä olivat, niin Ananiaksen käsien kautta Paavali täyttyi Hengellä ja sen jälkeen otti vesikasteen.

        Oppi kasteista tarkoitta tietysti: näistä 1) suorittavat opetuslapset ja 2) Herra itse Henkensä kautta monesti opetuslasten kätten päällepanemisen kautta ja 3) on sama kuin Jeesuksenkin kaste tulessa hänen ottaessa Isän Jumalan kärsimysmaljan, tästäkin kolmannesta Jeesus sanoi opetuslapsilleen, että myös he sen joisivat ja monet kirkastivat Jumalaa marttyyrikuolemansa kautta, niinkuin Herransa ja Opettajansa, se myös opetuslapsille riittää.

        1) vesikastetta Jeesuksen nimeen ja
        2) Pyhän Hengen kastetta ja
        3) tulikastetta.

        Ja yhdestä kasteesta puhuttaessa puhutaan myös yhdestä Hengestä, kuten tässä:

        "sillä me olemme kaikki yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ja kaikki olemme saaneet juoda samaa Henkeä." (1 Kor 12:12)

        Tässä tulee myös esille elävän veden juominen viitaten Herran Pyhään Henkeen, näistä on myös muita jakeita ja oppi tulee selväksi, jos sen tahtoo vastaanottaa ja sen mukaan ojentautua.

        "Sydämen ympärileikkaus tehdään Jumalan Pyhällä Hengellä ja se on myös sinetti ja myös viittaus elävää veteen, mikä puhdistaa saastaisen sydämen, niinkuin Jeesus sanoi opetuslapsilleen...".
        -------------
        KRISTUKSEN KANSSA ELÄVIKSI TEHDYT
        Kol.2:9-15
        ------
        2:9 Sillä hänessä asuu jumaluuden koko täyteys ruumiillisesti,

        2:10 ja te olette täytetyt hänessä, joka on kaiken hallituksen ja vallan pää,
        2:11 ja hänessä te myös olette ympärileikatut, ette käsintehdyllä ympärileikkauksella, vaan lihan ruumiin poisriisumisella, KRISTUKSEN YMPÄRILEIKKAUKSELLA:
        2:12 ollen haudattuina hänen kanssaan kasteessa, jossa te myös hänen kanssaan olette herätetyt uskon kautta, jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista.
        2:13 Ja teidät, jotka olitte kuolleet rikoksiinne ja lihanne ympärileikkaamattomuuteen, teidät hän teki eläviksi yhdessä hänen kanssaan, antaen meille anteeksi kaikki rikokset,
        ---
        Paavali toteaa, että Kolossan kristityt on jo ympärileikattu, ei ” käsintehdyllä ympärileikkauksella, vaan lihan ruumiin poisriisumisella, Kristuksen ympärileikkauksella” (11).
        Hän tarkoittaa tällä kastetta, jossa heidät oli liitetty Kristukseen.

        Kasteessa vanha ihminen tuomittiin ensin kuolemaan (12). Sitten heidät herätettiin Kristuksen kanssa uskon kautta (12) ja he saivat uuden elämän (13) Hänen yhteydessään (Vrt. Room. 6:1-14).
        Kaste on kristillinen vastine ympärileikkaukselle.
        Ympärileikkaus oli Vanhan Liiton merkki, ”uskonvanhurskauden sinetti” (Room. 4:11).
        Kaste taas on Uuden Liiton merkki. Alkukirkko piti lapsikastetta itsestään selvänä asiana. Israelilaisten poikalapset ympärileikattiin jo kahdeksan päivän vanhana. Näin heidät liitettiin Jumalan kansaan.
        Siksi oli luonnollista kristityille vanhemmille kastattaa lapsensa, jotta heistäkin tulisi Jumalan kansan jäseniä.

