polyyppien leikkaaminen

polypoosi

Moi.

Olisi tarkoituksena mennä poistattamaan polyypit (julkisella puolella), koska olen aina tukossa ja en ole vuosiin haistanut enkä maistanut. Koska kärsin jonkinlaisesta vasomotorisesta nuhasta ja allergiasta, joka ei näy testeissä, saan kyllä polyypit hyvin todennäköisesti uudelleen, mutta jotenkin nyt vaan tuntuu että haluan edes hetkeksi normaalitilaan.

Varsinainen kysymykseni on, että leikataanko polyypit yleensä nukutuksessa vai puudutuksessa, ja minkälaisia kokemuksia teillä leikatuilla on näistä vaihtoehdoista? Olen miettinyt, että jos nukutusta tarjotaan niin onko tuo toimenpide sen arvoinen, vai meneekö puudutuksella. Erikoislääkäri tähysti joskus nenän ja polyypit havaitsi, ja se tähystys oli ainakin ihan piece of cake. Leikkaaminen kuitenkin varmaan kestää aika paljon kauemman ja on muutenkin kaiketi hankalampi? Eli suositteletteko nukutusta (jos sellainen nyt ylipäänsä on julkisella puolella vaihtoehtona) vai meneekö ihan puudutuksella?

21

10847

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • polyyppipotilas

päiväkirurgisesti puudutuksella.

• polypoosi

Entä sairasloma, onko miten pitkä vai tarviiko ollenkaan? Vuotaako verta jälkikäteen?

• Eevinen
        polypoosi kirjoitti:

Entä sairasloma, onko miten pitkä vai tarviiko ollenkaan? Vuotaako verta jälkikäteen?

Mä sain neljä päivää sairaslomaa viikonloppu oli edessä. Mulle kyllä tehtiin nukutuksessa, kun samalla shaverilla muotoiltiin nenän seulalokeristoa.

Kolme päivää nenästä irtosi niin isoja klönttejä vanhaa limaa ja lisäksi verensekaista tuoretta limaa, että en kyennyt tekemään juuri mitään. Mutta kuukauden kuluttua leikkauksesta olo oli mahtava.

Huono puolihan polyypeissa on se, että ne uusivat helposti. Nenäsuihketta täytyy käyttää ilmeisesti loppuikä.

• Anonyymi

Hoitakaa syy miksi polyypit kasvaa.

• nainen 49v.

Minulta leikattiin nenäpolyypit vuonna 2000 tähystyksellä, leikkaus kesti noin 1/2 tuntia. Leikkauksessa en tuntenut mitään ja sain jopa kuunnella mielimusiikkiani korvalappustereoilla. Ensin tehtiin tietysti puudutus, jossa työnnettiin nenä onteloihin puudutuspumpulit tai jotkin vastaavat, se ei ollut mitään mukavaa, mutta oli äkkiä ohi. Suosittelen kaiken kaikkiaan ja loppujen lopuksi puudutus menetelmää, kotiin pääsee jo samana päivänä, vaatii tosin jonkun saattajan ja kotona turvana olijan, enkä usko että leikkauksen jälkeen pitäisi tulla mitään komplikaatioita. Itselläni ei moisista ole ainakaan tietoa. Minulta suoristettiin myös nenän välilevy n. vuosi polyyppien poistosta joka tehtiin nukutuksessa( olisi tehty myös puudutuksessa), jos olisin tiennyt kuinka pahoin voin leikkauksen jälkeen ( oksensin jo heti leikkauspöydälle, ilmeisesti mulle ei sopinut jokin aine nukutuksessa) ja nukutuksen jälkeen joutuu jäämään ainakin yöksi tarkkailuun. Suosittelen sinulle puudutusta, pääset vähemmällä.

• nainen 49v.

