Hermanni-kakku

Hermannin ystävä

Tiedätkö sinä Hermanni-kakun? Siis sen jota pyöritellään kulhossa 10 päivää, jaetaan osa taikinasta ystäville ja sitten leivotaan oma kakku. Itse olen nyt jakanut Hermannin, ja leiponut omani. Hyvältä maistuu, puolet on vielä syömättä. Yhden juuren annoin siskolleni. Yhdessä pohdimme, että voisikohan Hermannin pistää pakastimeen. Tiedätkö sinä? Kestääkö juuri pakastamisen? Vai pitääkö vain odottaa, että jos joskus joku antaisi uuden Hermannin? Edellisen kerran "hoidin" Hermannia n 10 vuotta sitten.

43

4539

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • se kestää

      Antaa vain rauhassa sulaa.

    • niljakas onni

      yksi tyyppi jakeli niitä taikinanpalasia. Kukaan ei oikein iljennyt sanoa, ettei huoli ihan hygieenisyyssyystä. Ne taikinanpalat kun näyttää ihan ruuanjätteiltä mitä ne tietty onkin. Oksettaa ajatella, että joku on pyöritellyt ja hapattanut taikinaa peräti kymmenen päivää ja sitten jakelee klönttejä siitä toisille. Ei voi tietää millaisia reittejä se taikina on kulkenut ja kenen lattialla ja likaisissa vermeissä pyörinyt. Porukat laittoi kaikessa hiljaisuudessa taikinaköntit roskiin. Minusta yhtä älytön idea kuin kaikensortin kiertotekstarit ja sähköpostiviestit, joita on muka ihan pakko laittaa kuudelle parhaalle kaverille tai tulee onnettomuus tai lottovoitto jää saamatta. Muistaakseni tuon kakun yksi jakaja sanoi, että jos kakkua ei leivo, ei saa enää koskaan onnea elämässä. Tämä sama kakku kulkee siis nimellä Onnenkakku.

      • Herrfrouva

        Mikä sinulla mättää? Itse olen saanut Hermannin sekä työkaverilta että omalta tyttäreltäni. Ei ikimaailmassa tulisi mieleenkään sinun tavoin halveksia ystävyydestä annettua lahjaa!

        Ennen kuin olen jakanut Hermannia eteenpäin, olen aina kysynyt, halutaanko se ottaa. Tietysti, tottakai!

        En pysty mitenkään käsittämään uskomatonta purkaustasi ruuantähteistä ja epähygieenisyydestä. Et varmaan koskaan osta kaupastakaan hapanta ruisleipää, sen juuri kun on vuosikymmeniä säilytetty.
        Eivät ne leipomon olosuhteetkaan välttämättä ole yhtä hygieeniset kuin oikeassa kodissa.


      • Onnen kerma

        vatkataan kymmenpäivää, ja jaetaan työkavereille. Kyllä siinä kermavaahto makua saa...


      • niljakas onni
        Herrfrouva kirjoitti:

        Mikä sinulla mättää? Itse olen saanut Hermannin sekä työkaverilta että omalta tyttäreltäni. Ei ikimaailmassa tulisi mieleenkään sinun tavoin halveksia ystävyydestä annettua lahjaa!

        Ennen kuin olen jakanut Hermannia eteenpäin, olen aina kysynyt, halutaanko se ottaa. Tietysti, tottakai!

        En pysty mitenkään käsittämään uskomatonta purkaustasi ruuantähteistä ja epähygieenisyydestä. Et varmaan koskaan osta kaupastakaan hapanta ruisleipää, sen juuri kun on vuosikymmeniä säilytetty.
        Eivät ne leipomon olosuhteetkaan välttämättä ole yhtä hygieeniset kuin oikeassa kodissa.

        Jos ystävyyden merkki on joku limainen hiiva-sokeri- taikinaklöntti josta pitää leipoa vielä jotain niin sitten minulla ei ole ystäviä. Olen saanut ja antanut vähän tasokkaampia ja hygieenisempiä ystävyydenosoituksia enkä tyrkyttäisi moisia jätöksiä itse kenellekään. Kaupan leipä (emmehän osta taikinaa kaupasta) on tehty leipomossa ammattitaitoisten ihmisten käsissä puhtaissa ja valvotuissa oloissa tarkkojen vaatetussääntöjen alla, mutta kotitaikinat saattaa pyöriä epähygieenisten koira- ja lapsiperheiden lattioilla ja sitä sorkitaan likaisin - ties kenen - käsin. Eihän kukaan tiedä minkälaisista talouksista taikina on kerännyt mikrobeja niiden lisäksi mistä olet klönttisi saanut. Lisäksi hapatettu kakkutaikina kuulostaa tosiaan epäonnistuneelta ruisleivältä. Tämä on vain minun mielipiteeni. Mielestäni kakulle tosiaan sopivampi nimi olisi Onnenkakku. Nimittäin ihminen on onnekas jos ei saa mitään ruokamyrkytystä näistä tekeleistä. Itse en koskaan osta mitään leipomuksia kotimyyjäisistä tai missä näitä kaupataankin.


      • Mehika80
        niljakas onni kirjoitti:

        Jos ystävyyden merkki on joku limainen hiiva-sokeri- taikinaklöntti josta pitää leipoa vielä jotain niin sitten minulla ei ole ystäviä. Olen saanut ja antanut vähän tasokkaampia ja hygieenisempiä ystävyydenosoituksia enkä tyrkyttäisi moisia jätöksiä itse kenellekään. Kaupan leipä (emmehän osta taikinaa kaupasta) on tehty leipomossa ammattitaitoisten ihmisten käsissä puhtaissa ja valvotuissa oloissa tarkkojen vaatetussääntöjen alla, mutta kotitaikinat saattaa pyöriä epähygieenisten koira- ja lapsiperheiden lattioilla ja sitä sorkitaan likaisin - ties kenen - käsin. Eihän kukaan tiedä minkälaisista talouksista taikina on kerännyt mikrobeja niiden lisäksi mistä olet klönttisi saanut. Lisäksi hapatettu kakkutaikina kuulostaa tosiaan epäonnistuneelta ruisleivältä. Tämä on vain minun mielipiteeni. Mielestäni kakulle tosiaan sopivampi nimi olisi Onnenkakku. Nimittäin ihminen on onnekas jos ei saa mitään ruokamyrkytystä näistä tekeleistä. Itse en koskaan osta mitään leipomuksia kotimyyjäisistä tai missä näitä kaupataankin.

