Kings Cruiser 33

?

Lisätietoja ja kokemuksia Kings Cruiser 33:sta.

Sailguide ja google on jo tarkistettu. Veneestä löytyy kuitenkin yllättävän vähän purjehdus- ja käyttökokemuksia.

Onko veneestä paljastunut vuosien saatossa ongelmia? Kysymys lähinnä siksi, että silloin tällöin kun ko. venettä näkee myynnissä, ovat pyynnit suomalaisittain melko maltillisia 33 jalkaiseksi veneeksi. Tuntuvat rinnastuvan lähinnä 29-30 jalkaisiin ikätovereihinsa. Onko tähän jokin syy?

Olen aikeissa vaihtaa Vegani puolitonnariin tai vastaavaan (Ballad, Jon 30...) ja Kings Cruiser vaikuttaa hintansa ja ominaisuuksien puolesta melko houkuttelevalta vaihtoehdolta.

26

6227

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dsfgdfgddf
      • 78767676

      • SpK
        78767676 kirjoitti:

        Kysyjä on ostamassa vanhaa venettä, ei Delphiaa tai Bavariaa.

        Viime kesänä Itämeren kierroksella näin kaksi Kingscruiseria, molemmat Hollannista. Ilmeisesti vankka vene, jolla pärjää Pohjanmerelläkin.

        Jos on hyväkuntoinen niin varmasti hintansa väärti. Alkuperäiset myyntiesitteet löytyvät ainakin täälrä:

        http://www.staeulalia-yachting.com/core/listing/pl_boat_full_detail.jsp?slim=broker&boat_id=2149678&ybw=&hosturl=sealineibiza&&u...

        Hyvä homma. Kyllä nuo mainitsemasi havainnot ovat viimeisen päälle hyvä todiste siitä, että kyseessä "vankka vene, jolla pärjää Pohjanmerelläkin". Ostetaan kaikki sellainen...tuskin parempaa merivenettä on!


      • gfdsbbbnbcvvn
        78767676 kirjoitti:

        Kysyjä on ostamassa vanhaa venettä, ei Delphiaa tai Bavariaa.

        Viime kesänä Itämeren kierroksella näin kaksi Kingscruiseria, molemmat Hollannista. Ilmeisesti vankka vene, jolla pärjää Pohjanmerelläkin.

        Jos on hyväkuntoinen niin varmasti hintansa väärti. Alkuperäiset myyntiesitteet löytyvät ainakin täälrä:

        http://www.staeulalia-yachting.com/core/listing/pl_boat_full_detail.jsp?slim=broker&boat_id=2149678&ybw=&hosturl=sealineibiza&&u...

        minitransat ja moni muu plaanava vene ole tarpeeksi vankka valtameripurjehdukseen.

        http://www.abbysunderland.com/abbys-boat.php


      • SA:n ilmoittaminen

        Taisit mokata purjealan vertailuissasi!
        Purjeala ilmoitetaan toisinaan rikimittojen perusteella lasketusta keulakolmiosta ja isopurjeen alasta, mutta varsinkin nykyisissä myyntimainoksissa käytetään isopurjeen genuan yhteenlaskettua pinta-alaa.
        Käytännössä on myös aika suuria heittoja valmistajan ilmoittaman dspl:n ja punnitun välillä.
        Pointtini on se, että SA ja DSPL lukujen perusteella vertaillessa on hyvä käyttää samoja edes kriteereitä eri veneiden kohdalla ja silti tulee heittoja. Veneiden mittaluvut ovat parempia suureita veneiden vauhtiresurrssien vertailuun kuin esitteistä noukitut purjealat ja painot.

        Myös täältä voit hakea venekohtaisia mittoja.
        http://www.sailguide.com/batfakta/index.php
        Esim. Kings Cruiser 33:n kryssifokka on 23.2 ja genua 36.5 m2. Isopurje on 18.3 m2. Jos ilmoitat Delphian purjealan genuan perusteella, mikset tekisi samoin Kings Cruiserin kohdalla?


    • vitsi...

      King's Cruiser tunnettiin heti uudesta nimellä Kuningasseisoja. Sen verran vanha vitsi, että oli ensimmäinen todella monista jälkeenpäin kuulemistani seisoja-nimityksistä. Sinällään nimitys oli ansaittu, että kevyen tuulen vauhti oli silloisen mittapuun mukaan todella vaatimaton. Muutoin vene, edelleen silloisen mielipiteen mukaan, oli mukava purjehdittava.

