luin jostain autolehdestä,että auton käynnistäminen pakkasella ilman lämmitintä vastaisi 5000km ajoa.voiko tämä pitää paikkansa.käyn autolani töissä ja näin ollen käynnistän sen kaksikertaa päivässä,eli minulle tulee päivässä yli 10000km kuukaudessa lähes 30000.mistä näin kestäviä moottoreita saa sillä vuodessa tulee reilusti toistasataa tonnia,ja tuolla liikenteessä on paljon autoja joiden ikä lähentelee 10 vuotta eikä niiden moottoreille ole tehty kuin korkeitaan öljynvaihto.
kylmäkäynnistys
71
15878
Vastaukset
- korjaan...
sehän on joskus mitattu (olikohan vtt:llä,) että vastaa 500 km ajoa yksi käynnistys kylmässä. tosin tuo tutkimus saattaa olla hyvin vanhentunut, sillä ovat öljyt kehittyneet kylmäominaisuuksiltaan. samoin minulle tulee kylmäkäynnistyksiä liki päivittäin, kai se jotain vaikuttaa mutta eipä tiedä onko oikeasti suurta merkitystä.
- junttisamutus
Junti, kun lataa akkua ennen sammutusta? vitusti kierroksia sisään ja sammutus. öljyt huutoutuu käynistystä varten.
Kone kestää 5-6thtkm. Ei huomaa, kuin ehkä vimeinen omistaja..
Enemmän vaikuttaa käytetty öljy ja äljynvaihtoväli. - 15+10
junttisamutus kirjoitti:
Junti, kun lataa akkua ennen sammutusta? vitusti kierroksia sisään ja sammutus. öljyt huutoutuu käynistystä varten.
Kone kestää 5-6thtkm. Ei huomaa, kuin ehkä vimeinen omistaja..
Enemmän vaikuttaa käytetty öljy ja äljynvaihtoväli.ne öljyt huuhtoutuu? Mekaaninen öljypumppu pyörii niin kauan kuin moottorikin joten öljy liikkuu kyllä.
- ropari
15+10 kirjoitti:
ne öljyt huuhtoutuu? Mekaaninen öljypumppu pyörii niin kauan kuin moottorikin joten öljy liikkuu kyllä.
Et taida juurikaan ymmärtää moottoreista. Ei se mitään. Katso nykymoottorin sisään ja opettele ennen kuin rupeat täällä neuvomaan.
- Ei pidä paikkaa
Käynnistyskerta vastaa noin kilometrin/kahden ajoa aina, harvoin konetta käynnistetään käyntilämpöisenä eli noin 70 asteisena....
Ja haitat kymäkäynnistyksestä ovat seuraavat, auto ei lämpene niin nopeasti, ekoilla kilometreillä kulutus isompi, ja auto "kankeampi" käsitellä- Anonyymi
on siitä sekin haitta että kaikki öljyt ja nesteet on jämäkämpiä pakkasella, esim öljy ei kunnolla kierrä koneessa ennen kuin se on lämmennyt. Siksi lohkolämmitin on tärkeä olla. Sillä saadaan nimenomaan tuo moottoriöljy notkistumaan ennen käynnistystä jotta kaikki osat saavat voitelua heti käynnistyksestä lähtien.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
on siitä sekin haitta että kaikki öljyt ja nesteet on jämäkämpiä pakkasella, esim öljy ei kunnolla kierrä koneessa ennen kuin se on lämmennyt. Siksi lohkolämmitin on tärkeä olla. Sillä saadaan nimenomaan tuo moottoriöljy notkistumaan ennen käynnistystä jotta kaikki osat saavat voitelua heti käynnistyksestä lähtien.
lohkolämmittimellä ei lämmitellä moottoriöljyä
- msda
olen ihmetellyt tätä, että suomessa on kuitenkin vieläkin talvipakkasia niin monellakaan suomalaisella ei ole sitä lämmintintä, niin minkä takia ei ole? Olen seurannut taloyhtiön pihaa ja vain muutamalla on ollut roikka tolpassa tänä talvena. Me käytetään lämmintintä pienelläkin pakkasella. Sunnuntaina ennen kauppaan menoa oli unohtunut pistää auto lämpeemään ja vaikka oli vain 10astetta pakkasta niin oli kankeaa käyntiin lähtö. Meidän autossa on webasto, niin kylmäkäynnistystä ei tarvitse suorittaa edes iltapäivällä töistä lähtiessä(pitää vain muistaa ladata akkua).
- tomaattimies
"Sunnuntaina ennen kauppaan menoa oli unohtunut pistää auto lämpeemään ja vaikka oli vain 10astetta pakkasta niin oli kankeaa käyntiin lähtö."
teillä on akku huonossa kunnossa tai autossanne on huonot öljyt. jos on paskat öljyt talvikäyttöä ajatellen, niin moottorinlämmittimen käyttö saattaa jopa korostaa kulumista ensikilometreillä. - msda
tomaattimies kirjoitti:
"Sunnuntaina ennen kauppaan menoa oli unohtunut pistää auto lämpeemään ja vaikka oli vain 10astetta pakkasta niin oli kankeaa käyntiin lähtö."
teillä on akku huonossa kunnossa tai autossanne on huonot öljyt. jos on paskat öljyt talvikäyttöä ajatellen, niin moottorinlämmittimen käyttö saattaa jopa korostaa kulumista ensikilometreillä.Akku kun on vaihdettu viime kuun lopussa, vanha akku simahti. Tosin eipä se sitä sano, että uusi akku olis hyvä. Öljyt on viime kesänä vaihdettu. Diesel rousku kylläkin kyseessä.
- olavi kuulapää
msda kirjoitti:
Akku kun on vaihdettu viime kuun lopussa, vanha akku simahti. Tosin eipä se sitä sano, että uusi akku olis hyvä. Öljyt on viime kesänä vaihdettu. Diesel rousku kylläkin kyseessä.
dieseli lähtee käyntiin jos vaan akku ja hehkut kunnossa... ite oon pamauttanut vanhan mersun käyntiin sen seisottua viikon n. 30 asteen pakkasessa..... ei lähteny kuin palmun alta mutta lähtipä kuitenkin.
Kaveri naureskeli muuten tossa päivällä et dieseli autossa pitää olla apukaapelit ja hinausköysi aina mukana... niin pitääkin, voi sitten auttaa bensa-autoja käyntiin =) - noin juuri
olavi kuulapää kirjoitti:
dieseli lähtee käyntiin jos vaan akku ja hehkut kunnossa... ite oon pamauttanut vanhan mersun käyntiin sen seisottua viikon n. 30 asteen pakkasessa..... ei lähteny kuin palmun alta mutta lähtipä kuitenkin.
Kaveri naureskeli muuten tossa päivällä et dieseli autossa pitää olla apukaapelit ja hinausköysi aina mukana... niin pitääkin, voi sitten auttaa bensa-autoja käyntiin =)Ei meikäläisenkään dieseli lähde 15 asteen pakkasella eka startilla kylmänä käyntiin, kahdella lyhyellä lähtee.
Itselläkin on hinausköysi ja kaaplet mukana ja kerran on minut autettu käyntiin (Eber söi akun tyhjäksi) ja kerran olen auttanu huolsikalla toisen auton käyntiin. Kerran hinasin työkaverin kotiin, kun oli töihin tullessa hajonnu vesipumppu.
Bensa-autossa lohkolämmittimen oikealla käytöllä säästää ehkä aavistuksen, dieselillä ei enää taida tulla säästöä.
Enpä oikein usko että kylmäkäynnistys juuri kuluttaa moottoria nykyaikaisissa moottoreissa ja nykyaikaisilla öljyillä. - nbvbcbcc
noin juuri kirjoitti:
Ei meikäläisenkään dieseli lähde 15 asteen pakkasella eka startilla kylmänä käyntiin, kahdella lyhyellä lähtee.
Itselläkin on hinausköysi ja kaaplet mukana ja kerran on minut autettu käyntiin (Eber söi akun tyhjäksi) ja kerran olen auttanu huolsikalla toisen auton käyntiin. Kerran hinasin työkaverin kotiin, kun oli töihin tullessa hajonnu vesipumppu.
Bensa-autossa lohkolämmittimen oikealla käytöllä säästää ehkä aavistuksen, dieselillä ei enää taida tulla säästöä.