        Iljettävä ajatus, että sama klöntti tavallaan matkustaa vuosiakin eri ihmisten kipoissa. Itse söin hermannikakkua pari vuotta sitten, enkä oikein heti tajunnut mikä siinä on ideana kun emäntä selitti sen käyneen yhdeksän päivää jne, lopputulos oli että koko illan oksensin ja ripuloin ja vielä seuraavan päivänkin ja oli hirveet mahakrampit. En oiken osaa yhdistää sitä muuhun kuin siihen kakkuun, koska en ole ollut vatsataudissa sitten lapsuuden. Nyt ei tulisi mieleenikään enää maistaa!!! Miksei vaan voi tehdä tavallista hyvää ja hygieenistä kuivakakkua?! Se hermanni oli vielä mun makuuni pahaa.. Kunpa olisin tiennyt että kasvattavat sitä bakteeripesää yhteensä kuukausia/vuosia, en olisi edes katsonut päin. Niin, ja veljellekin tuli tämä ruokamyrkytys kun söi samalla kertaa tätä kakkua, samoilla oireilla.. Myös äitini sai vatsakipuja. En suosittele kellekkään, mutta älkää ainakaan lapsille syöttäkö, voi olla sairaalareissu edessä pikkusilla!


      • 8+19
        Herrfrouva kirjoitti:

        Mikä sinulla mättää? Itse olen saanut Hermannin sekä työkaverilta että omalta tyttäreltäni. Ei ikimaailmassa tulisi mieleenkään sinun tavoin halveksia ystävyydestä annettua lahjaa!

        Ennen kuin olen jakanut Hermannia eteenpäin, olen aina kysynyt, halutaanko se ottaa. Tietysti, tottakai!

        En pysty mitenkään käsittämään uskomatonta purkaustasi ruuantähteistä ja epähygieenisyydestä. Et varmaan koskaan osta kaupastakaan hapanta ruisleipää, sen juuri kun on vuosikymmeniä säilytetty.
        Eivät ne leipomon olosuhteetkaan välttämättä ole yhtä hygieeniset kuin oikeassa kodissa.

        kyllä söisi jotain, joka on kiertänyt kymmenien ihmisten käsissä. Ottaisin kyllä vastaan ja kiittäisin, mutta en söisi enkä leipoisi, enkä varsinkaan laittaisi eteenpäin.


      • niljakas onni
        Onnen kerma kirjoitti:

        vatkataan kymmenpäivää, ja jaetaan työkavereille. Kyllä siinä kermavaahto makua saa...

        Kerro, vatkataanko vaahtoa käsin vai millä? Joskus noista mamu-kepabpaikoista saa kastikkeessa mustia kiharaisia karvoja joten en käy enää niissä. Siinä mielikuvitus laukkasi, mutta asia selvisi kun menin uudelleen tiskille ja huomasin, että pitsanpaistajan karvaisuus ulottui sormiin asti. Ranteissakin oli niin paksua turkista, ettei ihonväriä nähnyt. Vielä olis jotenkin antanut anteeksi jos pitsapoika olisi myöntänyt että ne ovat hänen karvojaa, mutta tämä pokkana väitti, että ne on "kanankarvoja". Erikoisia kanoja varmaan.


      • niljakas onni
        Mehika80 kirjoitti:

        Iljettävä ajatus, että sama klöntti tavallaan matkustaa vuosiakin eri ihmisten kipoissa. Itse söin hermannikakkua pari vuotta sitten, enkä oikein heti tajunnut mikä siinä on ideana kun emäntä selitti sen käyneen yhdeksän päivää jne, lopputulos oli että koko illan oksensin ja ripuloin ja vielä seuraavan päivänkin ja oli hirveet mahakrampit. En oiken osaa yhdistää sitä muuhun kuin siihen kakkuun, koska en ole ollut vatsataudissa sitten lapsuuden. Nyt ei tulisi mieleenikään enää maistaa!!! Miksei vaan voi tehdä tavallista hyvää ja hygieenistä kuivakakkua?! Se hermanni oli vielä mun makuuni pahaa.. Kunpa olisin tiennyt että kasvattavat sitä bakteeripesää yhteensä kuukausia/vuosia, en olisi edes katsonut päin. Niin, ja veljellekin tuli tämä ruokamyrkytys kun söi samalla kertaa tätä kakkua, samoilla oireilla.. Myös äitini sai vatsakipuja. En suosittele kellekkään, mutta älkää ainakaan lapsille syöttäkö, voi olla sairaalareissu edessä pikkusilla!

        Niin en minäkään voi mitään tälle kauhulleni. En ole maistanut itse kakkua, mutta jotenkin ei vain ilkeä, ja ajatus happamasta kierrätystaikinasa tehdystä kakusta pistää jo mahassa kiertämään. Kun näin ne hiivakasvustot purkissa työpaikalla, niin meinasi yrjöt lentää jo siinä vaiheessa. Siinähän voi olla salmonellaa ja ties mitä. Hyvä kun kerroit, ettei kakku edes maistu kummoiselta, mikä ei ole ihme sillä reseptillä. Mielestäni myös on nätimpää tehdä itse kakku ja lahjoittaa se ystävälle. Oma kaveripiiri tietää kyllä missä oloissa se on leivottu eikä tarvitse pelätä että joku sairastuu.


      • Herrrrmanni
        Mehika80 kirjoitti:

        Iljettävä ajatus, että sama klöntti tavallaan matkustaa vuosiakin eri ihmisten kipoissa. Itse söin hermannikakkua pari vuotta sitten, enkä oikein heti tajunnut mikä siinä on ideana kun emäntä selitti sen käyneen yhdeksän päivää jne, lopputulos oli että koko illan oksensin ja ripuloin ja vielä seuraavan päivänkin ja oli hirveet mahakrampit. En oiken osaa yhdistää sitä muuhun kuin siihen kakkuun, koska en ole ollut vatsataudissa sitten lapsuuden. Nyt ei tulisi mieleenikään enää maistaa!!! Miksei vaan voi tehdä tavallista hyvää ja hygieenistä kuivakakkua?! Se hermanni oli vielä mun makuuni pahaa.. Kunpa olisin tiennyt että kasvattavat sitä bakteeripesää yhteensä kuukausia/vuosia, en olisi edes katsonut päin. Niin, ja veljellekin tuli tämä ruokamyrkytys kun söi samalla kertaa tätä kakkua, samoilla oireilla.. Myös äitini sai vatsakipuja. En suosittele kellekkään, mutta älkää ainakaan lapsille syöttäkö, voi olla sairaalareissu edessä pikkusilla!

