Joka oli tullut Jeesuksen luo . koska palvelija oli sairas , että Jeesus parantaisi hänet.
Jeesus sanoi minä tulen luokses , Herra en minä ole sen arvoinen !
18. Siinä juuri on tämän pakanan uskon suuruus , että hän tietää ; Autuus ei riipu Kristuksen ulkonaiseta
läsnäolosta , sillä eipä se auta , vaan sana ja usko . Mutta tätä eivät apostolit vielä tietäneet , ehkäpä ei Kristuksen äitikään : he kiintyivät hänen ulkonaiseen läsnäoloonsa eivät hänestä mielellään luopuneet .
Joh. 16:6 jne. näin eivät pitäneet kiinni hänen pelkästä sanastansa . Pakana sitä vastoin tyytyy niin täydellisesti sanaan , ettei edes pidä Kristusksen läsnäoloa toivottavana eikä itsensä sen arvoisena , Jopa
osoittaa voimakkaan uskonsa vertauksella , sanoessaan : "minä itsekin olen toisen vallan alainen ".
Ja minä voin yhdellä ainalla sanalla saada alaisteni parissa tahtoni toteutetuksi ; etkö siis sinä sanallasi
voi saada aikaan , mitä tahdot . Tiedänhän minä varmasti ja sinä selvästi osoitatkin terveyden ja sairauden ,
kuoleman ja elämän olevan käskettävinäsi samalla tavalla kuin minun palvelijani ovat minun käskettävinäni
Niinpä tämän uskon voimasta hänen palvelijansa kohta parani.
Sadanpäämies
56
503
Vastaukset
- uuno utelia
Muistelot ja selittelyt ei auta, ne on tarkoitettu olemaan uskovan tätä päivää vuonna 2010.
Oletko kertaakaan rukoillut että Jeesus parantaisi sinut.- väinö,
No sinullapa on onelot mielipiteet ,, saattaa olla että olen , mutta ellet sinä tunne menneisyyttä
et voi tuntea tulevaisuutta . Siksi toiseksi Jumalan sana ei vanhene koskaan , vaikka olisi kulunut
10'000 vuotta ,vain sietä kaukaa saadaan asiat oikein esille , kun ihminen on tämmöinen paska
niin kuin minä ja sinä , näistä sitten kuemme ja puhumme . Miksi luulet Saarnaajien tekevän niin
aivan samasta syystä , 2010 on kirjoitettua Jumalansanaa onneksi mutta lähi historiassakaan ei ole
yhtään uutta vartausta. ohjetta jotka pätee Raamatun kanssa. SE ON OHJEKIRJA ei romaani. - väinö,
väinö, kirjoitti:
No sinullapa on onelot mielipiteet ,, saattaa olla että olen , mutta ellet sinä tunne menneisyyttä
et voi tuntea tulevaisuutta . Siksi toiseksi Jumalan sana ei vanhene koskaan , vaikka olisi kulunut
10'000 vuotta ,vain sietä kaukaa saadaan asiat oikein esille , kun ihminen on tämmöinen paska
niin kuin minä ja sinä , näistä sitten kuemme ja puhumme . Miksi luulet Saarnaajien tekevän niin
aivan samasta syystä , 2010 on kirjoitettua Jumalansanaa onneksi mutta lähi historiassakaan ei ole
yhtään uutta vartausta. ohjetta jotka pätee Raamatun kanssa. SE ON OHJEKIRJA ei romaani.19. Ja kun tässä on aikaa ja kun evankeliumi antaa siihen aiheen , on meidän vähän puhuttava vieraasta uskosta ja sen voimasta , liiatenkin kun moni on siitä huolissaan , erikoisesti pienten lasten tähden , joiden
arvellaan tulevan kasteessa autuaaksi , ei oman uskonsa , vaan vieraan uskon kautta , samoin kuin tässä tämä palvelija parani , ei oman uskonsa , vaan isäntänsä uskon avulla . Tätä kysymystä emme vielä tähän mennessä ole käsittelleet ; meidän on siis tässä , tulevia vaarallisia erehdyksiä vastaustaaksemme, sitä käsiteltävä.
20. Ensiksikin todetkaamme se vahva ja varma , perustava asia; kukaan ei tule toisten USKOLLA tai vanhurskaudella , vaan omallansa , eikä myöskään ketään tuomita kadotukseen toisen epäuskon tai syntien tähden, vaan oman epäuskonsa tähden , kuin Evankeliumi kirkkaasti ja selvästi sanoo Mark. 16:16. Joka
kastetaan , se pelastuu ; mutta joka ei usko , se tuomitaan kadotukseen ;, Room. 1:17 . Vanhurskas on elävä USKOSTA,, Joh. 3:16-18. Ei yksikään joka häneen uskoo , huku , vaan hänellä on iankaikkinen elämä; ja vielä
Joka USKOO häneen , sitä ei tuomita ; jokaei USKO, se on jo tuomittu .
Nämä ovat päivänselviä , täysin ymmärrettäviä sanoja : jokaisen täytyy omakohtaisesti uskoa, kukaan ei selviydy vieraalla uskolla , ilman omaa USKOA. Näistä lausumista ei saa poiketa eikä niitä kieltää , oli kysymys mistä tahansa ; ennemmin annettakoon maailman kaikkineen raueta kuin mennään muuttamaan tätä
Jumalallista totuutta !Ja vaikka sitä vastaan esitetäisiinkin jotain sellaista näennäisen pätevää, jota sinä et
osaa kumota , niin tunnustan toki mieluummin , että et ymmärrä asiaa , näin jättäen sen Jumalan haltuun ,
kuin että myönnyt johonkin , joka on vastoin näitä selviä raamatunkohtia . Jääkööt pakanat , juutalaiset ,
turkkilaiset , vähäiset lapset ja kaikki muutkin minne jäävät , mutta niiden sanojen , niiden täytyy olla oikeat ja todet. - Tursas tukala
väinö, kirjoitti:
19. Ja kun tässä on aikaa ja kun evankeliumi antaa siihen aiheen , on meidän vähän puhuttava vieraasta uskosta ja sen voimasta , liiatenkin kun moni on siitä huolissaan , erikoisesti pienten lasten tähden , joiden
arvellaan tulevan kasteessa autuaaksi , ei oman uskonsa , vaan vieraan uskon kautta , samoin kuin tässä tämä palvelija parani , ei oman uskonsa , vaan isäntänsä uskon avulla . Tätä kysymystä emme vielä tähän mennessä ole käsittelleet ; meidän on siis tässä , tulevia vaarallisia erehdyksiä vastaustaaksemme, sitä käsiteltävä.
20. Ensiksikin todetkaamme se vahva ja varma , perustava asia; kukaan ei tule toisten USKOLLA tai vanhurskaudella , vaan omallansa , eikä myöskään ketään tuomita kadotukseen toisen epäuskon tai syntien tähden, vaan oman epäuskonsa tähden , kuin Evankeliumi kirkkaasti ja selvästi sanoo Mark. 16:16. Joka
kastetaan , se pelastuu ; mutta joka ei usko , se tuomitaan kadotukseen ;, Room. 1:17 . Vanhurskas on elävä USKOSTA,, Joh. 3:16-18. Ei yksikään joka häneen uskoo , huku , vaan hänellä on iankaikkinen elämä; ja vielä
Joka USKOO häneen , sitä ei tuomita ; jokaei USKO, se on jo tuomittu .
Nämä ovat päivänselviä , täysin ymmärrettäviä sanoja : jokaisen täytyy omakohtaisesti uskoa, kukaan ei selviydy vieraalla uskolla , ilman omaa USKOA. Näistä lausumista ei saa poiketa eikä niitä kieltää , oli kysymys mistä tahansa ; ennemmin annettakoon maailman kaikkineen raueta kuin mennään muuttamaan tätä
Jumalallista totuutta !Ja vaikka sitä vastaan esitetäisiinkin jotain sellaista näennäisen pätevää, jota sinä et
osaa kumota , niin tunnustan toki mieluummin , että et ymmärrä asiaa , näin jättäen sen Jumalan haltuun ,
kuin että myönnyt johonkin , joka on vastoin näitä selviä raamatunkohtia . Jääkööt pakanat , juutalaiset ,
turkkilaiset , vähäiset lapset ja kaikki muutkin minne jäävät , mutta niiden sanojen , niiden täytyy olla oikeat ja todet.Sinulta meni herneet nenään kun Uuno Utelias kysäisi sinulta hyvän kysymyksen. Rupesit selittämään miten paljon tiedät miten raamatusta ja miten hyvä olet. Kirjoitit, että raamattu on OHJEKIRJA eikä romaani. Romaanikin alkaa kuten raamattukin sadulla, Aatamista ja Eevasta. Loppusta voidaan ohjeitakin ottaa. Nimittäin Luomiskertomus vie siitä uskottavuutta, vaikka todella se hyväkin ohjenuora, ihmisten kirjoittama. Moninkerroin käännetty ja väännetty alkuperäisyydestään.
Oletko koskaan rukoillut paremman itsesi puolesta? Minäpä olen! - uuno utelias
väinö, kirjoitti:
yhtään uutta vartausta. ohjetta jotka pätee Raamatun kanssa. SE ON OHJEKIRJA ei romaani.Raamattu ei ole historiankirja vaan Jumalan sanan ohje siitä kuinka kristityn tulee elää. En tiedä mitä onelo tarkoittaa mutta sinulla ei näytä olevan kovin paljon ymmärrystä siitä mitä Raamattu tarkoittaa. Raamattu on kirja joka kertoo tietä iankaikkiseen elämään, se ei ole salatiedettä jota "professori" teun tulee ymmärtää ja muille selittää. Tämä Jairuksen esimerkki kertoo siitä kuinka Jeesukselta haetaan (rukoillaan) apua USKOSSA, myöskin ajallisiin sairauksiin. Uskovan merkkinä on rukous joka vaikuttaa paranemisen. "He panevat kätensä sairasten päälle ja nämä tulevat terveiksi." Näin sanoo Raamattu.
Unelonkin pitäisi opetella lukemaan Raamattua uskossa. Ja rukouksen kanssa että myös ymmärtäsi lukemansa sanoman rähän päivään. Raamattu EI PIDÄ tullakseen kipeäksi ja tuomaroivaksi "professoriksi" muille, selittämään "Raamatun salatiedettä jota muut eivät ymmärrä". - väinö.
Tursas tukala kirjoitti:
Sinulta meni herneet nenään kun Uuno Utelias kysäisi sinulta hyvän kysymyksen. Rupesit selittämään miten paljon tiedät miten raamatusta ja miten hyvä olet. Kirjoitit, että raamattu on OHJEKIRJA eikä romaani. Romaanikin alkaa kuten raamattukin sadulla, Aatamista ja Eevasta. Loppusta voidaan ohjeitakin ottaa. Nimittäin Luomiskertomus vie siitä uskottavuutta, vaikka todella se hyväkin ohjenuora, ihmisten kirjoittama. Moninkerroin käännetty ja väännetty alkuperäisyydestään.
Oletko koskaan rukoillut paremman itsesi puolesta? Minäpä olen!Minä hän vastasin hänelle 4-5 riviä mistä sinä puhut olin juuri aloittanut uuden ketjun ja jatko soipi siihen tyhtöä hyvin , niin myös siinä oli pitkälti toistakymmentä riviä samaa vastausta ...? ...
- Väinö,
uuno utelias kirjoitti:
Raamattu ei ole historiankirja vaan Jumalan sanan ohje siitä kuinka kristityn tulee elää. En tiedä mitä onelo tarkoittaa mutta sinulla ei näytä olevan kovin paljon ymmärrystä siitä mitä Raamattu tarkoittaa. Raamattu on kirja joka kertoo tietä iankaikkiseen elämään, se ei ole salatiedettä jota "professori" teun tulee ymmärtää ja muille selittää. Tämä Jairuksen esimerkki kertoo siitä kuinka Jeesukselta haetaan (rukoillaan) apua USKOSSA, myöskin ajallisiin sairauksiin. Uskovan merkkinä on rukous joka vaikuttaa paranemisen. "He panevat kätensä sairasten päälle ja nämä tulevat terveiksi." Näin sanoo Raamattu.
Unelonkin pitäisi opetella lukemaan Raamattua uskossa. Ja rukouksen kanssa että myös ymmärtäsi lukemansa sanoman rähän päivään. Raamattu EI PIDÄ tullakseen kipeäksi ja tuomaroivaksi "professoriksi" muille, selittämään "Raamatun salatiedettä jota muut eivät ymmärrä".Vaikka miten sepustaisit ,niin tunnen molemmat nm. t innoparkin mieheksi ja jos
Sinusta Luherin teksti ei kelpaa todistukseski , mene mäkeen ja pysy vähän aikaa .
tietenkin Raamattu on molemmat sekä historia että Tänä päivän teksti ja lisäksi
Lutherin teksti . minä puhiuosin ja kirjoittaisin siitä nyt mieluusti koska se sattui
illalla käteen , En suosi yhtään poikkiterloista sanaa nyt TÄHÄN: - väinö,
Väinö, kirjoitti:
Vaikka miten sepustaisit ,niin tunnen molemmat nm. t innoparkin mieheksi ja jos
Sinusta Luherin teksti ei kelpaa todistukseski , mene mäkeen ja pysy vähän aikaa .