        Apostolien Teoissa kerrotaan useista perhekuntakasteista. Kaikki perheen jäsenet- ikään katsomatta- kastettiin perheen pään tullessa uskoon. Ketään ei haluttu jättää ulkopuolelle Kristus-ruumiin (1. Kor. 12:13).
        --
        ”Kiitos olkoon Jumalalle,
        Karitsalle, olen armoliitossa!
        Minut kalliisti hän osti,
        minut nosti kadotuksen kuopasta”.

        (Virsi 307:1).


      • Tuli puhdista kullan kirjoitti:

        Hebr 10:22 niin käykäämme esiin totisella sydämellä, täydessä uskon varmuudessa, sydän vihmottuna puhtaaksi pahasta omastatunnosta ja ruumis puhtaalla vedellä pestynä;

        Sydämen ympärileikkaus tehdään Jumalan Pyhällä Hengellä ja se on myös sinetti ja myös viittaus elävää veteen, mikä puhdistaa saastaisen sydämen, niinkuin Jeesus sanoi opetuslapsilleen: "Te olette jo puhtaat sen sanan tähden, minkä teille puhunut". (Joh 15:3) Tarkoittaa Jumalan eläviä ja uudeksiluovia sanoja kaikkeuden ja kirkkauden Herralta, Jeesukselta.

        Noista vesikasteista Johanneksen ja Jeesuksen asettamat kasteet ovat Jumalasta Uuden Testamentin mukaan ja Jeesuksen kaste annettiin niille, jotka ottivat puhdistavan sanan vastaan ja kasteen kautta saivat myös lupauksen Pyhän Hengen henkikasteesta, jota seuraavat merkit. Näemme myös että Isä Jumala antoi Korneliuksen tapauksessa ensin henkikasteen, jotta Pietari paremmin uskaltaisi myös vedessä kastaa Jeesuksen nimessä, sillä kaikki ylistivät Herraa Pyhässä Hengessä.

        Selkeästi voimme nähdä, että Jeesuksen opetuslapset kastoivat vedessä kastettavaksi tulleita ja Herraan uskovia ihmisiä ja taivaallinen Jeesus kastoi Hengellään ja tulellaan, niinkuin Johannes Kastajakin todisti ja Paavalin kättenpäällelaittamisen kautta myös sitä tapahtui vesikasteen jälkeen. Näin myös Paavalin omassa kääntymisessä, kun suomukset silmillä olivat, niin Ananiaksen käsien kautta Paavali täyttyi Hengellä ja sen jälkeen otti vesikasteen.

        Oppi kasteista tarkoitta tietysti: näistä 1) suorittavat opetuslapset ja 2) Herra itse Henkensä kautta monesti opetuslasten kätten päällepanemisen kautta ja 3) on sama kuin Jeesuksenkin kaste tulessa hänen ottaessa Isän Jumalan kärsimysmaljan, tästäkin kolmannesta Jeesus sanoi opetuslapsilleen, että myös he sen joisivat ja monet kirkastivat Jumalaa marttyyrikuolemansa kautta, niinkuin Herransa ja Opettajansa, se myös opetuslapsille riittää.

        1) vesikastetta Jeesuksen nimeen ja
        2) Pyhän Hengen kastetta ja
        3) tulikastetta.

        Ja yhdestä kasteesta puhuttaessa puhutaan myös yhdestä Hengestä, kuten tässä:

        "sillä me olemme kaikki yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ja kaikki olemme saaneet juoda samaa Henkeä." (1 Kor 12:12)

        Tässä tulee myös esille elävän veden juominen viitaten Herran Pyhään Henkeen, näistä on myös muita jakeita ja oppi tulee selväksi, jos sen tahtoo vastaanottaa ja sen mukaan ojentautua.

        "Noista vesikasteista Johanneksen ja Jeesuksen asettamat kasteet ovat Jumalasta Uuden Testamentin mukaan ja Jeesuksen kaste annettiin niille...".
        ---
        Puhut vesikasteesta!
        Onko sinun mielestäsi Jeesuksen asettama (Matt.28:19) kaste vain pelkkää vettä?


