Virityslastu ja katsastus

Tehon nosto

Netistä löytyy virityslastujen kauppiaita aika runsaasti. Mitenkäs on, jos lastuttaisin ahdetun bensa koneisen Audin TT:n ja vuodelta 2005. Ymmärtääkseni moottorin tehon noston jälkeen auto pitäisi muutoskatsastaa. Tuleeko ongelmia minulle/ Audille katsastuksessa, eli uskaltaako tällaisen houkuttelevan lastun ostaa? Myyjä on vastannut todella laiskasti muutoskatsastuksesta sähköpostiini ja ilmotti ettei suostu sitä tekemään ja selitykset vaikuttavat jotenkin epämääräisiltä, kuten; kaikki ovat aiemmin itse sen tehneet sen eikä ongelmia, miksi katsastaisit sen, saat tarvittavat kyllä haluessasi tarvittavat paperit ja aikapula. Uskallanko ostaa asennetun "boksin" ja mitä papereita pitää olla muutoskatsastuksessa mukana vai tarvitaanko kyseistä katsastusta olleenkaan?

59

10493

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Audi TT

      En tiedä tarkasti selviätkö siitä, mutta omassa autossani on ollut testin kanssa ongelmia. Vikakoodeja saataa tulla jälkiviritysten kanssa, koska alkuperäinenkään ei niistä aina selviydy.

    • KiKi.

      Olen viime aikoina katsastanut vaikka mimmosia autoja, ja ei ole kyllä yhdessäkään mitatattu tehoja ;)

      • Tehoja

        Voi kuule KIKI. Kirjoittelet täällä autoilu palstoilla jos jonkunlaista juttua ja yleensä höpöä.
        Kaverini kertoi virityslastujen paljastamisesta. Mahdollisuuksia on kuulemma hyvin monia, eikä suostunut kertomaan kaikkia, mutta esim bensakoneen ryntäytys dieseleiden tapaan, hetkellisesti maksimikierroksille ja taas tyhjäkäynnille, ja pari kertaa uudestaan, se testaa moottorin/sen ohjainlaitteiden parametrien mahtumista tehtaan asetuksiin ja myöskin päästöjen muuttumista äkillisessä kuormitustilanteessa . Lastut paljastuvat heti ja tehojen mittausta ei tarvita.


      • Ei näy...
        Tehoja kirjoitti:

        Voi kuule KIKI. Kirjoittelet täällä autoilu palstoilla jos jonkunlaista juttua ja yleensä höpöä.
        Kaverini kertoi virityslastujen paljastamisesta. Mahdollisuuksia on kuulemma hyvin monia, eikä suostunut kertomaan kaikkia, mutta esim bensakoneen ryntäytys dieseleiden tapaan, hetkellisesti maksimikierroksille ja taas tyhjäkäynnille, ja pari kertaa uudestaan, se testaa moottorin/sen ohjainlaitteiden parametrien mahtumista tehtaan asetuksiin ja myöskin päästöjen muuttumista äkillisessä kuormitustilanteessa . Lastut paljastuvat heti ja tehojen mittausta ei tarvita.

        "Mahdollisuuksia on kuulemma hyvin monia, eikä suostunut kertomaan kaikkia". Ymmärrän toki :) Fiksumpaa pitää turpa kiinni, kun jauhaa paskaa.

        Päästömittarilla ei voi todeta lastua. Polkemalla kaasua, ei pysty testaamaan moottorin/sen ohjainlaitteiden parametrien mahtumista tehtaan asetuksiin tai myöskään päästöjen muuttumista äkillisessä kuormitustilanteessa. Lastut eivät paljastu katsastuksessa, ellei ne ole todella huonosti tehty.

        Ainoa mahdollisuus kunnolla tehdyn ohjelman tunnistamiseksi on "perstuntuma", joka sekin aika epävarma jo senkin takia, että samanlaisissa autoissa on ihan "luonnostaan" eroja menohaluissa. Toki tunnistan tietyistä itselleni tutuista automalleista koeajolla, onko auto vakiota ripeämpi. Koskaan en ole tosin nähnyt katsastajan lähteneen isolle tielle vedättämään asiakkaan autoa..

        Olen muuten kerran törmännyt tapaukseen, jossa katsastaja väitti vakio autoa lastutetuksi! Taisi olla liikaa tuuninkia ja wunderbaumia (katsastajan salainen keino todeta viritys). Tiedän toisaalta toodella monta lastutettua auto, jotka katsastettu vuodesta toiseen ilman mitään ongelmaa.

        Kaverillesi voit kertoa terveiset yli 15v autoalalla toimineelta autoteknikolta.


      • Utelias?
        Ei näy... kirjoitti:

        "Mahdollisuuksia on kuulemma hyvin monia, eikä suostunut kertomaan kaikkia". Ymmärrän toki :) Fiksumpaa pitää turpa kiinni, kun jauhaa paskaa.

        Päästömittarilla ei voi todeta lastua. Polkemalla kaasua, ei pysty testaamaan moottorin/sen ohjainlaitteiden parametrien mahtumista tehtaan asetuksiin tai myöskään päästöjen muuttumista äkillisessä kuormitustilanteessa. Lastut eivät paljastu katsastuksessa, ellei ne ole todella huonosti tehty.

        Ainoa mahdollisuus kunnolla tehdyn ohjelman tunnistamiseksi on "perstuntuma", joka sekin aika epävarma jo senkin takia, että samanlaisissa autoissa on ihan "luonnostaan" eroja menohaluissa. Toki tunnistan tietyistä itselleni tutuista automalleista koeajolla, onko auto vakiota ripeämpi. Koskaan en ole tosin nähnyt katsastajan lähteneen isolle tielle vedättämään asiakkaan autoa..

        Olen muuten kerran törmännyt tapaukseen, jossa katsastaja väitti vakio autoa lastutetuksi! Taisi olla liikaa tuuninkia ja wunderbaumia (katsastajan salainen keino todeta viritys). Tiedän toisaalta toodella monta lastutettua auto, jotka katsastettu vuodesta toiseen ilman mitään ongelmaa.

        Kaverillesi voit kertoa terveiset yli 15v autoalalla toimineelta autoteknikolta.

        Tiedätkö mitä sen takaa löytyy ja mitä sieltä voi hakea, kerrotko sen 15 vuotta alalla ollut autoteknikko.


      • Ei näy...
        Utelias? kirjoitti:

        Tiedätkö mitä sen takaa löytyy ja mitä sieltä voi hakea, kerrotko sen 15 vuotta alalla ollut autoteknikko.

        Katsastajan työkälulla sieltä ei löydy ainakaan tietoa virityslastusta, ellei lastu ole todella huonosti tehty.

        Edes järjestelmätesteri ei sitä tietoa suoraan kerro, tosin kokenut asiantuntija voi joistakin parametritiedoista jotain päätellä, edellyttäen, että ohjearvot ovat tiedossa. Katsastajalla ei ole käytössään em. järjestelmätesteriä, vaan OBD purkutyökalu, joten kuvailemani moottorinohjauksen "syynäys" katsastuksessa on vain virkaintoisen katsastajan päiväuni..


      • KiKi.
        Ei näy... kirjoitti:

        Katsastajan työkälulla sieltä ei löydy ainakaan tietoa virityslastusta, ellei lastu ole todella huonosti tehty.

        Edes järjestelmätesteri ei sitä tietoa suoraan kerro, tosin kokenut asiantuntija voi joistakin parametritiedoista jotain päätellä, edellyttäen, että ohjearvot ovat tiedossa. Katsastajalla ei ole käytössään em. järjestelmätesteriä, vaan OBD purkutyökalu, joten kuvailemani moottorinohjauksen "syynäys" katsastuksessa on vain virkaintoisen katsastajan päiväuni..