    • Kingi

      KingsCruiser 33 seisoo siinä missä mikä tahansa vene, ellei sitä osaa purjehtia. Mennäänpä merelle 12 m/s tuulessa ja katsotaan, kuka seuraa KC:a varttituntia pitempään - ja siinä on hyvä vene. Ongelmina matala kajuutta ja tasapainottamaton ruori, kovassa myötäisessä ja isossa merenkäynnissä tarvitaan voimaa veneen hallisemiseen. Hydrauliohjauksia asentavat, tuntuma ja herkkyys menee ohjauksesta mutta keveneehän se sitten... ; ) Pitkiä legejä vedelty keskinopeudella 7,5 kn ja huiput siinä 9 tietämissä kun oikeasti tuulee.

    • vanha vitsi

      Satuin tunnistamaan tuon vuosia sitten kirjoittamani seisoja-jutun omakseni. Ja voisin kirjoittaa saman uudestaan. Silloin 70-luvulla vertailukohtina oli Antillaa, JON 30:a ja 33:a, Ohlsoneja... Ja kaikkiin niihin verrattuna KC 33 oli nimensä ansainnut. PItkät legit kovilla keskinopeuksilla voi jättää omaan arvoonsa. Minäkin olen 20-jalkaisella 70-luvun matolaatikolla painanut sellaisen pitkän legin 7,3 kn keskinopeudella. Ja lupaan jättää kuningasseisojan seisomaan siinä 12 m/s luovilla omalla 80-luvun liki samankokoisella.

      Mutta ei se muuta sitä tosiasiaa, että KC 33:a voi silti pitää erittäin mukavana purjehtia. Se olisi jopa omaani vähemmän epämukava sillä luovilla.

      • jutut on juttuja

        Ja voihan KC 33:n 1.09 LYS-lukua vertailla muihin saman LYS-luvun veneisiin ja miettiä, mitä ominaisuuksia veneeltään oikeastaan haluaa.
        Tärkeintä matka/perhepurjehtijalle lienee, että paatilla on kiva purjehtia, sen rakenne on luotettava, sisätilat sopii omaan käyttötarkoitukseen jne. -- ja että rahat riittää sen hankkimiseen. Laituritarinat on aina enemmän tai vähemmän väritettyjä, varsinkin tuulen nopeuksiin liittyvät sankaritarinat. Samoin ovat oman veneen kehuskelut ja muiden mollaamiset.

        Uskon, ettei "vanha vitsi" ole väärässä todetessaan KC 33:n mukavaksi purjehtia. Ei kai Pelle Petterson ihan huono suunnittelija ollut eikä myöskään KC:n valmistaja.


    • S&S

      Joskus, ehkä noi vuosi sitten, oli jossakin johtavassa ruotsalaisessa purjehdus/veneilylehdessä juttua KC 33:sta. Artikkelin henki oli se, että KC:ssa saa erittäin paljon venettä kohtuullisella rahalla. Jutun sävy oli kaiken kaikkiaan myönteinen. Valitettavasti en vain muista lehteä. Olisiko ollut Seglaren tai Båtnytt..

    • 6 + 19

      Båtnyttin Curt Gelinin kirjoittama juttu vuonna 2010 jossa oli käytettyjen tuplatestissä Kings Cruiser 33 verrattuna johonkin toiseen. Jostain syystä nuo erinomaiset käytettyjen testit eivät löydy Maringuidenin verkkohakemistosta, mutta ehkä ottamalla yhteyttä Båtnyttiin testi löytyisi. Mietin itse silloin Kings Cruiseria yhtenä vaihtoehtona niin jäi mieleen.

    • S&S

      Joo, se oli varmasti juuri tuo vertailutesti. Hauskaa, miten aika kuluu. Olin aivan varma, että juttu oli joskus viime vuonna. Mutta todennäköisesti oikea vuosi oli siis 2010.

      Itselleni on jäänyt myös mieleen, että 70-luvulla VENE-lehdessä ilmestyi liite, jossa oli esitelty parhaita veneitä. Olisiko ollut peräti "100 parasta venettä". Tuolloin KC 33 tuntui erittäin ylelliseltä ja saavuttamattomalta purrelta. Esittelyssä kehuttiin veneen rakennetta, tukevuutta ja tilavuutta. Se oli todellinen "koko perheen purjehtiva kesämökki, joka ei kaihda koviakaan kelejä". Kesämökki ei viitannut huonoihin purjehdusominaisuuksiin, vaan tiloihin ja sen ajan ylellisiin varustukseen.