Lutherin teksti . minä puhiuosin ja kirjoittaisin siitä nyt mieluusti koska se sattui
illalla käteen , En suosi yhtään poikkiterloista sanaa nyt TÄHÄN:21. Siis kysymme, kuinka on pienten lasten laita , heillä kun ei vielä ole mitään ymmärrystä ja kun he eivät omakohtaisesti voi uskoa, koskapa on kirjoitettu : " Usko tulee kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksen
sanan kautta" ,Room. 10:17. Eivätkä pienet lapset kuule eivätkä ymmärrä Jumalan sanaa ; heillä ei siis myöskään voi olla omaa uskoa.
22. Yliopistjen sofistit , ja paavin joukkio ovat näihin kysymyksiin sepitelleet seuraavan vastauksen . Pienet
lapset kastetaan vailla omaa uskoa olevina , nimittäin seurakunnan uskoon , jonka kummit kastetilaisuudessa
tunnustavat , ja sen mukaisesti annetaan kastettaessa lapukaiselle kasteen voimasta synti anteeksi , oma usko
vuodatetaan häneen armon kera , ja näin sukeutuu vedestä ja Pyhästä Hengestä uuuudestisyntynyt lapsi .
23. Mutta kysyppä heiltä , kuinka he perustelevat vastauksensa ja missä kohdin raamattua se on kirjitettuna ,
niin ollaan kuin paksun savun keskellä ; tai sitten he osoittavat tohtorinhattuunsa sanoen :"Me olemme syvästioppineita tohtoreita ja sanomme näin, ja sen tähden se on niin; on siis parasta lakata kyselemästä !"
Kaikilla muillakin heidän opeillaan on järjestään sama perustus: Heidän omat uneksimisensa ja vakaumuksensa . Jos pukeutuvat parhaimpaan sotisopaansa , he saavat esitetyksi oppilauseen , jossa on
hivenen verran pyhää Augustinusta tai jotakuta muuta pyhää isää . Mutta eipä se riitä meille niissä
Kysymyksissä , jotka koskevat sielujen autuutta ; sillä he itse ovat ja kaikki pyhät isätkin ovat olleet
ihmisiä ja taas ihmisiä . Ken takaa , ken vakuuttaa minulle , että he selvittävät oikein ? Ken uskaltaa luottaa
siihen ja sen varassa kuolla , he kun selittävät ilman Raamattua ja Jumalan sanaa? Pyhiä siellä , toisia täällä !
Kun on kysymys minun sielustani , kadotanko sen iankaikkisiksi ajoiksi vai säilytänkö sen , silloin minä en voi jättäytyä edes kaikkien enkelien ja pyhien varaan, vielä vähemmin yhden tai kahden pyhän varaan , elleivät
osoita minulle JUMALAN sanaa. - ihmettelevä lukija
Väinö, kirjoitti:
Vaikka miten sepustaisit ,niin tunnen molemmat nm. t innoparkin mieheksi ja jos
illalla käteen , En suosi yhtään poikkiterloista sanaa nyt TÄHÄN:Luther kuoli uskossa reilu 500 vuotta sitten, nyt on sinun aikasi vuonna 2010 tehdä parannus uskomalla Jeesukseen. - Sinusta ei ole hengelliseksi opettajaksi, se on tullut jo selväksi.
Raamattu ja sen selitysteokset ovat sinulle väline yrittää näyttää viisaalta muihin verrattuna. Voi kumpa tietäisit miltä toisten silmissä vaikutat. Mies viis veisaa Raamatun sanasta, vaikka luennoi siitä muille päivät pitkät, aamusta iltaan. Päinvastoin, panettelet niitä jotka kehoittavat sinua nöyrtymään Jumalan väkevän käden alle ja ottamaan Jumalan armon vastaan armosta.
Ilman jäät, jos muille Raamattua luet, tämä on totuus.
Jumalan sana on tarkoitettu juuri sinulle, USKOTTAVAKSI JA TODEKSI ELETTÄVÄKSI.
Siis: NYT NOPEASTI KYLILLE, TAPAAMAAN VANHUKSIA JA SAIRAITA, rukoilet heidän puolestaan ja voitelet heidän päänsä öljyllä. Tämä lässyttäminen täällä riittää. Pääasiallinen tehtäväsi näyttää olevan Jeesuksen opetuslasten tuomitseminen ja ristiriitainen spekuloiminen Jumalan sanalla. - väinö ,
ihmettelevä lukija kirjoitti:
Luther kuoli uskossa reilu 500 vuotta sitten, nyt on sinun aikasi vuonna 2010 tehdä parannus uskomalla Jeesukseen. - Sinusta ei ole hengelliseksi opettajaksi, se on tullut jo selväksi.
Raamattu ja sen selitysteokset ovat sinulle väline yrittää näyttää viisaalta muihin verrattuna. Voi kumpa tietäisit miltä toisten silmissä vaikutat. Mies viis veisaa Raamatun sanasta, vaikka luennoi siitä muille päivät pitkät, aamusta iltaan. Päinvastoin, panettelet niitä jotka kehoittavat sinua nöyrtymään Jumalan väkevän käden alle ja ottamaan Jumalan armon vastaan armosta.
Siis: NYT NOPEASTI KYLILLE, TAPAAMAAN VANHUKSIA JA SAIRAITA, rukoilet heidän puolestaan ja voitelet heidän päänsä öljyllä. Tämä lässyttäminen täällä riittää. Pääasiallinen tehtäväsi näyttää olevan Jeesuksen opetuslasten tuomitseminen ja ristiriitainen spekuloiminen Jumalan sanalla.Kun sinä aina pakenet sellaiseen että minusta ei ole , ok mutta sen tiedän minäkin , enkä ole
pyrkinyt mihnkään opettajaksi , olen rivimies aiva kuin sinäkin , mikei pitää josta tuommoisesta
sinun kokoaika kinata , asia on kuitenkin niin . Että minä kirjoitan kaikille luettavaa tekstiä . Ja
simä hate vain riitaa , sitä juuri en ymmärrä , muuten asia saisi olla , mutta vieraat luulee että teen
jotai virhettä , minkä sinä teet iloisesti , toisia rakastamatta , se ei ole oikein. - väinö,
Luther kuoli uskossa reilu 500 vuotta sitten, nyt on sinun aikasi vuonna 2010 tehdä parannus uskomalla Jeesukseen. - Sinusta ei ole hengelliseksi opettajaksi, se on tullut jo selväksi.
Siis: NYT NOPEASTI KYLILLE, TAPAAMAAN VANHUKSIA JA SAIRAITA, rukoilet heidän puolestaan ja voitelet heidän päänsä öljyllä. Tämä lässyttäminen täällä riittää. Pääasiallinen tehtäväsi näyttää olevan Jeesuksen opetuslasten tuomitseminen ja ristiriitainen spekuloiminen Jumalan sanalla.Tarkoittaako tuokin sitä , että kukaan muu ei tiedä siitäkä'än mitään , paitai tämä 199 mies,
Jos kaikki olisi noin , niin minä olisinkin varmaan setä . - teuta
Siis: NYT NOPEASTI KYLILLE, TAPAAMAAN VANHUKSIA JA SAIRAITA, rukoilet heidän puolestaan ja voitelet heidän päänsä öljyllä. Tämä lässyttäminen täällä riittää. Pääasiallinen tehtäväsi näyttää olevan Jeesuksen opetuslasten tuomitseminen ja ristiriitainen spekuloiminen Jumalan sanalla.Ai siitäkö kenkä puristaakin minä olen valinnut Lutherin tänne ihan itteni takia .
ja sekö sinua korpee ,ei tietenkään ole sinusta kysymys on täällä jo 30 lukijaa parissa päivässä.
ja jos antaisit olla sättimättä ties kuinka monta jo olisi. - väinö,
väinö, kirjoitti:
21. Siis kysymme, kuinka on pienten lasten laita , heillä kun ei vielä ole mitään ymmärrystä ja kun he eivät omakohtaisesti voi uskoa, koskapa on kirjoitettu : " Usko tulee kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksen
sanan kautta" ,Room. 10:17. Eivätkä pienet lapset kuule eivätkä ymmärrä Jumalan sanaa ; heillä ei siis myöskään voi olla omaa uskoa.
22. Yliopistjen sofistit , ja paavin joukkio ovat näihin kysymyksiin sepitelleet seuraavan vastauksen . Pienet
lapset kastetaan vailla omaa uskoa olevina , nimittäin seurakunnan uskoon , jonka kummit kastetilaisuudessa
tunnustavat , ja sen mukaisesti annetaan kastettaessa lapukaiselle kasteen voimasta synti anteeksi , oma usko
vuodatetaan häneen armon kera , ja näin sukeutuu vedestä ja Pyhästä Hengestä uuuudestisyntynyt lapsi .
23. Mutta kysyppä heiltä , kuinka he perustelevat vastauksensa ja missä kohdin raamattua se on kirjitettuna ,
niin ollaan kuin paksun savun keskellä ; tai sitten he osoittavat tohtorinhattuunsa sanoen :"Me olemme syvästioppineita tohtoreita ja sanomme näin, ja sen tähden se on niin; on siis parasta lakata kyselemästä !"
Kaikilla muillakin heidän opeillaan on järjestään sama perustus: Heidän omat uneksimisensa ja vakaumuksensa . Jos pukeutuvat parhaimpaan sotisopaansa , he saavat esitetyksi oppilauseen , jossa on
hivenen verran pyhää Augustinusta tai jotakuta muuta pyhää isää . Mutta eipä se riitä meille niissä
Kysymyksissä , jotka koskevat sielujen autuutta ; sillä he itse ovat ja kaikki pyhät isätkin ovat olleet
ihmisiä ja taas ihmisiä . Ken takaa , ken vakuuttaa minulle , että he selvittävät oikein ? Ken uskaltaa luottaa
siihen ja sen varassa kuolla , he kun selittävät ilman Raamattua ja Jumalan sanaa? Pyhiä siellä , toisia täällä !
Kun on kysymys minun sielustani , kadotanko sen iankaikkisiksi ajoiksi vai säilytänkö sen , silloin minä en voi jättäytyä edes kaikkien enkelien ja pyhien varaan, vielä vähemmin yhden tai kahden pyhän varaan , elleivät
osoita minulle JUMALAN sanaa.24. Tätä valhetta ovat he käyttäneet lähtökohtana ja joutuneet niin pitkälle , että ovat opettaneet , ollen
jatkuvastikin siinä käsityksessä , että sakramenteilla on sellainen voima , että nauttiessasi sen, vaikka sinulla ei ole lainkaan uskoa , kunhan et vain ole synnin tekemisen aikomuksessa , kuitenkin saat armon ja syntien anteeksiantamuksen ilman mitään uskoa . Tämän he ovat johtaneet edellämainitusta käsityksestä , että pienet lapset , heidän perustelujensa mukaisesti , ilman uskoa , yksi nomaan kasteen voimasta saavat armon . Tämän he sitten soveltavat myös vanhoihin ja yleensä kaikkiin ihmisiin . He puhuvat näin omasta päästään ; he ovat varsin mestarillisesti pois juurittaneet , tyhjäksi ja tarpeettomaksi tehneet kristillisen uskon sekä sakraramenttien voimalla pysyttäneet ainoastaan oman tekomme . Tästä minä olen tyhjentävästi kirjoittanut
kirjassa Leon bullia. kohta kohdalta. - väinö ,
Siis: NYT NOPEASTI KYLILLE, TAPAAMAAN VANHUKSIA JA SAIRAITA, rukoilet heidän puolestaan ja voitelet heidän päänsä öljyllä. Tämä lässyttäminen täällä riittää. Pääasiallinen tehtäväsi näyttää olevan Jeesuksen opetuslasten tuomitseminen ja ristiriitainen spekuloiminen Jumalan sanalla.Ei kukaan ole puhunut pahaa sanaa asioista paitai ( ihmettelevä lukija , joka on n. 168.