        Minun Volvossano eikä Volkkarissa ei katsastuksessa katsottu mitään OBD-pistokkeesta, mutta Fiatissa katsottiin, ja autojen vuosimallit oli 97 03 ja 07


      • Testin..one..two...
        KiKi. kirjoitti:

        Minun Volvossano eikä Volkkarissa ei katsastuksessa katsottu mitään OBD-pistokkeesta, mutta Fiatissa katsottiin, ja autojen vuosimallit oli 97 03 ja 07

        OBD tarkastus tehdään 01 alkaen bensakoneille. Testi pitää sisällään sisäisten osatestien tilat ja mahdolliset tallentuneet viat.


      • Infoa
        Ei näy... kirjoitti:

        Katsastajan työkälulla sieltä ei löydy ainakaan tietoa virityslastusta, ellei lastu ole todella huonosti tehty.

        Edes järjestelmätesteri ei sitä tietoa suoraan kerro, tosin kokenut asiantuntija voi joistakin parametritiedoista jotain päätellä, edellyttäen, että ohjearvot ovat tiedossa. Katsastajalla ei ole käytössään em. järjestelmätesteriä, vaan OBD purkutyökalu, joten kuvailemani moottorinohjauksen "syynäys" katsastuksessa on vain virkaintoisen katsastajan päiväuni..

        Kaikkiin saa hankitua lisäosia ja jos jokin asia kiinnostaa saa hommattua vieläkin lisääkin, vaikka olemalla aktiivinen, utelias ja kaveri kytköksillä. Kaiken testaaminen pistokkeen takaa on mahdollista. Moottorin ja sen ohjainlaitteiden toiminta parametreihin/ tehtaan ohjearvoihin pääsee todella helposti kiinni, jos riittää todella uteliaisuutta, halua ja intoa.

        OBD pistokkeen kautta muutetaan moottorin ohjelmistoa, niin kysympä miksei muutettu ohjelmisto paljastuisi sen saman OBD pistokkeen takaa?
        Viritysohjelmien tekijät muuttavat alkuperäisiä ohjelmistoja, minäpä voisin piruuttain palauttaa sen alkuperäiseksi puhumatta ja veloittamatta mitään. Se olisi aika hyvä käytännön pila, eipä tulisi minkäänlaista kädenvääntöä puuttuvista dokumenteista.
        Ake/TraFi varmaan toimittaakin asemille recovery paketin, jolla testauksen jälkeen palautetaan alkuperäinen ohjelmisto uusimpien päivitysten myötä takaisin ajoneuvoon ja nimenomaan OBD pistokkeen kautta.

        Ps. Äsken totesin mm. tilapäisen toimintahäiriön olleen kuljettajan istuimen lämmittimessä, varmaan kontaktihäiriö tms, ja sen jälkeen ajettu kilometrimäärä, käynnistyskerrat vian ilmaantumisajankohta, ajonopeus jne, jne. Kaikkihan sieltä löytyy ja tämähän ei liity katsastuksiin millään lailla!


      • Ei näy...
        Infoa kirjoitti:

        Kaikkiin saa hankitua lisäosia ja jos jokin asia kiinnostaa saa hommattua vieläkin lisääkin, vaikka olemalla aktiivinen, utelias ja kaveri kytköksillä. Kaiken testaaminen pistokkeen takaa on mahdollista. Moottorin ja sen ohjainlaitteiden toiminta parametreihin/ tehtaan ohjearvoihin pääsee todella helposti kiinni, jos riittää todella uteliaisuutta, halua ja intoa.

        OBD pistokkeen kautta muutetaan moottorin ohjelmistoa, niin kysympä miksei muutettu ohjelmisto paljastuisi sen saman OBD pistokkeen takaa?
        Viritysohjelmien tekijät muuttavat alkuperäisiä ohjelmistoja, minäpä voisin piruuttain palauttaa sen alkuperäiseksi puhumatta ja veloittamatta mitään. Se olisi aika hyvä käytännön pila, eipä tulisi minkäänlaista kädenvääntöä puuttuvista dokumenteista.
        Ake/TraFi varmaan toimittaakin asemille recovery paketin, jolla testauksen jälkeen palautetaan alkuperäinen ohjelmisto uusimpien päivitysten myötä takaisin ajoneuvoon ja nimenomaan OBD pistokkeen kautta.

        Ps. Äsken totesin mm. tilapäisen toimintahäiriön olleen kuljettajan istuimen lämmittimessä, varmaan kontaktihäiriö tms, ja sen jälkeen ajettu kilometrimäärä, käynnistyskerrat vian ilmaantumisajankohta, ajonopeus jne, jne. Kaikkihan sieltä löytyy ja tämähän ei liity katsastuksiin millään lailla!

        Riippuu autosta, löytyykö "kaikki" sieltä pistokkeen takaa. Esim penkinlämmitin ei ole monessakaan autossa diagnostiikkaan yhdistetty.

        Se OBD-purkutyökalu ei siis vieläkään kerro katsastajalle ohjelmisto virityksestä tai piirin vaihdosta. Maahantuojakin ajaa ohjainlaitteeseen päivityksä, eikä niiden ja viritysohjelman eroa osaa katsastaja tai OBD-purkutyökalu erotella.


      • Näkyy
        Ei näy... kirjoitti:

        Riippuu autosta, löytyykö "kaikki" sieltä pistokkeen takaa. Esim penkinlämmitin ei ole monessakaan autossa diagnostiikkaan yhdistetty.

        Se OBD-purkutyökalu ei siis vieläkään kerro katsastajalle ohjelmisto virityksestä tai piirin vaihdosta. Maahantuojakin ajaa ohjainlaitteeseen päivityksä, eikä niiden ja viritysohjelman eroa osaa katsastaja tai OBD-purkutyökalu erotella.

        Ohjelmisto, siihen pääsee kiinni niin "lastuttaja" kuin kuka tahansa. Jos haluja ja innokkuutta löytyy, virityksen, sen havaitsee aika helposti.
        Autojen maahantuojat ovat vielä melko nihkeästi tarjonneet apua "viri lastun" tunnistamiseen, poikkeauksiakin kyllä onneksi löytyy ja oman etunsa vuoksi tulee lisääntymään.
        Katsastajan tehtävänä katsastusasetuksen mukaan; on ajoneuvon liikennekelpoisuuden tarkastamisen ja lisäksi myös sen rekisteriin merkittyjen tietojen oikeellisuus; koskien etenkin tyyppihyväksyntää EU 98/14 tai tuoreemmat, tai 2001 jälkeen käyttöönotettuja, alkaen myös teho, pakolliset turvavarusteet ja myös CO2 päästöt on merkittävä reksisteriin.

        Tehot ja CO2 päästöt näkyvät myös uudistetulla rekisteröinti lomakkeen teknisellä osalla, ja käytön aikainen verotus perustuu perustuu CO2 päästöihin ja jos sitä vanhemmissa autoissa sitä ei tiedetä, niin verotus menee ajoneuvon kokonaismassan mukaisesti; sehän on oma lukunsa ja täysin perseestä vedetty.
        Esim.BMW 3 sarjasta löytyy 1,6 liraista mopoa ja M3 tehokastata tykkiä, joiden kokonaismassa on lähes sama. Että silleen on verottaja miettinyt päänsä puhki verotuksen oikeillusuutta.


