Kuusamolaisten maine?

savon immeenen...

Mikähän siinä teidän kuusamolaisten maineessa on vikana, että teitä pidetään sisäänlämpeävänä (lienekkö teille tuttu ilmaus?), ja sisäsiittoisena porukkana? Mistä kyseinen maine on tullut? Itse olen muutaman kerran ohi ajaessa käynyt paikallisia palveluita ostamassa, mm huoltoasemilla, pitseriassa, sekä kerran hotelli kuusamossa. Palvelu on aina ollut jollakin tasolla asiallista, mutta hyvin luotaantyöntävää. Jotenkin on tullut sellainen olo, että kuusamolainen ajattelee meistä muualta tulevista, että mitäs pirua sinäkin täällä teet...
Onko tämä normaali paikallinen käytöstapa, vai pelkästään turisteihin kohdistuva suhtautumismalli?
Olisiko peiliin katsomisen paikka...:)?

41

4905

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • turitsi

      Kukaan ei ole niin kateellinen kuin kalamies, paitsi kuusamolainen.

    • kuusamolainen

      Täällä on oikeasti aika sisäänpäinlämpeäviä ja omaan napaan tuijottavia sekä kateellisia ja seläntakana toisista paskaa puhuvia.eikä ainakaa eräässä autokorjamossa ole asiakas palvelu hyvää.eli olet täysin oikeassa meistä kuusamolaisista.!

    • nippu2

      Mikä teitä posiolaisia oikein vaivaa? Eikö teillä ole omaa palstaa vai onko siellä hiljaista?

      • merenääreltä

        Ei tarvi olla Posiolainen... Olen huomannut maailmalla liikkuessani et joka paikassa ei kannata kertoa olevansa kotoisin Kuusamosta.


    • paikkakuntalainen

      kyllä olet oikeassa, tänne ei haluta turisteja ennenkuin kaupungin jätevesiasiat ovat kunnossa, sehän ei ole teidän vika, mutta joudutte sijaiskärsijöiksi.Täällä sotketaan kaikki isoimmat vesistöt, kun riidellään vain eikä ole haluakaan toimia asissa järkevästi ja vastuullisesti.

    • EX

      Ovat todella ikäviä ihmisiä. Sisäsiittoisia, ilkeitä ja vanhanaikaisia. Luulis kuusamolaisen olevan enemmänki hyvillään kun sinne muutetaan eri paikkakunnalta mutta olen huomannut että kuusamolaiset viihtyy parhaiten "keskenään". Ja aika usea kuusamolainen kuvittelee olevansa jotakin "suurta ja mahtavaa" kun on kerran käynyt Oulussa tai jopa Kajaanissa saakka. Ikäväähän se on, pilata itse oman paikkakuntansa maine, mutta eihän tavallinen kuusamolainen tätä ymmärrä..

    • nyt on kehun paikka

      Minulla taas savolaisena naisena ja oikeana immeesenä on aivan erilainen käsitys näistä Kuusamolaista palvelualalla toimijoista ja yrittäjistä. Pitkäaikaisena Kuusamon vaarojen kulkijana ja koskien pauhuun huumaantuneena voin hyvällä syyllä sanoa, että mistään muualta päin Suomea en ole saanut niin hyvää palvelua, kuin Kuusamossa. Yrittäjä ovat siellä ystävällisiä ja palveluhaluisia - palvelu pelaa ja sana pitää. Rehellisyys ja ahkeruus on näille yrittäjille ja toimijoille ykkösasia, ei aina se oma napa ja voitto.

      • agjölk

        Juu, minäkin olen saanut pelkästään hyvää ja asiantuntevaa palvelua. Lisäksi pieni mutta merkittävä kokemus muutaman vuoden takaa.

        Etsiskelin keskisuuresta etelän kaupungista erästä tiettyä hajuvettä. Kiersin kaikki kaupungin kaupat, joista tätä tuotetta olisi voinut saada. Mistään ei löytynyt, eikä kukaan osannut antaa neuvoa, myydäänkö tuotetta jossakin päin Suomea.

        No, kerran käydessäni Kuusamossa poikkesin Prismassa sijaitsevassa kauneudenhoitotuotteita myyvässä myymälässä. Kysäisin huvikseni myyjältä hajuvedestä. Heillä ei tuotetta ollut, mutta häneltä tuli vastaus kuin apteekin hyllyltä: Stocmannilta Helsingistä löytyy. No, seuraavalla kerralla käydessäni Helsingissä, kävin Stockalla ja totta tosiaan löysin etsimäni. Kuusamolainen myyjä palveli viimeiseen saakka ja hänellä oli tietoa ja tahtoa palvella. Tämän tapauksen jälkeen olen asioinut aina Kuusamossa käydessäni tässä kyseisessä liikkeessä.


