Miten täällä Suomessa on niin onnetonta taide ja taiteen opetus!
Oletko onnistunut saamaan opettajan opettamaan sinua?
Olen käynyt myös kansalaisopiston/työväenopsiton kursseilla ja paras oli kun opettaja kysyi että oleko tullut valokuvaamaan tälle kurssille senjälkeen kun oli katsonut välineitäni!Ja tällaisen pitäisi olla opettaja! Ei edes tunnsita oikeita maalausvälineitä, jotka on tilattu ulkomailta ja jotka välineet on käytössä kaikkialla muualla, paitsi Suomessa. Vastasin kyseiselle opettajalle että ei, en ole tullut valokuvaamaan, en edes tuonut kameraa mukanani! Ei HERRAN JESTAS. Viimeiset vuodet olen käynyt ulkomaisessa opissa, jossa todellakin opetetaan..opettaja haluaa panostaa siihen että oppilas oppii.
minkälaista on
4
229
Vastaukset
ei voi vetää yleistä johtopäätöstä. Mieleesi ei ilmeisesti juolahtanut, että saamasi kohtelu oli omalaatuisen tyypin omalaatuista ironiaa? Eikä liioin kysyä, mitä hän tarkoittaa? No, se siitä. Tsemppiä mahdolliselle urallesi!
Kaiken kaikkiaan ratkaisusi hakea oppia ulkomailta sinun tapauksessasi on ollut oikea, ja sitä se olisi monelle muullekin. Suomi on kuitenkin kokolailla sisäänlämpiävä Euroopan koilliskolkka, ja aivan liian harvat voivat/viitsivät/uskaltavat avartaa maailman- ja taiteilijakuvaansa pitkäaikaisella ulkomailla asumisella ja opiskelulla. Mutta kyllä Suomessakin opiskelleista on tullut ja tulee aivan kelvollisia maalreita, graafikkoja, veistäjiä sekä valo- ja videokuvan tekijöitä. enemmän asia on taiteilijasta itsestään kiinni kuin saamastaan opetuksesta. Opetus on ylimalkaan vain ammatissa tarvittavien perustaitojen antamista, varsinainen ammattitaito kaikilla aloilla hankitaan vasta käytännön työssä eikä sitä saavuteta muutamassa vuodessa.- taidetäti
taidekoulusta täytyy kasvaa ulos opintojen jälkeen. Kuulostaa kliseiseltä ja kliseenä pidin itsekin, kunnes tajusin käytännössä mitä se merkitsee.
Kaikki on lopulta kiinni itsestä. Taiteilijana toimiminen on tavallaan verrattavissa yrittäjyyteen; joutuu itse päättämään oman suuntansa ja sisällön mitä tuottaa. Itse on kehitettävä itseään ja löydettävä paikkansa, ei ole työnantajan tai koulun tuomaa turvaa takana. - taidetäti
taidetäti kirjoitti:
taidekoulusta täytyy kasvaa ulos opintojen jälkeen. Kuulostaa kliseiseltä ja kliseenä pidin itsekin, kunnes tajusin käytännössä mitä se merkitsee.
Kaikki on lopulta kiinni itsestä. Taiteilijana toimiminen on tavallaan verrattavissa yrittäjyyteen; joutuu itse päättämään oman suuntansa ja sisällön mitä tuottaa. Itse on kehitettävä itseään ja löydettävä paikkansa, ei ole työnantajan tai koulun tuomaa turvaa takana.voi yrittää pyrkiä jonkun työhuoneelle työskentelemään jos vain löytää sopivan taiteilijan. Yksityisopetus yleensä maksaa, mutta on yleensä kullanarvoista. Etsivä löytää...
- Roger Mora
taidetäti kirjoitti:
Kaikki on lopulta kiinni itsestä. Taiteilijana toimiminen on tavallaan verrattavissa yrittäjyyteen; joutuu itse päättämään oman suuntansa ja sisällön mitä tuottaa. Itse on kehitettävä itseään ja löydettävä paikkansa, ei ole työnantajan tai koulun tuomaa turvaa takana."Kaikki on lopulta kiinni itsestä. Taiteilijana toimiminen on tavallaan verrattavissa yrittäjyyteen; joutuu itse päättämään oman suuntansa ja sisällön mitä tuottaa. Itse on kehitettävä itseään ja löydettävä paikkansa, ei ole työnantajan tai koulun tuomaa turvaa takana."
Aivan ja jos olet lahjakas tekemään mitä taidetta ikinä teetkin, niin työsi puhuvat puolestasi vaikkei sinulla olisi minkäänlaista taidekoulutusta takanasi. Silloin koko homma on pelkästään markkinoinnista kiinni.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 78992
Jani Wickholm on kuollut
Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm75763J-mies, miten voit olla niin varma siitä
että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp81725- 119724
- 54709
- 108656
Alan pikkuhiljaa olemaan sinut
sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante111573- 46552
- 41498
- 18498