      • Tuli puhdista kullan kirjoitti:

        Hebr 10:22 niin käykäämme esiin totisella sydämellä, täydessä uskon varmuudessa, sydän vihmottuna puhtaaksi pahasta omastatunnosta ja ruumis puhtaalla vedellä pestynä;

        Sydämen ympärileikkaus tehdään Jumalan Pyhällä Hengellä ja se on myös sinetti ja myös viittaus elävää veteen, mikä puhdistaa saastaisen sydämen, niinkuin Jeesus sanoi opetuslapsilleen: "Te olette jo puhtaat sen sanan tähden, minkä teille puhunut". (Joh 15:3) Tarkoittaa Jumalan eläviä ja uudeksiluovia sanoja kaikkeuden ja kirkkauden Herralta, Jeesukselta.

        Noista vesikasteista Johanneksen ja Jeesuksen asettamat kasteet ovat Jumalasta Uuden Testamentin mukaan ja Jeesuksen kaste annettiin niille, jotka ottivat puhdistavan sanan vastaan ja kasteen kautta saivat myös lupauksen Pyhän Hengen henkikasteesta, jota seuraavat merkit. Näemme myös että Isä Jumala antoi Korneliuksen tapauksessa ensin henkikasteen, jotta Pietari paremmin uskaltaisi myös vedessä kastaa Jeesuksen nimessä, sillä kaikki ylistivät Herraa Pyhässä Hengessä.

        Selkeästi voimme nähdä, että Jeesuksen opetuslapset kastoivat vedessä kastettavaksi tulleita ja Herraan uskovia ihmisiä ja taivaallinen Jeesus kastoi Hengellään ja tulellaan, niinkuin Johannes Kastajakin todisti ja Paavalin kättenpäällelaittamisen kautta myös sitä tapahtui vesikasteen jälkeen. Näin myös Paavalin omassa kääntymisessä, kun suomukset silmillä olivat, niin Ananiaksen käsien kautta Paavali täyttyi Hengellä ja sen jälkeen otti vesikasteen.

        Oppi kasteista tarkoitta tietysti: näistä 1) suorittavat opetuslapset ja 2) Herra itse Henkensä kautta monesti opetuslasten kätten päällepanemisen kautta ja 3) on sama kuin Jeesuksenkin kaste tulessa hänen ottaessa Isän Jumalan kärsimysmaljan, tästäkin kolmannesta Jeesus sanoi opetuslapsilleen, että myös he sen joisivat ja monet kirkastivat Jumalaa marttyyrikuolemansa kautta, niinkuin Herransa ja Opettajansa, se myös opetuslapsille riittää.

        1) vesikastetta Jeesuksen nimeen ja
        2) Pyhän Hengen kastetta ja
        3) tulikastetta.

        Ja yhdestä kasteesta puhuttaessa puhutaan myös yhdestä Hengestä, kuten tässä:

        "sillä me olemme kaikki yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ja kaikki olemme saaneet juoda samaa Henkeä." (1 Kor 12:12)

        Tässä tulee myös esille elävän veden juominen viitaten Herran Pyhään Henkeen, näistä on myös muita jakeita ja oppi tulee selväksi, jos sen tahtoo vastaanottaa ja sen mukaan ojentautua.

        "Näin myös Paavalin omassa kääntymisessä, kun suomukset silmillä olivat, niin Ananiaksen käsien kautta Paavali täyttyi Hengellä ja sen jälkeen otti vesikasteen".
        --
        Apt.9:10-19
        ---
        9:17 Niin Ananias meni ja astui huoneeseen, pani molemmat kätensä hänen päälleen ja sanoi: "Veljeni Saul, Herra lähetti minut - Jeesus, joka ilmestyi sinulle tiellä, jota tulit - että saisit näkösi jälleen ja tulisit täytetyksi Pyhällä Hengellä".
        9:18 Ja heti putosivat hänen silmistään ikäänkuin suomukset, ja hän sai näkönsä ja nousi ja otti kasteen.
        --
        Ananias ja Saulus näkevät samanaikaisesti näyn. Näyt rohkaisevat miehiä kohtaamaan luottavaisesti toisensa. Ananiashan oli kuullut, kuinka Saul oli yksi pahimmista kristinuskon vihollisista (13,14).