        no voi elämä syöttekö tosiaan ruisleipää, viiliä tai olutta? Niissä on myös luonnollinen käymisprosessi tai hapantuminen ollut. Ja joo, teollinen ruoka on kyllä prosessoitua (valvotuissa olosuhteissa), mutta se ei suinkaan tarkoita, että se olisi mikrobivapaata tai että jotenkin täysin kliinisesti puhtaat ihmiset valmistaisivat sitä :D Ja ja... tuntuu kyllä menevän naurettavuuksiin joidenkin ihmisten hygieniaintoilu! Kun suurin osa ihmisistä ei kuitenkaan ole millään tavalla syöpä- tai muuten vakavasti sairaita, että ei saisi elämän normaaleille bakteereille/mikrobeille altistua! Itselläni oli hieman vaikeuksia löytää Hermanneilleni kotia, ja olin suorastaan yllättynyt, kuinka negatiivisesti ihmiset suhtautuvat "taikinaklönttiin". Ehkäpä moni on sitten niin vieroittunut itse tekemisestä, ei olla vaikkapa ikinä pantu olutta, tehty itse viiliä, taikka leivottu leipää. Itse olen siinä luulossa, että lapset saattavat jopa nauttia siitä, kun yhdessä vanhemman kanssa leivotaan ja seurataan joitakin ohjeita usemman päivän ajan yhdessä - lopussa palkintona maistuva kakku!


      • Leipuriii
        Mehika80 kirjoitti:

        Iljettävä ajatus, että sama klöntti tavallaan matkustaa vuosiakin eri ihmisten kipoissa. Itse söin hermannikakkua pari vuotta sitten, enkä oikein heti tajunnut mikä siinä on ideana kun emäntä selitti sen käyneen yhdeksän päivää jne, lopputulos oli että koko illan oksensin ja ripuloin ja vielä seuraavan päivänkin ja oli hirveet mahakrampit. En oiken osaa yhdistää sitä muuhun kuin siihen kakkuun, koska en ole ollut vatsataudissa sitten lapsuuden. Nyt ei tulisi mieleenikään enää maistaa!!! Miksei vaan voi tehdä tavallista hyvää ja hygieenistä kuivakakkua?! Se hermanni oli vielä mun makuuni pahaa.. Kunpa olisin tiennyt että kasvattavat sitä bakteeripesää yhteensä kuukausia/vuosia, en olisi edes katsonut päin. Niin, ja veljellekin tuli tämä ruokamyrkytys kun söi samalla kertaa tätä kakkua, samoilla oireilla.. Myös äitini sai vatsakipuja. En suosittele kellekkään, mutta älkää ainakaan lapsille syöttäkö, voi olla sairaalareissu edessä pikkusilla!

        Tietysti se voi olla itseleen hygenisempaa jos juuren tekee itse.


      • 19+4
        Herrrrmanni kirjoitti:

        no voi elämä syöttekö tosiaan ruisleipää, viiliä tai olutta? Niissä on myös luonnollinen käymisprosessi tai hapantuminen ollut. Ja joo, teollinen ruoka on kyllä prosessoitua (valvotuissa olosuhteissa), mutta se ei suinkaan tarkoita, että se olisi mikrobivapaata tai että jotenkin täysin kliinisesti puhtaat ihmiset valmistaisivat sitä :D Ja ja... tuntuu kyllä menevän naurettavuuksiin joidenkin ihmisten hygieniaintoilu! Kun suurin osa ihmisistä ei kuitenkaan ole millään tavalla syöpä- tai muuten vakavasti sairaita, että ei saisi elämän normaaleille bakteereille/mikrobeille altistua! Itselläni oli hieman vaikeuksia löytää Hermanneilleni kotia, ja olin suorastaan yllättynyt, kuinka negatiivisesti ihmiset suhtautuvat "taikinaklönttiin". Ehkäpä moni on sitten niin vieroittunut itse tekemisestä, ei olla vaikkapa ikinä pantu olutta, tehty itse viiliä, taikka leivottu leipää. Itse olen siinä luulossa, että lapset saattavat jopa nauttia siitä, kun yhdessä vanhemman kanssa leivotaan ja seurataan joitakin ohjeita usemman päivän ajan yhdessä - lopussa palkintona maistuva kakku!

        eri asiaa leipoa itse ja ottaa vastaan ja syödä kymmenissä käsissä pyörinyttä klönttiä. Kyllä meilläkin osataan itse tehdä viiliä ja leipää, mutta ne tehdään alusta asti itse.


      • autsis
        Herrrrmanni kirjoitti:

        no voi elämä syöttekö tosiaan ruisleipää, viiliä tai olutta? Niissä on myös luonnollinen käymisprosessi tai hapantuminen ollut. Ja joo, teollinen ruoka on kyllä prosessoitua (valvotuissa olosuhteissa), mutta se ei suinkaan tarkoita, että se olisi mikrobivapaata tai että jotenkin täysin kliinisesti puhtaat ihmiset valmistaisivat sitä :D Ja ja... tuntuu kyllä menevän naurettavuuksiin joidenkin ihmisten hygieniaintoilu! Kun suurin osa ihmisistä ei kuitenkaan ole millään tavalla syöpä- tai muuten vakavasti sairaita, että ei saisi elämän normaaleille bakteereille/mikrobeille altistua! Itselläni oli hieman vaikeuksia löytää Hermanneilleni kotia, ja olin suorastaan yllättynyt, kuinka negatiivisesti ihmiset suhtautuvat "taikinaklönttiin". Ehkäpä moni on sitten niin vieroittunut itse tekemisestä, ei olla vaikkapa ikinä pantu olutta, tehty itse viiliä, taikka leivottu leipää. Itse olen siinä luulossa, että lapset saattavat jopa nauttia siitä, kun yhdessä vanhemman kanssa leivotaan ja seurataan joitakin ohjeita usemman päivän ajan yhdessä - lopussa palkintona maistuva kakku!

        "Kun suurin osa ihmisistä ei kuitenkaan ole millään tavalla syöpä- tai muuten vakavasti sairaita, että ei saisi elämän normaaleille bakteereille/mikrobeille altistua!"

        Kyllä perusterve ihminen voi sairastua ruokamyrkytykseen tai salmonellaan jonkun taikinanklönteistä. Joidenkin huushollit on sellaisessa kunnossa, ettei voi edes leikillään ajatella että huolisi mitään, mikä on pyörinyt sellaisessa paikassa päiväkausia. Pikkulapset saattavat ensin sorkkia omia ja eläinten jätöksiä ja sen jälkeen taikinaa. Olen huomannut, että kaikki eivät opeta jälkikasvuaan kovinkaan hygieeniseksi.