Jatkan vielä polyypeista sen verran, että jos ne joskus uusivat, niitä ei enää leikata. Mulla on nyt uusinut n. 10 vuoden päästä, niitä hoidetaan kortisoonisuihkeilla ja jos yksi lääke ei auta, vaihdetaan toiseen. Se on elinikäistä hoitoa. HUOM.! MUISTA SITTEN KÄYTTÄÄ NIITÄ SUIHKEITA JATKUVASTI!, joita lääkäri sinulle määrää, ne kyllä pitävät polyypit poissa pitkään ja olosi on parempi, olen itse käyttänyt jatkuvasti niitä, tosin nyt on jouduttu vaihtamaan eri suihkeeseen. Rahaahan siinä menee ja tuntuukin varmaan että turhaan, mutta loppupeleissä se raha ei mene hukkaan.

• polypoosi

Kiitos vastauksista!

Minä sain nyt viikon kestävän vahvan kortisonikuurin, eikä ilmeisesti ole vielä varmaa leikataanko. En oikein jaksa itse uskoa, että tuollainen viikon kuuri nyt mitään tällaiselle krooniselle vaivalle tekisi, mutta kaipa sitä kokeilla pitää... Tietokonekuvat kyllä vielä otetaan, ja sitten selviää leikataanko.

• Mr.Polyp
        polypoosi kirjoitti:

Kiitos vastauksista!

Minä sain nyt viikon kestävän vahvan kortisonikuurin, eikä ilmeisesti ole vielä varmaa leikataanko. En oikein jaksa itse uskoa, että tuollainen viikon kuuri nyt mitään tällaiselle krooniselle vaivalle tekisi, mutta kaipa sitä kokeilla pitää... Tietokonekuvat kyllä vielä otetaan, ja sitten selviää leikataanko.

"Jatkan vielä polyypeista sen verran, että jos ne joskus uusivat, niitä ei enää leikata.."

Aijaa. Minulta on leikattu kolme kertaa. 2005, 2007, 2009

• mrr.nenä
        Mr.Polyp kirjoitti:

"Jatkan vielä polyypeista sen verran, että jos ne joskus uusivat, niitä ei enää leikata.."

Aijaa. Minulta on leikattu kolme kertaa. 2005, 2007, 2009

moi minulta 7 kertaa ja nyt ensiviikolla 8 kerta eli silleen.

• NenäHarmi

Minulta on leikattu polyypit 1980-luvulta lähtien niin monta kertaa, että en edes muista ja jälleen on aika odottamassa leikkaukseen. On ollut puudustuksessa (joka on mielestäni karmeaa) ja on leikattu nukutuksessa (josta herääminen on myös karmeaa) mutta valitsen tuon nukutuksen kuitenkin osaksi sillä perusteella, että siinä en ainakaan pääse karkuun kesken toimenpiteen ja lääkärit saavat rauhassa tehdä työnsä, jolloin toivon heidän tekevän poiston niin hyvin, että ei tarvitsisi heti mennä uudestaa. Juuri nyt on päällä viikon kortisoonikuuri suunkauta. Yleensä käytän Heinixiä ja Flixonase -kortisoonisumutetta päivittäin. En tiedä onko näistä apua, mutta toivon niiden vähän pitentävän leikkaukseen joutumisaikoja. Nytkin toinen nenäontelo on täysin tukossa toisessa on pieni reikä. Odottelen että kortisooni alkaisi vaikutamaan ja henki kulkisi kunnonlaila ja puhe sekä syöminen sujuisi ilman erikoisponnisteluja.

• ap

Joo se puudutus oli kyllä ihan hirveä, ei ollut mukava yllätys kun annettiin ymmärtää ettei se olisi paha juttu ollenkaan. Eikä tietenkään sanallakaan mainittu, että kyseisiä leikkauksia edes tehtäisiin nukutuksessa. Sen jälkeen kerrottiin, kun sanoin saaneeni hirveät traumat siitä puudutuksesta.