        Ananias tottelee saamaansa näkyä ja menee ”Suoralle kadulle” Juudaan taloon, josta hän tapaa Sauluksen rukoilemasta (11).

        Hän laittaa kätensä Sauluksen pään päälle ja heti putoavat ”ikään kuin suomukset” hänen silmistään. Hän pystyy taas näkemään.
        Viivytyksettä hän ottaa myös kasteen, jotta hänen syntinsä pestäisiin pois ja tulisi täytetyksi Pyhällä Hengellä (Apt. 22:16).

        Paavalille tapahtui juuri niin kuin Pietari opetti Apt.2:38,39
        --
        2:38 Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
        2:39 Sillä teille ja teidän LAPSILLENNE tämä lupaus on annettu ja kaikille...
        --
        Pietari oli selvillä kasteen merkityksestä.
        Kaste ei lahjoita ainoastaan syntien anteeksiantamusta, vaan kastettava saa myös Pyhän Hengen lahjan.


      • lutherusxius.
        Tapio522 kirjoitti:

        "Näin myös Paavalin omassa kääntymisessä, kun suomukset silmillä olivat, niin Ananiaksen käsien kautta Paavali täyttyi Hengellä ja sen jälkeen otti vesikasteen".
        --
        Apt.9:10-19
        ---
        9:17 Niin Ananias meni ja astui huoneeseen, pani molemmat kätensä hänen päälleen ja sanoi: "Veljeni Saul, Herra lähetti minut - Jeesus, joka ilmestyi sinulle tiellä, jota tulit - että saisit näkösi jälleen ja tulisit täytetyksi Pyhällä Hengellä".
        9:18 Ja heti putosivat hänen silmistään ikäänkuin suomukset, ja hän sai näkönsä ja nousi ja otti kasteen.
        --
        Ananias ja Saulus näkevät samanaikaisesti näyn. Näyt rohkaisevat miehiä kohtaamaan luottavaisesti toisensa. Ananiashan oli kuullut, kuinka Saul oli yksi pahimmista kristinuskon vihollisista (13,14).

        Ananias tottelee saamaansa näkyä ja menee ”Suoralle kadulle” Juudaan taloon, josta hän tapaa Sauluksen rukoilemasta (11).

        Hän laittaa kätensä Sauluksen pään päälle ja heti putoavat ”ikään kuin suomukset” hänen silmistään. Hän pystyy taas näkemään.
        Viivytyksettä hän ottaa myös kasteen, jotta hänen syntinsä pestäisiin pois ja tulisi täytetyksi Pyhällä Hengellä (Apt. 22:16).

        Paavalille tapahtui juuri niin kuin Pietari opetti Apt.2:38,39
        --
        2:38 Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
        2:39 Sillä teille ja teidän LAPSILLENNE tämä lupaus on annettu ja kaikille...
        --
        Pietari oli selvillä kasteen merkityksestä.
        Kaste ei lahjoita ainoastaan syntien anteeksiantamusta, vaan kastettava saa myös Pyhän Hengen lahjan.

        Esimerkiksi sanan mukaan, murhaajat, valehtelijat, varkaat, velhot, noidat eivät saa Pyhän Hengen kastetta. Jeesus itse sanoi etteivät heistä yksikään tule perimään iankaikkista elämää lainkaan. Tarkoittanee myös sotilaita, ja pappeja jotka siunaavat sotilaita sotimaan.


      • "kirjoitettu on"
        Tapio522 kirjoitti:

        "Noista vesikasteista Johanneksen ja Jeesuksen asettamat kasteet ovat Jumalasta Uuden Testamentin mukaan ja Jeesuksen kaste annettiin niille...".
        ---
        Puhut vesikasteesta!
        Onko sinun mielestäsi Jeesuksen asettama (Matt.28:19) kaste vain pelkkää vettä?