Enpä oikein usko että kylmäkäynnistys juuri kuluttaa moottoria nykyaikaisissa moottoreissa ja nykyaikaisilla öljyillä.Rasittaa kylmäkäynnistys moottoria enemmän, sillä oli nyky öljyt tai ei, niin kyllä nykyöljyt on jähmeemmät kylmässä kuin lämpimässä.
Olihan meillä kaivinkoneessa nykyöljyt moottorissa ja opettaja halus, että kone käyntiin ja lopputulos oli, että kone leikkas kiinni, ku oli jotain -20astetta pakkasta.
Opettanu meille, että yli -15 asteen pakkasessa saa miettiä pistääkö käyntiin vai ei.
On työkoneet vähä eri asia ku autot, mutta ei nykyöljyt oo yhtä notkeita kylmässä kuin lämpimässä, aina se naarmuttaa moottori, kun joutuu kylmillä mömmöillä käynnistään ja muutenkin on moottorin osat kankeemmat kuin lämpösenä. - kkfdkjgfdjdg
olavi kuulapää kirjoitti:
dieseli lähtee käyntiin jos vaan akku ja hehkut kunnossa... ite oon pamauttanut vanhan mersun käyntiin sen seisottua viikon n. 30 asteen pakkasessa..... ei lähteny kuin palmun alta mutta lähtipä kuitenkin.
Kaveri naureskeli muuten tossa päivällä et dieseli autossa pitää olla apukaapelit ja hinausköysi aina mukana... niin pitääkin, voi sitten auttaa bensa-autoja käyntiin =)Kun on kunnon auto niin kyllä se käyntiin lähtee... kyllä minäkin oon -87 Mersun saanut tänä talvena käyntiin 20 asteen pakkasilla, vaikka auto on seissyt kadun varressa päiväkausia. Vieressä n. 10 vuotta vanhempaa pikkuautoa käynnistelivät kaapeleilla ja minä naureskelin. :) t. blondi.
- YETSKA
tomaattimies kirjoitti:
"Sunnuntaina ennen kauppaan menoa oli unohtunut pistää auto lämpeemään ja vaikka oli vain 10astetta pakkasta niin oli kankeaa käyntiin lähtö."
teillä on akku huonossa kunnossa tai autossanne on huonot öljyt. jos on paskat öljyt talvikäyttöä ajatellen, niin moottorinlämmittimen käyttö saattaa jopa korostaa kulumista ensikilometreillä.webbis syönyt akusta virrat :)
Tänä talvena ollut monen autoilijan riesa :) - Ei onnaa
Kyllähän sitä kotona auton saa piuhan päähän, mutta ei töissä, kylässä, koululla...
- 18v varaosia..
msda kirjoitti:
Akku kun on vaihdettu viime kuun lopussa, vanha akku simahti. Tosin eipä se sitä sano, että uusi akku olis hyvä. Öljyt on viime kesänä vaihdettu. Diesel rousku kylläkin kyseessä.
HUOM! Akut ovat ostettaessa normaalisti ns. varasto latauksessa! Vastanaa n. 50% latausta!! Latauta akku aina kun olet uusinut sen!
- Sami K.
Tänään näin kun 06-Golf käynnistetiin ilman lämmitystä. Oli juuri saapunut autolla kotiin kun alkoi sahaaminen viereisellä parkkipaikalla. Meinasin mennä jo tarjoamaan virtaa mutta sitten naku käynnistyi. Melua piisasi. Golf oli peruutettu ruutuun. Onko järkeä jättää loki laittamatta? Siitä ainakin saa helpommin hinattua auton käyntiin...
- tomaattimies
msda kirjoitti:
Akku kun on vaihdettu viime kuun lopussa, vanha akku simahti. Tosin eipä se sitä sano, että uusi akku olis hyvä. Öljyt on viime kesänä vaihdettu. Diesel rousku kylläkin kyseessä.
Tottakai ne on kankeita. Nyt lauantaina lähettiin päivällä ajelemaan meitin bensiinikäyttöisellä autolla. Ulkona eilisestä asti reilut parikymmenta miinusta, mikä on aika normaalia nyt ollut..
Jähmeästi pyöri, mutta pyöritti kuitenkin ja sekunti-2 jähmeätä starttausta, niin käyntiin lähti taas. NNIIIIU-NNIIIIU-NNIIIU aika villiltä se kuulosti. Olinkin tälläkertaa ulkopuolella kun muija käänsi avainta, niin kuulin sen paremmin kuin yleensä.
Tuo vehe on automaattivaihteinen ja se laatikko ei meinaa vaihtaa isommalle ihan niin helposti -20 alapuolisissa lämpötiloissa. Alkaa sekin siitä toimimaan, mutta muutama minuutti tai kolmisen kilsaa sillä pitää jurnata ennenkuin se alkaa paremmin toimimaan. Kakkoselle se vaihtaa, mutta kolmoselle ei meinaa oikein antaa saati neloselle. Ajelen tosin kaupungissa ja kaupunkinopeuksia. En ole laatikon öljyihin vielä tutustunut enkä yleensä pahemmin esilämmittele autoa verkkosähköllä.
Kyllä tuo akkukin alkaa varmaa olemaan jo aikansa elänyt kun ei oikein vauhtia ole startissa kylmänä. Öljyt on tuoreet diamond 5w-40, joten kyllä sen puoleen pitäisi vielä parinkympin pakkasilla pyöriä.
Noista akuista yksi omakohtainen kokemus:
Ostin takavuosina akkutestin(TM?) nähtyäni Hankook-akun, kun piti olla hyvä. Se oli ihan paska jo uutuuttaan.
Kaikki siinä varaosaliikkeessä olleet samanlaiset akut oli uutuuttaan susia. Niitä oli myöhemmin palauteltu sinne samaan myymälään ja sinne omanikin vein takasin. Sain sieltä yhtä paskan uuden samanlaisen tilalle. Ne ei siellä liikkeessä missään vaiheessa myöntäneet akkujen olevan viallisia. Ne koittikin sitä akkuani siinä pihalla näytöstyyliin sellasella halppiksen näköisellä 50A kuormitustesterillä, ja sanoivat "akkuhan antaa virtaa niinkuin pitää". Huusin varmaan naama punaisena siinä että "heittäkää vittuun nuo lasten lelutesterit ja @#**$¤#..." olin just sitä ennen käynyt autosähköliikkeessä kyselemässä ja ne nopeasti kokeili sellasella "oikealla" akkukuormitustesterillä, että se akku alkoi kiehumaan jo noin 100A purkausvirralla ja jännitteetkin laski ihan nolliin. Ihan täyttä paskaa se oli koko akkuerä. Valitin maahantuojallekin ja ne pesi kätensä sanoen asian olevan minun ja myyjäliikkeen välinen. siellä liikkeessä ne leikki jollain lasten lelumittareilla vaan ja selitti. KUNNON HÖLMÖILYÄ JA KUSETUSTA.
Ostin sitten enemmin vittuunnuttuani toisesta liikkeestä toisenmerkkisen akun ja ei ollut ongelmia enää. En ikinä ole ostanut enää siitä liikkeestä osia enkä mitään muutakaan. Toivottavasti on mennyt konkkaan jo.
OHO! Kävi ihan taas vi***tamaan se epäoikeuden mukainen kohtelu, jonka sain siellä liikkeessä, vaikka asiasta on jo vuosikaupalla aikaa.
Saisikohan sen liikkeen nimen kertoa tässä? - Anonyymi
noin juuri kirjoitti:
Ei meikäläisenkään dieseli lähde 15 asteen pakkasella eka startilla kylmänä käyntiin, kahdella lyhyellä lähtee.
Itselläkin on hinausköysi ja kaaplet mukana ja kerran on minut autettu käyntiin (Eber söi akun tyhjäksi) ja kerran olen auttanu huolsikalla toisen auton käyntiin. Kerran hinasin työkaverin kotiin, kun oli töihin tullessa hajonnu vesipumppu.
Bensa-autossa lohkolämmittimen oikealla käytöllä säästää ehkä aavistuksen, dieselillä ei enää taida tulla säästöä.