Mutta tarkoitan ,että sellainen joka saa piston , se ei ole minult se on Juuri jeesukselta
Luve tou kpl. 24. se on sinun laisille . Anteeks nyt tyrkytän , muttä niinhän sinä teet aina . - väinö,
väinö, kirjoitti:
24. Tätä valhetta ovat he käyttäneet lähtökohtana ja joutuneet niin pitkälle , että ovat opettaneet , ollen
jatkuvastikin siinä käsityksessä , että sakramenteilla on sellainen voima , että nauttiessasi sen, vaikka sinulla ei ole lainkaan uskoa , kunhan et vain ole synnin tekemisen aikomuksessa , kuitenkin saat armon ja syntien anteeksiantamuksen ilman mitään uskoa . Tämän he ovat johtaneet edellämainitusta käsityksestä , että pienet lapset , heidän perustelujensa mukaisesti , ilman uskoa , yksi nomaan kasteen voimasta saavat armon . Tämän he sitten soveltavat myös vanhoihin ja yleensä kaikkiin ihmisiin . He puhuvat näin omasta päästään ; he ovat varsin mestarillisesti pois juurittaneet , tyhjäksi ja tarpeettomaksi tehneet kristillisen uskon sekä sakraramenttien voimalla pysyttäneet ainoastaan oman tekomme . Tästä minä olen tyhjentävästi kirjoittanut
kirjassa Leon bullia. kohta kohdalta.25. Pyhät , vanhat6 isät ovat ovat tästä toki vähän paremmin puhuneet , vaikkakaan ei kyllin selvästi . He
eivät puhu sakramenttien kuvitelluista vaikutuksista , vaan esittävät mielipiteenään , että pienet lapset kastetaan kristilliseen seurakunnan uskoon . Mutta kun he eivät perusteelliseti selitä , millä tavalla tämä kristillinen usko auttaa lapsia , saavatko he siten omakohtaisen uskon , vai kastetaanko heidät sinänsä , itse uskoa vailla ollen , kristillisen uskon varaan , nuo sofistit menevät edemmä , tulkiten pyhiä osiä siten , että
lapset kastetaan ilman omakohtaista uskoa , ja että he saavat armon ainoastaan seurakunnan uskossa. He nimittäin ovat uskon vihollisia : missä ikinä he voivat kohentaa tekoja , siellä täytyy uskossa joutua alakynteen . He eivät edes ota huomioon sitä mahdollisuutta , että pyhät isät ovat erehtyneet taikka että he
itse eivät ole oikein ymmärtäneet. - väinö.
väinö, kirjoitti:
25. Pyhät , vanhat6 isät ovat ovat tästä toki vähän paremmin puhuneet , vaikkakaan ei kyllin selvästi . He
eivät puhu sakramenttien kuvitelluista vaikutuksista , vaan esittävät mielipiteenään , että pienet lapset kastetaan kristilliseen seurakunnan uskoon . Mutta kun he eivät perusteelliseti selitä , millä tavalla tämä kristillinen usko auttaa lapsia , saavatko he siten omakohtaisen uskon , vai kastetaanko heidät sinänsä , itse uskoa vailla ollen , kristillisen uskon varaan , nuo sofistit menevät edemmä , tulkiten pyhiä osiä siten , että
lapset kastetaan ilman omakohtaista uskoa , ja että he saavat armon ainoastaan seurakunnan uskossa. He nimittäin ovat uskon vihollisia : missä ikinä he voivat kohentaa tekoja , siellä täytyy uskossa joutua alakynteen . He eivät edes ota huomioon sitä mahdollisuutta , että pyhät isät ovat erehtyneet taikka että he
itse eivät ole oikein ymmärtäneet.26. Kavahda tätä erhettä , vaikka se olisi kaikkien isien ja kirkolliskokousten nimenomainen käsitys !.
Sillä se ei pidä paikkansa eikä sillä ole tukena mitään Raamatullista perustusta , vaan se on pelkkää inhimillistä mielikuvitusta ja unelmaa , ja päälle päätteeksi se on täydellisessä ja ilmeisessä ristiriidassa äskenmainittujen
päälauseiden kanssa , joissa kristus mm. sanoo : "Joka uskoo ja kastetaan " jne. . Suoralta kädeltä siis päätämme : kaste ei auta ketään eikä sitä ole annettava kenellekkään , joka ei omasta puolestaan usko ;
ilman omakohtaista uskoa ei ole ketään kastettava . Pyhä Augustinus itsekin sanoo :" Sakramentti ei tee
vanhurskaaksi , Vaan sakramenttiin uskominen . - Väinö ,
väinö. kirjoitti:
26. Kavahda tätä erhettä , vaikka se olisi kaikkien isien ja kirkolliskokousten nimenomainen käsitys !.
Sillä se ei pidä paikkansa eikä sillä ole tukena mitään Raamatullista perustusta , vaan se on pelkkää inhimillistä mielikuvitusta ja unelmaa , ja päälle päätteeksi se on täydellisessä ja ilmeisessä ristiriidassa äskenmainittujen
päälauseiden kanssa , joissa kristus mm. sanoo : "Joka uskoo ja kastetaan " jne. . Suoralta kädeltä siis päätämme : kaste ei auta ketään eikä sitä ole annettava kenellekkään , joka ei omasta puolestaan usko ;
ilman omakohtaista uskoa ei ole ketään kastettava . Pyhä Augustinus itsekin sanoo :" Sakramentti ei tee
vanhurskaaksi , Vaan sakramenttiin uskominen .27. Näiden lisäksi on eräitä muita , esimerkiksi niinsanotut valdolaisveljet , jotka ovat sitä mieltä , että jokaisen täytyy omakohtaisesti uskoa ja omakohtaissella uskolla ottaa vastaan kaste ja ehtoollinen ; päinvastaisessa tapauksessa ei häntä kaste eikä ehtoollinen hyödytä mitään . Tähän asti esittävät ja käsittävät oikein . Mutta se , että he kaikesta huolimatta ryhtyvät kastamaan pieniä lapsia , jolloin heidän käsityksensä mukaan ei ole omakohtaista uskoa , on pyhän kasteen pilkkaamista ; vastoin parenpaa tietoansa he rikkovat toisen käskyn , turhaan ja perusteettomasti käyttämällä Jumalan nimeä ja sanaa . heitä ei ollenkaan auta edes se poulustelu , että väittävät lapset kastettavan näiden tulevaa uskoa silmällä pitäen , silloin kun heidän
järkensä alkaa toimia . uskon täytyy nimittäin olla saapuvilla ennen kastetta tai ainakin kastettaessa , sillä muutoin lapsi ei pääse vapaaksi perkeleestä ja synneistä. . - väinö,
Väinö , kirjoitti:
27. Näiden lisäksi on eräitä muita , esimerkiksi niinsanotut valdolaisveljet , jotka ovat sitä mieltä , että jokaisen täytyy omakohtaisesti uskoa ja omakohtaissella uskolla ottaa vastaan kaste ja ehtoollinen ; päinvastaisessa tapauksessa ei häntä kaste eikä ehtoollinen hyödytä mitään . Tähän asti esittävät ja käsittävät oikein . Mutta se , että he kaikesta huolimatta ryhtyvät kastamaan pieniä lapsia , jolloin heidän käsityksensä mukaan ei ole omakohtaista uskoa , on pyhän kasteen pilkkaamista ; vastoin parenpaa tietoansa he rikkovat toisen käskyn , turhaan ja perusteettomasti käyttämällä Jumalan nimeä ja sanaa . heitä ei ollenkaan auta edes se poulustelu , että väittävät lapset kastettavan näiden tulevaa uskoa silmällä pitäen , silloin kun heidän
järkensä alkaa toimia . uskon täytyy nimittäin olla saapuvilla ennen kastetta tai ainakin kastettaessa , sillä muutoin lapsi ei pääse vapaaksi perkeleestä ja synneistä. .28. Jos siis heidän ajatuksensa olisi oikea, täytyisi kaiken sen , mitä lapselle kasteessa toimitetaan , olla pelkkää valhetta ja pilaa. Siinähän kastaja kysyy , uskooko lapsi , ja tähän vastataan hänen puolestaan myötyvästi ; sitten kysytään , tahtooko se tulla kastetuksi , johon niin ikään vastataan lapsen puolesta
myöntävästi ; kuitenkaan ei ketään lapsen puolesta kasteta , vaan se kastetaan itse. Siispä joko sen itsensä myös täytyy uskoa , tai kummit ehdottomasti valehtelevat sanoessaan sen puolesta : " Minä uskon ".
Sitten vielä kastaja kiittää siitä , että lapsi on nyt uudestisyntynyt , että sen synnit ovat anteeksiannetut , että se on perkeleestä vapahdettu , ja tämän merkiksi hän pukee sen valkoiseen pukuun , näin kaikin
puolin käsitellen sitä uutena , pyhänä JUmalan lapsena ; kaikki tämä olisi ehdottomasti väärä , ellei käsillä olisi omakohtaista uskoa , ja olisi parenpi , ettei koskaan kastettaisi yhden yhtäkään lasta , kuin että näin ilveillen tehtäisi pilaa Jumalan sanasta ja sakramentistä , aivan kuin Jumala olisi epäjumala tai hölmö . - väinö,
väinö, kirjoitti:
28. Jos siis heidän ajatuksensa olisi oikea, täytyisi kaiken sen , mitä lapselle kasteessa toimitetaan , olla pelkkää valhetta ja pilaa. Siinähän kastaja kysyy , uskooko lapsi , ja tähän vastataan hänen puolestaan myötyvästi ; sitten kysytään , tahtooko se tulla kastetuksi , johon niin ikään vastataan lapsen puolesta
myöntävästi ; kuitenkaan ei ketään lapsen puolesta kasteta , vaan se kastetaan itse. Siispä joko sen itsensä myös täytyy uskoa , tai kummit ehdottomasti valehtelevat sanoessaan sen puolesta : " Minä uskon ".
Sitten vielä kastaja kiittää siitä , että lapsi on nyt uudestisyntynyt , että sen synnit ovat anteeksiannetut , että se on perkeleestä vapahdettu , ja tämän merkiksi hän pukee sen valkoiseen pukuun , näin kaikin
puolin käsitellen sitä uutena , pyhänä JUmalan lapsena ; kaikki tämä olisi ehdottomasti väärä , ellei käsillä olisi omakohtaista uskoa , ja olisi parenpi , ettei koskaan kastettaisi yhden yhtäkään lasta , kuin että näin ilveillen tehtäisi pilaa Jumalan sanasta ja sakramentistä , aivan kuin Jumala olisi epäjumala tai hölmö .29. Ei auta sekään , että jaetaan Jumalan valtakunta kolmia : ensiksi se muka on Kristillinen seurakunta ,
toiseksi iankaikkinen elämä ja ,kolmanneksi evankeliumi ; sitten sanotaan lapset kastettvan taivasten valtakuntaan sekä ensimmäisessä että kolmannessa merkityksessä , toisin sanoen , heitä ei kasteta , siten tullaksensa autuaaksi ja syntien anteeksiantamuksen omistukseen , vaan heidät otetaan kristikunnan yhteyteen ja saatetaan evankeliumin ääreen . Tämä on varsin tyhjää puhetta , omienmielijohteiden mukaista sepustusta . Eihän se ole mitään taivasten valtakuntaan tulemista , että minä tulen krstittyjen pariin ja
kuulen evankeliumia; samoinhan voivat tehdä pakanatkin , eikä siinä mitään kastetta tarvita . Vaikka sinä puhuisit mitä taivasten valtakunnasta sen ensimmäisessä , toisessa tai kolmannessa merkityksessä , se ei myöskään ole mitään taivasten valtakuntaan tulemista ; vaan se on taivasten valtakunnassa olemista, kun minä olen kristikunnan elävä jäsen enkä ainoastaan kuule evankeliumia , vaan myös uskon sen. Muutoin olisi
ihminen kuin ihminen, taivasten valtakunnassa juuri niin kuin minä heittäisin kristittyjen pariin pölkyn tai palikan tai niinkuin prkele on heidän parissaan ! Tuollainen ei siis lainkaan kelpaa! - Trajaanus
väinö, kirjoitti:
29. Ei auta sekään , että jaetaan Jumalan valtakunta kolmia : ensiksi se muka on Kristillinen seurakunta ,
toiseksi iankaikkinen elämä ja ,kolmanneksi evankeliumi ; sitten sanotaan lapset kastettvan taivasten valtakuntaan sekä ensimmäisessä että kolmannessa merkityksessä , toisin sanoen , heitä ei kasteta , siten tullaksensa autuaaksi ja syntien anteeksiantamuksen omistukseen , vaan heidät otetaan kristikunnan yhteyteen ja saatetaan evankeliumin ääreen . Tämä on varsin tyhjää puhetta , omienmielijohteiden mukaista sepustusta . Eihän se ole mitään taivasten valtakuntaan tulemista , että minä tulen krstittyjen pariin ja
kuulen evankeliumia; samoinhan voivat tehdä pakanatkin , eikä siinä mitään kastetta tarvita . Vaikka sinä puhuisit mitä taivasten valtakunnasta sen ensimmäisessä , toisessa tai kolmannessa merkityksessä , se ei myöskään ole mitään taivasten valtakuntaan tulemista ; vaan se on taivasten valtakunnassa olemista, kun minä olen kristikunnan elävä jäsen enkä ainoastaan kuule evankeliumia , vaan myös uskon sen. Muutoin olisi
ihminen kuin ihminen, taivasten valtakunnassa juuri niin kuin minä heittäisin kristittyjen pariin pölkyn tai palikan tai niinkuin prkele on heidän parissaan ! Tuollainen ei siis lainkaan kelpaa!30. Tästä seuraa myös , että kristyllisellä seurakunnalla olisi kaksi kastetta , ja että sama kaste ei olisi lapsilla kuin aikuisilla on, vaikka kuitenkin pyhä paavali , Ef. 4: 5 .sanoo , että on vain "yksi kaste , yksi Herra , yksiusko." ellei näet kaste vaikuta eikä anna lapsille samaa ,minkä se antaa aikuisille , se ei ole samaa kastetta , jopa se ei ole kastetta lainkaan , vaan se on kasteella leikkimistä ja sen pilkkaamista, koskapa ei ole olemassa mitään muuta kastetta kuin sellainen , joka tekee autuaaksi . Mikäli siis tiedetään tai käsitetään , että kaste ei teeautuaaksi , sitä ei ole toimitettava ; jos se kaikesta houlimatta toimitetaan , silloin ei toimiteta kristillistä kastetta, koska silloin ei uskota sen vaikuttavan sitä , minkä kasteen on määrä vaikuttaa , ja siitä syystä se on jokin muu, vieras kaste . On siis kiireellisen välttämätöntä , että valdolaiset kastattavat itsensä uudelleen , niinkuin he meikäläisiäkin uudestaan kastavat , koskapa eivät ainostaan ota kastetta ilman uskoa , vaan vieläpä uskon vastaisesti , antamalla toisen , vieraan ,epäkristillisen kasteen , josta koituu jumalalle pilkkaa ja häpeää .