      • Ei näy...
        Näkyy kirjoitti:

        Ohjelmisto, siihen pääsee kiinni niin "lastuttaja" kuin kuka tahansa. Jos haluja ja innokkuutta löytyy, virityksen, sen havaitsee aika helposti.
        Autojen maahantuojat ovat vielä melko nihkeästi tarjonneet apua "viri lastun" tunnistamiseen, poikkeauksiakin kyllä onneksi löytyy ja oman etunsa vuoksi tulee lisääntymään.
        Katsastajan tehtävänä katsastusasetuksen mukaan; on ajoneuvon liikennekelpoisuuden tarkastamisen ja lisäksi myös sen rekisteriin merkittyjen tietojen oikeellisuus; koskien etenkin tyyppihyväksyntää EU 98/14 tai tuoreemmat, tai 2001 jälkeen käyttöönotettuja, alkaen myös teho, pakolliset turvavarusteet ja myös CO2 päästöt on merkittävä reksisteriin.

        Tehot ja CO2 päästöt näkyvät myös uudistetulla rekisteröinti lomakkeen teknisellä osalla, ja käytön aikainen verotus perustuu perustuu CO2 päästöihin ja jos sitä vanhemmissa autoissa sitä ei tiedetä, niin verotus menee ajoneuvon kokonaismassan mukaisesti; sehän on oma lukunsa ja täysin perseestä vedetty.
        Esim.BMW 3 sarjasta löytyy 1,6 liraista mopoa ja M3 tehokastata tykkiä, joiden kokonaismassa on lähes sama. Että silleen on verottaja miettinyt päänsä puhki verotuksen oikeillusuutta.

        Katsastuksessa ei siis VIELÄKÄÄN nähdä viritysohjelmaa tai chippiä. Nuo softat muuten ovat autovalmistajan tuotekehittelyä, eikä niitä varmasti kovin mielellään yleiseen jakeluun halua kukaan autovalmista pistää. Poikkeuksena ehkä fransmannit ja makaroonit, joiden monien automallien ohjelmistot ovat toiminnaltaan susia, eivätkä ole toimineet edes nyt jo olemassa olevan lainsäädännön mukaisesti, vaan päivityksiä tarvitaan jatkuvasti.

        Vaikka EU määräisi autojen ohjelmaversiot sellaisiksi, että katsastuksessa ne voitaisiin tarkastaa, löytyy aina ohjelmantekijöitä, jotka saa softan näyttämään alkuperäiseltä. Vaikka ei löytyisi, niin jo nyt löytyy halpoja laitteita, joilla voi kätevästi alkuperäissoftan tallentaa ja tilalle pistää viritysohjelman, vaikka ratapäiville. Tuon vakio-ohjelman voikin sitten näppärästi palauttaa omalta laitteelta katsastuksen ajaksi tai siis tieliikennekäyttöön ;) Hinta viritysohjelma laite, autosta riippuen n.800€. Että sillälailla..


      • Testaaja.......
        Tehoja kirjoitti:

        Voi kuule KIKI. Kirjoittelet täällä autoilu palstoilla jos jonkunlaista juttua ja yleensä höpöä.
        Kaverini kertoi virityslastujen paljastamisesta. Mahdollisuuksia on kuulemma hyvin monia, eikä suostunut kertomaan kaikkia, mutta esim bensakoneen ryntäytys dieseleiden tapaan, hetkellisesti maksimikierroksille ja taas tyhjäkäynnille, ja pari kertaa uudestaan, se testaa moottorin/sen ohjainlaitteiden parametrien mahtumista tehtaan asetuksiin ja myöskin päästöjen muuttumista äkillisessä kuormitustilanteessa . Lastut paljastuvat heti ja tehojen mittausta ei tarvita.

        Tämä mittari testaa kaverisi tarkasti:
        http://pics.kuvaton.com/kuvei/bshit_meter.gif


      • bottis
        Tehoja kirjoitti:

        Voi kuule KIKI. Kirjoittelet täällä autoilu palstoilla jos jonkunlaista juttua ja yleensä höpöä.
        Kaverini kertoi virityslastujen paljastamisesta. Mahdollisuuksia on kuulemma hyvin monia, eikä suostunut kertomaan kaikkia, mutta esim bensakoneen ryntäytys dieseleiden tapaan, hetkellisesti maksimikierroksille ja taas tyhjäkäynnille, ja pari kertaa uudestaan, se testaa moottorin/sen ohjainlaitteiden parametrien mahtumista tehtaan asetuksiin ja myöskin päästöjen muuttumista äkillisessä kuormitustilanteessa . Lastut paljastuvat heti ja tehojen mittausta ei tarvita.

        olen autoalan ammattilainen, olen katsastanut kymmeniä ns. lastutettuja niin bensa kuin dieseleitäkin ei ole tarvinnut ikinä taistella niiden kanssa!! jos päästöissä on ongelmia johtuu se kyllä muista seikoista?? taikka sitte on vain niin että mun katsastettavat ovat olleet niin hyvistä lastuista että!!!


      • huuhaa höpöhöpö
        Tehoja kirjoitti:

        Voi kuule KIKI. Kirjoittelet täällä autoilu palstoilla jos jonkunlaista juttua ja yleensä höpöä.
        Kaverini kertoi virityslastujen paljastamisesta. Mahdollisuuksia on kuulemma hyvin monia, eikä suostunut kertomaan kaikkia, mutta esim bensakoneen ryntäytys dieseleiden tapaan, hetkellisesti maksimikierroksille ja taas tyhjäkäynnille, ja pari kertaa uudestaan, se testaa moottorin/sen ohjainlaitteiden parametrien mahtumista tehtaan asetuksiin ja myöskin päästöjen muuttumista äkillisessä kuormitustilanteessa . Lastut paljastuvat heti ja tehojen mittausta ei tarvita.

        Juu, älä vaan lastuta. Sen kuulee jo käyntiäänestä ja heti jäät kiinni. Myös paikallaan kaasua painellessa huomaa kokenut poliisi ja katsastumies että lastua on laitettu.... Voi muna mitä tyyppejä....
        Ei mulla sen kummempaa kokemusta ole kun vuodesta -97 alkaen 5 autoa lastutettuna käytössä....


      • voi mikä toope
        Infoa kirjoitti:

        Kaikkiin saa hankitua lisäosia ja jos jokin asia kiinnostaa saa hommattua vieläkin lisääkin, vaikka olemalla aktiivinen, utelias ja kaveri kytköksillä. Kaiken testaaminen pistokkeen takaa on mahdollista. Moottorin ja sen ohjainlaitteiden toiminta parametreihin/ tehtaan ohjearvoihin pääsee todella helposti kiinni, jos riittää todella uteliaisuutta, halua ja intoa.

        OBD pistokkeen kautta muutetaan moottorin ohjelmistoa, niin kysympä miksei muutettu ohjelmisto paljastuisi sen saman OBD pistokkeen takaa?
        Viritysohjelmien tekijät muuttavat alkuperäisiä ohjelmistoja, minäpä voisin piruuttain palauttaa sen alkuperäiseksi puhumatta ja veloittamatta mitään. Se olisi aika hyvä käytännön pila, eipä tulisi minkäänlaista kädenvääntöä puuttuvista dokumenteista.
        Ake/TraFi varmaan toimittaakin asemille recovery paketin, jolla testauksen jälkeen palautetaan alkuperäinen ohjelmisto uusimpien päivitysten myötä takaisin ajoneuvoon ja nimenomaan OBD pistokkeen kautta.