    • Miguelll

      KC33 voiko kyseisellä veneellä lähteä valtamerelle purjehtimaan?

      • Tyrnäväntorpedo

        Ei voi


      • seppomartti
        Tyrnäväntorpedo kirjoitti:

        Ei voi

        Hieman peristelua miksi ei voi olla ihan hyvä aihio?. Mikään vene ei ole valmis valtamerelle suoraan kaupasta. Sama pätee tietenkin myösJon33 :een.


      • oikeampi.vastaus

        No, se vastaus oli tuiki tuttu tyrnävää. Tuttuuteen tietenkin kuuluu täydellinen virheellisyys. Kyllä sellaisella panssarilaivalla kuin KC 33 voi hyvinkin lähteä valtamerelle. Sama juttu kuin Jon 33:n kanssa, hiukan saa miettiä, mihin kaikki mukaan tuleva tavara sijoitetaan.


      • Anonyymi
        seppomartti kirjoitti:

        Hieman peristelua miksi ei voi olla ihan hyvä aihio?. Mikään vene ei ole valmis valtamerelle suoraan kaupasta. Sama pätee tietenkin myösJon33 :een.

        Onhan ainakin yksi kc tehnyt maailman ympäri purjehduksen


      • Anonyymi
        Tyrnäväntorpedo kirjoitti:

        Ei voi

        Kyllä sitä varustellulla KC33 voi hyvin lähteä valtamerille, on sitä monet lähteneet paljon huonommillakin veneillä reissuun. Ja paljon pienemmilläkin. CSF luku on 1.84 King Cruiser 33:lla. Eli vain alle 2.0 luvuilla olevat veneet hyväksytään valtamerikilpailuihin (jos nyt tarkastellaan vain tätä kriteeriä).

        ---

        https://www.yachtdatabase.com/en/review.jsp?id=Kings+Cruiser+33

        Stability and Safety:

        The capsize screening value for Kings Cruiser 33 is 1.84, indicating that this boat could - if evaluated by this formula alone - be accepted to participate in ocean races.

        Sama käännetty suomeksi Google kääntäjällä:

        Vakaus ja turvallisuus:

        Kings Cruiser 33:n kaatumisseulonta-arvo on 1,84, mikä osoittaa, että tämä vene voitaisiin - jos se arvioidaan pelkästään tällä kaavalla - hyväksyä osallistumaan valtamerikilpailuihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä sitä varustellulla KC33 voi hyvin lähteä valtamerille, on sitä monet lähteneet paljon huonommillakin veneillä reissuun. Ja paljon pienemmilläkin. CSF luku on 1.84 King Cruiser 33:lla. Eli vain alle 2.0 luvuilla olevat veneet hyväksytään valtamerikilpailuihin (jos nyt tarkastellaan vain tätä kriteeriä).

        ---

        https://www.yachtdatabase.com/en/review.jsp?id=Kings Cruiser 33

        Stability and Safety:

        The capsize screening value for Kings Cruiser 33 is 1.84, indicating that this boat could - if evaluated by this formula alone - be accepted to participate in ocean races.

        Sama käännetty suomeksi Google kääntäjällä:

        Vakaus ja turvallisuus:

        Kings Cruiser 33:n kaatumisseulonta-arvo on 1,84, mikä osoittaa, että tämä vene voitaisiin - jos se arvioidaan pelkästään tällä kaavalla - hyväksyä osallistumaan valtamerikilpailuihin.

        vakavuuden ja merikelpoisuuden puolesta varmasti ok, voi tosin reissu kestää aika pitkään :D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        vakavuuden ja merikelpoisuuden puolesta varmasti ok, voi tosin reissu kestää aika pitkään :D

        Riippuu aika paljon myös purjehtijasta. Ja ainakin itselleni, kuten monelle muullekin, purjehdus on enemmänkin kokonaisvaltainen kokemus kuin vain "pääsy mahdollisimman nopeasti paikasta a paikkaan b". Hyvin KC33 purjehtii valtamerillä, ja ainakin itselleni riittävän nopeastikin.


    • Anonyymi

      Nostetaanpas yli 10 vuotta vanha Kings Cruiser 33 keskustelu.

      Puheenvuoroja on näköjään ollut puolesta ja vastaan Kings Cruiserin merikelpoisuudesta, tai ylipäätään mistään kelpoisuudesta.

      Tässä olisi nyt aihetodiste avomerikelpoisuuden puolesta puhujille.

      Aito Kigns Cruiser 33 myynnissä Joao Pessoassa, Brasiliassa! Tuskin on rahtilaivan kannella tuonne päätynyt.