- väinö,
Trajaanus kirjoitti:
30. Tästä seuraa myös , että kristyllisellä seurakunnalla olisi kaksi kastetta , ja että sama kaste ei olisi lapsilla kuin aikuisilla on, vaikka kuitenkin pyhä paavali , Ef. 4: 5 .sanoo , että on vain "yksi kaste , yksi Herra , yksiusko." ellei näet kaste vaikuta eikä anna lapsille samaa ,minkä se antaa aikuisille , se ei ole samaa kastetta , jopa se ei ole kastetta lainkaan , vaan se on kasteella leikkimistä ja sen pilkkaamista, koskapa ei ole olemassa mitään muuta kastetta kuin sellainen , joka tekee autuaaksi . Mikäli siis tiedetään tai käsitetään , että kaste ei teeautuaaksi , sitä ei ole toimitettava ; jos se kaikesta houlimatta toimitetaan , silloin ei toimiteta kristillistä kastetta, koska silloin ei uskota sen vaikuttavan sitä , minkä kasteen on määrä vaikuttaa , ja siitä syystä se on jokin muu, vieras kaste . On siis kiireellisen välttämätöntä , että valdolaiset kastattavat itsensä uudelleen , niinkuin he meikäläisiäkin uudestaan kastavat , koskapa eivät ainostaan ota kastetta ilman uskoa , vaan vieläpä uskon vastaisesti , antamalla toisen , vieraan ,epäkristillisen kasteen , josta koituu jumalalle pilkkaa ja häpeää .
31. Ellemme siis pätevämmin osaa vastata tähän kysymykseen ja todistaa , että pienet lapset itse uskovat ja että heillä on omakohtainen usko , niin minä päättelen ja vakaastri neuvon: niin pian kuin mahdollista lakattakoon älköönkä kastettako lapsia ollenkaan , ettemme moisella mielikuvituksellisella ilveilyllä , jonka
takana ei mitään ole, pilkkaisi ja häpäisisi suurestiylisttyä Jumalan majesteettia niimpä siis tässä loppujen lopuksi väitämme : Kastettaessa lapset itse uskovat ja heillä on omakohtainen USKO, Jonka JUmala heissä vaikuttaa , Kun kummit Kristillisen seurakunnan uskossa heidän puolestansa rukoilevat ja heitä esiin tuovat ;
vieraan uskon vaikutus on mielestämme seuraava : sen avulla ei kukaan voi tulla autuaaksi , mutta sen kautta , esirukoukseksi ja avuksi käsitettynä , kastettava voi Jumalalta saada omakohtaisen Uskon , jonka
kautta hän tulee autuaaksi .
Siinä käy samoin kuin luonnollisessa elämässäni ja kuolemassani . Jos minun on eläminen , täytyy minun itseni ensin syntyä ; kukaan ei voi syntyä minun sijaani , niin että minä sen varassa elän . Mutta äiti ja synnytyksen avustaja voivat kyllä elämällään edistää minun syntymistäni , että minäkin sen voimasta eläisin . Samoin on minun omalta kohdaltani kärsittävä kuolema , kun minun on kuoltava ; kenenkään kuolema ei voi auttaa minua sillä tavalla , että minä sen varassa kuolen : Mutta toinen voi kyllä edistää omaa kuolemaani esimerkiksi
pälästyttämällä minua , karkaamalla minun kimppuuni tukahduttamalla tai likistämällä minut kuoliaaksi tai surmaamalla minut myrkyllisin höyryin .
Edelleen : kukaan ei voi mennä helvettiin minun puolestani , mutta voi kyllä vietellä minut harhauttavalla opilla ja elämällä , ja niin minä itse menensinne oman erheeni tähden , vaikka toisen erheen ansiosta . Ei
myöskään kukaan voi minun puolestani mennä taivaaseen , mutta voi auttaa minua sinne saarnaamalla , opettamalla , johdattamalla , rukoilemalla , ja näin auttaa minua saamaan Jumalalta sellaisen uskon, jolla minä pääsen taivaaseen . Eipä tämä sadanpäämieskään tullut terveeksi palvelijansa halvaantumisesta , mutta hän on saanut toimeen sen , että palvelija sai takaisin terveytensä. - väinö.
väinö, kirjoitti:
31. Ellemme siis pätevämmin osaa vastata tähän kysymykseen ja todistaa , että pienet lapset itse uskovat ja että heillä on omakohtainen usko , niin minä päättelen ja vakaastri neuvon: niin pian kuin mahdollista lakattakoon älköönkä kastettako lapsia ollenkaan , ettemme moisella mielikuvituksellisella ilveilyllä , jonka
takana ei mitään ole, pilkkaisi ja häpäisisi suurestiylisttyä Jumalan majesteettia niimpä siis tässä loppujen lopuksi väitämme : Kastettaessa lapset itse uskovat ja heillä on omakohtainen USKO, Jonka JUmala heissä vaikuttaa , Kun kummit Kristillisen seurakunnan uskossa heidän puolestansa rukoilevat ja heitä esiin tuovat ;
vieraan uskon vaikutus on mielestämme seuraava : sen avulla ei kukaan voi tulla autuaaksi , mutta sen kautta , esirukoukseksi ja avuksi käsitettynä , kastettava voi Jumalalta saada omakohtaisen Uskon , jonka
kautta hän tulee autuaaksi .
Siinä käy samoin kuin luonnollisessa elämässäni ja kuolemassani . Jos minun on eläminen , täytyy minun itseni ensin syntyä ; kukaan ei voi syntyä minun sijaani , niin että minä sen varassa elän . Mutta äiti ja synnytyksen avustaja voivat kyllä elämällään edistää minun syntymistäni , että minäkin sen voimasta eläisin . Samoin on minun omalta kohdaltani kärsittävä kuolema , kun minun on kuoltava ; kenenkään kuolema ei voi auttaa minua sillä tavalla , että minä sen varassa kuolen : Mutta toinen voi kyllä edistää omaa kuolemaani esimerkiksi
pälästyttämällä minua , karkaamalla minun kimppuuni tukahduttamalla tai likistämällä minut kuoliaaksi tai surmaamalla minut myrkyllisin höyryin .
Edelleen : kukaan ei voi mennä helvettiin minun puolestani , mutta voi kyllä vietellä minut harhauttavalla opilla ja elämällä , ja niin minä itse menensinne oman erheeni tähden , vaikka toisen erheen ansiosta . Ei
myöskään kukaan voi minun puolestani mennä taivaaseen , mutta voi auttaa minua sinne saarnaamalla , opettamalla , johdattamalla , rukoilemalla , ja näin auttaa minua saamaan Jumalalta sellaisen uskon, jolla minä pääsen taivaaseen . Eipä tämä sadanpäämieskään tullut terveeksi palvelijansa halvaantumisesta , mutta hän on saanut toimeen sen , että palvelija sai takaisin terveytensä.LUTHER. = USKON asioissa Rolssi.
32. Niin sanomme tässäkin : lapsia ei kasteta kasteentodistajien eikä seurakunnan uskoon , vaan kasteen
todistajien ja seurakunnan usko rukoilee ja saa heille omankohtaisen uskon ; siihen heidät kastetaan ja
siinä he oma kohtaisesti uskovat . Tätä tukee moni voimallinen Raamatunkohta , Matt. 19:13. ;
Mark. 10.:13. ; Luuk . 18:15. kun eräät toivat Herran Jeesuksen tykö lapsia , että hän heihin koskisi , ja kun sitten opetuslapset estivät heitä, nuhteli Kristus opetuslapsiansa , otti lapset syliinsä , pani kätensä heidän päällensä , siunasi heitä ja sanoi : Sellaisten on Jumalan valtakunta . Näitä lausumia ei kukaan ryöstä meiltä
eikä voi niitä pätevillä syillä kumota . Tässähän sanotaan selvästi , että Kristus ei salli kiellettävän tuomasta
vähäisiä lapsia luokseensa , jopa hän käskee tuomaan ne tykönsä , siunaa heidät ja antaa heille taivasten valtakunnan . Huomatkaamme tarkasti tämä. ! - väinö,
väinö. kirjoitti:
LUTHER. = USKON asioissa Rolssi.
32. Niin sanomme tässäkin : lapsia ei kasteta kasteentodistajien eikä seurakunnan uskoon , vaan kasteen
todistajien ja seurakunnan usko rukoilee ja saa heille omankohtaisen uskon ; siihen heidät kastetaan ja
siinä he oma kohtaisesti uskovat . Tätä tukee moni voimallinen Raamatunkohta , Matt. 19:13. ;
Mark. 10.:13. ; Luuk . 18:15. kun eräät toivat Herran Jeesuksen tykö lapsia , että hän heihin koskisi , ja kun sitten opetuslapset estivät heitä, nuhteli Kristus opetuslapsiansa , otti lapset syliinsä , pani kätensä heidän päällensä , siunasi heitä ja sanoi : Sellaisten on Jumalan valtakunta . Näitä lausumia ei kukaan ryöstä meiltä
eikä voi niitä pätevillä syillä kumota . Tässähän sanotaan selvästi , että Kristus ei salli kiellettävän tuomasta
vähäisiä lapsia luokseensa , jopa hän käskee tuomaan ne tykönsä , siunaa heidät ja antaa heille taivasten valtakunnan . Huomatkaamme tarkasti tämä. !33. Tämä on epäilemättä kirjoitettu luonnollisista lapsista . Ei käy laatuun sellainen kristuksen sanojen
selitteleminen , että hän muka on tarkoittanut hengellisiä lapsia , jotka nöyryydessään ovat pieniä . Tässä
oli todellisia , vähäisiä lapsia -- Luukas nimittää niitä infantes sanalla -- ja juuri näitä lapsia hän siunaa ja näistä hän sanoo , että heidän on taivasten valtakunta . Mitä siis tähän sanomme ? Jos sanomme , että niillä ei ole ollut omakohtaista uskoa , niin ovat edellämainitut Raamatunkohdat vääriä, mm: "Joka ei usko , se tuomitaan kadotukseen "; sitten Kristuskin valehtelee ja pieksää tuulta, sanoessaan taivasten valtakuntaa
heidän omaksensa , puhumatta vakavasti todellisesta taivaasten valtakunnasta . Selitä nyt näitä Kristuksen sanoja niin taikka näin , joka tapauksessa tässä sanotaan , että lapset on vietävä kristuksen tykö ja että heitä ei saa estää ;ja kun he sitten ovat viedyt hänen tykönsä , pakottaa hän meidät uskomaan , että hän siunaa
heidät ja antaa heille taivasten valtakunnan , kuin Hän teki näille lapsille.
