Lisätietoja ja kokemuksia Kings Cruiser 33:sta.
Sailguide ja google on jo tarkistettu. Veneestä löytyy kuitenkin yllättävän vähän purjehdus- ja käyttökokemuksia.
Onko veneestä paljastunut vuosien saatossa ongelmia? Kysymys lähinnä siksi, että silloin tällöin kun ko. venettä näkee myynnissä, ovat pyynnit suomalaisittain melko maltillisia 33 jalkaiseksi veneeksi. Tuntuvat rinnastuvan lähinnä 29-30 jalkaisiin ikätovereihinsa. Onko tähän jokin syy?
Olen aikeissa vaihtaa Vegani puolitonnariin tai vastaavaan (Ballad, Jon 30...) ja Kings Cruiser vaikuttaa hintansa ja ominaisuuksien puolesta melko houkuttelevalta vaihtoehdolta.
Kings Cruiser 33
20
5383
Vastaukset
- dsfgdfgddf
painoon (4.3t) nähden vaatimaton, 41 m2:
http://sailboatdata.com/viewrecord.asp?class_ID=5043
Verrataan esim hitaaseen delphia 33:een:
http://www.delphiayachts.com.au/d33.html#
paino 4.9t ja purjeala 62 m2.- 78767676
Kysyjä on ostamassa vanhaa venettä, ei Delphiaa tai Bavariaa.
Viime kesänä Itämeren kierroksella näin kaksi Kingscruiseria, molemmat Hollannista. Ilmeisesti vankka vene, jolla pärjää Pohjanmerelläkin.
Jos on hyväkuntoinen niin varmasti hintansa väärti. Alkuperäiset myyntiesitteet löytyvät ainakin täälrä:
http://www.staeulalia-yachting.com/core/listing/pl_boat_full_detail.jsp?slim=broker&boat_id=2149678&ybw=&hosturl=sealineibiza&&u... - SpK
78767676 kirjoitti:
Kysyjä on ostamassa vanhaa venettä, ei Delphiaa tai Bavariaa.
Viime kesänä Itämeren kierroksella näin kaksi Kingscruiseria, molemmat Hollannista. Ilmeisesti vankka vene, jolla pärjää Pohjanmerelläkin.
Jos on hyväkuntoinen niin varmasti hintansa väärti. Alkuperäiset myyntiesitteet löytyvät ainakin täälrä:
http://www.staeulalia-yachting.com/core/listing/pl_boat_full_detail.jsp?slim=broker&boat_id=2149678&ybw=&hosturl=sealineibiza&&u...Hyvä homma. Kyllä nuo mainitsemasi havainnot ovat viimeisen päälle hyvä todiste siitä, että kyseessä "vankka vene, jolla pärjää Pohjanmerelläkin". Ostetaan kaikki sellainen...tuskin parempaa merivenettä on!
- gfdsbbbnbcvvn
78767676 kirjoitti:
Kysyjä on ostamassa vanhaa venettä, ei Delphiaa tai Bavariaa.
Viime kesänä Itämeren kierroksella näin kaksi Kingscruiseria, molemmat Hollannista. Ilmeisesti vankka vene, jolla pärjää Pohjanmerelläkin.
Jos on hyväkuntoinen niin varmasti hintansa väärti. Alkuperäiset myyntiesitteet löytyvät ainakin täälrä:
http://www.staeulalia-yachting.com/core/listing/pl_boat_full_detail.jsp?slim=broker&boat_id=2149678&ybw=&hosturl=sealineibiza&&u...minitransat ja moni muu plaanava vene ole tarpeeksi vankka valtameripurjehdukseen.
http://www.abbysunderland.com/abbys-boat.php - SA:n ilmoittaminen
Taisit mokata purjealan vertailuissasi!
Purjeala ilmoitetaan toisinaan rikimittojen perusteella lasketusta keulakolmiosta ja isopurjeen alasta, mutta varsinkin nykyisissä myyntimainoksissa käytetään isopurjeen genuan yhteenlaskettua pinta-alaa.
Käytännössä on myös aika suuria heittoja valmistajan ilmoittaman dspl:n ja punnitun välillä.
Pointtini on se, että SA ja DSPL lukujen perusteella vertaillessa on hyvä käyttää samoja edes kriteereitä eri veneiden kohdalla ja silti tulee heittoja. Veneiden mittaluvut ovat parempia suureita veneiden vauhtiresurrssien vertailuun kuin esitteistä noukitut purjealat ja painot.
Myös täältä voit hakea venekohtaisia mittoja.
http://www.sailguide.com/batfakta/index.php
Esim. Kings Cruiser 33:n kryssifokka on 23.2 ja genua 36.5 m2. Isopurje on 18.3 m2. Jos ilmoitat Delphian purjealan genuan perusteella, mikset tekisi samoin Kings Cruiserin kohdalla?