        Ps. Äsken totesin mm. tilapäisen toimintahäiriön olleen kuljettajan istuimen lämmittimessä, varmaan kontaktihäiriö tms, ja sen jälkeen ajettu kilometrimäärä, käynnistyskerrat vian ilmaantumisajankohta, ajonopeus jne, jne. Kaikkihan sieltä löytyy ja tämähän ei liity katsastuksiin millään lailla!

        yksinkertaisuus! Et taida tietää, että jo samaan autoon on olemassa mahdollisesti jopa 10 eri ohjelmaa, joten "piruuttain" ohjelmien muuttaminen olisi aivan mahdoton juttu jo siitä katsoen. Kaiken lisäksi et edes saisi noita tehtaan ohjelmia millään konstilla itsellesi. Kolmanneksi virilastussa muutetaan vain muutamia parametrejä. Tietääksesi onko ohjelma vakio vai duunattu, sinun pitäisi saada alkuperäinen ohjelma pc:lle ja sitten siitä autosta se ohjelma pc:lle ja verrata niitä muutamia muuttuneita arvoja, joita sinä eikä kovin moni muukaan tässä maassa osaa verrata.
        Ja lisäksi jos et tiedä, niin sen ohjelman siirtely kestää jonkin aikaa.
        Ja miksi sitä pitäisi muuttaa jos joku sen on muuttanut? Mitä se sinulle tai kenellekään muulle kuuluu? Ei voi kuin taas ihmetellä miten kuspäisiä tyyppejä täällä onkaan...


      • Höläpäti hei
        KiKi. kirjoitti:

        Minun Volvossano eikä Volkkarissa ei katsastuksessa katsottu mitään OBD-pistokkeesta, mutta Fiatissa katsottiin, ja autojen vuosimallit oli 97 03 ja 07

        Et sitteenkään ole kaikesta selvillä, vai oletko?


    • Katsuri

      Ahdetun moottorin muuttaminen rinnastetaan moottorinvaihtoon eli muutostyön jälkeen tulee moottorin päästötasosta olla selvitys. Ko.auto on vähäpäästöinen (1992->) eli lastutuksen jälkeen moottorin täytyy täyttää auton käyttöönottoajankohdan päästövaatimukset. Jos lastun valmistaja/myyjä ei anna selvitystä, täytyy selvitys hakea esim. VTT:ltä.

      • Tehon nosto

        Millainen selvitys tarvitaan myyjältä ja mitä sen pitää sisältää tai mitä tämä VTT:n selvitys on?


      • Katsuri
        Tehon nosto kirjoitti:

        Millainen selvitys tarvitaan myyjältä ja mitä sen pitää sisältää tai mitä tämä VTT:n selvitys on?

        Myyjältä tarvitaan selvitys, että minkä direktiivin vaatimukset lastu täyttää. Jos ei ole faktaa, ei ole muuta mahdollisuutta kun teettää VTT:llä pussitesti, jossa ajetaan tietty ajosykli ja analysoidaan syntyneiden pakokaasujen eri komponentit. VTT:n testin hinta on 1000€


      • Verotus?

        Henkilöautojen ajoneuvoveron perusvero muuttuu auton valmistajan ilmoittamiin hiilidioksidipäästöihin (CO2) perustuvaksi. Sekin pitää muistaa moottoria muutettaessa. Henkilöauton CO2 perustainen vuosittainen veron kanto koskee 2001 ja tuoreempia autoja. Eli pitää myös osoittaa muutetun moottorin uusi CO2 arvo!


      • Miksi????
        Tehon nosto kirjoitti:

        Millainen selvitys tarvitaan myyjältä ja mitä sen pitää sisältää tai mitä tämä VTT:n selvitys on?

        Miksi sinun pitää muutoskatsastaa autosi? Noin uuden auton muutoskatsastus on täysin järjetön operaatio. Osta valmiiksi riittävän tehokas auto, tai lastuta laittomasti. Ei sinun tarvitse lastuvirityksistäsi viranomaisille kertoa, eikä sitä katsastuksessa huomata, väittivät he sitten mitä tahansa..


      • gör
        Verotus? kirjoitti:

        Henkilöautojen ajoneuvoveron perusvero muuttuu auton valmistajan ilmoittamiin hiilidioksidipäästöihin (CO2) perustuvaksi. Sekin pitää muistaa moottoria muutettaessa. Henkilöauton CO2 perustainen vuosittainen veron kanto koskee 2001 ja tuoreempia autoja. Eli pitää myös osoittaa muutetun moottorin uusi CO2 arvo!

        Lastusta pitää olla todistus, etä muutoksen jälkeen se täyttää kaikki vaatimukset, eli yksilöity juuri sille kyseiselle mallille.

        Tehonmittaus tietysti ja siitä johtuvat rakennemuutokset autoon jos tarvii ja niistä selvitykset.

        Tietysti se muutoskatsastus on pakollinen ja auton omistaja on velvollinen se hoitamaan.

        CO2 arvoa ei tarvita ja lastutus ei vaikuta verotukseen vaikka se varmasti vaikuttaa arvoon, niinkuin esim leveämpi rengaskin tekee.


      • Raksalla, baarissa
        Miksi???? kirjoitti:

        Miksi sinun pitää muutoskatsastaa autosi? Noin uuden auton muutoskatsastus on täysin järjetön operaatio. Osta valmiiksi riittävän tehokas auto, tai lastuta laittomasti. Ei sinun tarvitse lastuvirityksistäsi viranomaisille kertoa, eikä sitä katsastuksessa huomata, väittivät he sitten mitä tahansa..

        Teet varmasti duunia myös ohi verotuksen, tai maksatko veroja ollenkaan?
        Henkilöautojen ajoneuvoveron perusvero muuttuu auton valmistajan ilmoittamiin hiilidioksidipäästöihin (CO2) perustuvaksi. Sekin pitää muistaa moottoria muutettaessa. Henkilöauton CO2 perustainen vuosittainen veron kanto koskee 2001 ja tuoreempia autoja. Eli pitää myös osoittaa muutetun moottorin uusi CO2 arvo!


      • utelias ölli
        gör kirjoitti:

        Lastusta pitää olla todistus, etä muutoksen jälkeen se täyttää kaikki vaatimukset, eli yksilöity juuri sille kyseiselle mallille.

        Tehonmittaus tietysti ja siitä johtuvat rakennemuutokset autoon jos tarvii ja niistä selvitykset.

        Tietysti se muutoskatsastus on pakollinen ja auton omistaja on velvollinen se hoitamaan.

        CO2 arvoa ei tarvita ja lastutus ei vaikuta verotukseen vaikka se varmasti vaikuttaa arvoon, niinkuin esim leveämpi rengaskin tekee.

        te poliisille jos vahingossa ajatte punaisia päin, että kiltti poliisisetä anna mulle sakko, kun olen ollut tuhma?


      • Eipä kiinnosta.
        Raksalla, baarissa kirjoitti:

        Teet varmasti duunia myös ohi verotuksen, tai maksatko veroja ollenkaan?
        Henkilöautojen ajoneuvoveron perusvero muuttuu auton valmistajan ilmoittamiin hiilidioksidipäästöihin (CO2) perustuvaksi. Sekin pitää muistaa moottoria muutettaessa. Henkilöauton CO2 perustainen vuosittainen veron kanto koskee 2001 ja tuoreempia autoja. Eli pitää myös osoittaa muutetun moottorin uusi CO2 arvo!

        Mun auto ei tuota hiilidioksidia parkkipaikalla mutta maksan silti siitä veroa. Jos nyt sitten sillä välillä ajelen on aivan sama mitä putkesta tulee.

        Minä en rupea mitään vitun arvoja osoittelemaan ja kaikkihan tietää, että autovalmistajienkin osoittelemat arvot on täyttä kusetusta, jolla ei ole käytännön ajamisen kanssa mitään tekemistä. Jos haluttaisiin CO2 perustainen verotus, niin kaikki vero kohdennettaisiin pelkästään polttoaineeseen. Siitä se hiilidioksidi tulee, eikä mistään muusta.