Eikä meidänkään mitenkään sovi menetellä eikä uskoa toisin, niin kauan kuin sana pysyy paikallaan :
"Sallikaa lasten tulla minun tyköni älkääkä estäkö heitä":samoin sopii meidän uskoa , että hän , sitten
kun heidät syliinsä , panee kätensä heidän päällensä , siunaa heitä ja antaa heille taivaan,
niin kauan kun tuo sana pysyy paikallaan , että hän siunasi hänen tykönsä tuodut lapset ja antoi
heille taivaan . Ken voi sivuuttaa tämän Raamatunkohdan ? Kuka uskaltaa vastoin sitä estää lapsia
tulemasta kasteelle tai kieltäytyä uskomasta , että hän heidät siunaa , kun he tulevat? - väinö.
väinö, kirjoitti:
33. Tämä on epäilemättä kirjoitettu luonnollisista lapsista . Ei käy laatuun sellainen kristuksen sanojen
selitteleminen , että hän muka on tarkoittanut hengellisiä lapsia , jotka nöyryydessään ovat pieniä . Tässä
oli todellisia , vähäisiä lapsia -- Luukas nimittää niitä infantes sanalla -- ja juuri näitä lapsia hän siunaa ja näistä hän sanoo , että heidän on taivasten valtakunta . Mitä siis tähän sanomme ? Jos sanomme , että niillä ei ole ollut omakohtaista uskoa , niin ovat edellämainitut Raamatunkohdat vääriä, mm: "Joka ei usko , se tuomitaan kadotukseen "; sitten Kristuskin valehtelee ja pieksää tuulta, sanoessaan taivasten valtakuntaa
heidän omaksensa , puhumatta vakavasti todellisesta taivaasten valtakunnasta . Selitä nyt näitä Kristuksen sanoja niin taikka näin , joka tapauksessa tässä sanotaan , että lapset on vietävä kristuksen tykö ja että heitä ei saa estää ;ja kun he sitten ovat viedyt hänen tykönsä , pakottaa hän meidät uskomaan , että hän siunaa
heidät ja antaa heille taivasten valtakunnan , kuin Hän teki näille lapsille.
Eikä meidänkään mitenkään sovi menetellä eikä uskoa toisin, niin kauan kuin sana pysyy paikallaan :
"Sallikaa lasten tulla minun tyköni älkääkä estäkö heitä":samoin sopii meidän uskoa , että hän , sitten
kun heidät syliinsä , panee kätensä heidän päällensä , siunaa heitä ja antaa heille taivaan,
niin kauan kun tuo sana pysyy paikallaan , että hän siunasi hänen tykönsä tuodut lapset ja antoi
heille taivaan . Ken voi sivuuttaa tämän Raamatunkohdan ? Kuka uskaltaa vastoin sitä estää lapsia
tulemasta kasteelle tai kieltäytyä uskomasta , että hän heidät siunaa , kun he tulevat?34. Ja hän on kasteessa läsnäolevana aivan smoin kuin silloinkin ; sen me kristityt varmasti tiedämme ja
sen tähden emme saa evätä lapsilta kastetta . Emme myös saa epäillä sitä , että hän siunaa ne kaikki , jotka hänen tykönsä tulevat , siksi hän siunasi nuo lapset . Nyt on siis vain kysymyksessä niiden jumalisuus ja usko , jotka tuovat lapsia hänen tukönsä : tuomisellaan he auttaaen vaikuttavat sen , että lapset saavat siunauksen
ja taivasten valtakunnan , mikä taas ei voi toteutua , ellei näillä itsellään ole omakohtaista uskoa niinkuin olemme sanoneet . Sanomme siis tässäkin : tosin lapset viedään kasteelle vieraalla Uskolla ja toimenpiteellä ,
mutta kun he ovat tulleet sille ja kun pappi tai muu kastaja suorittaa heille toimituksen Kristuksen sijaan ,
hän siunaa heidät ja antaa heille uskon ja taivasten valtakunnan ; sillä papin sana ja teko on itse
Kristuksen sanaa ja tekoa. - teuta
väinö. kirjoitti:
34. Ja hän on kasteessa läsnäolevana aivan smoin kuin silloinkin ; sen me kristityt varmasti tiedämme ja
sen tähden emme saa evätä lapsilta kastetta . Emme myös saa epäillä sitä , että hän siunaa ne kaikki , jotka hänen tykönsä tulevat , siksi hän siunasi nuo lapset . Nyt on siis vain kysymyksessä niiden jumalisuus ja usko , jotka tuovat lapsia hänen tukönsä : tuomisellaan he auttaaen vaikuttavat sen , että lapset saavat siunauksen
ja taivasten valtakunnan , mikä taas ei voi toteutua , ellei näillä itsellään ole omakohtaista uskoa niinkuin olemme sanoneet . Sanomme siis tässäkin : tosin lapset viedään kasteelle vieraalla Uskolla ja toimenpiteellä ,
mutta kun he ovat tulleet sille ja kun pappi tai muu kastaja suorittaa heille toimituksen Kristuksen sijaan ,
hän siunaa heidät ja antaa heille uskon ja taivasten valtakunnan ; sillä papin sana ja teko on itse
Kristuksen sanaa ja tekoa.35. Tämän kanssa on sopusoinnussa myös pyhä Johannes sanoessaan : 1 Joh. 2.13. Minä kirjoitan teille , isät , minä kirjoitan , nuorukaiset , minä olen kirjoittanut teille, lapsukaiset. Apostoliei tyydy kirjoittamaan nuorukaisille , vaan hän kirjoittaa lapsukaisillekin , "että he ovat oppineet tuntemaan ISÄN". Tästä todellakin seuraa : apostolit ovat kastaneet lapsiakin ja olleet siinä vakaumuksessa , että he uskovat ja tuntevat ISÄN,
aivan kuin he olisivat ehtineet ymmärrykseen ja osaisivat lukea. Ja vaikka joku saattaisikin tulkita ,
"lapsukaiset" sanan merkitsevän aikuisia , koska Kristus opetuslapaankin njiin nimittää , niin on kuitenkin varmaa , että hän tässä puhuu sellaisista, jotka ovat nuornpia kuin nuorukaiset . Tuntuu siis siltä , kuin hän puhuisi viittätoista tai siitä nuoremmasta ikä kaudesta , tekemättä mitään erotusta noiden vosien välille ,
kaikkia näitä kun sanotaan lapsiksi . - teuta
teuta kirjoitti:
35. Tämän kanssa on sopusoinnussa myös pyhä Johannes sanoessaan : 1 Joh. 2.13. Minä kirjoitan teille , isät , minä kirjoitan , nuorukaiset , minä olen kirjoittanut teille, lapsukaiset. Apostoliei tyydy kirjoittamaan nuorukaisille , vaan hän kirjoittaa lapsukaisillekin , "että he ovat oppineet tuntemaan ISÄN". Tästä todellakin seuraa : apostolit ovat kastaneet lapsiakin ja olleet siinä vakaumuksessa , että he uskovat ja tuntevat ISÄN,
aivan kuin he olisivat ehtineet ymmärrykseen ja osaisivat lukea. Ja vaikka joku saattaisikin tulkita ,
"lapsukaiset" sanan merkitsevän aikuisia , koska Kristus opetuslapaankin njiin nimittää , niin on kuitenkin varmaa , että hän tässä puhuu sellaisista, jotka ovat nuornpia kuin nuorukaiset . Tuntuu siis siltä , kuin hän puhuisi viittätoista tai siitä nuoremmasta ikä kaudesta , tekemättä mitään erotusta noiden vosien välille ,
kaikkia näitä kun sanotaan lapsiksi .36. Tarkastelkaamme kuitenkin , millä perusteilla ei pidetä lapsia uskovina . väitetään , etteivät nämä voi kuulla Jumalan sanaa , koska eivät vielä ole ehtineet ymmärrykseen ; jos Jumalan sanaa ei kuulla , ei voi olla
uskostakaan puhetta ,Room. 10:17. sanotaan ; "Usko tulee kuulemisesta , mutta kuuleminen Kristuksen sanan
kautta".Sanoohan , onko tuokin kristillisesti puhuttu: , kun arvostellaan Jumalan tekoja meidän rikkiviisautemme mukaan : Lapset eivät ole ehtineet ymmärrykseen , siis he eivät voi uskoa? Entäpä jos
sinä oletkin moisella ymmärrykselläsi jo luisunut uskosta , mutta lapset ymmärtämättömyydessä tulleet uskoon ? Sanopa , mitä etua tosiaan järjestä on ja Jumalan sanalle ? Sehän se juuri innokkaimmin vastustaa uskoa ja Jumalan sanaa siinä' määrin , että kukaan ei silti voi päästä uskoon eikä sietää Jumalan sanaa, ellei sitä sokaista ja häpeään saateta ! ihmisenhän täytyy kuolla siitä ja tulla houkan kaltaiseksi , jopa yhtä järjettömäksi ja ymmärtämättömäksi kuin pieni lapsi , jos mieli tulla uskovaiseksi ja saavuttaa Jumalan armo, niinkuin Kristus sanoo: , Matt.18:3. "Ellette käänny ja tule lasten kaltaiseksi , ette pääse taivasten valtakuntaan ", kuinka usein Kristus , meitä nuhdellen , kehoittaa tulemaan lapsiksi ja houkiksi , kokonaan tuomiten järjen. - teuta
teuta kirjoitti:
36. Tarkastelkaamme kuitenkin , millä perusteilla ei pidetä lapsia uskovina . väitetään , etteivät nämä voi kuulla Jumalan sanaa , koska eivät vielä ole ehtineet ymmärrykseen ; jos Jumalan sanaa ei kuulla , ei voi olla
uskostakaan puhetta ,Room. 10:17. sanotaan ; "Usko tulee kuulemisesta , mutta kuuleminen Kristuksen sanan
kautta".Sanoohan , onko tuokin kristillisesti puhuttu: , kun arvostellaan Jumalan tekoja meidän rikkiviisautemme mukaan : Lapset eivät ole ehtineet ymmärrykseen , siis he eivät voi uskoa? Entäpä jos
sinä oletkin moisella ymmärrykselläsi jo luisunut uskosta , mutta lapset ymmärtämättömyydessä tulleet uskoon ? Sanopa , mitä etua tosiaan järjestä on ja Jumalan sanalle ? Sehän se juuri innokkaimmin vastustaa uskoa ja Jumalan sanaa siinä' määrin , että kukaan ei silti voi päästä uskoon eikä sietää Jumalan sanaa, ellei sitä sokaista ja häpeään saateta ! ihmisenhän täytyy kuolla siitä ja tulla houkan kaltaiseksi , jopa yhtä järjettömäksi ja ymmärtämättömäksi kuin pieni lapsi , jos mieli tulla uskovaiseksi ja saavuttaa Jumalan armo, niinkuin Kristus sanoo: , Matt.18:3. "Ellette käänny ja tule lasten kaltaiseksi , ette pääse taivasten valtakuntaan ", kuinka usein Kristus , meitä nuhdellen , kehoittaa tulemaan lapsiksi ja houkiksi , kokonaan tuomiten järjen.37. Sanohan minulle vielä , kuinka paljon ymmärrystä oli niilla lapsilla , jotka Kristus otti syliinsä , joita hän siunasi ja joille hän taivaan omaksi antoi ? Eivätkö hekin vielä olleet vailla ymmärrystä ? Mutta minkä tähden hän sitten käskee tuoda heidät luoksensa ja siunaa heidät? Mistä heille on sellainen usko , joka tekee heistä taivasten valtakunnan lapsia? Totisesti juuri sen tähden , että he ovat vailla ymmärrystä ja houkan tapaisia ,
he ovat sopivampia uskoon kuin aikuiset ja ymmärtäväiset , joita järki alituisesti estelee , kun ei saa tungetuksi suurta päätään ahtaasta ovesta , kun puhutaan uskosta ja Jumalan sanasta , ei sovi ottaa huomioon järkeä eikä sen tekoja . Tässä vaikuttaa Jumala yksin , järki on kuollut , sokea , ja se suhtautuu tähän tekoon kuin järkeä vailla oleva pölkky , että olisi voimassaan pyhä Raamattu , joka sanoo " Jumalaa
ihmeelliseksi pyhissään" ja samoin Jes55:9. "Niin paljon korkampi kuin taivas on maata , ovat minun tieni korkeammat teidän teitänne." - teuta
teuta kirjoitti:
37. Sanohan minulle vielä , kuinka paljon ymmärrystä oli niilla lapsilla , jotka Kristus otti syliinsä , joita hän siunasi ja joille hän taivaan omaksi antoi ? Eivätkö hekin vielä olleet vailla ymmärrystä ? Mutta minkä tähden hän sitten käskee tuoda heidät luoksensa ja siunaa heidät? Mistä heille on sellainen usko , joka tekee heistä taivasten valtakunnan lapsia? Totisesti juuri sen tähden , että he ovat vailla ymmärrystä ja houkan tapaisia ,
he ovat sopivampia uskoon kuin aikuiset ja ymmärtäväiset , joita järki alituisesti estelee , kun ei saa tungetuksi suurta päätään ahtaasta ovesta , kun puhutaan uskosta ja Jumalan sanasta , ei sovi ottaa huomioon järkeä eikä sen tekoja . Tässä vaikuttaa Jumala yksin , järki on kuollut , sokea , ja se suhtautuu tähän tekoon kuin järkeä vailla oleva pölkky , että olisi voimassaan pyhä Raamattu , joka sanoo " Jumalaa
ihmeelliseksi pyhissään" ja samoin Jes55:9. "Niin paljon korkampi kuin taivas on maata , ovat minun tieni korkeammat teidän teitänne."38. Mutta koska he ovat niin syvälle vajoneet omaan järkeensä , täytyy meidän käydä heidän kimppuunsa
heidän oman järkensä aseilla. Sanohan minulle , minkä tähden sinä kastat ihmisen vasta sitten , kun hän on ylennyt ymmärykkseen ? Sinä vastaat : Hän kuulee Jumalan sanan ja uskoo . Minäpä kysyn: Mistä tuon tiedät ? Sinä sanot: Hän tunnustaa sen suullansa . Sitten minä sanon : Entä jos hän valehtelee ja on petollinen ?
