Olen aloitteleva kelkkailija ja minulle on hieman vierasta tuo tekniikka puoli.
Kelkkani on Lynx ja siinä on Rotax 503 moottori, valmistettu v. 2000.
Kelkassa on outo vika, jota eivät vanhemmatkaan kelkkailijat osanneet ratkaista.
Eli takavalo sekä lyhyet ajovalot rikkoutuvat lyhyen ajelun aikana, mutta pitkät ajovalot tuntuisivat toimivan hyvin. Polttimot ovat H4 55/60W ja takavalo muistaakseni 5/21W. Myöskin tuo jarruvalo rikkoutuu takana lyhyen ajon jälkeen. Ilmeisesti lampuille (lyhyet) tulee liikaa virtaa ja ne rikkoutuvat.
Kuulin, että myöskin noiden pitkien valojen täytyisi mennä rikki....mut ne ei ole ainaskaan vielä rikkoutuneet.
Onkohan jännitteensäädin rikki vai mikä kelkassani voi olla vialla?
Outo valo ongelma.
20
18326
Vastaukset
- ödslkbjsöl
vaiha jännitteen säädin on kaasuttimen alla jos oikein muistan.
- blop
eikös jännitteensäädin vaikuta kaikkiin kelkan sähköihin, eli myös juuri noiden pitkienkin kuuluisi poksahtaa. tässä taisi nimenomaa pitkät olla kunnossa...outoa joo.
- Jännitteensäädinkö?
Sama vika. ensin paloi pitkät ja mittaritaulunvalo ja sen jälkeen kaikki muutkin!
- takavalonlasi
....jos jännitteensäädin hajoaa, niin ylijännite on välittömästi kaikissa kelkan virroissa. Pitkät ajovalot ovat wateiltaan hieman suuremmat, joten oletettavaa on että ensin käryää lyhyet valot ja takavalo, mittaristo ja jarru....kaikkien pitäisi sipata jos on säädin vika. Kädenlämppärit kestävät huomattavan pitkää ns. ylivirtaa, muistelen että 24 V jopa viikkoja. Yleensä jos säädin hajoaa, niin virrat liikkuvat n. 20 V tienoilla...tuo 4 V menee yleensä liitinpintojen (yleensä maan) mukana kelkan runkoon.
Vaikeita vikoja värkeissä. - oikeen kunnolla.
takavalonlasi kirjoitti:
....jos jännitteensäädin hajoaa, niin ylijännite on välittömästi kaikissa kelkan virroissa. Pitkät ajovalot ovat wateiltaan hieman suuremmat, joten oletettavaa on että ensin käryää lyhyet valot ja takavalo, mittaristo ja jarru....kaikkien pitäisi sipata jos on säädin vika. Kädenlämppärit kestävät huomattavan pitkää ns. ylivirtaa, muistelen että 24 V jopa viikkoja. Yleensä jos säädin hajoaa, niin virrat liikkuvat n. 20 V tienoilla...tuo 4 V menee yleensä liitinpintojen (yleensä maan) mukana kelkan runkoon.
Vaikeita vikoja värkeissä.virrat, vatit ja jännitteet oikeen kunnolla sekaisin.
ei ole vika säätimessä, ja mittaamallahan se selviää, kelkka vaan käyntiin ja mittari kouraan.
jos nyt sitten joku ei olisi tehnyt omia kytkentöjä valoihin, silloin voisi tulla tuommonen ilmiö.
lamppujen ykkös särkijä on tärinä. - turoooo
oikeen kunnolla. kirjoitti:
virrat, vatit ja jännitteet oikeen kunnolla sekaisin.
ei ole vika säätimessä, ja mittaamallahan se selviää, kelkka vaan käyntiin ja mittari kouraan.
jos nyt sitten joku ei olisi tehnyt omia kytkentöjä valoihin, silloin voisi tulla tuommonen ilmiö.
lamppujen ykkös särkijä on tärinä.tuossa edellä on meidän oma mittaripoika, hän osaa mitata onko jännitteensäädin sökö. On se kumma kun säätimen mittaaminen on mahdotonta hyvin monessa elekrtoniikan alan liikkeessäkin.
Mikä on muuten vatit.
Urpoooooo - dghsdfgj
turoooo kirjoitti:
tuossa edellä on meidän oma mittaripoika, hän osaa mitata onko jännitteensäädin sökö. On se kumma kun säätimen mittaaminen on mahdotonta hyvin monessa elekrtoniikan alan liikkeessäkin.
Mikä on muuten vatit.
Urpoooooosiellä teillä päin ne "elektroniikan alan liikkeet", jossa varmaan oot ite töissä.
mikä on muuten "elekrtoniikka"
saatanan pöljä oot. - ei turon kaveri
turoooo kirjoitti:
tuossa edellä on meidän oma mittaripoika, hän osaa mitata onko jännitteensäädin sökö. On se kumma kun säätimen mittaaminen on mahdotonta hyvin monessa elekrtoniikan alan liikkeessäkin.
Mikä on muuten vatit.
Urpooooooon harvinaisen tyhmä turoooo, jännitteensäädin, maailman yksinkertaisin vekotin, jonka mittaaminen ei voi olla mahdotonta muulle kuin tälle meidän mittarimatopäälle turolle.