Enpä oikein usko että kylmäkäynnistys juuri kuluttaa moottoria nykyaikaisissa moottoreissa ja nykyaikaisilla öljyillä.Mulla 97 vuoden bensa-auto 1,6 litrasella koneella. Auto pikkasen syöpi öljyä niin mulla on siinä melko paksut öljyt. Ei toki parhaat talvikäyttöä ajatellen mutta ohuemmilla öljyillä söis helvetisti öljyä. Huomaa kyllä selvän eron aina onko käyttäny lohkolämppää vai ei. Lohkolämppärillä auto lähtee käyntiin niiku kesällä. Ilman lohkolämppäriä eka pyöräytys on nihkeä mutta lähtee kuitenki nätisti käymään. Sillon ku lämppäri ollu nii kierrokset laskee melkeen heti perus tyhjäkäynnin tasolle ja ilman nii kierrokset jää yli 1100 siksi aikaa että kone lämpeää hieman. Bensan kulutus on iha älytön jos lähtee kiireellä kylmäkäynnistyksen jälkeen, huomaa ku katoaa noin 1-2 litraa per käynnistys jos lähtee heti liikkeelle ja lämppärin kaa ehkä puol litraa kuluttaa. Suosittelen kyllä lämppäriä käyttämään aina kun pakkasen puolella.
- rasvis
Lämmittimien markkinointia.
Puhutaan myös energian säästöstä, kahvikupillinen bensaa säästyy, varmasti, mutta kuluupa saman verran sähköä, eli mitään säästöä ei synny.
Moottorit kyllä kestävät. Meilläkin työpaikalla rouvat ja neidit ovat hyvin tarkkoja että auto tolpassa kiinni.
Öljyfirmat lupaavat öljyn ok aina -50 asteeseen. Mitään haittaa en ole huomannut kun käytän lämmitintä vain alle -20 astetta vaikka pistoke on autossa kotona ja työpaikalla.- Mukava lähtö aina!
On autossani Webasto moottori ja hytti aina lämmin.
- Ikaros
Mukava lähtö aina! kirjoitti:
On autossani Webasto moottori ja hytti aina lämmin.
kannattaa käyttä jo 5*c eikä haittaa vaikka sisälämppärikin olisi päällä ja 30 min rittää, muistan lukenee-
ni jo aikoja sitten että jokainen kylmäkäynnistys vastaa noin 800 km ajoa! - bottis
Ikaros kirjoitti:
kannattaa käyttä jo 5*c eikä haittaa vaikka sisälämppärikin olisi päällä ja 30 min rittää, muistan lukenee-
ni jo aikoja sitten että jokainen kylmäkäynnistys vastaa noin 800 km ajoa!se ei säästöä tuo yhtään mitään,kone kun on kunnossa ja kunnon öljyt niin varmaan lähtee!! se että vastaisi sitä ja sitä ajoa km. on täysin utopistista spekulaatiota!! teoriat on aina erikseen ja täytyy muistaa et on vaikka kummoinen l esilämmitys.... täytyy sitä autoa varoen ajaa että laatikko ja perä mukautuvat olosuhteisiin!!( muutama uudempi auto ei meinaa lähtee pakkasella ollenkaan jos on esilämmitetty) syy: tietokone kun luulee koneen olevan lämmin ja ei annakkaan lisäpolttoainetta!!! että se siitä sanoo setä joka on korjaillut autoja 40v.
- 2hx0,55kwx015e
Eli missä säästää lohkolämmitin kuluttaa sähkö sen parintunnin aikan keskimäärin 0,17 ekee.
Polttoainetta säästyy matkasta riipuen noin 20% ja ilma ei saastu niin paljon kun auto on lämmin.
Mitä tulee öljyihin niin laatuja on monia ja niissä jos esim valitsee oikeat eli ajat vaikka 20000 km/v niin kantsi ostaa mitään kalliita öljyjä et saa käynnistettyä auton muutamana kylmänä päivän sillä hintaero on noin 50-100 ekee enemmän vaihtoväli näihin tavallisiin moniaste öljyihin.
Autokorjaamolla moni asentaja ihmettelee miksi moni maksaa öljyistä turhaan koska ei aja kun kolmasosan siitä mitä niillä on tarkoitettu ajettavaksi.
Myöskin auto lämpiää nopeemmin sisältä kun on lohkolämmitin ollut päällä joten on se turvallisempaakin ajella ikkunat ennemmin sulana. - ettei olisi haittaa
bottis kirjoitti:
se ei säästöä tuo yhtään mitään,kone kun on kunnossa ja kunnon öljyt niin varmaan lähtee!! se että vastaisi sitä ja sitä ajoa km. on täysin utopistista spekulaatiota!! teoriat on aina erikseen ja täytyy muistaa et on vaikka kummoinen l esilämmitys.... täytyy sitä autoa varoen ajaa että laatikko ja perä mukautuvat olosuhteisiin!!( muutama uudempi auto ei meinaa lähtee pakkasella ollenkaan jos on esilämmitetty) syy: tietokone kun luulee koneen olevan lämmin ja ei annakkaan lisäpolttoainetta!!! että se siitä sanoo setä joka on korjaillut autoja 40v.
Ja kuinkahan paljon se kuluttaa autoa, kun tietokone luulee röpöttelevänsä kesällä eikä talvella...
- tuntuistulevan
Mukava lähtö aina! kirjoitti:
On autossani Webasto moottori ja hytti aina lämmin.
Mullakin on Webasto autossani, mutta eipä se hirveesti öljyä notkista. Mulla kiertää lämmitetty vesi kannessa ja lohkon ylä osassa, mutta öljy se makaa yksin kylmässä öljypohjassa (sama asia lohko lämppärilläkin, paitsi ettei vesi kierrä).. Voi tietenkin olla et mun auto on niin vanha, ettei siihen ole laitettu vesi kiertoa öljypohjaan...;) Pitäiskähän laittaa säteily lämmitin öljypohjaan, niin olis se öljy notkeaa aamuisin..
- eytetyueyuetyuety
bottis kirjoitti:
se ei säästöä tuo yhtään mitään,kone kun on kunnossa ja kunnon öljyt niin varmaan lähtee!! se että vastaisi sitä ja sitä ajoa km. on täysin utopistista spekulaatiota!! teoriat on aina erikseen ja täytyy muistaa et on vaikka kummoinen l esilämmitys.... täytyy sitä autoa varoen ajaa että laatikko ja perä mukautuvat olosuhteisiin!!( muutama uudempi auto ei meinaa lähtee pakkasella ollenkaan jos on esilämmitetty) syy: tietokone kun luulee koneen olevan lämmin ja ei annakkaan lisäpolttoainetta!!! että se siitä sanoo setä joka on korjaillut autoja 40v.
eihän se tarvi lisäpolttoainetta jos moottori on kerran lämmin.
- Euroja menee
Mukava lähtö aina! kirjoitti:
On autossani Webasto moottori ja hytti aina lämmin.
Wepasto käyttää polttoainetta eli lämpö ei tule tyhjästä .
- käsi kädessä
bottis kirjoitti:
se ei säästöä tuo yhtään mitään,kone kun on kunnossa ja kunnon öljyt niin varmaan lähtee!! se että vastaisi sitä ja sitä ajoa km. on täysin utopistista spekulaatiota!! teoriat on aina erikseen ja täytyy muistaa et on vaikka kummoinen l esilämmitys.... täytyy sitä autoa varoen ajaa että laatikko ja perä mukautuvat olosuhteisiin!!( muutama uudempi auto ei meinaa lähtee pakkasella ollenkaan jos on esilämmitetty) syy: tietokone kun luulee koneen olevan lämmin ja ei annakkaan lisäpolttoainetta!!! että se siitä sanoo setä joka on korjaillut autoja 40v.
> se ei säästöä tuo yhtään mitään
Ai jaa? Kun on lohko sisätilanlämmitin, niin useimpina aamuina riittää, kun sipaisee lumet pois konepelliltä ja katolta, siten johto irti, auto käyntiin ja välittömästi ajoon.
Ilman piuhaa olisi kaikki ikkunat "hämeen jäässä" eli aamuaskareisiin tulee 5 min "hyötyliikunta" lasien raaputtelusta. Ja moottorihan on pakko laittaa käyntiin raaputtelun ajaksi, jotta tuulilasille olisi liikkeelle lähdettäessä edes hiven lämpöä tarjolla. Muuten tuppaa käymään niin, että lasi alkaa huurtumaan, joko sisä- tai ulkopuolelta, ja sitten pitääkin pysähtyä "tupakkatauolle" tien sivuun.