      Vene on vuosimallia 1973, joten tämä on todisteena sillekin että hitaammallakin pääsee. Tuohon matkaan ei ole voinut mitenkään kulua 52 vuotta enempää!

      https://www.boat24.com/fi/purjeveneet/fiskars/fiskars-koenigskreuzer-33/detail/637997/

    • Anonyymi

      Aito bluewateri se on. KC tä haukkunut lähinnä viikkokisoihin friikahtaneet numeromiehet joilla pyörii mielessä lähinnä erilaiset numerot ja LYSSILätkytys veneen keventelyn ohella. KC on brittityyppinen keliä kestävä valtameriboatti. Käsittääkseni niitä vietiin sinne ihan mainittavia määriä?

    • Anonyymi

      Kansi on selkeä ja helppokulkuinen, mutta onhan tuo sisältä aivan saatanan hirveä :).

      Tottakai sisustan verhoilut voi purkaa pois ja verhoilla nykyaikaisemmin, mutta kannattaako moinen helvetillinen remontti noin vanhaan veneeseen rahallisesti?

      Työtunteja moiseen palaa satoja ja teetettynä työlle ja materiaaleille tulee hintaa varmaan 15-20 tonnia - eli ei mitään järkeä.

      Ruskea gelgoat on kyllä todella kammottavan näköinen, samoin kuin tehtaalta homepilkutettu katto- ja seinäverhoilu....

      Sinänsä kyseinen paatti varmaan on kovissakin tuulissa turvallinen ja soveltuisi pitkillekin matkoille, kunhan olisi kunnossa.

      Valitettavasti vain 50-vuotias vene alkaa usein olla monen omistajan jäljiltä kertakaikkisen kamalassa kunnossa, eikä korjaaminen kannata, kun 20 tonnilla saa paljon parempikuntoisenkin veneen.....

      • Anonyymi

        Älä laita tällästä...


        Miksi vanha vene ei voisi olla hyvässä kunnossa ja päivitetty vuosien varrella? Veneitä pitää hoitaa. Miksi et antaisi huomiota ja hellyyttä rahojasi säästämättä vanhalle scandipurrelle? Onhan tuollainen kunnossa olevana jotain muuta kuin pilipali bavariat ym joita ei samalla tavoin ole mielekästä ylläpitää..


      • Anonyymi

        Veneen nimestä ja nykyisestä locaatiostakin päätellen tuo ko. yksilö on viettänyt pitkään tropiikissa. Siellä kaikki kuluu ja nuhjaantuu nopeutetusti, eikä uusi Bavariakaan näytä vuoden pari ikäisenä enää uudelta. Tropiikki on veneelle kuin nopeutetun vanhentamisen laboratorio.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä laita tällästä...


        Miksi vanha vene ei voisi olla hyvässä kunnossa ja päivitetty vuosien varrella? Veneitä pitää hoitaa. Miksi et antaisi huomiota ja hellyyttä rahojasi säästämättä vanhalle scandipurrelle? Onhan tuollainen kunnossa olevana jotain muuta kuin pilipali bavariat ym joita ei samalla tavoin ole mielekästä ylläpitää..

        No ei ole hyväkuntoista Kings Cruiseria netissä näkynyt.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua

      Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä
      Äänekoski
      74
      1349
    2. Euroopan lämpöennätys, 48,8, astetta, on mitattu Italian Sisiliassa

      Joko hitaampikin ymmärtää. Se on aivan liikaa. Ilmastonmuutos on totta Euroopassakin.
      Maailman menoa
      240
      1237
    3. Martina lähdössä Ibizalle

      Eikä Eskokaan tiennyt matkasta. Nyt ollaan jännän äärellä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      151
      1051
    4. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      253
      1026
    5. Avustikset peruttu.

      Aettokosken ampuraan rahat otettu poekkeen valtiolle.
      Suomussalmi
      51
      755
    6. 64
      714
    7. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

      Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      62
      707
    8. Miksi mies tuntee näin?

      Eli olen mies ja ihastuin naiseen. Tykkään hänestä ja koskaan hän ei ole ollut minulle ilkeä. Silti ajoittain tunnen kui
      Ikävä
      39
      678
    9. Se nainen näyttää hyvältä vaikka painaisi 150kg

      parempi vaan jos on vähän muhkeammassa kunnossa 🤤
      Ikävä
      44
      641
    10. Määpä tiijän että rakastat

      Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      30
      597
    Aihe