        Sillä niinkuin ruumis on yksi ja siinä on monta jäsentä, mutta kaikki ruumiin jäsenet, vaikka niitä on monta, ovat yksi ruumis, niin on Kristuskin; sillä me olemme kaikki yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ja kaikki olemme saaneet juoda samaa Henkeä. (1 Kor 12:13)

        Tämä tapahtui toiselle ristiinnaulitulle Jeesuksen vierelle, sillä Jeesus sanoi hänelle: "Totisesti, minä sanon sinulle, tänä päivänä pitää sinun oleman kanssani Paratiisissa". Pelastuminen tapahtui Jeesuksen sanojen kautta, sillä hänellä on kaikki valta elämän ja kuoleman suhteen ja tahtoo antaa elävää vettä eli eläviä sanoja ihmisten pelastumiseksi ja puhdistumiseksi, sillä jos ihmiset eivät saa anteeksi syntejään he eivät myöskään voi päästä Paratiisiin. Monesti Jeesus kehotti anomaan elävää vettänsä ihmisille puhtaudeksi, kuten Ilmestyksessään ilmoittaa: "Autuaat ne, jotka pesevät vaatteensa, että heillä olisi valta syödä elämän puusta ja he pääsisivät porteista sisälle kaupunkiin!" ja lisäksi: "Ja joka janoaa, tulkoon, ja joka tahtoo, ottakoon elämän vettä lahjaksi".

        Jeesus kastaa ihmisiä omalla kasteellaan Pyhässä Hengessä eli sanassaan elävässä vedessä, tästä on opetettu myös tässä. Lisäksi Johannes Kastaja opetti: "Minä näin Hengen laskeutuvan taivaasta alas niinkuin kyyhkysen, ja se jäi hänen päällensä. Ja minä en tuntenut häntä; mutta hän, joka lähetti minut vedellä kastamaan, sanoi minulle: 'Se, jonka päälle sinä näet Hengen laskeutuvan ja jäävän, hän on se, joka kastaa Pyhällä Hengellä.' Ja minä olen sen nähnyt ja olen todistanut, että tämä on Jumalan Poika."

        Mutta juhlan viimeisenä, suurena päivänä Jeesus seisoi ja huusi ja sanoi: "Jos joku janoaa, niin tulkoon minun tyköni ja juokoon. Joka uskoo minuun, hänen sisimmästään on, niinkuin Raamattu sanoo, juokseva elävän veden virrat." Mutta sen hän sanoi Hengestä, joka niiden piti saaman, jotka uskoivat häneen; sillä Henki ei ollut vielä tullut, koska Jeesus ei vielä ollut kirkastettu. Niin muutamat kansasta, kuultuaan nämä sanat, sanoivat: "Tämä on totisesti se profeetta." Toiset sanoivat: "Tämä on Kristus." Mutta toiset sanoivat: "Ei suinkaan Kristus tule Galileasta? Eikö Raamattu sano, että Kristus on oleva Daavidin jälkeläisiä ja tuleva pienestä Beetlehemin kaupungista, jossa Daavid oli?" Niin syntyi kansassa eripuraisuutta hänen tähtensä.


    • liiksmaar.

      Tuolla lausumallaan tuo murhaaja ja ihmisten kavaltaja ja itsetehty velheapostoli Paavali juuri menee opetuksessaan pidemmälle kuin Jeesus, osoittaen olevansa ensimmäinen AntiKristus.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ensi kesänä

      Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      64
      3315
    2. Tukalaa kuumuutta

      Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      43
      3127
    3. Sinä, ihastukseni

      Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      43
      2508
    4. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

      Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      111
      2406
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

      Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1933
    6. Okei, myönnetään,

      Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      27
      1820
    7. Onko kaivatullasi

      himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1626
    8. Mihin hävisi

      Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      85
      1435
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

      En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1300
    10. Lähtikö korvat

      puhtaaksi vaikusta?
      Tuusniemi
      82
      1169
    Aihe