Missähän elekrtoniikan liikkeessä käynyt kysymässä??
Olis mennyt johonkin elektroniikka liikkeeseen, olisivat varmaan osanneet neuvoa. - mittarimies
ei turon kaveri kirjoitti:
on harvinaisen tyhmä turoooo, jännitteensäädin, maailman yksinkertaisin vekotin, jonka mittaaminen ei voi olla mahdotonta muulle kuin tälle meidän mittarimatopäälle turolle.
Missähän elekrtoniikan liikkeessä käynyt kysymässä??
Olis mennyt johonkin elektroniikka liikkeeseen, olisivat varmaan osanneet neuvoa.Honkkarin yhdeksän euron yleismittarilla voi todeta jännitteensäätimen toiminnan.
Näissä harrastehommissa luca on yhtä hyvä kuin fluke.
- Kelkkainsinööri.
Jännitesäädin on rikki. Pitkät valot ottavat sen verran virtaa, että johtojen jännitehäviö suojaa niitä paremmin.
Pidä kahvalämmittimet aina päällä, jos on ennen kuin saat vian korjattua. Tämä tiputtaa hieman jännitettä.- säädin hukassa..
missä jännitteen säädin ski doo 380f:ssä ja lynx 550 adv:ssa ?
- Tyu
AYE-AYE INS!
Mitä luulet, korjaantuuko ko. mallin säädinongelma
(kun ne eivät kestä kun n. 500km), jos tilalle vaihtaa
kalliimman S-startti-koneisiin tarkoitetun säätimen?
Mikä ero niillä itseasiassa mahtanee olla?
Meillä on pari F-foxia ja talvessa menee molemmissa
pari kolme säädintä.
Ei se raha - mutta se näpräys.
- minä jännitän...
missä jännitteen säädin ski doo 380f:ssä ja lynx 550 adv:ssa ?
- mää en muista mittää
Jos jännitteensäädin on kaputt, sen näkee katsomallakin. Sen esille saaminen on aika pirullinen homma, ainakin kaksi 10 mm pulttia ja moottorin alla kelkan runkoon kiinnitettynä. Itse säädin on (ehkä) 7x7cm kokoinen ja pari senttiä paksu metallinen mötikkä, pohjassa on jotain muovimaista massaa. Jos tämä massa on "kuplinut" jostain kohtaa, niin se lienee palanut.
Onko pelissä kaksoisvalot? Joissain kaksilamppuisissa/polttimoisissa käytetään myös 30/35W polttimoita.- lynx1
Missä sijaitsee jännitteensäädin? Kelkka on lynx cobra racing.
- Anonyymi
Minulla myös Lynx ST550 -06 malli. Polttaa jatkuvasti valoja olen vaihtanu ainakin kolme kertaa jännitteen säätimen. Kumma ettei nykypäivänä osata tehdä luotettavampia komponenttejä . Kelkalla ajettu vasta 2000km!!
- Anonyymi
Joo sama täällä ei taida korjaantua kuin vaihtamalla kelkka.
- Anonyymi
Mitäs arvelette voiko tuolla ajaa jos valot ei toimi?
Voiko joku muu paikka hajota kelkassa?
- Anonyymi
Jokohan tuohon jännitteensäädin ongelmaan on löydetty ratkaisu muu kuin jatkuvasti uuden vaihto. Onko säädin niin surkeasti suunniteltu ettei se tule kestämään. Olen vaihtanut sen jo kaksi kertaa uuteen ja nyt tarttis vaihtaa taas. Kelkka Lynx St 550 on 2006 malli ja silä on ajettu vasta 2800km (työkelkka) kumma juttu. Osaako joku sanoa mikä siinä on vikana?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Anteeksi mies
En vaan osaa kohdata sinua ja olla normaali. En tiedä mikä vaivaa. Samaan aikaan tekee mieli tulla lähelle ja kuitenkin262726Ripeyttä asiointiin
Ottaa päähän yhden ja saman asiakkaan hitaus kassalla kun yhdellä kädellä nostelee ostoksia kärrystä ja välillä pitelee242042Palstan henkisesti sairaat ja lihavat
Täällä on sairaita, työttömiä ihmisiä kirjoittelemassa joilla ei ole tarkoituksena kuin satuttaa ihmisiä. Jos eksyt pals1121548- 761309
Mietin aina vain
Minä niin haluaisin nähdä sinut. Ei tuo yhden ainoan kuvan katsominen paljon helpota... Miksi sinä et voisi olla se roh71218Kysyin kaikilta yhteisiltä tutuilta mielipidettä siitä, että kannattaako sinun kanssa alkaa!
Päätös oli lähestulkoon yksimielinen. Minunkin vaisto antoi vaaranmerkkejä, mutta järkytyin mitä sinusta kuulin. Aluksi1381176- 641026
Olen vähän
Hysteerinen se on totta. Etkai ymmärrä miten syvästi tunnen sinua kohtaan. Ja olet aina lähelläni. Olet osa jo jotain. I10944Ollaan kuin yö ja päivä
Monessa asiassa… molemmat ollaan kuitenkin älykkäitä ja tiedämme, ettei kannata edetä tämän pidemmälle.70891- 102877