...niin, no, käytännössähän persaukiset, jotka ostivat varoihinsa nähden liian kalliin auton, eikä sitten enää ollut varaa lohkolämppäriin yms., raaputtavat vain pienen kurkistusaukon tuulilasiin ja sivuikkunoihin ja lähtevät sitten "turvallisesti" puolisokeina autoilemaan niillä lumikasoillaan.
N. 10 km ajomatkoilla esilämmityksen puute lisää kulutusta n. 2 l/100 km (sis. se 5 min tyhmäkäynti ennen liikkeellelähtöä) eli joka "tolppastratilla" säästää polttoainekuluissa n. 0,27 €, minkä lisäksi säästyy aikaa ja hermoja eikä tarvi palella kylmässä autossa. Toisaalta sähköä kuluu n. 1,5 h x 1,5 kW = 2,3 kWh, mikä periaatteessa maksaisi 0,23 €, mutta käytännössä sisältyy paikan hintaan. - Höhöhehe
käsi kädessä kirjoitti:
> se ei säästöä tuo yhtään mitään
Ai jaa? Kun on lohko sisätilanlämmitin, niin useimpina aamuina riittää, kun sipaisee lumet pois konepelliltä ja katolta, siten johto irti, auto käyntiin ja välittömästi ajoon.
Ilman piuhaa olisi kaikki ikkunat "hämeen jäässä" eli aamuaskareisiin tulee 5 min "hyötyliikunta" lasien raaputtelusta. Ja moottorihan on pakko laittaa käyntiin raaputtelun ajaksi, jotta tuulilasille olisi liikkeelle lähdettäessä edes hiven lämpöä tarjolla. Muuten tuppaa käymään niin, että lasi alkaa huurtumaan, joko sisä- tai ulkopuolelta, ja sitten pitääkin pysähtyä "tupakkatauolle" tien sivuun.
...niin, no, käytännössähän persaukiset, jotka ostivat varoihinsa nähden liian kalliin auton, eikä sitten enää ollut varaa lohkolämppäriin yms., raaputtavat vain pienen kurkistusaukon tuulilasiin ja sivuikkunoihin ja lähtevät sitten "turvallisesti" puolisokeina autoilemaan niillä lumikasoillaan.
N. 10 km ajomatkoilla esilämmityksen puute lisää kulutusta n. 2 l/100 km (sis. se 5 min tyhmäkäynti ennen liikkeellelähtöä) eli joka "tolppastratilla" säästää polttoainekuluissa n. 0,27 €, minkä lisäksi säästyy aikaa ja hermoja eikä tarvi palella kylmässä autossa. Toisaalta sähköä kuluu n. 1,5 h x 1,5 kW = 2,3 kWh, mikä periaatteessa maksaisi 0,23 €, mutta käytännössä sisältyy paikan hintaan.Mitäs ostit jonkun ekoauton NIII, lämpöö ei tuu vaik 100 kilsaa ajais xD
- Älä ihmettele
2hx0,55kwx015e kirjoitti:
Eli missä säästää lohkolämmitin kuluttaa sähkö sen parintunnin aikan keskimäärin 0,17 ekee.
Polttoainetta säästyy matkasta riipuen noin 20% ja ilma ei saastu niin paljon kun auto on lämmin.
Mitä tulee öljyihin niin laatuja on monia ja niissä jos esim valitsee oikeat eli ajat vaikka 20000 km/v niin kantsi ostaa mitään kalliita öljyjä et saa käynnistettyä auton muutamana kylmänä päivän sillä hintaero on noin 50-100 ekee enemmän vaihtoväli näihin tavallisiin moniaste öljyihin.
Autokorjaamolla moni asentaja ihmettelee miksi moni maksaa öljyistä turhaan koska ei aja kun kolmasosan siitä mitä niillä on tarkoitettu ajettavaksi.
Myöskin auto lämpiää nopeemmin sisältä kun on lohkolämmitin ollut päällä joten on se turvallisempaakin ajella ikkunat ennemmin sulana.No siis...se että auto ei lähde käyntiin maksaa mulle aika vitusti ja työnikin sellaista, että pitää olla valmis x pvm x aikaan, niin mieluusti maksan parhaista jutuista autolleni...
1x auton käynnistymättömyys maksaa minulle 20e kerta vitutus siihen päälle... - .-,.ZZ
UUSI AUTOHAN KÄYNNISTYY JOPA -30 ASTEESTA,SEHÄN EI OLE MIKÄÄN ONGELMA,MUTTA SE NOKKAREMMI
JOKA KÄRSII. VOI VOI KUN NE ROUVAT JA NEIDIT SATTUVAT OLEMAAN OIKEASSA.ÖLJY OK 50- ??? SULLA
ON VARMAAN PONIHÄNTÄ. - mittausmies
tuntuistulevan kirjoitti:
Mullakin on Webasto autossani, mutta eipä se hirveesti öljyä notkista. Mulla kiertää lämmitetty vesi kannessa ja lohkon ylä osassa, mutta öljy se makaa yksin kylmässä öljypohjassa (sama asia lohko lämppärilläkin, paitsi ettei vesi kierrä).. Voi tietenkin olla et mun auto on niin vanha, ettei siihen ole laitettu vesi kiertoa öljypohjaan...;) Pitäiskähän laittaa säteily lämmitin öljypohjaan, niin olis se öljy notkeaa aamuisin..
hyvä immeinen laita sitä paistinpannua öljypohjaan sillä ei tee
mitään ei lämmitä mut sähköä vie.
nykyisissä taloyhtiöissä on kellokytkimet lämmitystolpissa,
ovat jälkeen jääneitä kehityksestä.ei riitä säteilylämmitin 2 tunnin ajastukseen.
watti määrä on 250-350 kun lohkossa 550w eli yli puolet kauemmin pitää olla
säteilylämmitin.
minulla on diesel accord ja siihenhän ei saa kuin säteilylämmittimen asentaa kun ei
enää ole niitä ns pakkaslommeja,
eikä niitä voi etes nykymoottoriin laittaakaan kun ne ovat kevytmetallia,
sillä on taipumus laajentua niin lommipa ei reiässä pysyiskään.
mulle oli uutena laitettu letkulämmitin "ylävesiletkuun eli väärään letkuun.
letkulämmitin kuuluu aina alavesiletkuun,nyt kun se oli yläletkussa niin autopa ei lähde
käyntiin kun se luulee että on helle ja hehkutus on 30 asteen pakkasessa vain pari kolme sekuntia
eli ei ehdi hehkuttaa.
vaihtoivat lämmittimen säteilylämmittimeen eli auto on aina kylmäkäynnistettävä näissä
ns kellotolpissa - vähemmälläkin
.-,.ZZ kirjoitti:
UUSI AUTOHAN KÄYNNISTYY JOPA -30 ASTEESTA,SEHÄN EI OLE MIKÄÄN ONGELMA,MUTTA SE NOKKAREMMI
JOKA KÄRSII. VOI VOI KUN NE ROUVAT JA NEIDIT SATTUVAT OLEMAAN OIKEASSA.ÖLJY OK 50- ??? SULLA
ON VARMAAN PONIHÄNTÄ.Mitä siinä huudat?
- mn
Ei siinä ole kysymys niinkään öljykalvoista ja hyvistä öljyistä,vaan kun moottorin käyntivälykset on suuniteltu noin 80c lämpöön niin ali tai huomattava ylilämpö aiheuttaa rasitusta ja leikkaumia jopa hiusmurtumiakin määrätyissä osissa.On moottorityyppejä joiden käynistys ei ole suositeltavaa tehtaan ohjeen mukaan alle 0c lämmittämättä,ja jokainen joka ymmärtää miten metalli käyttäytyy kylmässä pyrkii varmasti välttämään tahallista kylmäkäynnistystä.
Entisellä taksikolleegallani on viimeinen taksi nyt kotikäytössä aj.noin 500000tkm,käynnistetty aina ilman lohkolämmitintä joka kelissä,ei ole avattu konetta eikä kuluta öljyä.
Ei ne öljyt lämpiä sillä lohkolämittimellä muissa kuin zetor traktoreissa,öljy on aina jäykkää.- 8898989
Volovomies kirjoitti:
Entisellä taksikolleegallani on viimeinen taksi nyt kotikäytössä aj.noin 500000tkm,käynnistetty aina ilman lohkolämmitintä joka kelissä,ei ole avattu konetta eikä kuluta öljyä.
