Äidinkielen tekstitaidon koe 12.2

paraboloidi_

Eli mistä teitte ja mitä vastasitte? Varsinkin kiinnostais tietää, et mitä laitoitte tehtäviin 3.,4. ja 5. :P

30

3689

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Abi_2010

      Olisko siihen kommenttiin pitäny laittaa nimimerkki loppuun? Tai jotain muuta nimeä / titteli tai sellasia turhuuksia?
      En laittanu ja vituttaa jos ne mun ainoat pisteet nappaa sen takia pois.

    • Heppu1112

      Vastasin itse tehtäviin 1,3 ja 5. Kaikista tuli se pari sivua mukavasti tekstiä, vitoseen pistin ainaki että työvoimaleikkaukset on välttämättömiä ja kyllä media pärjää ihan hyvin vaikka parin kielineron sijaan vain yks päivystää tiskillä

      • abi2010

        Siis oli aivan tajuttoman vaikee tekstitaito.. vastasin tehtäviin 3,4,5 ja en yhtään tiiä että mitä niissä olis pitäny olla... :S


    • uusintaan

      Musta oli kyl vaikee! Kaikki prelit ja kurssijutut on kyl ollu paljon helpompii. Mä vastasin 2,3,4. En ihan ollu kärryillä tossa kakkosessa, mut laitoin siihen jotain että aikuiset-lapset, arvot, kieli, sopeutuminen yms. Menikö ihan pieleen?? 3 laitoin jotain tietoisesti väärinkirjoitetusta kielestä jaaaa en nyt muista muuta :DD 4 laitoin jotain argumentoinnin perushommeleita eli tapa, yleisyys ymm. ja sit retorisii keinoi, sit selitin myös lähtötiedoista ja suhtautumisesta vastaanottajaan.. luulen kyl et mul meni tosi huonosti!! Tää on ihan kauheeta. En vaan pystyny keskityy siel (oli mun eka kirjotus). Millo vastaukset muuten tulee, onko tietoo??

      • Abi2010

        Eikös retoriset- ja argumentaation keinot ole ihan eri juttu ? Ja tehtävässä pyydettiin nimenomaan argumentaation keinoja.. Löysin kanssa retorisia keinoja tekstistä, mutta laitoin vain argumentaation keinoja... Apuva.


      • hätääntynyt
        Abi2010 kirjoitti:

        Eikös retoriset- ja argumentaation keinot ole ihan eri juttu ? Ja tehtävässä pyydettiin nimenomaan argumentaation keinoja.. Löysin kanssa retorisia keinoja tekstistä, mutta laitoin vain argumentaation keinoja... Apuva.

        Mun mielestä argumentaatioon kuuluu niin tekstin rakenne, tyyli kuin RETORISET KEINOTKIN.. ??!


      • sameliiiini
        Abi2010 kirjoitti:

        Eikös retoriset- ja argumentaation keinot ole ihan eri juttu ? Ja tehtävässä pyydettiin nimenomaan argumentaation keinoja.. Löysin kanssa retorisia keinoja tekstistä, mutta laitoin vain argumentaation keinoja... Apuva.

        retoriset keinot on argumentaation tehokeinoja eli niitä sieltä pitiki löytää.


      • se oikea mangoliini
        sameliiiini kirjoitti:

        retoriset keinot on argumentaation tehokeinoja eli niitä sieltä pitiki löytää.

        Argumentaatio on todistelua, kun taas retorisilla keinoilla pyritään saamaan lukija vastaanottavaiseksi ja kiinnostuneeksi tekstistä. Totta kai retoriset keinot liittyvät argumentaatioon siten, että kummatkin pyrkivät _vaikuttamaan_ lukijaan, mutta tehtävänannossa ei pyydetty tutkimaan Heikkisen tekstin vaikuttavia keinoja vaan nimenomaan argumentaation keinoja.


    • --

      Parabloidi: Lähitkö jo 12???

      • oli kyllä ihan kamala koe munkin mielestä, varsinki se kakkonen! en tajunnu yhtään et mitä sillä suhteella tarkotettiin mut toivottavasti saan ees muutaman pisteen :(


      • paraboloidi_

        Lähdin vähän jälkeen kahdentoista :P Niin huonosti se meni. Henk.kohtasesti vastasin just noihin 3.,4. ja 5. :P


    • Pettynyt2

      Oli aivan mielettömän vaikea yo-koe. Olen aina saanut äidinkielestä kymppejä, mutta nyt tuli sellainen olo, että pääsenköhän edes läpi :( Vastasin 1, 2 ja 4. Olisi ehkä pitänyt kirjoittaa enemmän essee-tyylisesti, niin olisi mennyt paremmin... Nyyh!

