Missä asennossa nukutatte?

titipöö

Eli kysymys tulikin jo otsikossa:missä asennossa laitatte pienen vauvan nukkumaan? Osa sanoo et kyljellään,osa selällään.

13

1158

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kkkelelelel

nukuttaa vauva kyljellään, vaihdellen kylkeä joka kerta. Selällään aloin nukuttamaan, kun vauva itse oppi kääntymään, eikä pysynyt enää kyljellään.

• suositus...

Ei ole kansainvälinen suositus. Suositus on selällään kätkytkuolemariskin minimoimiseksil Minä nukutin päivisin kyljellään Ruskovillan hirssiakanatyynyn kanssa (ei ollut ihan alusta...vasta kun aloin huolestua että tulee sivuilta littana pää) että pää muotoutuisi nätiksi ja öisin selällään suosituksen mukaan ilman tyynyä. Pää on muotoutunut sopusuhtaiseksi.

• Sdiamon81

ja joskus kun on ollut masu kipeä niin kyljellään tai mahallaan sylissä. En koskaan mahallaan vuoteella. Jos itse kääntyy niin kääntyy miten haluaa, siihen en puutu.

• mahallaan

mahallaan nukkui parhaiten.

• Henni78

Meillä laitettu lapsi aina kyljelleen nukkumaan ja jos yöllä heräili, niin käänsimme hänet toiselle kyljelle, ettei paikat puutuisi.

Siinä vaihessaa, kun lapsi itse oppi sängyssä kääntyilemään, emme tietenkään pakottaneet enää kyljellään nukkumaan. Meidän poika oli kova puklaamaan ja nukutimme kyljellä sen vuoksi, ettei tukehtuisi pukluun, jos emme heti olisi pulautusta huomanneet.

Naistenklinikalla ohjeistivat nukuttamaan kyljellä ja niin koimme itsekin hyväksi.

• -.

kyljellään nukutin. näin neuvottiin myös synnärillä. nyt itse jo kääntyy selälleen nukkumaan.

• nukunuknuk

Meille neuvottiin viime keväänä että nimenomaan selälleen pitää nukuttaa. On kuulemma tullut uusi suositus tuosta kun noita kätkyt-tapauksista on tullut enemmän tietoa. Sitä edellisenä vuonna oli käsketty kyljelleen nukuttaa, kaverini nimittäin silloin synnytti ja hänelle oli neuvottu näin. Äidilleni on nimenomaan neuvottu nukuttamaan minut vauvana mahallaan, kun siihen aikaa on uskottu että se on paras asento, silti en ole kuollut siihen. Että ei se asento aina niin tärkeä ole. Meillä muksu luonnostaan nukkui paremmin selällään kuin kyljellään ja mahallaan ei ollenkaan.

• 16+17
        nukunuknuk kirjoitti:

Meille neuvottiin viime keväänä että nimenomaan selälleen pitää nukuttaa. On kuulemma tullut uusi suositus tuosta kun noita kätkyt-tapauksista on tullut enemmän tietoa. Sitä edellisenä vuonna oli käsketty kyljelleen nukuttaa, kaverini nimittäin silloin synnytti ja hänelle oli neuvottu näin. Äidilleni on nimenomaan neuvottu nukuttamaan minut vauvana mahallaan, kun siihen aikaa on uskottu että se on paras asento, silti en ole kuollut siihen. Että ei se asento aina niin tärkeä ole. Meillä muksu luonnostaan nukkui paremmin selällään kuin kyljellään ja mahallaan ei ollenkaan.

kukaan ole väittänytkään, että jokainen vauva, joka nukutetaan mahallaan, kuolisi. Ei yksittäinen tapaus kerro mistää mitään.

• nukunukunu
        16+17 kirjoitti:

kukaan ole väittänytkään, että jokainen vauva, joka nukutetaan mahallaan, kuolisi. Ei yksittäinen tapaus kerro mistää mitään.

Enkä minäkään väittänyt, että kaikki jotka ns. väärässä asennossa nukutetaan, kuolee. Pointtihan oli se, että tuo asentosuositus vaihtelee vähän väliä, eikä se yksistään aiheuta kätkytkuolemaa, asento vain pienentää sitä riskiä jonkunverran. Eli oikeastaan on melkein ihan sama missä asennossa vauvat nukkuu, kunhan ovat niin että saavat hyvin hengitettyä.