Että hän saatta nähdä hänen sydämeensä . Siinäpä se ! Ellet siis kasta millään muulla perustuksella kuin sillä , että henkilö ulkonaisesti ilmaisee , itse ollessasi epävarmahänen uskostaan , niin että täytyy ajatella tokko hänellä sisäisesti , sydämessä , on enenpää kuin se , minkä sinä ulkonaisesti toteat, niin ei häntä auta hänen kuulemisensa eikä tunnustamisensa , sillä kaikkihan saattaa olla pelkää inhimmillistä käsitystä eikä eikä oikeaa
uskoa ; ja mikä olet sinä sanomaan , että ulkonainen kuoleminen ja tunnustaminen ovat välttämättömät
kastetta varten , ja että, ellei niitä ole , ei saa kastaa , mutta jos ne ovat , saa kastaa ?
Sinun täytyy siis tässä itse tunnustaa , että kuuleminen ja tunnustaminen on epävarmaa ja lisäksi riittämätöntä kastetuksi tulemista varten . Minkä nojalla sinä siis kastat ? Kuinka aiot suoriutua vastuusta , pannessasi kasteen epäilyksille alttiiksi ? Eikö ole niin , että sinun täytyy päätyä tähän ja tunnustaa ,
ettei sinun tarvitse enenpää tehdä eikä tietää kuin sen , että kun luoksesi tuodaan henkilö , joka sinun on kastettava ja joka sinulta pyytää kastetta , sinun täytyy uskoa häntä tai ainakin jättää Jumalan haltuun , uskooko hän sydämensään oikein vaiko ei : näin olet vastuusta vapaa ja kastat oikein . minkä tähden et tahdo tehdä samoin lapsille , jotka Kristus käskee tuomaan luoksensa ja jotka hän tahtoo siunata , vaan vaadit ensin ulkonaista kuulemista ja tunnustamista , jonka itsekin tunnustat epävarmaksi ja kastetulle riittämättömäksi hänen kastamistansa varten ? Sinä syrjäytät epävarman , ulkonaisen kuulemisen tieltä Kristuksen varman sanan , jolla hän käskee tuodä lapset tykönsä . - väinö,
väinö. kirjoitti:
LUTHER. = USKON asioissa Rolssi.
vähäisiä lapsia luokseensa , jopa hän käskee tuomaan ne tykönsä , siunaa heidät ja antaa heille taivasten valtakunnan . Huomatkaamme tarkasti tämä. !39. Sanohan minulle vielä , kuinka on uskovan kristityn ymmärryksen laita hänen , nukkuessansa , koska ei
hänen uskonsa eikä Jumalan armo hänestä milloinkaan luovu ? Jos siis usko ilman ymmäärryksen apua saattaa pysyä tiedottomuuden tilassa , minkä tähden se ei voi päästä alkuun lapsissa , ennen kuin ymmärrys ennättää tietoisuuden asteelle ? Minäpä ulotan tämän kaikkiin tilanteisiin , joissa kristitty elää jotakin työskennellen
ja toimien , olematta tietoinen uskosta ja ymmärryksestä , uskon silti puuttumatta . Jumalan teot ovat peitossa ja ihmeellisiä aina missä ja milloin hän tahtoo ja toisaalta taas kyllin julkisia aina missä ja milloin hän tahtoo , ja tämä on sekä liiaksi korkeata että syvää meidän arvosteltavaksemme . - teuta
Siis: NYT NOPEASTI KYLILLE, TAPAAMAAN VANHUKSIA JA SAIRAITA, rukoilet heidän puolestaan ja voitelet heidän päänsä öljyllä. Tämä lässyttäminen täällä riittää. Pääasiallinen tehtäväsi näyttää olevan Jeesuksen opetuslasten tuomitseminen ja ristiriitainen spekuloiminen Jumalan sanalla.Luuleeko Ihmettelevä lukija ! Että hän saa panetella kuinka vaan , eikä itsensä ole mitään väliä
kaiken laisia luuloja sitä ihmisillä itsestäänkin on . Sitten on vielä otsaa sanoa kun nöyrtyy ja ottaa armoa vastaan . mutta itse on panetellut juuri minua veriseti , miten tämä tuli ymmärtää , onko jollakin iso pyörä
ottamassa kii vai kuinka sen ymmätäisin , Katsos se on niin että jos sinä et kestä sanomista , en sitä kestä
minäkään , se ei mene näköjään kaliin . - teuta
väinö, kirjoitti:
39. Sanohan minulle vielä , kuinka on uskovan kristityn ymmärryksen laita hänen , nukkuessansa , koska ei
hänen uskonsa eikä Jumalan armo hänestä milloinkaan luovu ? Jos siis usko ilman ymmäärryksen apua saattaa pysyä tiedottomuuden tilassa , minkä tähden se ei voi päästä alkuun lapsissa , ennen kuin ymmärrys ennättää tietoisuuden asteelle ? Minäpä ulotan tämän kaikkiin tilanteisiin , joissa kristitty elää jotakin työskennellen
ja toimien , olematta tietoinen uskosta ja ymmärryksestä , uskon silti puuttumatta . Jumalan teot ovat peitossa ja ihmeellisiä aina missä ja milloin hän tahtoo ja toisaalta taas kyllin julkisia aina missä ja milloin hän tahtoo , ja tämä on sekä liiaksi korkeata että syvää meidän arvosteltavaksemme .40. Koska Kristus siis tässä sanoo , että ei saa estää tuomasta lapsia Hänen tykönsä , hänen siunattavakseensa,
koska meiltä ei vaadita varmuutta sisäisestä uskon tilasta ja koska ulkonainen kuuleminen ja tunnustaminen eivät kastetulle riitä , niin on meidän rajoittuminen siihen , että meidän , kastajien , kannalta katsoen riittää kastetun lausuma tunnustuksen kuuleminen , sellaisen, jotka tulevat omasta aloitteestaan . Näin siitä syystä,
että emme vastoin omaatuntoamme antaisi sakramenttia esimekisi sellaiselle , joista mitään hedelmää ei ole odotettavissa ; jos he taas etsimisellään ja tunnustamisellaan saavat omantuntomme vakuuttumaan siitä , että
voimme sakramentin armoa jakavana sakramenttina antaa , olemme vapaat vastuusta . Jumalan ratkaisuun
jätämme asian , ellei kastetun usko ole oikea ; me puolestamme emme ole antaneet kastetta turhan päiten ,
vaan siinä vakaumuksessa , että se tuottaa hyötyä . - teuta
teuta kirjoitti:
40. Koska Kristus siis tässä sanoo , että ei saa estää tuomasta lapsia Hänen tykönsä , hänen siunattavakseensa,
koska meiltä ei vaadita varmuutta sisäisestä uskon tilasta ja koska ulkonainen kuuleminen ja tunnustaminen eivät kastetulle riitä , niin on meidän rajoittuminen siihen , että meidän , kastajien , kannalta katsoen riittää kastetun lausuma tunnustuksen kuuleminen , sellaisen, jotka tulevat omasta aloitteestaan . Näin siitä syystä,
että emme vastoin omaatuntoamme antaisi sakramenttia esimekisi sellaiselle , joista mitään hedelmää ei ole odotettavissa ; jos he taas etsimisellään ja tunnustamisellaan saavat omantuntomme vakuuttumaan siitä , että
voimme sakramentin armoa jakavana sakramenttina antaa , olemme vapaat vastuusta . Jumalan ratkaisuun
jätämme asian , ellei kastetun usko ole oikea ; me puolestamme emme ole antaneet kastetta turhan päiten ,
vaan siinä vakaumuksessa , että se tuottaa hyötyä .41. Tämän kaiken minä sanon sen tähden , että ei kastettaisi ajattelemattomasti ,niin kuin ne vastoin parempaa tietoansa kasvavat siinä mielessä , että ei mitään vaikuta eikä hyödytä . Näin kastajat tulevat syynalaiseksi , käytellessään Jumalan sakramenttiaja sanaa joko tietoisesti kurittomalla tai ainakin ollen siinä vakaumuksessa , että niiden tarkoituksena ei ole eivätkä ne voi mitään vaikuttaa , mikä on täysin arvotonta
sakramentin käyttöä , Jumalan kiusaamista ja pilkkaamista . Eihän tuommoinen ole sakramentin jakamista , vaan sakramentilla ilveilemistä . Jos taas kastettu epäuskoisena kieltää , niin kieltäköön ; sinä ainakin olet menetellyt oikein : antanut oikean sakramentin hyvällä omallatunnolla , tosi hyötyä silmällä pitäen . - väinö,
teuta kirjoitti:
41. Tämän kaiken minä sanon sen tähden , että ei kastettaisi ajattelemattomasti ,niin kuin ne vastoin parempaa tietoansa kasvavat siinä mielessä , että ei mitään vaikuta eikä hyödytä . Näin kastajat tulevat syynalaiseksi , käytellessään Jumalan sakramenttiaja sanaa joko tietoisesti kurittomalla tai ainakin ollen siinä vakaumuksessa , että niiden tarkoituksena ei ole eivätkä ne voi mitään vaikuttaa , mikä on täysin arvotonta
sakramentin käyttöä , Jumalan kiusaamista ja pilkkaamista . Eihän tuommoinen ole sakramentin jakamista , vaan sakramentilla ilveilemistä . Jos taas kastettu epäuskoisena kieltää , niin kieltäköön ; sinä ainakin olet menetellyt oikein : antanut oikean sakramentin hyvällä omallatunnolla , tosi hyötyä silmällä pitäen .42. Niiden uskoon sitä vastoin , jotka eivät omasta aloitteestaan tule , vaan jotka tuodaan kasteelle , niinkuin Kristus käskee tuoda lapset tykönsä , saat jättää sen haltuun , joka käskee heität tykönsä tuomaan : kastaos
heidät Hänen käskynsä nojalla ja sano : Herra , sinä saatat ne tänne ja käsket kastamaan heidät , niinpä
vastaa myös itse heistä ; siihen minä luotan .Minä en uskalla heitä työntää luotani enkä estää ; elleivät olekaan kuulleet sitä sanaa , josta usko tulee, aikuisten lailla , kuulevat he sen kuitenkin pienten lapsukaisten lailla : aikuiset käsittävät sen korvien ja ymmäryksen avulla , usein uskotta , mutta nämä kuulevat sen
Korvillansa , ilman ymmärrystä , uskossa ; usko on sitä lähemp'nä kuta vähemmän on ymmärrystä , ja se , joka heidät tuo , on väkevämpi kuin omasta aloitteestaan tulevien aikuisten tahto . - teuta
Siis: NYT NOPEASTI KYLILLE, TAPAAMAAN VANHUKSIA JA SAIRAITA, rukoilet heidän puolestaan ja voitelet heidän päänsä öljyllä. Tämä lässyttäminen täällä riittää. Pääasiallinen tehtäväsi näyttää olevan Jeesuksen opetuslasten tuomitseminen ja ristiriitainen spekuloiminen Jumalan sanalla.Minusta on imeellista että joku voi vinkkuroita joka asiasta , mutta ei tartte korjata ikinä mitään
Minun Raamatun lukuni ei kuulu sulle pätkääkään , eikä se mitä kirjoitan minä vastaan siitä
Tottakai jumalan sana on tarkoitettu minulle ...mutta niin se on tarkoitettu sinullekin .
