Millasia kokemuksia teillä on Meopta Meostar R1 1.5-5x20 kiikarista? Olen aikeissa ostaa kyseisen kiikarin, tulis pelkästäään hirven metsästykseen. Eli millaisa kokemuksia teillä on kyseisestä mallista, onko hyvä hirvikiikari? Ja onko valovoimainen?(etulinssin halkasija ei kovin suuri)
Meostar R1 1.5-5...
4
888
Vastaukset
- Devil's Rock
Olen kuulut merkistä mutta kokemusta ei ole kyseisestä kiikarista... Mutta minua mietityttää toi 20 linssi että kuinka valovoimanen se sitten on kun on noin pieni tuo linssi? itse olen huomannut että mitä isompi on toi etulinssi niin hämärä näköisyys on parempi... Mutta jos tuntuu vaan omaan silmään hyvältä se kun näät sen niin osta pois vaan se :-D
- kaukoputkihomo(sapie
Jos käytetään kohtuullisen pientä suurennusta niin hiukan hämärässäkään ei tarvita isoa objektiivia. Matemaattisesti kohteen pintakirkkauden kannalta esim. 3 * 20 on vastaava kuin 12 * 80. Silmään ei vaan mahdu sen enempää valoa, joten pienellä suurennuksella iso objektiivi on ihan turha.
Pitemmän matkan kyttäysjahteihin hämärässä tuollainen toki on liian pieni kiikari suurennukseltaan ja objektiiviltaan, mutta onko sellainen tyypillistä hirvenmetsästystä? Muistaakseni hirvi on iso eläin jota tyypillisesti pyritään ampumaan melko läheltä päivänvalossa, monasti liikkeessäkin olevaa. Pieni suurennus siis riittää ja kun suurennus on pieni niin objektiivin ei ole mitään järkeä olla iso.- ......
Joo kiitosta vaan vastauksista. Taijan käydä hakemassa tänään ton.
- kaukoputkihomo(sapie
Nyt täytyy oikein miettiä. Kirjoitin tuohon että "... kohteen pintakirkkauden kannalta esim. 3 * 20 on vastaava kuin 12 * 80."
Onkohan se oikeastaan _pinta_kirkkauden kannalta noin? Suurennushan on lineaarinen suurennus ja pinta-ala kasvaa pituuden neliössä. Jos kuva suurennetaan lineaarisesti esim. 4-kertaiseksi niin kuvan pinta-ala kasvaa 16-kertaiseksi. Tällöin valon määrä jakautuu 16 kertaa suuremmalle alalle. Tämän kuitenkin kompensoi 4 kertaa suurempi objektiivi joka kerää 16 kertaa enemmän valoa. Pintakirkkaus on siis jokseenkin sama kummassakin jos kummassakin sama määrä valoa pääsee silmän pupillista sisään ja näinhän se on koska näissä on saman suuruinen lähtöpupilli.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .452817Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen422815Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631232598Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi3261654- 711064
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito101041Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.191884Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että101752Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde26750- 99681