      • no toivottavasti kaikilla meni yhtä huonosti ni sit ei oo niin vaikee saada pisteitä :)
        (toivossa on hyvä elää)


      • tekstitaidoton
        mannsikka kirjoitti:

        no toivottavasti kaikilla meni yhtä huonosti ni sit ei oo niin vaikee saada pisteitä :)
        (toivossa on hyvä elää)

        Oli hirvittävän vaikee koe, vastasin 1,2 ja 5, mutta en tiiä osasinko ollenkaan. Ymmärsin 2 kysymyksen jotenkin, mutta en ole varma sainko siihen kunnolla vertailua.


      • tällä kertaa :)
        tekstitaidoton kirjoitti:

        Oli hirvittävän vaikee koe, vastasin 1,2 ja 5, mutta en tiiä osasinko ollenkaan. Ymmärsin 2 kysymyksen jotenkin, mutta en ole varma sainko siihen kunnolla vertailua.

        Hyvinhän siitä selvittiin, oikeastaan koe tuntui jopa yllättävän helpolta. Vastasin tehtäviin 1, 2 ja 4. Ainakin itse sisällytin argumentointikeinoihin myöskin ns. "retoriset keinot" tehtävässä 4, tavallaan se tuntui aivan luontevaltakin, koska kyllähän retoristen keinojenkin käyttö näkyi kyseisen tehtävän kolumnissa ihan selvästi, ja niiden avulla tekstiin luotiin myöskin sitä vakuuttavuutta/uskottavuutta. Retoristen keinojen käyttöhän on osa tehokasta argumentointia, ja oletan, että myös niiden käyttö piti ottaa vastauksessa huomioon.

        Tehtävät 1 ja 2 tuntuivat melko simppeleiltä, - "moniäänisyyden" käsitteenkään ymmärtäminen ei liiemmin tuottanut ongelmia, varsinkaan kun YTL oli sen tehtävänannossakin lyhyesti määritellyt. Alustavia pisteitä odotellessa...


    • urpola

      Itse tein kanssa nuo tehtävät ja ainakin tuntu että ihan hyvin ymmärsin ja sain kirjoitettuakin. Kolmoseen käytin vaan noin 30 min kun nelostehtävään käytin kolme tuntia niin ajattelin että aika ei riitä :/

      Siihen vitostehtävää varten tein miellekartan kaikista muistamistani argumentoinnin keinoista ja niistä kaikkia viljelin tekstissä. Kun lukee kuinka vaikeelta koe muista tuntui niin vois uskoa tulevan hyväkin numero :p

      • ääähhh

        Itsellä loppui aika kesken ja kaiken lisäks unohin kakkosest vielä otsikon. Kakkoseen ehdin kertoa vain vähäsen ja nekään ei ollut oikein asiaa.
        Tuon moniäänisyydenki menin sössimään ku en tarpeeksi hyvin lukenut tehtävänannossa annettua määritelmää..kirjotin sit vaan jotain kertojan,sävyn, kielen erojen vaihtelusta ja vähän siitä, että siinä oli haastateltu eri ihmisiä. Kirjoittajan vaikutuksest en maininnu mtn..nyt pelottaa et menee nollille koko tehtävä..

        Mä laitoin ainaki muutamia retorisia keinoja kuten toisto jne. siihen argumentaatiotehtävään.
        Harmittaa ihan hirveenä, että menin mokaamaan
        niin pahasti, kun yleensä on noi tekstitaidon tehtävät menny ihan hyvin..


      • blaaaah
        ääähhh kirjoitti:

        Itsellä loppui aika kesken ja kaiken lisäks unohin kakkosest vielä otsikon. Kakkoseen ehdin kertoa vain vähäsen ja nekään ei ollut oikein asiaa.
        Tuon moniäänisyydenki menin sössimään ku en tarpeeksi hyvin lukenut tehtävänannossa annettua määritelmää..kirjotin sit vaan jotain kertojan,sävyn, kielen erojen vaihtelusta ja vähän siitä, että siinä oli haastateltu eri ihmisiä. Kirjoittajan vaikutuksest en maininnu mtn..nyt pelottaa et menee nollille koko tehtävä..

        Mä laitoin ainaki muutamia retorisia keinoja kuten toisto jne. siihen argumentaatiotehtävään.
        Harmittaa ihan hirveenä, että menin mokaamaan
        niin pahasti, kun yleensä on noi tekstitaidon tehtävät menny ihan hyvin..