    • sydämen pohjasta

      Kuusamolaiset matkailupalvelun parissa työskentelevät vielä pitävät meille etelän median piirissä eläville hiihtoladutkin viimeisen päälle kunnossa ja Kuusamossa näitä latuja riittää hiihdon harrastajille. Tästä palvelusta pitäisi kiittää, koska nämä ladut pidetään suksittavassa kunnossa ja maksuja ei niistä peritä - kiitos on ainoa maksu. Yksi moitittava asia Kuusamon maineen kannalta ovat nämä syrjäkylissä asuvat pankkopojat, joilla on erittäin negatiiviset asenteet toispaikkakuntalaisiin, nämä pankkopojat yrittävät moottorikelkoillaan tuhota näitä latuja ja häiritä hiihtäjiä.

    • kuusamon kävijä

      Kyllä minun täytyy sanoa että hyvän palvelun olen saanut Kuusamossa. Ihmiset ovat välittömiä ja ystäviä tulee joka kesä sieltä lisää. Olisiko se omasta asenteesta ellei siellä pärjää. Viime vuoden puolella kävin neljä kertaa. Joka kesä ajelen kerran motskarilla sinne. Torilla nautin jutella paikallisten kanssa. ABC:llä on kivaa porukkaa myymässä, tropiikissa mukava henkilökunta. En minä osaa moittia, johtuuko se että olen eteläpohjanmaalta.Kyllä se taitaa olla itsestä kiinni aika usein. Maassa maan tavalla -säännön kun oppii, saa luottamuksen ja kun saa luottamuksen, niin sitten ystäväsytyy.
      Hmmm...joka pitäjässä taitaa olla kyliä että sukulaisia menneet naimisiin keskenään, eikä Kuusamo varmaan siinä poikkea. Ei niitä ennen ollut autoja, ja sen verran liikuttiin mitä pyörällä pääsi :D. No joo...mutta hyvin tulen kuusamolaisten kanssa toimeen.

      • alsagnn

        Olen samaa mieltä kuusamon kävijän kanssa. Itsestään on viihtyminen paljolti kiinni. Ja tuokin on totta, että eteläpohjalaiset eivät turhia valita. Siellä teidän suunnalla tehdään eikä pulista.


      • TRK

        Minulla on rouva kuusamosta ja on läpeensä laiska.just kehui etttä laittoi meille ruokaa kolmeksi päiväksi ja kaatoi pakastepusseja vuokaan jotka itse voitelin.Tilasin viikonlopuksi ittelle ruokaa pitseeriasta ettei tarvi kuunnella kehuja että kuin minä teen ruokaa.kuusamolaiset kovia puhumaan ja ovat tosiaan niin päteviä omasta mielestään.sisä siittosia paksupäitä minun mielestä.Terveiset Raahesta


      • Anonyymi
        TRK kirjoitti:

        Minulla on rouva kuusamosta ja on läpeensä laiska.just kehui etttä laittoi meille ruokaa kolmeksi päiväksi ja kaatoi pakastepusseja vuokaan jotka itse voitelin.Tilasin viikonlopuksi ittelle ruokaa pitseeriasta ettei tarvi kuunnella kehuja että kuin minä teen ruokaa.kuusamolaiset kovia puhumaan ja ovat tosiaan niin päteviä omasta mielestään.sisä siittosia paksupäitä minun mielestä.Terveiset Raahesta

        Samaa mieltä sun kanssa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samaa mieltä sun kanssa!

        ettei teillä vaan ole yhteinen emäntä ?

        oletteko huomanneet, että joka toinen yö hän ei ole maannut omassa sängyssään ?


    • pohjmaalta

      Pohojanmaalta itse tulevana sanoisin, että kuusamossa on oikeasti yrmeä palvelu monessa paikassa. Käyn siellä usein mökillä, ja siitä on kokemus kertynyt yli 15 vuoden ajalta.
      Jotenkin ääliömäistä suhtautumista rahaa tuoviin matkailijoihin, asenteella, "osta mita ostat, anna vaan rahat".
      Monelta myyjältä ja asiakaspalvelijalta puuttuu normaalit, alkeelliset käytöstavat! Ei edes päivää tai terve- sanaa saa. Taitaa olla paikalliskulttuurissa hieman parsimisen tarvetta, kasvatuksen puolella nuorien osalta.
      Muuten ei paikallisen nuorison suhteen ole sanottavaa miinuksen puolelta, enemmän aikuisten saralta..
      Mutta edelleen siellä käyn mökillä, ja nautin maisemista, veneilystä ennen kaikkea.