Nyt ihan vasta oli sitäpaitsi löydetty uusi mahd. syy kätkytkuolemaan ja sitä kai vielä tutkitaan. Nyt tutkijat ovat sitä mieltä, että kätkytlapsen serotoniinin tuotannossa on vaje, ja tämä aiheuttaa sen, että kun vauvan hengitys katkeaa tai vaikeutuu, hän ei herää siihen. Jos tämä osoittautuu oikeaksi niin siinä tapauksessahan näitä kuolemia voidaan estää muutenkin kuin nukkuma-asennolla

• Maam 1981

Kyljelleen vuoropuolin. Sanotaan että lapsen pää muotoutuu silloin oikein tosin en itse ole siitä ihan 100% vakuuttunut että lasta siksi pitää nukuttaa vuoropuolilla. Itse vaihdoin puolta ihan vaan että nukkuu välillä toisellakin kyljellä eikä aina samalla ja kun lapsi puklaili pienenä paljon laitoin aina kyljelleen kun niitä pukluröyhtyjä tuli nukkuessakin vaikka kuinka röyhtäytettiin. 3,5kk ikäisenä oppi kääntämään itse kylkeä tai itsensä selälleen miten häntä huvitti ja 4,5kuisena käänsi itsensä aina vatsalleen nukkumaan. Kyllä se äitiä jännitti kun oli niin itseaktiivinen kyljen kääntäjä hirmupienestä asti mutta hyvin on nukkunut ja nyt vuosikkaana nukkuu aina masullaan pylly pystyssä ja ihan miten päin häntä nyt huvittaa siellä sängyssä olla. Aika usein poikittain..

• mama2009

Meillä poika 4kk nukahtaa sänkyynsä parhaiten kyljelleen mutta kääntyy selälleen unissaan ja yösyötön jälkeen nukahtaa selälleKokeile eri asentoja, kyllä se paras ja mukavin asento sieltä löytyy kun vähän kokeilee. Jotkut tosiaan nukkuu parhaiten masullaan toiset kyljellään ja toiset selällään. Kokeilemalla selviää =)

• SriLank

meillä kääntyi itse kyljelleen nukkumaan tai nukkui aina selällään ihan pikkuisena. Ainoastaan päätä käänneltiin jos oli selällään ettei olisi tullut niskajumia, ja tietty vähän tuon kallonmuodostumisenkin takia. Sitten kylki jäi joksikin kuukaudeksi kunnes alkoi úudestaan ja viime yönä nukkui ekan kerran mahallaan itse kääntyneenä. Eli laitan sänkyyn selälleen ja miten vauva itse tahtoo niin siten on nukahtanut. Meille ainakin ohje oli sellainen ettei *nukuteta* vaan laitetaan vuoteeseen ja vauva itse ottaa parhaan asentonsa. Nykyään ei suostu nukahtamaan enää syliin vaan pitää laittaa vuoteeseen ja ikää 7kk.

• kaikki tyynni..

Kolme lasta. Kaksi ekaa suositusten mukaan kyljellään puolta vaihtaen. Tää kolmas on kyljellään pääsääntöisesti, mutta myös selällään ja mahallaan nukkui aina kun nukkui vieressäni 2kk. Hänen ilmavaivat parani ja parhaiten silloin nukkui.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin

Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http
      Maailman menoa
      270
      4683
    2. Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi

se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?
      Maailman menoa
      134
      3040
    3. Miten löydän sinut

Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit
      Ikävä
      44
      2857
    4. Miksei Björn Wahlroos jaa rahaa köyhille?

Esimerkiksi Nordean tiloissa? Vai tuovatko ne köyhät hiekkaa marmorilattioille ja siksi ei pysty mursunviiksi pystyyn k
      Maailman menoa
      29
      2841
    5. Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla

Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?
      Heinola
      76
      1791
    6. Vaikea tilanne

Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te
      Ikävä
      106
      1654
    7. Jouluksi miettimistä: kuka tai mikä valmistaa rahan?

Nyt kun on ollut vääntöä rahasta ja eritoten sen vähyydestä, niin olisi syytä uida rahan alkulähteille, eli mistä se syn
      Maailman menoa
      28
      1521
    8. Milloin kaivatullasi

.. on nimipäivä?
      Ikävä
      60
      1419
    9. Kehtaisitko näyttäytyä

kaivattusi seurassa?
      Ikävä
      95
      1292
    10. Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!

Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En
      Maailman menoa
      215
      1180
    Aihe