Ei ne öljyt lämpiä sillä lohkolämittimellä muissa kuin zetor traktoreissa,öljy on aina jäykkää.ja lehmät lentää
- oneone
8898989 kirjoitti:
ja lehmät lentää
Vai miten se meni
- hyti hyti
Volovomies kirjoitti:
Entisellä taksikolleegallani on viimeinen taksi nyt kotikäytössä aj.noin 500000tkm,käynnistetty aina ilman lohkolämmitintä joka kelissä,ei ole avattu konetta eikä kuluta öljyä.
Ei ne öljyt lämpiä sillä lohkolämittimellä muissa kuin zetor traktoreissa,öljy on aina jäykkää.paikkaansa. Nykyiset moniasteöljyt esim. 0W-40 on täysin juoksevaa vielä jopa 40 asteen pakkasessa.
- röllikkäsi
hyti hyti kirjoitti:
paikkaansa. Nykyiset moniasteöljyt esim. 0W-40 on täysin juoksevaa vielä jopa 40 asteen pakkasessa.
oli juokseva tos pakkasessa.. ite käytän rally formulaa ja testasin kyllä monestikkin kun oli -27 pakkaasta, miten öljy käyttäytyy.. ei tuu purkista kovin joutuusasti pihalle..
- bottis
röllikkäsi kirjoitti:
oli juokseva tos pakkasessa.. ite käytän rally formulaa ja testasin kyllä monestikkin kun oli -27 pakkaasta, miten öljy käyttäytyy.. ei tuu purkista kovin joutuusasti pihalle..
sel rallyformulat voit voidella vaik aitan saranoita??? moottoriöljyt on erikseen?? löytyy castrol, valvoline, yms...... mut älä sekoita öljyihin noit tarjous rally sitä sun tota!!!
- black.
bottis kirjoitti:
sel rallyformulat voit voidella vaik aitan saranoita??? moottoriöljyt on erikseen?? löytyy castrol, valvoline, yms...... mut älä sekoita öljyihin noit tarjous rally sitä sun tota!!!
autonne autotalliin...yksinkertaista.
- viisastelijoita ...
" ...hiusmurtumia määrätyissä osissa." Just joo, määrittele nyt sitten vaikkapa yksikin osa!
Kerro sitten se tehdas, jonka ohjeiden mukaa ei ole suositeltavaa ... Linkkiä kehiin!
Jokainen kyllä ymmärtää, että kylmässä metalli käyttäytyy niin, että välykset suurenevat. - VolvoFh16
bottis kirjoitti:
sel rallyformulat voit voidella vaik aitan saranoita??? moottoriöljyt on erikseen?? löytyy castrol, valvoline, yms...... mut älä sekoita öljyihin noit tarjous rally sitä sun tota!!!
RallyFormulat on yksi laadukkaimmista öljyistä mitä tehdään. Että turha on ruveta morkkaamaan niitä. Ja toinen öljy on Teboilin Blue Diamondit. Noita öljyjä olen käyttänyt ja tulen käyttämään jatkossakin omissa autoissa.
- ex asentaja.
viisastelijoita ... kirjoitti:
" ...hiusmurtumia määrätyissä osissa." Just joo, määrittele nyt sitten vaikkapa yksikin osa!
Kerro sitten se tehdas, jonka ohjeiden mukaa ei ole suositeltavaa ... Linkkiä kehiin!
Jokainen kyllä ymmärtää, että kylmässä metalli käyttäytyy niin, että välykset suurenevat.Taispa olla muuten 320 rolssin dieselin kirjassa tuollainen varoitus koneen kylmänä käynistämisestä,vaikka eipä sitä noudatettu yleensä,sen verran minäkin tiedän yli 40v n kokemuksella Dieselpuolelta et en kyllä käynistele kylmästä kuin pakosta.
- kalinani
aikaan kun autoo käynnisti parin-kolmenkymmenen asteen pakkasesta ilman lämmitystä niin sillon kuulu koneesta jonkin aikaa melkonen kalkatus enneku öljynpaineet nousi tarpeeks. Nykysillä öljyillä ei tollasta ilmiöö enää ole kun öljyt on paljon parempii ku sillon.
- Vanha.asentaja
Hydraulisesti säätyvät venttiilinnostimet kalkattaa yleensä aina käynnistyksen jälkeen hetken. Se nostimen öljy vuotaa (tarkoituksella!) pikkuhiljaa nostimesta pois moottorin seistessä ja menee hetken ennenkuin uutta öljyä menee nostimeen ja säätää venttiilivälykset taas kohdalleen.
- pilkkuvirhe
Enpä ole kuullut että kenelläkään olisi menny moottori ennen aikojaa kylmäkäynnistysten vuoksi.
Jos yksi kylmäkäynnistys vastaisi 5000km ajoa, niin monella tulee 100 kylmää starttia vuodessa ja se muka vastaisi puolen miljoonan ajoa vuodessa? Viisi miljoonaa kymmenessä vuodessa? Auton moottorit taitaa kestää nykyisin pikkuremonteilla pulen miljoonaa kilometriä, eli aloittajan laskukaavoilla tavallinen taavetti ajaa kylmäkäynnistyksillä auton loppuun vuodessa ja lohkolämmittäjä köröttelee 27 vuotta.
Heti voi sanoa että ei voi pitää paikkaansa. - Kundi-81
Itse henkilökohtaisesti olen aina pyrkinyt esilämmittämään autoni moottorin, jos ilma on ollut vähänkään pakkasen puolella, joko sähköllä tai Webastolla. Sitähän nyt ei osaa sanoa, mikä se todellinen hyöty on ollut siitä, mutta yhtäkään moottori rikkoa ei ole ainakaan toistaiseksi tarvinnut kokea. Omasta puolesta jokainen saa taaplata omalla tyylillään, mutta itse haluan pitää huolen omista kulkineistani. Olen sitä mieltä, että sillä voi helposti säästää myös pitkän pennin. Ehkä sen moottorin rasitus pakkasilla tulee sitä kautta voimakkaimmin, että sillä kylmällä koneella lähetään heti sumuttaan lappu lattiassa. Mikäli sen "voimanpesän," joutuu kovemmalla pakkasella päräyttään käyntiin, niin antaa sen lämmitä edes rauhassa vähän aikaa tyhjäkäynnillä. Moottorin rakenteissa on monenlaisia metalleja alumiinia, valurautaa, terästä, kuparia magnesiumia jne. Ne kun tuppaavat lämpölaajenemaan jokainen hiukan erillailla Tästä johtuen on suuri riski aiheuttaa moottoriin esim. paha kansi vaurio liian nopealla moottorin kuormituksella kylmänä. Sekös tunnetusti maksaa, ja yleensä vielä sitä enemmän mitä enemmän sylinteritä.
- Webasto wonderer
On täysin selvää, että jos ei ole tolppaa tai webastoa, niin kannattaisi laittaa moottoritilaan jäykähkö kestävä peitto ja monet laittavat varsinkin dieseleihin ilmanottoihin ylä- ja/ tai alagrilliin tuulisuojat, tällöin jäätävä ilma ja ennenkaikkea ajoviima ei pääse liikaa jäähdyttämään konetta ja täten sisätuloilmakin lämpeää nopeammin. Kaikki lämpenee nopeammin ja ennen kaikkea saa lasit kuiviksi lähes heti. Dieseliinkään ei silloin tarvi olla helvetinmoista turkista ja toppasaappaita.
Yksi dieselgolfin omistaja väitti, että kabiini muka lämpenee ihan samalla lailla kuin bensavehkeet. Tuota en usko, mutta kokemuksesta III ja IV Golfeista (bensa), niissä ei palele -25 asteessakaan. Dieselin ongelma on juuri se, että hukkalämpöä ei synny ja siksi sitä ei juurikaan saa hyttiin. Joissain dieseleissä on sitten lisälämmittimet, kun ei muuten tarkene. Sama ajaisko lasit auki:D
Webasto on kiva varmaan, kun ohjaamo on lämmin ja lasit sulia, mutta aatteleeko kukaan, miten paljon saastetta pääsee taivaalle moisessa muka-mukavuudessa? Monella toi on aina päällä ihan mukavuuden halusta, ei tosiaankaan tarpeeseen.