      Mutta kovin on sitä "sisä....oista", kuten aiemmin joku kertoi.

      Jos palvelut, ja kuusamolaisten tapa suhtautua meihin muualta tulleisiin paranee, tulen mainostamaan paikkaa arkadianmäkeä myöten hyvänä matkailupitäjänä.

      • -------------------

        ei tervehditä ollenkaan. On pikemmin poikkeus että tervehditään ketään! Mielestäni kuusamossa tervehditään keskimääräistä enemmän verrattuna muihin matkailupitäjiin.


      • asnm

        Pitäisikö Pohjanmaalta tulleen katsoa peiliin? Voisiko syy huonoon palveluun olla siellä?


      • melkeinkuusamolainen

        Jos Kuusamon Prismassa olet asioinut, en ihmettele ajatuksiasi yhtään...
        Sieltä nyt ei paikkakuntalainenkaan saa tervehdyksiä, eikä yleensä mitään muutakaan palveluun verrattavaa. Osa kassa-ihmisistä näyttää siltä, että ovat jonkin sortin loman tarpeessa. Saa kurkku suorana huutaa KIITOS HEI HEI että saa vastauksen, jos saa sittenkään.


      • Anonyymi
        melkeinkuusamolainen kirjoitti:

        Jos Kuusamon Prismassa olet asioinut, en ihmettele ajatuksiasi yhtään...
        Sieltä nyt ei paikkakuntalainenkaan saa tervehdyksiä, eikä yleensä mitään muutakaan palveluun verrattavaa. Osa kassa-ihmisistä näyttää siltä, että ovat jonkin sortin loman tarpeessa. Saa kurkku suorana huutaa KIITOS HEI HEI että saa vastauksen, jos saa sittenkään.

        Etelä- Suomessa (esim. Pirkanmaa/Uusimaa), kumpikaan ei sano kiitos, hei. Ei myyjä. Eikä asiakas. Ole onnellinen että asut Kuusamossa. Pohjois-suomalaiset ovat hyvin ystävällisiä luonteeltaan. Ja rehellisiä.


    • kehun paikka

      Kyllä odottaa innolla taas näitä keväthankia ja auringonpaistetta, että pääsee vaaroille hiihtelemään ja lataamaan akkujaan. Joka kerta hiihdän sinne Kumpuvaaran laella Kuusamoa ihailemaan ja siellä saa mnaailman ihanimmat nokipannukahvit munkkien ja erittäin hyvän palvelun kera. Kyllä Kuusamossa mukavia ihmisiä riittää, kun on itse avoin, hyvän tuulinen ja hoksii elämän herkkukohdat. Pääkaupunkkilaisena minun mieltäni lämmittää koko vuoden nämä Kumpuvaaralla juodut nokipannukahvit ja ne kahvilan ihmiset, mistäs muualta löytäisin sellaista kokemusta. Palaan aina tähän kohtaan omassa tarinassani. Tosin sinne Kumpuvaaralle suksiminen on oma juttunsa, mutta paluumatka on suorastaan huristelua mukavien muistojen kera.

    • Torangintakaa

      Kuusamossa tavallinen asukas katsoo turistia "sinäkin tänne tulet eikä meillä ole vielä likavesiasiat kunnossa" Täällä riidellään jätevesipuhdistamon rakentamisasioista (20 vuotta) asia on ollut vireillä. Täällä sotketaan kaikki Kuusamon isoimmat järvet jätevesillä. Tämähän ei ole turistien vika, mutta tällainen asenne kasvaa meidän kanta-asukkaiden mielessä. Vesistöistä vastaavat vain "pollistelee" pitäis saada ympäristöaktiivit liikkeelle tänne päin, töitä riittäis.