Nyt on aikalailla vuosi omasta leikkauksesta, ei auttanut juuri mitenkään. Nenäkannulla huuhdellessa vesi kulkee yleensä paremmin kuin ennen leikkausta, joten en kai sitten niin tukossa ole kuin ennen leikkausta. Muuten en eroa huomaa. Hajuaistikaan ei oikeastaan palannut, pieniä hetkiä saattaa tulla kun haistan, mutta 99,9%:sti en haista mitään edelleenkään. En heti leikkauksen jälkeenkään haistanut, paitsi sen ajan kun söin kortisonia suun kautta. Olenkin miettinyt, että pitäisikö pyytää kortisonikuuri pian ihan "huvin vuoksi" (no ei kyllä oikeasti haluttaisi sitä syödä, hirveä myrkky), ihan vaan että se kutistaisi mahdollisesti jo kehittyneitä polyyppeja ja mahdollinen uusiutuminen hidastuisi.

Kaikenkaikkiaan aika turha reissu se leikkaus. Syntyneet henkiset traumat huomioonottaen jättäisin kyllä homman väliin, jos nyt saisin päättää. (Tai sitten se nukutus.)

Minut on nukutettu nielurisaleikkaukseen, mutta minulla ei tullut nukutuksesta mitään ikäviä oireita.

• Anonyymi
        ap kirjoitti:

Joo se puudutus oli kyllä ihan hirveä, ei ollut mukava yllätys kun annettiin ymmärtää ettei se olisi paha juttu ollenkaan. Eikä tietenkään sanallakaan mainittu, että kyseisiä leikkauksia edes tehtäisiin nukutuksessa. Sen jälkeen kerrottiin, kun sanoin saaneeni hirveät traumat siitä puudutuksesta.

Nyt on aikalailla vuosi omasta leikkauksesta, ei auttanut juuri mitenkään. Nenäkannulla huuhdellessa vesi kulkee yleensä paremmin kuin ennen leikkausta, joten en kai sitten niin tukossa ole kuin ennen leikkausta. Muuten en eroa huomaa. Hajuaistikaan ei oikeastaan palannut, pieniä hetkiä saattaa tulla kun haistan, mutta 99,9%:sti en haista mitään edelleenkään. En heti leikkauksen jälkeenkään haistanut, paitsi sen ajan kun söin kortisonia suun kautta. Olenkin miettinyt, että pitäisikö pyytää kortisonikuuri pian ihan "huvin vuoksi" (no ei kyllä oikeasti haluttaisi sitä syödä, hirveä myrkky), ihan vaan että se kutistaisi mahdollisesti jo kehittyneitä polyyppeja ja mahdollinen uusiutuminen hidastuisi.

Kaikenkaikkiaan aika turha reissu se leikkaus. Syntyneet henkiset traumat huomioonottaen jättäisin kyllä homman väliin, jos nyt saisin päättää. (Tai sitten se nukutus.)

Minut on nukutettu nielurisaleikkaukseen, mutta minulla ei tullut nukutuksesta mitään ikäviä oireita.

Oletko koskaan miettinyt mkä niitä polyyppeja kasvattaa. Patologi pilkkoi plyyppini, ja tulos oli yli 90 prosenttia polyypin soluista oli eosinofilisia valkosoluja. Eosinofiili alas, konsteja on mona, ja kas polyypit lakkaa kasvamasta.

• NenäHarmi

Minulla on vaihtelevaa aikaa ollut apua polyyppien poistosta, mutta aina ne tulee uudestaan. Yritän aina sinnitellä mahdollisimman pitkään ennen leikkaukseen menoa, mutta lopussa on pakko menna kun elämänlaatu kärsii niin paljon happivajeesta, puheheen ja syömisen vaikeutumesta. Nyt sanoi lääkäri, että minun tapauksesani olisi ihan aiheellista syödä 2-3 kortisoonikuuria vuodessa. Nyt syömäni kuuri loppui muutama päivä sitten ja sain taasen tuulahduksen hajuista/tuoksuista. Kun on niin ison osan elämästään ollut ilman hajuaistia, se meinaa ihan päivän laittaa sekaisin kun täytyy ihmetellä hajuja/tuoksuja. No kun kuuri loppui loppui hajut/tuoksutki, mutta henki kyllä kulkee vielä suht` hyvin nenän kautta. Nyt nautin elämästäni kun ilma vielä ainakin tänään kulkee ja odottelen aikaa leikkaukseen, mutta se on sitten sen ajan murhe.

