Kunnon talvi suo mahdollisuusden poijun kettingin kunnon tarkistukseen ja tarvittaessa vaihtamiseen.
Itse olen noin viiden vuoden välein talven niin salliessa tehnyt tarkistuksen nostamalla paksuista vesijohto putkista tehdyn kolmijalan varassa poijun painoineen ylös. Poijun painoni on noin 500 kg ja sen saa ylös 1000 kg nostavalla ketjutaljalla, raskain vaihe on saada paino irti mudasta.
Kettingin kuluvin kohta on pohjasta ylös nouseva "kulma", itse olen vaihtanut vain tämän kulman eli 2-3 m kettinkiä.
Poijun kettingin tarkistus
6
822
Vastaukset
- poijusta
laita 30 mm:n köyttä, pleissaat lenkit, sisään koussat, ei kulu, eikä syövy meressä. Laita vielä painoa köyteen pari metriä poijusta, ettet aja siihen potkuriasi. Jos on vielä mahdollista laittaa happoset sakkelit, niin ei tarvi murehtia ikinä
- AINASKIN
KETJU LENKKINÄ, VOI VAIHTAA VAIKKA KESÄLLÄ KUN AVAA SAKKELIN JA VETÄÄ VANHAN KETJUN AVULLA UUDEN PAIKALLEEN JA TAAS SAKKELILLA KIINNI
- kokeiltiin
Rosteri(happoinen)sakkeli ja normaali kettinki merivedessä on galvaaninenpari, Kettinki ruostuu alta aikayksikön.
- mnbygtf
kokeiltiin kirjoitti:
Rosteri(happoinen)sakkeli ja normaali kettinki merivedessä on galvaaninenpari, Kettinki ruostuu alta aikayksikön.
Itselläni on ollut jo vuosia 5t nostoliina, siihen tietysti sidottu paino. Tuntuu että se on ikuinen.Onko jollain kokemusta?
- dyvika
mnbygtf kirjoitti:
Itselläni on ollut jo vuosia 5t nostoliina, siihen tietysti sidottu paino. Tuntuu että se on ikuinen.Onko jollain kokemusta?
Hyvälaatuinen ketju syöpyy n. millin vuosi. Syöpyminen voimakkainta lähempänä pintaa. Ketju lenkkinä, vaihdan n. 7v. välein. Painona itsetehty betonikakku jossa katukivi pystyssä, siihen porattu 45mm reikä. Mutapohja. Pysyy isokin vene.
- 28
dyvika kirjoitti:
Hyvälaatuinen ketju syöpyy n. millin vuosi. Syöpyminen voimakkainta lähempänä pintaa. Ketju lenkkinä, vaihdan n. 7v. välein. Painona itsetehty betonikakku jossa katukivi pystyssä, siihen porattu 45mm reikä. Mutapohja. Pysyy isokin vene.
tuota, että syöpyminen olisi voimakkainta lähellä pintaa. On tullut noita muutamakin tutkittua ja uusittua seuran talkoissa. Havainto on ollut sellainen, että se osa kettinkiä, joka roikkuu vapaana, ei siis osu matalallakaan vedellä pohjaan, ei syövy käytännössä lainkaan. Näkkiä siihen tulee ja "partaa", mutta lenkit on terveitä. Alempaa sen sijaan sekä syöpyy että kuluu ihan hankautumalla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan533278Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan282939- 1212346
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281442- 111366
Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631336Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj131088- 74989
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää39922Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13802