- vitsi...
King's Cruiser tunnettiin heti uudesta nimellä Kuningasseisoja. Sen verran vanha vitsi, että oli ensimmäinen todella monista jälkeenpäin kuulemistani seisoja-nimityksistä. Sinällään nimitys oli ansaittu, että kevyen tuulen vauhti oli silloisen mittapuun mukaan todella vaatimaton. Muutoin vene, edelleen silloisen mielipiteen mukaan, oli mukava purjehdittava.
- Kingi
KingsCruiser 33 seisoo siinä missä mikä tahansa vene, ellei sitä osaa purjehtia. Mennäänpä merelle 12 m/s tuulessa ja katsotaan, kuka seuraa KC:a varttituntia pitempään - ja siinä on hyvä vene. Ongelmina matala kajuutta ja tasapainottamaton ruori, kovassa myötäisessä ja isossa merenkäynnissä tarvitaan voimaa veneen hallisemiseen. Hydrauliohjauksia asentavat, tuntuma ja herkkyys menee ohjauksesta mutta keveneehän se sitten... ; ) Pitkiä legejä vedelty keskinopeudella 7,5 kn ja huiput siinä 9 tietämissä kun oikeasti tuulee.
- vanha vitsi
Satuin tunnistamaan tuon vuosia sitten kirjoittamani seisoja-jutun omakseni. Ja voisin kirjoittaa saman uudestaan. Silloin 70-luvulla vertailukohtina oli Antillaa, JON 30:a ja 33:a, Ohlsoneja... Ja kaikkiin niihin verrattuna KC 33 oli nimensä ansainnut. PItkät legit kovilla keskinopeuksilla voi jättää omaan arvoonsa. Minäkin olen 20-jalkaisella 70-luvun matolaatikolla painanut sellaisen pitkän legin 7,3 kn keskinopeudella. Ja lupaan jättää kuningasseisojan seisomaan siinä 12 m/s luovilla omalla 80-luvun liki samankokoisella.
Mutta ei se muuta sitä tosiasiaa, että KC 33:a voi silti pitää erittäin mukavana purjehtia. Se olisi jopa omaani vähemmän epämukava sillä luovilla.- jutut on juttuja
Ja voihan KC 33:n 1.09 LYS-lukua vertailla muihin saman LYS-luvun veneisiin ja miettiä, mitä ominaisuuksia veneeltään oikeastaan haluaa.
Tärkeintä matka/perhepurjehtijalle lienee, että paatilla on kiva purjehtia, sen rakenne on luotettava, sisätilat sopii omaan käyttötarkoitukseen jne. -- ja että rahat riittää sen hankkimiseen. Laituritarinat on aina enemmän tai vähemmän väritettyjä, varsinkin tuulen nopeuksiin liittyvät sankaritarinat. Samoin ovat oman veneen kehuskelut ja muiden mollaamiset.
Uskon, ettei "vanha vitsi" ole väärässä todetessaan KC 33:n mukavaksi purjehtia. Ei kai Pelle Petterson ihan huono suunnittelija ollut eikä myöskään KC:n valmistaja.
- S&S
Joskus, ehkä noi vuosi sitten, oli jossakin johtavassa ruotsalaisessa purjehdus/veneilylehdessä juttua KC 33:sta. Artikkelin henki oli se, että KC:ssa saa erittäin paljon venettä kohtuullisella rahalla. Jutun sävy oli kaiken kaikkiaan myönteinen. Valitettavasti en vain muista lehteä. Olisiko ollut Seglaren tai Båtnytt..
- 6 + 19
Båtnyttin Curt Gelinin kirjoittama juttu vuonna 2010 jossa oli käytettyjen tuplatestissä Kings Cruiser 33 verrattuna johonkin toiseen. Jostain syystä nuo erinomaiset käytettyjen testit eivät löydy Maringuidenin verkkohakemistosta, mutta ehkä ottamalla yhteyttä Båtnyttiin testi löytyisi. Mietin itse silloin Kings Cruiseria yhtenä vaihtoehtona niin jäi mieleen.
- S&S
Joo, se oli varmasti juuri tuo vertailutesti. Hauskaa, miten aika kuluu. Olin aivan varma, että juttu oli joskus viime vuonna. Mutta todennäköisesti oikea vuosi oli siis 2010.