    • marsa-parsa

      Miksi kaikki ovat unohtaneet sellaisen pienen pikkuseikan, kun että se kakku PAISTETAAN. Kyllä ne bakteerit siinä kuolee. Hermanni on hyvää, ettekä tiedä mistä jäätte paitsi. Mutta oma on menetyksenne. Typeriä hygieniafriikkejä olette.

      • yöks...

        eipä se paistaminen paljoa auta, jos ainekset ovat pilaantuneet bakteereista. Vai käytätkö leivontaan ja ruoanlaittoon yleensäkin pilaantuneita raaka-aineita sillä verukkeella, että ne pöpöt sitten kuolevat paistaessa? Kyllähän tuolla logiikalla vanhentuneen lihankin/kanankin voi vielä syödä, jos sen kuumentaa. Pilaantuminenhan nimenomaan tarkoittaa mikrobien kasvua ruoka-aineissa. Voin vain kuvitella mikrobien määrää käsistä käsiin amatöörien keittiöissä, ja tupperwarekipoissa säilytetyissä taikinajuurissa.

        Itse jätän kohteliaasti maistamatta, mikäli minulle tarjotaan bakteeripesäkkeestä leivottua Hermannikakkua.


    • hygienisti

      Minulla on myös Hermannikakun juuri ollut ja olen jakanut eteenpäin ja tehnyt kakun ja hyvää on ollut ! Nyt alan tekemään kakkua! Ja se ei ole mikään klontti vaan melko juoksevassa muodossa koska siihen juureen on laitettu kahtena päivänä lisää aineksia kun Hermannilla oli nälkä, ELI nejäntenä ja yhdeksentenä päivänä , sokeria, vehnäjauhoja ja maitoa!

    • kakkuada?

      ? mä en ole ikinä tällasesta kuullutkaan???

    • Ihme sekopäitä...

      Siis mikä helvetti ihmisiin on nykyään mennyt? "Kymmenissä käsissä pyörinyt" EXCUSE ME: taikinaan ei kosketa käsillä! 1-7 päivänä kakkua joko ruokitaan tai sekoitetaan puuhaarukalla. 7. päivänä se jaetaan, ja vasta 8. päivänä se valutetaan vuokaan ja paistetaan. En tiedä miten teillä "hygieenikoilla" (lue: hysteerisillä antibakterismin neuroottisilla nillittäjillä) oikein on nämä kaatamiset tehty, mutta se on mahdollista tehdä ilman käsien koskettamista itse taikinaan. Koko reseptissä ei ole kohtaa, mihin voisi tarvita käsien lilluttamista taikinassa.

      Ennen vanhaan kaikki kakut nostatettiin näin, ja kyllä, joka saatanan eukko ja ukko oli joka ikinen päivä vatsataudissa kun oli niin EPÄHYGIEENISTÄ! Siis hyi, ei ollut sillon vessanraikastimiakaan, koko maailma oli karsee paskaläjä!

      Tiedättekö mitä: myös teidän ELIMISTÖSSÄNNE ON MILJOONIA BAKTEEREJA! ÄKKIÄ NIELEMÄÄN LITRA DESINFIOINTIAINETTA!

      • kannattaa varoa

        "puuhaarukalla."

        Puuvälineisiin tarttuu kaikki moska ja bakteerit. Ja kerran näin erään lievästi sanottuna epähygieenisissä oloissa elävän ihmisen muhittavan sitä bakteerikakkua kun tein kotikäyntiä. Mulle tarjottiin sellaista missä oli kissankarvoja. Likaisissa astioissa ja siinä kaiken kansan käpälöitävänä. Kissat käveli pöydillä ja linnut paskoi vapaasti mihin osuivat (papukaijat) ja kakarat leikki keittiön pöydillä ja silloin päätin että kierratyskakut skipataan meillä.
        Mitään takeita ei ole tästä hygieeniapuolesta kun ei tiedetä miten ihmiset käsittää hygieenisyyden. Jotkut ei vaan tajua miten likaisesti ne elää.


      • Kellokaskas
        kannattaa varoa kirjoitti:

        "puuhaarukalla."

        Puuvälineisiin tarttuu kaikki moska ja bakteerit. Ja kerran näin erään lievästi sanottuna epähygieenisissä oloissa elävän ihmisen muhittavan sitä bakteerikakkua kun tein kotikäyntiä. Mulle tarjottiin sellaista missä oli kissankarvoja. Likaisissa astioissa ja siinä kaiken kansan käpälöitävänä. Kissat käveli pöydillä ja linnut paskoi vapaasti mihin osuivat (papukaijat) ja kakarat leikki keittiön pöydillä ja silloin päätin että kierratyskakut skipataan meillä.
        Mitään takeita ei ole tästä hygieeniapuolesta kun ei tiedetä miten ihmiset käsittää hygieenisyyden. Jotkut ei vaan tajua miten likaisesti ne elää.

        Tässä yhteydessä mainittakoon, että ei ole ollenkaan harvinaista, että leipomoissa on elinvoimainen russakka(?)kanta. Kackerlackor - mitä ne onkaan suomeksi?

        Suurimmassa osassa kodeista keittiö on paljon, paljon hygieenisempi kuin minkään teollisuuslaitoksen.

        En ole koskaan aikaisemmin kuullut, että Hermannista olisi joku sairastunut. Suku- ja työkaveripiirissä kiertää kaksikin eri Hermanni-juurta. Vatsataudin aiheuttaja lienee siis kuitenkin kotoisin tämän sairastuneen omasta, "erinomaisen hygieenisestä" keittiöstä.


      • Ihme sekopäitä...
        kannattaa varoa kirjoitti:

        "puuhaarukalla."

        Puuvälineisiin tarttuu kaikki moska ja bakteerit. Ja kerran näin erään lievästi sanottuna epähygieenisissä oloissa elävän ihmisen muhittavan sitä bakteerikakkua kun tein kotikäyntiä. Mulle tarjottiin sellaista missä oli kissankarvoja. Likaisissa astioissa ja siinä kaiken kansan käpälöitävänä. Kissat käveli pöydillä ja linnut paskoi vapaasti mihin osuivat (papukaijat) ja kakarat leikki keittiön pöydillä ja silloin päätin että kierratyskakut skipataan meillä.
        Mitään takeita ei ole tästä hygieeniapuolesta kun ei tiedetä miten ihmiset käsittää hygieenisyyden. Jotkut ei vaan tajua miten likaisesti ne elää.