Tuosta listasta jossa kerroit töistä , olen toteuttanut jo kaikki muut , mutta ölyllä en voitele
se on jonkun enemmän ,,profeetanominaisuuksi .. saaneen mutta ei sinun . - väinö,
väinö, kirjoitti:
42. Niiden uskoon sitä vastoin , jotka eivät omasta aloitteestaan tule , vaan jotka tuodaan kasteelle , niinkuin Kristus käskee tuoda lapset tykönsä , saat jättää sen haltuun , joka käskee heität tykönsä tuomaan : kastaos
heidät Hänen käskynsä nojalla ja sano : Herra , sinä saatat ne tänne ja käsket kastamaan heidät , niinpä
vastaa myös itse heistä ; siihen minä luotan .Minä en uskalla heitä työntää luotani enkä estää ; elleivät olekaan kuulleet sitä sanaa , josta usko tulee, aikuisten lailla , kuulevat he sen kuitenkin pienten lapsukaisten lailla : aikuiset käsittävät sen korvien ja ymmäryksen avulla , usein uskotta , mutta nämä kuulevat sen
Korvillansa , ilman ymmärrystä , uskossa ; usko on sitä lähemp'nä kuta vähemmän on ymmärrystä , ja se , joka heidät tuo , on väkevämpi kuin omasta aloitteestaan tulevien aikuisten tahto .43. Mielistelijöitä kiusaa eniten se näennäinen seikka , että aikuisissa asustava ymmärrys muka kuullun
sanan , ja sitä he sitten uskoksi nimittävätkin ; toisaalta he huomaavat , että lapsilla vielä ei ole ymmärrystä : tuntuu siltä , kuin nämä eivät uskoisi . Mutta he eivät ota huomioon , että usko jumalan sanaan on jotakin
aivan toista, syvällisempää , kuin se käsittely , minkä ymmärrys omistaa Jumalan sanalle , Sillä tuo edellinen
on yksinnomaisesti Jumalan tekoa , kaiken ymmärryksen yli käyvää , ja sitä on lapsi yhtä lähellä kuin aikuinenkin , jopa paljon lähempänäkin, ja aikuinen on yhtä kaukana siitä kuin lapsi , jopa paljon
kauempanakin . - väinö.
väinö, kirjoitti:
43. Mielistelijöitä kiusaa eniten se näennäinen seikka , että aikuisissa asustava ymmärrys muka kuullun
sanan , ja sitä he sitten uskoksi nimittävätkin ; toisaalta he huomaavat , että lapsilla vielä ei ole ymmärrystä : tuntuu siltä , kuin nämä eivät uskoisi . Mutta he eivät ota huomioon , että usko jumalan sanaan on jotakin
aivan toista, syvällisempää , kuin se käsittely , minkä ymmärrys omistaa Jumalan sanalle , Sillä tuo edellinen
on yksinnomaisesti Jumalan tekoa , kaiken ymmärryksen yli käyvää , ja sitä on lapsi yhtä lähellä kuin aikuinenkin , jopa paljon lähempänäkin, ja aikuinen on yhtä kaukana siitä kuin lapsi , jopa paljon
kauempanakin .44. Jälkimmäinen sen sijaan on inhimmillistä tekoa, ymmärryksen kehittämää . Sanoakseni mielipiteeni : jos
mikään kiaste on varmaa , niin ennen kaikkea lasten kaste juuri sen Kristuksen sanan tähden , jolla hän käskee tuoda lapset tykönsä , aikuisten tullessa omasta aloitteestaan ; aikuisissa saattaa piillä petos kehittyneen ymmärryksen ansiosta , mutta lapsissa ei voi olla petosta vielä uinuvan ymmärryksen tähden , ja heissä Kristus toteuttaa siunauksensa niinkuin hän myös on käskenyt heidän tykönsä tuomaan . Tämä on suurenmoinen sana , eikä sitä sovi syrjäyttää : Kristus käskee tuoda lapset tykönsä ,nuhdellen estäjiä . - väinö,
väinö. kirjoitti:
44. Jälkimmäinen sen sijaan on inhimmillistä tekoa, ymmärryksen kehittämää . Sanoakseni mielipiteeni : jos
mikään kiaste on varmaa , niin ennen kaikkea lasten kaste juuri sen Kristuksen sanan tähden , jolla hän käskee tuoda lapset tykönsä , aikuisten tullessa omasta aloitteestaan ; aikuisissa saattaa piillä petos kehittyneen ymmärryksen ansiosta , mutta lapsissa ei voi olla petosta vielä uinuvan ymmärryksen tähden , ja heissä Kristus toteuttaa siunauksensa niinkuin hän myös on käskenyt heidän tykönsä tuomaan . Tämä on suurenmoinen sana , eikä sitä sovi syrjäyttää : Kristus käskee tuoda lapset tykönsä ,nuhdellen estäjiä .45. Tällä emme mitenkään ole tahtoneet heikentää emmekä lakkauttaa saarnavirkaa . Eipä Jumalakaan
totisesti saarnauta ymmärryksellä kuulemista varten --- eihän sellaisesta mitään hedelmää tule --- vaan
hengellista kuulemista varten , mikä , kuten sanottu , on lapsilla yhtä tarkkana , jopa tarkempana kuin
aikuisilla : totisesti hekin kuulevat . sanan Eikähä kaste olekaan mitään muuta kuin evankeliumi, ja siihen
heidät saatetaan . He kuulevat sen tosin vain kerran , mutta he kuulevat sen sitä voimakkaanpana , koska
se Kristus , joka on käskenyt tuoda heidät tykönsä , ottaa heidät omiksensa. Aikuisilla on se etu , että saavat usein kuulla ja kuulemaansa mietiskellä : Hengellisen kuulemisen kysymyksessä ollen ovat tosin aikuisetkin
samassa asemassa: se ei kostu monilukuisista saarnoista , yksi ainoa saarna saattaa kerran sattua kohdalle , ja se riittää iäisesti , ja sen , minkä jälestä päin kuulee , kuulee joko edistyäksensä ensi kuulemassansa tai
Jälleen turmellaksensa sen. - Väinö ,
väinö, kirjoitti:
45. Tällä emme mitenkään ole tahtoneet heikentää emmekä lakkauttaa saarnavirkaa . Eipä Jumalakaan
totisesti saarnauta ymmärryksellä kuulemista varten --- eihän sellaisesta mitään hedelmää tule --- vaan
hengellista kuulemista varten , mikä , kuten sanottu , on lapsilla yhtä tarkkana , jopa tarkempana kuin
aikuisilla : totisesti hekin kuulevat . sanan Eikähä kaste olekaan mitään muuta kuin evankeliumi, ja siihen
heidät saatetaan . He kuulevat sen tosin vain kerran , mutta he kuulevat sen sitä voimakkaanpana , koska
se Kristus , joka on käskenyt tuoda heidät tykönsä , ottaa heidät omiksensa. Aikuisilla on se etu , että saavat usein kuulla ja kuulemaansa mietiskellä : Hengellisen kuulemisen kysymyksessä ollen ovat tosin aikuisetkin
samassa asemassa: se ei kostu monilukuisista saarnoista , yksi ainoa saarna saattaa kerran sattua kohdalle , ja se riittää iäisesti , ja sen , minkä jälestä päin kuulee , kuulee joko edistyäksensä ensi kuulemassansa tai
Jälleen turmellaksensa sen.46. Kaiken kaikkiaan : lasten kastamisen takauksena on tämä sana : " Sallikaa lasten tulla minuntyköni älkääkä
estäkö heitä, sillä senkaltaisten on Jumalan valtakunta ". Näin Kristus on sanonut eikä hän valhetta puhu . On siis täysin oikeata ja kristillistä viedä lapset hänen tykönsä ; tämä voi toteutua ainostaan kasteessa, On myös täysin varmaa , että hän siunaa heidät , ja että hän antaa taivasten valtakunnan kaiokille , jotka näin hänen tykönsä tulevat , näiden sanojen mukaisesti : "senkaltaisten on Jumalan valtakunta ". Tämä riittäköön tästä
tällä erällä ... 47. Lopuksi pitäisi tässä käsitteltämään pitalin ja halvauksen hengellistä merkitystä . Kymmentä
pitalista käsittelevässä saarnassa on kuitenkin pitalista leveästi puhuttu ; ei siis ole tarpeelista tässä sitä laveasti käsitellä .
Minusta tämä sadanpäällikkö asiassa on jo pompittu kasteessa sun muissa , pitää vain
muistaa että se Kaste asia on täällä SADANPÄÄLLIKÖN kirjoituksessa. - :-)))))))))))
Tursas tukala kirjoitti:
Sinulta meni herneet nenään kun Uuno Utelias kysäisi sinulta hyvän kysymyksen. Rupesit selittämään miten paljon tiedät miten raamatusta ja miten hyvä olet. Kirjoitit, että raamattu on OHJEKIRJA eikä romaani. Romaanikin alkaa kuten raamattukin sadulla, Aatamista ja Eevasta. Loppusta voidaan ohjeitakin ottaa. Nimittäin Luomiskertomus vie siitä uskottavuutta, vaikka todella se hyväkin ohjenuora, ihmisten kirjoittama. Moninkerroin käännetty ja väännetty alkuperäisyydestään.
Oletko koskaan rukoillut paremman itsesi puolesta? Minäpä olen!Rukoilu "Paremman itsesi puolesta?" Tarkoittaako ateisti tuolla lauseella sitä, että hän voisi uskoa vielä enemmän valheeseen hyvästä itsestään?
Parannus lähtee siitä että voisit heittää kaiken tuon valheen pois ja pukeutua totuuteen, joka on Jeesus Kristus Jumalan Poika Vapahtaja. - teu.
Siis: NYT NOPEASTI KYLILLE, TAPAAMAAN VANHUKSIA JA SAIRAITA, rukoilet heidän puolestaan ja voitelet heidän päänsä öljyllä. Tämä lässyttäminen täällä riittää. Pääasiallinen tehtäväsi näyttää olevan Jeesuksen opetuslasten tuomitseminen ja ristiriitainen spekuloiminen Jumalan sanalla.EI KAI MINUN OLE KIRJOITETTAVA , TOISARVOISISTA ASIOISTA ? Vai
kuinka tuo pitäisi lukea , Jumalansana on tarkoitettu juuri sinulle ,usko-
ttavaksi ja todeksi elettäväksi , kyllä minä ja paavi sen tiedämme , miten
niin eikö asia muka koske sinua .
Mitä tuolla,kehoituksellä ,,, Siis nyt nopeasti kylille , tapaamaan vanhuksia ja sairaita näitä on tehty vaikkei siitä mitenkän pitäisi kehua , on kuitenkin ..
eikö se menisi , itse kehun puolelle jos toimisi noin , kun sinä esitit , mistä
voisit kirjoittaa minusta että ilman jäät jos jos luet muille Raamattua .
Eikö se ollut Pyhän Hengen asia hoitaa viesti perille , siitäkin huolimatta
että minä olen lapsi , joka luen sen kuin ehdin ja niin oikein kun taidan . - voi ihmisparkaa
teu. kirjoitti:
EI KAI MINUN OLE KIRJOITETTAVA , TOISARVOISISTA ASIOISTA ? Vai
kuinka tuo pitäisi lukea , Jumalansana on tarkoitettu juuri sinulle ,usko-
ttavaksi ja todeksi elettäväksi , kyllä minä ja paavi sen tiedämme , miten
niin eikö asia muka koske sinua .
Mitä tuolla,kehoituksellä ,,, Siis nyt nopeasti kylille , tapaamaan vanhuksia ja sairaita näitä on tehty vaikkei siitä mitenkän pitäisi kehua , on kuitenkin ..
eikö se menisi , itse kehun puolelle jos toimisi noin , kun sinä esitit , mistä
voisit kirjoittaa minusta että ilman jäät jos jos luet muille Raamattua .
Eikö se ollut Pyhän Hengen asia hoitaa viesti perille , siitäkin huolimatta
että minä olen lapsi , joka luen sen kuin ehdin ja niin oikein kun taidan .Malta teu mielesi. Saata)nan edustaja Matti Simonaho monine nimimerkkeineen, ei ole sinun vastailemisiesesi arvoinen.
Hän tarvitsee otsaansa lekan iskun! Jeesuksen veriylkämme Mesisas Kuningas Jeesuksen vastauksen.
oh. 6:53 Niin Jeesus sanoi heille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: ellette syö Ihmisen Pojan lihaa ja juo hänen vertansa, ei teillä ole elämää itsessänne.
Matti parka on hengellisesti kuollut mies, matkalla kadotukseen. Hän tökki terävällä tikarillaan Jeesusta kylkeen, josta vuotaa lämmin sovintoveri. Katumisen ja veren armoon turvautumisen sijasta Matti pilkkaa Jeesusta ja oksentaa vihreätä sappinestettään Jeesuksen sovintoveren sekaan. Me Jeesuksen omat tiedämme, mihin tämä Matti paran johtaa, mutta se on peitetty häneltä itseltään.
- Diana-ad-rem
kuitenkaan ollut Messias, eikä saanut sanallaan vapautettua kansaa miehittäjän vallasta.
- teuta
Etkö muistakkaan , että hän ei tullt niitä varten
Vaan SYNTISTEN ihmisten tähden. - Diana-ad-rem
teuta kirjoitti:
Etkö muistakkaan , että hän ei tullt niitä varten
Vaan SYNTISTEN ihmisten tähden.antanut ihmiselle vapauden valita hyvän ja pahan välillä. Elämän ja kuoleman, siunauksen tai kirouksen.
Jokainen voi pyrkiä elämään oikein ja saada siunauksen.
" Vanhurskasten ( Oikeamielsisten) polku on suora, Hän tekee vanhurskaan tien tasaiseksi."
" Vanhurskaan polku on kuin aamurusko, joka kirkastuu kirkastumistaan sydänpäivään saakka."
"Jos miehen tiet ovat Herralle otolliset, Hän saattaa vihamiehetkin sovintoon hänen kanssaan." - teuta
Diana-ad-rem kirjoitti:
antanut ihmiselle vapauden valita hyvän ja pahan välillä. Elämän ja kuoleman, siunauksen tai kirouksen.
" Vanhurskasten ( Oikeamielsisten) polku on suora, Hän tekee vanhurskaan tien tasaiseksi."