Itselleni on jäänyt myös mieleen, että 70-luvulla VENE-lehdessä ilmestyi liite, jossa oli esitelty parhaita veneitä. Olisiko ollut peräti "100 parasta venettä". Tuolloin KC 33 tuntui erittäin ylelliseltä ja saavuttamattomalta purrelta. Esittelyssä kehuttiin veneen rakennetta, tukevuutta ja tilavuutta. Se oli todellinen "koko perheen purjehtiva kesämökki, joka ei kaihda koviakaan kelejä". Kesämökki ei viitannut huonoihin purjehdusominaisuuksiin, vaan tiloihin ja sen ajan ylellisiin varustukseen. - Miguelll
KC33 voiko kyseisellä veneellä lähteä valtamerelle purjehtimaan?
- Tyrnäväntorpedo
Ei voi
- seppomartti
Tyrnäväntorpedo kirjoitti:
Ei voi
Hieman peristelua miksi ei voi olla ihan hyvä aihio?. Mikään vene ei ole valmis valtamerelle suoraan kaupasta. Sama pätee tietenkin myösJon33 :een.
- oikeampi.vastaus
No, se vastaus oli tuiki tuttu tyrnävää. Tuttuuteen tietenkin kuuluu täydellinen virheellisyys. Kyllä sellaisella panssarilaivalla kuin KC 33 voi hyvinkin lähteä valtamerelle. Sama juttu kuin Jon 33:n kanssa, hiukan saa miettiä, mihin kaikki mukaan tuleva tavara sijoitetaan.
- Anonyymi
seppomartti kirjoitti:
Hieman peristelua miksi ei voi olla ihan hyvä aihio?. Mikään vene ei ole valmis valtamerelle suoraan kaupasta. Sama pätee tietenkin myösJon33 :een.
Onhan ainakin yksi kc tehnyt maailman ympäri purjehduksen
- Anonyymi
Tyrnäväntorpedo kirjoitti:
Ei voi
Kyllä sitä varustellulla KC33 voi hyvin lähteä valtamerille, on sitä monet lähteneet paljon huonommillakin veneillä reissuun. Ja paljon pienemmilläkin. CSF luku on 1.84 King Cruiser 33:lla. Eli vain alle 2.0 luvuilla olevat veneet hyväksytään valtamerikilpailuihin (jos nyt tarkastellaan vain tätä kriteeriä).
---
https://www.yachtdatabase.com/en/review.jsp?id=Kings+Cruiser+33
Stability and Safety:
The capsize screening value for Kings Cruiser 33 is 1.84, indicating that this boat could - if evaluated by this formula alone - be accepted to participate in ocean races.
Sama käännetty suomeksi Google kääntäjällä:
Vakaus ja turvallisuus:
Kings Cruiser 33:n kaatumisseulonta-arvo on 1,84, mikä osoittaa, että tämä vene voitaisiin - jos se arvioidaan pelkästään tällä kaavalla - hyväksyä osallistumaan valtamerikilpailuihin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä sitä varustellulla KC33 voi hyvin lähteä valtamerille, on sitä monet lähteneet paljon huonommillakin veneillä reissuun. Ja paljon pienemmilläkin. CSF luku on 1.84 King Cruiser 33:lla. Eli vain alle 2.0 luvuilla olevat veneet hyväksytään valtamerikilpailuihin (jos nyt tarkastellaan vain tätä kriteeriä).
---
https://www.yachtdatabase.com/en/review.jsp?id=Kings Cruiser 33
Stability and Safety:
The capsize screening value for Kings Cruiser 33 is 1.84, indicating that this boat could - if evaluated by this formula alone - be accepted to participate in ocean races.
Sama käännetty suomeksi Google kääntäjällä:
Vakaus ja turvallisuus:
Kings Cruiser 33:n kaatumisseulonta-arvo on 1,84, mikä osoittaa, että tämä vene voitaisiin - jos se arvioidaan pelkästään tällä kaavalla - hyväksyä osallistumaan valtamerikilpailuihin.vakavuuden ja merikelpoisuuden puolesta varmasti ok, voi tosin reissu kestää aika pitkään :D
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
vakavuuden ja merikelpoisuuden puolesta varmasti ok, voi tosin reissu kestää aika pitkään :D
Riippuu aika paljon myös purjehtijasta. Ja ainakin itselleni, kuten monelle muullekin, purjehdus on enemmänkin kokonaisvaltainen kokemus kuin vain "pääsy mahdollisimman nopeasti paikasta a paikkaan b". Hyvin KC33 purjehtii valtamerillä, ja ainakin itselleni riittävän nopeastikin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap152091Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi811990- 1011347
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1211126Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663771057Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen81002Omalääkäri hallituksen utopia?
Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha170842- 59761
- 59731
Tämä on ihan selvä juttu
Olen sinuun rakastunut mies, ei tästä pääse mihinkään nyt vaikka yrittäisi järkeillä jotain himon ja hulluuden välillä,37690