        Niin no, hän on sinun ystäväsi. Minun ystäväpiirissäni ei tällaisia epähygieenikoita ole, ja täytyy kyllä sanoa ettei kaikilla noin siivotonta ole. Mutta ikävää, jos sinun ystävilläsi on. Tietystihän siitä voisi ystävällisesti huomauttaa, eikä kitistä netin keskustelupalstoilla...

        Puuvälineet onkin hyvä keittää nopsakasti ja vaihtaa tarpeeksi usein. Epäilen kotisi absoluuttista bakteerittomuutta, mikäli et tätä tiennyt.

        Ja kas, yhtä suklaalevyä kohden tulet syöneeksi noin neljä koppakuoriaista: tehtaalla kun kaakaopapuja ei puhdisteta (eikä desinfioida IIIKKKS) niissä mukana tulleista hyönteisistä.
        Lisäksi yli kaksi kolmasosaa pölystä jota imuroimme, on kuolleita ihohuokosiamme. Kehomme pölläyttelee ihosoluja pois, jotta voisi "ravistaa" vaarallisia bakteereja pois iholtamme.
        Ihollamme vaeltaa pölypunkkeja joka yö ja ihminen nielaisee keskimäärin 8 hämähäkkiä elinikänsä aikana.
        Monia muitakin faktoja löytyy mikäli haluaa etsiä, joten Hermannikakku, jossa samat aineet säilyvät korkeintaan 3 ihmisen verran (joka kerran kakkuun lisätään uutta, edellisten kakunsaajien aineet vähentyvät siis radikaalisti) tuntuu varsin turvalliselta vaihtoehdolta.

        Toki voimme eristää itsemme kuplaan joka ruiskauttaa 100% antibakteerista laventeliuutetta kasvoillemme joka viides minuutti, tai voimme parantaa vastustuskykyämme ja syödä sen Hermannikakun, josta todistettavasti yksikään lähipiirini normaalisti siivoavista henkilöistä ei ole sairastunut.


      • kjiojiojiojiojiojioj
        Ihme sekopäitä... kirjoitti:

        Niin no, hän on sinun ystäväsi. Minun ystäväpiirissäni ei tällaisia epähygieenikoita ole, ja täytyy kyllä sanoa ettei kaikilla noin siivotonta ole. Mutta ikävää, jos sinun ystävilläsi on. Tietystihän siitä voisi ystävällisesti huomauttaa, eikä kitistä netin keskustelupalstoilla...

        Puuvälineet onkin hyvä keittää nopsakasti ja vaihtaa tarpeeksi usein. Epäilen kotisi absoluuttista bakteerittomuutta, mikäli et tätä tiennyt.

        Ja kas, yhtä suklaalevyä kohden tulet syöneeksi noin neljä koppakuoriaista: tehtaalla kun kaakaopapuja ei puhdisteta (eikä desinfioida IIIKKKS) niissä mukana tulleista hyönteisistä.
        Lisäksi yli kaksi kolmasosaa pölystä jota imuroimme, on kuolleita ihohuokosiamme. Kehomme pölläyttelee ihosoluja pois, jotta voisi "ravistaa" vaarallisia bakteereja pois iholtamme.
        Ihollamme vaeltaa pölypunkkeja joka yö ja ihminen nielaisee keskimäärin 8 hämähäkkiä elinikänsä aikana.
        Monia muitakin faktoja löytyy mikäli haluaa etsiä, joten Hermannikakku, jossa samat aineet säilyvät korkeintaan 3 ihmisen verran (joka kerran kakkuun lisätään uutta, edellisten kakunsaajien aineet vähentyvät siis radikaalisti) tuntuu varsin turvalliselta vaihtoehdolta.

        Toki voimme eristää itsemme kuplaan joka ruiskauttaa 100% antibakteerista laventeliuutetta kasvoillemme joka viides minuutti, tai voimme parantaa vastustuskykyämme ja syödä sen Hermannikakun, josta todistettavasti yksikään lähipiirini normaalisti siivoavista henkilöistä ei ole sairastunut.

        "...kun tein kotikäyntiä." Ei siis kuulosta siltä että kyseessä olisi tämän henkilön kaveri, vaan esim ammatin puolesta tuntema henkilö.


      • Hapan yllätys
        Ihme sekopäitä... kirjoitti:

        Niin no, hän on sinun ystäväsi. Minun ystäväpiirissäni ei tällaisia epähygieenikoita ole, ja täytyy kyllä sanoa ettei kaikilla noin siivotonta ole. Mutta ikävää, jos sinun ystävilläsi on. Tietystihän siitä voisi ystävällisesti huomauttaa, eikä kitistä netin keskustelupalstoilla...

        Puuvälineet onkin hyvä keittää nopsakasti ja vaihtaa tarpeeksi usein. Epäilen kotisi absoluuttista bakteerittomuutta, mikäli et tätä tiennyt.

        Ja kas, yhtä suklaalevyä kohden tulet syöneeksi noin neljä koppakuoriaista: tehtaalla kun kaakaopapuja ei puhdisteta (eikä desinfioida IIIKKKS) niissä mukana tulleista hyönteisistä.
        Lisäksi yli kaksi kolmasosaa pölystä jota imuroimme, on kuolleita ihohuokosiamme. Kehomme pölläyttelee ihosoluja pois, jotta voisi "ravistaa" vaarallisia bakteereja pois iholtamme.
        Ihollamme vaeltaa pölypunkkeja joka yö ja ihminen nielaisee keskimäärin 8 hämähäkkiä elinikänsä aikana.
        Monia muitakin faktoja löytyy mikäli haluaa etsiä, joten Hermannikakku, jossa samat aineet säilyvät korkeintaan 3 ihmisen verran (joka kerran kakkuun lisätään uutta, edellisten kakunsaajien aineet vähentyvät siis radikaalisti) tuntuu varsin turvalliselta vaihtoehdolta.

        Toki voimme eristää itsemme kuplaan joka ruiskauttaa 100% antibakteerista laventeliuutetta kasvoillemme joka viides minuutti, tai voimme parantaa vastustuskykyämme ja syödä sen Hermannikakun, josta todistettavasti yksikään lähipiirini normaalisti siivoavista henkilöistä ei ole sairastunut.

        Oletko lukutaitoinen, viekö se kierrätystaikina älyn tai näön? Ei ollut minun ystävä herra paratkoon, vaan tein kotikäyntiä työn puolesta. Joudun käymään monenlaisissa kodeissa ja näkee kaikenlaisia puhtauskäsityksiä. Varsinkin huusholleissa missä on eläimiä, niin aika järkyttävä siivo. Olen monta kertaa astunut ulosteisiin ja sitä on ollut pöydillä. Sitten nämä samat ihmiset on olevinaan niin kokkeja ja talousihmisiä mutta kukaan ei tiedä millainen sotku huusholleissa on kun ystävät ja työkaverit ei nää. Ja he oikeasti mieltävät olevansa siistejä. Kun on kasvettu epäsiistissä kodissa niin ajatellaan että se on normi.

