Millasia kokemuksia teillä on Meopta Meostar R1 1.5-5x20 kiikarista? Olen aikeissa ostaa kyseisen kiikarin, tulis pelkästäään hirven metsästykseen. Eli millaisa kokemuksia teillä on kyseisestä mallista, onko hyvä hirvikiikari? Ja onko valovoimainen?(etulinssin halkasija ei kovin suuri)
Meostar R1 1.5-5...
4
1054
Vastaukset
- Devil's Rock
Olen kuulut merkistä mutta kokemusta ei ole kyseisestä kiikarista... Mutta minua mietityttää toi 20 linssi että kuinka valovoimanen se sitten on kun on noin pieni tuo linssi? itse olen huomannut että mitä isompi on toi etulinssi niin hämärä näköisyys on parempi... Mutta jos tuntuu vaan omaan silmään hyvältä se kun näät sen niin osta pois vaan se :-D
- kaukoputkihomo(sapie
Jos käytetään kohtuullisen pientä suurennusta niin hiukan hämärässäkään ei tarvita isoa objektiivia. Matemaattisesti kohteen pintakirkkauden kannalta esim. 3 * 20 on vastaava kuin 12 * 80. Silmään ei vaan mahdu sen enempää valoa, joten pienellä suurennuksella iso objektiivi on ihan turha.
Pitemmän matkan kyttäysjahteihin hämärässä tuollainen toki on liian pieni kiikari suurennukseltaan ja objektiiviltaan, mutta onko sellainen tyypillistä hirvenmetsästystä? Muistaakseni hirvi on iso eläin jota tyypillisesti pyritään ampumaan melko läheltä päivänvalossa, monasti liikkeessäkin olevaa. Pieni suurennus siis riittää ja kun suurennus on pieni niin objektiivin ei ole mitään järkeä olla iso.- ......
Joo kiitosta vaan vastauksista. Taijan käydä hakemassa tänään ton.
- kaukoputkihomo(sapie
Nyt täytyy oikein miettiä. Kirjoitin tuohon että "... kohteen pintakirkkauden kannalta esim. 3 * 20 on vastaava kuin 12 * 80."
Onkohan se oikeastaan _pinta_kirkkauden kannalta noin? Suurennushan on lineaarinen suurennus ja pinta-ala kasvaa pituuden neliössä. Jos kuva suurennetaan lineaarisesti esim. 4-kertaiseksi niin kuvan pinta-ala kasvaa 16-kertaiseksi. Tällöin valon määrä jakautuu 16 kertaa suuremmalle alalle. Tämän kuitenkin kompensoi 4 kertaa suurempi objektiivi joka kerää 16 kertaa enemmän valoa. Pintakirkkaus on siis jokseenkin sama kummassakin jos kummassakin sama määrä valoa pääsee silmän pupillista sisään ja näinhän se on koska näissä on saman suuruinen lähtöpupilli.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1351412
- 1091150
Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?
Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede261013Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait89964Tuleeko Martinasta rouva Muhis
Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat313861- 99813
- 38712
- 109666
Oletko miettinyt sitä
Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.56658Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.
Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet144634