Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Meostar R1 1.5-5...

kiikari

Millasia kokemuksia teillä on Meopta Meostar R1 1.5-5x20 kiikarista? Olen aikeissa ostaa kyseisen kiikarin, tulis pelkästäään hirven metsästykseen. Eli millaisa kokemuksia teillä on kyseisestä mallista, onko hyvä hirvikiikari? Ja onko valovoimainen?(etulinssin halkasija ei kovin suuri)

4

849

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Devil's Rock

      Olen kuulut merkistä mutta kokemusta ei ole kyseisestä kiikarista... Mutta minua mietityttää toi 20 linssi että kuinka valovoimanen se sitten on kun on noin pieni tuo linssi? itse olen huomannut että mitä isompi on toi etulinssi niin hämärä näköisyys on parempi... Mutta jos tuntuu vaan omaan silmään hyvältä se kun näät sen niin osta pois vaan se :-D

    • kaukoputkihomo(sapie

      Jos käytetään kohtuullisen pientä suurennusta niin hiukan hämärässäkään ei tarvita isoa objektiivia. Matemaattisesti kohteen pintakirkkauden kannalta esim. 3 * 20 on vastaava kuin 12 * 80. Silmään ei vaan mahdu sen enempää valoa, joten pienellä suurennuksella iso objektiivi on ihan turha.

      Pitemmän matkan kyttäysjahteihin hämärässä tuollainen toki on liian pieni kiikari suurennukseltaan ja objektiiviltaan, mutta onko sellainen tyypillistä hirvenmetsästystä? Muistaakseni hirvi on iso eläin jota tyypillisesti pyritään ampumaan melko läheltä päivänvalossa, monasti liikkeessäkin olevaa. Pieni suurennus siis riittää ja kun suurennus on pieni niin objektiivin ei ole mitään järkeä olla iso.

      • ......

        Joo kiitosta vaan vastauksista. Taijan käydä hakemassa tänään ton.


      • kaukoputkihomo(sapie

        Nyt täytyy oikein miettiä. Kirjoitin tuohon että "... kohteen pintakirkkauden kannalta esim. 3 * 20 on vastaava kuin 12 * 80."

        Onkohan se oikeastaan _pinta_kirkkauden kannalta noin? Suurennushan on lineaarinen suurennus ja pinta-ala kasvaa pituuden neliössä. Jos kuva suurennetaan lineaarisesti esim. 4-kertaiseksi niin kuvan pinta-ala kasvaa 16-kertaiseksi. Tällöin valon määrä jakautuu 16 kertaa suuremmalle alalle. Tämän kuitenkin kompensoi 4 kertaa suurempi objektiivi joka kerää 16 kertaa enemmän valoa. Pintakirkkaus on siis jokseenkin sama kummassakin jos kummassakin sama määrä valoa pääsee silmän pupillista sisään ja näinhän se on koska näissä on saman suuruinen lähtöpupilli.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1995
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1753
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1614
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1390
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      58
      1297
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1272
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1263
    8. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1254
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      11
      1217
    10. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1191
    Aihe