        Kummallista on, että juuri nämä kierrätyskakun tyrkyttäjät on olleet juuri niitä epäsiistejä, jotka ei nää mitään kummallista että siirretään omat liat naapurin ruokiin ja ajatellaan että toiset riemastuu...ei tahdo kehdata sanoa mitä mieltä asiasta on. En itse ota kierrätystaikinaa ikinä vaan valehtelen että koko perheellä on keliakia.


      • Ihme sekopäitä...
        Hapan yllätys kirjoitti:

        Oletko lukutaitoinen, viekö se kierrätystaikina älyn tai näön? Ei ollut minun ystävä herra paratkoon, vaan tein kotikäyntiä työn puolesta. Joudun käymään monenlaisissa kodeissa ja näkee kaikenlaisia puhtauskäsityksiä. Varsinkin huusholleissa missä on eläimiä, niin aika järkyttävä siivo. Olen monta kertaa astunut ulosteisiin ja sitä on ollut pöydillä. Sitten nämä samat ihmiset on olevinaan niin kokkeja ja talousihmisiä mutta kukaan ei tiedä millainen sotku huusholleissa on kun ystävät ja työkaverit ei nää. Ja he oikeasti mieltävät olevansa siistejä. Kun on kasvettu epäsiistissä kodissa niin ajatellaan että se on normi.

        Kummallista on, että juuri nämä kierrätyskakun tyrkyttäjät on olleet juuri niitä epäsiistejä, jotka ei nää mitään kummallista että siirretään omat liat naapurin ruokiin ja ajatellaan että toiset riemastuu...ei tahdo kehdata sanoa mitä mieltä asiasta on. En itse ota kierrätystaikinaa ikinä vaan valehtelen että koko perheellä on keliakia.

        Olenko lukutaitoinen? Ei, olen vain kirjoitustaitoinen ja vastailen perstuntumalla. Mitä nöyrimmät anteeksipyyntöni, että erehdyin luulemaan tätä arvotonta ihmishylkiötä ja sekasikiötä sinun - voih, tätä tuskaa - ystäväksesi!

        Miten linnut voivat paskoa kakkuun, tai miten sieltä voi lyöytyä kissankarvoja, kun kakun päällä pidetään 24/7 leivinliinaa, ja mieluiten nostetaan johonkin muualle kuin siihen keittiön työtasolle. Eikai sitä nyt herranjesta ilman liinaa pidetä, ainakaan keskellä pöytää? Eihän? Eihän...?

        Toisten ihmisten siivouskäsityksiin en ota kantaa, mutta haluaisinpa vain tietää, että miksi ihmiset niin vauhkoontuvat jostakin kakusta? En tiedä antaako media sellaisen kuvan, että kaikki bakteerit hyi hyi äkkiä pois vai mikä ihmisiä näin pelottaa. Jos kakku on valmistettu normaalioloissa, niin ei siinä silloin ole mitään tappavaa tautiepidemiaa.

        Ja kuten sanoin, oma lähipiirini on aivan normaalisti hygieniasta huolehtivia ihmisiä, enkä tuntemattomalta vastaanottaisi YSTÄVYYSkakkua. Eiköhän se molemminpuolinen ystävyys tarkoita sitä, ettei heitetä niitä biojätteitä sinne kaverille, vaan tarjota sellainen taikina jota voisi itsekin syödä.


      • Lusikkatar
        kannattaa varoa kirjoitti:

        "puuhaarukalla."

        Puuvälineisiin tarttuu kaikki moska ja bakteerit. Ja kerran näin erään lievästi sanottuna epähygieenisissä oloissa elävän ihmisen muhittavan sitä bakteerikakkua kun tein kotikäyntiä. Mulle tarjottiin sellaista missä oli kissankarvoja. Likaisissa astioissa ja siinä kaiken kansan käpälöitävänä. Kissat käveli pöydillä ja linnut paskoi vapaasti mihin osuivat (papukaijat) ja kakarat leikki keittiön pöydillä ja silloin päätin että kierratyskakut skipataan meillä.
        Mitään takeita ei ole tästä hygieeniapuolesta kun ei tiedetä miten ihmiset käsittää hygieenisyyden. Jotkut ei vaan tajua miten likaisesti ne elää.

        Sen ei oo pakko olla puuhaarukka. Itse käytän lusikkaa tai kaavinta, jonka tiskaan aina käytön jälkeen. Toimii ihan samalla tavalla. :)


    • ei heikkohermoisille
      • Mitä kauhistelemista

        tuossa nyt oli?


      • Diabeteskakku

        Vehnäjauhot on myrkkyä ja ne pilaa haiman, lapsille ei saisi missään nimessä syöttää vehnäjauhoja ja gluteenia. Glut. varsinkin vehnän aiheuttaa sairauksia ihan aivoja myöten. Lapsellani on reuma, jonka oireet hävisivät kun ruvettiin viljattomaan ruokavalioon. Samalla minä laihduin ja tervehdyin, kynsistä meni sieni ja verensokeri tasoittui.

        Tuon kakun nimeksi pitäis muuttaa Diabetes-kakku. Sokeria, jauhoja jotka pilaa lasten haiman jo nuorena, aiheuttaa liikalihavuutta ja sairastuttaa. Tota käytetään oikein kunnolla monta päivää lämpimässä. Maitohan happanee, joten se hirveä lemu tulee ilmeisesti siitä? En ilennyt syödä kun kaverilla oli, kun näin miten se tehdään. Teen kakkua vain mantelijauhoista ja laadukkaista aineksista, jotka ei nosta verensokeria ja pilaa sisuskaluja.

        Joku sanoo, että tuo kakku on hyvää. Totta kai jollekin sokeriaddiktille mikä tahansa makea on hyvää.


      • hohhoijaa
        Diabeteskakku kirjoitti:

        Vehnäjauhot on myrkkyä ja ne pilaa haiman, lapsille ei saisi missään nimessä syöttää vehnäjauhoja ja gluteenia. Glut. varsinkin vehnän aiheuttaa sairauksia ihan aivoja myöten. Lapsellani on reuma, jonka oireet hävisivät kun ruvettiin viljattomaan ruokavalioon. Samalla minä laihduin ja tervehdyin, kynsistä meni sieni ja verensokeri tasoittui.