En ikinä ostaisi autoa jonkin keskustan kadulta, missä ei ole siis tallipaikkaa tyypillä tai edes pistoketta, vaan joka helvetin aamu revitään kylmiltään konetta ja nasta lautaan ekalla suoralla jne. Ja laitetaan halvin tarjousöljy väärällä viskositeetilla. Jokainen voi kuvitella, millaisessa kunnossa tekniikka on kymmenessä vuodessa. Oikea tyhjäkäynti on muutamia minuutteja ilman lisäkierroksia avittaen, ei siis todellakaan varttia, enemmän haittaa koneelle ja ekat kiihdytykset tooooooodella rauhallisesti eikä renkaat slicksiksi ekalla suoralla.
Ekoilla kilomereillä kulutus suurin (25-50l ajotavasta riipp.), päästöt kaikki raakana, kun katti ei lämmin, kaikki öljyt nihkeitä, myös ohjauksessa ja laatikossa jne. Tuonkin takia lohko ihan ehdoton, sisätilan laitan vain todella tarpeeseen ( n. 1000-1200w )muutamia kertoja vuodessa, jos pahasti jäässä, koska koneen lämpö kuivaa pienet huurutkin hetkessä. Aivan älytöntä sähkön polttoa vartin ajolle, jos ei mitään todell. tarvetta, useimmiten tuulilasin peitto auttaa eikä raappaa tarvi. - Kundi-81
Webasto wonderer kirjoitti:
On täysin selvää, että jos ei ole tolppaa tai webastoa, niin kannattaisi laittaa moottoritilaan jäykähkö kestävä peitto ja monet laittavat varsinkin dieseleihin ilmanottoihin ylä- ja/ tai alagrilliin tuulisuojat, tällöin jäätävä ilma ja ennenkaikkea ajoviima ei pääse liikaa jäähdyttämään konetta ja täten sisätuloilmakin lämpeää nopeammin. Kaikki lämpenee nopeammin ja ennen kaikkea saa lasit kuiviksi lähes heti. Dieseliinkään ei silloin tarvi olla helvetinmoista turkista ja toppasaappaita.
Yksi dieselgolfin omistaja väitti, että kabiini muka lämpenee ihan samalla lailla kuin bensavehkeet. Tuota en usko, mutta kokemuksesta III ja IV Golfeista (bensa), niissä ei palele -25 asteessakaan. Dieselin ongelma on juuri se, että hukkalämpöä ei synny ja siksi sitä ei juurikaan saa hyttiin. Joissain dieseleissä on sitten lisälämmittimet, kun ei muuten tarkene. Sama ajaisko lasit auki:D
Webasto on kiva varmaan, kun ohjaamo on lämmin ja lasit sulia, mutta aatteleeko kukaan, miten paljon saastetta pääsee taivaalle moisessa muka-mukavuudessa? Monella toi on aina päällä ihan mukavuuden halusta, ei tosiaankaan tarpeeseen.
En ikinä ostaisi autoa jonkin keskustan kadulta, missä ei ole siis tallipaikkaa tyypillä tai edes pistoketta, vaan joka helvetin aamu revitään kylmiltään konetta ja nasta lautaan ekalla suoralla jne. Ja laitetaan halvin tarjousöljy väärällä viskositeetilla. Jokainen voi kuvitella, millaisessa kunnossa tekniikka on kymmenessä vuodessa. Oikea tyhjäkäynti on muutamia minuutteja ilman lisäkierroksia avittaen, ei siis todellakaan varttia, enemmän haittaa koneelle ja ekat kiihdytykset tooooooodella rauhallisesti eikä renkaat slicksiksi ekalla suoralla.
Ekoilla kilomereillä kulutus suurin (25-50l ajotavasta riipp.), päästöt kaikki raakana, kun katti ei lämmin, kaikki öljyt nihkeitä, myös ohjauksessa ja laatikossa jne. Tuonkin takia lohko ihan ehdoton, sisätilan laitan vain todella tarpeeseen ( n. 1000-1200w )muutamia kertoja vuodessa, jos pahasti jäässä, koska koneen lämpö kuivaa pienet huurutkin hetkessä. Aivan älytöntä sähkön polttoa vartin ajolle, jos ei mitään todell. tarvetta, useimmiten tuulilasin peitto auttaa eikä raappaa tarvi.Webasto tietoutta tietämättömälle: Itselläni tämä Webasto on henkilö autossa, jossa on bensiini käyttöinen 3.0 litran suora kuutosmoottori. Valmistaja on ilmottanut kyseiselle Webaston mallille polttoaineen tuntikulutukseksi 0.6l/h tehokkaimmalla teholla. Koska Webaston lämmitys teho on peräti 6 kilowattia, eli noin 6 kertaa tehokkaampi kuin normaali lohkolämmitin. Riittä se itselläni lämmittämään moottorin lämpimäksi alle 20 minuutissa kovallakin pakkasella. Etenkin, jos sisäilmapuhaltimen kytkee pois riittää se 15 minuuttiakin. Elikästen kulutukseksi jää n. 1.5 desilitraa. Moottori siis saavuttaa omien kokemuksieni mukaan normaali moottorin veden lämpötilan n. 3minuutin ajon jälkeen, kun taas ilman Webaston käyttöä tämä moottori käy rikastettuna lähes 10 minuuttia. Eli kulutus on ihan sama käytänkö sitä vai ei, mutta moottorin eduksi on hyvä käyttää. Toisaalta tällainen bensiinilämmitin polttaa bensan varmasti puhtaammin, kuin tuo 3 litranen bensakone kylmänä käydessä. Tässä kohtaa on viherpiipertäjänkin taivuttava totuuden edessä.
- päinvastoin
"Olen sitä mieltä, että sillä voi helposti säästää myös pitkän pennin. Ehkä sen moottorin rasitus pakkasilla tulee sitä kautta voimakkaimmin, että sillä kylmällä koneella lähetään heti sumuttaan lappu lattiassa."
1) Webasto on mukavuustekijä, josta joutuu maksamaan pitkän centin, taloudellisesti sitä ei koskaan kannattavaksi saa.
2) Juuri sillä lämmitetyllä koneella on vaarana lähteä "heti sumuttamaan lappu lattiassa." Siitähän se kylmä voimansiirto kovasti pitää.
Käytäntö on osoittanut, ettei Suomen pakkasilla ole merkittävää vaikutusta auton moottorin kestävyydelle.
Mukavuus on sitten makuasia - maksaako, vai ei? "Ehkä sen moottorin rasitus pakkasilla tulee sitä kautta voimakkaimmin, että sillä kylmällä koneella lähetään heti sumuttaan lappu lattiassa."
-Niinpä. En suosittele ottaa kaikkia tehoja irti koneesta heti kylmänä. Kevyesti kun lähtee ajamaan, niin moottori lämpeää nopeasti ja säästää aikaakin. Eli ei mitään talla pohjassa kiihdytyksiä vaan ihan kevyellä kaasulla, ei kuitenkaan vedättäen vaan kierroksia about 2000 rpm, eli keskisuurella kierrosalueella lämpimäksi ajo.
Joudun käynnistelemään päivittäin kylmästä, kun töissä ei saa lämppäriin. Kotoa lähdettäessa saa lämppäriin ja sitä käytänkin silloin. Annan yleensä käydä sen aikaa kun puhdistan lasit ja lähden siitä sitten matkaan.
"paha kansi vaurio liian nopealla moottorin kuormituksella kylmänä"
-Tai siis liian suurella ja nopealla kuormituksella. Kun otetaan paljon polttoaineen energiaa kerralla, moottori saattaa paikallisesti lämmetä enemmän kuin muualta ja _saattaa_ tulla vaurioita. Kevyesti lähtiessä lämpötilaerot kerkeävät hyvin tasoittua ja ainakaan minulla ei ole tuollaisia havaintoja tullut (eikä tosin työtovereillakaan). Valmistaja on varmasti ottanut eri metallien laajenemiset huomioon, kuljettaja itse ei niille mitään voi, eikä niistä kannata sen kummemmin huolehtia.
- Vanha mersu
...että vanhat mersut on kestäviä, mutta ne onkin ilmeisesti ikiliikkujia, jos lasketaan 5000 km/kylmäkäynnistys vielä todellisen ajon päälle. Itelläni on ollut -91 vm kakssatanen dieselmersu nelisen vuotta, jolla on ajettu todellisuudessa melko tarkkaan 600000 km. Ei ole lohkolämmitintä, ei webastoa, ei tallia, ei ees katosta. Ajan 40000-50000 km vuodessa, vaihdan öljyt 30000 välein, eikä lisätä tarvi koskaan. Jokaisena aamuna on lähtenyt käymään, on pakkasta sitten -1 tai -32, joskus täytyy hehkuttaa pari kertaa ja startata vähän pidempään, mut aina on lähteny. Tiedä sitten niistä käynnistyksen rasituksista, eipä ainakaan mistään huomaa.