" Vanhurskaan polku on kuin aamurusko, joka kirkastuu kirkastumistaan sydänpäivään saakka."
"Jos miehen tiet ovat Herralle otolliset, Hän saattaa vihamiehetkin sovintoon hänen kanssaan."Kiitos sanoista niitä tarvin.
- pysytää totuudes
Diana-ad-rem kirjoitti:
antanut ihmiselle vapauden valita hyvän ja pahan välillä. Elämän ja kuoleman, siunauksen tai kirouksen.
"Jos miehen tiet ovat Herralle otolliset, Hän saattaa vihamiehetkin sovintoon hänen kanssaan."Saat)anan palvelijat (orjat siis) vihaavat kristittyjä niin kauan kun tämä maailma seisoo. Ovat vihanneet ja vainonneet siitä asti kun ensimmäinen Jeesukseen uskovat on maailmaan tullut.
- matele saatana
PIru ivaa taas Jeesusta, kuinkas muutoinkaan. Helvetti odottaa sinua helvetti odottaa, malta Mtti vielä hetki.
Hyvä arvon saat)ana, sinä valheen isä ja apostoli, eihän Jeesuksen Messiastehtävä ollut vapauttaa Israelin kansaa Rooman vallan alta, vaan Jeesus vapautti koko maailman sinun vallastasi saat)ana.
JOkainen joka uskoo Jeesukseen on hyt vapaa, hallelujaa kiitos Jeesuksen, Messias kuninkaan
- lätsä pekka
Mitä siis tarkoittaa tämä sadanpäämies vertaus? Oliko hän uskovainen? vieläkö sellaista uskoa nykyään löytää?? Mitä tarkoittaa se kun jeesus paransi sairaita?
- älä kirjoita mitään
Ei "jeesus" nimistä henkilöä olekaan. Ihmistenkin nimet kirjoitetaan aina iskolla alkukirjaimella, saatika sitten Kaikki valtiaan Jumalan nimi.
Maailman Luoja ja syntisten vapahtaja on Jeesus Kristus Jumalan Poika.
- väinö .
Itse asiassa se oli joka ainoassa kohteessa joku Ruumiillinen vamma,
jonka Hän parasi jonka Hän hengisellä voimallaan korjasi , paransa ,
herätti joka kuolleista , , kulleita herättänyt kymmenkunta . ..
Sairaita Hän paransi niin runsaasti , näissä parantamisissa varmasti
Jumalan voima ja hyvyys oli mukana jos henkilö jonka pitäisi saada se
vaiva pois , myös usein Jeesus sanoi sinulle on annettu synnit anteksi
nouse ja käy , Tahi sokean kohdalla Hän sanoi sinun syntisi on annettu
sinulle anteeksi , katso sinulla on näkösi , siis sen jonka mielen muutos
siis potilaan vaikutti kaiken ja USKO Jeesukseen ja Jumalaan jolloin he
saivat mielen rauhan ja paranivat luonnollisestikin ...
Sadanpäämies Oli luulisin Italian kohortista , aluksi aivan ROOMALINEN
sotilas joka oli saanut koulutuksen 100 miehen , siis komppanian pääl -
likkö hänellä oli sama kaupunki kuin Kesarea Jeesuksen kanssa ,,kun
hänen palvelijansa sairastui , hän lähti ottamaan selvää missä Jeesus
oli sillä hetkellä , Ja kyselemällä löysi Jeesuksen , kun hänen vuoro tuli
kertoi minulla on hyvä pavelija ja nyt hän on saisatanut , Jeesus sanoo.
Minä tulen kohta , johon Sadanpäämis sanoo , minäkin olen toisen vallan
alainen minäkin teen minkä on tarvis , ja minulla on alaisia kun minä käsken heita mennä he menee kun käsken heidän tehdä he tekee , ei ole tarvis sinun tulla matalam kattoni alle , sano vain sana , Johon Jeesus sanoo en ole
nähnyt näin suurta uskoa Israelissa , mene palvelijasi on parantunut .
Tämä Sadanpäämies oli Juutalisen mittapuun mukaan pakana , Jumala
oli varmasti tehnyt esityötä asiassa koska Jeesus näki hänen sydämesa ,
ja hoiti hän palvelijansa , ellei sydämen terastelussa olisi ollut kaikki
kunnossa , asia olisi ujäänyt siihen tai hän olisi mennyt mukaan ..
palaan aamulla asiaan .- väinö.
Kun Jeesus sanoi minä tulen , Sadanpäämies sanoi , minä en ole sen arvoinen
Josta Luther sanoo: siinä juuri on tämän USKON suuri salaisuus , että hän
tietää ettei Autuus riipu Jeesuksen ulkonaisesta olemukseta .
Mutta tätä eivät Opetus lapsetkaan vielä tieneet .
Joh. 14:16. Ja minä olen Rukoileva Isää että hän antaa teille toisen Puolustajan , olemaan teidän kanssanne, 17. Totuuden Hengen jota maailma ei voi ottaa vastaan ,koska se ei näe sitä/häntä eikä tunne Häntä . Mutta te yunnette hänet. Sillä Hän pysyy teidän tykönänne , ja on teissä oleva..
Ja häntä sanotaan Pyhä Henki ..
Joh. 16:6. Mutta kun minä olen tämän teille puhunut , täyttää murhe teidän sydämenne , 7. Kuitenkin Minä sanon teille totuuden; Teille on hyväksi , että minä menen pois . Sillä ellen minä mene pois , ei Puolustaja tule tykönne ; mutta jos minä menen , niin Minä Hänet teille lähetn..
Lue vielä 8-15. ..Lisää Joh. 14:16. - 18:15. , 26-27.
sel . Pyhästä Henkestä käytetään näissä kohdissa sanaa joka tarkoittaa avuksi ,sivullesi tukemaan , kutsuttua . Sana on käännetty "lohduttajaksi", "Auttajaksi", ja "Puolustajaksi " Jeesus sanoo Häntä "toiseksi puolustajaksi "
Joka on Hänen opetuslastensa tykönä .
Koska Hän itse on ensimmäinen PUOLUSTAJA Isän tykönä ,
Pyhä Henki on PERSOONA eikä peroonaton voi,a . Jeesus sanoo ,
kohdissa Hänestä VIISI asiaa. .
1. Jeesus /Jumala oli lähettävä opetus lapsiin ,Pyhän Hengen .
2. Pyhä Henki näyttää ihmisille lain avulla synnin ,Room. 3:20.;7:7.
3. Jeesus oli ,Pyhässä Hengessä , tuleva seurakuntaansa , oli läsnä .
4. Pyhä Henki todistaa Jeesuksesta , ja Kirkastaa Häntä sanan kautta.
5. Henki oli ilmoittava Apostoleille ja heidän kauttaa seurakunnalle asioita
joita Jeesus ei voinut heille puhua , koska he eivät ollut vielä valmiit käsittämään , Erityisesti Hän oli ilmoittava tulevia so. lopunajan asioita , Ja
johtamaan heidät kaikkeen totuuteen Pyhä henki on Apostolien kautta antanut seurakunnalle "kertakaikkisesti " ks. JD:3. ja riittävästi kaikkea , mitä se
Uuden Liiton kautena ennen Kristusta toista tulemista tarvitsee ks. Ef. 3:5.
Toivon että yhdistyy , tarve ja sana . - matti
väinö. kirjoitti:
Joh. 14:16. Ja minä olen Rukoileva Isää että hän antaa teille toisen Puolustajan , olemaan teidän kanssanne, 17. Totuuden Hengen jota maailma ei voi ottaa vastaan ,koska se ei näe sitä/häntä eikä tunne Häntä . Mutta te yunnette hänet. Sillä Hän pysyy teidän tykönänne , ja on teissä oleva..
Joh. 16:6. Mutta kun minä olen tämän teille puhunut , täyttää murhe teidän sydämenne , 7. Kuitenkin Minä sanon teille totuuden; Teille on hyväksi , että minä menen pois . Sillä ellen minä mene pois , ei Puolustaja tule tykönne ; mutta jos minä menen , niin Minä Hänet teille lähetn..
sel . Pyhästä Henkestä käytetään näissä kohdissa sanaa joka tarkoittaa avuksi ,sivullesi tukemaan , kutsuttua . Sana on käännetty "lohduttajaksi", "Auttajaksi", ja "Puolustajaksi " Jeesus sanoo Häntä "toiseksi puolustajaksi "
joita Jeesus ei voinut heille puhua , koska he eivät ollut vielä valmiit käsittämään , Erityisesti Hän oli ilmoittava tulevia so. lopunajan asioita , Ja
johtamaan heidät kaikkeen totuuteen Pyhä henki on Apostolien kautta antanut seurakunnalle "kertakaikkisesti " ks. JD:3. ja riittävästi kaikkea , mitä se
Toivon että yhdistyy , tarve ja sana .tästä välistä on lähtenyt panettelu viesti ,,kiitos yllä pito
- hulluakin hullumpi
matti kirjoitti:
tästä välistä on lähtenyt panettelu viesti ,,kiitos yllä pito
Niin, Jeesuksella oli JUMALAN voima. Sadanpäämies eli roomalaisen armeijan (100 sotilasta käsittävän joukko-osaston johtaja) USKOI Jumalan voimaan.
Jumalan nimi ei ole sattumalta Sana Logos. Kun Jumala sanoo sanan, silloin tapahtuu juuri sillä tavalla kun Jumalan sanoo.
Luuk. 17:6 Niin Herra sanoi: "Jos teillä olisi uskoa sinapinsiemenenkään verran, ...
... niin te voisitte sanoa tälle silkkiäispuulle: 'Nouse juurinesi ja istuta itsesi mereen', ...
***) ... ja se tottelisi teitä.
Tyhminkin meistä käsittää sen, kuinka VÄHÄN meillä ihmisillä on uskoa.
Jumalattoman käsittämättömän mustaa sokeutta kuvaa hyvin se, että vaikka hän omin silmin näkee, kuinka valtava luomakunta hänen silmiensä edessä on,
- korvin kuultavana,
- silmin nähtävänä
- ja ihollaan tunnettavana,
niin siitä huolimatta hän ei usko kaiken tämän Luojaa olevan olemassakaan.
- Sen sijaan hän uskoo täysin mahdottomaan valheeseen, että tyhjän räjähdyksestä kaikki sai alkunsa. Vieläpä tiedemieheksi itseään kutsuva hullu uskoo tämän valheen, vaikka hyvin tietää että tyhjä ei ikinä räjähdä!!!
En yhtään ihmettele että Jumala kutsuu sanassaan ateistia hulluksi. Ei ole olemassa sellaista sanaa joka voisi vähänkään kuvata sitä kuinka hullu ihminen ateisti oikeasti on. - matti
Jumalan mittapuun mukaan , hänen sydän oli tuore , ja niin terve että.
Hän antoi hänet Pojalleen ja kun Hän putteli Sadanpäämiestä , tuli
keskustelussa esiin Miehen USKO. Totisesti minä en ole nähnyt hänen
kaltaista uskoa Isrelissa . siinä oli ilmeisesti se ihmeellisyys , että
Hän arvosti hänen rakastavan palvelijaansa niin paljon että oli lähtenyt
etsimään Jeesusta . - kalle
väinö. kirjoitti:
Toivon että yhdistyy , tarve ja sana .Tämä JD:3 = Juudaksen kirje 3 jae . Rakkaani ! Kun minulla on ollut harras
halu kirjoittaa teille yhteisestä pelastuksestamme tuli minulle pakko kirjoittaa ja kehoittaa teitä taistelemaan sen uskon puolesta , joka kerta kaiiaan on pyhille annettu .. 4. Sillä teidän keskuuteenne on pujahtanut eräitä ihmisiä , joiden jo aikoja sitten on kirjoitettu tulevan tähän tuomioon , jumalattomia , jotka kääntävät meidän Jumalamme armon irstaudeksi ja kieltävät meidän ainoan valtiaamme ja Herramme, Jeesuksen Kristuksen ..
3-4. sel. SWuhde Hahaoppisiin ks. Room 16:17-18; 1 Joh. 2:18-29 . Ei riitä että uskovalla tttttttttitse ysyy Jumalan sanalle uskollisena . Jokaisen kristityn tulee
myös Rukouksin , todistuksin ja muita mahdollisia keinoja käyttäen taistella Jumalan pyhille /seurakunnille kertakaikkiaan Raamatussa annetun uskon ,,
uskottavan totuuden , puolesta . Jumala antoi jo alussa ihihmisille tehtävän
Viljellä ja vartioida Parartiisia . Kiristillisessä kirkossa on samoin "viljelyn " Sanan kylvön ja sielujen armonvaltakunnan "aittaan " kokoamisen , Rinnalla "vartioitava " sitä sen harhoilta varjelemiseksi ja niiden torjumiseksi ..
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu4613927Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä
Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä3181672- 1161486
En kadu sitä, että kohtasin hänet
mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n891454Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991398Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..
...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n591346- 521286
Helena Koivu : Ja kohta mennään taas
Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi931204- 441069
Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."
Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa331057