        Tuon kakun nimeksi pitäis muuttaa Diabetes-kakku. Sokeria, jauhoja jotka pilaa lasten haiman jo nuorena, aiheuttaa liikalihavuutta ja sairastuttaa. Tota käytetään oikein kunnolla monta päivää lämpimässä. Maitohan happanee, joten se hirveä lemu tulee ilmeisesti siitä? En ilennyt syödä kun kaverilla oli, kun näin miten se tehdään. Teen kakkua vain mantelijauhoista ja laadukkaista aineksista, jotka ei nosta verensokeria ja pilaa sisuskaluja.

        Joku sanoo, että tuo kakku on hyvää. Totta kai jollekin sokeriaddiktille mikä tahansa makea on hyvää.

        Huono trolli on huono trolli, vaikka voissa, sokerissa, vehnäjauhoissa ja diabeteksessä paistaisi.


      • Sivistys hoi!!!
        hohhoijaa kirjoitti:

        Huono trolli on huono trolli, vaikka voissa, sokerissa, vehnäjauhoissa ja diabeteksessä paistaisi.

        Oletteko jäljessä yleissivistyksessä? Pilaatte perheenne vehnäjauholla ja sokerilla ja tuotatte lisää diabetespotilaita.

        http://yle.fi/uutiset/huonot_hiilihydraatit_paivitetaan_ruokaympyraan/1896348

        - Pidän huonojen hiilihydraattien saannin tiukentamista tärkeänä asiana. Meidän pitäisi syödä vähemmän sokeria, vähemmän valkoista viljaa, valkoista riisiä, valkoista pastaa. Sen rinnalla meidän pitäisi syödä enemmän vihanneksia, hedelmiä ja hyvin kuitupitoista leipää.

        http://yle.fi/uutiset/huonot_hiilihydraatit_paivitetaan_ruokaympyraan/1896348

        virheellinen ravinto: liian pitkälle jalostettu ruoka, erityisesti sokeri ja valkojauhetuotteet;

        http://www.violetlight.fi/Ravinto ja terveys/hiivasyndrooma.htm

        Huonoja (epäsuotuisia) ovat kaikki hiilihydraatit, jotka kohottavat veren glukoosipitoisuutta (verensokeria) voimakkaasti. Niitä ovat esimerkiksi sokeri kaikissa muodoissaan, mutta kaikki muutkin teollisesti jalostetut hiilihydraatit, kuten valkoiset jauhot ja valkoinen riisi sekä myös peruna, porkkana, punajuuri ja maissi.

        http://users.jyu.fi/~saarinen/har/dieettini.html


      • ei heikkohermoisille
        Mitä kauhistelemista kirjoitti:

        tuossa nyt oli?

        No katso nyt tuota alempaa Diabeteskakkuvastaustakin, ja joitakin aiempia kirjoituksia. Kyllä tuo Hermanni-kakku tuntuu joissakuissa melkoisesti tunteita herättävän. ;)


      • lapsellista
        Sivistys hoi!!! kirjoitti:

        Oletteko jäljessä yleissivistyksessä? Pilaatte perheenne vehnäjauholla ja sokerilla ja tuotatte lisää diabetespotilaita.

        http://yle.fi/uutiset/huonot_hiilihydraatit_paivitetaan_ruokaympyraan/1896348

        - Pidän huonojen hiilihydraattien saannin tiukentamista tärkeänä asiana. Meidän pitäisi syödä vähemmän sokeria, vähemmän valkoista viljaa, valkoista riisiä, valkoista pastaa. Sen rinnalla meidän pitäisi syödä enemmän vihanneksia, hedelmiä ja hyvin kuitupitoista leipää.

        http://yle.fi/uutiset/huonot_hiilihydraatit_paivitetaan_ruokaympyraan/1896348

        virheellinen ravinto: liian pitkälle jalostettu ruoka, erityisesti sokeri ja valkojauhetuotteet;

        http://www.violetlight.fi/Ravinto ja terveys/hiivasyndrooma.htm

        Huonoja (epäsuotuisia) ovat kaikki hiilihydraatit, jotka kohottavat veren glukoosipitoisuutta (verensokeria) voimakkaasti. Niitä ovat esimerkiksi sokeri kaikissa muodoissaan, mutta kaikki muutkin teollisesti jalostetut hiilihydraatit, kuten valkoiset jauhot ja valkoinen riisi sekä myös peruna, porkkana, punajuuri ja maissi.

        http://users.jyu.fi/~saarinen/har/dieettini.html

        Tiede ei ole pystynyt todistamaan, että syömällä vehnäjauhoja ja sokeria ei pystyisi elämään tervettä ja pitkää elämää. Harmi.

        "Vaikka olisit kuinka oikeassa, ja muut kuinka väärässä, et pysty muuttaman muiden mielipiteitä syyttämällä heidän ajatuksiaan vääriksi ja omia ajatuksiasi oikeiksi."


      • sokeri on myrkkyä
        lapsellista kirjoitti:

        Tiede ei ole pystynyt todistamaan, että syömällä vehnäjauhoja ja sokeria ei pystyisi elämään tervettä ja pitkää elämää. Harmi.

        "Vaikka olisit kuinka oikeassa, ja muut kuinka väärässä, et pysty muuttaman muiden mielipiteitä syyttämällä heidän ajatuksiaan vääriksi ja omia ajatuksiasi oikeiksi."

        http://www.iltalehti.fi/terveys/2013031116767255_tr.shtml

        Näin sanoo diplomiravintoneuvoja Tarja Tuuli-Dammert, jolla on asiakkaidensa joukossa myös sokerivieroituksessa käyviä sokeriaddikteja.

        Sokeri todella koukuttaa kuten huumeet, ja altistuminen alkaa nykyisin jo vauvana. Tilanne on vaikea, kun elimistöön pääsee kehittymään kemiallinen epätasapaino, hän sanoo.

        Tuuli-Dammert ei löydä selitystä sille, miksi sokerin haittavaikutuksista on alettu puhua isommin vasta nyt.


    • mallu49

      Voit pitää Hermannia pakastimessa, sulattaa ja dehdä kakun reseptin mukaan.

    • minä vain

      Itse söin eilen Hermanni kakkua kaverillani, ja välittömästi syömisen jälkeen meni vatsa sekaisin, kiertää ja lievää ripulia. Vielä tänäänkin vatsa oireilee.. Juu en enää koskaan koske tuohon bakteeripesään.

