minkälaista on

opetus suomessa

Miten täällä Suomessa on niin onnetonta taide ja taiteen opetus!

Oletko onnistunut saamaan opettajan opettamaan sinua?
Olen käynyt myös kansalaisopiston/työväenopsiton kursseilla ja paras oli kun opettaja kysyi että oleko tullut valokuvaamaan tälle kurssille senjälkeen kun oli katsonut välineitäni!Ja tällaisen pitäisi olla opettaja! Ei edes tunnsita oikeita maalausvälineitä, jotka on tilattu ulkomailta ja jotka välineet on käytössä kaikkialla muualla, paitsi Suomessa. Vastasin kyseiselle opettajalle että ei, en ole tullut valokuvaamaan, en edes tuonut kameraa mukanani! Ei HERRAN JESTAS. Viimeiset vuodet olen käynyt ulkomaisessa opissa, jossa todellakin opetetaan..opettaja haluaa panostaa siihen että oppilas oppii.

4

229

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei voi vetää yleistä johtopäätöstä. Mieleesi ei ilmeisesti juolahtanut, että saamasi kohtelu oli omalaatuisen tyypin omalaatuista ironiaa? Eikä liioin kysyä, mitä hän tarkoittaa? No, se siitä. Tsemppiä mahdolliselle urallesi!

      Kaiken kaikkiaan ratkaisusi hakea oppia ulkomailta sinun tapauksessasi on ollut oikea, ja sitä se olisi monelle muullekin. Suomi on kuitenkin kokolailla sisäänlämpiävä Euroopan koilliskolkka, ja aivan liian harvat voivat/viitsivät/uskaltavat avartaa maailman- ja taiteilijakuvaansa pitkäaikaisella ulkomailla asumisella ja opiskelulla. Mutta kyllä Suomessakin opiskelleista on tullut ja tulee aivan kelvollisia maalreita, graafikkoja, veistäjiä sekä valo- ja videokuvan tekijöitä. enemmän asia on taiteilijasta itsestään kiinni kuin saamastaan opetuksesta. Opetus on ylimalkaan vain ammatissa tarvittavien perustaitojen antamista, varsinainen ammattitaito kaikilla aloilla hankitaan vasta käytännön työssä eikä sitä saavuteta muutamassa vuodessa.

      • taidetäti

        taidekoulusta täytyy kasvaa ulos opintojen jälkeen. Kuulostaa kliseiseltä ja kliseenä pidin itsekin, kunnes tajusin käytännössä mitä se merkitsee.
        Kaikki on lopulta kiinni itsestä. Taiteilijana toimiminen on tavallaan verrattavissa yrittäjyyteen; joutuu itse päättämään oman suuntansa ja sisällön mitä tuottaa. Itse on kehitettävä itseään ja löydettävä paikkansa, ei ole työnantajan tai koulun tuomaa turvaa takana.


      • taidetäti
        taidetäti kirjoitti:

        taidekoulusta täytyy kasvaa ulos opintojen jälkeen. Kuulostaa kliseiseltä ja kliseenä pidin itsekin, kunnes tajusin käytännössä mitä se merkitsee.
        Kaikki on lopulta kiinni itsestä. Taiteilijana toimiminen on tavallaan verrattavissa yrittäjyyteen; joutuu itse päättämään oman suuntansa ja sisällön mitä tuottaa. Itse on kehitettävä itseään ja löydettävä paikkansa, ei ole työnantajan tai koulun tuomaa turvaa takana.

        voi yrittää pyrkiä jonkun työhuoneelle työskentelemään jos vain löytää sopivan taiteilijan. Yksityisopetus yleensä maksaa, mutta on yleensä kullanarvoista. Etsivä löytää...


      • Roger Mora
        taidetäti kirjoitti:

        taidekoulusta täytyy kasvaa ulos opintojen jälkeen. Kuulostaa kliseiseltä ja kliseenä pidin itsekin, kunnes tajusin käytännössä mitä se merkitsee.
        Kaikki on lopulta kiinni itsestä. Taiteilijana toimiminen on tavallaan verrattavissa yrittäjyyteen; joutuu itse päättämään oman suuntansa ja sisällön mitä tuottaa. Itse on kehitettävä itseään ja löydettävä paikkansa, ei ole työnantajan tai koulun tuomaa turvaa takana.

        "Kaikki on lopulta kiinni itsestä. Taiteilijana toimiminen on tavallaan verrattavissa yrittäjyyteen; joutuu itse päättämään oman suuntansa ja sisällön mitä tuottaa. Itse on kehitettävä itseään ja löydettävä paikkansa, ei ole työnantajan tai koulun tuomaa turvaa takana."

        Aivan ja jos olet lahjakas tekemään mitä taidetta ikinä teetkin, niin työsi puhuvat puolestasi vaikkei sinulla olisi minkäänlaista taidekoulutusta takanasi. Silloin koko homma on pelkästään markkinoinnista kiinni.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      78
      992
    2. Jani Wickholm on kuollut

      Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm
      Kotimaiset julkkisjuorut
      75
      763
    3. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      81
      725
    4. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      119
      724
    5. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      54
      709
    6. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      108
      656
    7. Alan pikkuhiljaa olemaan sinut

      sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante
      Sinkut
      111
      573
    8. Mennään näin sitten

      Ettei kohdata enää.
      Ikävä
      46
      552
    9. Pystytkö pitämään

      Taukoa ja eroa ihan hyvillä mielin vai tekeekö tiukkaa
      Ikävä
      41
      498
    10. Pohjola talo

      Kuka arvaa lähimmäs miten nopeasti tulee konkurssi uusilla yrittäjillä
      Kuhmo
      18
      498
    Aihe