Meostar R1 1.5-5...

kiikari

Millasia kokemuksia teillä on Meopta Meostar R1 1.5-5x20 kiikarista? Olen aikeissa ostaa kyseisen kiikarin, tulis pelkästäään hirven metsästykseen. Eli millaisa kokemuksia teillä on kyseisestä mallista, onko hyvä hirvikiikari? Ja onko valovoimainen?(etulinssin halkasija ei kovin suuri)

4

923

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Devil's Rock

Olen kuulut merkistä mutta kokemusta ei ole kyseisestä kiikarista... Mutta minua mietityttää toi 20 linssi että kuinka valovoimanen se sitten on kun on noin pieni tuo linssi? itse olen huomannut että mitä isompi on toi etulinssi niin hämärä näköisyys on parempi... Mutta jos tuntuu vaan omaan silmään hyvältä se kun näät sen niin osta pois vaan se :-D

• kaukoputkihomo(sapie

Jos käytetään kohtuullisen pientä suurennusta niin hiukan hämärässäkään ei tarvita isoa objektiivia. Matemaattisesti kohteen pintakirkkauden kannalta esim. 3 * 20 on vastaava kuin 12 * 80. Silmään ei vaan mahdu sen enempää valoa, joten pienellä suurennuksella iso objektiivi on ihan turha.

Pitemmän matkan kyttäysjahteihin hämärässä tuollainen toki on liian pieni kiikari suurennukseltaan ja objektiiviltaan, mutta onko sellainen tyypillistä hirvenmetsästystä? Muistaakseni hirvi on iso eläin jota tyypillisesti pyritään ampumaan melko läheltä päivänvalossa, monasti liikkeessäkin olevaa. Pieni suurennus siis riittää ja kun suurennus on pieni niin objektiivin ei ole mitään järkeä olla iso.

• ......

Joo kiitosta vaan vastauksista. Taijan käydä hakemassa tänään ton.

• kaukoputkihomo(sapie

Nyt täytyy oikein miettiä. Kirjoitin tuohon että "... kohteen pintakirkkauden kannalta esim. 3 * 20 on vastaava kuin 12 * 80."

Onkohan se oikeastaan _pinta_kirkkauden kannalta noin? Suurennushan on lineaarinen suurennus ja pinta-ala kasvaa pituuden neliössä. Jos kuva suurennetaan lineaarisesti esim. 4-kertaiseksi niin kuvan pinta-ala kasvaa 16-kertaiseksi. Tällöin valon määrä jakautuu 16 kertaa suuremmalle alalle. Tämän kuitenkin kompensoi 4 kertaa suurempi objektiivi joka kerää 16 kertaa enemmän valoa. Pintakirkkaus on siis jokseenkin sama kummassakin jos kummassakin sama määrä valoa pääsee silmän pupillista sisään ja näinhän se on koska näissä on saman suuruinen lähtöpupilli.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Klaukkalan onnettomuus 4.4

Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes
      Nurmijärvi
      117
      5472
    2. Yleltä tyrmäävä uutinen

Ylen uutisen mukaan Raamattu on keksitty n. 2600. Putoaako kristinuskolta pohja kokonaan alta pois? https://yle.fi/a/74
      Luterilaisuus
      436
      1711
    3. Missä mustasusi on?

Suden aloituksia ei ole näkynyt moneen päivään.
      Ikävä
      200
      1203
    4. Pakko kertoa mies

Äitini tietää, että olen ihastunut sinuun. 😳 halusin että hän näkisi sinun kuvan ja pyysin googlaamaan sinua. Kommentti
      Ikävä
      111
      1173
    5. Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.

Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk
      Maailman menoa
      20
      1169
    6. Sinä vain tulit elämääni

Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna
      Ikävä
      86
      1063
    7. Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?

Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.
      Ikävä
      47
      951
    8. Miten koskettaisit häntä?

Miten lähestyisit jos hän olisi lähelläsi nyt..
      Ikävä
      64
      951
    9. Mitä ajattelet

Kaivattusi uskosta tai onko hän uskossa?
      Ikävä
      64
      906
    10. Onko se niin

Että meillä molemmilla on niin isot egot ettei voi alentua myöntämään kuin tykkää toisesta
      Ikävä
      64
      846
    Aihe