      • Limatortun leivonta

        Hyvä etttä muillakin samanlaisia ikäviä kokemuksia, luulin olevani ainut. Kaverillani oli tota kakkua muhimassa, ja kaverin lapset heitteli sinne sekaankaikenlaista, lattialta löytämiään roskia, kupista eläinten ruokaa ja jotain muuta töhnää. Ja sormet oli ollut juuri kakassa. En kehdannu sanoo mitään, mutta kun sain itse sitä velliä niin laitoin heti roskiin ja vein roskat saman tien pihalle kun se haisi hirveeltä. Kehuin sitten kovasti,kuinka hyvää kakkua tuli. Koskaan ei voi tietää kun taikina on kulkenut ties missä, kuin sukupuolitauti: olet maannut sekä kumppanisi kanssa, sekä tämän entisten kumppanien ja heidän entisten kumppaniensa kanssa jne jne..


      • Hermanni rulez 16
        Limatortun leivonta kirjoitti:

        Hyvä etttä muillakin samanlaisia ikäviä kokemuksia, luulin olevani ainut. Kaverillani oli tota kakkua muhimassa, ja kaverin lapset heitteli sinne sekaankaikenlaista, lattialta löytämiään roskia, kupista eläinten ruokaa ja jotain muuta töhnää. Ja sormet oli ollut juuri kakassa. En kehdannu sanoo mitään, mutta kun sain itse sitä velliä niin laitoin heti roskiin ja vein roskat saman tien pihalle kun se haisi hirveeltä. Kehuin sitten kovasti,kuinka hyvää kakkua tuli. Koskaan ei voi tietää kun taikina on kulkenut ties missä, kuin sukupuolitauti: olet maannut sekä kumppanisi kanssa, sekä tämän entisten kumppanien ja heidän entisten kumppaniensa kanssa jne jne..

        On sullakin ihmeellisiä kavereita ja kavereilla vielä kummallisempia lapsia. Tai ehkäpä tuollainen on teidän piireissä tavallista. Jos lapset heittelee Hermanni-taikinajuuren sekaan kaikenlaista, he luultavasti heittelevät ihan kaiken muunkin sekaan. Ja jos sormet olivat juuri olleet kakassa (miksi ihmeessä?), ne luultavimmin ovat olleet kakassa monta muutakin kertaa, Tuollainen porsastelu ja epäsiisteys ei ole missään yhteydessä Hermanniin.


    • Bioloogikko

      Hermannikakku on siis taikinanjuuri, jota jaetaan. Siinä olevat hiivat ja maitohappobakteerit kilpailevat tehokkaasti pois muut mikrobit, eli siitä on vaikeaa saada tautipesää.

      Meillä suvussa on samaa ruisleivän juurta käytetty kohta viisikymmentä vuotta ja siitä on jaettu eteenpäinkin. Ja niitäkin varmasti eteenpäin. Aivan sama juttu. Itsellänikin on pakkasessa palanen tuota ruisjuurta.

      Aikoinaan, kun hiivaa ei ollutkaan niin vaan ostettavissa tai esim maitohapatteita kaupallisesti saatavilla, niitä säilytettiin kotona tai saatiin ystäviltä. Taikinatiinua ei pesty tai kun viiliä ei voinut tehdä tuoreesta viilistä ( joka oli tehty viilistä, joka oli tehty viilistä...) lehmien mennessä talveksi umpeen, viilibakteerit säilytettiin kastamalla puhdasta kangasta viiliin ja kuivaamalla se - sitten keväällä maidon taas noustessa liotettiin kangas lämpimään maitoon ja viilinteko jatkui.

      Ihmiset ovat nykyään kovin vieraantuneet ruuan alkuperästä. Keskustelussa on huomattavissa suoranaista hysteriaa. Aika noloa.

    • Kakkumaakari

      Sain hermannin Ystäväni lapselta joten otin ja toimin ohjeen mukaan, en jakanut paloja eteenpäin koska epäilin kakkua itsekkin. Lopulta harmitti, olisi yksi juuri pitänyt pakata pakkaseen että olisi toiste saanut kakkua! Oli ihan hirmuisen hyvää ja ei täällä ainakaan kenellekkään mitään mahakipuja tullut.
      Nyt mietityttää vvainb että voiko tuommoisen hapate taikinan tehdä jollaitavoin itse alusta asti ettei tarvitse noita kiertopaloja metsästää??

    • Hermanni♥

      Sain eilen Hermannin hoidettavaksi xD Toista päivää tehään(: Hermanni täytyisi pitää huoneen lämmössä joku huopa päällä. Hermanni kakku on todella mukava keksintö(: Ystävyydellä annettu kakku(: Jos teistä on niin ällöttävää syödä Hermannia joka ystävyydellä on annettu. Minusta hauska ajatus. Varsinkin lapset (kuten minä) pidämme tästä Hermanni kakusta.

      • Roskiin meni

        Voihan sitä antaa kaikella ystävyydellä vaikka hatullisen pas-kaa tai noita haitallisia hermanni-mikrobeja lapsiperheen lattialta kerättynä, ei mitään eroa. Minusta ystävät ansaitsee vaan parempaa. Jotkut kuvittelee olevansa suuriakin hyväntekijöitä ja kun tunkevat homeisia ja limaisia taikinaklönttejään lähipiiriin. Tulee mieleen että ne on ihan samoja imbesillejä kuin ne jotka kierrättää sähköpostitse ja facebookissa näitä kuluneita kiertokirjeitä ja "peukuta, jos olet ystävä, jaa jos olet ystävä, kun jaat tämän 10 ystävälle, et kuole ensi viikolla"....

        Ihan kun nyt ei ne tuttavat ja ystävät osaisi itse leipoa oma-aloitteisesti tuhannesti parempiakin leipomuksia tai hyvässä lykyssä ostaa itse kakkujaan.

        Minusta tuollaisen limaklöntin tunkeminen toisille on loukkaavaa ja ystävien aliarvioimista.


    • Pauksa0

      Kakkumaakarille tiedoksi, että Hermannin voi tehdä myös itse. Käy tsekkaamassa Myllyn Paras reseptit ja sieltä Hermanni ystävyyskakku. Juuren voipi tehdä 4. päivän aineista :)

    • Anonyymi

      Voi pakastaa,juurikin nyt lauantaina aion ottaa pakasteesta "juuren"joka on ollut siellä viime joulusta ja teen ns.kymmenen päivän kakun uusine juurineen ja yksi juuri taas pakkaseen odottamaan seuraavaa kertaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      92
      6618
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      28
      2652
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      33
      2233
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      74
      1894
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1671
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      6
      1457
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1367
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1351
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1279
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1233
    Aihe