      • pienempi kulutus
        gör kirjoitti:

        Lastusta pitää olla todistus, etä muutoksen jälkeen se täyttää kaikki vaatimukset, eli yksilöity juuri sille kyseiselle mallille.

        Tehonmittaus tietysti ja siitä johtuvat rakennemuutokset autoon jos tarvii ja niistä selvitykset.

        Tietysti se muutoskatsastus on pakollinen ja auton omistaja on velvollinen se hoitamaan.

        CO2 arvoa ei tarvita ja lastutus ei vaikuta verotukseen vaikka se varmasti vaikuttaa arvoon, niinkuin esim leveämpi rengaskin tekee.

        Ja CO2 arvo ei nouse? Kyllä muutetuista moottorista, varsinkin tehonnousun myötä, on esitettävä selvitys uusista CO2 arvoista. Näin kerrottiin AKE/TraFista asiaa erikseen tiedusteltaessa. Kysyppä itse sieltä, vai onko herrat taas muuttaneet mielipidettään, noh sehän on vain tätä arkipäivää!


      • Raksa-Pena
        Raksalla, baarissa kirjoitti:

        Teet varmasti duunia myös ohi verotuksen, tai maksatko veroja ollenkaan?
        Henkilöautojen ajoneuvoveron perusvero muuttuu auton valmistajan ilmoittamiin hiilidioksidipäästöihin (CO2) perustuvaksi. Sekin pitää muistaa moottoria muutettaessa. Henkilöauton CO2 perustainen vuosittainen veron kanto koskee 2001 ja tuoreempia autoja. Eli pitää myös osoittaa muutetun moottorin uusi CO2 arvo!

        Käytän autossani suksipoksia. Näin kierrän veroa, koska en ilmoita verottajalle, että autoni CO2 päästöt eivät enää vastaa valmistajan ilmoittamaa. Olen suuri ongelma ympäristölle ja maamme taloudelle, koska en maksa lisääntyneestä CO2 päästöistä veroa.


      • The mousetrap

        Siis eihän katsastuksessa oikeasti olla edes kiinnostuneita noista lastuvirityksistä. Dieseleitä lastutetaan todella paljon ja kummasti vaan leiman saavat ilman mitään todistuksia. Sinänsä aika outoa, kun muuten pilkuntarkasti tutkitaan jotain haistapaska OBD-muistia, josta hylkääminen harvoin aiheuttaa oikeita korjaustoimenpiteitä.

        Siis miten katsastuksessa muka valvotaan aika villiksi mennyttä lastutusta? Vastaan itse, ei yhtään mitenkään.

        Oletko joskus muutoskatsastanut auton joka on lastutettu?


      • Halvin Golfko
        gör kirjoitti:

        Lastusta pitää olla todistus, etä muutoksen jälkeen se täyttää kaikki vaatimukset, eli yksilöity juuri sille kyseiselle mallille.

        Tehonmittaus tietysti ja siitä johtuvat rakennemuutokset autoon jos tarvii ja niistä selvitykset.

        Tietysti se muutoskatsastus on pakollinen ja auton omistaja on velvollinen se hoitamaan.

        CO2 arvoa ei tarvita ja lastutus ei vaikuta verotukseen vaikka se varmasti vaikuttaa arvoon, niinkuin esim leveämpi rengaskin tekee.

        Jos ostan tehoiltain pienimmän vuosimalliltaan 2002 Golffin ja muutan sen kaikilta osin kireimmän samanikäisen etuvetoisen Golffin mukaisesti. Saan paperit maahantuojan valtuuttamalta korjaamolta sen vastaavuudesta kireämpään versioon.
        Mitä tietoja muutat ajoneuvorekisteriin, CO2 arvoa et muuta, vaikka se muuttu humattavasti ja vaikuttaa vuosittaiseen veron maksuun. Mitä tietoa muutat, kerro?


      • heleppo elämä
        Halvin Golfko kirjoitti:

        Jos ostan tehoiltain pienimmän vuosimalliltaan 2002 Golffin ja muutan sen kaikilta osin kireimmän samanikäisen etuvetoisen Golffin mukaisesti. Saan paperit maahantuojan valtuuttamalta korjaamolta sen vastaavuudesta kireämpään versioon.
        Mitä tietoja muutat ajoneuvorekisteriin, CO2 arvoa et muuta, vaikka se muuttu humattavasti ja vaikuttaa vuosittaiseen veron maksuun. Mitä tietoa muutat, kerro?

        Maksat tuhansia ja kannat papereita paikasta toiseem. Halvemmaksi tulee myydä vanha ja ostaa sitten se tehokkain. Muutoskatsastus on lähes mahdotonta 01--> varsinkaan, kun ei kukaan edes tiedä mitä se vaatii..


      • LVM/TraFi
        heleppo elämä kirjoitti:

        Maksat tuhansia ja kannat papereita paikasta toiseem. Halvemmaksi tulee myydä vanha ja ostaa sitten se tehokkain. Muutoskatsastus on lähes mahdotonta 01--> varsinkaan, kun ei kukaan edes tiedä mitä se vaatii..

        Ohjeistaa katsastajia ja, valitettavasti myös, ja liian monesti kyllä, vaatii usein muutoskatsastuksista jälkeen päin lisäselvityksiä, vaikka eivät itse puhelimitse eriksen kysyttäessä pysty ohjeistamaan ja antavat ympäripyöreitä ohjeita. Puhelin kyselyistä huolimatta katsastaja kantaa vastuun ja piste, näin ovat itse sälyttäneet puhelinkyselyistä huolimatta vastuun katsastajalle.

        Siitä muutoskatsastuksesta voi tulla vakava varoitus tietämättömyydestä/ tuottamuksesta johon saattaapi liittyä sanktioita, kuten lappu luukulle ja saranat hitsataan AKE/TraFi:n toimesta kiinni.


      • päästöt 600g
        Verotus? kirjoitti:

        Henkilöautojen ajoneuvoveron perusvero muuttuu auton valmistajan ilmoittamiin hiilidioksidipäästöihin (CO2) perustuvaksi. Sekin pitää muistaa moottoria muutettaessa. Henkilöauton CO2 perustainen vuosittainen veron kanto koskee 2001 ja tuoreempia autoja. Eli pitää myös osoittaa muutetun moottorin uusi CO2 arvo!

        mulle määrättiin ajoneuvovero auton kokonaismassan, ei CO2 päästön mukaan, joten jos lastutan bemarini, niin minun ei tarvii mitään ilmoittaa koska auton kokonaismassa -eli veron peruste- ei muutu mihinkään.

        Tullikin totesi että koska tuo sinun bemari on jenkkimallia niin sille ei ole tiedossa CO2 arvoa, joten vero määräytyy kokonaismassan mukaan, joten sillä mennään.

        Kiitos.


      • chippaillaan

        Mitä ihmettä tällä on asian kanssa tekemistä? Hae ihan mitä haluat....


      • The mousetrap
        chippaillaan kirjoitti:

        Mitä ihmettä tällä on asian kanssa tekemistä? Hae ihan mitä haluat....

        No tuskinpa se sinua kiinnostaa mutta vastataan silti. Osa autoista tulee valmistajan tyyppihyväksymällä moottoriohjelmalla jonka toimintaa seurataan kuin mykkä v..ttua OBD-muistin kautta.