      • Jeppe S

        Minusta on mukavaa asua kuusamossa. Ennen asuin oulussa. Plussaa kuusamossa on minun mielestä esimerkiksi: Sosiaalitoimisto. TT-tuki asiat hoituu paljon nopeammin kuin oulussa. Saa joskus myös exstraa kun tarvitsee vaikka, kunnon talvikenkiä tai vastaavaa. Asuminen on ilmaista kun luottotiedottomana ja työttömänä saa tuki-asunnon. Ihmiset ovat rentoja, ja luonto todella hurmaavaa. Ennen en olisi ikinä uskonut kuusamon olevan näin hyvä paikka, kunnes reilu kuukausi sitten tänne muutin. Eli tänne vain jos ei elämältä paljoa pyydä tai odota. Täällä meidän on hyvä "tissutella" elämä rauhallisesti hautaan asti kunnialla. Jos tunnette kuusamon masentavana paikkana niin purkakaa pettymykset ja pahaolo mahtavilla hiihtoladuillamme ja pakatkaa adidas reppunne ja painukaa sinne missä koette samanlaisen onnen kuin lapsena niityllä/vast. koitte.


      • Kokemusta on
        Jeppe S kirjoitti:

        Minusta on mukavaa asua kuusamossa. Ennen asuin oulussa. Plussaa kuusamossa on minun mielestä esimerkiksi: Sosiaalitoimisto. TT-tuki asiat hoituu paljon nopeammin kuin oulussa. Saa joskus myös exstraa kun tarvitsee vaikka, kunnon talvikenkiä tai vastaavaa. Asuminen on ilmaista kun luottotiedottomana ja työttömänä saa tuki-asunnon. Ihmiset ovat rentoja, ja luonto todella hurmaavaa. Ennen en olisi ikinä uskonut kuusamon olevan näin hyvä paikka, kunnes reilu kuukausi sitten tänne muutin. Eli tänne vain jos ei elämältä paljoa pyydä tai odota. Täällä meidän on hyvä "tissutella" elämä rauhallisesti hautaan asti kunnialla. Jos tunnette kuusamon masentavana paikkana niin purkakaa pettymykset ja pahaolo mahtavilla hiihtoladuillamme ja pakatkaa adidas reppunne ja painukaa sinne missä koette samanlaisen onnen kuin lapsena niityllä/vast. koitte.

        Kuusamossa monena vuonna matkustelleena, olen tullut siihen tulokseen että periaate etelän mieheltä eurot pois on niin vahva ettei paikallinen poron purija enää hyvästä sydämmestään sano edes päivää. Muualla suomessa kaveria jelpataan isoissakin talkoissa pelkällä saunakalja palkalla, vaan kysyppä kuusamossa paikallista hemmoa jota pidit jonkin sortin kaverinasi jelppaamaan. Ei liikahdakkaan ennen kun olet selvittänyt ettet sinä ilmaiseksi tahdo, vaan talkoista maksetaan palkka. Ei Kuusamolaisella olekkaan niin hyvää kaveria että se tekis sille jonkun palveluksen ilmaseksi. Säälittävää . Vaikka täälä etelässä on paljon huonojakin puolia, mutta kaveria täälä jeesataan eikä olla varmasti siitä maksua pyytämässä. Joten paljon on Kuusamon pojalla vielä mentävä itseensä, jos aikoo reilun miehen maineen saada.


      • näin se on
        Kokemusta on kirjoitti:

        Kuusamossa monena vuonna matkustelleena, olen tullut siihen tulokseen että periaate etelän mieheltä eurot pois on niin vahva ettei paikallinen poron purija enää hyvästä sydämmestään sano edes päivää. Muualla suomessa kaveria jelpataan isoissakin talkoissa pelkällä saunakalja palkalla, vaan kysyppä kuusamossa paikallista hemmoa jota pidit jonkin sortin kaverinasi jelppaamaan. Ei liikahdakkaan ennen kun olet selvittänyt ettet sinä ilmaiseksi tahdo, vaan talkoista maksetaan palkka. Ei Kuusamolaisella olekkaan niin hyvää kaveria että se tekis sille jonkun palveluksen ilmaseksi. Säälittävää . Vaikka täälä etelässä on paljon huonojakin puolia, mutta kaveria täälä jeesataan eikä olla varmasti siitä maksua pyytämässä. Joten paljon on Kuusamon pojalla vielä mentävä itseensä, jos aikoo reilun miehen maineen saada.

        Usko pois, kossupullolla saa vaikka minkälaista palvelua, nuolevat vaikka varpaan välit! Kyllä se viinankiilto ja pullon kumoaminen on silmissä aivan samanlla lailla, kuin rahan kiilto. Totta on, että Kuusamossa osataan kiskoa rahat ulkopaikkakuntalaisilta, mitään ei saa pikkurahalla ja köyhän on turha unelmoida Rukan raharei´istä. Vähän on kepulaista meininkiä, jossa ei kunnioiteta ihmistä, vaan aina on mielessä kuppaaminen.