• ap

Kuinka usein sulla on suunnilleen leikattu niitä? Siis tarkoitan, että miten pitkä aika on ollut leikkausten välillä.

• NenäHarmi
        ap kirjoitti:

Kuinka usein sulla on suunnilleen leikattu niitä? Siis tarkoitan, että miten pitkä aika on ollut leikkausten välillä.

Joskus on poistettu pari kertaa vuodessa, joskus pärjään useamman vuoden, viimeinen vuosi on kyllä sitten jo aika taistelua. Nyt kävin ennen joulua leikkauksessa (nukutus, en anna muuten leikata) vielä on aika auki, mutta pientä tukkoisuutta on kyllä jo mutta ei tunnu vielä syödessä eikä puhuessa. Nyt käyn kyllä lääkärin suosituksesta hakemassa kortisonikuurin jos vielä kovin hankaloittuu olo. Lääkärin mukaan voin syösä pari kolme kuuria vuodessa. Harmina kuurista on kyllä sitten jalkojen turpoaminen loppukuurista. mutta se on kuitenkin muutaman päivän jutttu, kun sitten taasen kulkee henki jonkun aikaa. Käytän päivittän kortisoni-sumutetta, näillä yritän leikkausten välin pidentää mahdollisimman pitkäksi.

• Anonyymi

Suomessa hoidetaan oireita, ei varsinaista syytä. Polyyppi on oire jostakin. Onko sinulla korkeat eosinofiili arvot. Polyypeistani yli 90 prosenttia oli eosi ifilista valkosolua.

• Anonyymi
        NenäHarmi kirjoitti:

Joskus on poistettu pari kertaa vuodessa, joskus pärjään useamman vuoden, viimeinen vuosi on kyllä sitten jo aika taistelua. Nyt kävin ennen joulua leikkauksessa (nukutus, en anna muuten leikata) vielä on aika auki, mutta pientä tukkoisuutta on kyllä jo mutta ei tunnu vielä syödessä eikä puhuessa. Nyt käyn kyllä lääkärin suosituksesta hakemassa kortisonikuurin jos vielä kovin hankaloittuu olo. Lääkärin mukaan voin syösä pari kolme kuuria vuodessa. Harmina kuurista on kyllä sitten jalkojen turpoaminen loppukuurista. mutta se on kuitenkin muutaman päivän jutttu, kun sitten taasen kulkee henki jonkun aikaa. Käytän päivittän kortisoni-sumutetta, näillä yritän leikkausten välin pidentää mahdollisimman pitkäksi.

Mulla on leikelty polyyppeja 23 vuotiaasta yli 50 vuotiaaksi. 30 vuotta, ja 4-6 kertaa vuodessa. Muutama sata kerta, polyyppien kasvu lakkasi kun satiin eosinofiilit alas. Suomessa ollaan näissäkin asioissa hieman takapajulla. Eosinofilia voi olla periytyvä. Ei allergiaa. Mulla on allergiaa vai karmiininpuna. Eosinofilia aiheuttaa vaikka mitä. Kasaumia /inflitraatteja keuhkoihn, ja oireet diaknosoidaan astmaksi. Nokan tukkoisuutta, ja vuotoa vo aiheutta myös hae tauti. HAE.