        Toisten autojen moottorisofta muutetaan arskan pajalla, eli niinsanotusti lastutetaan. Enempää arska kuin kukaan muukaan ei tiedä mitä päästöjä putkesta tämän jälkeen tulee. Koska dieselautojen päästömittaus konttorilla on ihan lapsenkengissä eikä diesel-autoille tehdä OBD-testiä, niin arska voi jatkaa lastuttamista.

        Haen tällä sitä suomeksi sanottuna v..uttaa, että joidenkin annetaan pelleillä autojensa kanssa eikä mitenkään pystytä valvomaan sitä. Itse lastutusta vastaan minulla ei ole mitään, mutta samat lait koskee kaikkia ja siksi lastutuksen jälkeen auton laillisuus pitäisi todistaa.

        Olisihan se pitkässä juoksussa lastuttajienkin etu, jos ette hyväksyisi sellaista ohjelmaa jolla ei ole hyväksyntää. Tällöin hyväksyttyjen ohjelmistojen määrä lisääntyisi ja auton voisi huoletta muutoskatsastaa.


      • Hoohhhooo!!
        The mousetrap kirjoitti:

        No tuskinpa se sinua kiinnostaa mutta vastataan silti. Osa autoista tulee valmistajan tyyppihyväksymällä moottoriohjelmalla jonka toimintaa seurataan kuin mykkä v..ttua OBD-muistin kautta.

        Toisten autojen moottorisofta muutetaan arskan pajalla, eli niinsanotusti lastutetaan. Enempää arska kuin kukaan muukaan ei tiedä mitä päästöjä putkesta tämän jälkeen tulee. Koska dieselautojen päästömittaus konttorilla on ihan lapsenkengissä eikä diesel-autoille tehdä OBD-testiä, niin arska voi jatkaa lastuttamista.

        Haen tällä sitä suomeksi sanottuna v..uttaa, että joidenkin annetaan pelleillä autojensa kanssa eikä mitenkään pystytä valvomaan sitä. Itse lastutusta vastaan minulla ei ole mitään, mutta samat lait koskee kaikkia ja siksi lastutuksen jälkeen auton laillisuus pitäisi todistaa.

        Olisihan se pitkässä juoksussa lastuttajienkin etu, jos ette hyväksyisi sellaista ohjelmaa jolla ei ole hyväksyntää. Tällöin hyväksyttyjen ohjelmistojen määrä lisääntyisi ja auton voisi huoletta muutoskatsastaa.

        Eipä sellaista laillista lastua ole olemassakaan! Ake tekee KAIKKENSA tehdäkseen kaikenlaisen auton muuttamisen mahdottomaksi, tai ainakin todella vaikeaksi. Tekniikka tosin juoksi AKE:sta ohi jo vuosikymmen sitten, joten oikein lämpimästi hymyilyttää, kun nämä sirkuspellet pohtivat savutusmittausten polkemisaikoja paperikasojensa kanssa, kun saman aikaan moni käy konttorilla hyväksyttämässä lastutettuja Dieselautojaan, joista on pöllyävä katalysaattori poistettu. ;D


      • The mousetrap
        Hoohhhooo!! kirjoitti:

        Eipä sellaista laillista lastua ole olemassakaan! Ake tekee KAIKKENSA tehdäkseen kaikenlaisen auton muuttamisen mahdottomaksi, tai ainakin todella vaikeaksi. Tekniikka tosin juoksi AKE:sta ohi jo vuosikymmen sitten, joten oikein lämpimästi hymyilyttää, kun nämä sirkuspellet pohtivat savutusmittausten polkemisaikoja paperikasojensa kanssa, kun saman aikaan moni käy konttorilla hyväksyttämässä lastutettuja Dieselautojaan, joista on pöllyävä katalysaattori poistettu. ;D

        No en ole mikään asiantuntija, mutta näyttää ainakin joku lastutusta tekevä ilmoittavan, että suurelle osalle on saatavana Saksan TÜV-tyyppitodistus erillistilauksena mahdollista muutoskatsastusta varten.

        http://www.digituning.com/fi/tuotteet/audi.htm

        Katsurit varmaan paremmin tietää on tuo TÜV-tyyppitodistus riittävä päästöjen todistamiseksi.

        Ihmeen hauskaa tuntuu jollakin olevan kun vain muutaman sadan euron sijoituksella saa autostaan laittoman. Niin kauan kuin nämä naureskelevat sankarit ovat valmiita laittamaan autoonsa hyväksymättömiä ohjelmia, niin kyllähän tarjontaa riittää.


      • Hoooohhhoooh!
        The mousetrap kirjoitti:

        No en ole mikään asiantuntija, mutta näyttää ainakin joku lastutusta tekevä ilmoittavan, että suurelle osalle on saatavana Saksan TÜV-tyyppitodistus erillistilauksena mahdollista muutoskatsastusta varten.

        http://www.digituning.com/fi/tuotteet/audi.htm

        Katsurit varmaan paremmin tietää on tuo TÜV-tyyppitodistus riittävä päästöjen todistamiseksi.

        Ihmeen hauskaa tuntuu jollakin olevan kun vain muutaman sadan euron sijoituksella saa autostaan laittoman. Niin kauan kuin nämä naureskelevat sankarit ovat valmiita laittamaan autoonsa hyväksymättömiä ohjelmia, niin kyllähän tarjontaa riittää.

        Vain pelle lähtee konttorille TÜV-papereiden kanssa, jos auto on pelkästään lastutettu. Jos haluaisin autostani kutitella halvalla menohaluja, en TOSIAANKAAN sijoittaisi satoja, jopa tuhansia euroja pelkästään virkamiesten paperisotaan. Mitä muuten saat vastineeksi tuosta muutoskatsastuksesta? Lisäveroja? Jonkun mitalin?

        Virkamiehet kaivelkoot persettään rauhassa mutta minä en rupea heille paperia kantamaan.

        Tänään muuten törmäsin tosi tökeröön mutta mielenkiintoiseen bensakoneen virisoftaan. Moottoridiagnostiikka näytti vikoja mutta OBD-puoli näytti, että kaikki osatestit valmiit ja auto on OK kunnossa, vaikka nollasin vikamuistin ja osatestien tulisi silloin myös nollantua. Taisi olla "kiinteä asetus" :D Tuolla autolla ei siis tule ikinä hylkäystä OBD-testissä.

        Virkamiesarmeija on paskanjäykkänä organisaationa yksinkertaisesti liian hidas ja siten kädetön pystyäkseen mitenkään puuttumaan ajoneuvojen ohjelmalliseen viritykseen. keinoja välttää kiinnijääminen olisi tiukan syyninkin jälkeen lukemattomia, joten vaikka sijoitettaisiin miljoonia katsastettavien maksamia euroja uusiin laitteisiin, ei siitä olisi mitään hyötyä.

        Toimin siis alalla mutten myy mitään virityspalikkaa.


      • Hooohoooh!!
        Hoooohhhoooh! kirjoitti:

        Vain pelle lähtee konttorille TÜV-papereiden kanssa, jos auto on pelkästään lastutettu. Jos haluaisin autostani kutitella halvalla menohaluja, en TOSIAANKAAN sijoittaisi satoja, jopa tuhansia euroja pelkästään virkamiesten paperisotaan. Mitä muuten saat vastineeksi tuosta muutoskatsastuksesta? Lisäveroja? Jonkun mitalin?

        Virkamiehet kaivelkoot persettään rauhassa mutta minä en rupea heille paperia kantamaan.