        Helpottavaa tietää että monella muullakin meni penkin alle toi eilinen. :// mulla tuli aivan tajuton kiire lopussa ja muutenkin ihan hirvee kuustuntinen heti siitä lähtien kun luin kysymykset eikä ne tuntunu oikein omilta...

        nyt vaan rukoilen ja toivon että ois viä jotai mahkuja E:hen kun todella tarvisin siitä ansaitut pisteet jatko-opintoihin.


      • Urpola
        blaaaah kirjoitti:

        Helpottavaa tietää että monella muullakin meni penkin alle toi eilinen. :// mulla tuli aivan tajuton kiire lopussa ja muutenkin ihan hirvee kuustuntinen heti siitä lähtien kun luin kysymykset eikä ne tuntunu oikein omilta...

        nyt vaan rukoilen ja toivon että ois viä jotai mahkuja E:hen kun todella tarvisin siitä ansaitut pisteet jatko-opintoihin.

        No joo mutta kannattaa silti muistaa ettei elämä ny mihinkää yhteen yo-kokeeseen kaadu yleensäkin porukka ottaa siitä liian kovia paineita :)


    • PalmuMatti

      YTL on diktaattori jota ei puolueeton kolmas osapuoli valvo. Sensorista kiinni mitä pisteitä tulee. Täten todettakoon että YTL voi vetää v*tun päähäsä.

      • -------

        oli tosi vaikee se koe ja tuntu että ois menny ihan huonosti kun en edes kerenny tehä kunnolla loppuun.
        ja meillä soi rehtorilla puhelin kesken sen kokeen. voiko saada jotain löysennystä arvosteluun koerauhan häirinnästä? :D


      • Satu_S
        ------- kirjoitti:

        oli tosi vaikee se koe ja tuntu että ois menny ihan huonosti kun en edes kerenny tehä kunnolla loppuun.
        ja meillä soi rehtorilla puhelin kesken sen kokeen. voiko saada jotain löysennystä arvosteluun koerauhan häirinnästä? :D

        Te, jotka olette kuulleet opettajan antamat alustavat pisteet! Mitä opettaja antoi teille pisteiksi tästä?


      • Darfina
        Satu_S kirjoitti:

        Te, jotka olette kuulleet opettajan antamat alustavat pisteet! Mitä opettaja antoi teille pisteiksi tästä?

        Vastasin tehtäviin 2, 3 ja 4, alustavissa pisteissä jokaisesta vastauksesta 3p


      • Asennetta nyt vähän

        Sensoreilla on yhteiset ohjeet kokeiden korjaamiseen. Jos kuvittelet saaneesi muita huonompaa kohtelua, on sinulla mahdollisuus valittaa tuloksesta ja silloin kokeesi tarkistetaan uudelleen. Kokeessa on tehty aika paljon töitä, että kaiklla olisi samanlainen mahdollisuus vastata kysymyksiin. Jos vastaat huonosti, saat vähän pisteitä, jos vastaat hyvin, saat enemmän pisteitä. Ihan turha jälkeenpäin valittaa tuloksesta jos et ole panostanut riittävästi. Tulos on vain ja ainoastaan omasta työskentelystä kiinni, kuka tahansa voi saada hyviä arvosanoja jos jaksaa tehdä töitä.
        Itse en jaksanut tehdä enkä tiedä yhtään minkälaisia pisteitä saan, mutta tajuan ainakin olla inisemättä tuloksesta.
        Niin, itse tosiaan vastasin tehtäviin 3, 4 ja 5, koska en jaksanut lukea pitkää tekstiä ja runo nyt ei voisi vähempää kiinnostaa. En ole käynyt kysymässä pisteitä millä koe lähti mutta ainakin tämän palstan yleinen ilmapiiri piristää omaa mielialaa. :) Ei se nyt tolkuttoman huonosti tuntunut menevän.


      • Huoh.....
        Satu_S kirjoitti:

        Te, jotka olette kuulleet opettajan antamat alustavat pisteet! Mitä opettaja antoi teille pisteiksi tästä?

        Itselläni koe meni aivan päin vit**ja... Pisteeni olivat 1,1 ja 3...
        Voisin kyllä tässä samantien sanoa että koko tekstitaito voitaisiin tunkea ylioppilaskokeiden joukosta vaikka hevonper******n, sillä epäilen vahvasti että tekstitaidon vastausta joutuisi enää laatimaan tämän jälkeen, että eikös se essee nyt voisi yksinään riittää? Älkää sitten loukkaantuko tästä, sillä tämä nyt oli vain minun mielipiteeni.