• mrnenä

miten toi puudutus muka sattuu, ensin nenään kumpaakin 3/4 puudutuspuikkoa ja 30-40 min odottelua ja sen jälkeen vielä lisä puudutetta puhtaalla kokaiinilla eli nenän sivut sieltä oikein syvältä ja sit poistettiin n 8 polyyppia ja sama rumba on tehty n
      7 kertaa ei se puudutus satu !!

jos sattuu niin lääkärissä on vika ja toki ensiksi voi nenään suihkuttaa puudutus ainetta ja sitten laittaa puudutus puikot kuten huippukirurgi tekee eli ei tarvitse kipua
      kärsiä !!!!!

• ap

Joo, no mulla runtattiin voimalla ne tapit syvälle nokkaan ihan kertalaakista. Ei paljon puuduttavia suihkeita näkynyt. Et sä myöskään voi oman kokemuksesi perusteella tulla sanomaan että "ei se satu". Ihmiset eivät ole samanlaisia.

Sen lisäksi, että se sattui niin se tuntui ihan karmaisevan epämiellyttävältä, etenkin kun ei yhtään tiennyt mitä tuleman pitää. Kun tosiaan annettiin ymmärtää että tosi helppo juttu on. Ja tosiaan en muista selitinkö tässä ketjussa, mutta "rentouttava" jota sain suoneen ei vaikuttanut muhun mitenkään, ei vaikka miten hyvällä tahdolla olisi halunnut jotain vaikutusta havaita. Ja vaikka sain sitä "rentouttavaa" hevosen annoksen. Siinäkin on eroja, joillakin onnekkailla menee pää ihan sekaisin niistä, mulla ei tapahdu mitään.

Nukutus taas on mulle tosi helppo. Juuri nukutettiin yhden toisen toimenpiteen vuoksi, ja olo oli saman tien mitä mainioin, ei minkäänlaista pahoinvointia tai muutakaan huonoa oloa.

• mökkimaija

olin pylyyppileikkauksessa ,tässä viikolla, on jo 12 kerta-aina 5-6 vuoden välein, paikallispuusutus. on nykyisin paljon helpompi juttu, kuin 15-20 vuotta takaperin, sain jäädä sairaalaan yöksi,kun asun yksin.

• Anonyymi

Kysykää lääkäriltänne mikä niitä polyyppeja kasvattaa. Vekkaan, että eosinofiliset valkosolut ovat villintyneet.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      47
      5146
    2. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      326
      1918
    3. Nainen, se auttaisi jo paljon minua

tuskissani, jos tunnustaisit sinulla olevan tunteita, vaikka et haluaisikaan suhdetta. Olisi upeaa tietää, että olen sin
      Ikävä
      113
      1838
    4. Anja ja Janne

Eli nämä kosulan manipellet sai raploojan tubetuksen loppumaan,sitten selitellään uusimmalla videolla ettei heillä ollut
      Tuusniemi
      70
      1517
    5. Tässä epämiellyttävä totuus

Sinä olet henkisesti sairas ja se on epämiellyttävä totuus jota välttelet ja jota et halua kuulla sanottavan. Sinä elät
      Ikävä
      68
      1467
    6. Miksi olet niin ehdoton mies?

Yksi virhe ja heti pihalle?
      Ikävä
      81
      1214
    7. Elämäni rakkaus

Miten hirveästi haluaisin olla lähelläsi, halata sinua ja kuiskata monta kertaa, että rakastan sinua. Hyvää yötä! Mieh
      Ikävä
      32
      1213
    8. Entä jos sinäkin?

Ehkä sinäkin ajattelet minua?
      Ikävä
      36
      1056
    9. On vaikea uskoa

Että hän olisi niin syvästi rakastunut
      Ikävä
      42
      1035
    10. Mikä sinussa on parasta

Olet sellainen ihana kokonaisuus, että en löydä huonoa juttua. Mutta siis parasta. Tarmokkuus, pitkäjänteisyys, kädet, ä
      Ikävä
      21
      984
    Aihe