    • tutkimassa

      Tutkimushommissa liikuin kerran Kuusamossa ja piti välillä käydä paikallisia jututtamassa. Jos paikallisen isännän talolle meni niin erittäin avuliaita olivat aina. Muutaman kerran tuli kohdalle ulkopaikkakuntalainen kesäasukas ja silloin hätisteltiin tontilta pois ennen kuin ehdin asiani esittää. Jäi kyllä semmoinen kuva, että paikalliset ovat oikein mukavaa porukkaa.

    • ei junan tuoma

      Olen itse muualta muuttanut ja saanut hyvän vastaanoton.Kyllä varmaan on peiliin katsomisen paikka jos saa huonoa palvelua tai sinuun suhtaudutaan nuivasti.Asioista voi ja saa puhua mutta asiallisesti,kiitostakin voi antaa jos siihen on aihetta. Luulisi viäräleuka savolaisennii sen oppineen:) terv. kaenuulainen

    • ei enään

      Vaihda levyä välillä.

      • parantamisen varaa

        ihmettelen vaan miten ne kuusamolaiset erottais turistin paikallisesta. Itse olen asiakaspalvelussa pienemmällä paikkakunnalla,enkä läheskään kaikista asiakkaista tiedä, onko paikallinen, kesäasukas vai turisti. En ole parhaimmillani asiakaspalvelijana, joten palvelun laatukokemus riippuu hyvin paljon vastapuolesta. Tosin kesän tietää tulleen, kun joku kovaääninen narisija alkaa itkeä kun muut eivät ole tajunneet pitää hänen vuorostaan lukua tms. Mistä näitä pöllöjä oikein tulee ?


      • Etelänmies82

        Kuusamostahan niitä pöllöjä tulee, kuusamo tuo suomen idioottisikiölä


    • KuusamoVajokkienMesta

      Kuusamolaiset on aivoistaan vammautuneita, sisäsiiton ja sukurutsan tekeleitä, aivot taitaa olla kuusamolaisilla sitä mikä putoaa peräreijästä ensimmäisten kuukausien aikana syntymästä.

      Kuusamolaiset kiss my ass..

    • Anonyymi

      Oma kokemus muutamista kuusamolaisista, aika töykeitä toisia ihmisiä kohtaan (jos et ole kuusamolainen). Kuusamolainen on omistushaluinen, kuusamolainen on aika levee, kuusamolainen ei pidä vieraspaikka kuntalaisista.

    • Eilisen naisten hakkaus päivän saldo 17 tyrmäystä ja kuusi lievää murtumaa. Miksi te kohtelette naisianne näin

      • Anonyymi

        Asiaa ja totta riipputissi :)


      • Anonyymi

        Yks sankari hakkasi muijansa hengiltä 2020 epäsuorasti, eikä saanu ees tuomiota. :D


    • Anonyymi

      MIkään muu ei karkoita kaloja kalavedestä ku kuusamolaisen pölähtäminen rantaan

      • Anonyymi

        Tuuppa nokan eteen sanomaan niin sulla on kalan kuva silmien välissä ja tähtiä näkyy sen jälkeen saattaa kirkon kellotki kajahtaa


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Itse olen alunperin Kainuusta. Ja on hyvin vaikeaa uskoa, että Kuusamolaiset,olisivat töykeämpiä. Olen asunut 20 vuotta, Pirkanmaalla. Ja kyllä Kainuulaiset rehellisyydessä ja ystävällisyydessään/lupsakkuudessaan lyövät Tamperelaiset, ja Helsinkiläiset 100-0. Vaikea uskoa että Kuusamolaiset olisivat, molempia töykeämpiä. Kyllä se on oikeasti niin, että mitä pohjoisempaan menet, sen mukavampia ovat ihmisetkin. Ja rehellisiä.

      • Anonyymi

        haha, kuusamolaisten naimatapa: Mitä serkumpi, sen herkumpi.

        Sisäsiitto ja lehmänpaska haisee kuusamossa


    • Anonyymi

      Mitä yhteistä on kuusamolaisella avioparilla?
      -Isovanhemmat!

    • Anonyymi

      Kyrvänsyylä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5600
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3557
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1682
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      207
      1670
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      83
      1126
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      27
      1107
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      917
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      846
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      829
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      818
    Aihe