      • _sannna_
        Asennetta nyt vähän kirjoitti:

        Sensoreilla on yhteiset ohjeet kokeiden korjaamiseen. Jos kuvittelet saaneesi muita huonompaa kohtelua, on sinulla mahdollisuus valittaa tuloksesta ja silloin kokeesi tarkistetaan uudelleen. Kokeessa on tehty aika paljon töitä, että kaiklla olisi samanlainen mahdollisuus vastata kysymyksiin. Jos vastaat huonosti, saat vähän pisteitä, jos vastaat hyvin, saat enemmän pisteitä. Ihan turha jälkeenpäin valittaa tuloksesta jos et ole panostanut riittävästi. Tulos on vain ja ainoastaan omasta työskentelystä kiinni, kuka tahansa voi saada hyviä arvosanoja jos jaksaa tehdä töitä.
        Itse en jaksanut tehdä enkä tiedä yhtään minkälaisia pisteitä saan, mutta tajuan ainakin olla inisemättä tuloksesta.
        Niin, itse tosiaan vastasin tehtäviin 3, 4 ja 5, koska en jaksanut lukea pitkää tekstiä ja runo nyt ei voisi vähempää kiinnostaa. En ole käynyt kysymässä pisteitä millä koe lähti mutta ainakin tämän palstan yleinen ilmapiiri piristää omaa mielialaa. :) Ei se nyt tolkuttoman huonosti tuntunut menevän.

        "Tulos on vain ja ainoastaan omasta työskentelystä kiinni, kuka tahansa voi saada hyviä arvosanoja jos jaksaa tehdä töitä.
        Itse en jaksanut tehdä enkä tiedä yhtään minkälaisia pisteitä saan, mutta tajuan ainakin olla inisemättä tuloksesta."

        Voin omasta puolestani sanoa, että oon ahkera tekeen töitä koulun eteen ja yleensä se myös kantaa hedelmää. MUTTA: yo-kokeessa tarvitaan myös tuuria. itsellä se onni ei aina oo ollut myötä tän abivuoden koitoksissa, mutta niistä vaan täytyy yrittää päästä yli ahkerankin oppilaan. jokainen itse tietää varmasti oman tasonsa ja uskon että kyllä se ahkeruus lopulta elämässä palkitaan, jos ei vielä yo-kokeissa niin sitten myöhemmin.

        tekstitaidossa olisin ollut valmis tekemään yo-harjoituksia etukäteen vaikka kuinka paljon, mutta opettajat eivät niitä meillä teetättäneet toivomuksista huolimatta. meillä on iso koulu ja vastausten tarkistus olisi kai sitten vienyt liikaa opettajien energiaa. no, tyhjästä on aika vaikee nyhjästä mitään ja oma alustava tulos tekstitaidossa oli kyllä sen mukainen.

        Tsemppiä teille muillekin ahkerille, joilla tää yo-paska ei oo mennyt ihan putkeen ainakaan toistaseksi. Kyllä meidät vielä huomataan tulevaisuudessa. :)


      • jea31231
        Huoh..... kirjoitti:

        Itselläni koe meni aivan päin vit**ja... Pisteeni olivat 1,1 ja 3...
        Voisin kyllä tässä samantien sanoa että koko tekstitaito voitaisiin tunkea ylioppilaskokeiden joukosta vaikka hevonper******n, sillä epäilen vahvasti että tekstitaidon vastausta joutuisi enää laatimaan tämän jälkeen, että eikös se essee nyt voisi yksinään riittää? Älkää sitten loukkaantuko tästä, sillä tämä nyt oli vain minun mielipiteeni.

        OIKEIN!


    • wder23

      Sellaista vain mietin, että kun tekstitaidossa en muistanut henkseleitä vetää konseptiin tai kirjoittaa reunaan "konsepti" vaan jotenkin hölmönä yliviivasin jokaisen rivin vain niin ei kai siellä tarkistuslautakunnassa ole niin puupäitä että he sakottavat siitä pisteissä, ettei ole luonnosta "oikein" merkitty?

      Nimittäin jos saatanat vetävät pisteitä paljon pois siitä niin pitää varmaan käydä vähän nyrkkiraudan kera juttelemassa. x)

      • dwqereqer

        uutisissa muuten haastateltiin joitain hikipinkoja sen kokeen jälkeen ja mokomat sanoivat, että olisi voinut olla vaikeampi koe. heidän mielestään liian helppo. Siinä vaiheessa teki mieli heittää televisiota kaulimella.
        Tuollaisia sairaita lauseita mokomat juntit päästivät suustaan!


      • kirjekaveri

        YTL:ään lähtee vain vastaukset, ei luonnokset. Jos olet ne siis selvästi luonnoksiksi merkannut (luulen et joka rivin yliviivaaminen on varsin selvää) ei opettajasi lähetä niitä lautakuntaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      53
      5178
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3377
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1512
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      184
      1353
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1046
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      958
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      877
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      816
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      768
    10. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      63
      728
    Aihe