        Tänään muuten törmäsin tosi tökeröön mutta mielenkiintoiseen bensakoneen virisoftaan. Moottoridiagnostiikka näytti vikoja mutta OBD-puoli näytti, että kaikki osatestit valmiit ja auto on OK kunnossa, vaikka nollasin vikamuistin ja osatestien tulisi silloin myös nollantua. Taisi olla "kiinteä asetus" :D Tuolla autolla ei siis tule ikinä hylkäystä OBD-testissä.

        Virkamiesarmeija on paskanjäykkänä organisaationa yksinkertaisesti liian hidas ja siten kädetön pystyäkseen mitenkään puuttumaan ajoneuvojen ohjelmalliseen viritykseen. keinoja välttää kiinnijääminen olisi tiukan syyninkin jälkeen lukemattomia, joten vaikka sijoitettaisiin miljoonia katsastettavien maksamia euroja uusiin laitteisiin, ei siitä olisi mitään hyötyä.

        Toimin siis alalla mutten myy mitään virityspalikkaa.

        Jos kävisi toteen, että korjaamot saa "leimata" autot, joutuisin lähettämään osan asiakkaista katsastettavaksi perinteisille paikoille, sillä enhän voisi hyväksyä liikenteeseen autoa, jonka tietäisin olevan laiton.. Onneksi me korjaamolla olemme niin "dorkia" :D


      • Tiatoo kympillä
        Hooohoooh!! kirjoitti:

        Jos kävisi toteen, että korjaamot saa "leimata" autot, joutuisin lähettämään osan asiakkaista katsastettavaksi perinteisille paikoille, sillä enhän voisi hyväksyä liikenteeseen autoa, jonka tietäisin olevan laiton.. Onneksi me korjaamolla olemme niin "dorkia" :D

        "Autonne on kunnossa mutta tuon laittomat moottorinohjausohjelmanne joudutte käyttämään hyväksyttävänä jossain muualla, kun meillä."


    • Jalaa
    • kattastusmies

      jaa jaa että olisi tuommoinen menopeli, jolla kerkiää ihan ilman lastuja laineilla , miksi et ottaisi housuja pois ja kävisi hankeen istumaan, kun sitä nyt kerrankin siellä helsinkissä on.No niin mene nyt ja laita uusi ohjelma siihen vekeeseen jolla huiput oli yli 200 ja nyt, ne väittää pienen peukaloinnin jälkeen, että se kulkee 220.
      WAU 20 km/h lisää yli sallitun 120 Suomessa. No palonko maksaa , kyllä on halpaa 200 ja nyt sinulla vasta onkin
      oikea TYKKI, eikä kellään muuulla ole niin isoa, kuin sinulla. Joko kiristää puntissa?
      Lainsäädännöllisesti joudut "lastutuksen" jälkeen muutoskatsastamaan ajoneuvosi. Ja kyseisen toimenpiteen vaikutukset rahallisesti, ovat Test Worldin käsissä, veikkaisin 3000 jos se nyt sattuu läpäisemään uudet normit.
      Sitten kun ylität suorituksellasi teho/painorajan , oletkin saavuttanut maalin, sinulla on kallei peltoauto koko
      naapuristossa.

      • Jatkosota,

        Ne virittelöö autot eikä ne kysele tai mitään jupise, kuhan tehään. Kyllähän muutkin pelit kuin Audit lähtöö aika rivakasti. Jos sattuupi katsastusmies kyselöö, niin sanotahan edellisen omistaja ketkun kusettaneen mua ja tottakai laittomuudet poistetahan heti ja sitten toiselle asemalle koittamaan onnea.


      • kattastusmies
        Jatkosota, kirjoitti:

        Ne virittelöö autot eikä ne kysele tai mitään jupise, kuhan tehään. Kyllähän muutkin pelit kuin Audit lähtöö aika rivakasti. Jos sattuupi katsastusmies kyselöö, niin sanotahan edellisen omistaja ketkun kusettaneen mua ja tottakai laittomuudet poistetahan heti ja sitten toiselle asemalle koittamaan onnea.

        Notta jotta ollahan siellä herreillä eteläPohojonmaallakin, tätätähän niillen nuorillen aina yritettään opettaa , jotta ei meillä noin , mutt meitin kranssisa.


      • Tarkoitat
        kattastusmies kirjoitti:

        Notta jotta ollahan siellä herreillä eteläPohojonmaallakin, tätätähän niillen nuorillen aina yritettään opettaa , jotta ei meillä noin , mutt meitin kranssisa.

        Kerrankin positiivinen ote tällä palstalla ja heräsi mieleen mitäköhän tämä "meitin kranssi" tarkoittaa suomeksi?

        Raumalaisista, Turkulaisita ( piti laittaa iso kirjain, jotteivat vaan keskenään Porilaista puhumattakaan suuttuisi ), ja savolaiset joista ei ikinä ota aina selvää, kysyt kelloa ja vastataan on ilmoja pielly.
        Miissäs tämä nysse viipyy Tampereella, sehän saattaa tulla milloin vaan, vaiko onko se justiinsa siinä ja mustat makkarat mahtuuko mukaan.
        Mennäämpä stadiin ja siellä rintarottingilla muualta muuttaneet huutavat kova äänisesti stadilaisuttaan. Alkuperäiset eivät siihen viitsi edes vaivautua, kaikkihan sen tietää.

        Mutta suomennatko; "mutt meitin kranssisa." Eli mitä se on?
        Ei mitään muutakuin uteliaisuutta kyselee hän.


    • Aika vaikeeta

      Ostat tuoteen, joka vaatii muutoskatsastuksen. Vaadi myyjää tekemään muutoskatsastus kaupan teon ehtona. Tehot mitataan tietysti ennen ja jälkeen muutosta Sinun läsnä ollessa, silloin on reilu meininki, tiedät mitä ostit!
      Älä mene halpaan, eläminen on aika helppoa jos sen oivaltaa!

      • Elmeri Q. Kivi

        Voihan sitä kaupan yhteydessä vaatia, vaikka kuuta taivaalta. Eri asia sitten, tuleeko kaupat.


      • Erkki.
        Elmeri Q. Kivi kirjoitti:

        Voihan sitä kaupan yhteydessä vaatia, vaikka kuuta taivaalta. Eri asia sitten, tuleeko kaupat.

        Tarkoitat näitä viritys lastuja vai?
        Kylllä myyjän/ ostajan pitää olla selvillä tuotteen käyttämisestä tieliikenteessä.


      • gör
        Erkki. kirjoitti:

        Tarkoitat näitä viritys lastuja vai?
        Kylllä myyjän/ ostajan pitää olla selvillä tuotteen käyttämisestä tieliikenteessä.

        kyllähän se myyjä tietää, mutta ei kannata paljon mainostaa muutoskatsastus velvollisuutta, voi kauppa loppua.

        Käytännössä melko hankala homma ja voi maksaa monin verran enemmän kuin lastu.

        Katsastaja tehtävä ei ole leikki poliisia ja etsiä muutoksia autoista vaan auton omistajan/haltijan on lain mukaan ilmoitettava muutos ja suorittaa muutoskatsastus.

        Tietenkin jos autossa näkyy muutoksia jotka vaatii muutoskatsastuksen tulee katsastaja niihin puuttua.


      • Mutta....
        gör kirjoitti:

        kyllähän se myyjä tietää, mutta ei kannata paljon mainostaa muutoskatsastus velvollisuutta, voi kauppa loppua.

        Käytännössä melko hankala homma ja voi maksaa monin verran enemmän kuin lastu.

        Katsastaja tehtävä ei ole leikki poliisia ja etsiä muutoksia autoista vaan auton omistajan/haltijan on lain mukaan ilmoitettava muutos ja suorittaa muutoskatsastus.

        Tietenkin jos autossa näkyy muutoksia jotka vaatii muutoskatsastuksen tulee katsastaja niihin puuttua.