- Kallonkutistaja11
"vaihdan öljyt 30000 välein, eikä lisätä tarvi koskaan."
Laitatko vaihdoissa ylitäyteen vai korvautuuko öljy ajossa noella ym muilla aineilla? Normaalikuntoinen moottori kuluttaa öljyä tuolla matkalla yli kaksi litraa, siis vähintään. Ellei kulu, niin öljyyn tulee jotain korvaavia aineita, esim dieselöljyä kylmäkäynnistyksen yhteydessä. Kaksi litraahan taitaa olla se öljytikun merkkien väli, joten siinä rajoillahan tuossa mennään, eikä lisäystä tosiaan tarvita, jos on täytetty hiukan yli vaihdossa. Toivottavasti ei tarvitse jäähdytysnestettä lisätä? - W124 -88
joku huoltomies kerran sano et mersun koneen saa rikki juuri tuolla liian pitkällä öljynvaihtovälillä.... tietty nykyöljyt kestää pitempään mitä mersun huoltoväli on... nii ja eihän sitä pääse sitten ikinä mersukaupoille jos meinaa ajaa entisen loppuun ku ne ei hajoo ikinä =)
- Talvikokemusta on
W124 -88 kirjoitti:
joku huoltomies kerran sano et mersun koneen saa rikki juuri tuolla liian pitkällä öljynvaihtovälillä.... tietty nykyöljyt kestää pitempään mitä mersun huoltoväli on... nii ja eihän sitä pääse sitten ikinä mersukaupoille jos meinaa ajaa entisen loppuun ku ne ei hajoo ikinä =)
On näköjään monta uskomusta, ekaksi öljyistä täys synteettinen, siis ei semisynteettinen, pysyy riittävän juoksevana vielä noin 40 asteen pakkasessa. Jos vähän jäykistyy niin ei hätää öljypaine vaan nousee ja ohitusventtiili joutuu töihin samalla myös kaulojen laakeripaine lisääntyy eikä kolkutusta taatusti kuulu.
Sitten käynnistämiseen kunnossa oleva kylmä kone käynnistyy vielä ainakin 30 asteen pakkasessa. Tosin se vaatii myös kyllä kuskilta vähän taitoa, eka on että joka valiettavasti monelta unohtuu kone käynnistetään aina kytkin pohjassaa, eihän ole tarkoitus norjistaa vaihdelaatikon öljyt starttimoottorilla. Kun kone on saatu käyntiin niin älä heti lähde ajamaan, anna koneen lämmetä tyhjäkäynnillä 1-2 min, ei missään nimessä suurillaa kerroksilla joka rikko koneen, samalla ikkunatkin saadaan aukeamaan ja on hyvää aikaa putsata auto lumesta. Dieselistä sen verran että dieseli vaatii moottorilta määrätyn kierrosluvun että kaasuseos sylinterissä saavuttaa rittävän puristuksen syttyäkseen, eli hyvät öljyt. Sitten hehkuta ensiksi noin 30 min. pidä noin 20 sekunnin tauko hehkuta taas 30 min ja käynnistä jos ei vielä käynnisty pidä taas 20 sek tauko ja yritä uudestaan. Tietysti käynnistyksien onnistumisiin tarvitaan aina hyväkuntoinen akku, älä aikaile kunnon akun hankinnassa ovat nykyään hyvin edulliset, muista että talvella on auton sähkönkulutus muilta osilta kun vaan käynnistysvirran osalta hyvin suuri. - myöhästys
Talvikokemusta on kirjoitti:
On näköjään monta uskomusta, ekaksi öljyistä täys synteettinen, siis ei semisynteettinen, pysyy riittävän juoksevana vielä noin 40 asteen pakkasessa. Jos vähän jäykistyy niin ei hätää öljypaine vaan nousee ja ohitusventtiili joutuu töihin samalla myös kaulojen laakeripaine lisääntyy eikä kolkutusta taatusti kuulu.
Sitten käynnistämiseen kunnossa oleva kylmä kone käynnistyy vielä ainakin 30 asteen pakkasessa. Tosin se vaatii myös kyllä kuskilta vähän taitoa, eka on että joka valiettavasti monelta unohtuu kone käynnistetään aina kytkin pohjassaa, eihän ole tarkoitus norjistaa vaihdelaatikon öljyt starttimoottorilla. Kun kone on saatu käyntiin niin älä heti lähde ajamaan, anna koneen lämmetä tyhjäkäynnillä 1-2 min, ei missään nimessä suurillaa kerroksilla joka rikko koneen, samalla ikkunatkin saadaan aukeamaan ja on hyvää aikaa putsata auto lumesta. Dieselistä sen verran että dieseli vaatii moottorilta määrätyn kierrosluvun että kaasuseos sylinterissä saavuttaa rittävän puristuksen syttyäkseen, eli hyvät öljyt. Sitten hehkuta ensiksi noin 30 min. pidä noin 20 sekunnin tauko hehkuta taas 30 min ja käynnistä jos ei vielä käynnisty pidä taas 20 sek tauko ja yritä uudestaan. Tietysti käynnistyksien onnistumisiin tarvitaan aina hyväkuntoinen akku, älä aikaile kunnon akun hankinnassa ovat nykyään hyvin edulliset, muista että talvella on auton sähkönkulutus muilta osilta kun vaan käynnistysvirran osalta hyvin suuri.Kyllä mulla menis hermo sun ohjeilla jos autoa hehkutellaan tunti ja välissä vielä 20 sek.tauko.
- L88 427Bigblock
Talvikokemusta on kirjoitti:
On näköjään monta uskomusta, ekaksi öljyistä täys synteettinen, siis ei semisynteettinen, pysyy riittävän juoksevana vielä noin 40 asteen pakkasessa. Jos vähän jäykistyy niin ei hätää öljypaine vaan nousee ja ohitusventtiili joutuu töihin samalla myös kaulojen laakeripaine lisääntyy eikä kolkutusta taatusti kuulu.
Sitten käynnistämiseen kunnossa oleva kylmä kone käynnistyy vielä ainakin 30 asteen pakkasessa. Tosin se vaatii myös kyllä kuskilta vähän taitoa, eka on että joka valiettavasti monelta unohtuu kone käynnistetään aina kytkin pohjassaa, eihän ole tarkoitus norjistaa vaihdelaatikon öljyt starttimoottorilla. Kun kone on saatu käyntiin niin älä heti lähde ajamaan, anna koneen lämmetä tyhjäkäynnillä 1-2 min, ei missään nimessä suurillaa kerroksilla joka rikko koneen, samalla ikkunatkin saadaan aukeamaan ja on hyvää aikaa putsata auto lumesta. Dieselistä sen verran että dieseli vaatii moottorilta määrätyn kierrosluvun että kaasuseos sylinterissä saavuttaa rittävän puristuksen syttyäkseen, eli hyvät öljyt. Sitten hehkuta ensiksi noin 30 min. pidä noin 20 sekunnin tauko hehkuta taas 30 min ja käynnistä jos ei vielä käynnisty pidä taas 20 sek tauko ja yritä uudestaan. Tietysti käynnistyksien onnistumisiin tarvitaan aina hyväkuntoinen akku, älä aikaile kunnon akun hankinnassa ovat nykyään hyvin edulliset, muista että talvella on auton sähkönkulutus muilta osilta kun vaan käynnistysvirran osalta hyvin suuri.Ostakaa mikäli enää saatte 60-70 luvun AUTO.Lähtee käyntiin kertalaakista vaikka on seisonut käyttämätta 2 viikkoa 30 asteen pakkasessa ja ilman mitään lämmityksiä!Nykymopot on mopoja!!!!Ajatte oikeaa 30-40 vuotta vanhaa AUTOA,ettekä mitään munakuppia jossa ei ole mitään tyyliä!Vanha 60-luvun Chevrolet pamahtaa käyntiin heti oli keli mikä tahansa,näille japsipommeille joutuu antamaan vaan starttiapua,eivät riisikupit ole kuin nelipyöräsiä kulkuvälineitä joissa on myös ratti.