        Noista lastutuksista tiedän sellaisen tapauksen (totta vaiko tarua?) jossa tuollainen lastutettu auto oli ajettu lepikkoon ja oli mennyt sen verta pahaan kuntoon että lunastukseen meni...

        AVK:lla tarkastaja löysi auton hanskalokerosta dynolaput (ko. auton rekisterinumerolla/autonomistajan nimellä) joista kävi ilmi, että auto on lastutettu/muutenkin viritettty mutta ei muutoskatsastettu ---> Vakuutusyhtiö kieltäytyi maksamasta (kuten sanottu en tiedä onko tarua vaiko totta)..

        Mutta mitä tuohon katsastukseen tulee, niin tiedän tapauksia joissa auto on katsastettu yli 2 litraa suuremmalla koneella kuin mitä rekisteriotteessa lukee, ja itsekkin leimannut auton muutamaan kertaan n. litraa suuremmalla koneella kuin mitä otteessa lukee....


      • näin on
        Mutta.... kirjoitti:

        Noista lastutuksista tiedän sellaisen tapauksen (totta vaiko tarua?) jossa tuollainen lastutettu auto oli ajettu lepikkoon ja oli mennyt sen verta pahaan kuntoon että lunastukseen meni...

        AVK:lla tarkastaja löysi auton hanskalokerosta dynolaput (ko. auton rekisterinumerolla/autonomistajan nimellä) joista kävi ilmi, että auto on lastutettu/muutenkin viritettty mutta ei muutoskatsastettu ---> Vakuutusyhtiö kieltäytyi maksamasta (kuten sanottu en tiedä onko tarua vaiko totta)..

        Mutta mitä tuohon katsastukseen tulee, niin tiedän tapauksia joissa auto on katsastettu yli 2 litraa suuremmalla koneella kuin mitä rekisteriotteessa lukee, ja itsekkin leimannut auton muutamaan kertaan n. litraa suuremmalla koneella kuin mitä otteessa lukee....

        Vain täys pässy säilyttää todistukset laittomasta autosta hanskalokerossa. 01--> auton muutoskatsastus viritetylle koneelle on käytännössä mahdotonta. Vanhemmat ovat ihan toinen juttu.


    • söde kundi

      Ihan turhaa viedä mihinkään muutoskatsastukseen, eikä se välttämättä edes onnituisi helpolla. Ei ne katsastuksessa huomaa mitään virityksiä. Oma Passat 1.8T on viritetty ja hyvin läpäisee katsastukset.
      Toki jos alkaa laittamaan huomattavasti isompaa turboa ja välijäähyä niin huomaahan sen naapurin sokea koirakin.

      • s.uikkapää

        Nimeenomaan, noinhan se käytännössä menee. Ns. "lastutusta" ei voida mitenkään todeta katsastuksessa (ei todellakaan OBD-testerillä, jotka ovat käytössä katsastusasemilla). Muutoskatsastus ei olisi ongelma, jos virityssoftan tekijältä löytyy virallinen todistus, että auton moottori täyttää virityksen jälkeenkin tarvittavan päästötason. Muutoin joutuisi esim. VTT:llä teettämään kalliin emissiotestin. Eriasia on sitten nämä diesel autoihin asennettavat "tehoboksit", ne kyllä kannattaa piilottaa hyvin ettei katsastusmies sitä huomaa, muutoin joutuu tekemään muutoskatsastukseen tai ottamaan boksin irti..


      • göri

        katsastuksen tehtävä ei ole varsinaisesti huomata lastuvirityksiä vaan se on auton omistajan/haltijan tehtävä suorittaa muutoskatsastus muutoksen jälkeen, tietysti jos autossa näkyy lastumuutos niin siihen pitää puuttua.

        tietysti jos laittomilla autoilla satuu vahinkoja niin korvauksia pitää vähentää riippuen tapauksesta, ei muuten mutta näin vakuutusmaksujen maksajana hieman kiinostaa kun samasta pussista kaikki menee... ja maksut nousee.


      • Puusta veistetty
        göri kirjoitti:

        katsastuksen tehtävä ei ole varsinaisesti huomata lastuvirityksiä vaan se on auton omistajan/haltijan tehtävä suorittaa muutoskatsastus muutoksen jälkeen, tietysti jos autossa näkyy lastumuutos niin siihen pitää puuttua.

        tietysti jos laittomilla autoilla satuu vahinkoja niin korvauksia pitää vähentää riippuen tapauksesta, ei muuten mutta näin vakuutusmaksujen maksajana hieman kiinostaa kun samasta pussista kaikki menee... ja maksut nousee.

        Ei virityslastu nosta sinun vakuutusmaksuja.


    • sitä muutoskat-

      sastamaan. Virityslastut ovat suosittuja katsastajienkin omissa autoissa, ilman muutoskatsastuksia.

      • s.uikkapää.

        Todellakin, itselläni on 2002 Audi A4 jossa lastu, xenonvalot ilman automaattista korkeudensäätöä, alustasarja ja tummennetut etulasit. Eikä mitään muutoskatsastuksia tehty. Katsastajan etu kun työkaveri katsastaa ja vieläpä ei tarvi maksaa PENNIÄKÄÄN!


      • autokatsastaja
        s.uikkapää. kirjoitti:

        Todellakin, itselläni on 2002 Audi A4 jossa lastu, xenonvalot ilman automaattista korkeudensäätöä, alustasarja ja tummennetut etulasit. Eikä mitään muutoskatsastuksia tehty. Katsastajan etu kun työkaveri katsastaa ja vieläpä ei tarvi maksaa PENNIÄKÄÄN!

        Katsastajilla virityslastuja (ilman muutoskatsastusta), huoltoautoilla ajellaan työmatkoja, laittomia xenonvaloja, verollisia "matkailuautoja" ym. kikkailuja.

        Eihän siinä mitään, mutta miksi puuttua, jos asiakas toimii samoin?
        Kaksinaismoralismia, mihin sorrutaan jopa päällikkötasolla.


      • The mousetrap
        autokatsastaja kirjoitti:

        Katsastajilla virityslastuja (ilman muutoskatsastusta), huoltoautoilla ajellaan työmatkoja, laittomia xenonvaloja, verollisia "matkailuautoja" ym. kikkailuja.

        Eihän siinä mitään, mutta miksi puuttua, jos asiakas toimii samoin?
        Kaksinaismoralismia, mihin sorrutaan jopa päällikkötasolla.

        Eipä ole yhtään kommenttia tullut yleensä niin aktiivisilta katsureilta yksinkertaiseen kysymykseen.

        Oletko ikinä muutoskatsastanut lastutettua/hylännyt lastutuksen vuoksi autoa?

        Aina niin aktiivinen suikkapää varmaan on hylännyt lukuisia lastutettuja, koska hänhän on erikoisen kiinnostunut turvallisuudesta ja pakokaasupäästöistä. Myös pilkuntarkka lain noudattaminen on hänelle erikoisen tärkeää.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ikävä sinua

      Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      27
      3673
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

      Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      41
      2509
    3. Otavassa tapahtuu!

      Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      37
      2382
    4. Tulemmeko hyvin

      Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      7
      2117
    5. Rakas, kerro mulle

      Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      1599
    6. Tiedän kuka sinä noista olet

      Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      43
      1582
    7. Horoskooppikysely

      Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      15
      1522
    8. Oletko ollut vihainen, suuttunut tai pettynyt

      johonkin kaivattusi toimintaan?
      Ikävä
      131
      1365
    9. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

      Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      283
      1351
    10. Kesäseuraa

      Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      45
      1305
    Aihe