- Riisikuppilainen
L88 427Bigblock kirjoitti:
Ostakaa mikäli enää saatte 60-70 luvun AUTO.Lähtee käyntiin kertalaakista vaikka on seisonut käyttämätta 2 viikkoa 30 asteen pakkasessa ja ilman mitään lämmityksiä!Nykymopot on mopoja!!!!Ajatte oikeaa 30-40 vuotta vanhaa AUTOA,ettekä mitään munakuppia jossa ei ole mitään tyyliä!Vanha 60-luvun Chevrolet pamahtaa käyntiin heti oli keli mikä tahansa,näille japsipommeille joutuu antamaan vaan starttiapua,eivät riisikupit ole kuin nelipyöräsiä kulkuvälineitä joissa on myös ratti.
japsikin on pelittänyt, kun aina lähtee, vaikka seissyt lähes -30 asteessa, vaikka 6h ajamatta, samoin pihasta joka kerta, vaikkei läheskään aina ole ollut edes tolpassa, sitäpaitsi lohkohan ei suinkaan lataa akkua, vaan akku on oltava joka autossa kunnollinen ja auton sähköjä varsinkin pakkasella käytettävä maltilla ei kaikki härpääkkeet koko matkaa päällä, jollet halua jäädä tienposkeen tärisemään jenkkilaivallasi. On se varmaan helvetin hienoa hakea bussiparkkeja, kun mihinkään normaaliruutuun ei mahdu kunnolla edes leveyssuunnassa tai sai takuuvarmasti jonkin urpon oven kylkeensä. Tollanen 60-laiva ei alle 15l satasella mene edes maantiellä saati kylmänä kaupunkiajossa, joten aivan helvetin sama, lähteekö ekalla vai vikalla. Aika harvasta jenkistä voi rehellisesti sanoa, että onpa kaunis, sen sijaan monesta japsista tai eurooppalaisesta helpostikin. Mutta nyt liikutaan makuasioiden puolella. Aja sinä jenkilläsi, mulla loistava ja talvellakin lämmin japsi ja olen helvetin ylpeä ja enemmän kuin tyytyväinen. Jollekin toiselle se voi olla, Opel Renault tai Volvo, joten paljonko väliä. Autoja ne vaan ovat.
- Talvi kokemus 2
myöhästys kirjoitti:
Kyllä mulla menis hermo sun ohjeilla jos autoa hehkutellaan tunti ja välissä vielä 20 sek.tauko.
Sorry kirjoitusvirhe piti olla 30 sek hehkutus ja noin 20 sek tauko j.n.e. ja jos ei ekalla niin uusi niin tokalla lähtee.
- ikivanha
Riisikuppilainen kirjoitti:
japsikin on pelittänyt, kun aina lähtee, vaikka seissyt lähes -30 asteessa, vaikka 6h ajamatta, samoin pihasta joka kerta, vaikkei läheskään aina ole ollut edes tolpassa, sitäpaitsi lohkohan ei suinkaan lataa akkua, vaan akku on oltava joka autossa kunnollinen ja auton sähköjä varsinkin pakkasella käytettävä maltilla ei kaikki härpääkkeet koko matkaa päällä, jollet halua jäädä tienposkeen tärisemään jenkkilaivallasi. On se varmaan helvetin hienoa hakea bussiparkkeja, kun mihinkään normaaliruutuun ei mahdu kunnolla edes leveyssuunnassa tai sai takuuvarmasti jonkin urpon oven kylkeensä. Tollanen 60-laiva ei alle 15l satasella mene edes maantiellä saati kylmänä kaupunkiajossa, joten aivan helvetin sama, lähteekö ekalla vai vikalla. Aika harvasta jenkistä voi rehellisesti sanoa, että onpa kaunis, sen sijaan monesta japsista tai eurooppalaisesta helpostikin. Mutta nyt liikutaan makuasioiden puolella. Aja sinä jenkilläsi, mulla loistava ja talvellakin lämmin japsi ja olen helvetin ylpeä ja enemmän kuin tyytyväinen. Jollekin toiselle se voi olla, Opel Renault tai Volvo, joten paljonko väliä. Autoja ne vaan ovat.
Turha noita vanhoja autoja on ylistää! Ruiskuautot tuli 90-luvun alussa ja lähtevät paremmin käyntiin kuin kaasutinkoneet eikä tarvi ryypyn kanssa leikkiä ja vetää heti kunnolla. Itsellä ollut molempia. Autojen käyntiinlähdöstä sen verran, että pitäisi kyllä lähteä jos kunnossa on. Itse muistan itseltäni carina E:n, lähti kyllä käymään, mutta ohjaustehostin ei meinannut tulla mukaan ja kytkinpoljin nousi hitaasti ylös. Sitten ostin Fiat Scudo pakun lähti kolmannella hehkutuksella yli kolmenkymmenen pakkasilla käymään. Kummassakaan autossa ei ollut lohkolämmitintä, eikä webastoa, molemmat oli kylmiä alle -15 pakkasilla. Sen jälkeen on autoissani ollut webasto ja on kyllä hyvä keksintö samoin kuin automaatti ilmastointi.
- D. Uunari
"auton käynnistäminen pakkasella ilman lämmitintä vastaisi 5000km ajoa.voiko tämä pitää paikkansa.käyn autolani töissä ja näin ollen käynnistän sen kaksikertaa päivässä,eli minulle tulee päivässä yli 10000km kuukaudessa lähes 30000."
Millä alalla on ainoastaan kolme työpäivää kuukaudessa? Minäkin tahtoisin sellaiseen mukaan. Omalla alallani joudun raatamaan töissä keskimäärin 21,5 päivää kuukaudessa, lukuunottamatta lomakuukausia. - se.
ole niin, että käynnistys kovalla pakkasella kylmänä kuluttaa moottoria n.500km ajon edestä. Tuostakin varmasti moni on eri mieltä.
- vanha-vapari
Kylmä moottori siis kuluu tuon arvion mukaan, kun kestää vähän aikaa ennen kuin kovalla pakkasella öljypumppu saa painetta laakereille. Mullakin tuo oma 450 tkm ajettu tuntuu jo kuluneelta mutta pelittää vielä ihan hyvin koneen ja laatikon osalta.
- sdkjfksjfkdjs
Ai nytkö se on kylmäkäynnistyksen vaikutus venytetty jo viiteen tuhanteen kilometriin... valhe vaan jatkaa paisumistaan vuosien saatossa.
Vielä 80-luvulla väitettiin sen vastaavan 50km ajoa, 90-luvulla se paisui jo 500km:n ja nytkö moottorissa lastut muka lentää 5000km:n edestä... haistakaa nyt jo paska perkeleen pelleasiantuntijat, olette menettäneet jo uskottavuutenne!- Anonyymi
Koneremontti taitaa olla seuraavan legendan aihe.
- Anonyymi
Viime vuosina on kyllä puhuttu enemmän 100km ajoa vastaavasta kulumisesta, siis käynnistys täysin kylmänä verrattuna esilämmitettyyn.
Kyllähän silti kannattaa aina esilämmittää jos vain mahdollisuus, ainakin kun lämpötila 0 tai alhaisempi. Tänäänkin esilämmitin puoli tuntia vaikka oli vain -0,5 astetta.
Vaikka öljyt ja materiaalit kehittyneet, kyllähän sitä ylimääräistä kulumista edelleen tapahtuu jos ei esilämmitä.- Anonyymi
Mitäs luulet moottorin tykkäävän siitä, että sitä lämmitetään pistemäisesti yhdestä kohtaa sillä pienellä "säteilylämmittimellä"? Lämpöjännityksiä, muodonmuutoksia lohkossa ja päälle vielä virheellinen lämpöanturitieto moottorinohjaukselle => arpoo väärät arvot kylmäkäynnistykseen. Eipä voisi kuluttavammin mekaanista konetta käynnistää!
- Anonyymi
Paljonkos tänä vuonna "asiantuntijat" veikkaavat kylmäkäynnistyksen kuluttavan moottoria, tuntuu joka vuosi aina nousevan se kilometrimäärä, joko tänä vuonna on saavutettu ylilyönnin uusi ennätys, 100.000 km per kylmäkäynnistys...
ihan haistapaskan "asiantuntijoita", vaikuttaa enemmän joltain DDR propagandalta!!!
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?921846- 851292
- 1101133
- 761017
- 111952
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘57853- 36772
- 47771
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis48731- 33693